ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ
ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΠΑΥΛΟΥ ΚΑΙ ΒΑΡΝΑΒΑ
Η ΜΕΓΑΛΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ
Πρέπει νὰ γνωρίζουμε ὅτι ὁ ὄρθρος κάθε μέρας
ψάλλεται τὸ ἑσπέρας τῆς προηγουμένης μέρας.
Οἱ πρῶτες τρεῖς
βραδινὲς ἀκολουθίες τῆς Μ. Ἐβδομάδας ὀνομάστηκαν «Ἀκολουθίες τοῦ Νυμφίου», γιατί
σ’ αὐτὲς δεσπόζουν οἱ δύο πιο κάτω ἐμπνευσμένοι ὕμνοι:
1. «Ἰδοὺ ὁ Νυμφίος (τῆς Ἐκκλησίας) ἔρχεται ἐν τῷ μέσῳ τῆς νυκτός, καὶ μακάριος
ὁ δοῦλος ὃν εὑρήσει γρηγοροῦντα (ποὺ θὰ βρεῖ νὰ ἀγρυπνεῖ καὶ νὰ
περιμένει), ἀνάξιος δὲ πάλιν ὃν εὑρήσει ραθυμοῦντα
(ὅποιον θὰ βρεῖ νὰ εἶναι ράθυμος καὶ ἀμελής). Βλέπε οὖν ψυχή μου μὴ τῷ ὕπνῳ κατενεχθῇς (μὴ καταληφθεῖς
ἀπὸ τὸν πνευματικὸ ὕπνο) ἵνα μὴ
τῷ θανάτῳ παραδοθῇς (για νὰ μὴ παραδοθῇς στὸν πνευματικὸ θάνατο) καὶ τῆς (οὐράνιας) βασιλείας ἔξω κλεισθῇς, ἀλλὰ ἀνάνηψον
κράζουσα (ἀλλὰ φρόντισε νὰ συνέλθεις καὶ φώναξε δυνατά): Ἅγιος, Ἅγιος, Ἅγιος εἶ ὁ Θεός, δια τῆς
Θεοτόκου ἐλέησον ἡμᾶς”.
2. «Τὸν Νυμφῶνα (τὸ σπίτι τοῦ γάμου,
τὴν βασιλεία) σου βλέπω, Σωτήρ μου,
κεκοσμημένον (στολισμένο) καὶ
ἔνδυμα οὐκ ἔχω, ἵνα εἰσέλθω ἐν αὐτῷ, λάμπρυνόν μου (κάνε λαμπερὴ) τὴν στολὴν τῆς ψυχῆς, Φωτοδότα καὶ
σῶσόν με». (Ὁ κάθε πιστὸς νιώθει ὅτι ἡ στολὴ τῆς ψυχῆς του εἶναι
λερωμένη ἀπὸ τὶς ἁμαρτίες του.)
Ἡ Μεγάλη Δευτέρα εἶναι ἀφιερωμένη
στὴ μνήμη τοῦ μακαρίου Ἰωσὴφ τοῦ παγκάλου (πολὺ καλοῦ), γιοῦ τοῦ
πατριάρχη Ἰακώβ. Θεωρεῖται τύπος
τοῦ Χριστοῦ για τὰ παθήματα, τὴν ἀρετή, τὴν πραότητα καὶ τὴν
ἀνεξικακία του. Ἐπίσης, γίνεται μνεία τῆς «ξηρανθείσης συκῆς» ποὺ συμβόλιζε τὴ συναγωγὴ τῶν Ἰουδαίων
καὶ κάθε ἄνθρωπο ποὺ δὲν ἔχει πνευματικοὺς καρπούς.
Τὴ Μεγάλη
Τρίτη ἐνθυμούμαστε τὶς παραβολὲς τῶν Δέκα Παρθένων καὶ τῶν ταλάντων.
Οἱ φρόνιμες, κοντὰ στὶς ἄλλες ἀρετές, φρόντισαν νὰ ἔχουν ἄφθονο καὶ
τὸ λάδι τῆς ἐλεημοσύνης. Μὲ τὴν ἀναφορὰ τῶν ταλάντων ὑπενθυμίζεται
τὸ χρέος μας νὰ καλλιεργοῦμε τὰ χαρίσματα ποὺ μᾶς δίνει ὁ Θεὸς ὄχι
μόνο γιὰ τὸ δικό μας καλὸ ἀλλὰ καὶ τῶν συνανθρώπων μας.
Τὴ Μεγάλη Τετάρτη τιμᾶμε τὴν μετάνοια
τῆς ἁμαρτωλῆς γυναίκας, ἡ ὁποία ἄλειψε μὲ μύρο τὰ πόδια τοῦ Κυρίου
καὶ θυμούμαστε καὶ τὴν προδοσία τοῦ Ἰούδα. Τὸ συγκινητικὸ «Τροπάριο τῆς Κασσιανής» (ἀπὸ τὴ μοναχὴ
Κασσιανή) ἐκφράζει τὴν θερμὴ μετάνοια τῆς ἁμαρτωλῆς γυναίκας, ἡ ὁποία
μετανοεῖ καὶ ἐλευθερώνεται ἀπὸ τὴν ἁμαρτία, ἐνῶ ὁ Ἰούδας αἰχμαλωτίζεται
ἀπὸ τὴ φιλαργυρία καὶ ἀπομακρύνεται ἀπὸ τὸν Θεό: «Κύριε, ἡ ἐν πολλαῖς ἁμαρτίαις
περιπεσοῦσα γυνή, τὴν σὴν αἰσθομένη θεότητα (σὰν ἔνιωσε
τὴ θεότητά σου),
μυροφόρου ἀναλαβοῦσα τάξιν(ἔγινε μυροφόρα), ὀδυρομένη, μύρα σοι, πρὸ τοῦ
ἐνταφιασμοῦ κομίζει. Οἴμοι!
(ἀλλοίμονο)
λέγουσα, ὅτι νύξ
μοι ὑπάρχει (μέσα
μου εἶναι νύχτα),
οἶστρος ἀκολασίας (μανία τῆς ἀσωτείας), ζοφώδης τε καὶ ἀσέληνος (κατασκότεινη
καὶ χωρὶς φεγγάρι)
ἔρως τῆς ἁμαρτίας. Δέξαι μου τὰς πηγὰς τῶν δακρύων, ὁ νεφέλαις
διεξάγων τῆς θαλάσσης τὸ ὕδωρ (ποὺ μεταλλάζεις
μὲ τὰ σύννεφα τὸ νερὸ τῆς θάλασσας)· κάμφθητί μοι πρὸς τοὺς στεναγμοὺς τῆς καρδίας (λύγισε στὰ
ἀναστενάγματα), ὁ
κλίνας (ἐσὺ
ποὺ ἔγειρες)
τοὺς οὐρανοὺς τῇ ἀφάτῳ σου κενώσει (καὶ κατέβηκες στὴ γῆ). Καταφιλήσω τοὺς ἀχράντους
σου πόδας, ἀποσμήξω (σφουγγίσω) τούτους δὲ πάλιν τοῖς τῆς κεφαλῆς
μου βοστρύχοις (μὲ
τὰ πλοκάμια τῆς κεφαλῆς μου)· ὧν
ἐν τῷ παραδείσῳ Εὔα τὸ δειλινόν, κρότον τοῖς ὠσὶν ἠχηθεῖσα (ἄκουσε τὶς
πατημασιές σου),
τῷ φόβῳ ἐκρύβη. Ἁμαρτιῶν μου τὰ πλήθη καὶ κριμάτων σου ἀβύσσους
(τὴν
ἄβυσσον) τίς
ἐξιχνιάσει (ποιὸς
μπορεῖ νὰ ἐξιχνιάσει),
ψυχοσῶστα Σωτήρ μου; Μή με τὴν σὴν δούλην παρίδῃς (καταφρονήσεις), ὁ ἀμέτρητον
ἔχων τὸ ἔλεος». (Φ. Κόντογλου)
Τὴ Μεγάλη Πέμπτη ἑορτάζουμε τὰ σωτήρια
γεγονότα: 1. Τὸν Ἱερὸ Νιπτήρα.
Σύμβολο ἑκούσιας ταπείνωσης – πάντων «διάκονοι», ἐλπίδα σωτηρίας.
2. Τὸν Μυστικὸ Δεῖπνο. (Ὁ Χριστὸς
μᾶς παραδίδει τὸ σωτήριο μυστήριο τῆς Θείας Εὐχαριστίας) 3. Τὴν προσευχὴ τοῦ Κυρίου στὴ Γεθσημανῆ (μᾶς
δείχνει τὴ μεγάλη δύναμη τῆς προσευχῆς). 4. Τὴν προδοσία τοῦ Ἰούδα (παράδειγμα πρὸς ἀποφυγὴ τῆς φιλαργυρίας)
Τὴ Μεγάλη Παρασκευὴ προσκυνοῦμε τὰ σωτήρια πάθη τοῦ Κυρίου.
Τὸ ἰδιαίτερο χαρακτηριστικὸ τῆς ἀκολουθίας τῶν παθῶν εἶναι ἡ ἀνάγνωση
12 Εὐαγγελίων. Τὸ πρῶτο περιλαμβάνει τὶς ὑποθῆκες τοῦ Χριστοῦ πρὸς
τοὺς μαθητές Του καὶ τὴν ἀρχιερατικὴ
προσευχή Του. Τὰ ὑπόλοιπα Εὐαγγέλια ἐξιστοροῦν τὴ σύλληψη,
τὴ δίκη, τὰ πάθη, τὸν σταυρικὸ θάνατο, τὴν ταφὴ τοῦ Κυρίου καὶ τὴν
ἀσφάλιση τοῦ τάφου μὲ τὴ βοήθεια τῆς κουστωδίας. Μετὰ τὴν ἀνάγνωση
τοῦ πέμπτου Εὐαγγελίου γίνεται ἡ λιτάνευση τοῦ Ἐσταυρωμένου καὶ
ἡ τοποθέτησή Του στὸ μέσον τοῦ Ναοῦ. Τότε ψάλλεται τὸ ὑπέροχο Ἀντίφωνο:
«Σήμερον κρεμᾶται ἐπὶ ξύλου ὁ
ἐν ὕδασι τὴν γῆν κρεμάσας. Στέφανον ἐξ ἀκανθῶν περιτίθεται ὁ τῶν
ἀγγέλων βασιλεύς. Ψευδῆ πορφύραν περιβάλλεται ὁ περιβάλλων τὸν οὐρανὸν
ἐν νεφέλαις. 'Ράπισμα κατεδέξατο ὁ ἐν Ἰορδάνῃ ἐλευθερώσας τὸν
Ἀδάμ. Ἥλοις προσηλώθη ὁ Νυμφίος τῆς Ἐκκλησίας. Λόγχη ἐκεντήθη ὁ Υἱὸς
τῆς Παρθένου. Προσκυνοῦμέν σου τὰ πάθη, Χριστέ. Δεῖξον ἡμῖν καὶ τὴν
ἒνδοξόν σου ἀνάστασιν». Μετάφραση:
Σήμερα κρεμᾶται ἐπάνω στὸ ξύλο Ἐκεῖνος ποὺ κρέμασε τὴ
γῆ πάνω στὰ ὕδατα. Στεφάνι ἀπὸ ἀγκάθια φοράει στὴν κεφαλή, Ἐκεῖνος
ποὺ εἶναι ὁ βασιλιὰς τῶν Ἀγγέλων. Ντύνεται μὲ ψεύτικη πορφύρα (βασιλικὸ
ἱμάτιο), αὐτὸς ποὺ περιβάλλει τὸν οὐρανὸ μὲ σύννεφα. Δέχτηκε ράπισμα,
Ἐκεῖνος ποὺ στὸν Ἰορδάνη (διὰ τοῦ βαπτίσματός του) ἐλευθέρωσε
τὸν Ἀδὰμ ἀπὸ τὸν δεσμὸ τῆς ἁμαρτίας. Μὲ καρφιὰ καρφώθηκε ὁ Νυμφίος
τῆς Ἐκκλησίας. Μὲ λόγχη κεντήθηκε ὁ Υἱὸς τῆς Παρθένου. Προσκυνοῦμε
τὰ πάθη σου Χριστέ. Δεῖξε σέ μᾶς καὶ τὴν ἔνδοξή σου Ἀνάσταση.
Τὸ Μεγάλο Σάββατο ἑορτάζουμε τὴν «θεόσωμο ταφὴ τοῦ Κυρίου μας καὶ τὴν εἰς
Ἅδου κάθοδον» τοῦ Κυρίου. Ψάλλονται τὰ Ἐγκώμια, σύντομα τροπάρια
ποὺ ἐξιστοροῦν τὰ πάθη τοῦ Κυρίου, ἐξυμνοῦν τὴν ταφή Του, καὶ διασαλπίζουν
τὴν νίκη Του κατὰ τοῦ θανάτου. Στὴ συνέχεια γίνεται περιφορὰ τοῦ
Ἐπιταφίου γύρω ἀπὸ τοὺς δρόμους τῆς ἐνορίας.Ἡ κάθοδος αὐτὴ ἦταν
τὸ τελειωτικὸ χτύπημα κατὰ τοῦ θανάτου. Γι’αὐτὸ ψέλνουμε «Ὅτε
κατῆλθες πρὸς τὸν θάνατον, ἡ ζωὴ ἡ ἀθάνατος, τότε τὸν ᾍδην
ἐνέκρωσας
τῇ ἀστραπῇ τῆς θεότητος». Τὸ πρωϊ τοῦ Μ. Σαββάτου τελεῖται
στοὺς ναοὺς ὁ ἑσπερινὸς τῆς ἑορτῆς τῆς Ἀνάστασης, ἡ «πρώτη Ἀνάσταση». Στὴν βυζαντινὴ
εἰκονογραφία ὁ Κύριος παρουσιάζεται κατερχόμενος στὸν Ἅδη μὲ δόξα
κρατώντας τὸν τίμιο Σταυρό Του. Συντρίβει τὶς πύλες τοῦ Ἅδη καὶ ἀνασύρει
ἀπ’ ἐκεῖ τὸν Ἀδάμ, τὴν Εὔα, τὸν Ἄβελ, τοὺς Πατριάρχες, τοὺς προφῆτες
καὶ ὅλους τοὺς δικαίους της Παλαιᾶς Διαθήκης. (Ι.Μ. Λευκάδος καὶ Ἰθάκης)
Τὸ Πάσχα μᾶς καλεῖ νὰ περάσουμε ἀπὸ τὸν ἐγωκεντρισμό
μας στὴ συναδέλφωση. «Πάσχα ἐν χαρᾷ ἀλλήλους περιπτυξώμεθα».
Νὰ προσφέρουμε συγγνώμη, ἀλληλεγγύη καὶ ἀγάπη στὸν συνάθρωπό
μας. «Συγχωρήσωμεν πάντα τῇ ἀναστάσει».
(Ἀναστάσιος Ἀλβανίας)
Διασκευή: Χρυσόστομος
Ρουσής, ἐκπαιδευτικὸς (Ἀπρίλιος 2018)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου