Σάββατο 13 Μαΐου 2023

Οἱ τρεῖς κήποι

 


Μεγάλοι σταθμοί στν στορία τοῦ ἀνθρωπίνου γένους ὑπῆρξαν τρεῖς κῆποι: ὁ κῆπος τῆς Ἐδέμ, ὁ κῆπος τῆς Γεθσημανῆ καί ὁ κῆπος τῆς Ἀναστάσεως. Παραμένουν τρία ἀνεξίτηλα ρόσημα τῆς πανανθρώπινης ἱστορίας. 

Ὁ κῆπος τῆς Ἐδέμ. Ὅπως μᾶς πληροφορεῖ ἡ θεία Γραφή, «ἐφύτευσεν ὁ Θεός παράδεισον ἐν Ἐδὲμ κατά ἀνατολάς καί ἔθετο ἐκεῖ τόν ἄνθρωπον, ὃν ἔπλασε» (Γεν. β ́[2] 8). Ὁ παντοδύναμος καί ἀπειροτέλειος Θεός διέταξε καί φύτρωσε κῆπος, παράδεισος, μ πλούσια κα ποικίλη βλάστηση, στὴν Ἐδέμ, πού βρίσκεται πρός τήν Ἀνατολή. Ἐκεῖ τοποθέτησε τὸν ἄνθρωπο πο δημιούργησε. Ὁ κῆπος τῆς Ἐδὲμ εἶναι ὁ κῆπος τῆς ἄδολης χαρᾶς, τῆς ἀληθινῆς εὐφροσύνης καί τῆς πραγματικῆς εὐτυχίας τοῦ ἀνθρώπου. παρουσία τοῦ Θεοῦ ἀνάμεσα στοὺς πρώτους ἀνθρώπους, τὸν Ἀδάμ κα τν Εὔα, ἡ ἀναστροφή του μέ αὐτούς, τὸ μεγαλεῖο καὶ τὸ πλῆθος τῶν δημιουργημάτων, ὅλα συντελοῦσαν στ νὰ κάνουν ὅλο καί μεγαλύτερη τήν ετυχία κα τ χαρά τους. 

Ὅμως αὐτὸς ὁ ἅγιος τόπος μεταβλήθηκε σ πεδίο μάχης μεταξύ τοῦ διαβόλου κα τῶν πρωτοπλάστων. κολούθησε ποχώρηση τῆς Εὔας κα τοῦ δάμ στς ποβολς τοῦ Πονηροῦ καί τελικά ξωσή τους ἀπὸ τὸν κῆπο τῆς χαρᾶς καί τῆς εὐτυχίας. Μετὰ τὴν ἔξωσή τους ὑφίστανται τς συνέπειες τῆς παρακοῆς τους: «Εἰς τὸ ἑξῆς μὲ τὸν ἱδρώτα τοῦ προσώπου σου θὰ κερδίζεις κα θὰ τρῶς τό ψωμί σου μέχρις ὅτου πεθάνεις. κόπος και μόχθος, οἱ ἀσθένειες θά εἶναι ὁ καθημερινός σύντροφός σου» (Γεν. γ'[3] 19). λες ατές οἱ ὀδυνηρές συνέπειες τοῦ δράματος τῆς παρακοῆς θ συνοδεύουν πλέον κα τος ἀπογόνους τοῦ Ἀδάμ. Κα πρς τν Εὔα εἶπε ὁ Θεός: «Μ ὀδύνες κα πόνους θὰ γεννᾶς τὰ τέκνα σου. Ὁ σύζυγός σου θά εἶναι ὁ κηδεμόνας, καταφυγή, προστασία καί ἡ ἀσφάλειά σου στ βάσανα πού θά σέ συναντοῦν» (Γεν. γ'[3] 16). 

Ὁ δεύτερος κπος εἶναι ὁ κῆπος τῆς Γεθσημανῆ. Εἶναι ὁ κῆπος μέσα στν ὁποῖο ἀρχίζει ἡ θυσία τοῦ Γολγοθᾶ, ποὺ θὰ ὁλοκληρωθεῖ ἐπάνω στον Σταυρό. «Ταῦτα εἰπὼν ὁ Ἰησοῦς ἐξῆλθε σύν τοῖς μαθηταῖς αὐτοῦ πέραν τοῦ χειμάρρου τῶν Κέδρων, ὅπου ἦν κῆπος, εἰς ὃν εἰσῆλθεν αὐτός καί οί μαθηταί ατοῦ» (Ἰω. ιη' [18] 1). «Κι ἐκεῖνος ἀπομακρύνθηκε ἀπ᾿ αὐτοὺς σ ἀπόσταση πετροβολιᾶς, κι ἐκεῖ γονατιστς προσεύχεται: Πάτερ, ἐάν εἶναι θέλημά σου νὰ ἀπομακρύνεις τ ποτήριο αὐτὸ τοῦ θανάτου ἀπ μένα, ἀπομάκρυνέ το. Ἂς μ γίνει ὅμως αὐτό πού θέλει ἡ ἀνθρώπινη φύση μου λόγῳ τῆς φυσικῆς ἀποστροφῆς πρὸς τὸν θάνατο, ἀλλὰ αὐτ πο θέλεις σύ... Κα ὁ ίδρώτας του ἔγινε ἄφθονος κα πηχτς σν κομμάτια πηγμένου αἵματος πο πέφτουν στ γῆ» (Λουκ. κβ' [22] 41-44). 

Στὸν κῆπο τῆς Γεθσημανῆ ὁ νέος δάμ, ὁ Κύριός μας Ἰησοῦς Χριστός, μέ τὴν πλήρη κα τελεία ὑπακοὴ στὸν οὐράνιο Πατέρα Του καί μέ τή θυσία του ἐπάνω στὸν Σταυρό, θά πανόρθωσε τίς ὀλέθριες συνέπειες τῆς ἀνυπακος τοῦ πρώτου Ἀδάμ στὸν κῆπο τῆς Ἐδέμ. 

Ὑπάρχει καὶ τρίτος κῆπος. Εἶναι ὁ κπος τῆς Ἀναστάσεως μέ τόν Τάφο τοῦ Κυρίου. «ν δ ἐν τῷ τόπῳ ὅπου ἐσταυρώθη κῆπος καί ἐν τῷ κήπῳ μνημεῖον καινόν, ἐν ᾧ οὐδέπω οὐδεὶς ἐτέθη» (ω. ιθ ́ [19] 41). Ὁ ἐνταφιασμός τοῦ Σωτῆρος Χριστοῦ στὸν κῆπο κα ἡ Ἀνάστασή Του θά συντελέσουν ὥστε νά μεταβληθεῖ αὐτὸς ὁ κῆπος σ νέο κῆπο τῆς Ἐδέμ καί ἀνώτερο ἀπό ἐκεῖvov. 

Ὁ κῆπος τῆς Ἀναστάσεως μὲ τὸν κεν Τάφο τοῦ Κυρίου ἀποτελεῖ πηγή χαρς καί πραγματικῆς εὐτυχίας. Τώρα πλέον ὁ θάνατος καταργεῖται, καί ὁ παλαις Ἀδὰμ ἀνασταίνεται διὰ τῆς Ἀναστάσεως τοῦ νέου Ἀδάμ, τοῦ Χριστοῦ.

Τρεῖς κποι, τρεῖς σταθμο τῆς ἀνθρωπότητας. Ὁ πρῶτος κῆπος, τῆς Ἐ- δέμ, εἶναι ὁ κῆπος τῆς παρακοῆς τοῦ Ἀδάμ στὴν ἐντολὴ τοῦ Θεοῦ μὲ ὅλες τίς ὀλέθριες συνέπειες τῆς ἁμαρτίας γιὰ ὅλους τοὺς ἀνθρώπους. Ὁ δεύτερος κῆπος, τῆς Γεθσημανῆ, εἶναι ὁ κῆπος τῆς ὑπακοῆς καί τῆς μέχρι θανάτου ἐπ τοῦ Σταυροῦ τελείας ὑποταγῆς τοῦ Κυρίου στ θέλημα τοῦ οὐρανίου Πατρός Του, προκειμένου ν πραγματοποιηθεῖ τὸ ἀπολυτρωτικό ἔργο Του στ γῆ. Καὶ ὁ τρίτος κῆπος, ὁ κῆπος τῆς Ἀναστάσεως, προσφέρει τ μεγαλύτερο μήνυμα καί χάρισμα στὸν ἄνθρωπο, τὸ μήνυμα καί χάρισμα τῆς νίκης κατά τοῦ θανάτου: «γέρθη, οὐκ ἔστιν ὧδε»! (Μάρκ. ιϚ' [16] 6). 

Τώρα ζομε μέσα στ χαρά, τό φῶς, τὴν εὐτυχία τοῦ τρίτου κήπου. Νὰ μᾶς συγκλονίζει αὐτ κα ν μᾶς παρακινεῖ νὰ ἀνταποκρινόμαστε στὴν ἄπειρη ἀγάπη τοῦ ἐν Τριάδι Θεοῦ μας.

 ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ "Ο ΣΩΤΗΡ" ΤΟΜΟΣ 2015, σελ. 185-186

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου