ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ
ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΠΑΥΛΟΥ ΚΑΙ ΒΑΡΝΑΒΑ
ΚΥΡΙΑΚΗ Α΄ ΛΟΥΚΑ
(23 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2018)
(Η ΣΥΛΛΗΨΙΣ ΤΟΥ ΤΙΜΙΟΥ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ (ΤΟΥ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ)
Ἀδελφοί,
᾿Αβραὰμ δύο υἱοὺς ἔσχεν, ἕνα ἐκ τῆς παιδίσκης καὶ ἕνα ἐκ τῆς ἐλευθέρας.
Ἀλλ᾿ ὁ μὲν ἐκ τῆς παιδίσκης κατὰ σάρκα γεγέννηται, ὁ δὲ ἐκ τῆς ἐλευθέρας
διὰ τῆς ἐπαγγελίας. Ἅτινά ἐστιν ἀλληγορούμενα. Αὗται γάρ εἰσι δύο
διαθῆκαι, μία μὲν ἀπὸ ὄρους Σινᾶ, εἰς δουλείαν γεννῶσα, ἥτις ἐστὶν
῎Αγαρ. Τὸ γὰρ ῎Αγαρ Σινᾶ ὄρος ἐστὶν ἐν τῇ ᾿Αραβίᾳ, συστοιχεῖ δὲ τῇ
νῦν ῾Ιερουσαλήμ, δουλεύει δὲ μετὰ τῶν τέκνων αὐτῆς· ἡ δὲ ἄνω ῾Ιερουσαλὴμ
ἐλευθέρα ἐστίν, ἥτις ἐστὶ μήτηρ πάντων ἡμῶν. Γέγραπται γάρ· «Εὐφράνθητι
στεῖρα ἡ οὐ τίκτουσα, ῥῆξον καὶ βόησον οὐκ ὠδίνουσα· ὅτι πολλὰ τὰ τέκνα
τῆς ἐρήμου μᾶλλον ἢ τῆς ἐχούσης τὸν ἄνδρα».
(Γαλ. δ΄ [4] 22
– 27)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἀδελφοί, ὁ Ἀβραάμ ἀπέκτησε δύο γιούς, ἕνα
γιό ἀπό τή δούλη Ἄγαρ κι ἕναν ἀπό τήν ἐλεύθερη Σάρρα. Ἀλλά ὁ γιός πού
γεννήθηκε ἀπό τή δούλη, γεννήθηκε μέ φυσικό τρόπο, σύμφωνα μέ τό νόμο
τῆς σάρκας, ἐνῶ ὁ γιός πού γεννήθηκε ἀπό
τήν ἐλεύθερη, γεννήθηκε μέ τή δύναμη τῆς ὑποσχέσεως
πού ἔδωσε ὁ Θεός στόν Ἀβραάμ. Αὐτά
ὅμως ἔχουν ἀλληγορική σημασία. Εἶναι βέβαια δύο ἱστορικά γεγονότα, ἀλλά συγχρόνως προτυπώνουν καί προεικονίζουν
γεγονότα καί ἀλήθειες τῆς Καινῆς Διαθήκης. Διότι οἱ δύο αὐτές γυναῖκες, ἡ Ἄγαρ
καί ἡ Σάρρα, εἶναι τύποι τῶν δύο διαθηκῶν. Ἡ μία διαθήκη εἶναι ἐκείνη πού δόθηκε
ἀπό τό ὄρος Σινᾶ, ἡ ὁποία γεννᾶ παιδιά γιά νά βρίσκονται στή δουλεία. Καί
αὐτή προτυπώνεται ἀπό τήν Ἄγαρ. Διότι τό Σινᾶ, πού ὀνομάζεται καί Ἄγαρ, εἶναι βουνό στήν Ἀραβία
ὅπου κατοικοῦν οἱ ἀπόγονοι
τῆς Ἄγαρ. Καί ἀντιστοιχεῖ καί προτυπώνει τήν ἐπίγεια
Ἱερουσαλήμ, στήν ὁποία δόθηκε ὁ νόμος τοῦ Σινᾶ. Καί ἡ ἐπίγεια
Ἱερουσαλήμ εἶναι δούλη μαζί μέ τούς κατοίκους
της, ὅπως δούλη ἦταν καί ἡ Ἄγαρ. Ἐνῶ ἡ ἐπουράνια Ἱερουσαλήμ εἶναι ἐλεύθερη· εἶναι ἡ θριαμβεύουσα Ἐκκλησία, πού βρίσκεται στούς οὐρανούς, καί ἡ στρατευομένη, πού εἶναι βέβαια
ἐπίγεια ἀλλά καταλήγει στούς οὐρανούς. Αὐτή εἶναι ἡ μητέρα ὅλων μας, ὅλων τῶν Χριστιανῶν. Καί εἶναι μητέρα ὅλων μας, διότι ἔχει γραφεῖ ἀπό τόν Ἡσαΐα: Νά εὐφραίνεσαι ἐσύ, ἡ Ἐκκλησία, ἡ ὁποία πρίν ἔλθει ὁ Χριστός καί πρίν δοθεῖ τό Ἅγιον
Πνεῦμα ἤσουν στείρα
καί δέν γεννοῦσες παιδιά.
Βγάλε τώρα φωνή καί κραύγασε μέ πολλή χαρά, ἐσύ πού δέν κοιλοπονοῦσες. Διότι ἐνῶ ἤσουν ἔρημη ἀπό παιδιά, τώρα τά παιδιά σου εἶναι περισσότερα ἀπ᾿ τά παιδιά τῆς ἐπίγειας
Ἱερουσαλήμ, ἡ ὁποία γνώριζε τόν ἀληθινό Θεό καί σχετιζόταν μ’ αὐτόν, καί παρουσιαζόταν ἔτσι ὅτι ἔχει ἄνδρα.
ΤΟ ΙΕΡΟΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ, ἑστὼς ὁ Ἰησοῦς παρὰ τὴν λίμνην Γεννησαρέτ, εἶδε δύο πλοῖα ἑστῶτα παρὰ τὴν λίμνην· οἱ δὲ ἁλιεῖς ἀποβάντες ἀπ’ αὐτῶν ἀπέπλυνον τὰ δίκτυα. ἐμβὰς δὲ εἰς ἓν τῶν πλοίων, ὃ ἦν τοῦ Σίμωνος, ἠρώτησεν αὐτὸν ἀπὸ τῆς γῆς ἐπαναγαγεῖν ὀλίγον· καὶ καθίσας ἐδίδασκεν
ἐκ
τοῦ πλοίου τοὺς ὄχλους. ὡς δὲ ἐπαύσατο λαλῶν, εἶπε πρὸς τὸν Σίμωνα· Ἐπανάγαγε
εἰς τὸ βάθος καὶ χαλάσατε τὰ δίκτυα ὑμῶν εἰς ἄγραν. καὶ ἀποκριθεὶς Σίμων εἶπεν αὐτῷ·
Ἐπιστάτα, δι' ὅλης τῆς νυκτὸς κοπιάσαντες οὐδὲν ἐλάβομεν· ἐπὶ δὲ τῷ ῥήματί σου χαλάσω τὸ δίκτυον. καὶ τοῦτο ποιήσαντες συνέκλεισαν πλῆθος ἰχθύων πολύ· διερρήγνυτο δὲ τὸ δίκτυον αὐτῶν.
καὶ κατένευσαν τοῖς μετόχοις τοῖς ἐν τῷ ἑτέρῳ πλοίῳ τοῦ ἐλθόντας συλλαβέσθαι αὐτοῖς· καὶ ἦλθον, καὶ ἔπλησαν
ἀμφότερα τὰ πλοῖα, ὥστε βυθίζεσθαι αὐτά. ἰδὼν δὲ Σίμων Πέτρος προσέπεσε
τοῖς γόνασιν Ἰησοῦ λέγων· Ἔξελθε ἀπ'
ἐμοῦ,
ὅτι ἀνὴρ ἁμαρτωλός εἰμι, Κύριε· θάμβος γὰρ περιέσχεν
αὐτὸν καὶ πάντας τοὺς σὺν αὐτῷ ἐπὶ τῇ ἄγρᾳ τῶν ἰχθύων ᾗ συνέλαβον, ὁμοίως δὲ καὶ Ἰάκωβον καὶ Ἰωάννην, υἱοὺς Ζεβεδαίου, οἳ ἦσαν κοινωνοὶ τῷ Σίμωνι. καὶ εἶπε πρὸς τὸν Σίμωνα ὁ Ἰησοῦς· Μὴ φοβοῦ· ἀπὸ τοῦ νῦν ἀνθρώπους ἔσῃ ζωγρῶν. καὶ καταγαγόντες
τὰ πλοῖα ἐπὶ τὴν γῆν, ἀφέντες ἅπαντα
ἠκολούθησαν αὐτῷ.
(Λουκ. ε΄[5] 1 –
11)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Κάποτε, ἐνῶ ὁ Ἰησοῦς στεκόταν
στὴν ὄχθη τῆς λίμνης Γεννησαρέτ, τὰ πλήθη τοῦ λαοῦ ἄρχισαν νὰ συνωστίζονται
γύρω του καὶ νὰ τὸν στριμώχνουν, ἐπειδὴ ἤθελαν ν' ἀκοῦν τὸν λόγο τοῦ
Θεοῦ. Τότε εἶδε δύο μικρὰ πλοῖα ἀραγμένα στὴν ἄκρη τῆς λίμνης· οἱ ψαράδες μάλιστα εἶχαν βγεῖ ἀπ’ αὐτὰ στὴν
παραλία καὶ ἔπλεναν τὰ δίχτυα. Κι ἀφοῦ μπῆκε σ' ἕνα ἀπὸ τὰ πλοῖα αὐτά,
σ' αὐτὸ πού ἦταν τοῦ Σίμωνα, τὸν παρακάλεσε νὰ τὸ τραβήξει λίγο πιὸ
μέσα, σὲ μικρὴ ἀπόσταση ἀπὸ τὴ στεριά. Καί τότε κάθισε μέσα στὸ πλοῖο
καὶ δίδασκε ἀπὸ ἐκεῖ τά πλήθη τοῦ λαοῦ πού βρίσκονταν στὴν παραλία. Κι ὅταν
τελείωσε τὴν ὁμιλία του, εἶπε στὸ Σίμωνα: Πάρε πάλι τὸ πλοῖο στὰ βαθιὰ νερὰ τῆς λίμνης καὶ ρίξτε τὰ δίχτυά
σας γιὰ νὰ πιάσετε ψάρια. Ὁ Σίμων τότε τοῦ ἀποκρίθηκε: Διδάσκαλε, ὅλη τὴ νύχτα κοπιάσαμε
ρίχνονταις τὰ δίχτυα καὶ δὲν πιάσαμε τίποτε. Ἀφοῦ ὅμως τὸ διατάζεις
ἐσύ, θὰ ρίξω τὸ δίχτυ ἔχοντας τέλεια πεποίθηση, καὶ ὑπακοὴ στὸ λόγο
σου. Κι ἀφοῦ τὸ ἔκαναν αὐτό, ἔπιασαν μέσα στὸ δίχτυ πάρα πολλὰ ψάρια.
Τόσα πολλά, πού τὸ δίχτυ τους ἄρχισε νὰ σπάζει, ἐπειδή δὲν ἄντεχε στὸ
βάρος τοῦ πλήθους τῶν ψαριῶν. Καὶ μὲ νεύματα εἰδοποίησαν τούς συνεταίρους
τους πού ἦταν στὸ ἄλλο πλοῖο νὰ ἔλθουν καὶ νὰ πιάσουν μαζὶ μ' αὐτοὺς τὰ
δίχτυα καὶ νὰ τοὺς βοηθήσουν νὰ τὰ σύρουν ἐπάνω. Ἐκεῖνοι ἦλθαν καὶ γέμισαν
καὶ τὰ δύο πλοῖα τόσο πολύ, πού κινδύνευαν νὰ βυθισθοῦν ἀπὸ τὸ βάρος
τῶν ψαριῶν. Ὅταν λοιπὸν εἶδε ὁ Σίμων Πέτρος τὸ πρωτοφανὲς αὐτὸ καὶ ἀνέλπιστο
πλῆθος τῶν ψαριῶν, ἔπεσε κάτω στὰ γόνατα τοῦ Ἰησοῦ καί τοῦ εἶπε: Βγὲς ἀπὸ τὸ πλοῖο μου καὶ φύγε ἀπὸ μένα,
Κύριε, διότι εἶμαι ἄνθρωπος ἁμαρτωλός, καὶ δὲν εἶμαι ἄξιος νὰ σ' ἔχω
στὸ πλοῖο μου. Καὶ εἶπε αὐτὰ τὰ λόγια ὁ Πέτρος, διότι κι αὐτὸς κι ὅλοι
ἐκεῖνοι πού ἦταν μαζί του κυριεύθηκαν ἀπὸ μεγάλη ἔκπληξη καὶ δέος γιὰ
τήν πρωτοφανή ἁλιεία τόσων ψαριῶν πού εἶχαν πιάσει, καὶ ἡ ὁποία μόνο ἀπὸ
παρέμβαση τῆς θείας δυνάμεως μποροῦσε νὰ ἐξηγηθεῖ. Παρόμοια μάλιστα
κυρεύθηκαν ἀπὸ ἔκπληξη καὶ ὁ Ἰάκωβος καὶ ὁ Ἰωάννης, οἱ γιοί τοῦ Ζεβεδαίου,
οἱ ὁποῖοι ἦταν συνέταιροι τοῦ Σίμωνος. Τότε ὁ Ἰησοῦς εἶπε στὸ Σίμωνα:
Μὴ φοβᾶσαι. Ἀπὸ τώρα πού σὲ καλῶ νὰ
γίνεις ἀπόστολός μου καὶ στὸ ἑξῆς, θὰ συνεχίσεις νὰ ψαρεύεις, ἀλλά δὲν θὰ
πιάνεις ψάρια ἀλλά ἀνθρώπους ζωντανούς, πού μὲ τὸ κήρυγμά σου θὰ τοὺς ὁδηγεῖς
στὴ σωτηρία. Κι ἀφοῦ ἐπανέφεραν τὰ πλοῖα στὴ στεριά, ἄφησαν τά
πάντα, καὶ τὰ ψάρια δηλαδὴ καὶ τὰ δίχτυα καὶ τὰ πλοῖα τους, καὶ τὸν ἀκολούθησαν.
Η ΣΥΛΛΗΨΙΣ ΤΟΥ
ΤΙΜΙΟΥ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ
Ὁ Τίμιος Πρόδρομος εἶναι ὁ τελευταῖος καὶ μεγαλύτερος
προφήτης τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ καὶ προέρχεται ἀπὸ τὴ φυλὴ τοῦ ἀρχιερέα
Ἀαρὼν καὶ ἀπὸ τὴν πατριὰ τοῦ Δαυίδ. Εἶναι δὲ συγγενής του Ἰησοῦ Χριστοῦ.
Ἡ συγγένεια ποὺ ὑπάρχει μεταξύ τους εἶναι ἐξ αἵματος ἕκτου βαθμοῦ,
δηλ. β‘ ξαδέρφια.
Ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Πρόδρομος ἀποτελεῖ ὁρόσημο
καὶ ταυτόχρονα γέφυρα μεταξύ της Παλαιᾶς Διαθήκης καὶ τῆς Καινῆς
Διαθήκης. Ἦταν ὁ τελευταῖος προφήτης ποὺ ἀνήγγειλε τὴν ἔλευση τοῦ
Ἰησοῦ Χριστοῦ. Ὑπῆρξε δὲ ὁ μόνος ἀπὸ τοὺς προφῆτες ποὺ ἀξιώθηκε νὰ
συναντήσει τὸν Χριστὸ ἀφοῦ ἔζησε στὰ χρόνια Του.
Οἱ γονεῖς τοῦ Ἁγίου Ἰωάννη τοῦ Προδρόμου ἦταν
ὁ Ἅγιος καὶ Προφήτης Ζαχαρίας καὶ ἡ μητέρα του ἡ Ἁγία Ἐλισάβετ καὶ
ἡ γέννησή του ἦταν ἕνα θαυματουργικὸ γεγονός.
Ἡ Ἐλισάβετ μὲ τὸν Ζαχαρία δὲν μποροῦσαν νὰ κάνουν
παιδὶ διότι ἡ Ἐλισάβετ ἦταν στείρα. Θαυμαστὰ γεγονότα, ὅμως, ὁδήγησαν
στὴν σύλληψη καὶ τὴ γέννηση τοῦ Ἰωάννη.
Σύμφωνα μὲ τὰ στοιχεῖα ποὺ ὑπάρχουν στὴν Καινὴ
Διαθήκη (Λουκᾶ 1, 5-25 καὶ 57-80) κατὰ τὴν ἡμέρα τῆς ἑορτῆς τοῦ Ἐξιλασμοῦ
ὁ προφήτης Ζαχαρίας, ποὺ ἦταν ἀρχιερέας, εἰσῆλθε στὸ Ναὸ μὲ σκοπὸ
νὰ προσφέρει θυμίαμα καὶ τότε ἐμφανίστηκε στὰ δεξιὰ τοῦ θυσιαστηρίου
ὁ Ἀρχάγγελος Γαβριήλ. Ὁ Ἀρχάγγελος ἀνακοίνωσε στὸν Ζαχαρία ὅτι
ὁ Θεὸς ἄκουσε τὶς προσευχές του καὶ ἡ γυναίκα του θὰ γεννήσει υἱὸ καὶ
μάλιστα θὰ ὀνομαστεῖ Ἰωάννης. Στὸ ἄκουσμα αὐτὸ ὁ Ζαχαρίας δὲν πείστηκε,
λόγῳ τοῦ περασμένου τῆς ἡλικίας τους ἀλλὰ καὶ γιατί ἡ Ἐλισάβετ ἦταν
στείρα· τότε ὁ Ἀρχάγγελος τοῦ εἶπε ὅτι γιὰ νὰ τιμωρηθεῖ ἡ δυσπιστία
του, μέχρι νὰ πραγματοποιηθοῦν οἱ ὑποσχέσεις τοῦ Κυρίου, θὰ ἔμενε
ἄλαλος.
Τὴν ὀγδόη ἡμέρα τῆς γέννησης τοῦ Προδρόμου, ὅταν
ἐπρόκειτο νὰ γίνει ἡ περιτομή του, ρώτησαν οἱ συγγενεῖς πὼς θὰ ὀνομαστεῖ
τὸ παιδὶ καὶ ὁ Ζαχαρίας ἔγραψε ἐπάνω σὲ πλάκα: «Ἰωάννης ἐστὶ τὸ ὄνομα
αὐτοῦ». Τότε ἀκριβῶς ξαναβρῆκε τὴ φωνή του, δοξολόγησε τὸν Θεὸ καὶ
ἀπευθυνόμενος στὸ βρέφος εἶπε: «Καὶ σύ, παιδίον, προφήτης Ὑψίστου
κληθήση· προπορεύσῃ γὰρ πρὸ προσώπου Κυρίου ἑτοιμᾶσαι ὁδοὺς Αὐτοῦ,
τοῦ δοῦναι γνῶσιν σωτηρίας τῷ λαῷ Αὐτοῦ, ἐν ἀφέσει ἁμαρτιῶν αὐτῶν
διὰ σπλάγχνα ἐλέους Θεοῦ ἡμῶν, ἐν οἶς ἐπεσκέψατο ἡμᾶς ἀνατολὴ ἐξ ὕψους,
ἐπιφάναι τοῖς ἐν σκότει καὶ σκιὰ θανάτου καθημένοις, τοῦ κατευθύναι
τοὺς πόδας ἡμῶν εἰς ὁδὸν εἰρήνης» (Λουκᾶ α΄[1], 76-79).
(Τὸ
γεγονὸς ὅτι τιμᾶται ἡ Σύλληψη, δηλ. ἡ ἀρχὴ τῆς ἐνδομήτριας ζωῆς, εἶναι ἕνα
ἀκόμα στοιχεῖο ποὺ ἀποδεικνύει τὴν ἀξία τοῦ ἐμβρύου ἀπὸ τὴ στιγμὴ τῆς σύλληψης,
καὶ ἑπομένως τὸ πόσο μεγάλο κακὸ εἶναι ὁ τερματισμὸς τῆς ζωῆς τῶν ἐμβρύων
μὲ τὴ λεγόμενη διακοπὴ κυήσεως. Ἔκτρωση-ἄμβλωση…)
ΠΗΓΗ:
http://www.imconstantias.org.cy/i-syllipsis-tou-timiou-prodromou-ke-vaptistou-ioannou-23-septemvriou/
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου