Πέμπτη 19 Νοεμβρίου 2015

ΚΥΡΙΑΚΗ Θ΄ ΛΟΥΚΑ. ΤΑ ΑΝΑΓΝΩΣΜΑΤΑ

ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ
 ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΠΑΥΛΟΥ ΚΑΙ ΒΑΡΝΑΒΑ
                              ΚΥΡΙΑΚΗ Θ΄ ΛΟΥΚΑ
(22 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2015)

Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ  (ΚΕ΄ ΕΠΙΣΤΟΛΩΝ)  
Ἀδελφοί, παρακαλῶ  ὑμᾶς ἐγὼ ὁ δέσμιος ἐν Κυρίῳ ἀξίως περιπατῆσαι τῆς κλήσεως ἧς ἐκλήθητε, μετὰ πάσης ταπεινοφροσύνης καὶ πραΰτητος, μετὰ μακροθυμίας, ἀνεχόμενοι ἀλλήλων ἐν ἀγάπῃ, σπουδάζοντες τηρεῖν τὴν ἑνότητα τοῦ πνεύματος ἐν τῷ συνδέσμῳ τῆς εἰρήνης· ἓν σῶμα καὶ ἓν Πνεῦμα, καθὼς καὶ ἐκλήθητε ἐν μιᾷ ἐλπίδι τῆς κλήσεως ὑμῶν· εἷς Κύριος, μία πίστις, ἓν βάπτισμα· εἷς Θεὸς καὶ Πατὴρ πάντων, ὁ ἐπὶ πάντων καὶ διὰ πάντων καὶ ἐν πᾶσιν ὑμῖν. Ἑνὶ δὲ ἑκάστῳ ἡμῶν ἐδόθη ἡ χάρις κατὰ τὸ μέτρον τῆς δωρεᾶς τοῦ Χριστοῦ.
                                                                        (Ἐφες. δ΄[4] 1-7)

ΕΡ­ΜΗ­ΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜ­ΠΕ­ΛΑ)
Ἀδελφοί, σς παρακαλ ἐγώ πού εμαι φυλακισμένος γιά τό νομα τοῦ Κυρίου, νά πορευθετε καί ζήσετε μέ τρόπο ξιο τς ψηλς κλήσεως πού σᾶς κανε ὁ Θεός. Σς παρακαλ λοιπν νά ζετε μέ κάθε ταπεινοφροσύνη καί πραότητα, μέ μακροθυμία καί ὑπομονή. Νά νέχεσθε μ γάπη ὁ νας τά λαττώματα τοῦ λλου. Καί νά καταβάλλετε κάθε προσπάθεια προκειμένου νά διατηρετε τή μεταξύ σας ἑνότητα μέ τήν ποία σς νωσε τό γιον Πνεῦμα, χρησιμοποιώντας ὡς σύνδεσμο τήν ερήνη, ἡ ὁποία θά σς δένει λους μαζί σ' να. ποτελετε να σμα, τήν κκλησία, κι να Πνεῦμα ζωοποιεῖ τό σμα ατό, ἀφοῦ καί λοι σας κληθήκατε μέ μία λπίδα τς κλήσεώς σας. Διότι ὁ Θες γιά μία καί τήν δια βασιλεία καί γιά τά δια γαθά σς κάλεσε λους. νας καί μόνος Κύριος πάρχει  μία πίστη χουν λοι οἱ Χριστιανοί· να βάπτισμα λαβαν λοι. νας κα μόνος Θες κα Πατέρας ὅλων πάρχει. Ατς κυριαρχε πάνω ἀπ' λους ὡς Δεσπότης. Ἡ δική του δύναμη διαχύνεται κα νεργε διαμέσου ὅλων τν μελν τς κκλησίας σ' ὁλόκληρο τ σμα της. Ατς κατοικε μέσα σ' λους μας. Πρέπει λοιπν ν εμαστε λοι να. Βέβαια λοι οἱ πιστο δν χουμε λάβει τ δια χαρίσματα, ἀλλά διάφορα καί ποικίλα. Ατ ὅμως ἡ διανομ γι κανένα λόγο δν πιτρέπεται ν γίνεται αἰτία χωρισμοῦ μεταξ τν πιστν. Διότι ἡ διανομ ατ δν εναι τυχαία, ἀλλά γίνεται ἀπ' τν ἴδιο τν Χριστό. Ατς δηλαδ στν καθένα ξεχωριστ ἀπό μς δωσε τ θεία χάρη, σύμφωνα μ τ μέτρο πο μ σοφία κα δικαιοσύνη χρησιμοποιε στ διανομ τς δωρες του.

ΤΟ ΙΕΡΟ  ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Εἶ­πεν ὁ Κύριος τήν πα­ρα­βο­λὴν ταύτην.· Ἀν­θρώ­που τι­νὸς πλου­σί­ου εὐ­φό­ρη­σεν χώ­ρα· κα δι­ε­λο­γί­ζε­το ν ἑ­αυ­τῷ λέ­γων· τ ποι­ή­σω, ὅ­τι οκ ἔ­χω πο συ­νά­ξω τος καρ­πο­ύς μου; κα εἶ­πε· τοῦ­το ποι­ή­σω· κα­θε­λῶ μου τς ἀ­πο­θή­κας κα με­ί­ζο­νας οἰ­κο­δο­μή­σω, κα συ­νά­ξω ἐ­κεῖ πάν­τα τ γεν­νή­μα­τά μου κα τ ἀ­γα­θά μου, κα ἐ­ρῶ τ ψυ­χῇ μου· ψυ­χή, ἔ­χεις πολ­λὰ ἀ­γα­θὰ κε­ί­με­να ες ἔ­τη πολ­λά· ἀ­να­πα­ύ­ου, φά­γε, πί­ε, εὐ­φρα­ί­νου. εἶ­πε δ αὐ­τῷ Θε­ός· ἄ­φρον, τα­ύ­τῃ τ νυ­κτὶ τν ψυ­χήν σου ἀ­παι­τοῦ­σιν ἀ­πὸ σο· δ ἡ­το­ί­μα­σας τί­νι ἔ­σται; οὕ­τως θη­σαυ­ρί­ζων ἑ­αυ­τῷ κα μ ες Θε­ὸν πλου­τῶν. Ταῦτα λέγων ἐφώνει· Ὁ ἔχων ὦτα ἀκούειν, ἀκουέτω.
                                        (Λουκ. ιβ΄[12] 16 – 21)

Η τελευταια ερωτηση της ζωησ
ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΗ ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ  
Ο ΠΛΟΥΣΙΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ τς παραβολς πού κούσαμε στό σημεριν νάγνωσμα το Εαγγελίου δν φαίνεται νά ταν οὔτε δικος, οὔτε κμεταλλευτής. Τν πλοῦτο του, ὅπως φαίνεται, τν πέκτησε τίμια κα μάλιστα μ πολ προσωπικ κόπο.
Πραγματικά, το νθρωπου αὐτοῦ τοῦ πῆγαν πολ καλ οἱ σοδειές — «εὐφόρησεν ἡ χώρα», τ πέραντα χωράφια του φεραν καρπ πολύ.
Θ πρέπει ἡ τελευταία ατ σοδειά ν ταν περβολικ μεγάλη κα πρόσμενη, διότι ρχικ τοῦ δημιούργησε πρόβλημα βασανιστικό: Δν εχε ποῦ ν ποθηκεύσει τν τεράστια παραγωγή. Ἔχασε τν πνο του, χασε τν συχία του, χασε τν λογαριασμό του.
ΑΛΛΑ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ δν ταν βουλος κα παθής. Εχε μπνευση, δημιουργικότητα, πνεῦμα φευρετικό. Κα γι' ατ δν ργησε νά βρεῖ τν λύση τοῦ προβλήματος: ποφάσισε νά ἐπεκτείνει τς ποθκες του  νά γκρεμίσει τς παλαις κα ν κτίσει καινούργιες μεγαλύτερες, καί ἐκεῖ σ' ατς ν συγκέντρωσει τή μεγάλη του παραγωγή.
Τόσο πολ μάλιστα νθουσιάστηκε ἀπό τή λύση ατή, ὥστε σκέφτηκε ὅτι πλέον τν περιμένει να μέλλον μακροχρόνιο, γεμάτο νέσεις κα πολαύσεις κα χαρές. Καί γι' ατ δωσε να νθουσιδες σύνθημα στν αυτό του: «ναπαύου, φάγε, πίε, εὐφραίνου», τοῦ επε.
ΕΠΕΙΤΑ ΞΕΚΙΝΗΣΕ τν πραγματοποίηση τοῦ σχεδίου του. Γκρέμισμα, ἀνοικοδόμηση, συγκέντρωση τν φθονων γαθν του. Καὶ ἔπειτα;
πειτα φθασε ἡ ποθητ κείνη ὥρα τς πόλαυσης. Ἔπεσε ν κοιμηθεῖ ετυχισμένος. Τ νειρο του εχε πραγματοποιηθεῖ, τ εχε πλέον ὅλα κα θ τ εχε γι πολλ χρόνια   ἡ ετυχία ταν κοντά του.
ΕΚΕΙΝΗ ΟΜΩΣ ΑΚΡΙΒΩΣ τ νύκτα ακούστηκε να κτύπημα στν πόρτα του   χι τοῦ σπιτιο του, ἀλλά τς ψυχς του. Κα δν ταν κτύπημα, ταν φωνή. Ἦταν ἡ φων το Θεοῦ, πού μιλοῦσε στν κοιμισμένη συνείδησή του.
«φρον», τοῦ εἶπε ὁ Θεός, «ταύτῃ τῇ νυκτί τν ψυχήν σου παιτοῦσιν ἀπό σοῦ   δ ἡτοίμασας τίνι σται;»  νόητε ἄνθρωπε, ατ τ νύκτα οἱ δαίμονες ζητον ν πάρουν τν ψυχήν σου  ὅλα λοιπν ατά πού τοίμασες σ ποιν θ μείνουν;
ΕΔΩ Η ΠΑΡΑΒΟΛΗ τελειώνει κα ὁ Κύριος συμπλήρωσε λέγοντας ὅτι παρόμοια θ πάθει κα καθένας πο θησαυρίζει γωιστικ γι τν αυτ του ἐδῶ στὴ γῆ κα δν πλουτίζει «ες Θεόν», μ ργα δηλαδ καλ κα εεργετικά, στ ὁποῖα εὐαρεστεῖται ὁ Θεός. Κα πρόσθεσε τν γνωστ φράση: «ὁ χων ὦτα ἀκούειν ἀκουέτω»  ποιος χει πνευματικ ατιά, δηλαδ νδιαφέρον πνευματικό, ς ἀκούει μέ προσοχή ατ τ λόγιά μου.
ΤΟ ΑΝΑΠΑΝΤΗΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑ
ρώτηση τοῦ Θεο πρς τν πλούσιο « δ ἡτοίμασας τίνι σται;» μεινε ναπάντητη. ταν ἡ τελευταία ρώτηση πο κουσε ὁ πλούσιος στ ζωή του καρώτηση ατ μεινε χωρςπάντηση. Γι' ατ ὁ Θες τν ποκάλεσε φρονα, νόητο. Κα ταν, διότι δν γνώριζε ν παντήσει στν πιό κρίσιμη, τν τελευταία ἐρώτηση τς ζως του.
λήθεια, ποιός θά κληρονομοῦσε ὅλα ατά, πο μ τόσο κόπο, μόχθο κα ἀγωνία εχε συγκεντρώσει; Ἄγνωστο. κενος φευγε πιά. λλοι θ παραλάμβαναν τν πλοῦτο του.
« δ ἡτοίμασας τίνι σται;» ρώτημα δραματικό. Ὅλα ατ πο τοίμασες σ ποιν θ μείνουν; Τ ρώτημα ατ ὅμως δν πευθύνεται μόνο σ να γνωστο πλούσιο. πευθύνεται κα στν καθένα ἀπό μᾶς. Διότι γιά μᾶς, γι τν καθένα μας, διηγήθηκε ὁ Κύριος τ συγκλονιστικ ατπαραβολή. Τν διηγήθηκε γι ν μς προφυλάξει, διότι λοι κινδυνεύουμε ἀπό τήν ἀσθένεια τοῦ πλουσίου: τν πλεονεξία.
λοι! Ζοῦμε σ μιά κοινωνία φρόνων. Σ μιά κοινωνία πλεονεκτν, πο χει ναγάγει τ φρόνημα τοῦ πλουσίου σ κανόνα κα μέτρο ζως. Σ' ατ τν κοινωνία μας ὁ πλούσιος θεωρεται πιτυχημένος, θεωρεται ξυπνος κα δημιουργικς παγγελματίας. Θεωρεται πρότυπο πρς μίμηση, ἐνῶ ὁ Κύριος τν προβάλλει ὡς παράδειγμα πρς ποφυγή.
Πάντως σ’ αὐτή τν κοινωνία τν φρόνων κινδυνεύουμε λοι μας ν πληγομε καίρια ἀπό τή θανατηφόρα ἀσθένεια τοῦ πλουσίου, τν πλεονεξία, καί νά καταντήσουμε κα μεῖς φρονες. Κινδυνεύουμε ν περάσουμε κα μεῖς τή ζωή μας μέ ἀγωνία, γχος, μέριμνες κα φροντίδες, κα στ τέλος τ δραματικ ρώτημα: « ἡτοίμασας τίνι σται;» ν συγκλονίσει τν ψυχή μας καί νά μείνει καί ἀπό μᾶς ναπάντητο.
Δν βρίσκεται ἐδῶ ἡ ετυχία μας. Ατ εναι τ συμπέρασμα. Δν ξίζει λοιπν ν ἐκδαπανηθοῦμε καί ν χαθομε γι τ πρόσκαιρα τοῦ κόσμου τούτου. πάρχει αωνιότης. Κα γι' ατν φείλουμε ν ἑτοιμαζόμαστε. Νά ἀρκούμαστε στά ἀπαραίτητα, ν γινόμαστε εεργετικο στος λλους κα ν τενίζουμε μ πόθο τ Βασιλεία τοῦ Θεοῦ. 
 (Δι­α­σκευ­ὴ ἀ­πὸ πα­λαι­ὸ τό­μο τοῦ Πε­ρι­ο­δι­κοῦ «Ο ΣΩ­ΤΗΡ»)


Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου