ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ
ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΧΛΩΡΑΚΑΣ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΑ΄ΛΟΥΚΑ
(ΠΡΟΠΑΤΟΡΩΝ)
(13 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2020)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ (ΠΡΟΠΑΤΟΡΩΝ)
Ἀδελφοί, ὃταν ὁ Χριστὸς φανερωθῇ, ἡ ζωὴ ὑμῶν, τότε καὶ ὑμεῖς σὺν αὐτῷ φανερωθήσεσθε ἐν δόξῃ. Νεκρώσατε οὖν τὰ μέλη ὑμῶν τὰ ἐπὶ τῆς γῆς, πορνείαν, ἀκαθαρσίαν, πάθος, ἐπιθυμίαν κακήν, καὶ τὴν πλεονεξίαν ἥτις ἐστὶν εἰδωλολατρία,
δι' ἃ ἔρχεται ἡ ὀργὴ τοῦ Θεοῦ ἐπὶ τοὺς υἱοὺς τῆς ἀπειθείας, ἐν οἷς καὶ ὑμεῖς περιεπατήσατέ
ποτε, ὅτε ἐζῆτε ἐν αὐτοῖς· νυνὶ δὲ ἀπόθεσθε καὶ ὑμεῖς τὰ πάντα, ὀργήν, θυμόν, κακίαν,
βλασφημίαν, αἰσχρολογίαν ἐκ τοῦ στόματος ὑμῶν· μὴ ψεύδεσθε εἰς ἀλλήλους, ἀπεκδυσάμενοι τὸν παλαιὸν ἄνθρωπον σὺν ταῖς πράξεσιν αὐτοῦ
καὶ ἐνδυσάμενοι
τὸν νέον τὸν ἀνακαινούμενον εἰς ἐπίγνωσιν κατ' εἰκόνα τοῦ κτίσαντος αὐτόν,
ὅπου οὐκ ἔνι Ἕλλην καὶ Ἰουδαῖος, περιτομὴ καὶ ἀκροβυστία, βάρβαρος, Σκύθης, δοῦλος, ἐλεύθερος, ἀλλὰ τὰ πάντα καὶ ἐν πᾶσι Χριστός.
(Κολ. γ΄[3] 4-11)
ΕΡΧΕΤΑΙ Η ΟΡΓΗ ΤΟΥ ΘΕΟΥ!
«Νεκρώσατε τὰ μέλη
ὑμῶν τὰ ἐπὶ τῆς γῆς... δι᾿ ἃ ἔρχεται ἡ ὀργὴ τοῦ Θεοῦ ἐπὶ τοὺς υἱοὺς τῆς
ἀπειθείας»
Συνηθίζουμε
νὰ κάνουμε λόγο γιὰ τὴν ἀγάπη τοῦ Θεοῦ, τὴν ἐπιείκεια καὶ τὴ μακροθυμία
Του. Ὡστόσο σήμερα ὁ ἀπόστολος Παῦλος μᾶς ὁμιλεῖ γιὰ κάτι ποὺ ἴσως
μᾶς ξαφνιάζει: γιὰ τὴν «ὀργὴ τοῦ Θεοῦ». Συγκεκριμένα ὁ ἅγιος Ἀπόστολος
καλεῖ τοὺς πιστοὺς νὰ νεκρώσουν κάθε ἁμαρτωλὸ πάθος καὶ κακὴ ἐπιθυμία
ποὺ κυριαρχεῖ μέσα τους, διότι γιὰ τὰ ἁμαρτήματα κάθε εἴδους «ἔρχεται
ἡ ὀργὴ τοῦ Θεοῦ ἐπὶ τοὺς υἱοὺς τῆς ἀπειθείας»· πρόκειται νὰ ξεσπάσει
ἡ ὀργὴ τοῦ Θεοῦ σ᾿ ὅσους ὄχι ἀπὸ ἄγνοια ἢ ἀδυναμία ἀλλὰ συστηματικὰ
καὶ μὲ ἐπιμονὴ δὲν θέλουν νὰ πιστέψουν καὶ προτιμοῦν νὰ ζοῦν μέσα στὴν
ἁμαρτία.
Πῶς εἶναι δυνατὸν
ὅμως ὁ Θεὸς τῆς ἀγάπης νὰ ὀργίζεται καὶ νὰ τιμωρεῖ τοὺς ἁμαρτωλούς;
Τὸ εὔλογο αὐτὸ ἐρώτημα μᾶς καλεῖ νὰ δοῦμε πῶς συμβιβάζεται ἡ ὀργὴ
τοῦ Θεοῦ μὲ τὴν ἀγάπη Του καὶ ποιὸ εἶναι τὸ μήνυμα ποὺ μᾶς στέλνει ὁ Θεὸς
μὲ τὶς διάφορες ἀπειλὲς ἢ τιμωρίες.
1. Ὀργίζεται ἢ
μᾶς ἀγαπᾶ;
Τί εἶναι ἡ ὀργὴ
τοῦ Θεοῦ; Ὁ Θεὸς δὲν ὀργίζεται. Οὔτε θυμώνει οὔτε ἐκδικεῖται οὔτε
τιμωρεῖ. Ὁ Θεὸς εἶναι ἀγάπη. Αὐτὸ ποὺ ἐμεῖς αἰσθανόμαστε ὡς ὀργὴ
τοῦ Θεοῦ εἶναι οἱ συνέπειες ἀπὸ τὴ δική μας ἀπομάκρυνση ἀπὸ κοντά
Του. Ἂν εἶναι χειμώνας καὶ ἀπομακρυνθοῦμε ἀπὸ τὴ θερμάστρα ἢ τὸ τζάκι
καὶ βγοῦμε ἔξω στὸ κρύο, προφανῶς δὲν φταίει ἡ θερμάστρα ἢ τὸ τζάκι
ποὺ παγώνουμε. Ὅσο βρισκόμαστε κοντὰ στὸν Θεό, χαιρόμαστε, ἡ ζεστασιὰ
τῆς θείας Του χάριτος μᾶς κάνει εὐτυχισμένους. Ὅταν φεύγουμε ἀπὸ
κοντά Του ἁμαρτάνοντας καὶ δὲν μετανοοῦμε, παγώνουμε, ἀρρωσταίνουμε,
ὑποφέρουμε. Ἐκεῖνος θέλει πάντα τὸ καλό μας· ἡ ἐπιμονή μας ὅμως
στὴν ἁμαρτία μᾶς ὁδηγεῖ σὲ κόλαση δυστυχίας. Ὁ Θεὸς καὶ τότε ἐξακολουθεῖ
νὰ μᾶς ἀγαπάει, δὲν μπορεῖ ὅμως νὰ μᾶς ζεστάνει μὲ τὴν ἀγάπη Του, διότι
Τὸν ἐμποδίζει ἡ ἐλευθερία μας.
Εἶναι χαρακτηριστικὸ
τὸ παράδειγμα μὲ τὸν ἥλιο ὁ ὁποῖος μαλακώνει τὸ κερί, ἀλλὰ ἀποξηραίνει
τὸν πηλό. Παράγει δηλαδὴ διαφορετικὰ ἀποτελέσματα στὰ διάφορα
ὑλικὰ στὰ ὁποῖα ρίχνει τὸ φῶς του, ὄχι διότι ἡ ἐνέργειά του κάθε φορὰ
εἶναι διαφορετική, ἀλλὰ διότι διαφορετικὴ εἶναι ἡ κατάσταση ἐκείνων
ποὺ δέχονται τὴν ἐνέργειά του. Παρομοίως ὁ Θεὸς δὲν τιμωρεῖ μὲ ὀργὴ
καὶ ἐκδικητικὴ διάθεση τὸν ἁμαρτωλό. Ἡ λεγόμενη «ὀργὴ τοῦ Θεοῦ»
εἶναι ἡ ἀγάπη τοῦ Θεοῦ ἡ ὁποία ἐνῶ στοὺς δικαίους προκαλεῖ χαρὰ καὶ
εὐφροσύνη, γιὰ τοὺς ἀμετανόητους ἁμαρτωλοὺς γίνεται βάσανος καὶ
ἀφόρητη ὀδύνη. Σὰν τὸ φῶς ποὺ ὁ ὑγιὴς ὀφθαλμὸς τὸ ἀπολαμβάνει ἐνῶ
ὁ ἀσθενὴς δὲν τὸ ἀντέχει, ὑποφέρει καὶ ζητεῖ τὸ σκοτάδι, διότι ἐκεῖ
βρίσκει τὴν ἀνακούφισή του! Αὐτὸ εἶναι τὸ δράμα τῶν ἁμαρτωλῶν. Καὶ
εἶναι φρικτὸ τὸ μαρτύριο αὐτό. Διότι πρόκειται γιὰ αὐτοτιμωρία
τὴν ὁποία ὁ Θεὸς δὲν μπορεῖ νὰ τὴν ἀλλάξει, λόγω τῆς ἐλευθερίας μας.
2. Ἠχηρὴ προειδοποίηση
Ἂς προσέξουμε
λοιπὸν τὸ ἠχηρὸ προειδοποιητικὸ σῆμα ποὺ ἐκπέμπει ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ:
«Ἔρχεται ἡ ὀργὴ τοῦ Θεοῦ». Καὶ τὸ «ἔρχεται» σημαίνει ὅτι εἶναι καθ᾿ ὁδὸν
οἱ συνέπειες ποὺ θὰ ὑποστοῦμε γιὰ τὶς ἁμαρτίες μας. Δὲν πρόκειται δηλαδὴ
γιὰ κάτι ποὺ θὰ συμβεῖ μόνο στὸ μέλλον κατὰ τὴν Δευτέρα Παρουσία ἀλλὰ
γιὰ αὐτοτιμωρία ποὺ ἐπέρχεται κατὰ τὸ διάστημα αὐτῆς ἐδῶ τῆς ζωῆς.
Τὸ μήνυμα
ποὺ μᾶς στέλνει ὁ πανάγαθος Θεὸς συμπυκνώνεται σὲ μία μόνο λέξη: μετάνοια!
Νὰ συναισθανθοῦμε σὲ τί μεγάλη καταστροφὴ μᾶς ὁδηγεῖ ἡ ἁμαρτία
καὶ νὰ μετανοήσουμε. «Τὰ ὀψώνια της ἁμαρτίας θάνατος», σημειώνει
σὲ ἄλλο σημεῖο ὁ ἀπόστολος Παῦλος (Ρωμ. Ϛ'[6] 23). Ὁ μισθὸς μὲ τὸν ὁποῖο
ἡ ἁμαρτία πληρώνει τοὺς δούλους της εἶναι ὁ θάνατος. Οἱ τιμωρίες
τῶν ἁμαρτωλῶν, γιὰ τὶς ὁποῖες διαβάζουμε στὴν Ἁγία Γραφή, ἂς μᾶς παραδειγματίσουν.
Δὲν μποροῦμε νὰ παίζουμε μὲ τὴν ἁμαρτία!
Εἶναι φιλάνθρωπος
ὁ Θεὸς ἀλλὰ καὶ δίκαιος· καὶ ἡ ἐλευθερία μας ἐμποδίζει τὴν ἐκδήλωση
τῆς φιλανθρωπίας Του, ὁπότε μᾶς ἐγκαταλείπει. «Μὴ ἐξ ἡμισείας τὸν
Θεὸν γνωρίζωμεν», λέγει ὁ Μέγας Βασίλειος (PG 31, 897). Δηλαδή, ἂς
μὴν ἔχουμε τὴ μισὴ γνώση περὶ τοῦ Θεοῦ. Ἂν σκεπτόμαστε μόνο τὴ φιλανθρωπία
καὶ τὴν ἐπιείκειά Του, κινδυνεύουμε νὰ χαλαρώσουμε στὸν πνευματικό
μας ἀγώνα. Εἶναι ἀναγκαῖο νὰ ἀναλογιζόμαστε καὶ τὴ δίκαιη ὀργὴ
τοῦ Θεοῦ, γιὰ νὰ προσπαθοῦμε συστηματικὰ νὰ ἀποφεύγουμε τὴν ἁμαρτία
καὶ νὰ εὐαρεστοῦμε ἐνώπιόν Του.
Καθὼς τὶς ἡμέρες
αὐτὲς προετοιμαζόμαστε νὰ ἑορτάσουμε τὴν ἀνατολὴ τοῦ νοητοῦ Ἡλίου
τῆς δικαιοσύνης, τὴ Γέννηση τοῦ Σωτῆρος Χριστοῦ, ἂς καθαρίσουμε
τὴν ψυχή μας μὲ τὸ Μυστήριο τῆς ἱερᾶς Ἐξομολογήσεως καὶ ἂς πάρουμε
ἀπόφαση ὥστε τὸν ὑπόλοιπο χρόνο τῆς ζωῆς μας νὰ τὸν ζήσουμε μὲ μετάνοια
καὶ ἔντονο ἀγώνα ἐναντίον τῆς ἁμαρτίας, ὥστε νὰ βροῦμε ἔλεος καὶ
νὰ ἀξιωθοῦμε νὰ ἀπολαύσουμε τὴν αἰώνια δόξα κι εὐτυχία κοντά
Του.
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ τόμο
τοῦ Περιοδικοῦ «Ο ΣΩΤΗΡ»)
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ (ΠΡΟΠΑΤΟΡΩΝ)
Εἶπεν ὁ Κύριος τήν
παραβολήν ταύτην· Ἄνθρωπός τις ἐποίησε δεῖπνον μέγα, καὶ ἐκάλεσε πολλούς· καὶ ἀπέστειλε τὸν δοῦλον αὐτοῦ τῇ ὥρᾳ τοῦ δείπνου εἰπεῖν τοῖς κεκλημένοις· ἔρχεσθε, ὅτι ἤδη ἕτοιμά ἐστι πάντα. καὶ ἤρξαντο ἀπὸ μιᾶς παραιτεῖσθαι
πάντες, ὁ πρῶτος εἶπεν αὐτῷ·
ἀγρὸν ἠγόρασα, καὶ ἔχω ἀνάγκην ἐξελθεῖν καὶ ἰδεῖν αὐτόν· ἐρωτῶ σε, ἔχε με παρῃτημένον.
καὶ ἕτερος εἶπε· ζεύγη βοῶν
ἠγόρασα πέντε, καὶ πορεύομαι δοκιμάσαι αὐτά· ἐρωτῶ σε, ἔχε με παρῃτημένον.
καὶ ἕτερος εἶπε· γυναῖκα ἔγημα, καὶ διὰ τοῦτο οὐ δύναμαι ἐλθεῖν. καὶ παραγενόμενος ὁ δοῦλος ἐκεῖνος ἀπήγγειλε τῷ κυρίῳ αὐτοῦ ταῦτα.
τότε ὀργισθεὶς ὁ οἰκοδεσπότης
εἶπε τῷ δούλῳ αὐτοῦ· ἔξελθε ταχέως εἰς τὰς πλατείας καὶ ῥύμας τῆς πόλεως, καὶ τοὺς πτωχοὺς καὶ ἀναπήρους καὶ χωλοὺς καὶ τυφλοὺς εἰσάγαγε
ὧδε. καὶ εἶπεν ὁ δοῦλος· κύριε, γέγονεν ὡς ἐπέταξας, καὶ ἔτι τόπος ἐστί. καὶ εἶπεν ὁ κύριος πρὸς τὸν δοῦλον· Ἔξελθε εἰς τὰς ὁδοὺς καὶ φραγμοὺς καὶ ἀνάγκασον εἰσελθεῖν, ἵνα γεμισθῇ ὁ οἶκός μου. λέγω
γὰρ ὑμῖν ὅτι οὐδεὶς τῶν ἀνδρῶν ἐκείνων
τῶν κεκλημένων
γεύσεταί μου τοῦ δείπνου.
(Λουκ. ιδ΄[14] 16 – 24)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Εἶπε
ὁ Κύριος τήν πιό κάτω παραβολὴ:
Κάποιος ἄνθρωπος ἔκανε μεγάλο
βραδινὸ συμπόσιο καὶ κάλεσε πολλούς. Ἡ χαρὰ καὶ ἡ ἀπόλαυση δηλαδὴ
τῆς αἰώνιας βασιλείας παρομοιάζεται μ' ἕνα μεγαλοπρεπὲς δεῖπνο
πού ἑτοίμασε ὁ Θεός. Σ' αὐτὸ δὲν κάλεσε ἀρχικὰ ὅλους τους ἀνθρώπους,
ἀλλά πολλούς, δηλαδὴ μόνο τούς Ἰουδαίους. Καὶ τὴν ὥρα τοῦ δείπνου ἔστειλε
τὸν δοῦλο του γιὰ νὰ πεῖ στοὺς καλεσμένους: Ἐλᾶτε καὶ μὴν ἀναβάλλετε, διότι εἶναι πλέον ὅλα ἕτοιμα.
(Σὲ κάθε ἐποχὴ δηλαδὴ ὁ Θεὸς ἔστελνε τοὺς ἀπεσταλμένους του. Καὶ
στὸ τέλος ἔστειλε τὸν Ἰωάννη τὸν Βαπτιστὴ κι ἔπειτα τὸν Υἱό του, ὁ
ὁποῖος μὲ τὴν ἐνανθρώπησή του ἔλαβε μορφὴ δούλου). Τότε ἄρχισαν μεμιᾶς
ὅλοι οἱ καλεσμένοι, ὁ ἕνας μετὰ τὸν ἄλλον, σάν νά ἦταν συνεννοημένοι,
νὰ δικαιολογοῦν τὴν ἀπουσία τους ἀπὸ τὸ δεῖπνο. Ὁ πρῶτος τοῦ εἶπε: Ἔχω ἀγοράσει κάποιο χωράφι καὶ πρέπει
νὰ βγῶ ἔξω καὶ νὰ τὸ δῶ. Σὲ παρακαλῶ, θεώρησέ με δικαιολογημένο καὶ ἀπαλλαγμένο
ἀπὸ τὴν ὑποχρέωση νὰ ἔλθω. Ἄλλος πάλι τοῦ εἶπε: Ἔχω ἀγοράσει πέντε ζευγάρια βόδια καὶ
πηγαίνω νὰ τὰ δοκιμάσω. Σὲ παρακαλῶ, συγχώρησε τὴ δικαιολογημένη
ἀπουσία μου. Κι ἕνας ἄλλος τοῦ εἶπε: Εἶμαι νιόπαντρος καὶ γι’ αὐτό δὲν μπορῶ νὰ ἔλθω. Δηλαδὴ οἱ
προσκεκλημένοι ὅλοι ἀπορροφήθηκαν ἀπὸ τὶς βιοτικὲς καὶ τὶς σαρκικές
τους μέριμνες καὶ ἀδιαφόρησαν γιὰ τὴν πρόσκληση τοῦ Θεοῦ, ὁ ὁποῖος
τοὺς καλοῦσε νὰ γίνουν μέτοχοι καί κληρονόμοι τῆς βασιλείας του. Ὅταν λοιπὸν
γύρισε ὁ δοῦλος ἐκεῖνος, διηγήθηκε στὸν κύριό του τὰ ὅσα τοῦ εἶπαν
οἱ καλεσμένοι. Τότε ὁ νοικοκύρης θύμωσε καὶ εἶπε στὸ δοῦλο του: Βγὲς γρήγορα στὶς πλατεῖες καὶ στὰ στενὰ
τῆς πόλεως καὶ φέρε ἐδῶ μέσα τοὺς φτωχούς, τοὺς σακάτηδες, τοὺς χωλοὺς
καὶ τοὺς τυφλοὺς πού θὰ βρεῖς ἐκεῖ. Κάλεσε δηλαδὴ ὅσους εἶναι περιφρονημένοι
μεταξὺ τῶν Ἰσραηλιτῶν, ἀφοῦ οἱ ἐπίσημοι ἄρχοντες τοῦ Ἰσραὴλ ἀρνοῦνται
νὰ δεχθοῦν τὴ σωτηρία πού τοὺς προσφέρει ὁ Μεσσίας. Ὕστερα ἀπὸ λίγο
ἐπέστρεψε πάλι ὁ δοῦλος καὶ εἶπε: Κύριε,
ἔγινε ὅπως διέταξες, καὶ ὑπάρχει ἀκόμη τόπος ἀδειανὸς στὸ σπίτι
γιὰ νὰ προσκληθοῦν κι ἄλλοι. Τότε εἶπε ὁ κύριος στὸ δοῦλο: Βγὲς ἔξω ἀπ' τὴν πόλη στοὺς δρόμους καὶ
στοὺς φράχτες τῶν κτημάτων, ὅπου συνήθως μαζεύονται οἱ περιπλανώμενοι,
πού δὲν ἔχουν σπίτι καὶ μόνιμη κατοικία. Κι ἐπειδὴ αὐτοὶ θὰ διστάζουν
ἀπὸ συστολὴ νὰ πάρουν μέρος στὸ δεῖπνο μου, παρακίνησέ τους ἐπίμονα
νὰ μποῦν ἐδῶ, γιὰ νὰ γεμίσει τὸ σπίτι μου. Προσκάλεσε δηλαδὴ καὶ
τοὺς ἐθνικοὺς νὰ πάρουν μέρος στὰ ἀγαθὰ τῆς βασιλείας μου. Διότι σᾶς βεβαιώνω ὅτι κανένας ἀπό
τους ἀνθρώπους ἐκείνους πού κάλεσα
ὄχι μόνο δὲν θὰ καθίσει, ἀλλ' οὔτε κἄν θὰ γευθεῖ τὸ δεῖπνο μου.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου