ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ
ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΠΑΥΛΟΥ ΚΑΙ ΒΑΡΝΑΒΑ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΜΥΡΟΦΟΡΩΝ
(22 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2018)
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ (ΤΩΝ ΜΥΡΟΦΟΡΩΝ)
Ἐν ταῖς ἡμέραις
ἐκείναις, πληθυνόντων τῶν μαθητῶν ἐγένετο γογγυσμὸς τῶν ῾Ελληνιστῶν
πρὸς τοὺς ῾Εβραίους, ὅτι παρεθεωροῦντο ἐν τῇ διακονίᾳ τῇ καθημερινῇ
αἱ χῆραι αὐτῶν. Προσκαλεσάμενοι δὲ οἱ δώδεκα τὸ πλῆθος τῶν μαθητῶν
εἶπον· Οὐκ ἀρεστόν ἐστιν ἡμᾶς καταλείψαντας τὸν λόγον τοῦ Θεοῦ διακονεῖν
τραπέζαις. Ἐπισκέψασθε οὖν, ἀδελφοί, ἄνδρας ἐξ ὑμῶν μαρτυρουμένους
ἑπτά, πλήρεις Πνεύματος ῾Αγίου καὶ σοφίας, οὓς καταστήσομεν ἐπὶ
τῆς χρείας ταύτης· ἡμεῖς δὲ τῇ προσευχῇ καὶ τῇ διακονίᾳ τοῦ λόγου
προσκαρτερήσομεν. Καὶ ἤρεσεν ὁ λόγος ἐνώπιον παντὸς τοῦ πλήθους·
καὶ ἐξελέξαντο Στέφανον, ἄνδρα πλήρη πίστεως καὶ Πνεύματος ῾Αγίου,
καὶ Φίλιππον καὶ Πρόχορον καὶ Νικάνορα καὶ Τίμωνα καὶ Παρμενᾶν καὶ
Νικόλαον προσήλυτον ᾿Αντιοχέα, οὓς ἔστησαν ἐνώπιον τῶν ἀποστόλων,
καὶ προσευξάμενοι ἐπέθηκαν αὐτοῖς τὰς χεῖρας. Καὶ ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ
ηὔξανε, καὶ ἐπληθύνετο ὁ ἀριθμὸς τῶν μαθητῶν ἐν ῾Ιερουσαλὴμ σφόδρα,
πολύς τε ὄχλος τῶν Ἰουδαίων ὑπήκουον τῇ πίστει.
(Πράξ. στ΄[6] 1 – 7)
ΟΙ
ΕΠΤΑ ΔΙΑΚΟΝΟΙ
1. Ο ΓΟΓΓΥΣΜΟΣ
Ἡ Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ στίς πρῶτες ἡμέρες
της ἐξαπλωνόταν μέ θαυμαστή ἄνθηση. Ἕνα ὅμως ἐσωτερικό πρόβλημα ἦλθε νά
ταράξει τήν εἰρήνη καί τήν ἑνότητα τῶν πρώτων πιστῶν. Καθώς αὔξανε ὁ ἀριθμός τῶν
πιστῶν, «ἐγένετο γογγυσμός τῶν Ἑλληνιστῶν πρός τούς Ἑβραίους». Δηλαδή οἱ Ἰουδαῖοι
χριστιανοί πού ἦταν ἀπό ξένα μέρη καί γι᾿ αὐτό μιλοῦσαν Ἑλληνικά, ἄρχισαν νά
γογγύζουν ἐναντίον τῶν ντόπιων Ἑβραίων χριστιανῶν, πού μιλοῦσαν τήν ἀραμαϊκή γλῶσσα.
Κι ἄρχισαν τά παράπονα, ὅτι οἱ χῆρες τῶν ἑλληνόφωνων Ἰουδαίων χριστιανῶν
παραμελοῦνταν στήν καθημερινή περίθαλψη καί στή διανομή τῶν τροφῶν καί τῶν ἐλεημοσυνῶν.
Ὁ γογγυσμός αὐτός, πού ἐκδηλώθηκε μέσα στά
σπλάχνα τῆς πρώτης Ἐκκλησίας, ἦταν περισσότερο ἐπικίνδυνος ἀπό τούς ἐξωτερικούς
της ἐχθρούς. Διότι οἱ πολέμιοι τοῦ Χριστοῦ μέ τήν ἐχθρότητά τους συσπείρωναν
τό σῶμα τῶν πιστῶν, ἐνῶ ὁ γογγυσμός ἦταν διαλυτικό στοιχεῖο καί ἔπρεπε ἄμεσα νά
ἐξαλειφθεῖ. Μέχρι πρίν ἀπό λίγες ἡμέρες ἦταν ὅλοι οἱ πιστοί μιά ψυχή και μιά
καρδιά. Ὅταν ὅμως αὐξήθηκαν σέ ἀριθμό, ἄρχισαν τά παράπονα. Βέβαια εἶναι
λογικό, ὅταν αὐξάνεται ὁ ἀριθμός, νά δημιουργοῦνται κάποια ὀργανωτικά
προβλήματα. Τό πλῆθος δέν βοηθᾶ πάντοτε στήν ποιότητα. Οἱ Ἀπόστολοι ἄλλωστε δέν
ἐπαρκοῦσαν στή διευθέτηση τόσων θεμάτων. Δέν μποροῦσαν νά κάνουν ταυτόχρονα τά
πάντα. Ἡ παραμέληση τῶν Ἑλληνιστῶν ὅμως δέν ἦταν μιά σκόπιμη ἐνέργεια ἀλλά ἀποτέλεσμα
δυσλειτουργίας. Ἀπό τήν ἄλλη πλευρά καί οἱ χῆρες τῶν Ἑλληνιστῶν δέν ἦταν
δίκαιο νά παραμελοῦνται. Ἀλλά τό πρόβλημα δημιουργήθηκε ἐπειδή οἱ ντόπιες χῆρες
εἶχαν εὐνοϊκότερη μεταχείριση καί ἔπαιρναν
περισσότερα ἀγαθά. Δηλαδή οὐσιαστικά μέσα ἀπό τό ὅλο πρόβλημα ἐκδηλώνονταν τά
πάθη τῆς πλεονεξίας καί τῆς ζήλειας. Καί στίς ἁγιότερες λοιπόν κοινωνίες εἶναι
δυνατόν νά δημιουργηθοῦν ἀφορμές παραπόνων ὄχι πάντοτε ἀβάσιμες. Ἕνα δίδαγμα
λοιπόν πού μποροῦμε νά πάρουμε ἀπό τήν ὅλη διήγηση εἶναι ὅτι σέ κάθε πρόβλημα
πού ἀνακύπτει στίς σχέσεις μας μέ τούς ἄλλους ἀδελφούς μας, νά μή γογγύζουμε
διαρκῶς οὔτε νά ψάχνουμε νά βροῦμε ψεγάδια. Λάθη εἶναι φυσικό νά γίνονται. Νά
τά ἀντιμετωπίζουμε ὅμως μέ σύνεση, κατανόηση καί διάκριση. Χωρίς νά
γκρινιάζουμε διαρκῶς καί νά ἐπικρίνουμε τά πάντα καί νά εἴμαστε πάντοτε δυσαρεστημένοι
ἀπό τό καθετί. Ἔτσι καί τήν ψυχή μας μολύνουμε καί στούς ἄλλους μεταδίδουμε ἕνα
πνεῦμα διαλυτικό.
2. ΔΙΑΚΟΝΙΑ ΙΕΡΗ
Μετά ἀπό τό πρόβλημα πού δημιουργήθηκε, οἱ
δώδεκα Ἀπόστολοι συγκάλεσαν τό πλῆθος τῶν πιστῶν καί τούς εἶπαν: Δέν μᾶς
φαίνεται σωστό νά ἀφήσουμε ἐμεῖς τό κήρυγμα τοῦ λόγου τοῦ Θεοῦ καί νά ὑπηρετοῦμε
στά τραπέζια τοῦ φαγητοῦ. Ἐξετάστε λοιπόν προσεκτικά καί ἐκλέξτε ἀπό σᾶς τούς ἴδιους
ἑπτά ἄνδρες πού νά ἔχουν καλή μαρτυρία ἀπό ὅλους καί σύνεση καί νά εἶναι
γεμάτοι ἀπό Ἅγιον Πνεῦμα, «ἄνδρας ἐξ ὑμῶν μαρτυρουμένους ἑπτά», γιά νά ἐπιτελοῦν
τή διακονία αὐτή. Κι ἐμεῖς θά ἀφοσιωθοῦμε ἀποκλειστικά στήν προσευχή καί στή
διακονία τοῦ κηρύγματος.
Ἡ πρόταση αὐτή τῶν Ἀποστόλων φάνηκε ἀρεστή
στά μέλη τῆς Ἐκκλησίας. Καί διάλεξαν τόν Στέφανο, ἄνδρα γεμάτο μέ πίστη καί
πολλά χαρίσματα τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, τόν Φίλιππο, τόν Πρόχορο και τόν Νικάνορα,
τόν Τίμωνα καί τόν Παρμενᾶ καί τόν Νικόλαο ἀπό τήν Ἀντιόχεια. Αὐτούς τούς ἑπτά
τούς παρουσίασαν ἐνώπιον τῶν Ἀποστόλων. Καί αὐτοί, ἀφοῦ προσευχήθηκαν, ἔβαλαν ἐπάνω
τους τά χέρια τους, γιά νά τούς μεταδοθεῖ ἡ θεία Χάρις. Ἔτσι τό κήρυγμα τοῦ
λόγου τοῦ Θεοῦ εἶχε θαυμαστή πρόοδο καί διάδοση. Καί ὁ ἀριθμός τῶν πιστῶν
στά Ἱεροσόλυμα μεγάλωνε πάρα πολύ. Ἀλλά καί πλῆθος πολύ ἀπό τούς ἱερεῖς τῶν Ἰουδαίων
ἀποδέχονταν τήν πίστη.
Πῶς λοιπόν λύθηκε τό πρόβλημα τῶν γογγυσμῶν;
Μήπως τό ἔλυσαν οἱ γογγυστές; Κάθε ἄλλο. Τό ἔλυσαν ἄνθρωποι πλήρεις Πνεύματος Ἁγίου.
Ἄνθρωποι πού εἶχαν τήν ἔξωθεν καλή μαρτυρία, ἀκέραιοι καί ἀξιόπιστοι, ἐνάρετοι
καί ταπεινοί. Μέ διοικητικά και πνευματικά χαρίσματα. Τίμιοι στή διαχείριση,
συνετοί στή συμπεριφορά τους. Διότι μέ τά πολλά αὐτά χαρίσματα καί τίς ἀρετές
τους μποροῦσαν νά διευθετοῦν καλύτερα τά διάφορα προβλήματα πού προέκυπταν· νά
προλαβαίνουν τά παράπονα τῶν πιστῶν καί νά διανέμουν τά ἀγαθά τῆς Ἐκκλησίας μέ
δικαιοσύνη.
Μέσα στήν Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ ὑπάρχουν
σέ κάθε ἐποχή ἄνθρωποι πού διακονοῦν στά ἱερά της ἔργα: κληρικοί καί λαϊκοί, ἐπίτροποι,
ψάλτες, νεωκόροι, κυρίες τοῦ φιλοπτώχου, κύριοι καί κυρίες στά συσσίτια, στούς
ἐράνους, στίς φιλανθρωπίες, σέ κάθε ἔργο. Ὅσοι λοιπόν διακονοῦμε στά ἱερά ἔργα
τῆς Ἐκκλησίας, καί πολύ περισσότερο ὅσοι διαχειριζόμαστε τά ἱερά χρήματα,
πρέπει νά ἔχουμε φρόνηση, σύνεση καί φόβο Θεοῦ. Νά ἐπιτελοῦμε τά ἱερά ἔργα μέ
φόβο καί τρόμο. Μέ τή συναίσθηση ὅτι θά δώσουμε κάποτε λόγο στόν Θεό. Γι᾿ αὐτό
νά ἐκζητοῦμε διαρκῶς τόν φωτισμό τοῦ Ἁγίου Πνεύματος γιά νά ἐργαζόμαστε τά ἱερά
μας ἔργα μέ δικαιοσύνη καί σοφία, μέ πίστη και φόβο Θεοῦ.
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ
τόμο τοῦ Περιοδικοῦ «Ο ΣΩΤΗΡ»)
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Τῷ
καιρῷ ἐκείνῳ ἐλθὼν Ἰωσὴφ ὁ ἀπὸ Ἁριμαθαίας, εὐσχήμων βουλευτής, ὃς καὶ αὐτὸς ἦν προσδεχόμενος τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ, τολμήσας εἰσῆλθε πρὸς Πιλᾶτον καὶ ᾐτήσατο τὸ σῶμα τοῦ Ἰησοῦ. ὁ δὲ Πιλᾶτος ἐθαύμασεν εἰ ἤδη τέθνηκε, καὶ προσκαλεσάμενος
τὸν κεντυρίωνα ἐπηρώτησεν αὐτὸν εἰ πάλαι ἀπέθανε· καὶ γνοὺς ἀπὸ τοῦ κεντυρίωνος ἐδωρήσατο τὸ σῶμα τῷ Ἰωσήφ. καὶ ἀγοράσας
σινδόνα
καὶ καθελὼν αὐτὸν ἐνείλησε τῇ σινδόνι καὶ κατέθηκεν αὐτὸν ἐν μνημείῳ ὃ ἦν λελατομημένον ἐκ πέτρας, καὶ προσεκύλισε
λίθον ἐπὶ τὴν θύραν τοῦ μνημείου. ἡ δὲ Μαρία ἡ Μαγδαληνὴ καὶ Μαρία Ἰωσῆ ἐθεώρουν
ποῦ τίθεται. Καὶ διαγενομένου
τοῦ σαββάτου Μαρία ἡ Μαγδαληνὴ καὶ Μαρία ἡ τοῦ Ἰακώβου
καὶ Σαλώμη ἠγόρασαν
ἀρώματα ἵνα ἐλθοῦσαι ἀλείψωσιν αὐτόν. καὶ λίαν πρωῒ τῆς μιᾶς σαββάτων ἔρχονται ἐπὶ τὸ μνημεῖον, ἀνατείλαντος τοῦ ἡλίου. καὶ ἔλεγον πρὸς ἑαυτάς· Τίς ἀποκυλίσει ἡμῖν τὸν λίθον ἐκ τῆς θύρας τοῦ μνημείου; καὶ ἀναβλέψασαι
θεωροῦσιν
ὅτι ἀποκεκύλισται ὁ λίθος· ἦν γὰρ μέγας σφόδρα.
καὶ εἰσελθοῦσαι εἰς τὸ μνημεῖον εἶδον
νεανίσκον καθήμενον ἐν τοῖς δεξιοῖς, περιβεβλημένον στολὴν λευκήν,
καὶ ἐξεθαμβήθησαν. ὁ δὲ λέγει αὐταῖς·
Μὴ ἐκθαμβεῖσθε· Ἰησοῦν ζητεῖτε τὸν Ναζαρηνὸν
τὸν ἐσταυρωμένον· ἠγέρθη, οὐκ ἔστιν ὧδε· ἴδε ὁ τόπος ὅπου ἔθηκαν αὐτόν. ἀλλ' ὑπάγετε
εἴπατε
τοῖς μαθηταῖς αὐτοῦ καὶ τῷ Πέτρῳ ὅτι προάγει ὑμᾶς εἰς τὴν Γαλιλαίαν·
ἐκεῖ αὐτὸν ὄψεσθε, καθὼς εἶπεν ὑμῖν. καὶ ἐξελθοῦσαι ἔφυγον ἀπὸ τοῦ μνημείου·
εἶχε δὲ αὐτὰς τρόμος
καὶ ἔκστασις, καὶ οὐδενὶ οὐδὲν εἶπον· ἐφοβοῦντο γάρ.
(Μάρκ. ιε΄[15] 43 – 47, ιστ΄[16]
1 – 8)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἐκεῖνο τόν
καιρό ἦλθε ὁ Ἰωσὴφ πού καταγόταν ἀπ' τὴν πόλη Ἀριμαθαία, ἕνα σεβαστὸ
καὶ ἐπίσημο μέλος τοῦ ἰουδαϊκοῦ συνεδρίου, πού εἶχε πιστέψει κι αὐτὸς
στὸ κήρυγμα τοῦ Ἰησοῦ γιὰ τὴ βασιλεία τοῦ Θεοῦ καὶ περίμενε τὴ βασιλεία
αὐτὴ χωρὶς νὰ κλονισθεῖ ἡ ἐλπίδα του ἀπὸ τὸ θάνατο τοῦ Ἰησοῦ· αὐτὸς
λοιπὸν τόλμησε καὶ παρουσιάστηκε στὸν Πιλάτο καὶ ζήτησε τὸ σῶμα τοῦ
Ἰησοῦ. Ὁ Πιλάτος μάλιστα ἔμεινε ἔκπληκτος κι ἀπόρησε πού τόσο γρήγορα
εἶχε κιόλας πεθάνει ὁ Ἰησοῦς. Κι ἀφοῦ προσκάλεσε τὸν ἑκατόνταρχο,
τὸν ρώτησε ἐὰν εἶχε ὥρα πολλὴ πού πέθανε. Κι ὅταν ἔμαθε ἀπὸ τὸν ἑκατόνταρχο
ὅτι πραγματικὰ πέθανε ὁ Ἰησοῦς, χάρισε τὸ σῶμα του στὸν Ἰωσήφ. Κι
ἐκεῖνος, ἀφοῦ ἀγόρασε καινούργιο καὶ ἀμεταχείριστο σεντόνι καὶ κατέβασε
τὸν Ἰησοῦ ἀπὸ τὸν σταυρό, τύλιξε τὸ σῶμα του στὸ σεντόνι καὶ τὸν ἔβαλε
κάτω σ' ἕνα μνημεῖο, τὸ ὁποῖο ἦταν σκαλισμένο μέσα στὸ βράχο· καὶ κύλισε
ἕνα μεγάλο λίθο πάνω στὸ στόμιο τοῦ μνημείου κλείνοντας ἔτσι τὴν εἴσοδο
τοῦ μνημείου. Στὸ μεταξὺ ἡ Μαρία ἡ Μαγδαληνὴ καὶ ἡ Μαρία τοῦ Ἰωσῆ παρακολουθοῦσαν
προσεκτικὰ καὶ μὲ πολὺ ἐνδιαφέρον ποῦ τοποθετήθηκε τὸ σῶμα τοῦ
Ἰησοῦ.
Ἀφοῦ πέρασε
τὸ Σάββατο, ἡ Μαρία ἡ Μαγδαληνὴ καὶ ἡ Μαρία ἡ μητέρα τοῦ Ἰακώβου
καὶ ἡ Σαλώμη ἀγόρασαν τὸ βράδυ τοῦ Σαββάτου ἀρώματα, γιὰ νὰ ἔλθουν
τὸ πρωὶ στὸν τάφο καὶ νὰ ἀλείψουν τὸ σῶμα τοῦ Ἰησοῦ. Καί πολύ πρωί τῆς
πρώτης ἡμέρας τῆς ἑβδομάδος ἔρχονται στό μνημεῖο τήν ὥρα πού ὁ ἥλιος ἄρχισε νά
διαλύει τό πρωινό σκοτάδι, καθώς πῆρε ν᾿ ἀνατέλλει κάτω ἀπ᾿ τόν ὁρίζοντα. Κι
ἔλεγαν μεταξύ τους: Ποιὸς θὰ μᾶς κυλίσει
τὴ μεγάλη πέτρα μακριὰ ἀπὸ τὴν εἴσοδο τοῦ μνημείου; Μόλις ὅμως ἔστρεψαν
τὰ μάτια τους πρὸς τὰ ἐκεῖ, εἶδαν ὅτι εἶχε μετατοπισθεῖ ἡ πέτρα μακριὰ
ἀπ’ τό μνημεῖο. Καὶ τὰ ἔλεγαν αὐτὰ μεταξύ τους, διότι ἡ πέτρα αὐτὴ ἦταν
πολὺ μεγάλη καὶ δὲν ἦταν εὔκολο νὰ μετακινηθεῖ. Κι ἀφοῦ μπῆκαν στὸ
μνημεῖο, εἶδαν ἕνα νέο πού καθόταν στὰ δεξιὰ τοῦ μνημείου καὶ ἦταν ντυμένος
μὲ λευκή στολή, καὶ γέμισαν μὲ τρόμο καὶ κατάπληξη. Αὐτὸς ὅμως τοὺς
εἶπε: Μὴν τρομάζετε καὶ μὴ φοβάστε.
Ξέρω ποιὸν ζητᾶτε. Ζητᾶτε τὸν Ἰησοῦ τὸν Ναζαρηνὸ τὸν ἐσταυρωμένο. Ἀναστήθηκε.
Δέν εἶναι ἐδῶ. Νά, εἶναι ἀδειανὸ τὸ μέρος πού τὸν ἔβαλαν. Ἀλλὰ πηγαίνετε
καὶ πέστε στοὺς μαθητές του καὶ ἰδιαιτέρως στὸν Πέτρο, πού ἔχει ἀνάγκη
παρηγοριᾶς καὶ βεβαιώσεως ὅτι συγχωρήθηκε γιὰ τὴν ἄρνησή του, ὅτι
πηγαίνει πρὶν ἀπό σᾶς στὴ Γαλιλαία καὶ σᾶς περιμένει ἐκεῖ. Ἐκεῖ θὰ
τὸν δεῖτε, ὅπως σᾶς τὸ εἶπε πρίν σταυρωθεῖ. Ἐκεῖνες τότε βγῆκαν κι ἔφυγαν
ἀπὸ τὸ μνημεῖο. Ἦταν μάλιστα γεμάτες τρόμο καὶ ἔκσταση. Δὲν εἶπαν ὅμως
τίποτε σὲ κανένα, διότι ἦταν φοβισμένες.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου