ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΧΛΩΡΑΚΑΣ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟ ΤΗΣ ΧΡΙΣΤΟΥ ΓΕΝΝΗΣΕΩΣ
(20 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2020)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ (ΠΡΟ ΤΗΣ ΧΡΙΣΤΟΥ
ΓΕΝΝΗΣΕΩΣ)
Ἀδελφοί,
πίστει παρῴκησεν Ἀβραάμ εἰς τήν γῆν τῆς ἐπαγγελίας
ὡς
ἀλλοτρίαν, ἐν σκηναῖς κατοικήσας
μετὰ Ἰσαὰκ καὶ Ἰακὼβ τῶν συγκληρονόμων τῆς ἐπαγγελίας
τῆς αὐτῆς· ἐξεδέχετο
γὰρ τὴν τοὺς θεμελίους ἔχουσαν πόλιν, ἧς τεχνίτης καὶ δημιουργὸς
ὁ Θεός. Καὶ τί ἔτι λέγω; ἐπιλείψει γὰρ με διηγούμενον
ὁ χρόνος περὶ Γεδεών, Βαράκ, Σαμψών,
Ἰεφθάε, Δαυῒδ τε καὶ Σαμουὴλ καὶ τῶν προφητῶν, οἳ διὰ πίστεως
κατηγωνίσαντο βασιλείας, εἰργάσαντο δικαιοσύνην, ἐπέτυχον ἐπαγγελιῶν, ἔφραξαν στόματα λεόντων,
ἔσβεσαν δύναμιν πυρός, ἔφυγον στόματα μαχαίρας, ἐνεδυναμώθησαν ἀπὸ ἀσθενείας, ἐγενήθησαν ἰσχυροὶ ἐν πολέμῳ, παρεμβολὰς ἔκλιναν ἀλλοτρίων· ἔλαβον γυναῖκες ἐξ ἀναστάσεως
τοὺς νεκροὺς αὐτῶν· ἄλλοι δὲ ἐτυμπανίσθησαν, οὐ προσδεξάμενοι
τὴν ἀπολύτρωσιν, ἵνα κρείττονος ἀναστάσεως
τύχωσιν·
ἕτεροι δὲ ἐμπαιγμῶν καὶ μαστίγων
πεῖραν ἔλαβον, ἔτι δὲ δεσμῶν καὶ φυλακῆς· ἐλιθάσθησαν, ἐπρίσθησαν, ἐπειράσθησαν, ἐν φόνῳ μαχαίρας ἀπέθανον, περιῆλθον ἐν μηλωταῖς, ἐν αἰγείοις δέρμασιν, ὑστερούμενοι, θλιβόμενοι, κακουχούμενοι, ὧν οὐκ ἦν ἄξιος ὁ κόσμος, ἐν ἐρημίαις πλανώμενοι καὶ ὄρεσι καὶ σπηλαίοις καὶ ταῖς ὀπαῖς τῆς γῆς. Καὶ οὗτοι πάντες
μαρτυρηθέντες διὰ τῆς πίστεως οὐκ ἐκομίσαντο
τὴν ἐπαγγελίαν, τοῦ Θεοῦ περὶ ἡμῶν κρεῖττόν τι
προβλεψαμένου, ἵνα μὴ χωρὶς ἡμῶν τελειωθῶσι.
(Ἑβρ. ια΄[11] 9-10,
32- 40)
Η ΠΙΟ ΜΕΓΑΛΗ ΥΠΟΣΧΕΣΗ
«Ἐπέτυχον ἐπαγγελιῶν»
Κυριακὴ πρὸ
τῶν Χριστουγέννων σήμερα, καὶ ἡ ἁγία μας Ἐκκλησία μᾶς καλεῖ νὰ τιμήσουμε
τὴ μνήμη «πάντων τῶν ἀπ᾿ αἰῶνος Θεῷ εὐαρεστησάντων»· ὅλων ὅσοι εὐαρέστησαν
στὸν Θεὸ ἀπὸ τὸν Ἀδὰμ μέχρι καὶ τὸν Ἰωσὴφ τὸν μνήστορα τῆς Ὑπεραγίας
Θεοτόκου. Εἶναι αὐτοὶ ποὺ προετοίμασαν τὸν δρόμο γιὰ τὸν ἐρχομὸ τοῦ
Λυτρωτῆ. Αὐτοὶ ποὺ ἔδειξαν ἀξιοθαύμαστη πίστη, ὅπως ἀναφέρει μὲ
πλῆθος παραδειγμάτων τὸ ἀποστολικὸ Ἀνάγνωσμα, καὶ μὲ τὴν πίστη
τους αὐτὴ «ἐπέτυχον ἐπαγγελιῶν»· πέτυχαν τὴν πραγματοποίηση τῶν
ὑποσχέσεων ποὺ τοὺς ἔδωσε ὁ Θεός.
Ἂς δοῦμε λοιπὸν
πῶς οἱ ἅγιοι αὐτοὶ τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης δέχθηκαν τὶς ἐπαγγελίες
τοῦ Θεοῦ καὶ τί καλούμαστε νὰ κάνουμε ἐμεῖς ποὺ τὴν πιὸ μεγάλη ἐπαγγελία
τοῦ Θεοῦ τὴν εἴδαμε πραγματοποιημένη!
1. Οἱ ὑποσχέσεις
τοῦ Θεοῦ
Ὅλοι οἱ ἅγιοι
τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης ἔδειξαν πλήρη ἐμπιστοσύνη καὶ ἀταλάντευτη
πίστη στὶς κατὰ καιροὺς ἐπαγγελίες τοῦ Θεοῦ, ὁ Ὁποῖος τοὺς ὑποσχόταν
ὅτι θὰ στέκεται στὸ πλευρό τους μὲ ποικίλους τρόπους. Πράγματι ὁ Θεὸς
τοὺς παρεῖχε προστασία ἀπὸ τοὺς ἐχθροὺς ποὺ τοὺς περικύκλωναν, τοὺς
ἐνίσχυε μὲ ὑπομονὴ γιὰ νὰ ἀντιμετωπίζουν τὶς διάφορες δυσκολίες
καὶ συχνὰ τοὺς ἔσωζε ἀπὸ βέβαιο θάνατο.
Ξεχωριστὴ
θέση ἀνάμεσα στοὺς ἁγίους τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης κατέχει ὁ Ἀβραάμ,
ὁ ὁποῖος ἀναδείχθηκε πρωταθλητὴς πίστεως. Τί πίστη, στ᾿ ἀλήθεια,
εἶχε ὁ ἔνδοξος αὐτὸς Πατριάρχης τοῦ Ἰσραήλ! Τοῦ εἶπε ὁ Θεός: «Φύγε ἀπὸ
τὴν πατρίδα σου, ἄφησε ἐκεῖ τοὺς συγγενεῖς καὶ τὴν περιουσία σου καὶ
πήγαινε ἐκεῖ ποὺ θὰ σοῦ δείξω». Πράγματι ὁ Ἀβραὰμ ἔκανε ὅ,τι ἀκριβῶς
τοῦ ὑπέδειξε ὁ Θεός. Κι ἐκεῖ στὴ γῆ τῆς ἐπαγγελίας δὲν ἔκτισε σπίτια
ἀλλὰ ἔμεινε σὲ σκηνές, σὰν νὰ ἦταν ξένος καὶ περαστικός, διότι πιστεύοντας
στὴν ὑπόσχεση τοῦ Θεοῦ προσδοκοῦσε νὰ κληρονομήσει τὴν ἐπουράνια
πόλη, τὴν αἰώνια καὶ μόνιμη πατρίδα ὅλων τῶν πιστῶν. Εἶναι ἐπίσης
θαυμαστὸ ὅτι ὁ Ἀβραάμ, ποὺ μέχρι τὸ βαθὺ γῆρας ἦταν ἄτεκνος, πίστεψε
στὴν ἐπαγγελία τοὺ Θεοῦ ὅτι θὰ γίνει γενάρχης κι ὅτι θὰ ἀποκτήσει
ἀπογόνους περισσότερους κι ἀπὸ τὴν ἄμμο τῆς θάλασσας καὶ τὰ ἄστρα
τ᾿ οὐρανοῦ.
Πίστεψε! Καὶ
μὲ τὴν πίστη του αὐτὴ πέτυχε νὰ δεῖ πραγματοποιημένη τὴν ὑπόσχεση
τοῦ Θεοῦ, ἀφοῦ ἀπέκτησε γυιό, τὸν Ἰσαάκ, στὴ γεροντικὴ αὐτὴ ἡλικία.
Τὸ ἀκόμη ὅμως θαυμαστότερο εἶναι ὅτι, ὅταν ὁ Θεὸς τοῦ ζήτησε νὰ θυσιάσει
τὸν Ἰσαάκ, ἔσπευσε νὰ τὸ κάνει, παρ᾿ ὅλο ποὺ ὁ ἴδιος ὁ Θεὸς τὸν εἶχε
βεβαιώσει ὅτι ἀπὸ τὸν Ἰσαὰκ θὰ προερχόταν «ἔθνος μέγα». Καὶ θὰ τὸν
εἶχε θυσιάσει, ἂν τὴν τελευταία στιγμὴ δὲν τὸν σταματοῦσε ὁ Θεός. Πίστευε
ὅτι ὁ Θεὸς καὶ ἀπὸ τὶς πέτρες ἀκόμη μποροῦσε νὰ τοῦ δώσει ἀπογόνους!
Ὅλοι οἱ ἅγιοι
τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης μὲ τὴν πίστη ποὺ ἔδειξαν εὐτύχησαν νὰ δοῦν πραγματοποιημένες
ὅλες τὶς ὑποσχέσεις τοῦ Θεοῦ. Ὅλες, ἐκτὸς ἀπὸ μία: τὴν πιὸ μεγάλη ὑπόσχεση.
Τὴν ὑπόσχεση ὅτι θὰ ἔρθει κάποτε ὁ σπουδαιότερος ἀπόγονός τους, ὁ
Μεσσίας, ὁ Λυτρωτὴς τοΰ γένους τῶν ἀνθρώπων. Αὐτὴν ὅμως τὴν ὑπόσχεση
τοῦ Θεοῦ τὴ βλέπουμε πραγματοποιημένη ἐμεῖς. Τί λοιπὸν θὰ πρέπει νὰ
κάνουμε;
2. Ἡ ὑπόσχεση
πραγματοποιήθηκε
Αὐτὸ ποὺ οἱ ἅγιοι
τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης τὸ ἔζησαν μόνο ὡς ὅραμα καὶ προσδοκία, ἐμεῖς
ποὺ ζοῦμε στὴν ἐποχὴ τῆς Καινῆς Διαθήκης τὸ γνωρίζουμε ὡς γεγονὸς
καὶ πραγματικότητα. Ὁ Λυτρωτὴς ἦλθε! Ὅπως ἀκριβῶς τὸ εἶχε ὑποσχεθεῖ
ὁ Θεὸς στοὺς πρωτοπλάστους ἀμέσως μετὰ τὴν πτώση. Γεννήθηκε ὁ Υἱὸς
τῆς Παρθένου γιὰ νὰ συντρίψει τὴν κεφαλὴ τοῦ νοητοῦ ὄφεως, δηλαδὴ
τοῦ διαβόλου, καὶ νὰ μᾶς χαρίσει τὴ σωτηρία.
Τί ἀπομένει
λοιπὸν σ᾿ ἐμᾶς; Νὰ δοξάσουμε τὸν ἅγιο Θεὸ καὶ νὰ Τὸν εὐχαριστήσουμε,
διότι «ἐπεσκέψατο καὶ ἐποίησε λύτρωσιν τῷ λαῷ αὐτοῦ» (Λουκ. α΄[1]
68)· ἐπισκέφθηκε τὸν λαό Του καὶ τὸν ἀπελευθέρωσε ἀπὸ τοὺς ὁρατοὺς
καὶ ἀοράτους ἐχθρούς. Καὶ τὸ κυριότερο: νὰ προσοικειωθοῦμε – δηλαδὴ
νὰ κάνουμε δική μας – τὴ σωτηρία ποὺ μᾶς προσέφερε ὁ Θεάνθρωπος Λυτρωτής.
Ἂς σκεφθοῦμε:
Πόση χαρὰ θὰ ἔνιωθαν οἱ ἁγιοι τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης ἂν ζοῦσαν στὶς
μέρες μας! Θὰ πετοῦσαν, θὰ ἦταν γεμάτοι φωτιά! Θὰ ἀγαποῦσαν τὸν Χριστὸ
μὲ ὅλη τους τὴ δύναμη. Θὰ μιλοῦσαν γι᾿ Αὐτὸν σὲ ὅλους τοὺς ἀνθρώπους.
Θὰ ἐπιδίωκαν μὲ πάθος νὰ Τὸν γνωρίσει ὅλος ὁ κόσμος ὡς Λυτρωτή.
Ἔφτασαν
κι ἐφέτος τὰ Χριστούγεννα! Καὶ καλούμαστε νὰ τὰ ζήσουμε ὄχι ἁπλῶς
ὡς μία ἀνάπαυλα τῆς καθημερινότητας ἀλλὰ ὡς προσωπική μας συνάντηση
μὲ τὸν Σωτήρα Χριστό. Στὸ πρόσωπο τοῦ Χριστοῦ ἐκπληρώνονται ὅλοι οἱ
πόθοι καὶ οἱ προσδοκίες τοῦ κόσμου γιὰ ἀλήθεια, ἀγάπη, εἰρήνη καὶ δικαιοσύνη·
γιὰ λύτρωση καὶ ἀπαλλαγὴ ἀπὸ τὰ δεσμὰ τῆς ἁμαρτίας καὶ τοῦ θανάτου.
Στὸν νεογέννητο Χριστὸ ἂς στηρίξουμε κι ἐμεῖς τὴν πίστη καὶ τὴν ἐλπίδα
μας!
(Διασκευὴ
ἀπὸ παλαιὸ τόμο τοῦ Περιοδικοῦ «Ο ΣΩΤΗΡ»)
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ (ΠΡΟ ΤΗΣ ΧΡΙΣΤΟΥ ΓΕΝΝΗΣΕΩΣ)
Βίβλος γενέσεως
Ἰησοῦ Χριστοῦ, υἱοῦ Δαυῒδ, υἱοῦ Ἀβραάμ. Ἀβραὰμ ἐγέννησε
τὸν Ἰσαάκ, Ἰσαὰκ δὲ ἐγέννησε τὸν Ἰακώβ, Ἰακὼβ δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἰούδαν καὶ τοὺς ἀδελφοὺς αὐτοῦ, Ἰούδας δὲ ἐγέννησε
τὸν Φαρὲς καὶ τὸν Ζαρὰ ἐκ τῆς Θάμαρ, Φαρὲς δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἑσρώμ, Ἑσρὼμ δὲ ἐγέννησε τὸν Ἀράμ, Ἀρὰμ δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἀμιναδάβ, Ἀμιναδὰβ δὲ ἐγέννησε τὸν Ναασσών,
Ναασσὼν δὲ ἐγέννησε τὸν Σαλμών, Σαλμὼν
δὲ ἐγέννησε
τὸν Βοὸζ ἐκ τῆς Ραχάβ, Βοὸζ δὲ ἐγέννησε
τὸν Ὠβὴδ ἐκ τῆς Ρούθ, Ὠβὴδ δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἰεσσαί, Ἰεσσαὶ δὲ ἐγέννησε τὸν Δαυῒδ τὸν βασιλέα. Δαυῒδ δὲ ἐγέννησε
τὸν Σολομῶντα ἐκ τῆς τοῦ Οὐρίου, Σολομὼν
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ροβοάμ, Ροβοὰμ δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἀβιά, Ἀβιὰ δὲ ἐγέννησε τὸν Ἀσά, Ἀσὰ δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἰωσαφάτ, Ἰωσαφὰτ δὲ ἐγέννησε τὸν Ἰωράμ, Ἰωρὰμ δὲ ἐγέννησε
τὸν Ὀζίαν, Ὀζίας δὲ ἐγέννησε τὸν Ἰωάθαμ, Ἰωάθαμ δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἀχαζ, Ἀχαζ δὲ ἐγέννησε τὸν Ἑζεκίαν, Ἑζεκίας
δὲ ἐγέννησε
τὸν Μανασσῆ, Μανασσῆς δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἀμών, Ἀμὼν δὲ ἐγέννησε τὸν Ἰωσίαν, Ἰωσίας δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἰεχονίαν
καὶ τοὺς ἀδελφοὺς αὐτοῦ ἐπὶ τῆς μετοικεσίας Βαβυλῶνος. Μετὰ δὲ τὴν μετοικεσίαν
Βαβυλῶνος Ἰεχονίας ἐγέννησε
τὸν Σαλαθιήλ, Σαλαθιὴλ δὲ ἐγέννησε
τὸν Ζοροβάβελ, Ζοροβάβελ δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἀβιούδ, Ἀβιοὺδ δὲ ἐγέννησε τὸν Ἐλιακείμ, Ἐλιακεὶμ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἀζώρ, Ἀζὼρ δὲ ἐγέννησε τὸν Σαδώκ, Σαδὼκ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἀχείμ, Ἀχεὶμ δὲ ἐγέννησε τὸν Ἐλιούδ, Ἐλιοὺδ δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἐλεάζαρ, Ἐλεάζαρ δὲ ἐγέννησε τὸν Ματθάν, Ματθὰν
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἰακώβ, Ἰακὼβ δὲ ἐγέννησε τὸν Ἰωσὴφ τὸν ἄνδρα Μαρίας, ἐξ ἧς ἐγεννήθη
Ἰησοῦς ὁ λεγόμενος Χριστός. Πᾶσαι οὖν αἱ γενεαὶ ἀπὸ Ἀβραὰμ ἕως Δαυῒδ γενεαὶ δεκατέσσαρες, καὶ ἀπὸ Δαυῒδ ἕως τῆς μετοικεσίας
Βαβυλῶνος γενεαὶ δεκατέσσαρες, καὶ ἀπὸ τῆς μετοικεσίας
Βαβυλῶνος ἕως τοῦ Χριστοῦ γενεαὶ δεκατέσσαρες. Τοῦ δὲ Ἰησοῦ Χριστοῦ ἡ γέννησις οὕτως
ἦν· μνηστευθείσης τῆς μητρὸς αὐτοῦ Μαρίας τῷ Ἰωσήφ, πρὶν ἢ συνελθεῖν
αὐτοὺς εὑρέθη ἐν γαστρὶ ἔχουσα ἐκ Πνεύματος ἁγίου. Ἰωσὴφ δὲ ὁ ἀνὴρ αὐτῆς, δίκαιος
ὢν καὶ μὴ θέλων αὐτὴν
παραδειγματίσαι, ἐβουλήθη λάθρᾳ ἀπολῦσαι αὐτήν. Ταῦτα δὲ αὐτοῦ ἐνθυμηθέντος
ἰδοὺ ἄγγελος Κυρίου κατ' ὄναρ ἐφάνη
αὐτῷ
λέγων· Ἰωσὴφ υἱὸς Δαυῒδ,
μὴ φοβηθῇς παραλαβεῖν Μαριὰμ τὴν γυναῖκά σου, τὸ γὰρ ἐν αὐτῇ γεννηθὲν ἐκ πνεύματός ἐστιν ἁγίου· τέξεται δὲ υἱὸν καὶ καλέσεις τὸ ὄνομα αὐτοῦ Ἰησοῦν, αὐτὸς γὰρ σώσει τὸν λαὸν αὐτοῦ ἀπὸ τῶν ἁμαρτιῶν
αὐτῶν.
Τοῦτο δὲ ὅλον γέγονεν ἵνα πληρωθῇ τὸ ῥηθὲν ὑπὸ τοῦ Κυρίου διὰ
τοῦ προφήτου λέγοντος· Ἰδοὺ ἡ παρθένος ἐν γαστρὶ ἕξει καὶ τέξεται υἱόν,
καὶ καλέσουσι τὸ ὄνομα αὐτοῦ Ἐμμανουήλ, ὅ ἐστιν μεθερμηνευόμενον Μεθ' ἡμῶν ὁ Θεός. Διεγερθεὶς δὲ ὁ Ἰωσὴφ ἀπὸ τοῦ ὕπνου ἐποίησεν ὡς προσέταξεν αὐτῷ ὁ ἄγγελος Κυρίου καὶ παρέλαβε τὴν γυναῖκα αὐτοῦ,
καὶ οὐκ ἐγίνωσκεν αὐτὴν ἕως οὗ ἔτεκε τὸν υἱόν αὐτῆς τὸν πρωτότοκον, καὶ ἐκάλεσε
τὸ ὄνομα αὐτοῦ Ἰησοῦν.
(Ματθ. α΄[1] 1-25)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Γενεαλογικὸς
κατάλογος στὸν ὁποῖο φαίνεται ἀκριβῶς ἀπὸ ποῦ κατάγεται ὁ Ἰησοῦς
Χριστός, ὁ ἀπόγονος τοῦ Δαβίδ, ὁ ὁποῖος πάλι ἦταν ἀπόγονος τοῦ Ἀβραάμ.
Ὁ Ἀβραὰμ γέννησε τὸν Ἰσαάκ, ὁ Ἰσαὰκ γέννησε τὸν Ἰακώβ, ὁ Ἰακὼβ
γέννησε τὸν Ἰούδα καὶ τοὺς ἀδελφούς του, ὁ Ἰούδας γέννησε δίδυμα
παιδιά, τὸν Φαρὲς καὶ τὸν Ζαρὰ ἀπὸ τὴ νύφη του τὴ Θάμαρ, ὁ Φαρὲς γέννησε
τὸν Ἐσρώμ, ὁ Ἐσρώμ γέννησε τὸν Ἀράμ, ὁ Ἀρὰμ γέννησε τὸν Ἀμιναδάβ, ὁ Ἀμιναδὰβ
γέννησε τὸν Ναασσών, ὁ Ναασσών γέννησε τὸν Σαλμών, ὁ Σαλμών γέννησε
τὸν Βοὸζ ἀπὸ τὴ Ραχὰβ τὴν πόρνη, ἡ ὁποία δέχθηκε στὴν Ἱεριχώ τοὺς κατασκόπους
τοῦ Ἰησοῦ τοῦ Ναυῆ καὶ τοὺς φυγάδευσε σώους· ὁ Βοὸζ γέννησε τὸν Ὠβήδ ἀπὸ
τὴ Ρούθ, ἡ ὁποία ὡς προσήλυτη Μωαβίτισσα καταγόταν ἀπὸ ἔθνος πολὺ
μισητὸ στοὺς Ἑβραίους· ὁ Ὠβήδ γέννησε τὸν Ἰεσσαί, ὁ Ἰεσσαί γέννησε τὸν
Δαβὶδ τὸν βασιλιά. Ὁ Δαβὶδ ὁ βασιλιὰς γέννησε τὸν Σολομώντα ἀπὸ τὴ
γυναίκα πού ὑπῆρξε σύζυγος τοῦ Οὐρία, γιὰ νὰ φαίνεται σαφῶς ὄχι μόνο
ἀπὸ τὶς περιπτώσεις τῆς Θάμαρ καὶ τῆς Ραχάβ, ἀλλά καὶ ἀπὸ τὸ ὀλίσθημα
αὐτὸ τοῦ Δαβίδ, ὅτι ἡ ἁμαρτία εἶχε εἰσχωρήσει καὶ σ' αὐτοὺς τοὺς προγόνους
τοῦ Μεσσία. Ὁ Σολομών γέννησε τὸν Ροβοάμ, ὁ Ροβοὰμ γέννησε τὸν Ἀβιά,
ὁ Ἀβιὰ γέννησε τὸν Ἀσά, ὁ Ἀσὰ ἀπέκτησε τρισέγγονο τὸν Ἰωσαφάτ, ὁ
Ἰωσαφάτ γέννησε τὸν Ἰωράμ, ὁ Ἰωράμ ἀπέκτησε τρισέγγονο τὸν Ὀζία, ὁ
Ὀζίας γέννησε τὸν Ἰωάθαμ, ὁ Ἰωάθαμ γέννησε τὸν Ἄχαζ, ὁ Ἄχαζ γέννησε τὸν
Ἐζεκία, ὁ Ἐζεκίας γέννησε τὸν Μανασσῆ, ὁ Μανασσῆς γέννησε τὸν Ἀμών, ὁ
Ἀμών γέννησε τὸν Ἰωσία, ὁ Ἰωσίας γέννησε τὸν Ἰωαχίμ ἢ Ἰεχονία καὶ τοὺς ἀδελφούς
του στὰ χρόνια ἐκεῖνα τῆς αἰχμαλωσίας τῶν Ἰουδαίων στὴ Βαβυλώνα. Ὅταν
λοιπὸν οἱ Ἰουδαῖοι μεταφέρθηκαν ὡς αἰχμάλωτοι στὴ Βαβυλώνα, ὁ Ἰεχονίας
γέννησε ἐκεῖ τὸν Σαλαθιήλ, ὁ Σαλαθιὴλ γέννησε τὸν Ζοροβάβελ, καὶ τοῦ
Ζοροβάβελ ἀπόγονος ὑπῆρξε ὁ Ἀβιούδ. Ὁ Ἀβιοὺδ γέννησε τὸν Ἐλιακείμ,
ὁ Ἐλιακείμ γέννησε τὸν Ἀζώρ, ὁ Ἀζὼρ γέννησε τὸν Σαδώκ, ὁ Σαδὼκ γέννησε
τὸν Ἀχείμ, ὁ Ἀχείμ γέννησε τὸν Ἐλιούδ, ὁ Ἐλιούδ γέννησε τὸν Ἐλεάζαρ, ὁ Ἐλεάζαρ
γέννησε τὸν Ματθάν, ὁ Ματθάν γέννησε τὸν Ἰακώβ, κι ὁ Ἰακὼβ γέννησε
τὸν Ἰωσὴφ τὸν ἀρραβωνιαστικὸ τῆς Μαρίας. Ἀλλά καί ἡ Μαρία καταγόταν
ἀπ' τὸ ἴδιο γένος ἀπὸ τὸ ὁποῖο καταγόταν κι ὁ Ἰωσήφ. Ἀπὸ τὴ Μαρία
αὐτή, ἡ ὁποία ἦταν ἀπόγονος τοῦ Δαβὶδ καὶ τοῦ Ἀβραάμ, γεννήθηκε ὁ
Ἰησοῦς πού ἐπονομάζεται Χριστός. Σύμφωνα λοιπὸν μὲ τὸν παραπάνω κατάλογο
ὅλες οἱ γενιὲς πού ἔζησαν ἀπὸ τὸν Ἀβραὰμ μέχρι τὸν Δαβίδ, ὅπως ἀριθμοῦνται
ἀπό τους συντάκτες τοῦ καταλόγου, εἶναι γενιὲς δεκατέσσερις· καί
οἱ γενιὲς ἀπὸ τὸν Δαβὶδ μέχρι τὴν ἐποχὴ πού οἰ Ἰουδαῖοι μεταφέρθηκαν
ὡς αἰχμάλωτοι στὴ Βαβυλώνα εἶναι γενιὲς δεκατέσσερις· καί οἱ γενιὲς
πού ἔζησαν ἀπὸ τὴν ἐποχὴ πού οἱ Ἰουδαῖοι μεταφέρθηκαν στὴ Βαβυλώνα
μέχρι τὰ χρόνια τοῦ Χριστοῦ εἶναι γενιὲς δεκατέσσερις.
Ἡ
γέννηση τοῦ Ίησοῦ Χριστοῦ ἔγινε μὲ τὸν ἑξῆς
ὑπερφυσικὸ καὶ πρωτοφανῆ τρόπο: Ὅταν δηλαδὴ ἡ μητέρα του Μαρία
ἀρραβωνιάσθηκε μὲ τὸν Ἰωσήφ, προτοῦ συγκατοικήσουν ὡς σύζυγοι,
βρέθηκε ἡ Μαρία ἔγκυος μὲ τὴ δημιουργικὴ ἐπενέργεια τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.
Κι ὁ Ἰωσὴφ ὁ ἀρραβωνιαστικός της, ὅταν ἀντιλήφθηκε τὴν ἐγκυμοσύνη,
ἐπειδὴ ἦταν ἐνάρετος καὶ ἀγαθὸς καὶ δὲν ἤθελε νὰ τὴ διαπομπεύσει
γιὰ δημόσιο παραδειγματισμό, σκέφθηκε νὰ τῆς δώσει μυστικὰ διαζύγιο.
Ἐνῶ ὅμως σκεπτόταν αὐτά, ἰδού, ἕνας ἄγγελος τοῦ Κυρίου φάνηκε στὸ
ὄνειρό του καὶ τοῦ εἶπε: Ἰωσήφ, ἀπόγονε τοῦ Δαβίδ, μὴ διστάσεις καὶ
μὴ φοβηθεῖς νὰ παραλάβεις στὸ σπίτι σου τὴ Μαρία τὴ μνηστή σου. Διότι
τὸ παιδὶ πού συνέλαβε μέσα της προέρχεται ἀπὸ τὴ δημιουργικὴ ἐπενέργεια
τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Θά γεννήσει γιό, καὶ σὺ πού ἀπὸ τὸ νόμο τῆς Παλαιᾶς
Διαθήκης ἀναγνωρίζεσαι ὡς προστάτης καὶ πατέρας του, θὰ τοῦ δώσεις
τὸ ὄνομα «Ἰησοῦς», τὸ ὁποῖο σημαίνει «σωτήρας». Καὶ θὰ τοῦ δώσεις αὐτὸ τὸ ὄνομα, διότι αὐτὸς θὰ
σώσει ἀπὸ τὶς ἁμαρτίες του τὸν νέο Ἰσραήλ, ὁ ὁποῖος θὰ τὸν πιστέψει
ὡς σωτήρα καὶ θὰ γίνει μὲ τὴν πίστη αὐτὴ ὁ πραγματικὸς λαός του. Μὲ ὅλο
αὐτὸ τὸ θαῦμα τῆς ὑπερφυσικῆς συλλήψεως τῆς Παρθένου, πραγματοποιήθηκε
πλήρως καὶ ἐπαληθεύθηκε ἐκεῖνο πού εἶπε ὁ Κύριος μέσῳ τοῦ προφήτη Ἡσαΐα,
ὁ ὁποῖος πρὶν ἀπὸ πολλοὺς αἰῶνες εἶπε: Νά,
ἡ παρθένος, πού δὲν γνώρισε ἄνδρα, θὰ συλλάβει καὶ θὰ γεννήσει υἱό,
καὶ ὅσοι θὰ πιστεύουν σ' αὐτὸν θὰ τὸν ὀνομάσουν Ἐμμανουήλ, ὄνομα ἑβραϊκὸ
πού σημαίνει «ὁ Θεὸς εἶναι μαζί
μας». Ὅταν λοιπὸν ὁ Ἰωσὴφ σηκώθηκε ἀπ’ τόν ὑπνο, ἔκανε ὅπως
τὸν διέταξε ὁ ἄγγελος τοῦ Κυρίου. Καὶ παρέλαβε τὴ μνηστή του στὸ σπίτι
του καὶ δὲν ἦλθε σὲ σχέση συζυγικὴ μαζί της ποτέ, ἄρα καὶ ἕως ὅτου
γέννησε τὸν πρῶτο καὶ μονάκριβο υἱό της. Καὶ τότε ὁ Ἰωσὴφ τοῦ ἔδωσε
τὸ ὄνομα «Ἰησοῦς».
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου