Παρασκευή 12 Ιουνίου 2015

Β΄ ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΜΑΤΘΑΙΟΥ. ΤΑ ΑΝΑΓΝΩΣΜΑΤΑ

ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΠΑΥΛΟΥ ΚΑΙ ΒΑΡΝΑΒΑ
ΚΥΡΙΑΚΗ Β΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ
 (14 ΙΟΥΝΙΟΥ 2015)

Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
Ἀ­δελ­φοί, δό­ξα καὶ τι­μὴ καὶ εἰ­ρή­νη παν­τὶ τῷ ἐρ­γα­ζο­μέ­νῳ τὸ ἀ­γα­θόν, ᾿Ι­ου­δα­ί­ῳ τε πρῶ­τον καὶ ῞Ελ­λη­νι· οὐ γάρ ἐ­στι προ­σω­πο­λη­ψί­α πα­ρὰ τῷ Θε­ῷ. Ὅ­σοι γὰρ ἀ­νό­μως ἥ­μαρ­τον, ἀ­νό­μως καὶ ἀ­πο­λοῦν­ται· καὶ ὅ­σοι ἐν νό­μῳ ἥ­μαρ­τον, διὰ νό­μου κρι­θή­σον­ται. Οὐ γὰρ οἱ ἀ­κρο­α­ταὶ τοῦ νό­μου δί­και­οι πα­ρὰ τῷ Θε­ῷ, ἀλλ᾿ οἱ ποι­η­ταὶ τοῦ νό­μου δι­και­ω­θή­σον­ται. Ὅ­ταν γὰρ ἔ­θνη τὰ μὴ νό­μον ἔ­χον­τα φύ­σει τὰ τοῦ νό­μου ποι­ῇ, οὗ­τοι νό­μον μὴ ἔ­χον­τες ἑ­αυ­τοῖς εἰ­σι νό­μος, οἵ­τι­νες ἐν­δε­ί­κνυν­ται τὸ ἔρ­γον τοῦ νό­μου γρα­πτὸν ἐν ταῖς καρ­δί­αις αὐ­τῶν, συμ­μαρ­τυ­ρο­ύ­σης αὐ­τῶν τῆς συ­νει­δή­σε­ως καὶ με­τα­ξὺ ἀλ­λή­λων τῶν λο­γι­σμῶν κα­τη­γο­ρούν­των ἢ καὶ ἀ­πο­λο­γου­μέ­νων - ἐν ἡ­μέ­ρᾳ ὅ­τε κρι­νεῖ ὁ Θε­ὸς τὰ κρυ­πτὰ τῶν ἀν­θρώ­πων κα­τὰ τὸ εὐ­αγ­γέ­λι­όν μου διὰ ᾿Ι­η­σοῦ Χρι­στοῦ.           
          (Ρωμ.β΄[2] 10 - 16)

ΕΡ­ΜΗ­ΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜ­ΠΕ­ΛΑ)
Ἀ­δελ­φοί, δόξα κα τιμ κα ερήνη θ ποδοθε σέ κάθε ἄνθρωπο πο ργάζεται τ καλό, στν Ἰουδαῖο πρῶτα, κα στν εδωλολάτρη λληνα. Θ συμβον τ δια στος ουδαίους κα στος εἰδωλολάτρες, διότι δν χαρίζεται σ πρόσωπα ὁ Θεός. Κα γι' ατ ὅσοι μάρτησαν χωρς ν χουν λάβει γραπτ νόμο, ατο θ καταδικασθον σ πώλεια χωρίς ν χουν κατήγορο τ νόμο ατό. Κα ὅσοι ἁμάρτησαν ἐνῶ εἶχαν λάβει γραπτ νόμο, ατο θ κριθον μέ βάση τ νόμο ατό. Διότι δίκαιοι νώπιον τοῦ Θεο εναι χι ὅσοι ἄκουσαν ἁπλς τν νάγνωση τοῦ θείου νόμου, ἀλλά ὅσοι τηρον τ νόμο  ατο θ ναγνωρισθον δίκαιοι. Διότι ὅταν κάποιοι ἀπό τούς θνικούς, πο δν λαβαν ἀπό τν Θε γραπτ νόμο, θεοσεβεῖς ἄνθρωποι, δηγούμενοι ἀπό τν μφυτο θικ νόμο κάνουν ὅ,τι προστάζει ὁ γραπτς νόμος, οἱ ἄνθρωποι ατοί, ἄν κα δν χουν γραπτ νόμο, χουν ὡς νόμο τν διο τν αυτό τους, δηλαδ τ συνείδησή τους. Τ ργο πο κάνει ὁ νόμος ν διαφωτίζει τος νθρώπους ν διακρίνουν τ καλ ἀπ’ τ κακό, ατ τ ργο οἱ θνικο ατο ποδεικνύουν ὅτι τ χουν γραμμένο στς καρδιές τους. Κι ατ συμβαίνει ὅταν ἡ συνείδησή τους δίνει μαρτυρία σ' ατος γι κάθε πράξη, κα οἱ σωτερικοί τους λογισμο ναμεταξ τους κατηγορον κα καμι φορ πολογονται. Κα θ νακηρυχθον δίκαιοι οἱ τηρητς τοῦ νόμου τν ἡμέρα πο θ κρίνει ὁ Θες τς πόκρυφες πράξεις τν νθρώπων σύμφωνα μ τ Εαγγέλιο πο κηρύττω. Κα θ τς κρίνει διαμέσου τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ ὡς ὑπέρτατου Κριτῆ.

ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Τῷ και­ρῷ ἐ­κεί­νῳ, πε­ρι­πα­τῶν ὁ ᾿Ι­η­σοῦς πα­ρὰ τὴν θά­λασ­σαν τῆς Γα­λι­λα­ί­ας, εἶ­δε δύ­ο ἀ­δελ­φο­ύς, Σίμωνα τὸν λε­γό­με­νον Πέτρον καὶ ᾿Αν­δρέ­αν τὸν ἀ­δελ­φὸν αὐ­τοῦ, βάλ­λον­τας ἀμ­φί­βλη­στρον εἰς τὴν θά­λασ­σαν· ἦ­σαν γὰρ ἁ­λι­εῖς· καὶ λέ­γει αὐ­τοῖς· Δεῦ­τε ὀ­πί­σω μου καὶ ποι­ή­σω ὑ­μᾶς ἁ­λι­εῖς ἀν­θρώ­πων. Οἱ δὲ εὐ­θέ­ως ἀ­φέν­τες τὰ δί­κτυ­α ἠ­κο­λο­ύ­θη­σαν αὐ­τῷ. Καὶ προ­βὰς ἐ­κεῖ­θεν, εἶ­δεν ἄλ­λους δύ­ο ἀ­δελ­φο­ύς, ᾿Ιάκωβον τὸν τοῦ Ζε­βε­δα­ί­ου καὶ ᾿Ι­ω­άν­νην τὸν ἀ­δελ­φὸν αὐ­τοῦ, ἐν τῷ πλο­ί­ῳ με­τὰ Ζε­βε­δα­ί­ου τοῦ πα­τρὸς αὐ­τῶν, κα­ταρ­τί­ζον­τας τὰ δί­κτυ­α αὐ­τῶν· καὶ ἐ­κά­λε­σεν αὐ­το­ύς. Οἱ δὲ εὐ­θέ­ως ἀ­φέν­τες τὸ πλοῖ­ον καὶ τὸν πα­τέ­ρα αὐ­τῶν, ἠ­κο­λο­ύ­θη­σαν αὐ­τῷ. Καὶ πε­ρι­ῆ­γεν ὅ­λην τὴν Γα­λι­λα­ί­αν ὁ ᾿Ι­η­σοῦς δι­δά­σκων ἐν ταῖς συ­να­γω­γαῖς αὐ­τῶν, καὶ κη­ρύσ­σων τὸ Εὐ­αγ­γέ­λιον τῆς βα­σι­λε­ί­ας, καὶ θε­ρα­πεύ­ων πᾶ­σαν νό­σον καὶ πᾶ­σαν μα­λα­κί­αν ἐν τῷ λα­ῷ.
                                                 (Ματθ. δ΄[4] 18 – 23)


ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΤΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ
ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΗ ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ   
Ο ΑΓΙΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΗΣ ΜΑΤΘΑΙΟΣ μς μιλε στ σημερινὸ Εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα γιά τήν κλήση τν πρώτων μαθητν τοῦ Χριστοῦ μας. Εναι ἡ περίοδος τῆς ἀρχῆς τῆς δημόσιας δράσης τοῦ Κυρίου, ἡ περίοδος μέσως μετά τή φυλάκιση τοῦ γίου ωάννου τοῦ Προδρόμου.
Τ γεγονς δν εναι χωρς σημασία. Ἡ φυλάκιση τοῦ μεγάλου Προφήτου δημιούργησε ἀφόρητο πόνο στούς μαθητές, πο κενος εχε μπνεύσει καί οἱ ὁποῖοι εἶχαν συγκεντρωθεῖ γύρω του.
Τώρα ὁ κύκλος ατς τν μαθητν τοῦ Προδρόμου μένει ρφανός, ἀκαθοδήγητος, πογοητευμένος.
κριβς ὅμως τν ὥρα ἐκείνη μφανίζεται στ ζωὴ τους ἀποφασιστικ ὁ Κύριος. Μερικος ἀπό ατος τος εχε γνωρίσει ἀπό πρίν, δὲ θέλησε ὅμως ν τος ἀποσπάσει ἐνωρίτερα ἀπό τν διδάσκαλό τους, παρ' λον ὅτι κενος — ὁ Πρόδρομος — τος προέτρεπε ν φύγουν ἀπό κοντ του καί νά κολουθήσουν τν Ἰησοῦ.
ΟΙ ΠΡΩΤΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ τος ποίους ὁ Κύριος καλε ριστικς κοντ Του εναι δύο ψαράδες. Ὁ νδρέας καδελφς του Σίμων, τόν ὁποῖο ὁ Κύριος ὀνόμασε Πέτρο. Ατος τος δύο καλε πρώτους ὁ Κύριος. Καί τος καλε ἀπό τν ργασία τους τήν ὥρα πού ψάρευαν.
λτε, τος λέγει. «Δετε πίσω μου»· κολουθῆστε με, καί ἐγώ θ σς κάνω «ἁλιες νθρώπων»· θ σς κάνω ψαράδες τοῦ πνεύματος, ἱκανος ν σαγηνεύετε τς καρδις τν νθρώπων, γι ν τος ὁδηγεῖτε στΒασιλεία τοῦ Θεοῦ.
Οἱ δύο ἀδελφοί δέ δίστασαν καθόλου. «Εθέως», μέσως, γκατάλειψαν τ δίχτυά τους καί σπευσαν νά κολουθήσουν τν Κύριο.
Μ τν ἴδια προθυμία ὅμως κολουθον τν Κύριο καί οἱ λλοι δύο δελφοί, ὁ άκωβος καί ὁ ωάννης, ψαράδες κα ατοί, τος ποίους ὁ Κύριος κάλεσε μέσως μετ τν νδρέα κα τν Πέτρο. Ὁ άκωβος καωάννης ἦσαν μέσα στ πλοῖο μαζ μ τν πατέρα τους, τν Ζεβεδαῖο, κα τοίμαζαν τ δίχτυα γι ψάρεμα. Ἡ πρόσκληση τοῦ Κυρίου τούς βρίσκει κα ατος στν ὥρα τς ργασίας. Κα κενοι ἀπ’ ἐκεῖ, ἀπό τήν ἐργασία τους, σπεύδουν ν νταποκριθον. «Εθέως» καί αὐτοί γκαταλείπουν τό πλοῖο κα τν πατέρα τους κα κολουθον τν Κύριο.
Ο ΠΡΩΤΟΣ ΠΥΡΗΝΑΣ τν μαθητν τοῦ Κυρίου χει δη σχηματισθεῖ. Κα μαζί τους πλέον ὁ Κύριος ρχίζει ν περιοδεύει ἐκείνη τν περιοχή, τν περιοχή τς Γαλιλαίας, μιά ποβαθμισμένη πνευματικά περιοχή. Τν περιοδεύει διδάσκοντας στς Συναγωγές, ὅπου οἱ βραοι συνεκεντρώνονταν κάθε Σάββατο, γι ν μελετήσουν τν Νόμο το Θεο. Δίδασκε δ «τό εὐαγγέλιον τς βασιλείας», τν χαρμόσυνη εἴδηση ὅτι λθε ὁ καιρς ν δημιουργηθεῖ ἡ Βασιλεία τοῦ Θεο, ἡ κκλησία, γιά νά σωθεῖ ὁ κόσμος ἀπό τν τυραννία τοῦ διαβόλου. Μάλιστα τ διδασκαλία Του ατὴ ὁ Κύριος τν συνόδευε μ πλθος θαυμάτων, μ τ ὁποῖα θεράπευε τς ποικίλες σθένειες καί κακοπάθειες τν νθρώπων.
ΟΧΙ ΑΠΟΓΟΗΤΕΥΣΗ!
ταν σβήνουν τ στέρια, εναι σημάδι ὅτι πλησιάζει ἡ αγή, ἡ ὥρα νά ἀνατείλει ὁ λιος. Τν ὥρα πού ὁ Τίμιος Πρόδρομος χανόταν, φθανε κενος, τν Ὁποῖο πρόσμεναν λοι οἱ αἰῶνες. Ἔσβηνε να στρο λαμπερό, ὁ πνευματικς αγερινός, γι ν προαναγγείλει τν νατολή τοῦ νοητοῦ Ἥλιου τς Δικαιοσύνης. Οἱ μαθητές τοῦ Προδρόμου βυθίζονταν στήν ἀπογοήτευση, ἀλλά ἡ μεγάλη χαρ τούς πλησίαζε καλπάζοντας.
Ἦταν ατ μιά πολ δυνατ μπειρία γι τος μαθητές τοῦ Κυρίου. μπειρία σημαντικ καί ναγκαία γι τ ργο στ ὁποῖο καλοῦνταν. Δν θ λλαζαν πάγγελμα. Ψαράδες ἦσαν, ψαράδες θ μεναν. Μόνον ὅτι τώρα θ λλαζε τ ντικείμενο τς ψαρευτικς τους ργασίας. Τώρα θ γινόντουσαν «λιες νθρώπων».
ν στν πρώτη ργασία τους ταν ἀναγκαῖο νά μή ἀπογοητεύονται, ὅταν δν ἔπιαναν ψάρια κα οἱ κόποι τους μεναν χωρς ποτέλεσμα, πολ περισσότερο στ νέα τους ποστολ θ ἔπρεπε ν εναι ἐφοδιασμένοι μέ ὑπομονή καί καρτερία πολλή, μέ πίστη ἀκλόνητη στν παρουσία τοῦ Θεοῦ σέ κάθε τους βμα.
Τελικά, ὡς ψαράδες πο ἦσαν, μαθημένοι ν μή ἀπογοητεύονται στς ποτυχίες, ἦσαν κατάλληλοι γιά τό ἀποστολικό ξίωμα μ τς ναρίθμητες δυσκολίες του καί τ πλθος τν φορμν πογοητεύσεως.
Κα λοι μας ὅμως στς ποιεσδήποτε δύσκολες συνθκες φείλουμε ν μή πογοητευόμαστε. Ὁ Θες δν μς γκαταλείπει ποτέ. Ὅταν παίρνει να στήριγμα, χει δη τοιμάσει κάποιο λλο, πολ πι στερε καί χρήσιμο γιά μᾶς. Ὅταν σβήνει τ στέρια πο μς καθοδηγοσαν στν πορεία τς ζως, μς τοιμάζει μιά νατολή, μς ναγγέλλει τν λιο. Ὁ Θες δν εναι μακριά μας!
     (Δι­α­σκευ­ὴ ἀ­πὸ πα­λαι­ὸ τό­μο τοῦ Πε­ρι­ο­δι­κοῦ «Ο ΣΩ­ΤΗΡ»)


Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου