ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ
ΝΑΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΠΑΥΛΟΥ ΚΑΙ ΒΑΡΝΑΒΑ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΑ ΦΩΤΑ
(14 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2018)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ (ΜΕΤΑ ΤΑ ΦΩΤΑ)
Ἀδελφοί, ἑνὶ ἑκάστῳ ἡμῶν ἐδόθη ἡ χάρις
κατὰ τὸ μέτρον
τῆς δωρεᾶς τοῦ Χριστοῦ. διὸ λέγει· ἀναβὰς εἰς ὕψος ᾐχμαλώτευσεν αἰχμαλωσίαν
καὶ ἔδωκε δόματα τοῖς ἀνθρώποις. τὸ δὲ ἀνέβη τί ἐστιν εἰ μὴ ὅτι καὶ κατέβη πρῶτον εἰς τὰ κατώτερα μέρη τῆς γῆς; ὁ καταβὰς αὐτός ἐστι καὶ ὁ ἀναβὰς ὑπεράνω πάντων
τῶν οὐρανῶν, ἵνα πληρώσῃ τὰ πάντα. καὶ αὐτὸς ἔδωκε τοὺς μὲν ἀποστόλους, τοὺς δὲ προφήτας, τοὺς δὲ εὐαγγελιστάς, τοὺς δὲ ποιμένας καὶ διδασκάλους, πρὸς τὸν καταρτισμὸν τῶν ἁγίων εἰς ἔργον διακονίας, εἰς οἰκοδομὴν τοῦ σώματος τοῦ Χριστοῦ, μέχρι καταντήσωμεν
οἱ πάντες εἰς τὴν ἑνότητα τῆς πίστεως καὶ τῆς ἐπιγνώσεως τοῦ υἱοῦ τοῦ Θεοῦ, εἰς ἄνδρα τέλειον, εἰς μέτρον ἡλικίας τοῦ πληρώματος τοῦ Χριστοῦ.
(Ἐφεσ. δ΄[4], 7 – 13)
ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΑ ΦΩΤΑ
1. ΜΕΣΑ ΣΤΗ ΧΑΡΗ ΤΟΥ ΘΕΟΥ
Κυριακή
μετὰ τὰ Θεοφάνια καὶ ὅλη ἡ κτίση εἶναι λουσμένη στὸ φῶς καὶ τὴ χάρη τοῦ Θεοῦ. Ἡ
Χάρις τοῦ Θεοῦ καταυγάζει ὅλους τοὺς πιστούς. Τὸ ἀποστολικὸ ἀνάγνωσμα τῆς ἡμέρας
ἀναφέρεται σ᾿ αὐτὴ τὴ δωρεὰ τῆς Χάριτος τοῦ Θεοῦ. Λέει λοιπόν ὁ ἀπόστολος Παῦλος
ὅτι στὸν καθένα μας ξεχωριστὰ ὁ Θεὸς ἔδωσε τὴ χάρη του. Δὲν τὴν ἔδωσε ὅμως σὲ ὅλους
τὸ ἴδιο. Ἀλλὰ στὸν καθένα μας σύμφωνα μὲ τὸ μέτρο τῆς σοφίας καὶ τῆς δικαιοσύνης
του. Γι᾿ αὐτὸ κάποιος ψαλμός λέει προφητικά: Ὅταν ὁ Χριστὸς μὲ τὴν Ἀνάληψή του
ἀνέβηκε ψηλὰ στὸν οὐρανό, ἔδεσε αἰχμάλωτους τοὺς ἐχθρούς του, δηλαδὴ τὸν σατανά
καὶ τὸν θάνατο, κι ἔδωσε χαρίσματα στοὺς ἀνθρώπους. Τό ὅτι ὅμως ὁ Χριστός ἀνέβηκε
στοὺς οὐρανούς, ὑποδηλώνει ὅτι πιὸ πρὶν κατέβηκε στὴ γῆ μας καὶ ἔγινε ἄνθρωπος
καὶ θυσιάστηκε γιὰ μᾶς. Ὁ ἴδιος Χριστὸς ποὺ κατέβηκε στὴ γῆ, ὁ Ἴδιος ἀνέβηκε
πάνω ἀπ᾿ τοὺς οὐρανοὺς γιὰ νὰ γεμίσει μὲ τὴν παρουσία του καὶ τὶς δωρεές του τὰ
πάντα.
Διότι
ὁ Κύριός μας ἀπὸ τὸν ἔνδοξο θεϊκό του θρόνο εἶναι ὁ δωρεοδότης βασιλεύς καὶ
χορηγὸς κάθε ἀγαθοῦ. Ἐδῶ ὅμως γεννιέται ἕνα ἐρώτημα: Πρὶν ἀπὸ τὴν Ἀνάληψή του ὁ
Θεὸς δὲν χορηγοῦσε τὰ ἀγαθά του στοὺς ἀνθρώπους; Ὁ Θεός πάντοτε δώριζε στοὺς ἀνθρώπους
ἀπὸ τὸν ἀνεξάντλητο πλοῦτο τῶν ἀγαθῶν του. Ὅμως πρὶν ἀπὸ τὴ Σταύρωση, τὴν Ἀνάσταση
καὶ τὴν Ἀνάληψη τοῦ Κυρίου, ὁ ἄνθρωπος δὲν ἦταν δεκτικὸς τῶν θείων δωρεών. Δὲν
μποροῦσε οὔτε καὶ ἄντεχε ὁ ἄνθρωπος νὰ πλουτίσει μὲ τὰ θεῖα δῶρα. Διότι ἦταν ὑπόδουλος
στὴν ἁμαρτία καὶ τὸν διάβολο. Μετὰ τὴν Πεντηκοστὴ ὅμως κάθε πιστὸς μπορεῖ νὰ
δεχθεῖ ἀσυγκρίτως μεγαλύτερες δωρεές. Τώρα πλέον ὁ Θεός δὲν χαρίζει μόνο κάποια
ἀπὸ τὰ ἀγαθά του, ἀλλὰ γεμίζει τὸν ἄνθρωπο μὲ κάθε θεϊκὸ ἀγαθό. Μέσα στήν ἄπειρη
ἀγάπη του δὲν κρατᾶ γιὰ τὸν ἑαυτό του τὰ ἄπειρα πλούτη
του, ἀλλὰ μᾶς τὰ δωρίζει. Μᾶς χαρίζει ὅ,τι ὑψηλό μποροῦμε νὰ ποθήσουμε ἤ νὰ
σκεφθοῦμε. Ἀναζητοῦμε τὴ χαρά, τὴν εὐτυχία; Ὁ Χριστὸς εἶναι ἡ χαρά μας καὶ τὴν
προσφέρει μέσα μας ὁλοκληρωμένη. Ἀπουσιάζει ἡ εἰρήνη στὴν καρδιά μας; Ὁ Χριστός
εἶναι ἡ εἰρήνη μας, ἡ ὁποία ξεπερνᾶ κάθε ανθρώπινη κατανόηση. Μᾶς λείπει ἡ ἀγάπη;
Ὁ Χριστός εἶναι ἡ ἀγάπη. Μεγαλύτερη ἀγάπη ἀπὸ τή δική του κανεὶς δὲν μπορεῖ νὰ ἔχει.
Καὶ μᾶς τὴν προσφέρει. Διψοῦμε γιὰ γνώση; Στὸν Χριστὸ ὑπάρχουν ὅλοι οἱ θησαυροὶ
τῆς σοφίας καὶ μ᾿ αὐτοὺς μᾶς πλουτίζει. Τρέμουμε τὸν θάνατο; Διψοῦμε γιά ζωή; Ὁ
Χριστὸς εἶναι ἡ Ζωή μας· ζώντας μὲ τὸν Χριστὸ ἔχουμε ζωή, καὶ ξεχείλισμα ζωῆς. Ἡ
ἁμαρτία καὶ ὁ θάνατος δὲν ἔχουν πλέον τὴ δύναμη πού εἶχαν. Κι ἐμεῖς ζοῦμε
πλέον μὲ τὴν προσδοκία τῆς αἰωνιότητος. Ἀκόμη κι ἂν ἔλθουν στὴ ζωή μας στενοχώριες
και πίκρες, ἀρρώστιες και θάνατοι, δὲν χάνουμε τὴν εἰρήνη μας, τὴν ἐλπίδα μας,
τὴ χαρά μας. Διότι ἔχουμε μέσα μας τόν ἴδιο τὸν Χριστό. Αὐτός μᾶς πλουτίζει μὲ ὅλες
τις δωρεές και τις χάριτές του.
2. ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΤΕΛΕΙΟΙ
Στὴ
συνέχεια τοῦ ἀποστολικοῦ ἀναγνώσματος ὁ ἀπόστολος Παῦλος τονίζει ὅτι ὁ
Θεάνθρωπος Κύριος ἔδωσε διαφορετικὴ ἀποστολὴ καὶ χαρίσματα σὲ κάθε διάκονο τῆς
Ἐκκλησίας του. Ἄλλους τοὺς ἔθεσε Ἀποστόλους, ἄλλους Προφῆτες, ἄλλους Εὐαγγελιστές,
ἄλλους Ποιμένες καὶ Διδασκάλους. Κι ὅλες αὐτὲς τὶς διαφορετικὲς κλήσεις τὶς ἔδωσε
μ᾿ ἕνα μεγάλο καὶ ἅγιο σκοπό: γιὰ νὰ καταρτιζόμαστε οἱ πιστοὶ καὶ νὰ οἰκοδομούμαστε,
ἔτσι ὥστε νὰ φθάσουμε κάποτε νὰ ἔχουμε ὅλοι τὴν ἴδια ἀληθινὴ πίστη καὶ τὴν
τέλεια γνώση τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ· νὰ ἔχουμε τέτοια πρόοδο καὶ ὡριμότητα, ὥστε νὰ
γίνουμε πνευματικὰ τέλειοι ἔχοντας τὶς δωρεὲς καὶ τὴν πνευματικὴ τελειότητα τοῦ
Χριστοῦ.
Στὸ
δεύτερο αὐτὸ μέρος τοῦ ἀποστολικοῦ ἀναγνώσματος ὁ ἀπόστολος Παῦλος μᾶς λέγει
μεγάλες καὶ ὑψηλὲς ἀλήθειες. Μᾶς περιγράφει ποῦ μπορεῖ νὰ φθάσει ὁ ἄνθρωπος ὅταν
ζεῖ μέσα στὴ χάρη καὶ τὴν εὐλογία τοῦ Θεοῦ. Καὶ ἀναφέρει τρία ἐπίπεδα πνευματικῆς
προόδου: πρῶτο ἐπίπεδο ἡ τέλεια πίστη, δεύτερο ἡ τέλεια γνώση, καὶ τρίτο ἡ τέλεια
μετοχὴ στὶς δωρεὲς καὶ τὴν ἁγιότητα τοῦ Χριστοῦ. Καθὼς ὅμως ἐμεῖς τὰ ἀκοῦμε ὅλα
αὐτά, γεμίζουμε μὲ δέος και ἀπορία: Ποιὸς ἀπὸ ἐμᾶς μπορεῖ νὰ φθάσει σ᾿ αὐτὰ τὰ
μεγάλα καὶ δυσθεώρητα ὕψη τῶν ἁγίων; Κανεὶς μὲ τὶς δικές του δυνάμεις. Ὅλα αὐτὰ
τὰ μεγάλα καὶ ὑψηλὰ τὰ χαρίζει ὁ Θεὸς μὲ τὴ χάρη του. Καὶ τότε τὶ ζητᾶ ἀπὸ μᾶς;
Ζητᾶ νὰ γινόμαστε δεκτικὰ δοχεῖα τῆς Χάριτός του· νὰ ζοῦμε μέσα στὴν Ἐκκλησία
του μὲ πίστη και ὑπακοή· νὰ δεχόμαστε καθημερινὰ τὴν πνευματικὴ καλλιέργεια τῶν
ποιμένων καὶ διδασκάλων τῆς Ἐκκλησίας του· ἀκολουθώντας τὰ ἴχνη τοῦ Χριστοῦ. Αὐτὸν
νὰ πιστεύουμε, Αὐτὸν νὰ ἀγαποῦμε, Αὐτὸν νὰ λατρεύουμε, Αὐτὸν νὰ ζοῦμε. Νὰ ἀφήνουμε
τὴ χάρη του νὰ γεμίζει τὴν ψυχή μας, νὰ μεταμορφώνει τὴ ζωή μας. Κι ὅσο
περισσότερο θὰ ἐπιθυμοῦμε τὴν παρουσία τοῦ Χριστοῦ, τόσο περισσότερο στὴν ψυχή
μας θὰ εἰσέρχεται ἡ ζωὴ τοῦ Θεοῦ. Κι ὅλα μέσα μας θὰ γίνονται φῶς, ἁγιασμός, οὐρανός.
Αὐτὸς εἶναι ὁ προορισμός μας, αὐτὸς νὰ εἶναι καὶ ὁ καθημερινός μας ἀγώνας.
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ τόμο τοῦ Περιοδικοῦ
«Ο ΣΩΤΗΡ»)
ΤΟ ΙΕΡΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ (ΜΕΤΑ ΤΑ ΦΩΤΑ)
Τῷ
καιρῷ ἐκείνῳ, ἀκούσας ὁ ᾿Ιησοῦς ὅτι ᾿Ιωάννης παρεδόθη, ἀνεχώρησεν
εἰς τὴν Γαλιλαίαν· καὶ καταλιπὼν τὴν Ναζαρὲτ, ἐλθὼν κατῴκησεν εἰς
Καπερναοὺμ τὴν παραθαλασσίαν, ἐν ὁρίοις Ζαβουλὼν καὶ Νεφθαλείμ, ἵνα
πληρωθῇ τὸ ῥηθὲν διὰ ῾Ησαΐου τοῦ προφήτου, λέγοντος· Γῆ Ζαβουλὼν
καὶ γῆ Νεφθαλείμ, ὁδὸν θαλάσσης, πέραν τοῦ ᾿Ιορδάνου, Γαλιλαία
τῶν ἐθνῶν, ὁ λαὸς ὁ καθήμενος ἐν σκότει εἶδε
φῶς μέγα, καὶ τοῖς καθημένοις ἐν χώρᾳ καὶ σκιᾷ θανάτου, φῶς ἀνέτειλεν
αὐτοῖς. Ἀπὸ τότε ἤρξατο ὁ ᾿Ιησοῦς
κηρύσσειν καὶ λέγειν· Μετανοεῖτε· ἤγγικε γὰρ ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν.
(Ματθ. δ΄[4], 12-17)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἐκεῖνο τόν καιρό ὅταν ἄκουσε ὁ Ἰησοῦς ὅτι ὁ Ἰωάννης
παραδόθηκε στή φυλακὴ ἀπ' τὸν βασιλιά Ἀντίπα, ἀναχώρησε καὶ πῆγε
στὴ Γαλιλαία. Κι ἀφοῦ ἄφησε τὴ Ναζαρέτ, πῆγε καί κατοίκησε
στὴν Καπερναούμ, ἡ ὁποία ἦταν κτισμένη κοντά στή λίμνη
τῆς Γαλιλαίας, στὰ σὺνορα τῶν φυλῶν Ζαβουλών καὶ Νεφθαλείμ.
Ἔτσι ἐπαληθεύθηκε καὶ πραγματοποιήθηκε ἐκεῖνο πού
εἶπε ὁ Θεὸς μέσω τοῦ προφήτου Ἡσαΐα: Ἡ χώρα τῆς φυλῆς Ζαβουλών
καί ἡ χώρα τῆς φυλῆς Νεφθαλείμ, πού ἐκτείνονται κοντὰ στὴ θάλασσα καὶ
πέρα ἀπὸ τὸν Ἰορδάνη ποταμό, στὰ ἀνατολικά του, ἡ Γαλιλαία, στὴν ὁποία
κατοικοῦν πολλοὶ ἐθνικοί, ὁ λαὸς πού κάθεται καθηλωμένος κι ἀκίνητος
στὸ πνευματικὸ σκοτάδι τῆς εἰδωλολατρικῆς πλάνης καὶ τῆς ἀσέβειας
εἶδε μεγάλο πνευματικὸ φῶς, τὸν Χριστὸ· κι ἔλαμψε φῶς ἀπὸ τὸν οὐρανὸ
σ' ἐκείνους πού κάθονται στὴ χώρα πού σκιάζεται ἀπὸ τὸ πυκνότατο
σκοτάδι τῆς ἁμαρτίας καὶ τοῦ θανάτου. Ἀπὸ τότε ἄρχισε ὁ Ἰησοῦς νὰ
κηρύττει συστηματικὰ καὶ νὰ λέει: Μετανοεῖτε, διότι πλησίασαν οἱ
ἡμέρες πού ὁ Μεσσίας θὰ ἐγκαθιδρύσει καὶ στὴ γῆ τὴ βασιλεία τῶν οὐρανῶν
μὲ τὴ νέα, πνευματική, ἅγια καὶ οὐράνια ζωή, ἡ ὁποία θὰ μεταδίδεται
μέσα στὴν Ἐκκλησία του.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου