ΙΕΡΑ
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ
ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΠΑΥΛΟΥ ΚΑΙ ΒΑΡΝΑΒΑ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ
(16 ΑΠΡΙΛΙΟΥ
2017)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
Τὸν
μὲν πρῶτον λόγον ἐποιησάμην περὶ πάντων, ὦ Θεόφιλε, ὧν ἤρξατο ὁ ᾿Ιησοῦς
ποιεῖν τε καὶ διδάσκειν ἄχρι ἧς ἡμέρας ἐντειλάμενος τοῖς ἀποστόλοις
διὰ Πνεύματος ῾Αγίου οὓς ἐξελέξατο ἀνελήφθη· οἷς καὶ παρέστησεν
ἑαυτὸν ζῶντα μετὰ τὸ παθεῖν αὐτὸν ἐν πολλοῖς τεκμηρίοις, δι᾿ ἡμερῶν
τεσσαράκοντα ὀπτανόμενος αὐτοῖς καὶ λέγων τὰ περὶ τῆς βασιλείας
τοῦ Θεοῦ. Καὶ συναλιζόμενος παρήγγειλεν αὐτοῖς ἀπὸ ῾Ιεροσολύμων
μὴ χωρίζεσθαι, ἀλλὰ περιμένειν τὴν ἐπαγγελίαν τοῦ πατρὸς ἣν ἠκούσατέ
μου· ὅτι ᾿Ιωάννης μὲν ἐβάπτισεν ὕδατι, ὑμεῖς δὲ βαπτισθήσεσθε ἐν
Πνεύματι Ἁγίῳ οὐ μετὰ πολλὰς ταύτας ἡμέρας. Οἱ μὲν οὖν συνελθόντες
ἐπηρώτων αὐτὸν λέγοντες· Κύριε, εἰ ἐν τῷ χρόνῳ τούτῳ ἀποκαθιστάνεις
τὴν βασιλείαν τῷ ᾿Ισραήλ; Εἶπε δὲ πρὸς αὐτούς· Οὐχ ὑμῶν ἐστι γνῶναι
χρόνους ἢ καιροὺς οὓς ὁ πατὴρ ἔθετο ἐν τῇ ἰδίᾳ ἐξουσίᾳ, ἀλλὰ λήψεσθε
δύναμιν ἐπελθόντος τοῦ ῾Αγίου Πνεύματος ἐφ᾿ ὑμᾶς, καὶ ἔσεσθέ μοι
μάρτυρες ἔν τε ῾Ιερουσαλὴμ καὶ ἐν πάσῃ τῇ ᾿Ιουδαίᾳ καὶ Σαμαρείᾳ
καὶ ἕως ἐσχάτου τῆς γῆς.
(Πράξ. Ἀποστ. a΄[1] 1 – 8)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Τὸ πρῶτο βιβλίο, πού ὀνομάζεται Εὐαγγέλιο,
τὸ ἔγραψα, Θεόφιλε, γιὰ νὰ ἐξιστορήσω σ' αὐτὸ περιληπτικὰ ὅλα ὅσα
ἔκανε καὶ δίδαξε ὁ Ἰησοῦς ἀπὸ τὴν ἀρχή τῆς δημόσιας δράσεώς του μέχρι
τὴν ἡμέρα πού ἀναλήφθηκε στοὺς οὐρανούς, ἀφοῦ προηγουμένως μὲ συνεργὸ
καὶ τὸ Ἅγιον Πνεῦμα ἔδωσε ἐντολὲς στοὺς ἀποστόλους πού εἶχε διαλέξει
ὁ ἴδιος. Μετὰ τὸ πάθος του καὶ τὸ θάνατό του παρουσιάστηκε σ' αὐτοὺς
τοὺς ἴδιους ζωντανός. Καὶ μὲ πολλὲς ἀποδείξεις ὁ ἀναστημένος Κύριος
τούς βεβαίωσε ὅτι πραγματικὰ ἦταν ζωντανός. Καὶ ἐπὶ σαράντα ἡμέρες
ἐμφανιζόταν σ' αὐτοὺς κατὰ διαστήματα καὶ τοὺς μιλοῦσε γιὰ τὶς ἀλήθειες
καὶ τὰ μυστήρια πού ἀναφέρονταν στὴ βασιλεία τοῦ Θεοῦ. Κι ἐνῶ ἔτρωγε
μαζί τους τὴν ἴδια τροφὴ πού ἔτρωγαν κι ἐκεῖνοι, τοὺς ἔδωσε τὴν ἑξῆς ἐντολή:
Μὴν ἀπομακρυνθεῖτε ἀπὸ τὰ Ἱεροσόλυμα,
ἀλλά νὰ περιμένετε τὴν πραγματοποίηση τῆς ὑποσχέσεως πού ἀκούσατε
ἀπὸ τὸ στόμα μου, ὅτι δηλαδὴ ὁ Πατὴρ θὰ σᾶς στείλει τὸ Ἅγιον Πνεῦμα.
Εἶναι ἀνάγκη νὰ περιμένετε νὰ λάβετε τὸ Ἅγιον Πνεῦμα, διότι ὁ Ἰωάννης
βάπτισε μὲ ἁπλό νερό, καὶ τὸ βάπτισμα του συνεπῶς δὲν εἶχε τὴ δύναμη
νὰ ἀναγεννήσει ἐκείνους πού βαπτίζονταν μ' αὐτό. Ἐσεῖς ὅμως θὰ βαπτισθεῖτε
μὲ τὸ Ἅγιον Πνεῦμα ὄχι πολλὲς μέρες μετὰ ἀπὸ αὐτὲς πού διερχόμαστε.
Ὕστερα λοιπὸν ἀπὸ τὶς ἐλπίδες αὐτὲς πού ἔδωσε ὁ Χριστὸς στοὺς μαθητές
του, συγκεντρώθηκαν ὅλοι μαζὶ καὶ τὸν ρωτοῦσαν: Κύριε, πές μας· στὸ χρονικὸ διάστημα τῶν ἡμερῶν αὐτῶν πρόκειται
νὰ ἀποκαταστήσεις στὴν παλαιά της δύναμη καὶ δόξα τὴ βασιλεία γιὰ
τὸν Ἰσραήλ; Ὁ Ἰησοῦς ὅμως τοὺς εἶπε: Δὲν ἀνήκει σὲ σᾶς καὶ δὲν εἶναι δικό σας δικαίωμα νὰ γνωρίσετε
τὰ χρόνια ἢ τοὺς ὁρισμένους μῆνες καὶ τὶς ἡμέρες, τά ὁποῖα ὁ Πατήρ κράτησε
στὴν ἀποκλειστικὴ ἐξουσία του. Αὐτὸς μόνον τὰ γνωρίζει καὶ μόνον αὐτὸς
θὰ ὁλοκληρώσει ὅσα θὰ συντελεσθοῦν κατὰ τὴ διάρκεια αὐτῶν τῶν χρόνων.
Θὰ λάβετε ὅμως ἐνίσχυση καὶ δύναμη, ὅταν θὰ ἔλθει πάνω σας τὸ Ἅγιον
Πνεῦμα. Καὶ θὰ γίνετε μάρτυρες τῆς ζωῆς μου καὶ τῆς διδασκαλίας μου
καὶ στὴν Ἱερουσαλήμ καὶ σ' ὅλη τὴν Ἰουδαία καὶ στὴ Σαμάρεια καὶ μέχρι τὸ
τελευταῖο καὶ πιὸ ἀπομακρυσμένο σημεῖο τῆς γῆς.
ΤΟ ΙΕΡΟ
ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Ἐν ἀρχῇ ἦν ὁ Λόγος, καὶ ὁ Λόγος ἦν πρὸς τὸν Θεόν, καὶ Θεὸς ἦν ὁ Λόγος. Οὗτος ἦν ἐν ἀρχῇ πρὸς τὸν Θεόν. πάντα δι' αὐτοῦ ἐγένετο, καὶ χωρὶς αὐτοῦ ἐγένετο οὐδὲ ἕν ὃ γέγονεν. ἐν αὐτῷ ζωὴ ἦν, καὶ ἡ ζωὴ ἦν τὸ φῶς τῶν ἀνθρώπων καὶ τὸ φῶς ἐν τῇ σκοτίᾳ φαίνει, καὶ ἡ σκοτία αὐτὸ οὐ κατέλαβεν. Ἐγένετο ἄνθρωπος ἀπεσταλμένος παρὰ
Θεοῦ, ὄνομα αὐτῷ Ἰωάννης· οὗτος ἦλθεν εἰς μαρτυρίαν, ἵνα μαρτυρήσῃ περὶ τοῦ φωτός, ἵνα πάντες πιστεύσωσιν δι' αὐτοῦ.
οὐκ ἦν ἐκεῖνος τὸ φῶς, ἀλλ' ἵνα μαρτυρήσῃ περὶ τοῦ φωτός. Ἦν τὸ φῶς τὸ ἀληθινόν, ὃ φωτίζει πάντα ἄνθρωπον, ἐρχόμενον εἰς τὸν κόσμον. ἐν τῷ κόσμῳ ἦν, καὶ ὁ κόσμος δι' αὐτοῦ ἐγένετο, καὶ ὁ κόσμος αὐτὸν οὐκ ἔγνω. εἰς τὰ ἴδια ἦλθεν, καὶ οἱ ἴδιοι αὐτὸν οὐ παρέλαβον. ὅσοι δὲ ἔλαβον αὐτόν, ἔδωκεν αὐτοῖς ἐξουσίαν τέκνα Θεοῦ γενέσθαι, τοῖς πιστεύουσιν εἰς τὸ ὄνομα αὐτοῦ, οἳ οὐκ ἐξ αἱμάτων, οὐδὲ ἐκ θελήματος σαρκὸς, οὐδὲ ἐκ θελήματος ἀνδρὸς, ἀλλ' ἐκ Θεοῦ ἐγεννήθησαν. Καὶ ὁ Λόγος σὰρξ ἐγένετο καὶ ἐσκήνωσεν ἐν ἡμῖν, καὶ ἐθεασάμεθα τὴν δόξαν αὐτοῦ, δόξαν ὡς μονογενοῦς παρὰ πατρός,
πλήρης χάριτος καὶ ἀληθείας. Ἰωάννης μαρτυρεῖ περὶ αὐτοῦ καὶ κέκραγεν λέγων· Οὗτος ἦν ὃν εἶπον, Ὁ ὀπίσω μου ἐρχόμενος ἔμπροσθέν μου γέγονεν,
ὅτι πρῶτός μου ἦν. Καὶ ἐκ τοῦ πληρώματος αὐτοῦ ἡμεῖς πάντες ἐλάβομεν, καὶ χάριν ἀντὶ χάριτος· ὅτι ὁ νόμος διὰ Μωϋσέως ἐδόθη, ἡ χάρις καὶ ἡ ἀλήθεια διὰ Ἰησοῦ Χριστοῦ ἐγένετο.
(Ἰωάν. a΄[1] 1 – 17 )
ΑΝΕΣΤΗ Ο
ΚΥΡΙΟΣ
1.
ΤΟ
ΦΩΣ ΝΙΚΗΣΕ ΤΟ ΣΚΟΤΑΔΙ
Χριστὸς
ἀνέστη! Πάσχα σήμερα, Κυρίου Πάσχα! Καὶ στὴ θεία Λειτουργία τῆς λαμπροφόρου
Ἀναστάσεως ἀναγινώσκεται τὸ θαυμάσιο προοίμιο τοῦ κατὰ Ἰωάννην ἱεροῦ
Εὐαγγελίου, ὅπου ὁ θεόπτης Ἰωάννης μέσα σὲ λίγες γραμμὲς μᾶς παρουσιάζει μεγάλα
μυστήρια τῆς Πίστεώς μας. Διακηρύττει ὅτι ὁ Ἰησοῦς Χριστὸς δὲν εἶναι μόνο
ἄνθρωπος, ἀλλὰ εἶναι ὁ ἴδιος ὁ Θεός, ὁ προαιώνιος Υἱὸς καὶ Λόγος τοῦ Θεοῦ.
Αὐτὸς ὡς τέλειος Θεὸς ὑπῆρχε πάντοτε ἑνωμένος μὲ τὸν Θεὸ Πατέρα. Καὶ εἶναι ὁ
δημιουργὸς ὅλης τῆς κτίσεως, εἶναι ἡ πηγὴ τῆς ζωῆς καὶ τὸ πνευματικὸ φῶς ποὺ
σκορπίζει τὴ λάμψη του στοὺς ἀνθρώπους. Γιὰ νὰ γνωρίσουν λοιπὸν οἱ ἄνθρωποι τὸ
φῶς, ἔδωσε τὴ μαρτυρία του ὁ ἀπεσταλμένος τοῦ Θεοῦ Ἰωάννης ὁ Πρόδρομος· ὥστε μὲ
τὸ κήρυγμά του νὰ πιστεύσουν οἱ ἄνθρωποι στὸν Ἰησοῦ Χριστό, ποὺ εἶναι τὸ τέλειο
φῶς, ποὺ φωτίζει κάθε ἄνθρωπο. Γι᾿ αὐτὸ καὶ ὁ Λόγος «σὰρξ ἐγένετο». Ὁ Θεὸς ἦλθε ἀπὸ τὸν οὐρανὸ καὶ ἔγινε ἄνθρωπος. Ὅμως
οἱ σκοτισμένοι ἀπὸ τὴν ἁμαρτία ἄνθρωποι δὲν Τὸν ἀναγνώρισαν ὡς δημιουργό τους.
Οἱ Ἰουδαῖοι μάλιστα Τὸν ἀρνήθηκαν σὰν νὰ ἦταν ξένος καὶ ἐχθρός τους. Καὶ Τὸν
πολέμησαν μὲ μίσος φοβερό. Τὸν ὁδήγησαν στὸν θάνατο. Ποιόν; Τὸν εὐεργέτη τους,
τὸν ἀρχηγὸ τῆς ζωῆς, τὸ φῶς τὸ ἀληθινό. Ἀλλὰ «ἡ σκοτία αὐτὸ οὐ κατέλαβε». Τὸ σκοτάδι δὲν μπόρεσε νὰ κυριαρχήσει
ἐπάνω στὸ φῶς, στὸν Ἰησοῦ Χριστό.
Διότι ὁ
Χριστὸς ἀναστήθηκε! Δὲν ἦταν δυνατὸν νὰ κρατηθεῖ μέσα στὴν ἐξουσία τῆς φθορᾶς ὁ
ἀρχηγὸς τῆς ζωῆς. Ὅταν κατέβηκε ὁ ζωοδότης Κύριος μέσα στὸ βασίλειο τοῦ
θανάτου, τότε «τὸν Ἅδην ἐνέκρωσε τῇ
ἀστραπῇ τῆς θεότητος». Στὰ κατασκότεινα δεσμωτήρια τῶν ψυχῶν τὸ φῶς τὸ
ἀληθινὸ διέλυσε τὸ σκοτάδι. Ὁ Θεάνθρωπος Κύριος νίκησε ὁλοκληρωτικὰ τὸν τύραννο
τῶν σκλαβωμένων ψυχῶν, ὁ ὁποῖος δὲν μπόρεσε νὰ Τὸν κρατήσει καὶ Τὸν ἔβγαλε ἀπὸ
τὰ σπλάχνα του· καὶ μαζί του ἄφησε ἐλεύθερους τοὺς νεκροὺς ποὺ κρατοῦσε φυλακισμένους.
Ὁ Χριστὸς κατήργησε τὸν θάνατο καὶ τὸν ἐξουσιαστὴ τοῦ θανάτου, τὸν διάβολο.
Ἀναστήθηκε, καὶ φανέρωσε θριαμβευτικὰ σ' ὅλη τὴν ἀνθρωπότητα ὅτι αὐτὸς εἶναι ὁ
νικητὴς τοῦ θανάτου, τῆς φθορᾶς καὶ τοῦ διαβόλου, ὁ αἰώνιος κυρίαρχος καὶ
παντοδύναμος Θεός, τὸ Α καὶ Ω, ἡ ἀρχὴ καὶ τὸ τέλος, τὸ αἰώνιο Φῶς.
Αὐτὸς εἶναι ἡ
πηγὴ τῆς ζωῆς καὶ τῆς ἀθανασίας. Ἡ δική του Ἀνάσταση ἔγινε ὁ πρόδρομος τῆς
δικῆς μας ἀναστάσεως στὴν ἀληθινὴ ζωή. Καὶ μᾶς καλεῖ νὰ Τὸν ἀκολουθήσουμε σὲ
μία νέα ἀναστημένη ζωή, γιὰ νὰ μᾶς ὁδηγήσει κι ἐμᾶς ἀπὸ τὸν θάνατο στὴ ζωή, ἀπὸ
τὸ σκοτάδι στὸ αἰώνιο φῶς· ἀπὸ τὴ δουλεία στὴν ἐλευθερία, ἀπὸ τὴ γῆ στὸν
οὐρανό, ἀπὸ τὴν ἐξορία στὸν οὐράνιο θρόνο.
2. ΟΙ
ΘΗΣΑΥΡΟΙ ΤΟΥ ΑΝΑΣΤΑΝΤΟΣ
Ὅσοι ἄνθρωποι
δέχθηκαν τὸν ἀναστάντα Κύριο καὶ Τὸν πίστευσαν ὡς Υἱὸ τοῦ Θεοῦ, ἀξιώθηκαν ἀπὸ
τὸν Κύριο νὰ γίνουν κατὰ χάριν υἱοὶ τοῦ Θεοῦ, υἱοὶ τῆς Ἀναστάσεως. Ὁ ἅγιος
εὐαγγελιστὴς Ἰωάννης μάλιστα μᾶς διαβεβαιώνει: Ἐμεῖς εἴδαμε τὴ θεϊκὴ δόξα τοῦ
ἀναστάντος Κυρίου, χορτάσαμε νὰ βλέπουμε μὲ τὰ μάτια μας τὴν ὑπέρλαμπρη
θεοπρεπὴ δόξα του, τὴν ὁποία φανέρωνε μὲ τὰ θαύματά του, τὴ διδασκαλία του καὶ
τὴν ἀναμάρτητη ζωή του. Καὶ ἦταν θεϊκὴ δόξα, ποὺ εἶχε ὡς μονάκριβος Υἱὸς τοῦ
Θεοῦ. Καὶ ἀπὸ τὸν ἀνεξάντλητο πλοῦτο τῆς τελειότητος καὶ τῶν δωρεῶν του ἐμεῖς
ὅλοι δεχθήκαμε «χάριν ἀντὶ χάριτος»,
ἀλλεπάλληλες τὶς δωρεὲς τῆς Χάριτός του.
Ἀλλὰ κι ἐμεῖς
ἀπὸ τὸν ἀνεξάντλητο πλοῦτο του δεχθήκαμε τοὺς θησαυροὺς τῶν θεϊκῶν του δώρων.
Διότι ὁ ἀναστὰς Ἰησοῦς ὡς τέλειος Θεὸς καὶ ὡς τέλειος ἄνθρωπος ἔχει ἀπὸ τὴ φύση
του στὸν τέλειο βαθμὸ ὅλα τὰ ἀγαθά, ὅλες τὶς ἀρετές, ὅλες τὶς τελειότητες, ὅλες
τὶς ὡραιότητες. Εἶναι φῶς ἐκ φωτός, ἡ πηγὴ ὅλων τῶν ἀγαθῶν. Καὶ μέσα στὴν
ἄπειρη ἀγάπη του δὲν κρατᾶ γιὰ τὸν ἑαυτό του τὰ θεϊκὰ πλούτη του, ἀλλὰ μᾶς τὰ
δωρίζει. Ὅ,τι καλὸ ἔχουμε, δικό του εἶναι. Ἀπὸ τὸν ἀνεξάντλητο πλοῦτο τῆς
τελειότητός του δεχόμαστε ἀκατάπαυστα τὶς δωρεές του. Ὅπως τὸ ἕνα κύμα
ἀκολουθεῖ τὸ ἄλλο ἀπὸ τὸ βάθος τοῦ ὠκεανοῦ, ἔτσι ὁ Χριστὸς μᾶς μεταγγίζει ὅ,τι
ὑψηλὸ μποροῦμε νὰ ποθήσουμε ἢ νὰ σκεφθοῦμε, καὶ ἀκόμη περισσότερο.
Καὶ τί
σημαίνει αὐτὸ πρακτικὰ στὴ ζωή μας; Σημαίνει ὅτι ὁ ἀναστημένος Κύριος εἶναι τὸ
πᾶν γιά μᾶς. Μὴν ψάχνουμε ἀλλοῦ παραδείσους, μὴν ψάχνουμε στὴν κοιλάδα τῶν
δακρύων χαρά, μὴν ζητοῦμε ἀπὸ ταραγμένους ἀνθρώπους εἰρήνη, μὴ ζητιανεύουμε ἀπὸ
σκληροκάρδιους ἀνθρώπους ἀγάπη, μὴ λαχταροῦμε ζωὴ ἀπὸ ἕνα κόσμο ποὺ
ἀργοπεθαίνει. Νὰ καταλάβουμε ὅτι ὅλα αὐτὰ τὰ ὑψηλὰ καὶ ὡραῖα, ποὺ μπορεῖ νὰ
ἐπιθυμήσει ὁ ἄνθρωπος, μόνο ὁ ἀναστὰς Κύριος μπορεῖ νὰ μᾶς τὰ δώσει· τίποτε
ἄλλο δὲν μπορεῖ νὰ χορτάσει τὴν ψυχή μας παρὰ μόνο ὁ Χριστός· καὶ ὅτι ἡ ἐν Χριστῷ
ἀναστημένη ζωὴ εἶναι ἡ μόνη ζωὴ γιὰ τὴν ὀποία ἀξίζει νὰ ζοῦμε.
Γι᾿ αὐτὸ νὰ
ἀντιπροσφέρουμε στὸν ἀναστάντα Κύριο τὴν καρδιά μας ὁλόκληρη. Μιὰ καρδιὰ
δεκτικὴ τῶν δωρεῶν τῆς Ἀναστάσεώς του. Νὰ Τοῦ προσφέρουμε τὴ θέλησή μας καὶ νὰ
ἀφεθοῦμε στὴ Χάρη του. Πεινασμένοι καὶ διψασμένοι γιὰ τὴ νέα ἀναστημένη ἐν
Χριστῷ ζωῇ νὰ ζητήσουμε τὴ δική του γλυκύτητα καὶ τέρψη. Καὶ νὰ ζοῦμε ὡς τέκνα
τοῦ φωτὸς καὶ τῆς Ἀναστάσεως.
(Διασκευὴ
ἀπὸ παλαιὸ τόμο τοῦ Περιοδικοῦ «Ο ΣΩΤΗΡ»)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου