ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ ΝΕΚΤΑΡΊΟΥ
ΧΛΩΡΑΚΑΣ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΣΤ΄ ΛΟΥΚΑ
(13 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2022)
(ΤΕΛΩΝΟΥ ΚΑΙ ΦΑΡΙΣΑΙΟΥ)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
Τέκνον
Τιμόθεε, παρηκολούθηκάς μου τῇ διδασκαλίᾳ,
τῇ ἀγωγῇ, τῇ προθέσει, τῇ πίστει, τῇ μακροθυμίᾳ, τῇ ἀγάπῃ, τῇ ὑπομονῇ, τοῖς διωγμοῖς, τοῖς παθήμασιν,
οἷά μοι ἐγένοντο
ἐν Ἀντιοχείᾳ, ἐν Ἰκονίῳ, ἐν Λύστροις, οἵους διωγμοὺς ὑπήνεγκα! καὶ ἐκ πάντων με ἐρρύσατο
ὁ Κύριος. καὶ πάντες δὲ οἱ θέλοντες εὐσεβῶς
ζῆν ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ διωχθήσονται· πονηροὶ δὲ ἄνθρωποι καὶ γόητες προκόψουσιν ἐπὶ τὸ χεῖρον, πλανῶντες
καὶ πλανώμενοι. σὺ δὲ μένε ἐν οἷς ἔμαθες καὶ ἐπιστώθης, εἰδὼς παρὰ τίνος ἔμαθες, καὶ ὅτι ἀπὸ βρέφους τὰ ἱερὰ γράμματα οἶδας, τὰ δυνάμενά σε σοφίσαι εἰς σωτηρίαν διὰ πίστεως τῆς ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ.
(Β΄ Τιμοθ. γ΄ [3] 10 – 15)
|
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Παιδί μου Τιμόθεε, ἐσὺ ἔχεις
παρακολουθήσει τὴ διδασκαλία μου, τὴ γενικότερη συμπεριφορά μου, τὴν πρόθεση
καὶ τὰ ἐλατήριά μου, τὴ φωτισμένη πίστη μου, τὴ μακροθυμία μου, τὴν ἀγάπη μου,
τὴν ὑπομονή μου, τοὺς διωγμούς μου,
τὰ
παθήματά μου, σὰν αὐτὰ ποὺ ὑπέμεινα στὴν Ἀντιόχεια, στὸ Ἰκόνιο, στὰ Λύστρα. Τί
φοβεροὺς
διωγμοὺς
ὑπέφερα!
καὶ ἀπ᾿ ὅλους
μὲ
γλύτωσε ὁ Κύριος. Κι ὄχι μόνο ἐγὼ ἔπαθα καὶ πάσχω αὐτά, ἀλλὰ κι ὅλοι ὅσοι θέλουν
νὰ
ζοῦν
μὲ
εὐσέβεια,
ὅπως ἁρμόζει στοὺς
πιστοὺς
ποὺ
εἶναι
ἑνωμένοι μὲ
τὸν
Ἰησοῦ
Χριστό, θὰ
καταδιωχθοῦν. Ἀντιθέτως,
ἄνθρωποι κακοί, ποὺ
καταδιώκουν καὶ
βασανίζουν τοὺς
εὐσεβεῖς, ἀλλὰ καὶ ἀπατεῶνες, θὰ προχωροῦν ἀπὸ τὸ κακὸ στὸ χειρότερο· θὰ πλανοῦν καὶ θὰ ἐξαπατοῦν τοὺς ἄλλους, ἀλλὰ καὶ αὐτοὶ οἱ ἴδιοι θὰ πλανῶνται καὶ θὰ ἐξαπατῶνται. Ἐσὺ ὅμως,
Τιμόθεε, μένε ἀκλόνητος
σ᾿ ἐκεῖνα ποὺ ἔμαθες καὶ βεβαιώθηκες γιὰ τὴν ἀλήθειά τους ἀπὸ
τὴν
προσωπική σου πείρα, διότι ξέρεις καλὰ ἀπὸ ποιὸν διδάσκαλο τὰ ἔμαθες. Αὐτὸ μὴν τὸ ξεχνᾶς ποτέ, ἀλλὰ νὰ τὸ διατηρεῖς ζωντανὰ στὴ μνήμη σου, καὶ ὅτι ἀκόμη ἀπὸ μικρὸ παιδὶ γνωρίζεις τὶς Ἅγιες Γραφές, οἱ
ὁποῖες μποροῦν
νὰ
σοῦ μεταδώσουν τὴν
ἀληθινὴ σοφία, ποὺ ὁδηγεῖ στὴ σωτηρία μὲ τὴν πίστη στὸν Ἰησοῦ Χριστό.
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Εἶπεν ὁ Κύριος τήν
παραβολήν ταύτην· Ἄνθρωποι δύο ἀνέβησαν εἰς τὸ ἱερὸν προσεύξασθαι,
ὁ εἷς Φαρισαῖος
καὶ ὁ ἕτερος τελώνης. ὁ Φαρισαῖος
σταθεὶς πρὸς ἑαυτὸν ταῦτα προσηύχετο· ὁ Θεός, εὐχαριστῶ σοι ὅτι οὐκ εἰμὶ ὥσπερ οἱ λοιποὶ τῶν ἀνθρώπων, ἅρπαγες, ἄδικοι, μοιχοί, ἢ καὶ ὡς οὗτος ὁ τελώνης· νηστεύω
δὶς τοῦ σαββάτου, ἀποδεκατῶ πάντα ὅσα κτῶμαι. καὶ ὁ τελώνης μακρόθεν
ἑστὼς οὐκ ἤθελεν οὐδὲ τοὺς ὀφθαλμοὺς εἰς τὸν οὐρανόν ἐπᾶραι, ἀλλ' ἔτυπτεν εἰς τὸ στῆθος αὐτοῦ λέγων· ὁ Θεός, ἱλάσθητί μοι τῷ ἁμαρτωλῷ. λέγω ὑμῖν, κατέβη οὗτος
δεδικαιωμένος εἰς τὸν οἶκον αὐτοῦ ἢ γὰρ ἐκεῖνος· ὅτι πᾶς ὁ ὑψῶν ἑαυτὸν ταπεινωθήσεται,
ὁ δὲ ταπεινῶν ἑαυτὸν ὑψωθήσεται.
(Λουκᾶ ιη΄ 10 – 14)
ΑΠΟ ΤΟ ΨΕΜΑ ΣΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ
ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΗ ΟΜΙΛΙΑ
ΣΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Νέα πνευματικὴ
περίοδος ἀνοίγει τὶς πύλες της σήμερα. Ἡ περίοδος τοῦ Τριωδίου. Ἡ
ἁγία μας Ἐκκλησία μᾶς καλεῖ τώρα σὲ ἐντονότερους πνευματικοὺς ἀγῶνες,
μᾶς προτρέπει σὲ περισυλλογὴ καὶ μετάνοια. Ἡ περίοδος αὐτὴ ἐγκαινιάζεται
μὲ τὴν παραβολὴ τοῦ Τελώνου καὶ Φαρισαίου, μία παραβολὴ ἡ ὁποία
μᾶς καλεῖ νὰ παραβάλουμε, νὰ συγκρίνουμε τὸν ἑαυτό μας μὲ τὰ δύο πρόσωπα
ποὺ παρουσιάζει, ἀλλὰ καὶ μὲ τοὺς ἀντιθέτους κόσμους ποὺ τὸ καθένα
τους ἐκπροσωπεῖ.
1. ΕΓΩΙΣΜΟΣ: ΤΟ
ΜΕΓΑΛΟ ΨΕΜΑ
Δύο ἄνθρωποι,
μᾶς λέγει ὁ Κύριος, ἀνέβηκαν ἀπὸ τὴν πόλη τῆς Ἱερουσαλὴμ στὸν Ναὸ
τοῦ Σολομῶντος, ποὺ βρισκόταν κτισμένος ψηλὰ στὸν λόφο, γιὰ νὰ προσευχηθοῦν.
Δύο ἄνθρωποι ἐντελῶς ἀντίθετοι μεταξύ τους. «Ὁ εἷς Φαρισαῖος καὶ ὁ ἕτερος τελώνης...»!
Οἱ Φαρισαῖοι
ἀνῆκαν στὶς ἀνώτερες κοινωνικὲς τάξεις τῶν Ἰουδαίων. Τηροῦσαν τὶς
διατάξεις τοῦ Νόμου, νηστεῖες, προσευχές, ἐλεημοσύνες. Τὸ ἐσωτερικό
τους ὅμως ἦταν θλιβερό. Γεμάτο ὑπερηφάνεια καὶ φιλαυτία. Μεγαλόπρεπα
λοιπὸν ὁ φαρισαῖος στάθηκε στὸ κέντρο τῆς αὐλῆς τοῦ Ναοῦ, γιὰ νὰ τὸν
βλέπουν ὅλοι, καὶ ἄρχισε νὰ λέει τὴν προσευχή του.
—Θεέ μου, Σὲ εὐχαριστῶ,γιατί
ἐγὼ εἶμαι ἄνθρωπος ξεχωριστός! Ἐγὼ καθόλου δὲ μοιάζω μὲ τοὺς ἄλλους
ἀνθρώπους,τοὺς τόσο ἁμαρτωλούς! Αὐτοὶ εἶναι ἄδικοι, κλέφτες, ἀνήθικοι!
Καὶ στρέφοντας τὴ ματιά του πρὸς τὸ μέρος τοῦ τελώνη, πρόσθεσε: —Δὲν
μοιάζω ἐγὼ μ᾿ ἐκεῖνον ἐκεῖ, τὸν ἁμαρτωλὸ τελώνη! Ἐγὼ κάνω καὶ ἔργα
παραπάνω ἀπ᾿ ὅσα ὁρίζει ὁ Νόμος. Νηστεύω δύο φορὲς τὴν ἑβδομάδα,
καὶ ἀπὸ ὅλα τὰ εἰσοδήματά μου, ἀκόμη κι ἀπὸ αὐτὰ ποὺ δὲν προβλέπει
ὁ Νόμος, τὸ ἕνα δέκατο τὸ δίνω στὸν Ναό...
Ἔτσι τελείωσε
τὴν προσευχή του ὁ Φαρισαῖος. Μιὰ προσευχὴ γεμάτη ἀλαζονεία καὶ
ψεύδη. Διότι ὁ Φαρισαῖος εἶναι τυφλός. Ὁ ἐγωισμός του δὲν τὸν ἀφήνει
νὰ δεῖ καθαρὰ τὴν πραγματικότητα. Αἰσθάνεται τὸν ἑαυτό του τέλειο
καὶ χωρὶς ἁμαρτίες! Ἀλλὰ εἶναι δυνατὸν νὰ μὴ εἶχε καμμιὰ ἀπολύτως
ἁμαρτία;
Ἐπιπλέον καταδικάζει
καὶ ὅλους τοὺς ἄλλους ἀνθρώπους. Ὅλοι τους εἶναι ἁμαρτωλοὶ καὶ ἀνήθικοι·
μόνο αὐτὸς εἶναι ὁ δίκαιος. Δὲν ὑπάρχουν λοιπὸν στὸν κόσμο ἄλλοι καλοὶ
καὶ εὐσεβεῖς; Πῶς μπορεῖ νὰ γνωρίζει τί κρύβει ἡ ψυχὴ τοῦ κάθε ἀνθρώπου;
Μιλάει ἀκόμη χωρὶς ἀγάπη καὶ εὐσπλαγχνία γιὰ τὸν τελώνη, χωρὶς νὰ
τοῦ δίνει ἔστω κάποια ἐλαφρυντικά. Ὁ Φαρισαῖος πράγματι εἶναι καὶ
ἄδικος καὶ ψεύτης.
Ἂς συγκρίνουμε
λοιπὸν κι ἐμεῖς τώρα τὸν ἑαυτό μας μὲ τὸν Φαρισαῖο. Μήπως κι ἐμᾶς κάποια
φαρισαϊκὴ νοοτροπία συχνά μας σκοτίζει τὸν νοῦ καὶ τυφλώνει τὰ
πνευματικά μας αἰσθητήρια; Μὴ μᾶς φανεῖ παράξενο. Στὴν κατάσταση
τοῦ φαρισαϊσμοῦ, γινόμαστε κάποτε κι ἐμεῖς καὶ ψεῦτες καὶ ἄδικοι!
Συχνά, συνειδητῶς ἢ ὄχι, περιφρονοῦμε τοὺς ἄλλους μὲ τὰ λόγιά μας ἢ
τὴ συμπεριφορά μας. Τοὺς θεωροῦμε ὑποδεεστέρους καὶ τοὺς καταδικάζουμε.
Πιστεύουμε ὅτι ἐμεῖς εἴμαστε καλύτεροι ἀπὸ αὐτούς, πιὸ καλλιεργημένοι.
Μένουμε στὰ ἐξωτερικά μας στοιχεῖα καὶ ἐθελοτυφλοῦμε μπροστὰ στὴν
ἐσωτερική μας ἀκαταστασία.
Εἶναι φανερὸ
λοιπὸν ὅτι ὁ ἐγωισμός μας ἀδικεῖ καὶ ἐμᾶς τοὺς ἴδιους καὶ τοὺς ἄλλους.
Νὰ ἀπαλλαγοῦμε λοιπὸν ἀπὸ τὴν τυφλὴ φαρισαϊκὴ νοοτροπία ποὺ κρύβεται
μέσα μας, γιὰ νὰ πάψουμε νὰ ζοῦμε μέσα στὸ μεγάλο μας ψέμα, νὰ δοῦμε
καθαρὰ τὴν πραγματικότητα.
Πῶς ὅμως θὰ γίνει
αὐτό; Μᾶς τὸ ὑποδεικνύει ὁ τελώνης.
2. ΤΑΠΕΙΝΟΦΡΟΣΥΝΗ: Η
ΑΛΗΘΕΙΑ
Οἱ τελῶνες ἦταν
Ἰουδαῖοι ὑπάλληλοι τῶν Ρωμαίων γιὰ νὰ εἰσπράττουν τοὺς φόρους ἀπό
τους ὑπόδουλους συμπατριῶτες τους. Ζητοῦσαν συνήθως περισσότερα,
γιὰ νὰ κερδίζουν καὶ οἱ ἴδιοι.
Ὁ τελώνης λοιπὸν
στάθηκε μακριὰ ἀπὸ τὸ θυσιαστήριο. Μακριὰ ἀπὸ τὸν Φαρισαῖο. Κι ἀπὸ
τὴν ντροπὴ ποὺ τοῦ ἔφερναν οἱ τόσες ἀδικίες του, ὄχι μόνο τὰ χέρια
του, ἀλλὰ οὔτε καὶ τὰ μάτια δὲν ὕψωσε πρὸς τὸν οὐρανό!... Ἀλλὰ τί ἔκανε;
Χτυποῦσε συνέχεια τὰ στήθη του μὲ συντριβὴ καὶ μετάνοια. Γιατί ἐκεῖ
μέσα στὰ στήθη κρυβόταν ἡ ἀκάθαρτη καρδιά του.
Μιὰ προσευχὴ
μονάχα ἔβγαινε ἀπὸ τὰ χείλη του μὲ πόνο. Μιὰ προσευχὴ μικρὴ σὲ ἔκταση
ἀλλὰ μεγάλη σὲ βάθος,τόσο δυνατή, ὥστε νὰ ἑλκύσει τὸ ἔλεος τοῦ Θεοῦ.
«Ὁ Θεός, ἱλάσθητί μοι τῷ ἁμαρτωλῷ»!
ἔκραζε διαρκῶς. Μιὰ προσευχὴ εὐάρεστη στὸν Θεό. Αὐτὸ ἀκριβῶς βεβαιώνει
ὁ Κύριός μας μὲ τὴ βαρυσήμαντη διακήρυξή Του: «Πᾶς ὁ ὑψῶν ἑαυτὸν ταπεινωθήσεται, ὁ δὲ ταπεινῶν ἑαυτὸν ὑψωθήσεται».
Παράδοξα τὰ
μηνύματα τῆς παραβολῆς. Ὁ Κύριος ἐπαινεῖ τὸν τελώνη καὶ τὸν παρουσιάζει
ὡς πρότυπο. Τί ἔχει ὅμως νὰ δώσει σὲ μᾶς ὁ τελώνης; Ὁ τελώνης ἀσφαλῶς
δὲν ἔχει νὰ παρουσιάσει καλὲς πράξεις. Ἔχει ὅμως αὐτὸ ποὺ ἀξίζει περισσότερο
ἀπὸ ὅλα. Ἔχει ταπεινὴ συναίσθηση τῆς ἁμαρτωλότητός του. Βλέπει καθαρὰ
τὴν ἀλήθεια, καὶ τὸ πρῶτο ποὺ ἀντικρύζει εἶναι τὰ λάθη του, οἱ ἁμαρτίες
του καὶ τίποτε ἄλλο. Δὲν κατακρίνει κανένα, μόνο τὸν ἑαυτό του! Συναισθάνεται
ὅμως καὶ τὸ ἄπειρο ἔλεος τοῦ Θεοῦ. Καὶ καθὼς δὲν ἔχει ἀρετὲς νὰ παρουσιάσει
στὸν Θεό, προσφέρει τὴν εἰλικρινῆ του μετάνοια.
Ἂς στρέψουμε
λοιπὸν καὶ ἐμεῖς τελωνικῶς τὸν φακὸ τῆς προσοχῆς μας στὸν ἑαυτό μας
κι ἂς συνειδητοποιήσουμε ὅτι κι ἐμεῖς εἴμαστε ἁμαρτωλοί. Καὶ ὅσο
συνειδητοποιοῦμε τὴν ἀσχήμια τῆς ψυχῆς μας, τόσο θὰ βλέπουμε τοὺς
ἄλλους ὡς καλυτέρους μας. Τέτοια τελωνικὴ συναίσθηση εἶχαν ὅλοι
οἱ Ἅγιοι· τέτοια ὀφείλουμε νὰ ἀποκτήσουμε κι ἐμεῖς.
Μὲ βαθειὰ λοιπὸν
συναίσθηση τῆς ἁμαρτωλότητός μας ἀλλὰ καὶ τοῦ ἀπείρου ἐλέους τοῦ
Θεοῦ, ἂς παραθέτουμε τὸν ἑαυτό μας καὶ τὴ ζωή μας ὅλη στὸ πέλαγος
τῆς θείας εὐσπλαγχνίας καὶ ἀγάπης. Καὶ ὁ Ἅγιος Θεὸς θὰ μᾶς ἐλεεῖ, θὰ
μᾶς ὑψώνει καὶ θὰ μᾶς ἁγιάζει.
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ τόμο
τοῦ Περιοδικοῦ «Ο ΣΩΤΗΡ»)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου