ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ
ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΠΑΥΛΟΥ ΚΑΙ ΒΑΡΝΑΒΑ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΤΥΡΙΝΗΣ
(18 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2018)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ (Τῆς
Τυρινῆς)
Ἀδελφοί, νῦν ἐγγύτερον ἡμῶν ἡ σωτηρία ἢ ὅτε ἐπιστεύσαμεν. ἡ νὺξ προέκοψεν, ἡ δὲ ἡμέρα ἤγγικεν. ἀποθώμεθα οὖν τὰ ἔργα τοῦ σκότους καὶ ἐνδυσώμεθα τὰ ὅπλα τοῦ φωτός. ὡς ἐν ἡμέρᾳ εὐσχημόνως περιπατήσωμεν,
μὴ κώμοις καὶ μέθαις, μὴ κοίταις καὶ ἀσελγείαις, μὴ ἔριδι καὶ ζήλῳ, ἀλλ' ἐνδύσασθε
τὸν Κύριον Ἰησοῦν Χριστόν, καὶ τῆς σαρκὸς πρόνοιαν μὴ ποιεῖσθε εἰς ἐπιθυμίας. Τὸν δὲ ἀσθενοῦντα τῇ πίστει προσλαμβάνεσθε, μὴ εἰς διακρίσεις διαλογισμῶν.
ὃς μὲν πιστεύει φαγεῖν
πάντα, ὁ δὲ ἀσθενῶν λάχανα ἐσθίει. ὁ ἐσθίων τὸν μὴ ἐσθίοντα μὴ ἐξουθενείτω, καὶ ὁ μὴ ἐσθίων τὸν ἐσθίοντα μὴ κρινέτω· ὁ Θεὸς γὰρ αὐτὸν προσελάβετο.
σὺ τίς εἶ ὁ κρίνων ἀλλότριον οἰκέτην; τῷ ἰδίῳ Κυρίῳ στήκει ἢ πίπτει· σταθήσεται
δέ· δυνατὸς γάρ ἐστιν ὁ Θεὸς στῆσαι αὐτόν.
(Ρωμ.
ιγ΄[13] 11 – ιδ΄[14] 4)
ΜΕΤΑΝΟΙΑ
1. ΑΠΟΘΕΣΗ ΚΑΙ ΕΝΔΥΣΗ
Ἕνα ἐγερτήριο σάλπισμα μετανοίας θά μποροῦσε νά
χαρακτηρισθεῖ τό ἀποστολικό αὐτό ἀνάγνωσμα. Ὁ ἀπόστολος Παῦλος ἀπευθυνόμενος
στούς Ρωμαίους, ἀλλά καί πρός ὅλους τούς Χριστιανούς, λέει: Εἶναι πλέον ὥρα νά
σηκωθοῦμε ἀπό τόν ὕπνο τῆς ἀμέλειας. Διότι τώρα ἡ ἡμέρα τῆς Δευτέρας Παρουσίας
εἶναι πλησιέστερη σέ μᾶς παρά τότε πού πιστεύσαμε. Ἡ ζωή αὐτή, πού μοιάζει μέ
νύχτα σκοτεινή, προχώρησε, ἐνῶ ἡ ἡμερα τῆς ἄλλης ζωῆς πλησίασε. «Ἀποθώμεθα οὖν
τά ἔργα τοῦ σκότους καί ἐνδυσώμεθα τά ὅπλα τοῦ φωτός». Ἄς πετάξουμε λοιπόν ἀπό
πάνω μας τά ἔργα τῆς ἁμαρτίας πού γίνονται στό σκοτάδι, κι ἄς ντυθοῦμε σάν ὅπλα
τά φωτεινά ἔργα τῆς ἀρετῆς. Ὅπως συμπεριφέρεται κανείς τήν ἡμέρα, πού τά
βλέμματα πολλῶν τόν παρακολουθοῦν, ἔτσι κι ἐμεῖς ἄς συμπεριφερθοῦμε μέ εὐπρέπεια
καὶ σεμνότητα· ὄχι μέ ἄσεμνα φαγοπότια καὶ μεθύσια, οὔτε μέ πράξεις αἰσχρότητος
καί ἀσέλγειας, οὔτε μέ φιλονικίες καί ζηλοτυπίες. Ἀλλά νά ἐνδυθοῦμε σάν ἔνδυμα
τῆς ψυχῆς μας τόν Κύριο Ἰησοῦ Χριστό, ὥστε στήν ὅλη ζωή μας νά μοιάζουμε μ᾿ Αὐτόν.
Μέ τό ὅλο ἱερό κείμενο ὁ ἅγιος Ἀπόστολος μᾶς καλεῖ σέ
μετάνοια καί ἐγρήγορση καί μᾶς ζητεῖ νά κάνουμε δύο ἐνέργειες: πρῶτα νά
πετάξουμε ἀπό πάνω μας τά ἔργα τῆς ἁμαρτίας, κι ἔπειτα νά ντυθοῦμε καί νά ὁπλισθοῦμε
μέ τά ὅπλα τοῦ φωτός καί τῆς ἀρετῆς. Νά μισήσουμε δηλαδή τήν ἁμαρτία καί τά ἔργα
της, καί νά ἀγαπήσουμε τόν Χριστό καί τήν ἀρετή. Νά ἀφήσουμε τή νύχτα καί τά ἁμαρτωλά
της ἔργα, καί νά ζήσουμε πλέον μέσα στό φῶς τῆς ἡμέρας, τῆς νέας ἐν Χριστῷ ζωῆς.
Διπλό λοιπόν τό ἔργο τῆς μετανοίας, ξερίζωμα καί ἔνδυση, μίσος καί ἀγάπη, ἀπάρνηση
τῆς ἁμαρτίας καί ἀφοσίωση στόν Χριστό. Ἄς μή νομίσουμε ὅτι τό κάλεσμα αὐτό δέν
μᾶς ἀφορᾶ, ἀλλά ἀφορᾶ μόνο τούς ἀνθρώπους πού βρίσκονται μακριά ἀπό τόν Θεό.
Καθώς εἰσερχόμαστε στήν Ἁγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή, ἡ Ἐκκλησία μας ἐπέλεξε αὐτό
τό ἀποστολικό ἀνάγνωσμα γιά νά καλέσει ὅλους – κι ἐμᾶς πού νομίζουμε ὅτι εἴμαστε
προοδευμένοι Χριστιανοί – σέ μετάνοια. Διότι ἄν ψάξουμε καλά μέσα στήν ψυχή
μας, θά δοῦμε ἕνα σωρό πάθη καί ἐπιθυμίες ἁμαρτωλές, σκέψεις καί φρονήματα
σκοτεινά. Ἀλλά καί στήν καθημερινή μας ζωή κάθε τόσο πέφτουμε στά ἴδια καί στά ἴδια.
Ἄς ξυπνήσουμε λοιπόν ἀπό τόν λήθαργο τῆς ἀδιαφορίας καί τῆς ἀμέλειας. Ἰδιαιτέρως
τώρα καθώς μπαίνουμε στό στίβο τῶν πνευματικῶν ἀγώνων. Ἄς κάνουμε ἕνα νέο
ξεκίνημα μέ ζῆλο. Καί θά τό εὐλογήσει ὁ Θεός.
2. ΚΑΤΑΚΡΙΣΗ
Στή συνέχεια ὁ ἀπόστολος Παῦλος ἀναφέρεται στό θέμα τῶν
φαγητῶν πού ταλαιπωροῦσε τότε τούς Χριστιανούς. Λέει λοιπόν ὁ θεῖος Ἀπόστολος:
Νά δέχεσθε μέ καλοσύνη ἐκεῖνον πού εἶναι ἀδύνατος στήν πίστη καί ἐξαρτᾶ τή
σωτηρία του καί ἀπό τή διάκριση τῶν φαγητῶν καί τῶν ἡμερῶν, χωρίς νά συζητᾶτε
καί νά ἐπικρίνετε τίς ἰδέες του. Ἄλλος βέβαια πιστεύει ὅτι δέν ἀπαγορεύεται νά
φάει ὅλα τά φαγητά. Ἐνῶ ὁ ἀδύνατος στήν πίστη τρώει λαχανικά καί ἀποφεύγει τίς
ἄλλες τροφές ἀπό τό φόβο μήπως μολυνθεῖ ἀπ᾿ αὐτές. Ἐκεῖνος πού λόγῳ τῆς ἰσχυρότερης
πίστεώς του τρώει ἀπ᾿ ὅλες τίς τροφές, ἄς μήν περιφρονεῖ ὡς στενοκέφαλο ἐκεῖνον
πού δέν τρώει ἀπ᾿ ὅλες. Κι αὐτός πού δέν τρώει ἀπ᾿ ὅλα, ἄς μήν κατακρίνει ἐκεῖνον
πού τρώει.
Ἄλλωστε ποιός εἶσαι ἐσύ, πού κατακρίνεις ξένο δοῦλο;
Αὐτός δέν ἔχει ἐσένα Κύριο ἀλλά τόν Θεό. Γιά τόν Κύριό του λοιπόν μένει
σταθερός ἤ πέφτει πνευματικά. Μάθε λοιπόν ὅτι, ἐνῶ ἐσύ τόν κατακρίνεις, αὐτός
θά μείνει σταθερός στήν πίστη. Διότι ὁ Θεός ἔχει τή δύναμη νά τόν ἀνορθώσει
καί νά τόν στερεώσει.
Παίρνοντας ἀφορμή ἀπό τό ζήτημα τῶν τροφῶν ὁ θεῖος Ἀπόστολος
ξεσκεπάζει τό φοβερό πάθος τῆς κατακρίσεως, πού πάντοτε ταλαιπωροῦσε καί
ταλαιπωρεῖ ἰδιαιτέρως τούς πιστούς. Ἄν ἐξετάσουμε προσεκτικά τόν ἑαυτό μας,
θά δοῦμε πόσο πάσχουμε κι ἐμεῖς στό θέμα τῆς κατακρίσεως. Πόσο εὔκολα ἀνοίγουμε
τό στόμα μας γιά νά κρίνουμε τούς ἄλλους ἀδελφούς μας. Καί μᾶς ἐγκαλεῖ ὁ ἀπόστολος
Παῦλος καί μᾶς ρωτᾶ: Ποιοί εἴμαστε ἐμεῖς πού κάνουμε τούς δικαστές τῶν ἄλλων;
Μέ ποιό δικαίωμα ἁρπάζουμε τό δικαίωμα τοῦ Θεοῦ, πού εἶναι ὁ μόνος Κριτής ὅλων
μας;
Ἐπιπλέον ὅταν κατακρίνουμε, χωρίς νά τό καταλαβαίνουμε
ἀποκαλύπτουμε τήν κακία πού ἔχουμε γιά τούς ἀδελφούς μας, καί τόν μεγάλο ἐγωισμό
μας. Νομίζουμε ὅτι τά ξέρουμε ὅλα κι ὅτι ἔχουμε τό δικαίωμα νά καυτηριάζουμε
τά λάθη τῶν ἄλλων. Κατακρίνουμε αὐτά πού βλέπουμε, καί δέν ξέρουμε ὅτι οἱ ἄλλοι
μπορεί νά μετανόησαν, ἐνῶ ἐμεῖς μένουμε σκλάβοι στό ὀλέθριο πάθος μας.
Κατακρίνουμε διότι δέν ἀποκτήσαμε ἀκόμη συναίσθηση καί φροντίδα γιά τά δικά μας
ἁμαρτήματα. Ἐμεῖς καθημερινά σφάλλουμε σέ χειρότερα ἁμαρτήματα καί
κατακρίνουμε τούς ἄλλους! Διώχνουμε ὅμως ἔτσι τή Χάρη τοῦ Θεοῦ καί παραχωρεῖ ὁ
Θεός καί πέφτουμε στά ἴδια ἁμαρτήματα, κάποτε και σέ ἄλλα βαριά, ἀκόμη καί σέ
σαρκικά, γιά νά ταπεινωθοῦμε καί νά μετανοήσουμε. Ἄς προσέξουμε λοιπόν πολύ. Κι
ἄς ζητήσουμε μέ μετάνοια ἀπό τόν Θεό νά μᾶς δώσει τή χάρη του νά ἀπαλλαγοῦμε ἀπό
τήν κατάκριση. Διαφορετικά μέ τήν κατάκριση ὁδεύουμε σ᾿ ἕναν ἀπό τούς συντομότερους
δρόμους γιά τήν κόλαση.
(Διασκευή ἀπό
παλαιό τόμο τοῦ Περιοδικοῦ «Ο ΣΩΤΗΡ»)
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Εἶπεν ὁ Κύριος· Ἐὰν ἀφῆτε τοῖς ἀνθρώποις τὰ παραπτώματα αὐτῶν, ἀφήσει καὶ ὑμῖν ὁ πατὴρ ὑμῶν ὁ οὐράνιος· ἐὰν δὲ μὴ ἀφῆτε τοῖς ἀνθρώποις τὰ παραπτώματα αὐτῶν, οὐδὲ ὁ πατὴρ ὑμῶν ἀφήσει τὰ παραπτώματα ὑμῶν. Ὅταν δὲ νηστεύητε, μὴ γίνεσθε ὥσπερ οἱ ὑποκριταὶ σκυθρωποί, ἀφανίζουσι γὰρ τὰ πρόσωπα αὐτῶν ὅπως φανῶσι τοῖς ἀνθρώποις νηστεύοντες· ἀμὴν λέγω ὑμῖν, ὅτι ἀπέχουσιν τὸν μισθὸν αὐτῶν. σὺ δὲ νηστεύων ἄλειψαί σου τὴν κεφαλὴν καὶ τὸ πρόσωπόν σου νίψαι, ὅπως μὴ φανῇς τοῖς ἀνθρώποις νηστεύων ἀλλὰ τῷ πατρί σου τῷ ἐν τῷ κρυπτῷ· καὶ ὁ πατήρ σου ὁ βλέπων ἐν τῷ κρυπτῷ ἀποδώσει σοι ἐν τῷ φανερῷ. Μὴ θησαυρίζετε ὑμῖν θησαυροὺς ἐπὶ τῆς γῆς, ὅπου σὴς καὶ βρῶσις ἀφανίζει, καὶ ὅπου κλέπται διορύσσουσιν καὶ κλέπτουσιν· θησαυρίζετε δὲ ὑμῖν θησαυροὺς ἐν οὐρανῷ, ὅπου οὔτε σὴς οὔτε βρῶσις ἀφανίζει, καὶ ὅπου κλέπται οὐ διορύσσουσιν οὐδὲ κλέπτουσιν· ὅπου γάρ ἐστιν ὁ θησαυρός ὑμῶν, ἐκεῖ ἔσται καὶ ἡ καρδία ὑμῶν.
(Ματθ.
στ΄[6] 14 -21)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Εἶπεν ὁ
Κύριος· «Ὅταν ζητᾶτε τὴ συγχώρηση τῶν ἁμαρτιῶν
σας, πρέπει νὰ συγχωρεῖτε κι ἐσεῖς τούς ἄλλους. Διότι ἐὰν συγχωρήσετε
τὰ ἁμαρτήματα πού σᾶς ἔκαναν οἱ ἄνθρωποι, καὶ ὁ Πατέρας σας ὁ οὐράνιος
θὰ συγχωρήσει καὶ τὰ δικά σας ἁμαρτήματα. Ἐὰν ὅμως δὲν συγχωρήσετε
τοὺς ἀνθρώπους πού ἁμάρτησαν ἀπέναντί σας, οὔτε ὁ Πατέρας σας θὰ συγχωρήσει
τὶς δικές σας ἁμαρτίες πρὸς αὐτόν. Κι ὅταν νηστεύετε, μὴ γίνεστε σκυθρωποὶ
καὶ περίλυποι σὰν τοὺς ὑποκριτές. Διότι αὐτοὶ ἀλλοιώνουν τὰ πρόσωπά
τους καὶ παίρνουν τὴν ὄψη καὶ τὴν ἔκφραση ἀνθρώπου καταβεβλημένου ἀπὸ
τὶς στερήσεις, γιὰ νὰ φανοῦν στοὺς ἀνθρώπους ὅτι νηστεύουν. Ἀληθινά
σᾶς λέω ὅτι πῆραν ὁλοκληρωτικὰ τὴν ἀμοιβή τους ἀπό τούς ἐπαίνους τῶν
ἀνθρώπων. Ἐσὺ ὅμως ὅταν νηστεύεις, ἄλειψε τὸ κεφάλι σου καὶ νίψε τὸ
πρόσωπό σου, ὥστε νὰ φαίνεσαι χαρούμενος, καὶ νὰ μὴ φανεῖς στοὺς ἀνθρώπους
ὅτι νηστεύεις. Ἀλλά ἡ νηστεία σου νὰ φανεῖ μόνο στὸν Πατέρα σου, πού
εἶναι βέβαια ἀόρατος, ἀλλά βρίσκεται παρὼν καὶ στὰ πιὸ ἀπόκρυφα
μέρη. Κι ὁ Πατέρας σου πού βλέπει στὰ κρυφά, θὰ σοῦ ἀποδώσει τὴν ἀμοιβή
σου στὰ φανερά. Μὴ μαζεύετε γιὰ τὸν ἑαυτὸ σας θησαυροὺς πάνω στὴ γῆ,
ὅπου ὁ σκόρος καὶ ἡ φθορὰ τῆς σαπίλας ἢ τῆς σκουριᾶς ἀφανίζουν τὰ ἀποθηκευμένα
εἴδη τοῦ πλούτου κι ὅπου οἱ κλέφτες τρυποῦν τοὺς τοίχους τῶν θησαυροφυλακίων
καὶ τὰ κλέβουν. Μαζεύετε γιὰ τὸν ἑαυτὸ σας θησαυροὺς στὸν οὐρανό, ὅπου
οὔτε ὁ σκόρος οὔτε ἡ σαπίλα καί ἡ σκουριὰ ἀφανίζουν τοὺς ἀποθηκευμένους
θησαυρούς σας κι ὅπου οἱ κλέφτες δὲν τρυποῦν τοὺς τοίχους τῶν θησαυροφυλακίων
σας οὔτε κλέβουν. Πρέπει λοιπὸν νὰ θησαυρίζετε θησαυροὺς στὸν οὐρανό,
γιὰ νὰ εἶναι καὶ ἡ καρδιὰ σας προσκολλημένη στὸ Θεὸ καὶ στὰ οὐράνια.
Διότι ἐκεῖ ὅπου εἶναι ὁ θησαυρός σας, ἐκεῖ θά εἶναι καί ἡ καρδιά σας
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου