ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ
ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΠΑΥΛΟΥ ΚΑΙ ΒΑΡΝΑΒΑ
Γ΄ ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΝΗΣΤΕΙΩΝ
(11 ΜΑΡΤΙΟΥ 2018)
(ΣΤΑΥΡΟΠΡΟΣΚΥΝΗΣΕΩΣ)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
Ἀδελφοί, ἔχοντες ἀρχιερέα μέγαν διεληλυθότα τοὺς οὐρανούς, Ἰησοῦν τὸν υἱὸν τοῦ Θεοῦ, κρατῶμεν
τῆς ὁμολογίας. οὐ γὰρ ἔχομεν ἀρχιερέα μὴ δυνάμενον
συμπαθῆσαι ταῖς ἀσθενείαις ἡμῶν, πεπειρασμένον δὲ κατὰ πάντα καθ' ὁμοιότητα χωρὶς ἁμαρτίας. προσερχώμεθα
οὖν μετὰ παρρησίας τῷ θρόνῳ τῆς χάριτος, ἵνα λάβωμεν ἔλεον καὶ χάριν εὕρωμεν εἰς εὔκαιρον βοήθειαν. Πᾶς γὰρ ἀρχιερεὺς
ἐξ
ἀνθρώπων λαμβανόμενος ὑπὲρ ἀνθρώπων καθίσταται τὰ πρὸς τὸν Θεόν, ἵνα προσφέρῃ δῶρά τε καὶ θυσίας ὑπὲρ ἁμαρτιῶν, μετριοπαθεῖν
δυνάμενος τοῖς ἀγνοοῦσι καὶ πλανωμένοις,
ἐπεὶ καὶ αὐτὸς περίκειται
ἀσθένειαν· καὶ διὰ ταύτην ὀφείλει, καθὼς περὶ τοῦ λαοῦ, οὕτω καὶ περὶ ἑαυτοῦ προσφέρειν ὑπὲρ ἁμαρτιῶν. καὶ οὐχ ἑαυτῷ τις λαμβάνει
τὴν τιμήν, ἀλλὰ καλούμενος ὑπὸ τοῦ Θεοῦ, καθάπερ καὶ Ἀαρών. οὕτω καὶ ὁ Χριστὸς οὐχ ἑαυτὸν ἐδόξασε
γενηθῆναι
ἀρχιερέα, ἀλλ' ὁ λαλήσας πρὸς αὐτόν· υἱός μου εἶ σύ, ἐγὼ σήμερον γεγέννηκά σε· καθὼς καὶ ἐν ἑτέρῳ λέγει· σὺ ἱερεὺς εἰς τὸν αἰῶνα κατὰ τὴν τάξιν Μελχισεδέκ.
(Ἑβρ.
δ΄[4] 14 – ε΄[5] 6)
Ο
ΑΡΧΙΕΡΕΥΣ ΤΟΥ ΕΛΕΟΥΣ
1.
ΜΑΣ ΚΑΤΑΝΟΕΙ
Σήμερα Κυριακή τῆς Σταυροπροσκυνήσεως ἡ ἁγία μας Ἐκκλησία
προβάλλει ἐμπρός μας τόν Τίμιο Σταυρό, πάνω στόν ὁποῖο ὁ Κύριός μας πρόσφερε
τή μοναδική καί ἀτίμητη θυσία, πού μᾶς ἄνοιξε τόν δρόμο πρός τόν οὐρανό. Ἐκεῖ
στό Γολγοθᾶ ὁ Χριστός προσφέροντας τή φοβερή ἐκείνη θυσία του, ἀποκαλύφθηκε σέ
μᾶς ὡς ὁ μόνος ἀληθινός ἀρχιερεύς. Γι᾿ αὐτό καί τό ἀπόστολικό Ἀνάγνωσμα ἀναφέρεται
στό μεγάλο αὐτό μυστήριο τῆς ἀρχιερωσύνης τοῦ σταυρωθέντος Κυρίου μας.
Ἔχουμε μεγάλο Ἀρχιερέα, μᾶς λέει ὁ ἀπόστολος Παῦλος. Αὐτός
μετά τή σταυρική του θυσία, τόν θάνατο, τήν Ἀνάσταση καί τήν Ἀνάληψή του, ἔχει
πλέον εἰσέλθει στούς οὐρανούς κι ἔφθασε στό θρόνο τοῦ Θεοῦ. Ἐκεῖ μᾶς περιμένει.
Διότι δέν εἶναι ἕνας ἁπλός ἄνθρωπος, ἀλλά εἶναι ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ. Γι᾿ αὐτό ἄς
κρατᾶμε γερά τήν πίστη μας σ᾿ Αὐτόν κι ἄς τήν ὁμολογοῦμε πάντοτε. Καί μήν
περάσει ποτέ ἀπό τό νοῦ μας ὅτι, ἀφοῦ Αὐτός εἶναι τώρα στούς οὐρανούς, δέν θά
δείξει ἐνδιαφέρον γιά μᾶς. Διότι δέν ἔχουμε ἀρχιερέα πού δείχνει ἀσυμπάθεια
στίς ἀδυναμίες μας. Ἀντίθετα, ἐνῶ ὑψώθηκε τόσο πολύ ὡς ἄνθρωπος, δέν ἀδιαφορεῖ
γιά μᾶς, ἀλλά γνωρίζει ὅλα ὅσα μᾶς συμβαίνουν. Ἄλλωστε καί ὁ Ἴδιος ὡς ἄνθρωπος ἐδῶ
στή γῆ ἀντιμετώπισε κάθε εἴδους πειρασμό. Ἔχει δοκιμασθεῖ μέ κάθε τρόπο, χωρίς ὅμως
νά διαπράξει καμία ἁμαρτία. Γι᾿ αὐτό μᾶς παροτρύνει ὁ ἀπόστολος Παῦλος νά
πλησιάζουμε μέ θάρρος καί ἐμπιστοσύνη στό βασιλικό θρόνο τῆς Χάριτός του γιά
νά λάβουμε συγχώρηση γιά τίς ἁμαρτίες μας καί νά βροῦμε ἔλεος καί χάρη καί ἄμεση
βοήθεια σέ κάθε κρίσιμη ὥρα τοῦ πειρασμοῦ.
Ἀπό τόν θρόνο του ὁ ἐσταυρωμένος Κύριος θά μᾶς
δωρίσει πλούσιο τό ἔλεός του. Διότι καί ὁ Ἴδιος ἔχει δεχθεῖ κάθε δοκιμασία, εἶναι
«πεπειρασμένος κατά πάντα». Σ᾿ ὅλη του τή ζωή πόσες δοκιμασίες, περιφρονήσεις
και κατατρεγμούς δέν πέρασε! Ἰδιαιτέρως ὅμως ὅταν πρόσφερε τήν ἀρχιερατική του
θυσία ἐπάνω στό Σταυρό, δέχθηκε ὅλα ἐκεῖνα τά φρικτά μαρτύρια. Ἐκείνη τή
φοβερή ὥρα πρόσφερε καταπληγωμένος τή θυσία του ὑποφέροντας μεγάλους πόνους ὄχι
μόνο ἀπό τό μαρτύριο ἀλλά ἀσυγκρίτως περισσότερο ἀπό τίς ἁμαρτίες τῶν παιδιῶν
του, πού βάσταζε σάν νά ἦταν κακοῦργος.
Γνωρίζει λοιπόν ὁ Κύριος ἀπό δοκιμασίες, γνωρίζει τί
θά πεῖ πόνος. Ὁ ἀναμάρτητος δέχθηκε τόσους πειρασμούς. Γι᾿ αὐτό δείχνει
κατανόηση στίς ἀδυναμίες μας, τούς πειρασμούς μας καί τίς δοκιμασίες μας. Μᾶς
καταλαβαίνει, μᾶς συμπονᾶ, μᾶς ἀγαπᾶ. Καί μᾶς περιμένει στό θρόνο τῆς Χάριτός
του, στόν Τίμιο Σταυρό του, νά συγχωρήσει τίς ἁμαρτίες μας, πού μᾶς τσακίζουν
καί μᾶς ἀπογοητεύουν. Μᾶς περιμένει στό Μυστήριο τῆς ἱερᾶς Ἐξομολογήσεως νά μᾶς
ξεκουράσει καί νά μᾶς εἰρηνεύσει. Μᾶς περιμένει στήν Ἁγία Τράπεζα νά μᾶς
μεταγγίσει ζωή καί σωτηρία.
2. ΘΑ ΜΑΣ ΔΟΞΑΣΕΙ
Στή συνέχεια ὁ ἅγιος Ἀπόστολος μᾶς λέει ὅτι κάθε ἀρχιερέας
στήν ἱερωσύνη τῶν Ἰουδαίων ἐπιτελεῖ τό ἱερό αὐτό ἔργο του γιά τήν ὠφέλεια τῶν ἀνθρώπων
στήν τέλεση τῆς λατρείας· γιά νά προσφέρει θυσίες γιά τή συγχώρηση τῶν ἁμαρτιῶν
τοῦ λαοῦ. Καί μπορεῖ νά δείχνει συμπάθεια σ᾿ ὅσους ἁμαρτάνουν, ἐπειδή κι αὐτός
ὡς ἄνθρωπος ἔχει ἀνθρώπινες ἀδυναμίες. Καί γι᾿ αὐτό ὁ Νόμος τοῦ ἐπιβάλλει νά
προσφέρει θυσία ὄχι μόνο γιά τίς ἁμαρτίες τοῦ λαοῦ του, ἀλλά καί μία ἀκόμη
θυσία γιά τίς δικές του ἁμαρτίες.
Καί συνεχίζει ὁ Ἀπόστολος λέγοντας ὅτι κανείς δέν
παίρνει μόνος του τήν ὑψηλή τιμή τῆς ἀρχιερωσύνης, ἀλλά ὅταν τόν καλέσει ὁ
Θεός, ὅπως κάλεσε στό ἀξίωμα αὐτό καί τόν Ἀαρών. Ἔτσι καί ὁ Χριστός «οὐχ ἑαυτόν
ἐδόξασε γενηθῆναι ἀρχιερέα, ἀλλ᾿ ὁ λαλήσας πρός αὐτόν», δέν δόξασε μόνος του
τόν Ἑαυτό του μέ τό νά γίνει Ἀρχιερεύς, ἀλλά Τόν δόξασε ὁ Θεός Πατήρ, ὁ Ὁποῖος
Τοῦ εἶπε: Ἐσύ εἶσαι ὁ Υἱός μου· ἐγώ Σέ γέννησα σήμερα, ὅταν Σοῦ ἔδωσα τήν ἀνθρώπινη
φύση καί τήν δόξασα μέ τήν Ἀνάσταση καί τήν ἐνθρόνισή σου ἐκ δεξιῶν μου. Καί σ᾿
ἄλλο μέρος τῆς Ἁγίας Γραφῆς λέει: Ἐσύ εἶσαι ἱερέας αἰώνιος, πού Σέ προτύπωνε ὁ
Μελχισεδέκ.
Ὁ Κύριός μας λοιπόν δοξάστηκε καί ὡς ἄνθρωπος μέ θεϊκή
δόξα ἀπό τόν Θεό Πατέρα του. Αὐτός πού τόσο πολύ ταπεινώθηκε ὡς ἄνθρωπος, πολύ
περισσότερο ὑψώθηκε. Ἐπειδή ἀκριβῶς ἔδειξε ὑπακοή μέχρι θανάτου. Γι᾿ αὐτό ἀκριβῶς
ὁ Θεός Πατήρ στεφάνωσε τόν Κύριό μας ὡς ἄνθρωπο μέ θεϊκή δόξα καί τιμή. Καί Τοῦ
ἔδωσε ἐξουσία στά ἐπουράνια, τά ἐπίγεια καί τά καταχθόνια. Ὥστε ὅλα τά λογικά ὄντα
νά ἀναγνωρίσουν ὅτι Αὐτός εἶναι ὁ Κύριος τοῦ οὐρανοῦ καί τῆς γῆς.
Αὐτός ὁ δρόμος ἀπό τή θυσία στήν ὕψωση, ἀπό τήν
ταπείνωση στή δόξα εἶναι καί ὁ δρόμος ὅλων τῶν πιστῶν. Στόν ἀνηφορικό δρόμο τοῦ
Γολγοθᾶ βρίσκεται ἡ ἀληθινή ὕψωση. Στό δρόμο τῆς θυσίας καί τῆς ταπεινώσεως. Ὑψωνόμαστε
ὅταν θυσιαζόμαστε. Ὅταν ὑπομένουμε πειρασμούς, περιφρονήσεις, ἀδικίες. Ὅταν
μένουμε στό περιθώριο. Ὅταν ὑπομένουμε δίπλα μας ἀνθρώπους δύσκολους καί
μένουμε εἰρηνικοί ἀπέναντί τους. Ὅταν ὅσους μᾶς ἀδικοῦν ἤ μᾶς ἀντιπαθοῦν, τούς
συγχωροῦμε, τούς δείχνουμε ἀγάπη. Βέβαια κάτι τέτοιο δέν εἶναι εὔκολο. Μέ τή
βοήθεια ὅμως τοῦ Θεοῦ εἶναι κατορθωτό. Ἄς πάρουμε λοιπόν κι ἐμεῖς μέ προθυμία
τόν ἀνηφορικό δρόμο τοῦ Γολγοθᾶ. Γιά νά ὁδηγηθούμε ἀπό τήν ταπείνωση στή δόξα,
τήν ἀληθινή καί αἰώνια.
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ τόμο τοῦ Περιοδικοῦ
«Ο ΣΩΤΗΡ»)
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Εἶπεν ὁ Κύριος· Ὅστις θέλει ὀπίσω μου ἐλθεῖν, ἀπαρνησάσθω
ἑαυτὸν καὶ ἀράτω τὸν σταυρὸν αὐτοῦ,
καὶ ἀκολουθείτω
μοι.
ὃς γὰρ ἂν θέλῃ τὴν ψυχὴν αὐτοῦ
σῶσαι, ἀπολέσει αὐτήν· ὃς δ' ἂν ἀπολέσῃ τὴν ἑαυτοῦ ψυχὴν ἕνεκεν ἐμοῦ
καὶ τοῦ εὐαγγελίου,
οὗτος σώσει αὐτήν. τί γὰρ ὠφελήσει
ἄνθρωπον ἐὰν κερδήσῃ τὸν κόσμον ὅλον, καὶ ζημιωθῇ τὴν ψυχὴν αὐτοῦ; ἢ τί δώσει ἄνθρωπος ἀντάλλαγμα τῆς ψυχῆς αὐτοῦ;
ὃς γὰρ ἐὰν ἐπαισχυνθῇ με καὶ τοὺς ἐμοὺς λόγους ἐν τῇ γενεᾷ ταύτῃ
τῇ μοιχαλίδι καὶ ἁμαρτωλῷ, καὶ ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου
ἐπαισχυνθήσεται αὐτὸν ὅταν ἔλθῃ
ἐν
τῇ δόξῃ τοῦ πατρὸς αὐτοῦ μετὰ τῶν ἀγγέλων τῶν ἁγίων. Καὶ ἔλεγεν αὐτοῖς· Ἀμὴν λέγω ὑμῖν ὅτι
εἰσί
τινες τῶν ὧδε ἑστηκότων, οἵτινες οὐ μὴ γεύσωνται
θανάτου ἕως ἂν ἴδωσι τὴν βασιλείαν
τοῦ Θεοῦ ἐληλυθυῖαν ἐν δυνάμει.
(Μᾶρκ. η΄[8] 34
- θ΄[9] 1)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ὁ Ἰησοῦς κάλεσε
τὰ πλήθη τοῦ λαοῦ μαζὶ μὲ τοὺς μαθητές του καὶ τοὺς εἶπε: Ἐκεῖνος ποὺ
θέλει νὰ γίνει δικός μου καὶ νὰ μὲ ἀκολουθεῖ ὡς μαθητής μου, ἂς διακόψει
κάθε φιλία καὶ σχέση μὲ τὸν διεφθαρμένο ἀπ' τὴν ἁμαρτία ἑαυτό του
κι ἂς πάρει τὴ σταθερὴ ἀπόφαση νὰ ὑποστεῖ γιὰ μένα ὄχι μόνο κάθε
θλίψη καὶ δοκιμασία, ἀλλά ἀκόμα καὶ θάνατο σταυρικό, καὶ τότε ἂς
μὲ ἀκολουθεῖ μιμούμενος τὸ παράδειγμά μου. Καὶ μὴ διστάσει κανεὶς
νὰ κάνει τὶς θυσίες αὐτές. Διότι ὅποιος θέλει νὰ σώσει τὴ ζωή του,
θὰ χάσει τὴν πνευματική, εὐτυχισμένη καὶ αἰώνια ζωή. Ὅποιος ὅμως
χάσει καὶ θυσιάσει τὴ ζωή του γιὰ τὴν ὁμολογία καὶ τὴν ὑπακοή του σὲ
μένα καὶ τὸ εὐαγγέλιό μου, αὐτὸς θὰ σώσει τὴν ψυχή του στὴ μέλλουσα ζωή,
ὅπου θὰ κερδίσει τὴν αἰώνια εὐτυχία. Κι ἐκείνη ἡ σωτηρία εἶναι τὸ
πᾶν. Διότι τί θὰ ὠφελήσει τὸν ἄνθρωπο, ἐὰν κερδίσει ὅλον αὐτὸν τὸν
ὑλικὸ κόσμο, καὶ στὸ τέλος χάσει τὴν ψυχή του; Διότι ἡ ψυχή του, ποὺ
εἶναι πνευματικὴ καὶ αἰώνια, δὲν συγκρίνεται μὲ κανένα ἀπ' τὰ ὑλικὰ
ἀγαθὰ τοῦ φθαρτοῦ κόσμου. Ἤ, ἐὰν ἕνας ἄνθρωπος χάσει τὴν ψυχή του, τί
μπορεῖ νὰ δώσει ὡς ἀντάλλαγμα γιὰ νὰ τὴν ἐξαγοράσει ἀπ' τὴν αἰώνια
ἀπώλεια; Κι ἀσφαλῶς θὰ χάσει τὴν ψυχὴ του ἐκεῖνος ποὺ δὲν θὰ ὑποστεῖ
γιὰ μένα τὶς θυσίες αὐτές. Διότι ὁποιοσδήποτε ντραπεῖ ἐμένα καί
τά λόγια μου ἐπηρεασμένος ἀπ' τὶς περιφρονήσεις καὶ τοὺς χλευασμοὺς
τῶν ἀνθρώπων τῆς γενιᾶς αὐτῆς ποὺ ἀποστάτησε ἀπ' τὸν πνευματικό της
νυμφίο καὶ εἶναι ἁμαρτωλή, αὐτὸν θὰ τὸν ντραπεῖ καὶ ὁ υἱός τοῦ ἀνθρώπου
καὶ θὰ τὸν ἀποκηρύξει ὡς ξένο, ὅταν θά ἔλθει μέ τούς ἁγίους ἀγγέλους
περιβεβλημένος μέ τή δόξα τοῦ Πατρός του. Τούς ἔλεγε ἀκόμη: Σᾶς λέω
ἀληθινά ὅτι ὑπάρχουν μερικοί ἀπ’ αὐτούς πού στέκονται ἐδῶ, οἱ ὁποῖοι
δέν θά γευθοῦν θάνατο προτοῦ νά δοῦν μετά τήν κάθοδο τοῦ Ἁγίου Πνεύματος
νά καταλύεται ἡ παλαιά θεία τάξη καί διαθήκη μέ τήν καταστροφή
τῆς Ἱερουσαλήμ καί τοῦ ναοῦ της καί μέ δύναμη ἀκαταγώνιστη καί ὑπερφυσική
ἡ νέα τάξη στόν κόσμο, τήν ὁποία θά ἐκπροσωπεῖ ἡ Ἐκκλησία ὡς ἄλλη
βασιλεία τοῦ Θεοῦ πάνω στή γῆ.
Ἀπολυτίκιον τοῦ Σταυροῦ Ἦχος α'
Σῶσον Κύριε τὸν λαόν
σου καὶ εὐλόγησον τὴν κληρονομίαν σου, νίκας τοῖς Βασιλεῦσι κατὰ βαρβάρων δωρούμενος
καὶ τὸ σὸν φυλάττων διὰ τοῦ Σταυροῦ σου πολίτευμα
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου