Πέμπτη 3 Δεκεμβρίου 2015

ΚΥΡΙΑΚΗ Ι΄ ΛΟΥΚΑ. ΤΑ ΑΝΑΓΝΩΣΜΑΤΑ

ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΠΑΥΛΟΥ ΚΑΙ ΒΑΡΝΑΒΑ
    ΚΥΡΙΑΚΗ Ι΄ ΛΟΥΚΑ
(6 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2015)

Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ (ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ)
Ἀ­δελ­φοί, πε­ί­θε­σθε τοῖς ἡ­γου­μέ­νοις ὑ­μῶν καὶ ὑ­πε­ί­κε­τε· αὐ­τοὶ γὰρ ἀ­γρυ­πνοῦ­σιν ὑ­πὲρ τῶν ψυ­χῶν ὑ­μῶν ὡς λό­γον ἀ­πο­δώ­σον­τες· ἵ­να με­τὰ χα­ρᾶς τοῦ­το ποι­ῶ­σι καὶ μὴ στε­νά­ζον­τες· ἀ­λυ­σι­τε­λὲς γὰρ τοῦ­το. Προ­σε­ύ­χε­σθε πε­ρὶ ἡ­μῶν· πε­πο­ί­θα­μεν γὰρ ὅ­τι κα­λὴν συ­νε­ί­δη­σιν ἔ­χο­μεν, ἐν πᾶ­σι κα­λῶς θέ­λον­τες ἀ­να­στρέ­φε­σθαι. Πε­ρισ­σο­τέ­ρως δὲ πα­ρα­κα­λῶ τοῦ­το ποι­ῆ­σαι, ἵ­να τά­χι­ον ἀ­πο­κα­τα­στα­θῶ ὑ­μῖν. ῾Ο δὲ Θε­ὸς τῆς εἰ­ρή­νης, ὁ ἀ­να­γα­γὼν ἐκ νε­κρῶν «τὸν ποι­μέ­να τῶν προ­βά­των» τὸν μέ­γαν «ἐν αἵ­μα­τι δι­α­θή­κης αἰ­ω­νί­ου», τὸν κύ­ρι­ον ἡ­μῶν ᾿Ι­η­σοῦν, κα­ταρ­τί­σαι ἡ­μᾶς ἐν παν­τὶ ἔρ­γῳ ἀ­γα­θῷ εἰς τὸ ποι­ῆ­σαι τὸ θέ­λη­μα αὐ­τοῦ, ποι­ῶν ἐν ὑ­μῖν τὸ εὐ­ά­ρε­στον ἐ­νώ­πι­ον αὐ­τοῦ δι­ὰ ᾿Ι­η­σοῦ Χρι­στοῦ, ᾧ ἡ δό­ξα εἰς τοὺς αἰ­ῶ­νας τῶν αἰ­ώ­νων· ἀ­μήν.
                                                  (Ἑ­βρ.  ιγ΄ 13] 17-21)

ΕΡ­ΜΗ­ΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜ­ΠΕ­ΛΑ)
Ἀ­δελ­φοί, νά ὑπακοῦτε στοὺς πνευματικοὺς προϊσταμένους σας καὶ νὰ ὑποτάσσεσθε τελείως σ' αὐτούς. Διότι αὐτοί ἀγρυπνοῦν γιὰ τὴ σωτηρία τῶν ψυχῶν σας, καθὼς θὰ δώσουν λόγο στὸ Χριστὸ γιὰ τὶς ψυχές σας. Νὰ τοὺς ὑπακοῦτε, γιὰ νὰ ἐνθαρρύνονται μὲ τὴν ὑπακοή σας, ὥστε ν πιτελον τ ργο τους ατ μ χαρ κα χι μ στεναγμούς. λλωστε δν σς συμφέρει ν στενάζουν ἐξαιτίας σας οἱ πνευματικο σας προεστοί, πειδή ὁ Θες θ σς τιμωρήσει γι' ατό. Ν προσεύχεσθε γιά μᾶς. Κα χουμε τ θάρρος νά ζητήσουμε τς προσευχές σας, διότι εμαστε βέβαιοι ὅτι ἡ συνείδησή μας δν μς τύπτει σ τίποτε, ἀλλά μᾶς δίνει γαθ συμμαρτυρία, ἀφοῦ πάντοτε κα σ ὅλα θέλουμε ν συμπεριφερόμαστε καλά. Σς παρακαλ λοιπν ν τ κάνετε ατ περισσότερο γι μένα, γι ν μπορέσω ν λθω ξαν κοντά σας τ συντομότερο. Καί ὁ Θεός, πο εναι ὁ χορηγς κα νομοθέτης τς ερήνης, ὁ ὁποῖος νέστησε κ νεκρν τν μεγάλο ποιμένα τν πνευματικν προβάτων προκειμένου νά εσέλθει στν οραν κα ν προσφέρει ἐκεῖ ὡς ξιλαστήριο θυσία τ αἷμα του, μ τ ὁποῖο πικυρώθηκε διαθήκη αώνια, τν Κύριό μας Ἰησοῦ Χριστ δηλαδή, εχομαι ν σς τελειοποιήσει σ κάθε γαθ ργο. ὥστε ν κάνετε τ θέλημά του. Ατς ν νεργήσει στ σωτερικό σας ἐκεῖνο πο εναι ρεστ νώπιόν του διαμέσου τς μεσιτείας τοῦ ησο Χριστο, στν ὁποῖο νήκει ἡ δόξα στος αἰῶνες τν αώνων. μήν.

ΤΟ ΙΕΡΟ  ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ ἦν ὁ Ἰησοῦς  δι­δά­σκων ἐν μι­ᾷ τῶν συ­να­γω­γῶν ἐν τοῖς σάβ­βα­σι. καὶ ἰ­δοὺ γυ­νὴ ἦν πνεῦ­μα ἔ­χου­σα ἀ­σθε­νε­ί­ας ἔ­τη δέ­κα καὶ ὀ­κτώ, καὶ ἦν συγ­κύ­πτου­σα καὶ μὴ δυ­να­μέ­νη ἀ­να­κύ­ψαι εἰς τὸ παν­τε­λές. ἰ­δὼν δὲ αὐ­τὴν ὁ Ἰ­η­σοῦς προ­σε­φώ­νη­σε καὶ εἶ­πεν αὐ­τῇ· Γύναι, ἀ­πο­λέ­λυ­σαι τῆς ἀ­σθε­νε­ί­ας σου· καὶ ἐ­πέ­θη­κεν αὐ­τῇ τὰς χεῖ­ρας· καὶ πα­ρα­χρῆ­μα ἀ­νωρ­θώ­θη καὶ ἐ­δό­ξα­ζε τὸν Θε­όν. ἀ­πο­κρι­θεὶς δὲ ὁ ἀρ­χι­συ­νά­γω­γος, ἀ­γα­να­κτῶν ὅ­τι τῷ σαβ­βά­τῳ ἐ­θε­ρά­πευ­σεν ὁ Ἰ­η­σοῦς, ἔ­λε­γε τῷ ὄ­χλῳ· Ἓξ ἡ­μέ­ραι εἰ­σὶν ἐν αἷς δεῖ ἐρ­γά­ζε­σθαι· ἐν τα­ύ­ταις οὖν ἐρ­χό­με­νοι θε­ρα­πε­ύ­ε­σθε, καὶ μὴ τῇ ἡ­μέ­ρᾳ τοῦ σαβ­βά­του. ἀ­πε­κρί­θη οὖν αὐ­τῷ ὁ Κύριος καὶ εἶ­πεν· Ὑ­πο­κρι­τά· ἕ­κα­στος ὑ­μῶν τῷ σαβ­βά­τῳ οὐ λύ­ει τὸν βοῦν αὐ­τοῦ ἢ τὸν ὄ­νον ἀ­πὸ τῆς φάτ­νης καὶ ἀ­πα­γα­γὼν πο­τί­ζει; τα­ύ­την δὲ, θυ­γα­τέ­ρα Ἀ­βρα­ὰμ οὖ­σαν, ἣν ἔ­δη­σεν ὁ σα­τα­νᾶς ἰ­δοὺ δέ­κα καὶ ὀ­κτὼ ἔ­τη, οὐκ ἔ­δει λυ­θῆ­ναι ἀ­πὸ τοῦ δε­σμοῦ το­ύ­του τῇ ἡ­μέ­ρᾳ τοῦ σαβ­βά­του; καὶ ταῦ­τα λέ­γον­τος αὐ­τοῦ κα­τῃ­σχύ­νον­το πάν­τες οἱ ἀν­τι­κε­ί­με­νοι αὐ­τῷ, καὶ πᾶς ὁ ὄ­χλος ἔ­χαι­ρεν ἐ­πὶ πᾶ­σι τοῖς ἐν­δό­ξοις τοῖς γι­νο­μέ­νοις ὑ­π' αὐ­τοῦ.
                                      (Λουκ. ιγ΄[13] 10  – 17)

Η ΣΥΓΚΥΠΤΟΥΣΑ ΨΥΧΗ
ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΗ ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ    
ΤΟ ΣΑΒΒΑΤΟ ταν γιά τος βραίους μέρα πλήρους ργίας, μέρα φιερωμένη στ λατρεία τοῦ Θεοῦ. Μιά τέτοια μέρα ὁ Κύριος βρέθηκε σ κάποια Συναγωγ κα δίδασκε τν λαὸ τοῦ Θεοῦ. Ἡ Συναγωγ δν ταν νας — να οἱ βραοι εἶχαν μόνο να, στ εροσόλυμα — ἀλλά μιά αθουσα, στν ποία συγκεντρώνονταν κα μελετοῦσαν τν Νόμο τοῦ Θεοῦ μ τ βοήθεια τῶν Νομοδιδασκάλων (τν Γραμματέων). Σ κάθε δ Συναγωγ πρχε κα νας πεύθυνος, ὁ λεγόμενος ρχισυνάγωγος, ὁ ὁποῖος διεύθυνε τ σύναξη κα εχε τν κεντρικὴ εὐθύνη τῆς διδασκαλίας τοῦ λαο.
ΤΟ ΘΑΥΜΑ ΕΓΙΝΕ ΞΑΦΝΙΚΑ. Ἀνάμεσα στ πλήθη τν πιστν ουδαίων ταν, μς πληροφορε ὁ Εαγγελιστής, κα μία γυναίκα ἐπί δεκαοκτώ χρόνια «συγκύπτουσα», διπλωμένη μέχρι κάτω ἀπό πάθηση προφανς τς σπονδυλικς της στήλης. Ἄκουε σιωπηλ κα μ προσοχ τὴ διδασκαλία τοῦ Κυρίου. Κάποια ὅμως στιγμή ὁ Κύριος φάνηκε ν τν προσέχει διαίτερα νάμεσα στ πλθος τν νθρώπων. Τν πλησίασε κα βάζοντας τ χέρια Του πάνω της τς επε: «γύναι, πολέλυσαι τς σθενείας σου», λευθερώνεσαι ἀπό τήν ἀσθένειά σου.
Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΕΓΙΝΕ μέσως καλά. «Παραχρῆμα νωρθώθη», ατοστιγμεί ρθε στ θέση της, ρθια. Ἡ ψυχή της πλημμύρισε ἀπό εὐγνωμοσύνη κα γεμάτη ἐνθουσιασμό ρχισε ν δοξάζει τόν Θεό νώπιον ὅλων τν νθρώπων. Ὁ νθουσιασμός της δ ατς μαζ μ τ ἴδιο τ θαυμαστ γεγονς δημιούργησαν συγκίνηση μεγάλη σ λους.
ΜΟΝΑΔΙΚΗ ΕΞΑΙΡΕΣΗ σ' ατν τ συγκινητική τμόσφαιρα πρξε ὁ Ἀρχισυνάγωγος, ὁ ἄνθρωπος πο θ ἔπρεπε πρτος κα περισσότερο ἀπό λους ν ἐνθουσιαστεῖ κα ν χαρεῖ. Κα ὅμως ατς ὁ ἄνθρωπος, ὁ διδάσκαλος τοῦ λαοῦ, ποδεικνύεται πολ ξένος πρς τ ξίωμα κα τ θέση πο κατεχε. Φθόνος πρς τν Κύριο τν καταλαμβάνει. Φθόνος, διότι ασθάνεται ν περιέρχεται ὁ ἴδιος σ δεύτερη μοίρα. Νοιώθει τ μάτια τν νθρώπων ν στρέφονται μ θαυμασμ κα ἀγάπη πρς τν θαυματουργΔιδάσκαλο.
Προσποιεται ὅτι περασπίζεται τν θεσμ τς ργίας τοῦ Σαββάτου κα πιχειρε ν στρέψει τν προσοχ τν νθρώπων ἀπό τ μεγάλο θαμα στ δθεν μεγάλη παράβαση τς ργίας τοῦ Σαββάτου πού γινε μ ατό. Ὀνομάζει τ θαῦμα «ργασίαν» κα πονοε ὅτι ὁ Κύριος πρξε παραβάτης τοῦ θρησκευτικο Νόμου. Δν τολμ βεβαίως ν τ πεῖ ατ κατευθεία, λλ τ λέγει πλαγίως, πιτιμώντας τος νθρώπους το λαοῦ. πάρχουν, τος λέγει, ἕξι μέρες ργάσιμες στν βδομάδα. Σ’ ατς λοιπν ν ρχεσθε ν θεραπεύεσθε κα χι τν ἡμέρα τοῦ Σαββάτου.
Ὁ φθόνος τν εχε τελείως τυφλώσει. Ὅπως τυφλώνει κα κάθε ἄνθρωπο ὁ ὁποῖος δν νέχεται ν βλέπει τος λλους ν εναι καλύτεροί του κα ν πιτυγχάνουν. Κάτι πο δυστυχς τ συναντμε ρκετς φορς κα μεταξ ἡμν, τν μελν τς κκλησίας μας.
    Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ πρξε κεραυνοβόλος. Τν ποκάλεσε ποκριτή. Κα τοῦ πέδειξε τν ποκρισία του. Ὁ καθένας σας, τοῦ επε, δν λύνει τ βόδι του τ γαϊδουράκι του τ Σάββατο καί τ δηγε στν πηγ γι ν τ ποτίσει; Ατ λοιπν ἐδῶ ἡ γυναίκα, πο δν εναι ζο, λλ κόρη (πόγονος) τοῦ βραμ κα πο τν δεσε ὁ σατανς μ τν ἀσθένεια ἐπί δεκαοκτώ χρόνια, δν ἔπρεπε ν λυθεῖ ἀπό τ δεσμ της τν ἡμέρα τοῦ Σαββάτου;
ΤΑ ΛΟΓΙΑ ΑΥΤΑ ποστόμωσαν τν Ἀρχισυνάγωγο καί λους τος χθρος τοῦ Κυρίου, ἐνῶ μετάδωσαν ἐνθουσιασμό καί χαρά στ πλήθη τοῦ λαοῦ, ὁ ὁποῖος «χαιρεν ἐπί πᾶσι τος νδόξοις τος γινομένοις ὑπ' αὐτοῦ».
ΔΕΚΑΟΚΤΩ ΧΡΟΝΙΑ ΣΚΥΦΤΗ, ΠΑΡΑΜΟΡΦΩΜΕΝΗ
Δν ταν πρόσφατη ἡ σθένεια πο εχε διπλώσει στ δύο τν ταλαιπωρημένη γυναίκα. Δεκαοκτώ χρόνια μ τ μάτια της νά βλέπουν συνέχεια τ χώματα τς γς. Δεκαοκτώ χρόνια βασανιστικς ζως κα ντικείμενο σχολιασμοῦ τν λλων νθρώπων. Καί στ δεκαοκτώ χρόνια πάνω, θεραπεύθηκε. Τότε, πο εχε πι χάσει κάθε λπίδα. Τότε, πο περίμενε πιά ὡς λύτρωση μόνο τ τέλος, τν θάνατο. να προστάγμα καί να πλό γγιγμα τν χεριν τοῦ Κυρίου, καί μέσως «νωρθώθη», ες πεῖσμα τν φθονερν νθρώπων πο τν περιέβαλλαν.
Δεκαοκτώ χρόνια συγκύπτουσα μπορε ν εναι καί ἡ ψυχ τοῦ καθενός μας. Συγκύπτουσα ἀπό οκογενειακ βάσανα, ἀπό προσωπικς ποτυχίες, ἀπό τς τραγωδίες τς ζως. Συγκύπτουσα κόμη ἀπό τίς δυναμίες της, τ πάθη της, τς κακς συνήθειές της.
Καμμι φορ ατ ἡ πολυχρόνια ταλαιπωρία μπορε ν δημιουργήσει ἀτμόσφαιρα παισιοδοξίας ἤ κα πελπισίας κόμη στν ψυχ: «Δν γίνεται πι τίποτε», «ὅλα πνε ἀπό τ κακ στ χειρότερο», «εμαι χαμένος», «ὅλα πι χουν τελειώσει».
τμόσφαιρα ατ τς πογοήτευσης χωρς μφιβολία εναι ξεχείλισμα τς κόλασης, θανατηφόρα πνοή τοῦ σαταν.
χι! Δν χει τελειώσει τίποτε κόμη! Τ θαῦμα ρχεται πρόσμενα, σ ὥρα καί μ τρόπο πο δν περιμένουμε. Ὑπό μίαν ὅμως προϋπόθεση: Ὅτι θ ἐξακολουθομε καί ἐμεῖς νά βρισκόμαστε στή «Συναγωγή», στδική μας συναγωγ τν τέκνων τοῦ Θεοῦ, στν ἀγκάλη τῆς κκλησίας μας. Ἐκεῖ ὅπου εναι πάντοτε παρών ὁ Κύριος τς ζως μας. Καί μ να μυστικ γγιγμα τς ψυχς μας ἀπό τ ζωοποιά χέρια Του μπορε ν μς πεῖ: «πολέλυσαι τς σθενείας σου»!
(Δ­ι­α­σ­κ­ε­υὴ ἀ­πὸ π­α­λ­α­ιὸ τ­ό­μο τ­οῦ Π­ε­ρ­ι­ο­δ­ι­κ­οῦ «Ο Σ­Ω­Τ­ΗΡ»)


Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου