ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ
ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΧΛΩΡΑΚΑΣ
ΚΥΡΙΑΚΗ
Δ΄ ΛΟΥΚΑ
(ΑΓΙΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ Ζ΄ ΟΙΚ. ΣΥΝΟΔΟΥ)
(11 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2020)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ (ΑΓΙΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ)
Τέκνον Τίτε, πιστὸς ὁ λόγος· καὶ περὶ τούτων βούλομαί σε διαβεβαιοῦσθαι, ἵνα φροντίζωσι καλῶν ἔργων
προΐστασθαι
οἱ πεπιστευκότες τῷ Θεῷ. ταῦτά ἐστι τὰ καλὰ καὶ ὠφέλιμα
τοῖς ἀνθρώποις· μωρὰς δὲ ζητήσεις καὶ γενεαλογίας καὶ ἔρεις
καὶ μάχας νομικὰς περιίστασο·
εἰσὶ γὰρ ἀνωφελεῖς καὶ μάταιοι. αἱρετικὸν ἄνθρωπον
μετὰ μίαν
καὶ δευτέραν νουθεσίαν παραιτοῦ, εἰδὼς ὅτι
ἐξέστραπται ὁ τοιοῦτος καὶ ἁμαρτάνει ὢν αὐτοκατάκριτος. Ὅταν
πέμψω Ἀρτεμᾶν
πρός σε ἢ Τυχικόν, σπούδασον ἐλθεῖν
πρός με εἰς Νικόπολιν· ἐκεῖ
γὰρ κέκρικα παραχειμάσαι. Ζηνᾶν
τὸν νομικὸν καὶ Ἀπολλὼ σπουδαίως πρόπεμψον, ἵνα μηδὲν αὐτοῖς λείπῃ. μανθανέτωσαν
δὲ καὶ οἱ ἡμέτεροι καλῶν ἔργων
προΐστασθαι
εἰς τὰς ἀναγκαίας χρείας, ἵνα μὴ ὦσιν
ἄκαρποι. Ἀσπάζονταί σε οἱ μετ' ἐμοῦ
πάντες. ἄσπασαι
τοὺς φιλοῦντας ἡμᾶς
ἐν πίστει. Ἡ χάρις μετὰ πάντων ὑμῶν· ἀμήν.
(Τίτ. γ΄[3] 8 – 15)
Η ΘΕΙΑ
ΧΑΡΙΣ
«Ἡ χάρις μετὰ πάντων
ὑμῶν»
Τὸ Ἀποστολικὸ
ἀνάγνωσμα τῶν Ἁγίων Πατέρων τῆς Ζ' Οἰκουμενικῆς Συνόδου ποὺ ἑορτάζουμε
σήμερα, εἶναι τὸ τελευταῖο τμῆμα τῆς Ἐπιστολῆς τοῦ ἀποστόλου Παύλου
πρὸς τὸν μαθητή του Τίτο καὶ τελειώνει μὲ μία εὐχή: «Ἡ χάρις μετὰ πάντων
ὑμῶν· ἀμήν». Ἡ χάρις τοῦ Θεοῦ νὰ εἶναι μὲ ὅλους σας, εὔχεται ὁ ἅγιος Ἀπόστολος.
Μὲ τὴν ἐνίσχυση
τῆς θείας Χάριτος οἱ πιστοὶ ἀγωνίστηκαν τὸν καιρὸ ποὺ ἐμφανίστηκε
ἡ φοβερὴ Εἰκονομαχία, καὶ πολλοὶ ὑπέμειναν φρικτὰ βασανιστήρια
καὶ μαρτύρησαν. Καὶ μὲ τὸν φωτισμὸ αὐτῆς τῆς θείας Χάριτος οἱ ἅγιοι
Πατέρες στὴν Ζ' Οἰκουμενικὴ Σύνοδο θεολόγησαν καὶ διατύπωσαν
τὴν ἀλήθεια τῆς πίστεως γιὰ τὴν προσκύνηση τῶν ἁγίων Εἰκόνων. Ἀξίζει
λοιπὸν νὰ ἐμβαθύνουμε στὴν εὐχὴ αὐτὴ καὶ νὰ δοῦμε τί εἶναι ἡ θεία Χάρις
καὶ ποιὲς εἶναι οἱ προϋποθέσεις γιὰ νὰ τὴν ἀποκτήσουμε καὶ ἐμεῖς σήμερα.
1. Tί εἶναι ἡ θεία
Χάρις;
Ἡ θεία Χάρις
εἶναι ἡ λυτρωτικὴ ἐνέργεια ποὺ ἀπορρέει ἀπὸ τὴ σταυρικὴ θυσία τοῦ
Κυρίου Ἰησοῦ Χριστοῦ καὶ προσφέρεται στὸν ἁμαρτωλὸ ἄνθρωπο γιὰ νὰ
ἐπιτύχει τὴ σωτηρία του. Ἡ θεία Χάρις δὲν εἶναι κάποια ἀόριστη
καὶ ἀπροσδιόριστη δύναμη. Εἶναι ὁ ἴδιος ὁ Θεὸς ποὺ κατεβαίνει καὶ
ἀγκαλιάζει τὸν κόσμο, σώζει τὸν ἄνθρωπο ἀπὸ τὴν ἁμαρτία καὶ τοῦ χαρίζει
τὴν αἰώνια ζωή.
Ὅταν ὁ Ἰησοῦς
Χριστὸς ἦλθε στὴ γῆ καὶ θυσιάστηκε γιὰ χάρη τῶν ἀνθρώπων, «ἐπεφάνη
ἡ χάρις τοῦ Θεοῦ ἡ σωτήριος πᾶσιν ἀνθρώποις», φανερώθηκε δηλαδὴ ἡ
Χάρις τοῦ Θεοῦ ἡ ὁποία σώζει ὅλους τοὺς ἀνθρώπους (Τίτ. β'[2] 11). Αὐτὴ
συγχωρεῖ τὰ ἁμαρτήματά μας, μᾶς ἀνορθώνει ἀπὸ τὶς πτώσεις μας, μᾶς ἀναγεννᾶ
πνευματικά, μᾶς κάνει παιδιὰ τοῦ Θεοῦ καὶ μᾶς δίνει τὴ δυνατότητα νὰ
ἀπευθυνόμαστε πρὸς Αὐτὸν καὶ νὰ Τὸν ἀποκαλοῦμε Πατέρα. Αὐτὴ μᾶς παρηγορεῖ
στὶς θλίψεις, μᾶς ἐνθαρρύνει στὶς δύσκολες ὧρες, μᾶς ἐνισχύει στὸν ἀγώνα
τῆς ζωῆς καὶ σὲ κάθε καλὸ ἔργο μας.
Στ᾿ ἀλήθεια,
πόσο ἀνάγκη ἔχουμε ἀπὸ τὴ Χάρη τοῦ Θεοῦ! Διότι πῶς ἀλλιῶς μποροῦμε
νὰ ἀντέξουμε στὶς ἐπιθέσεις τοῦ διαβόλου;... Πῶς νὰ ἀντισταθοῦμε
στὶς προκλήσεις τοῦ κόσμου;... Πῶς νὰ νικήσουμε τὴν ἴδια τὴ φύση μας,
ποὺ ἔχει τὴ ροπὴ πρὸς τὸ κακὸ κι εὔκολα γλιστρᾶ καὶ ξεφεύγει ἀπὸ τὸν
δρόμο τῶν ἐντολῶν τοῦ Θεοῦ;... Μόνο «ἐν τῇ χάριτι τῇ ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ»
(Β' Τιμ. β'[2] 1). Μὲ τὴ δύναμη καὶ τὴ Χάρη τοῦ Θεοῦ!
Ὅμως ἡ θεία
Χάρη δὲν ἐνεργεῖ μαγικὰ στὴ ζωή μας. Ὑπάρχουν κάποιες προϋποθέσεις
γιὰ νὰ τὴν ἀποκτήσουμε. Ποιὲς εἶναι αὐτές;...
2. Προϋποθέσεις
γιὰ νὰ τὴν ἀποκτήσουμε
Εἴμαστε μέλη
τῆς Ἐκκλησίας τοῦ Χριστοῦ. Ἐκεῖ λοιπόν, στὴν Ἐκκλησία, δεχόμαστε τὴ
θεία Χάρη. Πῶς; Τὸ γνωρίζουμε: μὲ τὴ θερμὴ καὶ τακτικὴ προσευχή, τὴν
καθημερινὴ μελέτη τοῦ θείου λόγου, τὴ θεία λατρεία καὶ ἰδιαιτέρως
τὸν κυριακάτικο ἐκκλησιασμό, καὶ μάλιστα μὲ τὰ χαριτόβρυτα Μυστήρια
τῆς ἱερᾶς Ἐξομολογήσεως καὶ τῆς θείας Κοινωνίας, τὰ ὁποῖα ζωογονοῦν
τὴν ὕπαρξη τοῦ ἀνθρώπου καὶ εἶναι ἀπαραίτητα γιὰ τὴ σωτηρία του.
Χρειάζεται
ὅμως καὶ κάτι ἀκόμη γιὰ νὰ δεχθοῦμε τὴ θεία Χάρη: ὁ προσωπικός μας ἀγώνας
γιὰ τὴν κάθαρση ἀπὸ τὰ πάθη. Ὁ ἅγιος Διάδοχος Φωτικῆς σημειώνει ὅτι
ἀπὸ τὴ στιγμὴ ποὺ βαπτιζόμαστε Χριστιανοί, στὸ κέντρο τῆς καρδιᾶς μας
ἀνάβει ἡ φλόγα τῆς Χάριτος τοῦ Θεοῦ. Εἶναι ἀπαραίτητο ὅμως κι ἐμεῖς
νὰ συνεργήσουμε μὲ τὴ θεία Χάρη, ἀναλαμβάνοντας ὁλοπρόθυμα τὸν ἀγώνα
ἐναντίον τῆς ἁμαρτίας, ὥστε ἡ μικρὴ φλόγα νὰ γίνει φωτιὰ καὶ ἡ φωτιὰ
νὰ γίνει πυρκαγιὰ ποὺ θὰ κατακαύσει κάθε κακό.
Ἰδιαιτέρως
ὀφείλουμε νὰ ἀγωνιστοῦμε νὰ διώξουμε ἀπὸ τὴν ψυχή μας τὸ πιὸ φοβερὸ
πάθος, τὸν ἐγωισμό. Διότι, ὅπως τονίζει ὁ ἅγιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης,
«πῶς δύναται νὰ ἔλθῃ ἡ χάρις νὰ φωτίσῃ ἢ νὰ βοηθήσῃ τὸν ἄνθρωπον ἐκεῖνον
ὅπου νομίζει πὼς εἶναί τι μέγα; Πὼς εἶναι σοφός; καὶ πὼς δὲν ἔχει χρείαν
ἀπὸ ἄλλου βοήθειαν;» (Ἁγίου Νικόδημου, Ἀόρατος Πόλεμος).
Με τΗ Χάρη
τοῦ Θεοῦ οἱ μεγάλοι Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας ποὺ σήμερα ἑορτάζουμε –
ἂς εἶχαν σῶμα ἀδύνατο – θηριομάχησαν μὲ αὐτοκράτορες, φυγάδευσαν
τοὺς «λύκους» τῶν αἱρέσεων, κράτησαν στοὺς ὤμους τους τὴν Ὀρθοδοξία!
Οἱ καιροί μας
εἶναι ἐξίσου κρίσιμοι! Οἱ δαίμονες ἔχουν λυσσάξει. Τὸ κακὸ σαρώνει
τὰ πάντα. Ἡ ἁμαρτία προκλητική. Νὰ μὴν τὰ χάνουμε ὅμως! Ἡ Χάρη τοῦ
Κυρίου εἶναι μαζί μας. Αὐτὴ θὰ μᾶς ἐνισχύει σὲ ὅλες τὶς περιστάσεις,
θὰ μᾶς ἀναδείξει νικητὲς καὶ θὰ μᾶς κάνει μετόχους της Βασιλείας τοῦ
Θεοῦ.
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ τόμο
τοῦ Περιοδικοῦ «Ο ΣΩΤΗΡ»)
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Εἶπεν
ὁ Κύριος τήν παραβολήν ταύτην. ἐξῆλθεν ὁ σπείρων τοῦ σπεῖραι τὸν σπόρον αὐτοῦ. καὶ ἐν τῷ σπείρειν αὐτὸν ὃ μὲν ἔπεσε
παρὰ τὴν ὁδόν, καὶ κατεπατήθη, καὶ τὰ πετεινὰ τοῦ οὐρανοῦ κατέφαγεν αὐτό· καὶ ἕτερον
ἔπεσεν ἐπὶ τὴν πέτραν, καὶ φυὲν ἐξηράνθη διὰ τὸ μὴ ἔχειν
ἰκμάδα· καὶ ἕτερον ἔπεσεν ἐν μέσῳ τῶν ἀκανθῶν, καὶ συμφυεῖσαι αἱ ἄκανθαι
ἀπέπνιξαν αὐτό. καὶ ἕτερον ἔπεσεν εἰς τὴν γῆν τὴν ἀγαθήν, καὶ φυὲν ἐποίησε
καρπὸν ἑκατονταπλασίονα. ταῦτα λέγων ἐφώνει· Ὁ ἔχων
ὦτα ἀκούειν ἀκουέτω. Ἐπηρώτων δὲ αὐτὸν οἱ μαθηταὶ αὐτοῦ λέγοντες· Τίς εἴη ἡ παραβολή αὕτη; ὁ δὲ εἶπεν· Ὑμῖν
δέδοται
γνῶναι τὰ μυστήρια τῆς βασιλείας τοῦ Θεοῦ, τοῖς δὲ λοιποῖς ἐν παραβολαῖς, ἵνα βλέποντες μὴ βλέπωσι καὶ ἀκούοντες
μὴ συνιῶσιν. Ἔστι
δὲ αὕτη ἡ παραβολή· ὁ σπόρος ἐστὶν
ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ· οἱ δὲ παρὰ τὴν ὁδόν
εἰσιν οἱ ἀκούσαντες, εἶτα ἔρχεται
ὁ διάβολος
καὶ αἴρει τὸν λόγον ἀπὸ τῆς καρδίας αὐτῶν, ἵνα μὴ πιστεύσαντες σωθῶσιν. οἱ δὲ ἐπὶ τῆς πέτρας οἳ ὅταν
ἀκούσωσι, μετὰ χαρᾶς δέχονται τὸν λόγον, καὶ οὗτοι ῥίζαν οὐκ ἔχουσιν, οἳ πρὸς καιρὸν πιστεύουσι καὶ ἐν καιρῷ πειρασμοῦ ἀφίστανται. τὸ δὲ εἰς τὰς ἀκάνθας
πεσόν, οὗτοί
εἰσιν οἱ ἀκούσαντες, καὶ ὑπὸ μεριμνῶν καὶ πλούτου καὶ ἡδονῶν
τοῦ βίου πορευόμενοι συμπνίγονται
καὶ οὐ τελεσφοροῦσι. τὸ δὲ ἐν τῇ καλῇ γῇ, οὗτοί εἰσιν οἵτινες ἐν καρδίᾳ καλῇ καὶ ἀγαθῇ ἀκούσαντες τὸν λόγον κατέχουσι καὶ καρποφοροῦσιν ἐν ὑπομονῇ.
(Λουκ. η΄[8] 5 – 15)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Εἶπε ὁ Κύριος αὐτή τήν παραβολή:
Βγῆκε ὁ σποριὰς στὸ χωράφι του, γιὰ νὰ σπείρει τὸν σπόρο του. Καὶ καθὼς
ἔσπερνε, μερικοὶ σπόροι ἔπεσαν κοντὰ στὸ δρόμο τοῦ χωραφιοῦ καὶ καταπατήθηκαν
ἀπό τούς διαβάτες, καὶ τοὺς κατέφαγαν τὰ πουλιὰ τοῦ οὐρανοῦ. Ἄλλοι
σπόροι πάλι ἔπεσαν πάνω σὲ πετρῶδες ἔδαφος, κι ἀφοῦ φύτρωσαν, ξεράθηκαν,
ἐπειδὴ δὲν εἶχαν ὑγρασία· Κι ἄλλοι σπόροι ἔπεσαν σὲ ἔδαφος γεμάτο
ἀπὸ σπόρους ἀγκαθιῶν, κι ὅταν τὰ ἀγκάθια φύτρωσαν μαζί τους, τοὺς ἔπνιξαν
τελείως. Κι ἄλλοι σπόροι ἔπεσαν μέσα στὴ γῆ τὴ μαλακὴ καὶ εὔφορη,
καὶ ὅταν φύτρωσαν, ἔκαναν καρπὸ ἑκατὸ φορὲς περισσότερο ἀπ' τὸν
σπόρο. Κι ἐνῶ τὰ ἔλεγε αὐτά, γιὰ νὰ δώσει μεγαλύτερο τόνο στοὺς λόγους
του καὶ γιὰ νὰ διεγείρει τὴν προσοχὴ τῶν ἀκροατῶν του, φώναζε δυνατά:
Αὐτὸς πού ἔχει αὐτιὰ πνευματικὰ καὶ
ἐνδιαφέρον πνευματικὸ γιὰ νὰ ἀκούει καὶ νὰ ἐγκολπώνεται αὐτὰ πού λέω,
ἂς ἀκούει.
Οἱ μαθητές του τότε τὸν ρωτοῦσαν
καὶ τοῦ ἔλεγαν: Ποιὰ εἶναι ἡ ἔννοια καὶ ἡ σημασία αὐτῆς τῆς παραβολῆς;
Κι αὐτὸς τοὺς ἀπάντησε: Σὲ σᾶς πού ἔχετε ἐνδιαφέρον καὶ καλὴ διάθεση
σᾶς ἔδωσε ὁ Θεὸς τὴ χάρη του νὰ μάθετε τὶς μυστηριώδεις ἀλήθειες
τῆς βασιλείας τοῦ Θεοῦ· στοὺς ἄλλους ὅμως μιλάω μὲ παραβολές. Αὐτοὶ
δὲν ἔχουν ἐνδιαφέρον νὰ γνωρίσουν καὶ νὰ δεχθοῦν τὶς πνευματικὲς ἀλήθειες,
καὶ ὁ νοῦς τους εἶναι ἀμαθής καὶ ἀνίκανος γιὰ πνευματικὴ διδασκαλία.
Γι' αὐτὸ διδάσκω μὲ τὸν τρόπο αὐτό, γιὰ νὰ μὴν μποροῦν νὰ δοῦν βαθύτερα
καὶ καθαρότερα, ἂν καὶ θὰ βλέπουν μὲ τὰ σωματικά τους μάτια, καὶ γιὰ
νὰ μὴν μποροῦν νὰ καταλάβουν, ἂν καὶ θὰ ἀκοῦν τὴ διδασκαλία πού τοὺς ἐξηγεῖ
τὰ μυστήρια. Καὶ τὸ κάνω αὐτὸ ὄχι μόνο γιὰ λόγους δικαιοσύνης, ἀλλά
καὶ ἀπὸ ἀγαθότητα, γιὰ νὰ μὴν ἐπιβαρύνουν τὴ θέση τους περιφρονώντας
τὴν ἀλήθεια, καὶ σκληρυνθοῦν περισσότερο. Ἡ σημασία τῆς παραβολῆς
εἶναι αὐτή: Ὁ σπόρος συμβολίζει τὸν λόγο τοῦ Θεοῦ. Τὸ ἔδαφος πού εἶναι
κοντὰ στὸ δρόμο συμβολίζει αὐτοὺς πού ἄκουσαν ἁπλῶς καὶ μόνο τὸν λόγο.
Ἔπειτα ἔρχεται ὁ διάβολος καὶ ἀφαιρεῖ τὸν λόγο ἀπὸ τὶς καρδιές
τους, γιὰ νὰ μὴν πιστέψουν καὶ σωθοῦν. Τὸ πετρῶδες ἔδαφος ἐξάλλου πού δέχθηκε
τὸν σπόρο συμβολίζει αὐτοὺς οἱ ὁποῖοι ὅταν ἀκούσουν τὸν λόγο τοῦ Θεοῦ
τὸν δέχονται μὲ χαρὰ καὶ ἐνθουσιασμό. Μέσα τους ὅμως δὲν ἔχει αὐτὸς
βαθιὰ ρίζα, γιὰ νὰ στερεωθεῖ. Γι’ αὐτὸ ἀκριβῶς αὐτοὶ γιὰ λίγο χρόνο
πιστεύουν, ὅταν ὅμως ἔλθει καιρὸς πειρασμοῦ ἢ διωγμοῦ ἀπομακρύνονται
ἀπὸ τὴν πίστη. Οἱ σπόροι πού ἔπεσαν στὰ ἀγκάθια συμβολίζουν ἐκείνους
πού ἄκουσαν τὸν λόγο τοῦ Θεοῦ κι ἀρχίζουν μὲ κάποια προθυμία νὰ βαδίζουν
στὸν δρόμο τῆς πίστεως. Πνίγονται ὅμως ἀπὸ τὶς ἀγωνιώδεις φροντίδες
γιὰ νὰ ἀποκτήσουν πλούτη, καθὼς κι ἀπὸ τὶς ἀπολαύσεις τῆς σαρκικῆς
ζωῆς, στὴν ὁποία διευκολύνουν τὰ πλούτη πού ἀπέκτησαν, κι ἔτσι δὲν
προκύπτουν οὔτε φτάνουν μέχρι τὸ τέλος, προκειμένου νὰ δώσουν τὸν καρπό.
Οἱ σπόροι τώρα πού ἔπεσαν στὴν εὔφορη γῆ συμβολίζουν τοὺς ἀνθρώπους
ἐκείνους οἱ ὁποῖοι μὲ καρδιὰ καλοπροαίρετη, εὐθεία καὶ ἀγαθὴ ἄκουσαν
καὶ κατανόησαν τὸν λόγο καὶ τὸν κρατοῦν σφιχτὰ μέσα τους, καὶ καρποφοροῦν
τὶς ἀρετὲς δείχνοντας ὑπομονὴ καὶ καρτερία στὶς θλίψεις καὶ τοὺς πειρασμοὺς
καὶ σ' ὅλα τὰ ἐμπόδια πού συναντοῦν στὴν ἄσκηση τῆς πνευματικῆς ζωῆς.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου