ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ
ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΧΛΩΡΑΚΑΣ
ΚΥΡΙΑΚΗ
Δ΄ ΛΟΥΚΑ
(ΑΓΙΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ Ζ΄ ΟΙΚ. ΣΥΝΟΔΟΥ)
(17 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2021)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ (ΑΓΙΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ)
Τέκνον Τίτε, πιστὸς ὁ λόγος· καὶ περὶ τούτων βούλομαί σε διαβεβαιοῦσθαι, ἵνα φροντίζωσι καλῶν ἔργων
προΐστασθαι
οἱ πεπιστευκότες τῷ Θεῷ. ταῦτά ἐστι τὰ καλὰ καὶ ὠφέλιμα
τοῖς ἀνθρώποις· μωρὰς δὲ ζητήσεις καὶ γενεαλογίας καὶ ἔρεις
καὶ μάχας νομικὰς περιίστασο·
εἰσὶ γὰρ ἀνωφελεῖς καὶ μάταιοι. αἱρετικὸν ἄνθρωπον
μετὰ μίαν
καὶ δευτέραν νουθεσίαν παραιτοῦ, εἰδὼς ὅτι
ἐξέστραπται ὁ τοιοῦτος καὶ ἁμαρτάνει ὢν αὐτοκατάκριτος. Ὅταν
πέμψω Ἀρτεμᾶν
πρός σε ἢ Τυχικόν, σπούδασον ἐλθεῖν
πρός με εἰς Νικόπολιν· ἐκεῖ
γὰρ κέκρικα παραχειμάσαι. Ζηνᾶν
τὸν νομικὸν καὶ Ἀπολλὼ σπουδαίως πρόπεμψον, ἵνα μηδὲν αὐτοῖς λείπῃ. μανθανέτωσαν
δὲ καὶ οἱ ἡμέτεροι καλῶν ἔργων
προΐστασθαι
εἰς τὰς ἀναγκαίας χρείας, ἵνα μὴ ὦσιν
ἄκαρποι. Ἀσπάζονταί σε οἱ μετ' ἐμοῦ
πάντες. ἄσπασαι
τοὺς φιλοῦντας ἡμᾶς
ἐν πίστει. Ἡ χάρις μετὰ πάντων ὑμῶν· ἀμήν.
(Τίτ. γ΄[3] 8 – 15)
Ο ΠΟΝΟΣ
ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ
ΛΟΓΟΣ ΣΤΟ: «Ἄσπασαι τοὺς φιλοῦντας
ἡμᾶς ἐν πίστει».
Ὁλόγος αὐτὸς
ἀπὸ τὴν πρὸς Τίτον ἐπιστολὴ τοῦ ἀποστόλου Παύλου σημαίνει: Χαιρέτησε
ὅσους μᾶς ἀγαποῦν ἐξ αἰτίας τῆς κοινῆς πίστεως, ποὺ ἔχουν μέ μᾶς, δηλαδὴ
τοὺς ὁμόδοξούς μας.
Θὰ μᾶς φαινόταν
βέβαια φυσικότερο νὰ πεῖ ὁ Ἀπόστολος: Χαιρέτησε ὅλους «τους φιλοῦντας ἡμᾶς». Ἐκεῖνος ὅμως
προσθέτει καὶ τὴν μικρὴ φράσι «ἐν πίστει»,
ποὺ περιορίζει τὸν κύκλο τῶν ἀνθρώπων, τοὺς ὁποίους χαιρετᾶ.
Τὸ θέμα εἶναι
ἐνδιαφέρον καὶ ἐπίκαιρο, ἀφοῦ ἡ Κυριακὴ αὐτὴ εἶναι ἀφιερωμένη
στὴ μνήμη τῶν ἁγίων Πατέρων τῆς Ζ' Οἰκουμενικῆς Συνόδου, οἱ ὁποῖοι
ἀγωνίστηκαν ἀκριβῶς γιὰ νὰ φυλάξουν ἀνόθευτη τὴν πίστη τῆς ἁγίας
μας Ἐκκλησίας.
Ἂς δοῦμε
λοιπόν: Γιατί ὁ Ἀπόστολος παραγγέλλει
μόνο στοὺς ὁμόπιστους, ποὺ τὸν ἀγαποῦν, νὰ μεταφερθεῖ ὁ χαιρετισμός
του καὶ πῶς αὐτὸ θὰ πρέπει νὰ ἐφαρμοσθεῖ καὶ ἀπὸ μᾶς σήμερα.
1. Ο ΣΚΛΗΡΟΣ ΛΟΓΟΣ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ
Τὸ νόημα
τῆς φράσεως αὐτῆς τοῦ Ἀποστόλου κατανοεῖται καλύτερα, ὅταν συνδεθεῖ
μὲ τὰ ὅσα παραγγέλλει προηγουμένως στὸν Τίτο περὶ τῶν αἱρετικῶν. «Αἱρετικὸν
ἄνθρωπον μετὰ μίαν καὶ δευτέραν νουθεσίαν παραιτοῦ», τοῦ λέγει.
Τὸν αἱρετικὸ ἄνθρωπο, ποὺ ἐπιμένει νὰ δημιουργεῖ σκάνδαλα στὴν Ἐκκλησία,
μολονότι τὸν συμβούλευσες γιὰ πρώτη καὶ γιὰ δεύτερη φορά, παράτησέ
τον καὶ ἀπόφευγέ τον.
Ἀκριβῶς
λοιπόν, σὰν συνέπεια αὐτῆς τῆς ἀποφυγῆς στενῶν σχέσεων μὲ τοὺς αἱρετικούς,
παραγγέλλει τώρα ὁ Ἀπόστολος ἀκόμη καὶ τοὺς χαιρετισμούς του νὰ
τοὺς δίδει ὁ Τίτος ὄχι στὸν καθένα, ἀλλὰ μόνο σ᾿ αὐτούς, ποὺ τὸν ἀγαποῦν
«ἐν
πίστει», ἔχοντας δηλαδὴ τὴν ἴδια πίστη μὲ Ἐκεῖνον καὶ μὲ ὅλη
τὴν Ἐκκλησία.
«Σκληρὸς ἔστιν οὗτος ὁ λόγος»
(Ἰω. Ϛ΄[6]
60), ἴσως ποῦν ὡρισμένοι, ὅπως εἶπαν κάποτε οἱ Ἑβραῖοι γιὰ τὸν Κύριο.
Σκληρὸς φαίνεται. Μήπως ὅμως δὲν φαίνεται τὸ ἴδιο «σκληρὸς» ὁ λόγος τοῦ εὐαγγελιστοῦ Ἰωάννου, ὁ ὁποῖος παραγγέλλει
στοὺς Χριστιανοὺς τὸν αἱρετικὸ ἄνθρωπο νὰ μὴ τὸν δέχονται γιὰ φιλοξενία
στὸ σπίτι τους καὶ νὰ μὴ τὸν χαιρετοῦν; Διότι «ὁ λέγων αὐτῷ χαίρειν κοινωνεῖ τοῖς ἔργοις αὐτοῦ τοῖς πονηροῖς»
(Β' Ἰω. 11). Σᾶς παραγγέλλω, λέγει, νὰ μὴ χαιρετᾶτε τὸν αἱρετικό, διότι,
ὅποιος τὸν χαιρετᾶ, συμμετέχει στὰ πονηρὰ ἔργα τοῦ αἱρετικοῦ, ἀφοῦ
μὲ τὸν τρόπο αὐτὸ τὸν ἐνθαρρύνει νὰ συνεχίσει νὰ τὰ κάνει.
Φαντασθεῖτε
σὲ ἕνα τέτοιον αἱρετικὸ νὰ ἔλεγε τότε ὁ Τίτος: «Ἔχεις χαιρετισμοὺς ἀπὸ τὸν ἀπόστολο Παῦλο»! Αὐτὸς θὰ στερεωνόταν
στὴν πλάνη του καὶ στὸν κακό του δρόμο, διότι θὰ σκεπτόταν: «Γιὰ νὰ μοῦ στέλνει χαιρετισμοὺς ὁ ἀπόστολος
Παῦλος, σημαίνει ὅτι καλὰ πάω». Καὶ μάλιστα θὰ τὸ διέδιδε αὐτὸ
καὶ στοὺς ἄλλους, γιὰ νὰ τοὺς κερδίσει. «Βλέπετε;»,
θὰ τοὺς ἔλεγε, «ἀδίκως μὲ κατηγοροῦν!
Νά, ἐμένα μοῦ ἔστειλε χαιρετισμοὺς ὁ ἀπόστολος Παῦλος!»
Εἶναι ἑπομένως
ὁλοφάνερο ὅτι αὐτοῦ τοῦ εἴδους ἡ συναισθηματικὴ ἀγάπη ὄχι μόνο
δὲν θὰ ὠφελοῦσε τοὺς αἱρετικούς, ἀλλὰ καὶ θὰ τοὺς ἔβλαπτε, καὶ μάλιστα
θὰ ἔβλαπτε καὶ ἄλλους ἀκόμη. Γι᾿ αὐτὸ ὁ Ἀπόστολος χρησιμοποιεῖ τὸν
φαινομενικὰ σκληρὸ λόγο «ἄσπασαι τοὺς φιλοῦντας ἡμᾶς ἐν πίστει»,
ὁ ὁποῖος ὅμως στὴν πραγματικότητα εἶναι λόγος ἀγάπης, διότι μόνον
ἔτσι μπορεῖ νὰ ὁδηγηθοῦν σὲ κάποια συναίσθηση οἱ αἱρετικοὶ καὶ νὰ
προφυλαχθοῦν οἱ ὑπόλοιποι πιστοί.
2. ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΜΟΣ
«Ἀσπασαι τοὺς φιλοῦντας ἡμᾶς
ἐν πίστει». Πρὸς τὸν Τίτο τὸ ἔγραψε τότε
ὁ ἀπόστολος Παῦλος. Πρὸς ὅλους τοὺς Ὂρθοδόξους πιστοὺς καὶ ἰδιαιτέρως
τοὺς ἐκκλησιαστικοὺς ἄρχοντες τὸ ἀπευθύνει σήμερα.
Προσέξτε,
ἐπαναλαμβάνει, τὶς σχέσεις σας μὲ τοὺς αἱρετικούς. Μὴ ξανοίγεσθε πολὺ
πρὸς αὐτούς. Θὰ τοὺς ἀγαπᾶτε βέβαια. Ὅμως μὴν ἔχετε οἰκειότητα μαζί
τους. Ἡ ἀληθινὴ ἀγάπη δὲν βρίσκεται στοὺς συναισθηματικοὺς ἐναγκαλισμοὺς
καὶ τὶς εὐγενεῖς φιλοφρονήσεις. Ἡ ἀληθινὴ ἀγάπη βλαστάνει μόνο
στὸ ἔδαφος τῆς ὀρθῆς πίστεως, διότι εἶναι δῶρο, Χάρις Θεοῦ. Ὅσοι ὅμως
διαστρέφουν τὴν ἀλήθεια περὶ τοῦ Θεοῦ, ἀπομακρύνονται ἀπὸ Αὐτὸν
καὶ ἑπομένως ἀπὸ τὴν ἴδια τὴν πηγὴ τῆς ἀληθινῆς ἀγάπης. Μὴ πιστεύετε
λοιπὸν τὰ γλυκόλογα τῶν αἱρετικῶν. Ἂν λένε πὼς μᾶς ἀγαποῦν, ἀλλὰ μένουν
ἐν γνώσει στὶς πλάνες τους, ψεύδονται.
ΨΕΥΔΟΝΤΑΙ!
Εἶναι δυνατὸν νὰ μᾶς ἀγαποῦν εἰλικρινὰ οἱ Παπικοί, ἐνῶ παραμένουν
στὶς κακοδοξίες τους; Δὲν γνωρίζουν ὅτι τὸ λεγόμενο «πρωτεῖο καὶ ἀλάθητο
τοῦ Πάπα» εἶναι τελείως ἀστήρικτο καὶ οἱ συνδυασμοί τους περὶ τοῦ δῆθεν
πρωτείου τοῦ ἀποστόλου Πέτρου, τὸ ὁποῖο δῆθεν μεταβίβασε στοὺς δῆθεν
διαδόχους του, εἶναι λόγια μόνο γιὰ ἀφελεῖς; Δὲν γνωρίζουν ὅτι προσθήκη
στὸ Σύμβολο τῆς Πίστεως, δηλαδὴ στὴν ἴδια τὴν διδασκαλία τοῦ Κυρίου
περὶ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, εἶναι ἀπολύτως ἀδιανόητη; Πῶς λοιπὸν
εἶναι δυνατὸ νὰ μᾶς ἀγαποῦν ἀληθινά;
Πῶς πάλι εἶναι
δυνατὸ νὰ μᾶς ἀγαποῦν εἰλικρινὰ οἱ Μονοφυσιτίζοντες τῆς Ἀνατολῆς,
ὅταν ἀπορρίπτουν τὴ θεοπνευστη διδασκαλία τῆς Δ' Οἰκουμενικῆς
καὶ τῶν ἑπομένων τριῶν Συνόδων;
Ἑπομένως
πρὸς τί ὅλες αὐτὲς οἱ θεαματικὲς φιλοφρονήσεις, οἱ θεατρινισμοί,
οἱ ἐναγκαλισμοί, οἱ συνεχεῖς κολακεῖες τῶν λεγομένων οἰκουμενιστῶν;
Ὅσο κι ἂν φανεῖ σκληρό, θὰ πρέπει νὰ τὸ ποῦμε πὼς ὅλα αὐτὰ δὲν ἀποτελοῦν
παρὰ παρωδία ἀγάπης, τὰ δὲ φιλήματα τῶν αἱρετικῶν πρὸς ἐμᾶς μοιάζουν
μὲ φιλήματα Ἰούδα! Ἡ ἀληθινὴ ἀγάπη, ὁ ὄντως Ὀρθόδοξος Οἰκουμενισμὸς
εἶναι αὐτὸς τοῦ ἀποστόλου Παύλου καὶ τῶν ἁγίων Πατέρων τῆς Ἐκκλησίας:
Προσευχὴ θερμὴ γιὰ ὅλους τους πλανεμένους,
ἀλλὰ καμμιὰ οἰκειότητα μαζί τους, ὅσο ἐπιμένουν πεισματικὰ στὴν
πλάνη!
«Ἄσπασαι τοὺς φιλοῦντας ἡμᾶς ἐν πίστει»!
Αὐτὴ εἶναι
ἡ ἀποστολικὴ ὁδός. Ἡ ὁδὸς τῆς Ἐκκλησίας. Αὐτὴν βάδισαν καὶ οἱ ἅγιοι
Πατέρες τῆς Ζ' Οἰκουμενικῆς Συνόδου. Καὶ αὐτὸς εἶναι ὁ αἰώνιος λόγος,
τὸν ὁποῖο ἀπευθύνουν καὶ σὲ μᾶς σήμερα.
«Σκληρὸς ὁ λόγος»! Ναί, ἀλλὰ ὁ μόνος σωστικός.
Καρπὸς ἀληθινῆς, θεομιμήτου ἀγάπης! Ἡ ὁποία εἶναι ΠΟΝΟΣ ΟΛΩΝ ΤΩΝ
ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ!
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ τόμο
τοῦ Περιοδικοῦ «Ο ΣΩΤΗΡ»)
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Εἶπεν
ὁ Κύριος τήν παραβολήν ταύτην. ἐξῆλθεν ὁ σπείρων τοῦ σπεῖραι τὸν σπόρον αὐτοῦ. καὶ ἐν τῷ σπείρειν αὐτὸν ὃ μὲν ἔπεσε
παρὰ τὴν ὁδόν, καὶ κατεπατήθη, καὶ τὰ πετεινὰ τοῦ οὐρανοῦ κατέφαγεν αὐτό· καὶ ἕτερον
ἔπεσεν ἐπὶ τὴν πέτραν, καὶ φυὲν ἐξηράνθη διὰ τὸ μὴ ἔχειν
ἰκμάδα· καὶ ἕτερον ἔπεσεν ἐν μέσῳ τῶν ἀκανθῶν, καὶ συμφυεῖσαι αἱ ἄκανθαι
ἀπέπνιξαν αὐτό. καὶ ἕτερον ἔπεσεν εἰς τὴν γῆν τὴν ἀγαθήν, καὶ φυὲν ἐποίησε
καρπὸν ἑκατονταπλασίονα. ταῦτα λέγων ἐφώνει· Ὁ ἔχων
ὦτα ἀκούειν ἀκουέτω. Ἐπηρώτων δὲ αὐτὸν οἱ μαθηταὶ αὐτοῦ λέγοντες· Τίς εἴη ἡ παραβολή αὕτη; ὁ δὲ εἶπεν· Ὑμῖν
δέδοται
γνῶναι τὰ μυστήρια τῆς βασιλείας τοῦ Θεοῦ, τοῖς δὲ λοιποῖς ἐν παραβολαῖς, ἵνα βλέποντες μὴ βλέπωσι καὶ ἀκούοντες
μὴ συνιῶσιν. Ἔστι
δὲ αὕτη ἡ παραβολή· ὁ σπόρος ἐστὶν
ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ· οἱ δὲ παρὰ τὴν ὁδόν
εἰσιν οἱ ἀκούσαντες, εἶτα ἔρχεται
ὁ διάβολος
καὶ αἴρει τὸν λόγον ἀπὸ τῆς καρδίας αὐτῶν, ἵνα μὴ πιστεύσαντες σωθῶσιν. οἱ δὲ ἐπὶ τῆς πέτρας οἳ ὅταν
ἀκούσωσι, μετὰ χαρᾶς δέχονται τὸν λόγον, καὶ οὗτοι ῥίζαν οὐκ ἔχουσιν, οἳ πρὸς καιρὸν πιστεύουσι καὶ ἐν καιρῷ πειρασμοῦ ἀφίστανται. τὸ δὲ εἰς τὰς ἀκάνθας
πεσόν, οὗτοί
εἰσιν οἱ ἀκούσαντες, καὶ ὑπὸ μεριμνῶν καὶ πλούτου καὶ ἡδονῶν
τοῦ βίου πορευόμενοι συμπνίγονται
καὶ οὐ τελεσφοροῦσι. τὸ δὲ ἐν τῇ καλῇ γῇ, οὗτοί εἰσιν οἵτινες ἐν καρδίᾳ καλῇ καὶ ἀγαθῇ ἀκούσαντες τὸν λόγον κατέχουσι καὶ καρποφοροῦσιν ἐν ὑπομονῇ.
(Λουκ. η΄[8] 5 – 15)
Εἶπε ὁ Κύριος αὐτή τήν παραβολή:
Βγῆκε ὁ σποριὰς στὸ χωράφι του, γιὰ νὰ σπείρει τὸν σπόρο του. Καὶ καθὼς
ἔσπερνε, μερικοὶ σπόροι ἔπεσαν κοντὰ στὸ δρόμο
τοῦ χωραφιοῦ καὶ καταπατήθηκαν ἀπό τούς διαβάτες, καὶ τοὺς κατέφαγαν
τὰ πουλιὰ τοῦ οὐρανοῦ. Ἄλλοι σπόροι πάλι ἔπεσαν πάνω σὲ πετρῶδες ἔδαφος,
κι ἀφοῦ φύτρωσαν, ξεράθηκαν, ἐπειδὴ δὲν εἶχαν ὑγρασία· Κι ἄλλοι σπόροι
ἔπεσαν σὲ ἔδαφος γεμάτο ἀπὸ σπόρους ἀγκαθιῶν, κι ὅταν τὰ ἀγκάθια
φύτρωσαν μαζί τους, τοὺς ἔπνιξαν τελείως. Κι ἄλλοι σπόροι ἔπεσαν μέσα
στὴ γῆ τὴ μαλακὴ καὶ εὔφορη, καὶ ὅταν φύτρωσαν, ἔκαναν καρπὸ ἑκατὸ
φορὲς περισσότερο ἀπ' τὸν σπόρο. Κι ἐνῶ τὰ ἔλεγε αὐτά, γιὰ νὰ δώσει
μεγαλύτερο τόνο στοὺς λόγους του καὶ γιὰ νὰ διεγείρει τὴν προσοχὴ
τῶν ἀκροατῶν του, φώναζε δυνατά: Αὐτὸς
πού ἔχει αὐτιὰ πνευματικὰ καὶ ἐνδιαφέρον πνευματικὸ γιὰ νὰ ἀκούει
καὶ νὰ ἐγκολπώνεται αὐτὰ πού λέω, ἂς ἀκούει.
Οἱ μαθητές του τότε τὸν ρωτοῦσαν
καὶ τοῦ ἔλεγαν: Ποιὰ εἶναι ἡ ἔννοια καὶ ἡ σημασία αὐτῆς τῆς παραβολῆς;
Κι αὐτὸς τοὺς ἀπάντησε: Σὲ σᾶς πού ἔχετε ἐνδιαφέρον καὶ καλὴ διάθεση
σᾶς ἔδωσε ὁ Θεὸς τὴ χάρη του νὰ μάθετε τὶς μυστηριώδεις ἀλήθειες
τῆς βασιλείας τοῦ Θεοῦ· στοὺς ἄλλους ὅμως μιλάω μὲ παραβολές. Αὐτοὶ
δὲν ἔχουν ἐνδιαφέρον νὰ γνωρίσουν καὶ νὰ δεχθοῦν τὶς πνευματικὲς ἀλήθειες,
καὶ ὁ νοῦς τους εἶναι ἀμαθής καὶ ἀνίκανος γιὰ πνευματικὴ διδασκαλία.
Γι' αὐτὸ διδάσκω μὲ τὸν τρόπο αὐτό, γιὰ νὰ μὴν μποροῦν νὰ δοῦν βαθύτερα
καὶ καθαρότερα, ἂν καὶ θὰ βλέπουν μὲ τὰ σωματικά τους μάτια, καὶ γιὰ
νὰ μὴν μποροῦν νὰ καταλάβουν, ἂν καὶ θὰ ἀκοῦν τὴ διδασκαλία πού τοὺς ἐξηγεῖ
τὰ μυστήρια. Καὶ τὸ κάνω αὐτὸ ὄχι μόνο γιὰ λόγους δικαιοσύνης, ἀλλά
καὶ ἀπὸ ἀγαθότητα, γιὰ νὰ μὴν ἐπιβαρύνουν τὴ θέση τους περιφρονώντας
τὴν ἀλήθεια, καὶ σκληρυνθοῦν περισσότερο. Ἡ σημασία τῆς παραβολῆς
εἶναι αὐτή: Ὁ σπόρος συμβολίζει τὸν λόγο τοῦ Θεοῦ. Τὸ ἔδαφος πού εἶναι
κοντὰ στὸ δρόμο συμβολίζει αὐτοὺς πού ἄκουσαν ἁπλῶς καὶ μόνο τὸν λόγο.
Ἔπειτα ἔρχεται ὁ διάβολος καὶ ἀφαιρεῖ τὸν λόγο ἀπὸ τὶς καρδιές
τους, γιὰ νὰ μὴν πιστέψουν καὶ σωθοῦν. Τὸ πετρῶδες ἔδαφος ἐξάλλου πού δέχθηκε
τὸν σπόρο συμβολίζει αὐτοὺς οἱ ὁποῖοι ὅταν ἀκούσουν τὸν λόγο τοῦ Θεοῦ
τὸν δέχονται μὲ χαρὰ καὶ ἐνθουσιασμό. Μέσα τους ὅμως δὲν ἔχει αὐτὸς
βαθιὰ ρίζα, γιὰ νὰ στερεωθεῖ. Γι’ αὐτὸ ἀκριβῶς αὐτοὶ γιὰ λίγο χρόνο
πιστεύουν, ὅταν ὅμως ἔλθει καιρὸς πειρασμοῦ ἢ διωγμοῦ ἀπομακρύνονται
ἀπὸ τὴν πίστη. Οἱ σπόροι πού ἔπεσαν στὰ ἀγκάθια συμβολίζουν ἐκείνους
πού ἄκουσαν τὸν λόγο τοῦ Θεοῦ κι ἀρχίζουν μὲ κάποια προθυμία νὰ βαδίζουν
στὸν δρόμο τῆς πίστεως. Πνίγονται ὅμως ἀπὸ τὶς ἀγωνιώδεις φροντίδες
γιὰ νὰ ἀποκτήσουν πλούτη, καθὼς κι ἀπὸ τὶς ἀπολαύσεις τῆς σαρκικῆς
ζωῆς, στὴν ὁποία διευκολύνουν τὰ πλούτη πού ἀπέκτησαν, κι ἔτσι δὲν
προκύπτουν οὔτε φτάνουν μέχρι τὸ τέλος, προκειμένου νὰ δώσουν τὸν καρπό.
Οἱ σπόροι τώρα πού ἔπεσαν στὴν εὔφορη γῆ συμβολίζουν τοὺς ἀνθρώπους
ἐκείνους οἱ ὁποῖοι μὲ καρδιὰ καλοπροαίρετη, εὐθεία καὶ ἀγαθὴ ἄκουσαν
καὶ κατανόησαν τὸν λόγο καὶ τὸν κρατοῦν σφιχτὰ μέσα τους, καὶ καρποφοροῦν
τὶς ἀρετὲς δείχνοντας ὑπομονὴ καὶ καρτερία στὶς θλίψεις καὶ τοὺς πειρασμοὺς
καὶ σ' ὅλα τὰ ἐμπόδια πού συναντοῦν στὴν ἄσκηση τῆς πνευματικῆς ζωῆς.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου