ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ
ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΧΛΩΡΑΚΑΣ
Γ΄ ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΝΗΣΤΕΙΩΝ
(7 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2024)
(ΣΤΑΥΡΟΠΡΟΣΚΥΝΗΣΕΩΣ)
Τῷ καιρῷ
ἐκείνῳ, ἐφανέρωσεν ἑαυτὸν ὁ Ἰησοῦς τοῖς μαθηταῖς αὐτοῦ, ἐγερθεὶς ἐκ νεκρῶν, καὶ
λέγει τῷ Σίμωνι Πέτρῳ, Σίμων Ἰωνᾶ, ἀγαπᾶς με πλεῖον τούτων; λέγει αὐτῷ, Ναὶ Κύριε,
σὺ οἶδας ὅτι φιλῶ σε. λέγει αὐτῷ, Βόσκε τὰ ἀρνία μου. λέγει αὐτῷ πάλιν δεύτερον,
Σίμων Ἰωνᾶ ἀγαπᾶς με; Λέγει αὐτῷ, Ναί, Κύριε, σὺ οἶδας ὅτι φιλῶ σε. λέγει αὐτῷ,
Ποίμαινε τὰ πρόβατά μου. λέγει αὐτῷ τὸ τρίτον, Σίμων Ἰωνᾶ, φιλεῖς με; ἐλυπήθη ὁ
Πέτρος, ὅτι εἶπεν αὐτῷ τὸ τρίτον, φιλεῖς με; καὶ εἶπεν αὐτῷ, Κύριε, σὺ πάντα οἶδας,
σὺ γινώσκεις ὅτι φιλῶ σε. λέγει αὐτῷ ὁ Ἰησοῦς, Βόσκε τὰ πρόβατά μου. ἀμὴν ἀμὴν
λέγω σοι, ὅτε ἦς νεώτερος, ἐζώννυες σεαυτόν, καὶ περιεπάτεις ὅπου ἤθελες, ὅταν
δὲ γηράσῃς, ἐκτενεῖς τὰς χεῖράς σου, καὶ ἄλλος σε ζώσει, καὶ οἴσει ὅπου οὐ θέλεις.
Τοῦτο δὲ εἶπε, σημαίνων ποίῳ θανάτῳ δοξάσει τὸν Θεόν. Καὶ τοῦτο εἰπών, λέγει αὐτῷ,
Ἀκολούθει μοι. Ἐπιστραφεὶς δὲ ὁ Πέτρος βλέπει τὸν μαθητὴν ὃν ἠγάπα ὁ Ἰησοῦς, ἀκολουθοῦντα,
ὃς καὶ ἀνέπεσεν ἐν τῷ δείπνῳ ἐπὶ τὸ στῆθος αὐτοῦ καὶ εἶπε, Κύριε, τὶς ἐστιν ὁ
παραδιδοὺς σε; τοῦτον ἰδὼν ὁ Πέτρος λέγει τῷ Ἰησοῦ, Κύριε, οὗτος δὲ τὶ; λέγει αὐτῷ
ὁ Ἰησοῦς. Ἐὰν αὐτὸν θέλω μένειν ἕως ἔρχομαι, τὶ πρὸς σὲ; σὺ ἀκολούθει μοι. Ἐξῆλθεν οὖν ὁ λόγος οὗτος εἰς
τοὺς ἀδελφούς. Ὃτι ὁ μαθητὴς ἐκεῖνος οὐκ ἀποθνήσκει, καὶ οὐκ εἶπεν αὐτῷ ὁ Ἰησοῦς,
ὅτι οὐκ ἀποθνήσκει· ἀλλ᾿ ἐὰν αὐτὸν θέλω μένειν ἕως ἔρχομαι, τὶ πρὸς σέ; Οὗτός ἐστιν
ὁ μαθητὴς ὁ μαρτυρῶν περὶ τούτων, καὶ γράψας ταῦτα, καὶ οἴδαμεν ὅτι ἀληθὴς ἐστὶν
ἡ μαρτυρία αὐτοῦ. Ἔστι δὲ καὶ ἄλλα πολλὰ ὅσα ἐποίησεν ὁ Ἰησοῦς, ἅτινα ἐὰν γράφηται
καθ᾿ ἕν, οὐδὲ αὐτὸν οἶμαι τὸν κόσμον χωρῆσαι τὰ γραφόμενα βιβλία. Ἀμήν.
(Ἰωάν. κα΄[21] 14 – 25)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ
(Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
14 Αὐτή ἦταν ἡ τρίτη μέχρι τότε φορά πού φανερώθηκε ὁ Ἰησοῦς στούς
μαθητές του συγκεντρωμένους, μετά τήν Ἀνάστασή του ἀπό τούς νεκρούς. 15 Ὅταν λοιπόν πῆραν τό πρωινό τους, εἶπε
ὁ Ἰησοῦς στό Σίμωνα Πέτρο: Σίμων, γιέ τοῦ Ἰωνᾶ, μέ ἀγαπᾶς περισσότερο ἀπ᾿ αὐτούς,
τούς ἄλλους μαθητές, ὅπως μοῦ ἔλεγες μέ καύχηση τή νύχτα τῆς συλλήψεώς μου; Ὁ
Πέτρος τώρα, διδαγμένος ἀπό τό πάθημά του, μέ λόγια ταπεινοφροσύνης τοῦ λέει:
Ναί, Κύριε, ἐσύ γνωρίζεις ὅτι σέ ἀγαπῶ. Τοῦ λέει ὁ Ἰησοῦς: Βόσκε τά λογικά ἀρνιά
τῆς πνευματικῆς μου ποίμνης καί φρόντιζε νά τρέφονται καί νά οἰκοδομοῦνται μέ
τή διδασκαλία τῆς ἀλήθειας καί μέ κάθε μέσο πνευματικῆς παιδαγωγίας. 16 Τοῦ λέει ὁ Ἰησοῦς πάλι, γιά δεύτερη
φορά: Σίμων, γιέ τοῦ Ἰωνᾶ, μέ ἀγαπᾶς; Κι ἐκεῖνος τοῦ ἀπαντᾶ: Ναί, Κύριε, ἐσύ
γνωρίζεις ὅτι σέ ἀγαπῶ. Τοῦ λέει τότε ὁ Ἰησοῦς: Ποίμαινε τά λογικά πρόβατά μου,
ἐπιστατώντας καί ἀγρυπνώντας γιά τήν ἀσφάλεια καί τή σωτηρία τους. 17 Τοῦ λέει ὁ Ἰησοῦς γιά τρίτη φορά:
Σίμων, γιέ τοῦ Ἰωνᾶ, μέ ἀγαπᾶς; Κι ἐπειδή φαινόταν μέ τή νέα αὐτή ἐρώτηση ὅτι ὁ
Διδάσκαλος ἀμφέβαλλε ἀκόμη γιά τήν ἀγάπη τοῦ Πέτρου, λυπήθηκε ὁ Πέτρος πού τόν
ρώτησε ὁ Κύριος γιά Τρίτη φορά «μέ ἀγαπᾶς;». Κι ἐπειδή ἡ τριπλή ἄρνηση τόν εἶχε
διδάξει νά μήν ἔχει πλέον ἐμπιστοσύνη στόν ἑαυτό του, τοῦ εἶπε: Κύριε, ἐσύ ὅλα
τά γνωρίζεις, ἐσύ ξέρεις ὅτι σέ ἀγαπῶ. Τοῦ λέει τότε ὁ Ἰησοῦς: Βόσκε τά πρόβατά
μου. Κι ἀφοῦ μέ τήν τριπλή αὐτή βεβαίωσή του ὁ Πέτρος ἐπανόρθωσε τό ἁμάρτημα τῆς
τριπλῆς ἀρνήσεώς του καί ἀποκαταστάθηκε στό ἀποστολικό ἀξίωμα, ὁ Κύριος,
πληροφορώντας τον ὅτι δέν θά τόν ἀρνοῦνταν πλέον, τοῦ προσθέτει: 18 Ἀληθινά, ἀληθινά σοῦ λέω, ὅταν ἤσουν
πιό νέος, ἔδενες μόνος σου τή ζώνη στή μέση σου καί βάδιζες ὅπου ἤθελες. Ὅταν ὅμως
γεράσεις, θά ἁπλώσεις τά χέρια σου καί κάποιος ἄλλος θά σέ ζώσει καί θά σέ πάει
ἐκεῖ πού δέν θέλεις. Δηλαδή θά σέ ὁδηγήσει στό μαρτύριο, τό ὁποῖο, ἄν καί ἐνδόμυχα
θά ἀποδέχεσαι, ἐξαιτίας ὅμως τῆς φυσικῆς ἀποστροφῆς τῶν ἀνθρώπων πρός τόν
θάνατο φυσικά κι ἐσύ θά τό ἀποστρέφεσαι. 19 Ὁ Κύριος λοιπόν τό εἶπε αὐτό
δηλώνοντας μέ ποιό εἶδος θανάτου θά δόξαζε ὁ Πέτρος τόν Θεό. Κι ἀφοῦ τό εἶπε αὐτό,
τοῦ λέει: Ἀκολούθησέ με. 20
Κι ἐνῶ βάδιζαν, στράφηκε πίσω ὁ Πέτρος καί εἶδε τόν μαθητή πού ἀγαποῦσε ὁ Ἰησοῦς
νά ἀκολουθεῖ κι αὐτός. Ὁ μαθητής αὐτός ἦταν ἐκεῖνος πού στό δεῖπνο εἶχε γείρει
πάνω στό στῆθος τοῦ Ἰησοῦ καί εἶχε πεῖ: Κύριε, ποιός εἶναι αὐτός πού πρόκειται
νά σέ παραδώσει; 21 Αὐτόν
τόν μαθητή λοιπόν ὅταν τόν εἶδε ὁ Πέτρος, λέει στόν Ἰησοῦ: Κύριε, αὐτός τί θά
γίνει καί τί πρόκειται νά τοῦ συμβεῖ στό μέλλον; 22 Τότε ὁ Ἰησοῦς εἶπε στόν Πέτρο: Ὑπόθεσε
ὅτι θέλω νά μείνει ζωντανός μέχρι νά ἔλθω κατά τή δευτέρα μου παρουσία. Τί σέ ἐνδιαφέρει
αὐτό καί τί ἔχεις νά κερδίσεις ἐσύ, ἐάν μάθεις τί θά ἀπογίνει αὐτός; Σύ ἀκολούθα
με καί φρόντιζε γιά τή δική σου σωτηρία. 23 Ἀπό παρανόηση λοιπόν τῶν λόγων αὐτῶν
τοῦ Ἰησοῦ διαδόθηκε μεταξύ τῶν ἀδελφῶν Χριστιανῶν ἡ φήμη αὐτή, ὅτι δηλαδή ὁ
μαθητής ἐκεῖνος δέν θά πεθάνει. Ὅμως ὁ Ἰησοῦς δέν εἶπε στόν Πέτρο ὅτι ὁ μαθητής
αὐτός δέν θά πεθάνει, ἀλλά εἶπε ὑποθετικά: Ἐάν αὐτός θέλω νά μείνει ζωντανός
μέχρι νά ξαναέλθω, ἐσένα τί σέ νοιάζει; 24 Ὁ μαθητής ἐκεῖνος εἶναι αὐτός πού ἐξακολουθεῖ
καί τώρα νά δίνει μαρτυρία
γιά τά γεγονότα πού ἱστοροῦνται στό Εὐαγγέλιο αὐτό, καί αὐτός τά κατέγραψε. Καί
γνωρίζουμε ὅτι ἡ μαρτυρία του εἶναι ἀληθινή. 25 Ὑπάρχουν ὅμως καί πολλά ἄλλα πού ἔκανε
ὁ Ἰησοῦς, τά ὁποῖα, ἄν γράφονταν λεπτομερειακά, ἕνα-ἕνα, νομίζω ὅτι οὔτε ὁλόκληρος
ὁ κόσμος μέ ὅλες τίς βιβλιοθῆκες του δέν θά χωροῦσε τά βιβλία πού θά ἔπρεπε νά
γραφοῦν. Πραγματικά.
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
Ἀδελφοί, ἔχοντες ἀρχιερέα μέγαν
διεληλυθότα τοὺς οὐρανούς,
Ἰησοῦν τὸν υἱὸν τοῦ Θεοῦ, κρατῶμεν τῆς ὁμολογίας. οὐ γὰρ ἔχομεν ἀρχιερέα μὴ δυνάμενον συμπαθῆσαι ταῖς ἀσθενείαις ἡμῶν, πεπειρασμένον
δὲ κατὰ πάντα καθ᾿ ὁμοιότητα χωρὶς ἁμαρτίας. προσερχώμεθα οὖν μετὰ παρρησίας τῷ θρόνῳ τῆς χάριτος, ἵνα λάβωμεν ἔλεον καὶ χάριν εὕρωμεν εἰς εὔκαιρον βοήθειαν. Πᾶς γὰρ ἀρχιερεὺς ἐξ ἀνθρώπων λαμβανόμενος ὑπὲρ ἀνθρώπων καθίσταται
τὰ πρὸς τὸν Θεόν, ἵνα προσφέρῃ δῶρά τε καὶ θυσίας ὑπὲρ ἁμαρτιῶν, μετριοπαθεῖν
δυνάμενος τοῖς ἀγνοοῦσι καὶ πλανωμένοις, ἐπεὶ καὶ αὐτὸς περίκειται ἀσθένειαν· καὶ διὰ ταύτην ὀφείλει, καθὼς περὶ τοῦ λαοῦ, οὕτω καὶ περὶ ἑαυτοῦ προσφέρειν ὑπὲρ ἁμαρτιῶν. καὶ οὐχ ἑαυτῷ τις λαμβάνει τὴν τιμήν, ἀλλὰ καλούμενος ὑπὸ τοῦ Θεοῦ, καθάπερ καὶ Ἀαρών. οὕτω καὶ ὁ Χριστὸς οὐχ ἑαυτὸν ἐδόξασε γενηθῆναι
ἀρχιερέα, ἀλλ᾿ ὁ λαλήσας πρὸς αὐτόν· υἱός μου εἶ σύ, ἐγὼ σήμερον γεγέννηκά σε· καθὼς
καὶ ἐν ἑτέρῳ λέγει· σὺ ἱερεὺς εἰς τὸν αἰῶνα κατὰ τὴν τάξιν Μελχισεδέκ.
(Ἑβρ.
δ΄[4] 14 – ε΄[5] 6)
ΣΚΕΨΕΙΣ – ΔΙΔΑΓΜΑΤΑ – ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ
1. ΜΕΓΑΣ ΑΡΧΙΕΡΕΥΣ
Ὅλα τὰ Ἀποστολικὰ ἀναγνώσματα τῶν Κυριακῶν
τῆς Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς προέρχονται ἀπό τὴν πρός Ἑβραίους
ἐπιστολή. Μία ἐπιστολή, ἡ ὁποία, ἐκτός τῶν ἄλλων, ἐμβαθύνει
μὲ τρόπο μοναδικὸ στὸ μυστήριο τῆς σταυρικῆς θυσίας
τοῦ Χριστοῦ μας. Γύρω ἀπ᾿ αὐτὸ τὸ σημεῖο περιστρέφονται
τὰ νοήματα καὶ τῆς σημερινῆς περικοπῆς.
Στήν ἀρχή του ἀκριβῶς τὸ σημερινό μας ἀνάγνωσμα ἀναφέρεται
στὸ λεγόμενο ἀρχιερατικὸ ἀξίωμα τοῦ Κυρίου μας. «Ἐχοντες», λέγει, «ἀρχιερέα μέγαν διεληλυθότα
τοὺς οὐρανούς, Ἰησοῦν τόν υἱόν τοῦ Θεοῦ, κρατῶμεν τῆς ὁμολογίας».
Δηλαδή, ἀφοῦ ἔχουμε μεγάλο ἀρχιερέα, τόν Ἰησοῦ, τόν Υἱὸ τοῦ Θεοῦ,
ὁ ὁποῖος ἔσχισε τοὺς οὐρανοὺς καὶ μπῆκε καὶ ὡς ἄνθρωπος στὴν αἰώνια
δόξα τῆς Θεότητος, ἂς κρατοῦμε στέρεα τὴν πίστη, πού
ὁμολογοῦμε πρὸς Ἐκεῖνον. Σάν νά λέγει: Ἀδελφοί, αὐτὸ ποὺ δίνει
πνοὴ καὶ δύναμη στήν πίστη μας πρὸς τὸν Χριστό, εἶναι τὸ γεγονός,
ὅτι Ἐκεῖνος ἀνεδείχθη ἀρχιερεύς
μας καὶ μάλιστα μέγας.
Ἀρχιερεύς, διότι θυσίασε τόν ἑαυτὸ Του πάνω στόν Σταυρό,
γιὰ νὰ μᾶς λυτρώσει ἀπό τὴ φρίκη τῆς ἁμαρτίας. Μέγας δέ, διότι δὲν ἦταν μόνον ἄνθρωπος,
ἀλλά καί Θεός ἀληθινός. Καὶ ἐπιπλέον, διότι διέσχισε τοὺς
Οὐρανοὺς καὶ μπῆκε καὶ ὡς ἄνθρωπος στὴ θεϊκὴ δόξα, ἀνοίγοντας
τὸν δρόμο σὲ ὅλους τοὺς πιστούς του. Ἡ ἔννοια βεβαίως τῆς
ἀρχιερωσύνης εἶναι παρμένη ἀπὸ τὴν Παλαιὰ Διαθήκη.
Ἐκεῖ ὁ ἀρχιερεὺς τῶν Ἰουδαίων προσέφερε θυσίες ζώων
στὸν Θεό ὑπὲρ τῶν ἁμαρτιῶν τοῦ λαοῦ καὶ τῶν δικῶν του. Θυσιάζοντας
ἕνα ζῶο, ἦταν σάν νὰ ἔλεγε στὸν Θεό: Κύριε, καὶ ὁ λαὸς καὶ ἐγώ εἴμαστε
ἁμαρτωλοὶ καὶ κανονικὰ θὰ ἔπρεπε νὰ θανατωθοῦμε γιὰ
τὶς ἁμαρτίες μας. Ἐπειδὴ ὅμως αὐτὸ δὲν τὸ δέχεσαι, ἀντὶ νὰ
θυσιαστοῦμε ἐμεῖς, θυσιάζουμε ἐτοῦτο τὸ ζῶο καὶ σὲ παρακαλοῦμε
νὰ συγχωρήσεις ὅλα τὰ ἁμαρτήματά μας. Φυσικὰ ἡ θυσία αὐτὴ τοῦ
ζώου δέν καθάριζε κανένα ἁμάρτημα, ἁπλῶς θύμιζε στοὺς Ἰουδαίους ὅτι
ἦσαν ἔνοχοι ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ καὶ ἄναβε μέσα στὶς καρδιὲς τους
τὸν πόθο για τὴν ἀληθινὴ λύτρωση.
Καί ὁ πόθος ἔγινε κάποια μέρα εὐλογημένη πραγματικότητα
στὸ πρόσωπο τοῦ Χριστοῦ μας, ὁ Ὁποῖος ὡς ἀληθινός ἀρχιερεύς δέ θυσίασε κάποιο
ζῶο, γιὰ νὰ μᾶς λυτρώσει ἀπὸ τὴν ἁμαρτία, ἀλλὰ τὸν ἴδιο τὸν Ἑαυτό
Του. Κατὰ κάποιον τρόπο ἔλεγε στὸν Πατέρα Του: Πατέρα,
ὅλοι οἱ ἄνθρωποι εἶναι ἁμαρτωλοὶ καὶ ἔνοχοι ἐνώπιόν Σου.
Κανονικὰ θὰ ἔπρεπε ἐξ αἰτίας τῶν ἁμαρτιῶν τους νὰ θανατωθοῦν
ὅλοι. Ἀντ᾿ αὐτῶν ὅμως δέχομαι νὰ θανατωθῶ Ἐγώ, ποὺ εἶμαι
κατὰ φύσιν Υἱός Σου, ἔγινα ὅμως καὶ ἄνθρωπος, ὅμοιος σὲ ὅλα
μὲ τοὺς ἄλλους ἀνθρώπους ἐκτός τῆς ἁμαρτίας. Δέξου λοιπὸν
τὴ δική μου θυσία καὶ καθάρισε τὰ ἁμαρτήματα τῶν ἁμαρτωλῶν
ἀδελφῶν μου, ποὺ θὰ Μὲ πιστέψουν, θὰ μετανοήσουν καὶ θὰ
ἐπικαλεστοῦν τὸ ἔλεός Σου!
Αὐτὸ τὸ νόημα ἔχει ἡ ἀρχιερωσύνη τοῦ Χριστοῦ μας. Θυσιάζει
Ἐκεῖνος τὸν Ἑαυτό Του. Ἐκεῖνος, ποὺ εἶναι Θεὸς ἀληθινός,
ἀλλά καί ἄνθρωπος ἀναμάρτητος. Δὲν θυσιάζεται ἀπό ἀνάγκη, ἀλλά θεληματικά.
Θυσιάζει ὁ Ἴδιος τὸν Ἑαυτό Του. Γίνεται καὶ Ἀρχιερεὺς καὶ
θύμα. Καὶ καταλαβαίνει τώρα καθένας μας, πόση δύναμη
λυτρωτικὴ ἔχει ὁ Ἀρχιερέας
Χριστός μας. Δύναμη, ἐφόσον καταφύγουμε μὲ μετάνοια
κοντά Του, νὰ μᾶς καθαρίσει ἀπό ὅλα τὰ ἁμαρτήματά μας καὶ νὰ μᾶς
δοξάσει αἰώνια, στὴν ἀτέλειωτη δόξα τῆς αἰωνίου Βασιλείας
Του.
2. Ο ΘΡΟΝΟΣ ΤΗΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Ἡ εἰκόνα, τὴν ὁποία χρησιμοποιεῖ στὴ συνέχεια ὁ
ἱερός συγγραφέας, ἔχει σχέση μὲ τὸ βασιλικὸ ἀξίωμα τοῦ Κυρίου μας.
Ὁμιλεῖ γιὰ τὸν βασιλικὸ θρόνο τοῦ Χριστοῦ καὶ προτρέπει νὰ καταφεύγουμε
μὲ θάρρος καὶ ἐλπίδα κοντά Του.
«Προσερχώμεθα οὖν μετὰ παρρησίας
τῷ θρόνῳ τῆς χάριτος», λέγει, «ἵνα
λάβωμεν ἔλεον καὶ χάριν εὕρωμεν εἰς εὔκαιρον βοήθειαν». Δηλαδή,
ἂς πλησιάζουμε μέ θάρρος στὸν βασιλικὸ θρόνο τοῦ Χριστοῦ,
ὁ ὁποῖος εἶναι θρόνος χάριτος, γιὰ νὰ πάρουμε ἔλεος καὶ νὰ
βροῦμε χάρη, ποὺ θὰ μᾶς βοηθήσει στὶς κρίσιμες στιγμὲς τῆς
ζωῆς μας.
Ἐδῶ παρατηροῦμε μὲ ἔκπληξη, πόσο στενὰ συνδέεται
τώρα, πρὸ τῆς Δευτέρας Παρουσίας, τὸ βασιλικὸ μὲ τὸ ἀρχιερατικὸ
ἀξίωμα τοῦ Κυρίου μας. Ὁ Κύριος εἶναι πράγματι Βασιλεύς.
Εἶναι ὁ μόνος Βασιλεύς. «Βασιλεὺς
τῶν βασιλευόντων καὶ Κύριος τῶν κυριευόντων». Εἶναι
ὁ Δημιουργὸς καὶ Κυβερνήτης ὅλων τῶν κόσμων. Ἀλλὰ στὴν
ἄσκηση τῆς βασιλικῆς Του ἐξουσίας δὲ μοιάζει μὲ τοὺς
δυνάστες τῆς γῆς. Ὁ βασιλικός Του θρόνος δὲν εἶναι θρόνος
αὐταρχικότητας καὶ τρόμου, ἀλλά θρόνος
χάριτος. Εἶναι ὁ θρόνος, ποὺ διανέμει τὰ σωτήρια ἀποτελέσματα
τῆς σταυρικῆς θυσίας Του σὲ ὅλους τοὺς ὑπηκόους τοῦ
πνευματικοῦ του Βασιλείου. Κι αὐτὸ τελικὰ σημαίνει,
πώς ὁ βασιλικὸς θρόνος τοῦ Χριστοῦ μας δὲν εἶναι ἄλλος ἀπό
τὸν Τίμιο Σταυρό Του, τὸν ὁποῖο
ἰδιαίτερα προσκυνοῦμε σήμερα, Κυριακὴ τῆς Σταυροπροσκυνήσεως.
Εἴμαστε ὅλοι μας τόσο ἁμαρτωλοὶ τόσο ἀδύναμοι καὶ
ἀσθενεῖς, τόσο βαρυφορτωμένοι ἀπὸ τὰ πάθη μας καὶ τὶς θλίψεις
τῆς ζωῆς. Ἂς μὴν ἀπελπιζόμαστε ὅμως! Ἂς μὴ λιποψυχοῦμε! Ἂς ἔχουμε
θάρρος! Θάρρος, ἀδελφοί!
Γιατὶ ὁ Βασιλιάς μας εἶναι εὔσπλαγχνος, ὁ θρόνος Του
εἶναι θρόνος χάριτος καὶ ἐλέους. Ὁ θρόνος Του εἶναι ὁ Σταυρός
Του. Θάρρος! Γιατί ὁ δικός μας
Βασιλιάς, καθήμενος ἐπί τοῦ θρόνου Του, δὲν ἐξαπολύει
κεραυνοὺς ὀργῆς, ἀλλά ἁπλώνει τὰ ματωμένα χέρια Του καὶ μᾶς
καλεῖ μὲ ἄπειρη ἀγάπη καὶ στοργὴ κοντά Του. Θάρρος! Γιατί, ὅσα κι ἄν εἶναι τὰ
ἁμαρτήματά μας, δὲν πρέπει νὰ ξεχνᾶμε ποτὲ ὅτι τὴν τιμωρία,
ποὺ μᾶς ἄξιζε, ὁ δικός μας Βασιλιὰς τὴν ἐπέβαλε, ἀντὶ σὲ
μᾶς, στὸν ἑαυτό Του καὶ ἀπὸ τότε ἡ μεγάλη Του δύναμη καὶ τὸ ὕψιστο
βασιλικό Του προνόμιο εἶναι ἡ συγχώρηση καὶ
τὸ ἔλεος.
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ τόμο τοῦ Περιοδικοῦ
«Ο ΣΩΤΗΡ»)
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Εἶπεν
ὁ Κύριος· Ὅστις θέλει ὀπίσω μου ἐλθεῖν, ἀπαρνησάσθω ἑαυτὸν καὶ ἀράτω τὸν σταυρὸν αὐτοῦ, καὶ ἀκολουθείτω μοι. ὃς γὰρ ἂν θέλῃ τὴν ψυχὴν αὐτοῦ σῶσαι, ἀπολέσει αὐτήν· ὃς δ᾿ ἂν ἀπολέσῃ τὴν ἑαυτοῦ ψυχὴν ἕνεκεν ἐμοῦ καὶ τοῦ εὐαγγελίου, οὗτος σώσει αὐτήν.
τί γὰρ ὠφελήσει ἄνθρωπον ἐὰν κερδήσῃ
τὸν κόσμον ὅλον, καὶ ζημιωθῇ τὴν ψυχὴν αὐτοῦ; ἢ τί δώσει ἄνθρωπος ἀντάλλαγμα τῆς ψυχῆς αὐτοῦ; ὃς γὰρ ἐὰν ἐπαισχυνθῇ
με
καὶ τοὺς ἐμοὺς
λόγους
ἐν τῇ γενεᾷ ταύτῃ τῇ μοιχαλίδι καὶ ἁμαρτωλῷ, καὶ ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου ἐπαισχυνθήσεται αὐτὸν ὅταν ἔλθῃ ἐν τῇ δόξῃ τοῦ πατρὸς αὐτοῦ μετὰ τῶν ἀγγέλων τῶν ἁγίων. Καὶ ἔλεγεν αὐτοῖς· Ἀμὴν λέγω ὑμῖν ὅτι εἰσί τινες τῶν ὧδε ἑστηκότων, οἵτινες
οὐ μὴ γεύσωνται θανάτου ἕως ἂν ἴδωσι τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ ἐληλυθυῖαν ἐν δυνάμει.
(Μᾶρκ.
η΄[8] 34 - θ΄[9] 1)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ὁ Ἰησοῦς κάλεσε
τὰ πλήθη τοῦ λαοῦ μαζὶ μὲ τοὺς μαθητές του καὶ τοὺς εἶπε: Ἐκεῖνος ποὺ
θέλει νὰ γίνει δικός μου καὶ νὰ μὲ ἀκολουθεῖ ὡς μαθητής μου, ἂς διακόψει
κάθε φιλία καὶ σχέση μὲ τὸν διεφθαρμένο ἀπ᾿ τὴν ἁμαρτία ἑαυτό του
κι ἂς πάρει τὴ σταθερὴ ἀπόφαση νὰ ὑποστεῖ γιὰ μένα ὄχι μόνο κάθε
θλίψη καὶ δοκιμασία, ἀλλά ἀκόμα καὶ θάνατο σταυρικό, καὶ τότε ἂς
μὲ ἀκολουθεῖ μιμούμενος τὸ παράδειγμά μου. Καὶ μὴ διστάσει κανεὶς
νὰ κάνει τὶς θυσίες αὐτές. Διότι ὅποιος θέλει νὰ σώσει τὴ ζωή του,
θὰ χάσει τὴν πνευματική, εὐτυχισμένη καὶ αἰώνια ζωή. Ὅποιος ὅμως
χάσει καὶ θυσιάσει τὴ ζωή του γιὰ τὴν ὁμολογία καὶ τὴν ὑπακοή του σὲ
μένα καὶ τὸ εὐαγγέλιό μου, αὐτὸς θὰ σώσει τὴν ψυχή του στὴ μέλλουσα ζωή,
ὅπου θὰ κερδίσει τὴν αἰώνια εὐτυχία. Κι ἐκείνη ἡ σωτηρία εἶναι τὸ
πᾶν. Διότι τί θὰ ὠφελήσει τὸν ἄνθρωπο, ἐὰν κερδίσει ὅλον αὐτὸν τὸν
ὑλικὸ κόσμο, καὶ στὸ τέλος χάσει τὴν ψυχή του; Διότι ἡ ψυχή του, ποὺ
εἶναι πνευματικὴ καὶ αἰώνια, δὲν συγκρίνεται μὲ κανένα ἀπ᾿ τὰ ὑλικὰ
ἀγαθὰ τοῦ φθαρτοῦ κόσμου. Ἢ, ἐὰν ἕνας ἄνθρωπος χάσει τὴν ψυχή του, τί
μπορεῖ νὰ δώσει ὡς ἀντάλλαγμα γιὰ νὰ τὴν ἐξαγοράσει ἀπ᾿ τὴν αἰώνια
ἀπώλεια; Κι ἀσφαλῶς θὰ χάσει τὴν ψυχὴ του ἐκεῖνος ποὺ δὲν θὰ ὑποστεῖ
γιὰ μένα τὶς θυσίες αὐτές. Διότι ὁποιοσδήποτε ντραπεῖ ἐμένα καὶ
τὰ λόγια μου ἐπηρεασμένος ἀπ᾿ τὶς περιφρονήσεις καὶ τοὺς χλευασμοὺς
τῶν ἀνθρώπων τῆς γενιᾶς αὐτῆς ποὺ ἀποστάτησε ἀπ᾿ τὸν πνευματικό της
νυμφίο καὶ εἶναι ἁμαρτωλή, αὐτὸν θὰ τὸν ντραπεῖ καὶ ὁ υἱός τοῦ ἀνθρώπου
καὶ θὰ τὸν ἀποκηρύξει ὡς ξένο, ὅταν θὰ ἔλθει μὲ τοὺς ἁγίους ἀγγέλους
περιβεβλημένος μὲ τὴ δόξα τοῦ Πατρός του. Τοὺς ἔλεγε ἀκόμη: Σᾶς λέω
ἀληθινά ὅτι ὑπάρχουν μερικοὶ ἀπ᾿ αὐτούς ποὺ στέκονται ἐδῶ, οἱ ὁποῖοι
δὲν θὰ γευθοῦν θάνατο προτοῦ νὰ δοῦν μετὰ τὴν κάθοδο τοῦ Ἁγίου Πνέυματος
νὰ καταλύεται ἡ παλαιὰ θεία τάξη καὶ διαθήκη μὲ τὴν καταστροφὴ τῆς
Ἱερουσαλὴμ καὶ τοῦ ναοῦ της καὶ μὲ δύναμη ἀκαταγώνιστη καὶ ὑπερφυσικὴ
ἡ νέα τάξη στὸν κόσμο, τὴν ὁποία θὰ ἐκπροσωπεῖ ἡ Ἐκκλησία ὡς ἄλλη
βασιλεία τοῦ Θεοῦ πάνω στὴ γῆ.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου