ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΠΑΥΛΟΥ ΚΑΙ
ΒΑΡΝΑΒΑ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΓ΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ
(3 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ
2017)
Ο
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
Ἀδελφοί,
γρηγορεῖτε, στήκετε ἐν τῇ πίστει, ἀνδρίζεσθε, κραταιοῦσθε· πάντα ὑμῶν ἐν ἀγάπῃ
γενέσθω. Παρακαλῶ δὲ ὑμᾶς, ἀδελφοί· οἴδατε τὴν οἰκίαν Στεφανᾶ, ὅτι ἐστὶν ἀπαρχὴ
τῆς ᾽Αχαΐας καὶ εἰς διακονίαν τοῖς ἁγίοις ἔταξαν ἑαυτούς· ἵνα καὶ ὑμεῖς
ὑποτάσσησθε τοῖς τοιούτοις καὶ παντὶ τῷ συνεργοῦντι καὶ κοπιῶντι. Χαίρω δὲ ἐπὶ
τῇ παρουσίᾳ Στεφανᾶ καὶ Φορτουνάτου καὶ ᾽Αχαϊκοῦ, ὅτι τὸ ὑμέτερον ὑστέρημα οὗτοι
ἀνεπλήρωσαν· ἀνέπαυσαν γὰρ τὸ ἐμὸν πνεῦμα καὶ τὸ ὑμῶν. ἐπιγινώσκετε οὖν τοὺς
τοιούτους. ᾽Ασπάζονται ὑμᾶς αἱ ἐκκλησίαι τῆς ᾽Ασίας. ἀσπάζεται ὑμᾶς ἐν Κυρίῳ
πολλὰ ᾽Ακύλας καὶ Πρίσκιλλα σὺν τῇ κατ᾽ οἶκον αὐτῶν ἐκκλησίᾳ. Ἀσπάζονται ὑμᾶς
οἱ ἀδελφοὶ πάντες. ᾽Ασπάσασθε ἀλλήλους ἐν φιλήματι ἁγίῳ. Ὁ ἀσπασμὸς τῇ ἐμῇ
χειρὶ Παύλου. Εἴ τις οὐ φιλεῖ τὸν Κύριον ἡμῶν Ἰησοῦν Χριστόν, ἤτω ἀνάθεμα μαραν
αθά. Ἡ χάρις τοῦ Κυρίου ᾽Ιησοῦ Χριστοῦ μεθ᾽ ὑμῶν. Ἡ ἀγάπη μου μετὰ πάντων ὑμῶν
ἐν Χριστῷ ᾽Ιησοῦ. Ἀμὴν.
(Α΄ Κορ. ιστ΄[16] 13 – 24)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἀδελφοί, προσέχετε σάν ἄγρυπνοι φρουροί. Μένετε στερεοί καὶ ὄρθιοι στὴν πίστη. Νὰ
ἀγωνίζεστε σάν ἄνδρες γενναῖοι. Πάρτε δύναμη καὶ θάρρος. Ὁλα ὅσα κάνετε, ἂς
γίνονται μὲ ἀγάπη. Σᾶς ἀπευθύνω τώρα καὶ μιὰ ἄλλη παράκληση, ἀδελφοί. Γνωρίζετε
τὸ σπιτικὸ τοῦ Στεφανᾶ, ὅτι εἶναι ἡ οἰκογένεια ποὺ πρώτη στὴν Ἀχαΐα πίστεψε στὸ
Χριστό καὶ ἀφιέρωσαν τὸν ἑαυτό τους στὸ νὰ ὑπηρετοῦν τούς Χριστιανούς. Σᾶς
παρακαλῶ λοιπὸν νὰ ὑποτάσσεστε κι ἐσεῖς σὲ τέτοιους διακεκριμένους Χριστιανούς,
ὅπως καὶ σὲ κάθε ἄλλον ποὺ συνεργάζεται καὶ κοπιάζει σὲ μία τόσο θεάρεστη
διακονία. Χαίρομαι πάντως, διότι εἶναι παρόντες ἐδῶ ὁ Στεφανᾶς καὶ ὁ
Φουρτουνάτος καὶ ὁ Ἀχαϊκός. Διότι αὐτοὶ ἀναπλήρωσαν τὸ κενὸ ποὺ αἰσθάνομαι, ἐπειδὴ
δὲν σᾶς ἔχω κοντά μου. Διότι μὲ τὶς πληροφορίες καὶ τὶς εἰδήσεις τους ἀνέπαυσαν
τὰ βάθη τῆς ψυχῆς μου, καὶ μὲ τὴν ἐπιστολή μου αὐτή ποὺ θὰ σᾶς φέρουν, εἶμαι
βέβαιος ὅτι θὰ ἀναπαύσουν καὶ τὰ βάθη τῆς δικῆς σας ψυχής. Τέτοιους Χριστιανοὺς
λοιπὸν νὰ τοὺς ἐκτιμᾶτε καὶ νὰ ἀναγνωρίζετε τὴν ἀξία τους. Σᾶς στέλνουν ἐγκάρδιους
χαιρετισμοὺς οἱ Ἐκκλησίες τῆς Ἀσίας. Σᾶς στέλνουν πολλοὺς χαιρετισμοὺς ἐν Κυρίῳ
ὁ Ἀκύλας καὶ ἡ Πρίσκιλλα μαζὶ μὲ τοὺς Χριστιανοὺς ποὺ συνάζονται στὸ σπίτι
τους. Σᾶς στέλνουν ἐγκάρδιους χαιρετισμοὺς ὅλοι οἱ ἀδελφοί. Ἀσπασθεῖτε ὁ ἕνας τὸν
ἄλλον μὲ φίλημα ἅγιο. Ό χαιρετισμὸς αὐτὸς γράφηκε ἀπό μένα τὸν Παῦλο μὲ τὸ ἴδιό
μου τὸ χέρι. Ἐάν κανείς δὲν ἀγαπᾶ μὲ τὴν καρδιὰ του τὸν Κύριο Ἰησοῦ Χριστό, ἂς
εἶναι χωρισμένος ἀπό τό σῶμα τῆς Ἐκκλησίας. Ὁ Κύριος θὰ ἔλθει καὶ θὰ
καταδικάσει κάθε ἀναθεματισμένο. Σᾶς εὔχομαι ἡ χάρις τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ
Χριστοῦ νὰ εἶναι μαζί σας. Ἡ ἐν Χριστῷ ἀγάπη μου ἂς εἶναι μὲ ὅλους σας. Ἀμήν.
ΤΟ
ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Εἶπεν
ὁ Κύριος τὴν παραβολὴν ταύτην· ἄνθρωπος τις ἦν οἰκοδεσπότης, ὅστις ἐφύτευσεν
ἀμπελῶνα καὶ φραγμὸν αὐτῷ περιέθηκε καὶ ὤρυξεν ἐν αὐτῷ ληνὸν καὶ ᾠκοδόμησεν
πύργον, καὶ ἐξέδοτο αὐτὸν γεωργοῖς, καὶ ἀπεδήμησεν. ὅτε δὲ ἤγγισεν ὁ καιρὸς τῶν
καρπῶν, ἀπέστειλε τοὺς δούλους αὐτοῦ πρὸς τοὺς γεωργοὺς λαβεῖν τοὺς καρποὺς
αὐτοῦ. καὶ λαβόντες οἱ γεωργοὶ τοὺς δούλους αὐτοῦ ὃν μὲν ἔδειραν, ὃν δὲ
ἀπέκτειναν, ὃν δὲ ἐλιθοβόλησαν. πάλιν ἀπέστειλεν ἄλλους δούλους πλείονας τῶν
πρώτων, καὶ ἐποίησαν αὐτοῖς ὡσαύτως. ὕστερον δὲ ἀπέστειλε πρὸς αὐτοὺς τὸν υἱὸν
αὐτοῦ λέγων· ἐντραπήσονται τὸν υἱόν μου. οἱ δὲ γεωργοὶ ἰδόντες τὸν υἱὸν εἶπον
ἐν ἑαυτοῖς· οὗτός ἐστιν ὁ κληρονόμος· δεῦτε ἀποκτείνωμεν αὐτὸν καὶ κατάσχωμεν
τὴν κληρονομίαν αὐτοῦ. καὶ λαβόντες αὐτὸν ἐξέβαλον ἔξω τοῦ ἀμπελῶνος καὶ
ἀπέκτειναν. ὅταν οὖν ἔλθῃ ὁ κύριος τοῦ ἀμπελῶνος, τί ποιήσει τοῖς γεωργοῖς
ἐκείνοις; λέγουσιν αὐτῷ· Κακοὺς κακῶς ἀπολέσει αὐτούς, καὶ τὸν ἀμπελῶνα
ἐκδώσεται ἄλλοις γεωργοῖς, οἵτινες ἀποδώσουσιν αὐτῷ τοὺς καρποὺς ἐν τοῖς
καιροῖς αὐτῶν. λέγει αὐτοῖς ὁ Ἰησοῦς· Οὐδέποτε ἀνέγνωτε ἐν ταῖς γραφαῖς, λίθον
ὃν ἀπεδοκίμασαν οἱ οἰκοδομοῦντες, οὗτος ἐγενήθη εἰς κεφαλὴν γωνίας· παρὰ Κυρίου
ἐγένετο αὕτη, καὶ ἔστι θαυμαστὴ ἐν ὀφθαλμοῖς ἡμῶν;
(Ματθ. κα΄[21] 33 – 42)
ΛΟΓΟΣ
ΣΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
«Λίθον ὅν ἀπεδοκίμασαν οἱ οἰκοδομοῦντες,
οὗτος
ἐγενήθη εἰς κεφαλήν γωνίας».
Οἱ κακοί γεωργοί τῆς ὡραίας παραβολῆς
τοῦ Κυρίου, δέν εἶναι ἄλλοι ἀπό τους ἄνομους καί ἀσεβεῖς ἄρχοντες
τῶν Ἰουδαίων. Ὁ Κύριος τοῦ ἀμπελιοῦ, ὁ Θεός, ὕστερα ἀπό τούς προφῆτες
ἔστειλε τό Μονογενῆ Του Υἱό, ἀλλά τόν ἔβγαλαν ἔξω ἀπό τήν Ἱερουσαλήμ
καί Τόν σταύρωσαν. Ἔγιναν θεοκτόνοι καί Χριστοκτόνοι. Καταδίκασαν
ὅμως οἱ ἴδιοι τόν ἑαυτό τους, λέγοντες πώς ὁ οἰκοδεσπότης, ὁ Θεός, «κακούς κακῶς ἀπολέσει, καί τόν ἀμπελῶνα
ἐκδώσεται ἄλλοις γεωργοῖς». Τελειώνοντας ὁ Ἰησοῦς τήν παραβολή,
ρώτησε: «Δέν ἔχετε διαβάσει τή Γραφή
πού λέει ὅτι, τό λιθάρι πού οἱ κτίστες τό παραμέρισαν σάν ἀκατάλληλο
καί ἄχρηστο, ἔγινε τό ἀγκωνάρι καί τό θεμέλιο τῆς ὅλης οἰκοδομῆς;»
Αὐτός πού ἀρνήθηκαν καί θανάτωσαν οἱ Ἰουδαῖοι, ἔγινε τό θεμέλιο
κι ἡ Κεφαλή κι ὁ Ἀρχηγός τῆς Ἐκκλησίας.
Τί κι ἄν οἱ ἐχθροί Του ἀμείλικτο
Τοῦ κήρυξαν τόν πόλεμο; Νικητής εἶναι πάντα ὁ Ἰησοῦς. Οἱ ἐχθροί Του
συντρίβονται καί χάνονται. Πέφτουν κι ἐξαφανίζονται.
α) ΑΠΟΔΟΚΙΜΑΣΙΑ
Ἀπ’ τά σπάργανά του ὁ Ἰησοῦς θά γίνει
ὁ στόχος τῶν φαύλων καί τῶν ἀποστατῶν. Ἀπό τή φάτνη ὡς τόν σταυρό λυσσασμένα
σκυλιά θά Τόν κυνηγοῦνε. «Ταῦροι πίονες»
θά Τόν περιβάλλουν. Βασιλιάδες καί ἀρχιερεῖς, γραμματεῖς καί φαρισαῖοι,
νομικοί καί Σαδδουκαῖοι, θά ζητᾶνε νά Τόν παγιδέψουν καί νά Τόν θανατώσουν.
Ἀπ' τή Βηθλεέμ ὡς τό Γολγοθά θά γίνει ὁ καταζητούμενος τῶν ἐχθρῶν Του.
Καί μόνο ὅσο ζοῦσε; Γιά εἴκοσι αἰῶνες
εἶναι «σημεῖον ἀντιλεγόμενον».
Γιά εἴκοσι αἰῶνες ἀποδοκιμάζεται καί χλευάζεται καί πολεμεῖται.
Πόλεμος μεγάλος. Πόλεμος σκληρός. Πόλεμος μυριάδων ἐναντίον Ἑνός.
Πόλεμος μέ αἷμα, ἀλλά καί πόλεμος μέ μελάνι. Τόν πόλεμο τοῦτο τόν
προεῖπε ὁ πρεσβύτης Συμεών. Ἀφοῦ εὐχαρίστησε καί δόξασε τόν Θεό πού
τόν ἀξίωσε νά ἰδεῖ τὸν Σωτήρα τοῦ κόσμου, γυρίζοντας πρός τή Μαριάμ,
τή μητέρα τοῦ Ἰησοῦ, εἶπε: «Ἰδού οὗτος
κεῖται εἰς πτῶσιν καί ἀνάστασιν πολλῶν ἐν τῷ Ἰσραήλ, καί εἰς σημεῖον
ἀντιλεγόμενον» (Λουκ. β' 34). Ὅσοι δέ θά Τόν πιστέψουν, θά πέσουν
καί θά χαθοῦν ἀπό τό πρόσωπο τῆς γῆς. Ὅσοι ὅμως Τόν πιστέψουνε θ' ἀναστηθοῦν
καί θά ἐλευθερωθοῦν ἀπό τήν ἁμαρτία.
Ἡ ἔλευση τοῦ Χριστοῦ στόν κόσμο δέν
εἶχε ὁμοιόμορφο ἀποτέλεσμα σ' ὅλους. Ἀνάλογα μέ τήν ἐλεύθερη ἀποδοχή
τῶν ἀνθρώπων, ἄλλοι χάνονται καί ἄλλοι σώζονται. Ἄλλοι πέφτουν καί ἄλλοι
σηκώνονται. Ὅσοι ἐλεύθερα ἀντιτάσσονται στή σωτηρία πού τούς προσφέρει
ὁ Χριστός, τότε γι' αὐτούς ὁ Ἰησοῦς εἶναι «λίθος προσκόμματος καί πέτρα σκανδάλου». Ἀλοίμονο σ’ ἐκείνους
πού θά τά βάλουν μέ τόν Κύριο! Ἀλοίμονο σ' ἐκείνους πού θά πολεμήσουν
τόν Ἰησοῦ καί θά πέσουν ἐπάνω Του! Θά γίνουν συντρίμια. Θά γίνουν στάχτη. «Ὁ πεσών ἐπί τόν λίθον τοῦτον συνθλασθήσεται
ἐφ’ ὅν δ' ἄν πέσῃ λικμήσει αὐτόν» (Ματθ. κα' 44).
Ἡ ἔλευση τοῦ Μεσσία δημιουργεῖ
ἀναπόφευκτα κρίσεις καί χωρισμούς καί διαιρέσεις. Ἄλλοι δέχονται
τό φῶς· ἄλλοι ὅμως «ἠγάπησαν τό σκότος
μᾶλλον ἤ τό φῶς». Γιά πολλούς ὁ Χριστός εἶναι «ὀσμή ζωῆς εἰς ζωήν».
Πόσο ὅμως θλιβερό εἶναι νά ἀναλογίζεται κανείς ὅλους ἐκείνους,
γιά τούς ὁποίους τό Εὐαγγέλιο εἶναι «ὀσμή
θανάτου εἰς θάνατον!» Γιά τούς πιστούς
ὁ Χριστός εἶναι θαῦμα πού σώζει καί ζωοποιεῖ. Γιά τούς ἄπιστους εἶναι
θαῦμα «ἀντιλεγόμενον». Γιά τούς
πιστούς ὁ Χριστός εἶναι Θεάνθρωπος. Γιά τούς ἄπιστους εἶναι ἄνθρωπος.
Ἄλλοι χτίζουν τῆς ψυχῆς τους τό οἰκοδόμημα στό θεῖο τοῦτο ἀγκωνάρι,
πού λέγεται Σωτήρας καί Λυτρωτής, κι ἄλλοι χτίζουν πετώντας
καί περιφρονώντας τό ἀγκωνάρι. Ὅποιος χτίζει πάνω στή χρυσή βάση τοῦ
Ἰησοῦ, χτίζει γιά τήν αἰωνιότητα. Χτίζει γιά τήν ἀθανασία.
β) ΚΑΤΑΚΤΗΤΗΣ
Ὁ Ἰησοῦς εἶναι τό κέντρο τῆς ἱστορίας.
Εἶναι τό θεμέλιο τοῦ πολιτισμοῦ. Εἶναι ὁ Μεγάλος Κατακτητής. Εἶναι
ὁ Βασιλιάς τ' οὐρανοῦ πού κατοικεῖ στίς καρδιές. Εἶναι ὁ Ἥλιος πού φωτίζει
καί θερμαίνει. Ὅποιος τόν Ἰησοῦ πολεμᾶ, μοιάζει μ' ἐκεῖνο πού θέλει
νά σβήσει τόν ἥλιο. Δίχως τόν Ἰησοῦ, εἶναι ἁπλωμένο σκοτάδι, ἄγνοια,
δυστυχία. Δίχως τόν Ἰησοῦ, σημαίνει καράβι χωρίς πλοίαρχο, σπίτι χωρίς
θεμέλιο, κῆπος χωρίς νερό, βάρκα χωρίς κουπιά, μέρα χωρίς ἥλιο.
Ὁ
Ἰησοῦς εἶναι ὁ ἀσύγκριτος τῶν ψυχῶν σαγηνευτής. Τόν ὕμνησαν οἱ μεγάλοι
ποιητές. Τόν τραγούδησαν οἱ μουσουργοί μέ τίς γλυκόφθογγες συνθέσεις
τους. Διάσημοι ἀρχιτέκτονες Τοῦ ἔστησαν περίλαμπρα τῆς τέχνης μνημεῖα.
Οἱ καλλιτέχνες Τοῦ ἀφιέρωσαν ἀριστουργήματα τοῦ ὑπέροχου χρωστήρα
τους. Οἱ μύστες τῆς σοφίας καί τῆς ἐπιστήμης ἄντλησαν δύναμη καί φωτισμό.
Ὁ Ἰησοῦς δέν ἦρθε μέ μισθοφορικά στρατεύματα. Δέν εἶχε κάτω ἀπό τίς
διαταγές Του στρατηγούς καί στρατάρχες. Ἀντίθετα, ὅλοι τόν παρακολουθοῦν
μέ δυσπιστία καί φθόνο καί καχυποψία. Τόν ὀνομάζουν «πλάνο» καί Τόν θεωροῦν δαιμονόπληκτο.
Φτάνουν ἀκόμα στό σημεῖο νά ποῦνε πώς «ἐξέστη»,
ὅτι ἔχασε, δηλαδή, τά λογικά Του (Μαρκ. γ' 21).
Ὁ Χριστός, ὡστόσο, ὅσο διώκεται,
τόσο δοξάζεται· ὅσο πολεμᾶται, τόσο βγαίνει νικητής. Ὅλες οἱ σκοτεινές
δυνάμεις τοῦ κακοῦ Τόν προσβάλλουν, ἀλλά πάντα «ἐξέρχεται νικῶν καί ἵνα νικήσῃ» ὅπως λέγει στήν Ἀποκάλυψη
ὁ Ἰωάννης. Κι ὁ ἴδιος ὁ Κύριος τό εἶχε διακηρύξει: «Θαρσεῖτε, ἐγώ νενίκηκα τόν κόσμον». Ὁ
Ἰησοῦς ξεπερνάει ὅλους τούς ἥρωες τῆς ἱστορίας. Ἡ ψυχολογία Του
δέν εἶναι δυνατό νά γραφεῖ, γιατί τήν ἀνατρέπει τό γεγονός ὅτι εἶναι
Θεάνθρωπος.
Σέ κανένα δέ ρίχτηκαν τόσα φλογισμένα
βέλη, ὅσα στόν Ἰησοῦ. Κανένας πόλεμος στήν ἱστορία δέν ἤτανε μεγαλύτερος
κι ἀγριότερος ὅσο ὁ πόλεμος εἴκοσι αἰώνων, ἐνάντια στούς ὀπαδούς
τοῦ Ναζωραίου, μέ τούς διωγμούς, τά βασανιστήρια, τά αἵματα, τίς συκοφαντίες,
τίς φυλακές, τούς Νέρωνες, τούς Δεκίους, τούς Γαλερίους, τούς Διοκλητιανούς,
ὡς τούς σύγχρονους ὀρθολογιστές καί ἀθεϊστές καί Μαρξιστές. Γιά κανένα
ποτέ δέν ἔχουνε γραφεῖ τόσα βιβλία πολεμικά, ἀλλά καί ἀφοσίωσης
καί λατρείας, ὅσα γιά τόν Ἰησοῦ. Ἔχει κατακτήσει τόσες καρδιές, ὅσες
δέν ἔχουν κατακτήσει ὅλοι μαζί τοῦ κόσμου οἱ κατακτητές.
Ἡ ἀγάπη Του ξεπερνάει τήν ἀγάπη
ὅλων τῶν ἀνθρώπων. «Εὐλογημένη αὐτή
ἡ ἀγάπη· ἀγάπη πού δεσμεύει τήν καρδιά μέ ἁλυσίδες πιό μαλακές ἀπό
μετάξι, κι ὅμως στερεώτερες ἀπό διαμάντι». Ἡ ἀγάπη Του εἶναι
τό χαμόγελο μιᾶς αἰώνιας ἄνοιξης. Ὁ Χριστός εἶναι τό κλειδί τῆς ἀβασίλευτης
εὐτυχίας. Εἶναι τό θησαυροφυλάκιο τῶν ἀγαθῶν. Εἶναι τό τραπέζι
τῆς πνευματικῆς ἀπόλαυσης. Εἶναι ὁ παράδεισος τῆς τρυφῆς. Εἶναι ὁ
Βασιλιάς πού αἰχμαλωτίζει μέ τήν ἀγάπη Του. Εὐτυχισμένοι ὅσοι ἔγιναν
αἰχμάλωτοι τῆς ἀγάπης τοῦ Ἰησοῦ.
Ἀδελφοί
μου,
Ἡ ἱστορία τοῦ Χριστιανισμοῦ θ'
ἀναγράφει πάντοτε ἐχθρούς καί φίλους τοῦ Ἰησοῦ, ἀντίχριστους καί φιλόχριστους,
διῶχτες καί μαθητές, ἀρνητές καί ὁμολογητές, λιποτάχτες καί στρατιῶτες.
Ὁ Λίθος πού ἀπ’ τούς ἐχθρούς ἀποδοκιμάζεται
καί πετάσσεται, σέ μᾶς πρέπει νἆναι τό ἀσάλευτο τῆς ζωῆς μας θεμέλιο.
Μέ τόν Ἰησοῦ γίνεται ἀσάλευτη ἡ
ζωή μας.
(Θεολόγου Μιχ. Μιχαηλίδη, «Ἀπό τόν
Ἄμβωνα»)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου