ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ
ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΧΛΩΡΑΚΑΣ
ΚΥΡΙΑΚΗ Ι΄ ΛΟΥΚΑ
(6 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2020)
(ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΜΥΡΩΝ ΤΗΣ ΛΥΚΙΑΣ)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ (ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ)
Ἀδελφοί,
πείθεσθε τοῖς ἡγουμένοις ὑμῶν καὶ ὑπείκετε· αὐτοὶ γὰρ ἀγρυπνοῦσιν
ὑπὲρ τῶν ψυχῶν ὑμῶν ὡς λόγον ἀποδώσοντες· ἵνα μετὰ χαρᾶς τοῦτο ποιῶσι
καὶ μὴ στενάζοντες· ἀλυσιτελὲς γὰρ τοῦτο. Προσεύχεσθε περὶ ἡμῶν·
πεποίθαμεν γὰρ ὅτι καλὴν συνείδησιν ἔχομεν, ἐν πᾶσι καλῶς θέλοντες
ἀναστρέφεσθαι. Περισσοτέρως δὲ παρακαλῶ τοῦτο ποιῆσαι, ἵνα τάχιον
ἀποκατασταθῶ ὑμῖν. Ὁ δὲ Θεὸς τῆς εἰρήνης, ὁ ἀναγαγὼν ἐκ νεκρῶν
«τὸν ποιμένα τῶν προβάτων» τὸν μέγαν «ἐν αἵματι διαθήκης αἰωνίου»,
τὸν κύριον ἡμῶν ᾿Ιησοῦν, καταρτίσαι ἡμᾶς ἐν παντὶ ἔργῳ ἀγαθῷ εἰς τὸ
ποιῆσαι τὸ θέλημα αὐτοῦ, ποιῶν ἐν ὑμῖν τὸ εὐάρεστον ἐνώπιον αὐτοῦ
διὰ ᾿Ιησοῦ Χριστοῦ, ᾧ ἡ δόξα εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων· ἀμήν.
(Ἑβρ.ιγ΄[13] 17-21)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἀδελφοί, νὰ ὑπακοῦτε στοὺς πνευματικοὺς προϊσταμένους
σας καὶ νὰ ὑποτάσσεσθε τελείως σ᾿ αὐτούς. Διότι αὐτοὶ ἀγρυπνοῦν γιὰ
τὴ σωτηρία τῶν ψυχῶν σας, καθὼς θὰ δώσουν λόγο στὸν Χριστὸ γιὰ τὶς ψυχές
σας. Νὰ τοὺς ὑπακοῦτε, γιὰ νὰ ἐνθαρρύνονται μὲ τὴν ὑπακοή σας, ὥστε
νὰ ἐπιτελοῦν τὸ ἔργο τους αὐτὸ μὲ χαρὰ καὶ ὄχι μὲ στεναγμούς. Ἄλλωστε
δὲν σᾶς συμφέρει νὰ στενάζουν ἐξαιτίας σας οἱ πνευματικοί σας προεστοί,
ἐπειδὴ ὁ Θεὸς θὰ σᾶς τιμωρήσει γι᾿ αὐτό. Νὰ προσεύχεσθε γιὰ μᾶς. Καὶ
ἔχουμε τὸ θάρρος νὰ ζητήσουμε τὶς προσευχές σας, διότι εἴμαστε βέβαιοι
ὅτι ἡ συνείδησή μας δὲν μᾶς τύπτει σὲ τίποτε, ἀλλὰ μᾶς δίνει ἀγαθὴ
συμμαρτυρία, ἀφοῦ πάντοτε καὶ σὲ ὅλα θέλουμε νὰ συμπεριφερόμαστε
καλά. Σᾶς παρακαλῶ λοιπὸν νὰ τὸ κάνετε αὐτὸ περισσότερο γιὰ μένα,
γιὰ νὰ μπορέσω νὰ ἔλθω ξανὰ κοντά σας τὸ συντομότερο. Καὶ ὁ Θεός, ποὺ
εἶναι ὁ χορηγὸς καὶ νομοθέτης τῆς εἰρήνης, ὁ ὁποῖος ἀνέστησε ἐκ νεκρῶν
τὸν μεγάλο ποιμένα τῶν πνευματικῶν προβάτων προκειμένου νὰ εἰσέλθει
στὸν οὐρανὸ καὶ νὰ προσφέρει ἐκεῖ ὡς ἐξιλαστήριο θυσία τὸ αἷμα του,
μὲ τὸ ὁποῖο ἐπικυρώθηκε διαθήκη αἰώνια, τὸν Κύριό μας Ἰησοῦ Χριστὸ
δηλαδή, εὔχομαι νὰ σᾶς τελειοποιήσει σὲ κάθε ἀγαθὸ ἔργο, ὥστε νὰ
κάνετε τὸ θέλημά του. Αὐτὸς νὰ ἐνεργήσει στὸ ἐσωτερικό σας ἐκεῖνο
ποὺ εἶναι ἀρεστὸ ἐνώπιόν του διαμέσου τῆς μεσιτείας τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ,
στὸν ὁποῖο ἀνήκει ἡ δόξα στοὺς αἰῶνες τῶν αἰώνων. Ἀμήν.
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Τῷ καιρῷ
ἐκείνῳ ἦν ὁ Ἰησοῦς διδάσκων ἐν μιᾷ
τῶν συναγωγῶν ἐν τοῖς σάββασι. καὶ ἰδοὺ γυνὴ ἦν πνεῦμα ἔχουσα ἀσθενείας
ἔτη δέκα καὶ ὀκτώ, καὶ ἦν συγκύπτουσα καὶ μὴ δυναμένη ἀνακύψαι εἰς
τὸ παντελές. ἰδὼν δὲ αὐτὴν ὁ Ἰησοῦς προσεφώνησε καὶ εἶπεν αὐτῇ·
Γύναι, ἀπολέλυσαι τῆς ἀσθενείας σου· καὶ ἐπέθηκεν αὐτῇ τὰς χεῖρας·
καὶ παραχρῆμα ἀνωρθώθη καὶ ἐδόξαζε τὸν Θεόν. ἀποκριθεὶς δὲ ὁ ἀρχισυνάγωγος,
ἀγανακτῶν ὅτι τῷ σαββάτῳ ἐθεράπευσεν ὁ Ἰησοῦς, ἔλεγε τῷ ὄχλῳ· Ἓξ
ἡμέραι εἰσὶν ἐν αἷς δεῖ ἐργάζεσθαι· ἐν ταύταις οὖν ἐρχόμενοι θεραπεύεσθε,
καὶ μὴ τῇ ἡμέρᾳ τοῦ σαββάτου. ἀπεκρίθη οὖν αὐτῷ ὁ Κύριος καὶ εἶπεν· Ὑποκριτά·
ἕκαστος ὑμῶν τῷ σαββάτῳ οὐ λύει τὸν βοῦν αὐτοῦ ἢ τὸν ὄνον ἀπὸ τῆς φάτνης
καὶ ἀπαγαγὼν ποτίζει; ταύτην δὲ, θυγατέρα Ἀβραὰμ οὖσαν, ἣν ἔδησεν
ὁ σατανᾶς ἰδοὺ δέκα καὶ ὀκτὼ ἔτη, οὐκ ἔδει λυθῆναι ἀπὸ τοῦ δεσμοῦ τούτου
τῇ ἡμέρᾳ τοῦ σαββάτου; καὶ ταῦτα λέγοντος αὐτοῦ κατῃσχύνοντο πάντες
οἱ ἀντικείμενοι αὐτῷ, καὶ πᾶς ὁ ὄχλος ἔχαιρεν ἐπὶ πᾶσι τοῖς ἐνδόξοις
τοῖς γινομένοις ὑπ' αὐτοῦ.
(Λουκ. ιγ΄[13] 10 – 17)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἐκεῖνο τόν καιρό ὁ Ἰησοῦς ἕνα Σάββατο δίδασκε σὲ μία συναγωγή.
Ἐκεῖ βρισκόταν καὶ μία γυναίκα πού ὑπέφερε δέκα
ὀκτὼ χρόνια ἀπὸ μιὰ ἀσθένεια ἐξαιτίας κάποιου πονηροῦ πνεύματος.
Καὶ γι' αὐτὸ ἦταν σκυμμένη διαρκῶς μὲ κυρτωμένο τὸ σῶμα της καὶ δὲν
μποροῦσε καθόλου νὰ σηκώσει ὄρθιο τὸ κεφάλι της. Ὅταν λοιπὸν τὴν εἶδε
ὁ Ἰησοῦς, τῆς φώναξε καὶ τῆς εἶπε: Γυναίκα, εἶσαι λυμένη καὶ ἐλευθερωμένη
ἀπὸ τὴν ἀρρώστια σου. Κι ἔβαλε πάνω της τὰ χέρια του. Τὴν ἴδια στιγμὴ
ἐκείνη ἐπανέκτησε τὴν ὄρθια στάση τοῦ σώματός της καὶ δόξαζε τὸν Θεὸ
γιὰ τὴ θεραπεία της. Τότε ὁ ἀρχισυνάγωγος, γεμάτος ἀγανάκτηση
πού ὁ Ἰησοῦς ἔκανε τὴ θεραπεία αὐτή μέρα Σάββατο, στράφηκε στὸ πλῆθος
τοῦ λαοῦ κι ἔλεγε: Ἕξι ἡμέρες ἔχουμε στὴ διάθεσή μας νὰ ἐργαζόμαστε,
καὶ μόνο μέσα σ' αὐτὲς δικαιούμαστε καὶ πρέπει νὰ τὸ κάνουμε αὐτό.
Τίς ἐργάσιμες αὐτὲς ἡμέρες λοιπὸν νὰ ἔρχεστε καὶ νὰ θεραπεύεσθε, καὶ
ὄχι τὴν ἡμέρα τοῦ Σαββάτου. Τότε λοιπὸν ὁ Κύριος τοῦ ἀπάντησε: Ὑποκριτή,
κάτω ἀπὸ τὸ πρόσχημα τοῦ σεβασμοῦ τῆς ἀργίας τοῦ Σαββάτου κρύβεις φθόνο
καὶ μοχθηρία. Ὁ καθένας σας τὴν ἡμέρα τοῦ Σαββάτου δὲν λύνει τὸ βόδι
του ἢ τό γαϊδούρι ἀπὸ τὸ παχνὶ καὶ δὲν τὸ πηγαίνει νὰ τὸ ποτίσει; Καὶ
τὸ κάνει αὐτὸ χωρὶς νὰ θεωρεῖται παραβάτης τῆς ἐντολῆς τῆς ἀργίας
τοῦ Σαββάτου, σύμφωνα μὲ τὴν ἑρμηνεία τῆς ἐντολῆς αὐτῆς πού εἶναι ἀναγνωρισμένη
ἀπὸ τὴν παράδοση. Αὐτὴ ὅμως, πού εἶναι κόρη καὶ ἀπόγονος τοῦ Ἀβραὰμ
καὶ τὴν ἔδεσε ὁ σατανᾶς μὲ τέτοια ἀρρώστια, ὤστε νὰ μὴν μπορεῖ νὰ σηκωθεῖ
ὄρθια δεκαοκτὼ ὁλόκληρα χρόνια, δὲν ἦταν σωστὸ καὶ ἐπιβεβλημένο
νὰ λυθεῖ ἀπό τὰ μακροχρόνια αὐτὰ καὶ ὀδυνηρὰ δεσμὰ της τὴν ἡμέρα τοῦ
Σαββάτου; Κι ἐνῶ τὰ ἔλεγε αὐτὰ ὁ Ἰησοῦς, ντροπιάζονταν ὅλοι οἱ ἀντίθετοί
του. Κι ὅλος ὁ λαὸς χαιρόταν γιὰ ὅλα τὰ λαμπρὰ καὶ θαυμαστὰ ἔργα πού
διαρκῶς ἔκανε ὁ Ἰησοῦς.
Βιογραφία Ἁγίου Νικολάου
Ὁ Ἅγιος Νικόλαος γεννήθηκε
τὸν 3ο αἰώνα μ.Χ. στὰ Πάταρα τῆς Λυκίας, ἀπὸ γονεῖς εὐσεβεῖς καὶ πλουσίους
καὶ ἔδρασε τὴν ἐποχὴ τῶν αὐτοκρατόρων Διοκλητιανοῦ (284 - 304
μ.Χ.), Μαξιμιανοῦ (286 - 305 μ.Χ.) καὶ Μεγάλου Κωνσταντίνου.
Σὲ νεαρὴ ἡλικία ἔμεινε ὀρφανὸς
καὶ κληρονόμος μιᾶς μεγάλης περιουσίας. Ἀλλὰ ὁ Νικόλαος, ἐμπνεόμενος
ἀπὸ φιλάνθρωπα συναισθήματα, διέθετε τὴν περιουσία του γιὰ νὰ ἀνακουφίζει
ἄπορα, ὀρφανά, φτωχούς, χῆρες, στενοχωρημένους οἰκογενειάρχες. Ἕνας
μάλιστα, θὰ διέφθειρε τὶς τρεῖς κόρες του, προκειμένου νὰ ἐξασφαλίσει
χρήματα. Ὅταν τὸ ἔμαθε αὐτὸ ὁ Νικόλαος, μυστικὰ σὲ τρεῖς νύκτες ἐξασφάλισε
τὴν προίκα τῶν τριῶν κοριτσιῶν, ἀφήνοντας 100 χρυσὰ φλουριὰ στὴν κάθε
μία. Ἔτσι, οἱ τρεῖς κόρες ἀποκαταστάθηκαν καὶ γλίτωσαν ἀπὸ βέβαιη
διαφθορά.
Στὴν συνέχεια ἀφιερώθηκε
στὸν ἀσκητικὸ βίο, λόγῳ ὅμως τῆς ξεχωριστῆς ἀρετῆς του τιμήθηκε,
χωρὶς νὰ τὸ ἐπιδιώξει, ἀρχικὰ μὲ τὸ ἀξίωμα τοῦ Ἱερέα στὰ Πάταρα
καὶ συνέχεια μὲ τὸ ἀξίωμα τοῦ ἀρχιεπισκόπου Μύρων. Ἀπὸ τὴ θέση αὐτὴ
καθοδηγοῦσε μὲ ἀγάπη τὸ ποίμνιό του καὶ ὁμολογοῦσε μὲ παρρησία
τὴν ἀλήθεια. Γιὰ τὸ λόγο αὐτὸ συνελήφθη ἀπὸ τοὺς τοπικοὺς ἄρχοντες
καὶ ρίχτηκε στὴ φυλακή.
Ὅταν ὅμως ἀνῆλθε στὸν αὐτοκρατορικὸ
θρόνο ὁ Μέγας Κωνσταντῖνος ἐλευθερώθηκαν ὅλοι οἱ χριστιανοὶ καὶ ἔτσι
ὁ Νικόλαος ἐπανῆλθε στὸν ἀρχιεπισκοπικὸ θρόνο. Μάλιστα ἔλαβε
μέρος στὴν Α’ Οἰκουμενικὴ Σύνοδο, ὅπου ξεχώρισε γιὰ τὴ σοφία καὶ
τὴν ἠθική του τελειότητα.
Ὁ Ἅγιος Νικόλαος ἦταν προικισμένος
καὶ μὲ τὸ χάρισμα τῆς θαυματουργίας μὲ τὸ ὁποῖο ἔσωσε πολλοὺς ἀνθρώπους
καὶ ὅσο ἦταν ἐν ζωὴ ἀλλὰ καὶ μετὰ τὴν κοίμησή του τὸ 330 μ.Χ. Γιὰ παράδειγμα
ὅταν κάποτε κινδύνευσε κάποιος στὴ θάλασσα – λόγῳ σφοδρῶν ἀνέμων –
καὶ ἐπικαλέστηκε τὸ ὄνομα τοῦ ἁγίου σώθηκε καὶ μάλιστα ἐνῶ βρισκόταν
στὴ μέση τοῦ πελάγους βρέθηκε ἀβλαβὴς στὸ σπίτι του. Τὸ θαῦμα ἔγινε
ἀμέσως γνωστὸ στὴν Πόλη καὶ ὁ λαὸς προσῆλθε ἀμέσως σὲ λιτανεία καὶ
ἀγρυπνία προκειμένου νὰ τιμήσει τὸν θαυματουργὸ Ἅγιο.
Περὶ τῶν Ἱερῶν
Λειψάνων τοῦ Ἁγίου
Ὁ τάφος τοῦ Ἁγίου Νικολάου
στὴ Βασιλικὴ τοῦ Μπάρι, ἀνοίχθηκε ἀναγκαστικὰ τὸ 1953 μ.Χ., κατὰ
τὴν διάρκεια ἀναστηλωτικῶν ἐργασιῶν, τὴν νύκτα τῆς 5ης πρὸς 6η Μαΐου.
Γιὰ τὸν σκοπὸ αὐτὸ συγκροτήθηκε ἐπιτροπὴ ἀπὸ τὸν Πάπα, μὲ Πρόεδρο
τὸν τότε Ρωμαιοκαθολικὸ Ἀρχιεπίσκοπο τοῦ Μπάρι Ἐρρίκο Νικόδημο,
στὴν ὁποία ἀνατέθηκε ἡ κανονικὴ ἀναγνώριση τῶν λειψάνων τοῦ τάφου.
Παράλληλα ὁ ἀναγνωριστικὸς ἔλεγχος καὶ ἡ καταμέτρηση τῶν ὀστῶν ἀνατέθηκε
στὸν Καθηγητὴ τῆς Ἀνατομίας στὸ Πανεπιστήμιο τοῦ Μπάρι Λουΐτζι
Μαρτίνο καὶ τὸν βοηθό του Γιατρὸ Ἀλφρέντο Ρουγγίερι.
Τὰ Λείψανα μέσα στὴ λάρνακα
ἔπλεαν σὲ ἕνα διαυγές, ἄχρωμο καὶ ἄοσμο ὑγρό, τὸ ὁποῖο εἶχε βάθος
τρία περίπου ἑκατοστά. Ἡ ἐξέταση τοῦ ὑγροῦ αὐτοῦ ἀπὸ τὰ Ἰνστιτοῦτα
Χημείας καὶ Ὑγιεινῆς του Πανεπιστημίου τοῦ Μπάρι ἀπέδειξε, ὅτι ἐπρόκειτο
γιὰ καθαρὸ νερό, ἐλεύθερο ἀπὸ ἅλατα καὶ στεῖρο ἀπὸ μικροοργανισμούς!
Ἡ ἔρευνα ἀπέδειξε, ὅτι τὸ ὑγρὸ αὐτὸ προήρχετο ἀπὸ τὶς μυελοκυψέλες
τῶν σπογγωδῶν ὀστέων!
Ἡ τρίτη ἱστορικὰ ἀνακομιδὴ
ἔγινε τὴν νύκτα τῆς 7ης πρὸς 8η Μαΐου 1957 μ.Χ., μὲ σκοπὸ νέα ἀναγνώριση,
καταμέτρηση, ἀνατομικὴ καὶ ἀνθρωπολογικὴ μελέτη, πρὶν τὴν ὁριστικὴ
κατάθεση στὴν λάρνακα, μετὰ τὸ πέρας τῶν ἀναστηλωτικῶν ἐργασιῶν.
Στὴν ἰατρικὴ ὁμάδα συμμετεῖχε τὴν φορὰ αὐτὴ καὶ ὁ Γιατρὸς Λουΐτζι
Βενέζια. Τὰ ἀποτελέσματα τῆς ἀνθρωπολογικῆς ἐξετάσεως τῶν Ἱερῶν
Λειψάνων ὑπῆρξαν ἐντυπωσιακά. Διαπιστώθηκε, ὅτι ἀνῆκαν σὲ ἕνα
καὶ τὸ αὐτὸ ἄτομο καὶ μάλιστα σὲ ἄνδρα ποὺ εἶχε ὕψος 1.67 περίπου,
τρεφόταν κυρίως μὲ φυτικὰ προϊόντα καὶ πέθανε σὲ ἡλικία μεγαλύτερη
τῶν 70 ἐτῶν. Τὸ ἄτομο αὐτὸ ἀνῆκε στὴν λευκὴ Ἰνδοευρωπαϊκὴ φυλή.
Ἡ κατάσταση ὁρισμένων ὀστῶν
ἔδειξε ἀκόμη, ὅτι τὸ ἄτομο στὸ ὁποῖο ἀνῆκαν, πρέπει νὰ εἶχε ὑποφέρει
πολὺ κάτω ἀπὸ ἰδιαίτερα δυσμενεῖς συνθῆκες διαβίωσης, ποὺ τοῦ ἄφησαν
σημάδια στὴν ὑπόλοιπη ζωή του. Ἡ ἀγκυλωτικὴ σπονδυλοαθρίτιδα
καὶ ἡ διάχυτη ἐνδοκρανιακὴ ὑπερόστωση, πρέπει νὰ κληρονομήθηκαν
ἀπὸ κάποια ὑγρὴ φυλακή, ὅπου πέρασε ἀρκετὰ χρόνια της ζωῆς του καὶ
μάλιστα σὲ προχωρημένη ἡλικία.
Ἡ ἰχνογραφικὴ ἀνάπλαση τοῦ
προσώπου, μὲ τὴν μέθοδο τῆς ὑπερσκελετικῆς ἀναπλάσεως τῶν μαλακῶν
μερῶν τῆς κεφαλῆς, ἀπέδωσε ἐπίσης θεαματικὰ ἀποτελέσματα. Τὰ
σχετικὰ ἰχνογραφήματα ποὺ δημοσίευσε ὁ Καθηγητὴς Μαρτίνο, βρίσκονται
σὲ συμφωνία μὲ τὶς παλαιότερες ἀπεικονίσεις τοῦ Ἁγίου, ἐκείνη
τῆς Ἁγίας Μαρίας τῆς Πρώτης (στὴ Ρώμη, 8ος ἢ 9ος αἰώνας μ.Χ.) καὶ αὐτὴ
τοῦ Παρεκκλησίου τοῦ Ἁγίου Ἰσιδώρου, στὸν Ναὸ τοῦ Ἁγίου Μάρκου
(στὴ Βενετία, ψηφιδωτό του 12ου αἰώνα μ.Χ.).
Δηλαδή, μὲ τὶς ἐξετάσεις τῶν
Λειψάνων τοῦ Ἁγίου Νικολάου, πιστοποιήθηκε ἡ γνησιότητά τους, ἀποδείχθηκε
ἐπιστημονικὰ ἡ μυροβλυσία του καὶ ἐπίσης ὅτι ἡ πάροδος τοῦ χρόνου
δὲν ἄμβλυνε τὴν μνήμη τῶν βασικῶν χαρακτηριστικῶν της μορφῆς του, ὅπως
τὰ διέσωσε ἡ Ὀρθόδοξη εἰκονογραφικὴ παράδοση (πρόσωπο ἀσκητικό,
εὐγενικό, μὲ ἁρμονικὲς ἀναλογίες, ὑψηλὸ καὶ πλατὺ μέτωπο, μεγάλα
μάτια – ἐλαφρὰ βαθουλωτὰ – ἐντονα ζυγωματικά, φαλάκρα). (Βλ. Ἄντ. Μάρκου,
«Τὰ Λείψανα τοῦ Ἁγ. Νικολάου Ἐπισκόπου Μύρων τῆς Λυκίας καὶ οἱ ἱστορικές
τους περιπέτειες»· Περιοδικὸ «Ὀρθόδοξη Μαρτυρία» Λευκωσίας, φ.
44/1994, σελ. 98 - 106· ἀγγλικὴ ἔκδοση ἀπὸ τὸ Κέντρο Παραδοσιακῶν Ὀρθοδόξων
Σπουδῶν Ἔτνας Καλιφορνίας, 1994).
ΠΗΓΗ: http://www.saint.gr/3134/saint.aspx
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου