ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ
ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΠΑΥΛΟΥ ΚΑΙ ΒΑΡΝΑΒΑ
ΑΓΙΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ Δ΄ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗΣ
ΣΥΝΟΔΟΥ
(16 ΙΟΥλΙΟΥ 2017)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
Τέκνον
Τίτε, πιστός ὁ λόγος·
καὶ περὶ τούτων βούλομαί σε
διαβεβαιοῦσθαι, ἵνα φροντίζωσι
καλῶν ἔργων προΐστασθαι
οἱ πεπιστευκότες τῷ Θεῷ. ταῦτά ἐστι τὰ καλὰ καὶ ὠφέλιμα τοῖς ἀνθρώποις· μωρὰς δὲ ζητήσεις καὶ γενεαλογίας καὶ ἔρεις καὶ μάχας νομικὰς περιίστασο·
εἰσὶ γὰρ ἀνωφελεῖς καὶ μάταιοι. αἱρετικὸν ἄνθρωπον μετὰ μίαν καὶ δευτέραν νουθεσίαν παραιτοῦ,
εἰδὼς ὅτι ἐξέστραπται
ὁ
τοιοῦτος καὶ ἁμαρτάνει ὢν αὐτοκατάκριτος. Ὅταν πέμψω Ἀρτεμᾶν πρός σε ἢ Τυχικόν, σπούδασον ἐλθεῖν πρός με εἰς Νικόπολιν· ἐκεῖ γὰρ κέκρικα παραχειμάσαι. Ζηνᾶν
τὸν νομικὸν καὶ Ἀπολλὼ σπουδαίως πρόπεμψον, ἵνα μηδὲν αὐτοῖς λείπῃ. Μανθανέτωσαν
δὲ καὶ οἱ ἡμέτεροι καλῶν ἔργων προΐστασθαι εἰς τὰς ἀναγκαίας χρείας, ἵνα μὴ ὦσιν ἄκαρποι. Ἀσπάζονταί σε οἱ μετ' ἐμοῦ πάντες. ἄσπασαι τοὺς φιλοῦντας ἡμᾶς ἐν πίστει. Ἡ χάρις μετὰ πάντων ὑμῶν· ἀμήν.
(Τίτ. γ΄[3] 8 – 15)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Τέκνον
Τίτε, τό ὅτι δικαιωθήκαμε καὶ ἀναγεννηθήκαμε
καὶ θὰ κληρονομήσουμε τὴν αἰώνια ζωὴ εἶναι λόγος καὶ ἀλήθεια ἀξιόπιστη.
Καὶ γι' αὐτὰ τὰ θέματα θέλω νὰ μιλᾶς μὲ βεβαιότητα καὶ μὲ κύρος, γιὰ
νὰ φροντίζουν ὅσοι ἔχουν πιστέψει στὸ Θεὸ νὰ πρωτοστατοῦν ἀκούραστα
σὲ καλὰ ἔργα. Αὐτὰ εἶναι τὰ καλὰ ἔργα καὶ τὰ ὠφέλιμα στοὺς ἀνθρώπους·
αὐτὰ γιὰ τὰ ὁποῖα σᾶς μίλησα. Ἀπόφευγε τὶς ἀνόητες συζητήσεις
καὶ τὶς γενεαλογίες γιὰ τοὺς μυθικοὺς θεοὺς ἢ τοὺς εὐγενεῖς προγόνους,
ὅπως καὶ τὶς φιλονικίες καὶ διαμάχες γιὰ τὸν ἰουδαϊκὸ νόμο, διότι
δὲν φέρνουν καμία ὠφέλεια καὶ εἶναι μάταιες. Αἱρετικὸ ἄνθρωπο πού
ἐπιμένει νὰ δημιουργεῖ σκάνδαλα καὶ διαιρέσεις στὴν Ἐκκλησία, μολονότι
τὸν συμβούλευσες γιὰ πρώτη καὶ δεύτερη φορά, παράτησέ τον καί
ἀπόφευγέ τον. Γνώριζε ὅτι ἕνας τέτοιος ἄνθρωπος ἔχει διαστραφεῖ καὶ
ἁμαρτάνει· καὶ γιὰ τὴν ἁμαρτία του αὐτὴ ἐλέγχεται καὶ κατακρίνεται
ἀπὸ τὴ συνείδησή του καὶ ἀπὸ τὸν ἴδιό του τὸν ἑαυτό. Ὅταν σοῦ στείλω
τὸν Ἀρτεμᾶ ἢ τὸν Τυχικό, φρόντισε γρήγορα νὰ ἔλθεις στὴ Νικόπολη, διότι
ἐκεῖ ἀποφάσισα νὰ περάσω τὸ χειμώνα. Τὸν Ζηνᾶ τὸ νομοδιδάσκαλο
καὶ τὸν Ἀπολλὼ κατευόδωσέ τους μὲ ἐπιμελημένη προετοιμασία, γιὰ νὰ
μὴν τοὺς λείπει τίποτε στὸ ταξίδι τους. Μὲ τὴν εὐκαιρία μάλιστα τῆς
προετοιμασίας αὐτῆς ἂς παίρνουν μάθημα καὶ οἱ δικοί μας νὰ πρωτοστατοῦν
καὶ νὰ ἐργάζονται καλὰ ἔργα καὶ νὰ συντρέχουν τοὺς ἀδελφοὺς στὶς ἀπαραίτητες
ὑλικές τους ἀνάγκες, γιὰ νὰ μὴ στεροῦνται ἀπὸ πνευματικοὺς καρπούς.
Σὲ χαιρετοῦν ἐγκάρδια ὅλοι ὅσοι εἶναι μαζί μου. Χαιρέτησε ὅσους μᾶς
ἀγαποῦν, ἐπειδὴ ἔχουν κοινὴ πίστη μέ μᾶς. Σᾶς εὔχομαι ἡ χάρις τοῦ Θεοῦ
νὰ εἶναι μὲ ὅλους σας. Ἀμήν.
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Εἶπεν
ὁ Κύριος τοῖς ἑαυτοῦ μαθηταῖς. ὑμεῖς ἐστε τὸ φῶς τοῦ κόσμου. οὐ δύναται πόλις κρυβῆναι ἐπάνω ὄρους κειμένη· οὐδὲ καίουσι λύχνον
καὶ τιθέασιν αὐτὸν ὑπὸ τὸν μόδιον, ἀλλ' ἐπὶ τὴν λυχνίαν, καὶ λάμπει πᾶσι τοῖς ἐν τῇ οἰκίᾳ. Οὕτω λαμψάτω τὸ φῶς ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν ἀνθρώπων, ὅπως ἴδωσιν ὑμῶν τὰ καλὰ ἔργα καὶ δοξάσωσι τὸν πατέρα ὑμῶν τὸν ἐν τοῖς οὐρανοῖς. Μὴ νομίσητε ὅτι ἦλθον καταλῦσαι τὸν νόμον ἢ τοὺς προφήτας· οὐκ ἦλθον καταλῦσαι, ἀλλὰ πληρῶσαι. ἀμὴν γὰρ λέγω ὑμῖν, ἕως ἂν παρέλθῃ ὁ οὐρανὸς καὶ ἡ γῆ, ἰῶτα ἓν ἢ μία κεραία οὐ μὴ παρέλθῃ ἀπὸ τοῦ νόμου ἕως ἂν πάντα γένηται. ὃς ἐὰν οὖν λύσῃ μίαν τῶν ἐντολῶν τούτων τῶν ἐλαχίστων καὶ διδάξῃ οὕτω τοὺς ἀνθρώπους, ἐλάχιστος κληθήσεται ἐν τῇ βασιλείᾳ τῶν οὐρανῶν· ὃς δ' ἂν ποιήσῃ καὶ διδάξῃ, οὗτος μέγας κληθήσεται
ἐν τῇ βασιλείᾳ τῶν οὐρανῶν.
(Ματθ.
ε΄[5] 14 – 19)
ΦΩΣ ΤΟΥ
ΚΟΣΜΟΥ
1.
ΑΚΤΙΝΟΒΟΛΙΑ Ἢ ΕΠΙΔΕΙΞΗ;
Κάθε χριστιανός, λέγει ὁ Κύριος,
εἶναι φῶς τοῦ κόσμου. Διότι ἔχει προορισμὸ μὲ τὸ φωτεινὸ παράδειγμά του νὰ
φωτίζει τοὺς ἀνθρώπους, ποὺ βρίσκονται στὸ σκοτάδι τῆς ἁμαρτίας. Τὰ λυχνάρια,
συνεχίζει ὁ Κύριος, δὲν τὰ ἀνάβουν οἱ ἄνθρωποι γιὰ νὰ τὰ καλύπτουν κάτω ἀπὸ
κάδους, ἀλλὰ τὰ τοποθετοῦν ψηλὰ πάνω στὸν λυχνοστάτη, για νὰ φωτίζουν ὅλους
ὅσοι βρίσκονται μέσα στὸ σπίτι. Ἔτσι σὰν λυχνάρι ζητεῖ ὁ Κύριος νὰ λάμπει τὸ
φῶς τῆς ἀρετῆς μας στοὺς ἀνθρώπους, για νὰ βλέπουν αὐτοὶ τὰ καλά μας ἔργα καὶ
νὰ δοξάζουν τὸν Θεὸ Πατέρα.
Μελετώντας ὅμως τοὺς λόγους
αὐτοὺς τοῦ Κυρίου κάποιοι Χριστιανοὶ προβληματίζονται καὶ ρωτοῦν: Μὰ καλά, θὰ
γίνουμε ὑποκριτὲς καὶ θὰ ἐπιδεικνύουμε τὴν ἀρετή μας σὰν τοὺς Φαρισαίους «πρὸς τὸ θεαθῆναι τοῖς ἀνθρώποις»; Τί
σημαίνει νὰ εἴμαστε φῶς τοῦ κόσμου; Ἀσφαλῶς ὁ Κύριος δὲν ζητεῖ νὰ γίνουμε
Φαρισαῖοι, νὰ προβάλουμε τὰ κατορθώματά μας. Εἶναι δυνατὸν ὁ Κύριος νὰ
ἐπιβραβεύει τὴν ἐπίδειξη; Ὄχι ἀσφαλῶς· διότι δὲν μᾶς ζητεῖ νὰ φωτίζουμε τοὺς
γύρω μας μὲ κάποιο δικό μας φῶς, ἀλλὰ νὰ φέρουμε μέσα μας τὸ δικό του φῶς, τὸ
φῶς τοῦ Χριστοῦ. Αὐτὸ νὰ ἀκτινοβολοῦμε, κι ἔτσι νὰ δοξάζεται ὁ Θεὸς καὶ ὄχι
ἐμεῖς. Διότι κανεὶς χριστιανὸς δὲν ἔχει δικό του φῶς γιὰ νὰ φωτίζει τοὺς
ἄλλους. Ὅ,τι καλὸ ἔχουμε, ὅλα τὰ καλὰ ἔργα ποὺ κάνουμε, δὲν εἶναι δικά μας
κατορθώματα, ἀλλὰ μὲ τὴν Χάρη τοῦ Θεοῦ γίνονται. Ὅλοι οἱ πιστοὶ εἴμαστε
ἑτερόφωτα φῶτα τοῦ θείου ἀνεσπέρου φωτός.
Καὶ τὸ φῶς αὐτὸ τοῦ Χριστοῦ
ἀκτινοβολεῖ μέσα ἀπὸ τὴν ζωή μας, χωρὶς ἐμεῖς νὰ τὸ καταλαβαίνουμε ἢ νὰ τὸ
ἐπιδιώκουμε, ἀλλὰ αὐτομάτως, λόγω τῆς θέσεώς μας. Κάθε πιστός, λέγει ὁ Κύριος,
εἶναι σὰν μιὰ πόλη ποὺ εἶναι κτισμένη πάνω σὲ ψηλὸ βουνό. Ἔτσι, εἴτε τὸ θέλει
εἴτε ὄχι, εἶναι θεατὸς ἀπ᾿ ὅλους. Ὅπου κι ἂν κρυφθεῖ, εἶναι ὁλοφάνερη ἡ ζωή
του. Τὸν βλέπουν τὰ μάτια ὅλων τῶν ἀνθρώπων.
Αὐτὸ ὅμως ποὺ ζητεῖ ὁ Κύριος ἀπὸ
ἐμᾶς εἶναι τὸ νὰ μὴν ἀποδιώκουμε μὲ τὶς ἁμαρτίες μας τὸ φῶς του κι ἔτσι ἀντὶ νὰ
φωτίζουμε, νὰ σκανδαλίζουμε τὸν κόσμο. Διότι ὅταν κρατοῦμε τὸ φῶς του διαρκῶς
ἀναμμένο στὶς ψυχές μας, ὅταν ἐφαρμόζουμε τὶς ἐντολὲς τοῦ Χριστοῦ, τότε μὲ τὸν
χαρακτῆρα μας, τὴν συμπεριφορά μας, τὶς συναναστροφές μας, χωρὶς νὰ τὸ
ἐπιδιώκουμε φανερώνουμε τὸν ἴδιο τὸν Χριστὸ μέσα στὴν σκοτεινιασμένη ἐποχή μας.
Ὅταν ζοῦμε μὲ καθαρότητα βίου καὶ ἀκρίβεια λόγων, τότε ἡ ζωή μας ἀπὸ μόνη της
φωτίζει. Διότι τίποτε δὲν κάνει τὸν ἄνθρωπο πιὸ ἀκτινοβόλο ἀπὸ τὴν πνευματικὴ
ἀκτινοβολία τῆς ἐν Χριστῷ ζωῆς.
2. ΑΠΟ ΤΗΝ
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΑ ΣΤΗΝ ΤΕΛΕΙΟΤΗΤΑ
Στὴ συνέχεια τοῦ ἱεροῦ Εὐαγγελίου
λέγει ὁ Κύριος: Μὴ νομίσετε ὅτι ἦλθα στὴ γῆ γιὰ νὰ καταλύσω καὶ ἀκυρώσω τὸν
νόμο τοῦ Μωυσέως ἢ τὴν διδασκαλία τῶν Προφητῶν. Δὲν ἦλθα για νὰ τὰ καταργήσω,
ἀλλὰ γιὰ νὰ τὰ συμπληρώσω καὶ νὰ σᾶς τὰ παραδώσω τέλεια.
Μὲ τοὺς λόγους του αὐτοὺς ὁ
Κύριος μᾶς διατρανώνει ὅτι ὁ νόμος του εἶναι ἀσυγκρίτως ὑψηλότερος ἀπὸ τὸν
ἰουδαϊκό. Πῶς ὅμως τὸ καταλαβαίνουμε αὐτό; Τὸ πρῶτο καὶ βασικὸ στοιχεῖο ποὺ
διαφοροποιεῖ τοὺς δύο νόμους, εἶναι τὸ γεγονὸς ὅτι ὁ Μωσαϊκὸς νόμος ἀπαγόρευε
τὶς ἐξωτερικὲς ἐκδηλώσεις κάθε ἁμαρτίας, ἐνῶ ὁ Κύριος ἑστιάζει τὶς ἐντολές του
στὴν ρίζα, στὶς αἰτίες καὶ τὶς ἀφορμὲς τῆς ἁμαρτίας. Ἂς ἀναφέρουμε ἕνα ἁπλὸ
παράδειγμα γιὰ νὰ καταλάβουμε τὴν μεγάλη αὐτὴ διαφορά. Ὁ νόμος τῆς Παλαιᾶς
Διαθήκης ἀπαγόρευε τὸν φόνο. Ὁ Κύριος ἀπαγορεύει τὴν ἀφορμὴ τοῦ φόνου, ποὺ
εἶναι ἡ ὀργή. Αὐτὸ ἀκριβῶς κάνει ὁ Κύριος καὶ στὰ ἄλλα ἁμαρτήματα. Κτυπᾶ τὴν
ρίζα κάθε ἁμαρτίας. Ἐνεργεῖ προληπτικὰ καὶ ὄχι κατασταλτικά. Στοχεύει στὰ βάθη
τῆς ψυχῆς, στὶς ἐπιθυμίες, τὰ κίνητρα, τοὺς λογισμούς, τὶς διαθέσεις. Διότι ἀπὸ
ἐκεῖ ξεκινοῦν τὰ πάντα. Γι' αὐτὸ καὶ δὲν μᾶς ζητεῖ νὰ τηροῦμε μόνον τυπικὰ
κάποιες ἐντολὲς ἀποφεύγοντας τὶς ἐξωτερικὲς ἐμφανίσεις καὶ πράξεις τῶν
ἁμαρτημάτων, ἀλλὰ νὰ νικοῦμε τὴν ἁμαρτία ὡς ἐσωτερικὴ διάθεση καὶ πάθος.
Ἀκόμη ὑψηλότερα, ὁ Κύριος δὲν
στιγματίζει μόνο τὶς ἁμαρτητικὲς αὐτὲς αἰτίες, ἀλλὰ καὶ ἀποκαλύπτει τὸ μεγαλεῖο
τῶν ἀντίστοιχων ἀρετῶν. Δὲν ἀπαριθμεῖ μόνο ἀπαγορεύσεις, ἀλλὰ μᾶς ὑποδεικνύει
τὰ μυστικὰ τῆς ἐν Χριστῷ μακαριότητος. Γιὰ παράδειγμα, δὲν ζητεῖ μόνο νὰ
ἀποφεύγουμε τὴν ὀργή, ἀλλὰ μακαρίζει τὴν πραότητα καὶ προαναγγέλλει τὸ βραβεῖο.
Λέγει: «Μακάριοι οἱ πραεῖς, ὅτι αὐτοὶ κληρονομήσουσι τὴν γῆν»
(Ματθ. ε΄[5] 5).
Τέλος ὁ Κύριος ἀναγγέλλει
διδασκαλίες ποὺ κανεὶς ποτὲ δὲν εἶχε πεῖ. Ἀνεβάζει τὸν κάθε ἄνθρωπο σὲ ὕψη
ἀρετῆς καὶ ἁγιότητος, σὲ ζωὴ τελειότητος, ἐλευθερίας καὶ ἀγάπης. Κάνει τὸν
ἄνθρωπο ὄχι μόνον «καλὸν κἀγαθόν»,
ἀλλὰ ἅγιον, κατὰ χάριν Θεόν. Νὰ λοιπὸν ἡ τελειότητα τῆς διδασκαλίας τοῦ Κυρίου
μας. Καὶ εἶναι κρίμα νὰ μᾶς καλεῖ ὁ Θεὸς σὲ τόσο δυσθεώρητα ὕψη, κι ἐμεῖς νὰ
μένουμε στὰ χαμηλά. Λοιπόν, τὰ ἄνω νὰ φρονοῦμε, τὰ ἄνω νὰ ζητοῦμε, στὰ ἄνω νὰ
ἀνήκουμε.
(Διασκευὴ ἀπὸ
παλαιὸ τόμο τοῦ Περιοδικοῦ «Ο ΣΩΤΗΡ»)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου