ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ
ΝΑΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΠΑΥΛΟΥ ΚΑΙ ΒΑΡΝΑΒΑ
ΚΥΡΙΑΚΗ Β΄
ΜΑΤΘΑΙΟΥ
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
Ἀδελφοί, δόξα καὶ
τιμὴ καὶ εἰρήνη παντὶ τῷ ἐργαζομένῳ τὸ ἀγαθόν, ᾿Ιουδαίῳ τε πρῶτον
καὶ ῞Ελληνι· οὐ γάρ ἐστι προσωποληψία παρὰ τῷ Θεῷ. Ὅσοι γὰρ ἀνόμως
ἥμαρτον, ἀνόμως καὶ ἀπολοῦνται· καὶ ὅσοι ἐν νόμῳ ἥμαρτον, διὰ νόμου
κριθήσονται. Οὐ γὰρ οἱ ἀκροαταὶ τοῦ νόμου δίκαιοι παρὰ τῷ Θεῷ, ἀλλ᾿ οἱ ποιηταὶ τοῦ νόμου δικαιωθήσονται. Ὅταν
γὰρ ἔθνη τὰ μὴ νόμον ἔχοντα φύσει τὰ τοῦ νόμου ποιῇ, οὗτοι νόμον μὴ ἔχοντες
ἑαυτοῖς εἰσι νόμος, οἵτινες ἐνδείκνυνται τὸ ἔργον τοῦ νόμου γραπτὸν
ἐν ταῖς καρδίαις αὐτῶν, συμμαρτυρούσης αὐτῶν τῆς συνειδήσεως καὶ
μεταξὺ ἀλλήλων τῶν λογισμῶν κατηγορούντων ἢ καὶ ἀπολογουμένων -
ἐν ἡμέρᾳ ὅτε κρινεῖ ὁ Θεὸς τὰ κρυπτὰ τῶν ἀνθρώπων κατὰ τὸ εὐαγγέλιόν
μου διὰ ᾿Ιησοῦ Χριστοῦ.
(Ρωμ.β΄[2] 10 - 16)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἀδελφοί, δόξα καὶ τιμὴ καὶ εἰρήνη θὰ ἀποδοθεῖ σέ κάθε ἄνθρωπο ποὺ ἐργάζεται τὸ καλό, στὸν Ἰουδαῖο πρῶτα, καὶ στὸν εἰδωλολάτρη Ἕλληνα. Θὰ συμβοῦν τὰ ἴδια στοὺς Ἰουδαίους καὶ στοὺς εἰδωλολάτρες, διότι δὲν χαρίζεται σὲ πρόσωπα ὁ Θεός. Καὶ γι' αὐτὸ ὅσοι ἁμάρτησαν χωρὶς νὰ ἔχουν λάβει γραπτὸ νόμο, αὐτοὶ θὰ καταδικασθοῦν σὲ ἀπώλεια χωρίς νὰ ἔχουν κατήγορο τὸ νόμο αὐτό. Καὶ ὅσοι ἁμάρτησαν ἐνῶ εἶχαν λάβει
γραπτὸ νόμο, αὐτοὶ θὰ κριθοῦν μέ βάση τὸ νόμο αὐτό. Διότι δίκαιοι ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ εἶναι ὄχι ὅσοι ἄκουσαν ἁπλῶς τὴν ἀνάγνωση τοῦ θείου νόμου, ἀλλά
ὅσοι τηροῦν τὸ νόμο αὐτοὶ θὰ ἀναγνωρισθοῦν δίκαιοι. Διότι ὅταν κάποιοι ἀπό
τούς ἐθνικούς, ποὺ δὲν ἔλαβαν ἀπό τὸν Θεὸ γραπτὸ νόμο, θεοσεβεῖς ἄνθρωποι, ὁδηγούμενοι ἀπό τὸν ἔμφυτο ἠθικὸ νόμο κάνουν ὅ,τι προστάζει ὁ
γραπτὸς νόμος, οἱ ἄνθρωποι
αὐτοί, ἄν καὶ δὲν ἔχουν γραπτὸ νόμο, ἔχουν ὡς νόμο τὸν ἴδιο τὸν ἑαυτό τους, δηλαδὴ τὴ συνείδησή τους. Τὸ ἔργο ποὺ κάνει ὁ νόμος νὰ διαφωτίζει τοὺς ἀνθρώπους νὰ διακρίνουν τὸ καλὸ ἀπ’ τὸ κακό, αὐτὸ τὸ ἔργο οἱ ἐθνικοὶ αὐτοὶ ἀποδεικνύουν ὅτι τὸ ἔχουν γραμμένο στὶς καρδιές τους. Κι αὐτὸ συμβαίνει ὅταν ἡ συνείδησή τους
δίνει μαρτυρία σ' αὐτοὺς γιὰ κάθε πράξη, καὶ οἱ ἐσωτερικοί τους λογισμοὶ ἀναμεταξὺ τους κατηγοροῦν ἢ καὶ καμιὰ φορὰ ἀπολογοῦνται. Καὶ θὰ ἀνακηρυχθοῦν δίκαιοι οἱ τηρητὲς τοῦ νόμου τὴν ἡμέρα ποὺ θὰ κρίνει ὁ Θεὸς τὶς ἀπόκρυφες πράξεις τῶν ἀνθρώπων σύμφωνα μὲ τὸ Εὐαγγέλιο ποὺ κηρύττω. Καὶ θὰ τὶς κρίνει διαμέσου τοῦ Ἰησοῦ
Χριστοῦ ὡς ὑπέρτατου Κριτῆ.
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Τῷ
καιρῷ ἐκείνῳ, περιπατῶν ὁ ᾿Ιησοῦς παρὰ τὴν θάλασσαν τῆς Γαλιλαίας,
εἶδε δύο ἀδελφούς, Σίμωνα τὸν λεγόμενον Πέτρον καὶ ᾿Ανδρέαν τὸν ἀδελφὸν
αὐτοῦ, βάλλοντας ἀμφίβληστρον εἰς τὴν θάλασσαν· ἦσαν γὰρ ἁλιεῖς· καὶ λέγει αὐτοῖς· Δεῦτε ὀπίσω μου καὶ ποιήσω ὑμᾶς
ἁλιεῖς ἀνθρώπων. Οἱ δὲ εὐθέως ἀφέντες τὰ δίκτυα ἠκολούθησαν αὐτῷ. Καὶ προβὰς ἐκεῖθεν, εἶδεν ἄλλους δύο ἀδελφούς,
᾿Ιάκωβον τὸν τοῦ Ζεβεδαίου καὶ ᾿Ιωάννην τὸν ἀδελφὸν αὐτοῦ, ἐν τῷ πλοίῳ
μετὰ Ζεβεδαίου τοῦ πατρὸς αὐτῶν, καταρτίζοντας τὰ δίκτυα αὐτῶν·
καὶ ἐκάλεσεν αὐτούς. Οἱ δὲ εὐθέως ἀφέντες
τὸ πλοῖον καὶ τὸν πατέρα αὐτῶν, ἠκολούθησαν αὐτῷ. Καὶ περιῆγεν ὅλην
τὴν Γαλιλαίαν ὁ ᾿Ιησοῦς διδάσκων ἐν ταῖς συναγωγαῖς αὐτῶν, καὶ κηρύσσων
τὸ Εὐαγγέλιον τῆς βασιλείας, καὶ θεραπεύων πᾶσαν νόσον καὶ πᾶσαν
μαλακίαν ἐν τῷ λαῷ.
(Ματθ. δ΄[4] 18 – 23)
ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΤΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ
Ο ΑΓΙΟΣ
ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΗΣ ΜΑΤΘΑΙΟΣ μᾶς ὁμιλεῖ στὸ σημερινὸ
Εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα γιά τήν κλήση τῶν πρώτων μαθητῶν τοῦ Χριστοῦ μας. Εἶναι ἡ περίοδος τῆς ἀρχῆς τῆς
δημόσιας δράσης τοῦ Κυρίου, ἡ περίοδος ἀμέσως μετά τή φυλάκιση τοῦ ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Προδρόμου.
Τὸ γεγονὸς δὲν εἶναι χωρὶς σημασία. Ἡ φυλάκιση τοῦ μεγάλου
Προφήτου δημιούργησε ἀφόρητο πόνο στούς μαθητές, ποὺ ἐκεῖνος εἶχε ἐμπνεύσει καί οἱ ὁποῖοι εἶχαν
συγκεντρωθεῖ γύρω του.
Τώρα ὁ κύκλος
αὐτὸς τῶν μαθητῶν τοῦ Προδρόμου μένει ὀρφανός, ἀκαθοδήγητος, ἀπογοητευμένος.
Ἀκριβῶς ὅμως τὴν ὥρα ἐκείνη ἐμφανίζεται στὴ ζωὴ τους
ἀποφασιστικὰ ὁ Κύριος. Μερικοὺς ἀπό αὐτοὺς τοὺς εἶχε γνωρίσει ἀπό πρίν, δὲ
θέλησε ὅμως νὰ τοὺς ἀποσπάσει
ἐνωρίτερα ἀπό
τὸν διδάσκαλό
τους, παρ' ὅλον ὅτι ἐκεῖνος — ὁ Πρόδρομος — τοὺς προέτρεπε νὰ φύγουν ἀπό κοντὰ του καί νά ἀκολουθήσουν τὸν Ἰησοῦ.
ΟΙ ΠΡΩΤΟΙ
ΜΑΘΗΤΕΣ τοὺς ὁποίους ὁ Κύριος καλεῖ ὁριστικῶς κοντὰ Του εἶναι δύο ψαράδες. Ὁ Ἀνδρέας καὶ ὁ ἀδελφὸς του Σίμων, τόν ὁποῖο ὁ Κύριος
ὀνόμασε Πέτρο. Αὐτοὺς τοὺς δύο καλεῖ πρώτους ὁ Κύριος. Καί τοὺς καλεῖ ἀπό τὴν ἐργασία τους τήν ὥρα πού ψάρευαν.
Ἐλᾶτε, τοὺς λέγει. «Δεῦτε ὀπίσω μου»· ἀκολουθῆστε
με, καί ἐγώ θὰ σᾶς κάνω «ἁλιεῖς ἀνθρώπων»· θὰ σᾶς κάνω ψαράδες τοῦ πνεύματος, ἱκανοὺς νὰ σαγηνεύετε τὶς καρδιὲς τῶν ἀνθρώπων, γιὰ νὰ τοὺς ὁδηγεῖτε στὴ Βασιλεία τοῦ Θεοῦ.
Οἱ δύο
ἀδελφοί δέ δίστασαν καθόλου. «Εὐθέως», ἀμέσως, ἐγκατάλειψαν τὰ δίχτυά τους καί ἔσπευσαν νά ἀκολουθήσουν τὸν Κύριο.
Μὲ τὴν ἴδια προθυμία ὅμως ἀκολουθοῦν τὸν Κύριο καί οἱ ἄλλοι δύο ἀδελφοί, ὁ Ἰάκωβος καί ὁ Ἰωάννης, ψαράδες καὶ αὐτοί, τοὺς ὁποίους ὁ Κύριος κάλεσε ἀμέσως μετὰ τὸν Ἀνδρέα καὶ τὸν Πέτρο. Ὁ Ἰάκωβος καὶ ὁ Ἰωάννης ἦσαν μέσα στὸ πλοῖο μαζὶ μὲ τὸν πατέρα τους, τὸν Ζεβεδαῖο, καὶ ἑτοίμαζαν τὰ δίχτυα γιὰ ψάρεμα. Ἡ πρόσκληση τοῦ Κυρίου
τούς βρίσκει καὶ αὐτοὺς στὴν ὥρα τῆς ἐργασίας. Καὶ ἐκεῖνοι ἀπ’ ἐκεῖ, ἀπό τήν ἐργασία
τους, σπεύδουν νὰ ἀνταποκριθοῦν. «Εὐθέως» καί αὐτοί ἐγκαταλείπουν τό πλοῖο καὶ τὸν πατέρα τους καὶ ἀκολουθοῦν τὸν Κύριο.
Ο ΠΡΩΤΟΣ ΠΥΡΗΝΑΣ τῶν μαθητῶν τοῦ Κυρίου ἔχει ἤδη σχηματισθεῖ. Καὶ μαζί τους πλέον ὁ Κύριος ἀρχίζει νὰ περιοδεύει ἐκείνη τὴν περιοχή, τὴν περιοχή τῆς Γαλιλαίας, μιά ὑποβαθμισμένη πνευματικά περιοχή.
Τὴν περιοδεύει
διδάσκοντας στὶς Συναγωγές, ὅπου οἱ Ἑβραῖοι συνεκεντρώνονταν κάθε Σάββατο,
γιὰ νὰ μελετήσουν τὸν Νόμο τοῦ Θεοῦ. Δίδασκε δὲ «τό εὐαγγέλιον τῆς βασιλείας», τὴν χαρμόσυνη εἴδηση ὅτι ἦλθε ὁ καιρὸς νὰ δημιουργηθεῖ ἡ Βασιλεία τοῦ Θεοῦ, ἡ Ἐκκλησία, γιά νά σωθεῖ ὁ κόσμος
ἀπό τὴν τυραννία
τοῦ διαβόλου. Μάλιστα τὴ διδασκαλία Του αὐτὴ ὁ Κύριος τὴν συνόδευε μὲ πλῆθος θαυμάτων, μὲ τὰ ὁποῖα θεράπευε τὶς ποικίλες ἀσθένειες καί κακοπάθειες τῶν ἀνθρώπων.
ΟΧΙ ΑΠΟΓΟΗΤΕΥΣΗ!
Ὅταν σβήνουν τὰ ἀστέρια, εἶναι σημάδι ὅτι πλησιάζει ἡ αὐγή, ἡ ὥρα νά ἀνατείλει ὁ ἥλιος. Τὴν ὥρα πού ὁ Τίμιος Πρόδρομος
χανόταν, ἔφθανε Ἐκεῖνος, τὸν Ὁποῖο πρόσμεναν ὅλοι οἱ αἰῶνες. Ἔσβηνε ἕνα ἄστρο λαμπερό, ὁ πνευματικὸς αὐγερινός, γιὰ νὰ προαναγγείλει τὴν ἀνατολή τοῦ νοητοῦ Ἥλιου τῆς Δικαιοσύνης. Οἱ μαθητές τοῦ
Προδρόμου βυθίζονταν στήν ἀπογοήτευση, ἀλλά ἡ μεγάλη χαρὰ τούς πλησίαζε καλπάζοντας.
Ἦταν αὐτὸ μιά πολὺ δυνατὴ ἐμπειρία γιὰ τοὺς μαθητές τοῦ Κυρίου. Ἐμπειρία σημαντικὴ καί ἀναγκαία γιὰ τὸ ἔργο στὸ ὁποῖο καλοῦνταν. Δὲν θὰ ἄλλαζαν ἐπάγγελμα. Ψαράδες ἦσαν, ψαράδες θὰ ἔμεναν. Μόνον ὅτι τώρα θὰ ἄλλαζε τὸ ἀντικείμενο τῆς ψαρευτικῆς τους ἐργασίας. Τώρα θὰ γινόντουσαν «ἀλιεῖς ἀνθρώπων».
Ἂν στὴν πρώτη ἐργασία τους ἦταν ἀναγκαῖο νά μή
ἀπογοητεύονται, ὅταν δὲν ἔπιαναν ψάρια καὶ οἱ κόποι τους ἔμεναν χωρὶς ἀποτέλεσμα, πολὺ περισσότερο στὴ νέα τους ἀποστολὴ θὰ ἔπρεπε νὰ εἶναι ἐφοδιασμένοι μέ ὑπομονή καί
καρτερία πολλή, μέ πίστη ἀκλόνητη στὴν παρουσία τοῦ Θεοῦ σέ κάθε τους
βῆμα.
Τελικά, ὡς
ψαράδες ποὺ ἦσαν, μαθημένοι νὰ μή ἀπογοητεύονται στὶς ἀποτυχίες, ἦσαν κατάλληλοι γιά τό
ἀποστολικό ἀξίωμα μὲ τὶς ἀναρίθμητες δυσκολίες του καί τὸ πλῆθος τῶν ἀφορμῶν ἀπογοητεύσεως.
Καὶ ὅλοι μας ὅμως στὶς ὁποιεσδήποτε δύσκολες συνθῆκες ὀφείλουμε νὰ μή ἀπογοητευόμαστε. Ὁ Θεὸς δὲν μᾶς ἐγκαταλείπει ποτέ. Ὅταν παίρνει ἕνα στήριγμα, ἔχει ἤδη ἑτοιμάσει κάποιο ἄλλο, πολὺ πιὸ στερεὸ καί χρήσιμο γιά μᾶς. Ὅταν σβήνει
τὰ ἀστέρια ποὺ μᾶς καθοδηγοῦσαν στὴν πορεία τῆς ζωῆς, μᾶς ἑτοιμάζει μιά ἀνατολή, μᾶς ἀναγγέλλει τὸν ἥλιο. Ὁ Θεὸς δὲν εἶναι μακριά μας!
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ τόμο τοῦ Περιοδικοῦ
«Ο ΣΩΤΗΡ»)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου