ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΠΑΥΛΟΥ ΚΑΙ ΒΑΡΝΑΒΑ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟ ΤΗΣ ΥΨΩΣΕΩΣ
(9 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2018)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
Ἀδελφοί,
ἲδετε πηλίκοις ὑμῖν γράμμασιν ἔγραψα
τῇ ἐμῇ χειρί. ὅσοι θέλουσιν εὐπροσωπῆσαι ἐν σαρκί, οὗτοι ἀναγκάζουσιν
ὑμᾶς περιτέμνεσθαι, μόνον ἵνα μὴ τῷ σταυρῷ τοῦ Χριστοῦ διώκωνται. οὐδὲ γὰρ οἱ περιτετμημένοι αὐτοὶ νόμον
φυλάσσουσιν, ἀλλὰ θέλουσιν ὑμᾶς
περιτέμνεσθαι,
ἵνα ἐν τῇ ὑμετέρᾳ σαρκὶ καυχήσωνται. Ἐμοὶ
δὲ μὴ γένοιτο καυχᾶσθαι εἰ μὴ ἐν τῷ σταυρῷ τοῦ Κυρίου ἡμῶν
Ἰησοῦ Χριστοῦ, δι' οὗ ἐμοὶ κόσμος ἐσταύρωται
κἀγὼ τῷ κόσμῳ. ἐν γὰρ Χριστῷ Ἰησοῦ
οὔτε περιτομή
τι ἰσχύει οὔτε ἀκροβυστία, ἀλλὰ
καινὴ κτίσις.
καὶ ὅσοι τῷ κανόνι τούτῳ στοιχήσουσιν,
εἰρήνη ἐπ' αὐτοὺς καὶ ἔλεος, καὶ ἐπὶ τὸν Ἰσραὴλ
τοῦ Θεοῦ. Τοῦ λοιποῦ κόπους μοι μηδεὶς παρεχέτω·
ἐγὼ γὰρ τὰ στίγματα τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ ἐν τῷ σώματί μου βαστάζω. Ἡ χάρις τοῦ Κυρίου ἡμῶν
Ἰησοῦ Χριστοῦ μετὰ τοῦ πνεύματος ὑμῶν, ἀδελφοί· ἀμήν.
(Γαλ.
στ΄[6] 11 – 18 )
ΛΟΓΟΣ ΣΤΟΝ ΑΠΟΣΤΟΛΟ
«Τὰ στίγματα τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ ἐν τῷ σώματί μου βαστάζω».
Οἱ κακώσεις, οἱ διωγμοὶ κι οἱ πληγὲς τοῦ κορυφαίου
ἀποστόλου, εἶναι τὰ διαμαντοκάμωτα παράσημά του. Ματωμένα παράσημα,
ἔνδοξα καὶ ἱερά. Ματωμένες πληγὲς πού τὶς δέχτηκε γιὰ χάρη τοῦ
Χριστοῦ καὶ τοῦ εὐαγγελίου. Ἀνεξίτηλα στίγματα, πού τὰ περιφέρει
παντοῦ σὰν δοξασμένος στρατηλάτης. Πονεῖ, ἀλλά χαίρει. Ὑποφέρει ἀλλὰ
δέχεται τὰ παθήματα δίχως γογγυσμούς. Μοιάζει μὲ στρατιώτη πού τραυματισμένος
γυρίζει ἀπ' τὴ μάχη νικητὴς καὶ τροπαιοῦχος. Τὰ τραύματά του γιὰ τὴν ἀγάπη
τοῦ Χριστοῦ, εἶναι ἡ καύχησή του. Τὰ ὀδυνηρὰ αὐτὰ «στίγματα», τώρα, στὴ δύση τῆς ζωῆς του, τοῦ θυμίζουν ἀγῶνες
καὶ μάχες καὶ νίκες.
Πολλὰ τοῦ μεγάλου ἀποστόλου τὰ «στίγματα» πού ὑπόφερε γιὰ τὸν
Ἰησοῦ. Ποιὰ τὰ δικά μας παθήματα;
α) ΕΚΕΙΝΟΥ
Ὅπως οἱ κύριοι τὴν παληὰ ἐποχὴ σημείωναν ἀνεξίτηλα
στὸ μέτωπο ἢ στὰ χέρια τῶν δούλων μὲ πυρακτωμένο σίδερο τ' ὄνομά
τους, ἔτσι κι ὁ μεγάλος ἀπόστολος εἶχε κάποια ἄλλα «στίγματα» στὸ σῶμα του. «Στίγματα» ὀδυνηρὰ πού τοῦ προκάλεσαν
οἱ ἐχθροὶ τοῦ Χριστοῦ. Πληγὲς καὶ τραύματα πού δέχτηκε στὸν ἀγώνα του
γιὰ τὴ διάδοση τοῦ εὐαγγελίου. Κόποι καὶ μόχθοι πολυχρόνιοι. Πεῖνα
καὶ δίψα καὶ παγωνιὰ καὶ κακουχίες, καὶ ραβδισμοὶ καί μαστιγώσεις,
ναυάγια κι ὁδοιπορίες κι ἀγρυπνίες καὶ πόνοι καὶ θλίψεις καὶ κίνδυνοι
καὶ διωγμοί. Καὶ μαζὶ μ' αὐτὰ κι ὁ «σκόλοψ
τῆς σαρκός». Ὅλα τους ἄφησαν μιὰ ἱερὴ σφραγίδα στὸ πονεμένο του
σῶμα. Ὁ ἴδιος διηγεῖται καὶ μὲ θεία καύχηση περιγράφει τὰ «στίγματά» του στὴ δεύτερη πρὸς Κορινθίους
ἐπιστολή του: «Ἐν κόποις περισσοτέρως,
ἐν πληγαῖς ὑπερβαλλόντως, ἐν φυλακαῖς περισσοτέρως, ἐν θανάτοις πολλάκις·
ὑπὸ Ἰουδαίων πεντάκις τεσσαράκοντα παρὰ μίαν ἔλαβον, τρὶς ἐρραβδίσθην,
ἅπαξ ἐλιθάσθην, τρίς ἐναυάγησα, νυχθημερὸν ἐν τῷ βυθῷ πεποίηκα,
ὁδοιπορίαις πολλάκις, κινδύνοις ἐν πόλει, κινδύνοις ἐν ἐρημίᾳ, κινδύνοις
ἐν θαλάσσῃ, κινδύνοις ἐν ψευδαδέλφοις· ἐν κόπῳ καί μόχθῳ, ἐν ἀγρυπνίαις
πολλάκις, ἐν λιμῷ καὶ δίψει, ἐν νηστείαις πολλάκις, ἐν ψύχει καὶ γυμνότητι».
Ποιὸς δὲν ὑποκλίνεται μπροστὰ στοῦ Παύλου τ' ἀτίμητα
«στίγματα»; Ποιὸς δὲ θαυμάζει τὰ
σημεῖα τῆς χριστιανικῆς του προσφορᾶς; Ποιὸς δὲν εἶν’ ἕτοιμος νὰ φιλήσει
τὰ τραύματά του; Στ' ἀλήθεια, «οἵους
διωγμοὺς ὑπήνεγκε καί οἷα παθήματα» γιὰ τὴν ἀγάπη τοῦ Κυρίου! Αὐτὴ
ἡ ἀγάπη ἦταν τὸ μυστικό της ἰσχυρῆς του ἀντοχῆς. Ἀπ' τὴ στιγμὴ πού
δέχτηκε τὴν οὐράνια πρόσκληση στὸ δρόμο τῆς Δαμασκοῦ, δόθηκε ὁλοκληρωτικὰ
στὴν ὑπηρεσία τοῦ Ἰησοῦ. «Ὁ ἐμπνέων
ἀπειλῆς καὶ φόβου εἰς τούς μαθητάς τοῦ Κυρίου», μεταβάλλεται σὲ
μάρτυρα παθημάτων. Ὑποβὰλλεται σὲ διωγμούς, ἐκεῖνος πού πολεμοῦσε
τοὺς χριστιανούς. Δέχεται πολυχρόνιες φυλακίσεις, ἐκεῖνος πού ζητοῦσε
νὰ συλλάβει τοὺς μαθητὲς τοῦ Χριστοῦ καὶ νὰ τοὺς ρίξει στὴ φυλακή. Ἁλυσοδένουν
τὸν διώχτη πού, ζήτησε ἀπὸ τὸν ἀρχιερέα «ὅπως ἐάν τινας εὕρῃ τῆς ὁδοῦ ὄντας, ἄνδρας τε καὶ γυναῖκας, δεδεμένους
ἀγάγῃ εἰς Ἱερουσαλὴμ» (Πραξ. θ΄[9] 2). «Καθ' ἡμέραν ἀποθνήσκει», ἐκεῖνος πού ποθοῦσε τὸν θάνατο
τῶν πιστῶν τοῦ Χριστοῦ ὀπαδῶν.
Τί θαυμαστὴ μεταβολή! Ὁ χριστιανιομάχος γίνεται
ὁ κυνηγημένος ἔνοχος Ἰουδαίων καὶ ἐθνικῶν. Γίνεται «στιγματισμένος» καὶ περιφρονημένος
ὅλου τοῦ κόσμου. Γίνεται «μωρὸς διὰ
Χριστὸν» καὶ «θέατρον» καὶ «πάντων
περίψημα καί περικάθαρμα τοῦ κόσμου». Μὲ ἀνεκλάλητη χαρὰ τὰ δέχεται
ὅλα, διότι «ἡ ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ συνέχει»,
τὴν καρδιά του. Ὁλόκληρος ἀνήκει στὸν Ἰησοῦ.
Πλῆθος λοιπόν, τὰ «στίγματα» ἐκείνου. Ἀλλά,
β) ΤΑ ΔΙΚΑ ΜΑΣ;
Ποιὰ τὰ δικά μας τὰ «στίγματα»; Ποιὲς οἱ δικές μας πληγές; Πόσο πονέσαμε γιὰ
τὴν ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ; Πότε καὶ πόσο ὑποφέραμε; Πολλοὶ «ὑποθέτουν» πώς ἀγαποῦνε τό Θεό! Ἀλλά
ἡ «ὑπόθεση» τούτη πολὺ ἀπέχει
ἀπὸ τὴν πραγματικότητα. Οἱ ἅγιοι τῆς ἀρχαίας καὶ νεώτερης ἀκόμα ἐποχῆς,
δὲν ἔλεγαν «ὑποθέτω», «νομίζω»,
ἀλλά μιλοῦσαν θετικὰ καὶ καθαρά. «Οἶδα
γάρ ᾧ πεπίστευκα», λέει ὁ Ἀπ. Παῦλος. Ἀγαποῦσε τὸν Κύριο, γιατί Τὸν
πίστευε βαθιά, καὶ Τὸν πίστευε, γιαυτὸ καὶ Τὸν ἀγαποῦσε. Τὸ μεγαλεῖο
Του, ἡ ἀγαθότητά Του, ἡ ὡραιότητά Του, ἑνώνονται γιὰ νὰ γοητέψουνε
τὴν ψυχή, ὡς ὅτου γεμάτη ἀπὸ χαρὰ ἀναφωνήσει: Εἶναι «ὁ ὡραῖος κάλλει».
Τί θαυμάσιο πρᾶγμα νὰ στηρίζεται κανείς στόν
Ἰησοῦ! Νὰ στηρίζεται ὅμως μὲ βεβαιότητα κι ὄχι μὲ ἀμφιβολία. Οἱ ἀμφιβολίες
κεντοῦν τὴν ψυχὴ σὰν τὶς σφῆκες. Πολλοὶ γνωρίζουν τὸν Ἰησοῦ, ἀλλά δὲν Τὸν
ἀπολαμβάνουν. Εἶναι κοντὰ στὸ χρυσάφι, ἀλλ’ οἱ ἴδιοι φτωχοί. Τί μᾶς ὠφελεῖ
τὸ χρυσάφι σὰν δὲν τὸ κατέχουμε; Ὑπάρχουν ζητιάνοι στὸ χρυσοφόρο Περοῦ
καὶ τὴ Νότια Ἀφρική, καὶ πεινασμένοι στοὺς πλούσιους σιτοβολῶνες τῆς
Καλιφόρνιας. Πόσο καὶ μεῖς εἴμαστε φτωχοὶ ἀπὸ ἀγάπη! Ἐκεῖνος «ἐκένωσεν ἑαυτὸν μορφὴν δούλου λαβών»,
«γενόμενος ὑπήκοος μέχρι θανάτου», καὶ μεῖς ἀδιάφοροι καὶ παγωμένοι
ἀπὸ ἀγάπη στεκόμαστε μακρυά. Ψυχὴ πού ἀγαπᾶ τὸν Θεό, δὲ μπορεῖ νὰ μένει
ἱκανοποιημένη μὲ τοὺς ἁπλοὺς ἐξωτερικοὺς θρησκευτικοὺς τύπους.
Ψυχὴ πού ἀγαπᾶ ἀληθινά, δὲν ἀρκεῖται σὲ μερικὰ τυπικὰ προσκυνήματα
εἰκόνων.
Ὅποιος γιά τόν Ἰησοῦ ὑποφέρει «στίγματα», δὲν εἶναι μακρυὰ ἀπ' τὴ βασιλεία τῶν οὐρανῶν.
«Οἱ θέλοντες εὐσεβῶς ζῆν ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ
διωχθήσονται» (Β' Τιμ. γ'[3] 12). Οἱ διωγμοὶ εἶναι τὰ «στίγματα» τῶν ὀπαδῶν Του· ἀλλά τὰ «στίγματα» αὐτὰ εἶναι τὸ εἰσιτήριο
τῆς βασιλείας Του. «Ὁ ὑπομείνας εἰς
τέλος οὗτος σωθήσεται». Ἐκεῖνος πού θὰ ὑποφέρει τοὺς χλευασμούς,
τὶς βλαστήμιες, τὶς εἰρωνεῖες, τοὺς διωγμούς, τὶς κακοπάθειες, τὶς
ταλαιπωρίες, τὰ βασανιστήρια, κι ἴσως κι αὐτὸ τὸ θάνατο, θἆναι μακάριος
καὶ θὰ βασιλέψει μαζὶ μὲ τὸν Ἰησοῦ στοὺς αἰῶνες τῶν αἰώνων. Τότε θἆναι
«ὁ μισθὸς πολὺς ἐν τοῖς οὐρανοῖς». Τέτοια
«στίγματα» ὑπόφεραν ὅλοι τοῦ Θεοῦ
οἱ ἅγιοι ἄνθρωποι. «Οὕτω γὰρ ἐδίωξαν
τοὺς προφήτας τοὺς πρὸ ὑμῶν», λέει ὁ Κύριος.
Αὐτοὺς θὰ πρέπει νὰ μιμηθοῦμε. Νὰ τοὺς μιμηθοῦμε
στὴν αὐταπάρνηση καὶ τὴ θυσία. Φτηνὴ θρησκεία, σημαίνει καὶ φτηνὰ
στεφάνια. Χριστιανισμὸς δίχως σταυρό, εἶναι μιὰ ὄμορφη σκιά. Χριστιανὸς
δίχως «στίγματα», εἶναι στρατιώτης
τῶν «μετόπισθεν». Καὶ τέτοιους
χριστιανούς, χλιαροὺς καὶ ἀδιάφορους, δειλοὺς καὶ ὑποχωρητικούς, ἔχει
τόσους πολλοὺς ἡ ἐποχή μας· ἡ ἐποχὴ τῶν ἀνέσεων καὶ τῆς καλοπέρασης.
Ἀδελφοί μου,
Ἂν θέλουμε νἄμαστε ἀληθινοὶ μαθητὲς Ἐκείνου
πού ἀνέβηκε στὸν Γολγοθᾶ βαστάζοντας τὸν βαρὺ σταυρὸ μὲ τὶς πληγὲς καὶ
τὰ στίγματα σ᾿ ὅλό Του τὸ σῶμα, τότε δὲν πρέπει ν᾿ ἀποφεύγουμε καὶ
μεῖς τοῦ πόνου τὰ σημάδια. Ἂς περάσει ὅσο θέλει τῆς θλίψης τὸ ἄροτρο.
Ἀρκεῖ ὅτι ἀνήκουμε στὸν Ἰησοῦ.
Τὰ «στίγματα»
πού δεχόμαστε γιὰ τὴν ἀγάπη Του εἶναι χιλιάκριβα.
(Θεολόγου Μιχ. Μιχαηλίδη,
«Ἀπὸ τὸν Ἄμβωνα»)
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Εἶπεν ὁ Κύριος.
οὐδεὶς ἀναβέβηκεν εἰς τὸν οὐρανὸν εἰ μὴ ὁ ἐκ τοῦ οὐρανοῦ καταβάς, ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου ὁ ὤν ἐν τῷ οὐρανῷ. καὶ καθὼς Μωϋσῆς ὕψωσε τὸν ὄφιν ἐν τῇ ἐρήμῳ, οὕτως ὑψωθῆναι
δεῖ τὸν υἱὸν τοῦ ἀνθρώπου, ἵνα πᾶς ὁ πιστεύων εἰς αὐτὸν μὴ ἀπόληται
ἀλλ' ἔχῃ ζωὴν αἰώνιον. Οὕτω γὰρ ἠγάπησεν
ὁ
Θεὸς τὸν κόσμον, ὥστε τὸν υἱὸν αὐτοῦ
τὸν μονογενῆ ἔδωκεν, ἵνα πᾶς ὁ πιστεύων εἰς αὐτὸν μὴ ἀπόληται ἀλλ' ἔχῃ ζωὴν αἰώνιον. οὐ γὰρ ἀπέστειλεν
ὁ
Θεὸς τὸν υἱὸν αὐτοῦ
εἰς τὸν κόσμον ἵνα κρίνῃ τὸν κόσμον, ἀλλ' ἵνα σωθῇ ὁ κόσμος δι'
αὐτοῦ.
(Ἰωάν.
γ΄[3] 13 – 17)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Εἶπεν ὁ Κύριος
στὸν Νικόδημο ποὺ τὸν ἐπισκέφτηκε νύχτα, αὐτά: κανεὶς ἀπὸ τοὺς ἀνθρώπους δέν ἔχει ἀνεβεῖ στὸν οὐρανὸ γιὰ
νὰ μάθει τὰ ἐπουρὰνια καί νά σᾶς τά διδάξει, παρὰ μόνο ἐκεῖνος πού κατέβηκε
ἀπ᾿ τὸν οὐρανὸ καὶ ἔγινε μὲ τὴν ἐνανθρώπησή του υἱός τοῦ ἀνθρώπου.
Αὐτός, ἐνῶ τώρα εἶναι στή γῆ, ἐξακολουθεῖ νά εἶναι καί στόν οὐρανό ὡς
Θεὸς πανταχοῦ παρών. Ἄκουσε τώρα καὶ μιὰν ἄλλη ἄγνωστη καί ψυχοσωτήρια
ἀλήθεια, πού θά σοῦ ἀποκαλύψω: ὅπως κάποτε ὁ Μωυσῆς στὴν ἔρημο κρέμασε
ψηλὰ τό χάλκινο φίδι γιὰ νὰ σώζονται μ' αὐτὸ οἱ Ἰσραηλίτες ἀπό τά
θανατηφόρα δαγκώματα τῶν φιδιῶν, ἔτσι σύμφωνα μέ τό μυστηριῶδες
σχέδιο τοῦ Θεοῦ πρέπει νὰ κρεμασθεῖ ψηλά πάνω στό σταυρό ὁ υἱός τοῦ ἀνθρώπου
καί νά προσλάβει ἔτσι τό ὁμοίωμα τῆς ἁμαρτίας, χωρίς ὅμως νά ἔχει
καμία πραγματικὴ σχέση μ' αὐτή. Καὶ θὰ ὑψωθεῖ πάνω στὸ σταυρό, γιὰ νὰ
μὴ χαθεῖ στόν αἰώνιο θάνατο κανένας ἀπ' ὅσους πιστεύουν σ’ αὐτόν, ἀλλά
νὰ ἔχει ζωὴ αἰώνια. Καὶ μὴ σοῦ φαίνεται παράδοξο ὅτι ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου
πρόκειται νὰ ὑψωθεῖ πάνω στὸ σταυρό γιά τή σωτηρία σας. Διότι τόσο
πολύ ἀγάπησε ὁ Θεός τόν κόσμο τῶν ἀνθρώπων πού ζοῦσε στὴν ἁμαρτία, ὥστε
παρέδωσε σὲ θάνατο τὸν μονάκριβο Υἱό του, γιὰ νά μή χαθεῖ σὲ αἰώνιο
θάνατο κάθε ἄνθρωπος πού πιστεύει σ’ αὐτόν, ἀλλά νά ἔχει ζωή αἰώνια.
Διότι δὲν ἀπέστειλε ὁ Θεὸς τὸν Υἱό του στό ἁμαρτωλό γένος τῶν ἀνθρώπων
γιά νά κατακρίνει καί νά καταδικάσει τό γένος αὐτό. Ἐσεῖς βέβαια οἱ
Ἰουδαῖοι αὐτὸ πιστεύετε γιὰ τὸν Μεσσία, ὅτι θὰ σώσει μόνο τοὺς Ἰουδαίους
καί θά κατακρίνει ὅλα τὰ ὑπόλοιπα ἔθνη. Ὅμως ὁ Θεός ἀπέστειλε τὸν
Υἱό του γιὰ νὰ σωθεῖ ὁλόκληρος ὁ κόσμος τῶν ἀνθρώπων διαμέσου αὐτοῦ.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου