Ι
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΠΑΥΛΟΥ ΚΑΙ ΒΑΡΝΑΒΑ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ
ΑΠΟΚΡΕΩ
(11ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2018)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ (Κυριακῆς)
Ἀδελφοί, βρῶμα ἡμᾶς οὐ παρίστησι τῷ Θεῷ· οὔτε γὰρ ἐὰν φάγωμεν περισσεύομεν, οὔτε ἐὰν μὴ φάγωμεν ὑστερούμεθα. βλέπετε δὲ μήπως ἡ ἐξουσία ὑμῶν αὕτη πρόσκομμα γένηται τοῖς ἀσθενοῦσιν. ἐὰν γάρ τις ἴδῃ σε, τὸν ἔχοντα γνῶσιν, ἐν εἰδωλείῳ κατακείμενον, οὐχὶ ἡ συνείδησις αὐτοῦ ἀσθενοῦς
ὄντος οἰκοδομηθήσεται εἰς τὸ τὰ εἰδωλόθυτα ἐσθίειν; καὶ ἀπολεῖται
ὁ ἀσθενῶν ἀδελφὸς ἐπὶ τῇ σῇ γνώσει, δι' ὃν Χριστὸς ἀπέθανεν. οὕτω δὲ ἁμαρτάνοντες εἰς τοὺς ἀδελφοὺς καὶ τύπτοντες αὐτῶν τὴν συνείδησιν ἀσθενοῦσαν εἰς Χριστὸν ἁμαρτάνετε. διόπερ εἰ βρῶμα σκανδαλίζει τὸν ἀδελφόν μου, οὐ μὴ φάγω κρέα εἰς τὸν αἰῶνα, ἵνα μὴ τὸν ἀδελφόν μου σκανδαλίσω. Οὐκ εἰμὶ ἀπόστολος; οὐκ εἰμὶ ἐλεύθερος; οὐχὶ Ἰησοῦν Χριστὸν τὸν Κύριον ἡμῶν ἑώρακα; οὐ τὸ ἔργον μου ὑμεῖς ἐστε
ἐν Κυρίῳ; εἰ ἄλλοις οὐκ εἰμὶ ἀπόστολος, ἀλλά γε ὑμῖν εἰμι· ἡ γὰρ σφραγὶς τῆς ἐμῆς ἀποστολῆς ὑμεῖς ἐστε ἐν Κυρίῳ.
(Α’Κορ. η΄[8] 8 – θ΄[9] 2)
ΤΑ ΕΙΔΩΛΟΘΥΤΑ ΤΗΣ ΚΟΡΙΝΘΟΥ
1. ΔΙΑΚΡΙΣΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ
Στήν Κόρινθο οἱ πιστοί ἦταν διχασμένοι γιά ἕνα θέμα
πού νόμιζαν ὅτι ἦταν πολύ σημαντικό γιά τή ζωή τους. Ἦταν τό ζήτημα τῶν εἰδωλοθύτων.
Ἄλλοι δηλαδή ἀγόραζαν ἀπό τά κρεοπωλεῖα κρέατα πού προέρχονταν ἀπό εἰδωλολατρικές
θυσίες καί τά ἔτρωγαν, ἐπειδή πίστευαν ὅτι οἱ θεοί τῶν εἰδώλων ἦταν ἀνύπαρκτοι.
Ἄλλοι ὅμως, εὐαίσθητοι συνειδησιακά, δέν τά ἔτρωγαν ἐπειδή τά θεωροῦσαν ἱερά. Ὁ
ἀπόστολος Παῦλος λοιπόν ξεκαθαρίζει τό ζήτημα καί παίρνει ἀφορμή γιά νά διδάξει
γενικότερες ἀλήθειες.
Δέν εἶναι τό φαγητό, λέει, πού μᾶς καθιστᾶ ἐνάρετους.
Διότι οὔτε ἐάν φᾶμε προοδεύουμε στήν ἀρετή, οὔτε ἐάν δέν φᾶμε ὑστεροῦμε.
Προσέχετε ὅμως, λέει, μήπως τό δικαίωμα αὐτό πού ἔχετε νά τρῶτε ἀπ᾿ ὅλα τά
κρέατα, ἀκόμη κι ἀπό τά εἰδωλόθυτα, γίνει αἰτία νά ἁμαρτήσουν οἱ ἀδελφοί σας
πού εἶναι ἀδύναμοι στήν πίστη. Διότι, ἄν κανείς ἀπ᾿ αὐτούς σᾶς δεῖ νά κάθεστε
στό τραπέζι κάποιου ναοῦ τῶν εἰδώλων, θά παρασυρθεῖ καί θά τρώει εἰδωλόθυτα
νομίζοντας ὅτι τρώει κάτι ἱερό. Κι ἔτσι σιγά - σιγά θά παρασυρθεῖ στήν εἰδωλολατρία
ἐξαιτίας τῆς δικῆς σας στάσεως καί θά χάσει τήν ψυχή του. Ἀλλά γιά τή σωτηρία
τοῦ ἀδελφοῦ σας αὐτοῦ ὁ Χριστός θυσίασε τή ζωή του.
Βέβαια τό ζήτημα αὐτό πού θίγει ὁ ἀπόστολος Παῦλος
δέν ὑφίσταται στήν ἐποχή μας. Καί ἴσως νομίσουμε ὅτι δέν μᾶς ἀφορᾶ. Ἄν τό
προσεγγίσουμε ὅμως λίγο βαθύτερα, θά δοῦμε ὅτι πέρα ἀπό τά φαινόμενα, τό ὅλο
πρόβλημα τῆς Κορίνθου ἀποκαλύπτει ἕνα διαχρονικό πρόβλημα τῶν πιστῶν: ὅτι μέσα
στήν Ἐκκλησία δέν ἔχουμε ὅλοι οἱ πιστοί τήν ἴδια συνείδηση, τήν ἴδια
καλλιέργεια, τίς ἴδιες ἐμπειρίες καί δυνάμεις. Δέν εἴμαστε ὅλοι ἴδιοι κι οὔτε
μποροῦμε νά γίνουμε. Ἔχουμε βέβαια ὅλοι τόν ἴδιο Κύριο, εἴμαστε μέλη τῆς ἴδιας
Ἐκκλησίας, ἔχουμε ὅμως διαφορετικούς χαρακτῆρες, διαφορετικούς τρόπους βιώσεως
τῆς ἐν Χριστῷ ζωῆς. Πρέπει λοιπόν νά βλέπουμε μέ κατανόηση τή διαφορετικότητα
τῶν ἄλλων. Μή βάζουμε ὡς κριτήριο πνευματικότητος τόν ἑαυτό μας καί μή ἀπαιτοῦμε
νά γίνουν ὅλοι ὅπως εἴμαστε ἐμεῖς. Θά πρέπει ὅλοι μας νά ἀποκτήσουμε τή μεγάλη
ἀρετή τῆς διακρίσεως. Νά κατανοοῦμε ὅλους μέ ἀγάπη, εὐαίσθητους και δυνατούς, ἀρχάριους
και σταθερούς. Χωρίς νά καταδικάζουμε κανένα καί χωρίς νά ἀπαιτοῦμε τίποτε. Νά
ζοῦμε ὅπως μᾶς καθοδηγεῖ ὁ Πνευματικός μας καί νά μήν ἀσχολούμαστε μέ τούς ἄλλους
πιστούς, πῶς ζοῦν, πῶς συμπεριφέρονται, τί κάνουν.
2. ΔΙΑΚΡΙΣΗ ΑΓΑΠΗΣ
Ὁ ἀπόστολος Παῦλος λοιπόν ἔρχεται καί ἐπεξηγεῖ καί καθορίζει πόσο σοβαρό εἶναι
τό ἁμάρτημα τοῦ σκανδαλισμοῦ τῶν ἀσθενεστέρων. Κάνετε πολύ μεγάλο ἁμάρτημα,
λέει, μέ τό ὁποῖο βλάπτονται πολύ οἱ ἀδελφοί. Πληγώνετε σκληρά τήν εὐαίσθητη
συνείδησή τους. Ἀλλά συγχρόνως ἁμαρτάνετε καί πρός τόν Χριστό, ὁ Ὁποῖος πέθανε
γιά νά σώσει τούς ἀδελφούς αὐτούς. Γι᾿ αὐτό λοιπόν, συνεχίζει, ἐάν αὐτό πού
τρώω γίνεται αἰτία σκανδάλου καί ἁμαρτίας στόν ἀδελφό μου, δέν θά φάω ποτέ ὁποιοδήποτε
εἶδος κρεάτων, γιά νά μή σκανδαλίσω τόν ἀδελφό μου. Γιά τούς ἀδύνατους ἀδελφούς
ἔκανα καί ἐξακολουθῶ νά κάνω θυσίες τῶν δικαιωμάτων μου. Δέν εἶμαι Ἀπόστολος ἔχοντας
ἴσα δικαιώματα μέ τούς ἄλλους Ἀποστόλους; Καί ἡ σφραγίδα μέ τήν ὁποία πιστοποιεῖται
ἐπίσημα τό ἀποστολικό μου ἀξίωμα, μέ τή χάρη τοῦ Κυρίου, εἶστε ἐσεῖς, τούς ὁποίους
ὁδήγησα στόν Χριστό.
Ὁ ἀπόστολος Παῦλος στό δεύτερο αὐτό τμῆμα τοῦ ἱεροῦ
ἀναγνώσματος μᾶς λέει κάτι πολύ μεγάλο: ὅτι θά πρέπει γιά τήν ἀγάπη τῶν ἀδελφῶν
μας νά θυσιάζουμε ἀκόμη καί νόμιμα δικαιώματά μας, προκειμένου νά μή
σκανδαλίζουμε τούς εὐαίσθητους ἀδελφούς μας. Νά ἔχουμε δηλαδή διάκριση ἀγάπης.
Καί τί σημαίνει αὐτό πρακτικά; Ἄς ἀναφέρουμε παραδείγματα γιά νά τό
κατανοήσουμε. Κάποιοι ἐπειδή εἶναι ἄρρωστοι, ἔχουν ὁδηγία ἀπό τόν γιατρό τους
νά μήν τηροῦν ἀπολύτως τήν καθιερωμένη νηστεία ἀλλά νά τρῶνε κάποιες τροφές.
Διάκριση ἀγάπης ἐκ μέρους τους σημαίνει νά μήν καταλύουν τή νηστεία σέ
δημόσιους χώρους, διότι ὁ ἄλλος δέν ξέρει ὅτι ἔχουν λόγους ὑγείας καί τρῶνε ἀρτύσιμες
τροφές, καί σκανδαλίζεται. Ἄλλοι πάλι ἔχουν δικαίωμα νά ὁδηγήσουν κάποιον στό
δικαστήριο γιά μιά ἀδικία πού τούς ἔκανε. Δέν κάνουν ὅμως χρήση τοῦ δικαιώματός
τους αὐτοῦ γιά νά μή σκανδαλίσουν ὅσους δέν ξέρουν τήν ἀδικία πού ὑπέστησαν. Ἔχουν
ἄλλοι ὁδηγία ἀπό τόν Πνευματικό τους σέ κάποιο συγκεκριμένο ζήτημα νά ἐνεργοῦν
διαφορετικά ἀπ᾿ ὅ,τι οἱ ἄλλοι. Δέν πρέπει αὐτό νά τό διατυμπανίζουν και νά τό
προτείνουν ὡς κανόνα ζωῆς γιά ὅλους. Κι ἔτσι νά πληγώνουν τις συνειδήσεις τῶν ἄλλων.
Καθετί πού κάνουμε νά σκεφτόμαστε ἄν θά ὠφελήσει
τούς γύρω μας, ἀκόμη κι ὅταν δέν εἶναι ἁμαρτωλό. Καί νά θυσιάζουμε, εἴπαμε, ἀκόμη
καί νόμιμα δικαιώματά μας σέ θέματα καθημερινῆς ζωῆς καί συμπεριφορᾶς, γιά τήν
αγάπη τῶν ἀδελφῶν μας. Γιά νά μή σκανδαλισθοῦν οἱ ἀδελφοί μας. Αὐτό εἶναι ὕψος
καί πλάτος ἀγάπης. Αὐτό ἔκανε ὁ θεῖος Παῦλος, αὐτό ἔκαναν ὅλοι οἱ ἅγιοι. Τό ἴδιο
νά κάνουμε κι ἐμεῖς.
(Διασκευή ἀπό
παλαιό τόμο τοῦ Περιοδικοῦ «Ο ΣΩΤΗΡ»)
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Εἶπεν ὁ Κύριος· ὅταν ἔλθῃ ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου ἐν τῇ δόξῃ αὐτοῦ καὶ πάντες οἱ ἅγιοι ἄγγελοι μετ' αὐτοῦ, τότε καθίσει ἐπὶ θρόνου δόξης αὐτοῦ· καὶ συναχθήσεται ἔμπροσθεν αὐτοῦ πάντα τὰ ἔθνη, καὶ ἀφοριεῖ αὐτοὺς ἀπ' ἀλλήλων, ὥσπερ ὁ ποιμὴν ἀφορίζει τὰ πρόβατα ἀπὸ τῶν ἐρίφων, καὶ στήσει τὰ μὲν πρόβατα ἐκ δεξιῶν αὐτοῦ τὰ δὲ ἐρίφια ἐξ εὐωνύμων. τότε ἐρεῖ ὁ βασιλεὺς τοῖς ἐκ δεξιῶν αὐτοῦ· δεῦτε, οἱ εὐλογημένοι τοῦ πατρός μου, κληρονομήσατε τὴν ἡτοιμασμένην ὑμῖν βασιλείαν ἀπὸ καταβολῆς κόσμου· ἐπείνασα γὰρ καὶ ἐδώκατέ μοι φαγεῖν, ἐδίψησα καὶ ἐποτίσατέ με, ξένος ἤμην καὶ συνηγάγετέ με, γυμνὸς καὶ περιεβάλετέ με, ἠσθένησα καὶ ἐπεσκέψασθέ με, ἐν φυλακῇ ἤμην καὶ ἤλθετε πρός με. τότε ἀποκριθήσονται αὐτῷ οἱ δίκαιοι λέγοντες· κύριε, πότε σε εἴδομεν πεινῶντα καὶ ἐθρέψαμεν, ἢ διψῶντα καὶ ἐποτίσαμεν; πότε δέ σε εἴδομεν ξένον καὶ συνηγάγομεν, ἢ γυμνὸν καὶ περιεβάλομεν; πότε δέ σε εἴδομεν ἀσθενῆ ἢ ἐν φυλακῇ καὶ ἤλθομεν πρός σε; καὶ ἀποκριθεὶς ὁ βασιλεὺς ἐρεῖ αὐτοῖς· ἀμὴν λέγω ὑμῖν, ἐφ' ὅσον ἐποιήσατε ἑνὶ τούτων τῶν ἀδελφῶν μου τῶν ἐλαχίστων, ἐμοὶ ἐποιήσατε. Τότε ἐρεῖ καὶ τοῖς ἐξ εὐωνύμων· πορεύεσθε ἀπ' ἐμοῦ οἱ κατηραμένοι εἰς τὸ πῦρ τὸ αἰώνιον τὸ ἡτοιμασμένον τῷ διαβόλῳ καὶ τοῖς ἀγγέλοις αὐτοῦ· ἐπείνασα γὰρ καὶ οὐκ ἐδώκατέ μοι φαγεῖν, ἐδίψησα καὶ οὐκ ἐποτίσατέ με, ξένος ἤμην καὶ οὐ συνηγάγετέ με, γυμνὸς καὶ οὐ περιεβάλετέ με, ἀσθενὴς καὶ ἐν φυλακῇ καὶ οὐκ ἐπεσκέψασθέ με. τότε ἀποκριθήσονται αὐτῷ καὶ αὐτοὶ λέγοντες· κύριε, πότε σε εἴδομεν πεινῶντα ἢ διψῶντα ἢ ξένον ἢ γυμνὸν ἢ ἀσθενῆ ἢ ἐν φυλακῇ καὶ οὐ διηκονήσαμέν σοι; τότε ἀποκριθήσεται αὐτοῖς λέγων· ἀμὴν λέγω ὑμῖν, ἐφ' ὅσον οὐκ ἐποιήσατε ἑνὶ τούτων τῶν ἐλαχίστων, οὐδὲ ἐμοὶ ἐποιήσατε. καὶ ἀπελεύσονται οὗτοι εἰς κόλασιν αἰώνιον,
οἱ δὲ δίκαιοι εἰς ζωὴν αἰώνιον.
(Ματθ. κε΄[25]
31 - 46)
Εἶπεν ὁ Κύριος· Ὅταν θά ἔρθει ὁ Υἱός τοῦ
Ἀνθρώπου μὲ τὴ δόξα του
καὶ μαζί του ὅλοι οἱ ἅγιοι ἄγγελοι, τότε θὰ καθίσει σὲ θρόνο ἔνδοξο
καὶ λαμπρό. Καὶ θὰ συναχθοῦν μπροστά του ὅλα τὰ ἔθνη, ὅλοι δηλαδὴ οἱ
ἄνθρωποι πού ἔζησαν ἀπ' τὴν ἀρχή τῆς δημιουργίας μέχρι τὸ τέλος τοῦ
κόσμου. Καὶ θὰ τοὺς χωρίσει τὸν ἕνα ἀπὸ τὸν ἄλλο, ὅπως ὁ βοσκὸς χωρίζει
τὰ πρόβατα ἀπὸ τὰ γίδια. Καὶ θὰ τοποθετήσει τοὺς δικαίους, πού εἶναι
ἥμεροι σὰν τὰ πρόβατα, στὰ δεξιὰ του· ἐνῶ τούς ἁμαρτωλούς, πού εἶναι
ἀτίθασοι καὶ ἄτακτοι σὰν τὰ γίδια, θὰ τοὺς βάλει στὰ ἀριστερά του.
Τότε θὰ πεῖ ὁ βασιλιὰς σ' ἐκείνους πού θά εἶναι στὰ δεξιά του: Ἐλᾶτε ἐσεῖς πού εἶστε εὐλογημένοι ἀπὸ
τὸν Πατέρα μου, κληρονομῆστε τὴ βασιλεία πού ἔχει ἑτοιμαστεῖ γιὰ
σᾶς ἀπὸ τότε πού θεμελιωνόταν ὁ κόσμος. Σᾶς ἀνήκει λοιπὸν ἡ κληρονομιὰ
αὐτὴ· διότι πείνασα καὶ μοῦ δώσατε νὰ φάω, ἤμουν διψασμένος καὶ
μοῦ δώσατε νὰ πιῶ, ἤμουν ξένος καὶ δὲν εἶχα ποῦ νὰ μείνω καὶ μὲ περιμαζέψατε
στὸ σπίτι σας, ἤμουν γυμνὸς καὶ μὲ ντύσατε, ἀρρώστησα καὶ μὲ ἐπισκεφθήκατε,
ἤμουν μέσα στὴ φυλακὴ καὶ ἤλθατε νὰ μὲ δεῖτε καὶ νὰ μὲ παρηγορήσετε.
Τότε θὰ τοῦ ἀποκριθοῦν οἱ δίκαιοι: Κύριε, πότε σὲ εἴδαμε πεινασμένο καὶ σὲ θρέψαμε, ἢ διψασμένο
καὶ σοῦ δώσαμε νὰ πιεῖς; Καὶ πότε σὲ εἴδαμε ξένο καὶ σὲ περιμαζέψαμε,
ἢ γυμνὸ καὶ σὲ ντύσαμε; Καὶ πότε σὲ εἴδαμε ἄρρωστο ἢ φυλακισμένο
καὶ ἤλθαμε νὰ σὲ ἐπισκεφθοῦμε; Τότε θὰ τοὺς ἀποκριθεῖ ὁ βασιλιάς:
Ἀληθινά σάς λέω ὅτι κάθε τί πού
κάνατε σ' ἕναν ἀπό τους φτωχοὺς αὐτοὺς ἀδελφούς μου πού φαίνονταν ἄσημοι
καὶ πολὺ μικροί, τὸ κάνατε σὲ μένα.
Τότε θὰ
πεῖ καὶ σὲ κείνους πού θὰ εἶναι στὰ ἀριστερά του: Ἐσεῖς πού ἀπὸ τὰ ἔργα σας γίνατε καταραμένοι, φύγετε μακριὰ
ἀπὸ μένα στὸ πῦρ τὸ αἰώνιο, πού ἔχει ἑτοιμασθεῖ γιὰ τὸ διάβολο
καὶ τοὺς ἀγγέλους του. Διότι πείνασα καὶ δὲν μοῦ δώσατε νὰ φάω, δίψασα
καὶ δὲν μοῦ δώσατε νὰ πιῶ, ἤμουν ξένος καὶ δὲν μὲ περιμαζέψατε νὰ μὲ
φιλοξενήσετε, ἤμουν γυμνὸς καὶ δὲν μὲ ντύσατε, ἤμουν ἄρρωστος καὶ
μέσα στὴ φυλακὴ καὶ δὲν μὲ ἐπισκεφθήκατε. Τότε θὰ τοῦ ἀποκριθοῦν
κι αὐτοί: Κύριε, πότε σὲ εἴδαμε νὰ
πεινᾶς ἢ νὰ διψᾶς ἢ νὰ εἶσαι ξένος ἢ γυμνὸς ἢ ἄρρωστος ἢ φυλακισμένος,
καὶ δὲν σὲ ὑπηρετήσαμε; Τότε θὰ τοὺς ἀποκριθεῖ: Ἀληθινά σας λέω, κάθε τί πού δὲν κάνατε
σ' ἕναν ἀπ' αὐτοὺς πού ὁ κόσμος θεωροῦσε πολὺ μικρούς, οὔτε σὲ μένα
τὸ κάνατε.
Καὶ θὰ ὁδηγηθοῦν
αὐτοὶ σὲ κόλαση πού δὲν θὰ ἔχει τέλος, ἀλλά θὰ εἶναι αἰώνια· ἐνῶ οἱ
δίκαιοι θὰ πᾶνε γιὰ νὰ ἀπολαύσουν ζωὴ αἰώνια.
|
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου