Παρασκευή 28 Φεβρουαρίου 2025

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΤΥΡΙΝΗΣ. ΤΑ ΑΝΑΓΝΩΣΜΑΤΑ

 

 ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ

ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΧΛΩΡΑΚΑΣ   

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΤΥΡΙΝΗΣ



(2 ΜΑΡΤΙΟΥ 2025)

Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ (Τῆς Τυρινῆς)

δελφοί, νν γ­γ­τε­ρον ­μν σω­τη­ρ­α ­τε ­πι­στε­­σα­μεν.  νξ προ­­κο­ψεν, δ ­μ­ρα γ­γι­κεν. ­πο­θ­με­θα ον τ ρ­γα το σκ­τους κα ν­δυ­σ­με­θα τ ­πλα το φω­τς. ς ν ­μ­ρ ε­σχη­μ­νως πε­ρι­πα­τ­σω­μεν, μ κ­μοις κα μ­θαις, μ κο­­ταις κα ­σελ­γε­­αις, μ ­ρι­δι κα ζ­λ, λ­λ' ν­δ­σα­σθε τν Κριον ­η­σον Χρι­στν, κα τς σαρ­κς πρ­νοι­αν μ ποι­ε­σθε ες ­πι­θυ­μ­ας. Τν δ ­σθε­νον­τα τ π­στει προσ­λαμ­β­νε­σθε, μ ες δι­α­κρ­σεις δι­α­λο­γι­σμν. ς μν πι­στε­­ει φα­γεν πν­τα, δ ­σθε­νν λ­χα­να ­σθ­ει. ­σθ­ων τν μ ­σθ­ον­τα  μ ­ξου­θε­νε­­τω, κα μ ­σθ­ων τν ­σθ­ον­τα μ κρι­ν­τω· Θε­ς γρ α­τν προ­σε­λ­βε­το. σ τς ε κρ­νων λ­λ­τριον ο­κ­την; τ ­δ­ Κυ­ρ­ στ­κει π­πτει· στα­θ­σε­ται δ· δυ­να­τς γρ ­στιν Θε­ς στ­σαι α­τν. 

                                      (Ρωμ. ιγ΄[13] 11 – ιδ΄[14] 4)

 

ΕΡ­ΜΗ­ΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜ­ΠΕ­ΛΑ)

­δελ­φοί, τώ­ρα ­μέ­ρα τς δευ­τέ­ρας πα­ρου­σί­ας, πού θά ση­μά­νει τήν πλή­ρη ­πο­λύ­τρω­ση τν πι­στν, ε­ναι πλη­σι­έ­στε­ρη σέ μς πα­ρά τό­τε πού πι­στέ­ψα­με. ­άν λοι­πόν τό­τε δεί­ξα­με ζ­λο καί δρα­στη­ρι­ό­τη­τα, πο­λύ πε­ρισ­σό­τε­ρο πρέ­πει νά τά δεί­ξου­με καί τώ­ρα. ζω­ή α­τή, πού μοιά­ζει μέ νύ­χτα σκο­τει­νή, προ­χώ­ρη­σε, ­ν ­μέ­ρα τς λ­λης ζω­ς πλη­σί­α­σε. Κι ν ­κό­μη δέν λ­θει Κύ­ριος σύν­το­μα μέ τήν ν­δο­ξη δευ­τέ­ρα Του πα­ρου­σί­α, ρ­χε­ται ­μως γιά τόν κα­θέ­να μας μέ τό θά­να­το. Πλη­σιά­ζει λοι­πόν γιά τόν κα­θέ­να μας ­μέ­ρα τς λ­λης ζω­ής. ς ­πο­θέ­σου­με λοι­πόν σάν νυ­κτε­ρι­νά ν­δύ­μα­τα τά ρ­γα τς ­μαρ­τί­ας, πού γί­νον­ται στό σκο­τά­δι, καί ς ντυ­θο­με σάν λ­λα ­πλα τά φω­τεινά ρ­γα τς ­ρε­τς. ­πως συμ­πε­ρι­φέ­ρε­ται κα­νες τν ­μέ­ρα, πού τ βλέμ­μα­τα πολ­λν τν πα­ρα­κο­λου­θον, ­τσι κι ­μες ς συμ­πε­ρι­φερ­θο­με μ ε­πρέ­πεια κα σε­μνό­τη­τα· ­χι μ ­σε­μνα φα­γο­πό­τια κα με­θύ­σια, ο­τε μ πρά­ξεις α­σχρό­τη­τας κα ­σέλ­γειας, ο­τε μ φι­λο­νι­κί­ες κα ζη­λο­τυ­πί­ες. λ­λά φο­ρέ­στε σν ν­δυ­μα τς ψυ­χς σας τν Κύ­ριο ­η­σο Χρι­στό, ­στε στν ­λη ζω­ή σας ν μοι­ά­σε­τε μ’ α­τόν. Κα μ φρον­τί­ζε­τε γι τ σάρ­κα, πς ν ­κα­νο­ποι­ε­τε τς πα­ρά­νο­μες ­πι­θυ­μί­ες της. Τέ­τοι­α πρέ­πει ν ε­ναι συμ­πε­ρι­φο­ρ σας μέ­σα στν κοι­νω­νί­α πού ζε­τε. ­πάρ­χουν ­μως κα με­ρι­κο Χρι­στια­νο ­δύ­να­τοι στν πί­στη. Ν λοι­πν ποι­ πρέ­πει ν ε­ναι κα πρς α­τούς συμ­πε­ρι­φο­ρά σας: Ν δέ­χε­στε μ κα­λο­σύ­νη ­κε­νον πού ε­ναι ­δύ­να­τος στν πί­στη κα ­ξαρ­τ τ σω­τη­ρί­α του κα ­π τ δι­ά­κρι­ση τν φα­γη­τν κα τν ­με­ρν, χω­ρς ν συ­ζη­τ­τε κα ν ­πι­κρίνετε τς ­δέ­ες του. λ­λος βέ­βαι­α πι­στεύ­ει ­τι δν ­πα­γο­ρεύ­ε­ται ν φά­ει ­λα τ φα­γη­τά. ­ν ­δύ­να­τος στν πί­στη τρώ­ει λα­χα­νι­κ κα ­πο­φεύ­γει τ λ­λα φα­γη­τ ­π τ φό­βο μή­πως μο­λυν­θε ­π’ α­τά. ­κε­νος πού λό­γ τς ­σχυ­ρό­τε­ρης πί­στης του τρώ­ει ­π’ ­λα τ φα­γη­τά, ς μν πε­ρι­φρο­νε ς στε­νο­κέ­φα­λο ­κε­νον πού δν τρώ­ει ­π’ ­λα. Κι α­τός πού δν τρώ­ει ­π’ ­λα, ς μν κα­τα­κρί­νει ­κε­νον πού τρώ­ει. Δι­ό­τι κι α­τόν πού τρώ­ει ­π’ ­λα Θε­ς τν προ­σέ­λα­βε στν κ­κλη­σί­α του. Ποι­ς ε­σαι ­σύ πού κα­τα­κρί­νεις ξέ­νο δο­λο; Α­τός δν ­χει ­σέ­να Κύ­ριο, λ­λά τν Θε­ό. Σ σχέ­ση μ τν Κύ­ριό του στέ­κε­ται πέ­φτει πνευ­μα­τι­κά. Μά­θε λοι­πν ­τι ­ν ­σύ τν κα­τα­κρί­νεις, α­τός θ στα­θε στε­ρε­ς στν πί­στη. Δι­ό­τι Θε­ς ­χει τ δύ­να­μη ν τν ­νορ­θώ­σει κα ν τν στε­ρε­ώ­σει.

 

ΤΟ ΙΕΡΟ  ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ

Επεν Κύριος· ­ν ­φ­τε τος ν­θρ­ποις τ πα­ρα­πτ­μα­τα α­τν, ­φ­σει κα ­μν πα­τρ ­μν ο­ρ­νι­ος· ­ν δ μ ­φ­τε τος ν­θρ­ποις τ πα­ρα­πτ­μα­τα α­τν, ο­δ πα­τρ ­μν ­φ­σει τ πα­ρα­πτ­μα­τα ­μν. ­ταν δ νη­στε­­η­τε, μ γ­νε­σθε ­σπερ ο ­πο­κρι­τα σκυ­θρω­πο, ­φα­ν­ζου­σι γρ τ πρ­σω­πα α­τν ­πως φα­ν­σι τος ν­θρ­ποις νη­στε­­ον­τες· ­μν λ­γω ­μν, ­τι ­π­χου­σιν τν μι­σθν α­τν.  σ δ νη­στε­­ων ­λει­ψα σου τν κε­φα­λν κα τ πρ­σω­πν σου ν­ψαι,  ­πως μ φα­νς τος ν­θρ­ποις νη­στε­­ων λ­λ τ πα­τρ σου τ ν τ κρυ­πτ· κα πα­τρ σου βλ­πων ν τ κρυ­πτ ­πο­δ­σει σοι ν τ φα­νε­ρ.  Μ θη­σαυ­ρ­ζε­τε ­μν θη­σαυ­ρος ­π τς γς, ­που σς κα βρ­σις ­φα­ν­ζει, κα ­που κλ­πται δι­ο­ρσ­σου­σιν κα κλ­πτου­σιν·  θη­σαυ­ρ­ζε­τε δ ­μν θη­σαυ­ρος ν ο­ρα­ν, ­που ο­τε σς ο­τε βρ­σις ­φα­ν­ζει, κα ­που κλ­πται ο δι­ο­ρσ­σου­σιν ο­δ κλ­πτου­σιν· ­που γρ ­στιν θη­σαυ­ρς ­μν, ­κε ­σται κα καρ­δ­α ­μν.                  

                                  (Ματθ. στ΄[6] 14 -21)

 

Η ΠΥΛΗ ΤΟΥ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΥ 

ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΗ ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ    

Η ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΤΥΡΙΝΗΣ εναι πύλη πο εσάγει τν κκλησία το Χριστο στ στάδιο τν πνευματικν γώνων, τν Μεγάλη Τεσσαρακοστή. Οσιαστικ εναι ραία Πύλη πο μς εσάγει στν Παράδεισο, διότι σκοπός τν πνευματικν γώνων τς Μεγάλης Τεσσαρακοστς εναι κριβς ατός: κατάκτηση το Παραδείσου. Γι' ατν τν λόγο Κυριακή τς Τυρινς χει ς περιεχόμενό της τν νάμνηση τς ξορίας τν Πρωτοπλάστων πό τν Παράδεισο.

να περιεχόμενο τραγικό! Στος μνους τς μέρας ντηχε θρνος το δάμ κα τς Εας. θρνος λης τς κτίσεως.

ΜΕΣΑ Σ’ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ τό Εαγγελικό νάγνωσμα μς ποδεικνύει τν δρόμο τς πιστροφς. να δρόμο δύσκολο. Μίαν κλίμακα σκάλα μ τρία σκαλοπάτια: Τν συγχώρηση, τν νηστεία, τν ληθινό θησαυρισμ τς ψυχς.

Η ΣΥΓΧΩΡΗΣΗ! Τ πρτο, τ πλέον δύσκολο σκαλοπάτι τς νόδου. ρχ κα τ πλέον ποφασιστικ βμα γι τν νοδο στν Ορανό. «άν φτε τος νθρώποις τ παραπτώματα ατν...»! Θέλετε, νθρωποι, ν κερδίσετε τν αώνια ζωή; Θέλετε ν κατακτήσετε τν Παράδεισο; λύση εναι πλ κα εναι πολ κοντά σας. Γι ν εσέλθετε στν Παραδεισο εναι ναγκαο ν συγχωρηθον ο μαρτίες σας. Πς θ συγχωρηθον ο μαρτίες σας; Δν φθάνει μόνο τ ν τς ξομολογηθετε κα ν ζητήσετε συγχώρηση πό τν Θεό. Γι ν σς δοθε συγχώρηση εναι πολύτως ναγκαο ν συγχωρήσετε κα σες τος δελφούς σας. Συγχωρετε; Θ συγχωρηθετε! Δν συγχωρετε; Μ περιμένετε συγχώρηση. Δηλαδ θ μείνετε ξω π τν θεία Βασιλεία. ξω πό τν Παράδεισο. Δν θ πιτύχετε ν νεβετε στόν Ορανό ποτέ.

ΤΟ ΔΕΥΤΕΡΟ ΣΚΑΛΟΠΑΤΙ εναι νηστεία. σωστ νηστεία. Μέσα πό τν ννοια τς νηστείας Κύριος ποδεικνύει στ νάγνωσμά μας τήν οσία τς πνευματικς ζως, πού εναι ταπείνωση. Νηστεύεις; Μ τ δείχνεις μ τν ξωτερική σου μφάνιση καί συμπεριφορά. Μ γίνεσαι νας ποκριτής, νας νθρωπάρεσκος. Τ νηστεία σου κα κάθε πνευματικό σου γώνισμα ς μή τ βλέπουν τ μάτια τν νθρώπων, λλά μόνο τά μάτια το Θεο. Κάνε τα «ν τ κρυπτ». σο μπορες, προσπάθησε ν ποφύγεις τν προσοχ τν νθρώπων. ς τ γνωρίζει ατ μόνον Θεός, « βλέπων ν τ κρυπτ».

Πόσον πλανται ταλαίπωρος νθρωπος! Συχν λοι μας κάνουμε τ καλό, γωνιζόμαστε. Κα μως λους τος γνες μας μπορε ν τος κυρώσουμε σ μιά στιγμή. πό τν ρα πο θ θελήσουμε ν δείξουμε στ μάτια τν νθρώπων τος κόπους μας, τ χάνουμε λα. Εναι διότι πιδιώκουμε τ γήινα, τν ναγνώριση τν νθρώπων, τος θησαυρος τς γς.

διαφορία δι τος ΘΗΣΑΥΡΟΥΣ ΤΗΣ ΓΗΣ εναι τ τρίτο σκαλοπάτι. Τόσο δύσκολο, λήθεια! Δύσκολο. κόμη κα ταν χουμε μιά περισσότερο οσιαστική συμμετοχ στ ζω τς κκλησίας. μανία τν κοσμικν νθρώπων νά θησαυρίζουν δ στ γ προσβάλλει δυστυχς κα μς τος πιστούς.

Τί παθαίνουμε! Δίνουμε τν ψυχ μας σ’ ατ πο χάνονται. Ατ πο τ κλέβουν ο πιτήδειοι, κα σκόρος καί σκουρι τ φθείρουν κα τ φανίζουν. Τρέχουμε, κοπιάζουμε, κινδυνεύουμε γι' ατ πο εναι πρόσκαιρα κα ξαφανίζονται πως τμός.

Κι μως πάρχουν θησαυρο φθαρτοι, θησαυρο σύλητοι. Εναι ο θησαυρο το Ορανο. Εναι λεημοσύνη, προσφορ στος στερουμένους, ο γνες τς ρετς. Ατο ο θησαυρο θ μς περιμένουν κε. κε! Στν ελογημένη Βασιλεία το Θεο, που πρέπει νά εναι στραμμένη καρδιά μας. Διότι «που στίν θησαυρς μν, κε σται κα καρδία μν», πιλέγει Κύριος. Δηλαδ λέγει τι κε πο βρίσκεται θησαυρός σας, κε θ εναι προσκολλημένη κα καρδιά σας.

Ο ΘΗΣΑΥΡΟΣ ΤΗΣ ΚΑΡΔΙΑΣ

ν θησαυρς τς καρδις μας δν εναι Βασιλεία το Θεο, ματαίως ζομε στόν κόσμο ατό. Ματαίως γεννηθήκαμε. Ματαίως κοπιάζουμε. Ματαίως!

Ματαίως λπίζουμε. ν λπίζουμε! Ματαίως περιμένουμε ν περιμένουμε τ χαρά το Παραδείσου. ν παράδεισο μας χουμε ναδείξει τος θησαυρος κα τς φθηνς χαρς τς γς, δ στή γ θ σβήσουν ο χαρές μας. ξόριστοι θ ζήσουμε κα θ πεθάνουμε. Κα ξόριστοι θ μείνουμε γι πάντα. ξω «το παραδείσου τς τρυφς». Μακρι πό τ χαρά τς αωνίου Βασιλείας.

ν μως γαπήσουμε, τόν Ορανό, κε γι πάντα θ χαιρόμαστε. κε! Στν ληκτο χαρά τς κοινωνίας το Θεο, το Παραδείσου!

     (Δι­α­σκευ­ὴ ἀ­πὸ πα­λαι­ὸ τό­μο τοῦ Πε­ρι­ο­δι­κοῦ «Ο ΣΩ­ΤΗΡ»)

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου