ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΧΛΩΡΑΚΑΣ
ΚΥΡΙΑΚΗ Ζ΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ
(8 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2021)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ (Ζ΄ ΕΠΙΣΤΟΛΩΝ)
Ἀδελφοί,
ὀφείλομεν ἡμεῖς οἱ δυνατοὶ τὰ ἀσθενήματα τῶν ἀδυνάτων βαστάζειν,
καὶ μὴ ἑαυτοῖς ἀρέσκειν. Ἕκαστος ἡμῶν τῷ πλησίον ἀρεσκέτω εἰς τὸ ἀγαθὸν
πρὸς οἰκοδομήν· καὶ γὰρ ὁ Χριστὸς οὐχ ἑαυτῷ ἤρεσεν· ἀλλὰ καθὼς γέγραπται.
Οἱ ὀνειδισμοὶ τῶν ὀνειδιζόντων σε ἐπέπεσαν ἐπ΄ ἐμέ. Ὅσα γὰρ προεγράφη,
εἰς τὴν ἡμετέραν διδασκαλίαν προεγράφη, ἵνα διὰ τῆς ὑπομονῆς καὶ
διὰ τῆς παρακλήσεως τῶν γραφῶν τὴν ἐλπίδα ἔχωμεν. Ὁ δὲ Θεὸς τῆς ὑπομονῆς
καὶ τῆς παρακλήσεως δῴη ὑμῖν τὸ αὐτὸ φρονεῖν ἐν ἀλλήλοις κατὰ Χριστὸν
Ἰησοῦν, ἵνα ὁμοθυμαδὸν ἐν ἑνὶ στόματι δοξάζητε τὸν Θεὸν καὶ Πατέρα
τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ. Διὸ προσλαμβάνεσθε ἀλλήλους, καθὼς
καὶ ὁ Χριστὸς προσελάβετο ὑμᾶς, εἰς δόξαν τοῦ Θεοῦ.
(Ρωμ. ιε΄ [15] 1 – 7)
ΤΑ ΟΡΙΑ
ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ
ΛΟΓΟΣ ΣΤΟ: «Διὸ προσλαμβάνεσθε
ἀλλήλους, καθὼς καὶ ὁ Χριστὸς προσελάβετο
ὑμᾶς εἰς δόξαν Θεοῦ».
Θὰ μᾶς στενοχωρήσει
ἴσως σήμερα ὁ ἀπόστολος Παῦλος. Θὰ μᾶς κάμει νὰ πονέσουμε πιθανόν.
Λοιπόν, ὁ Ἀπόστολος
δὲν εἶχε σκοπὸ νὰ μᾶς πικράνει. Ἀντίθετα ἡ πολλή του ἀγάπη πρὸς ἐμᾶς
εἶναι, ποὺ τὸν ὁδηγεῖ νὰ μᾶς ὑπενθυμίσει μιὰ ἀλήθεια τόσο ἀντίθετη
μὲ τὸν κακομαθημένο ἑαυτό μας, ποὺ ἐνδέχεται νὰ μᾶς στενοχωρήσει.
Γιὰ τὴν ἀγάπη
ὁμιλεῖ ἐδῶ ὁ Ἀπόστολος. Γιὰ τὸ χρέος νὰ ἔχουμε μεσ᾿ στὴν καρδιά μας
τοὺς ἀδελφούς μας, καθ᾿ ὃν τρόπον ἔκλεισε ὁ Κύριος στὴ δική Του ἐμᾶς.
Τὸ θέμα μας ἑπομένως
δὲν μπορεῖ νὰ εἶναι ἄλλο. Αὐτὸ θὰ εἶναι. Θὰ προσπαθήσουμε νὰ δοῦμε: Πῶς μᾶς ἔκλεισε ὁ Χριστὸς στὴ θεϊκή Του ἀγκάλη
καί, βέβαια, πῶς ὀφείλουμε νὰ κλείνουμε καὶ ἐμεῖς στὴν καρδιά μας τοὺς
ἀδελφούς μας.
1. ΠΛΑΤΟΣ ΚΑΙ ΜΗΚΟΣ
ΚΑΙ ΒΑΘΟΣ ΚΑΙ ΥΨΟΣ
Ὁ κάπως περίεργος
τοῦτος τίτλος τῆς ὁμιλίας μας δὲν εἶναι κἂν δική μας ἐπινόηση. Εἶναι
λόγος τοῦ ἀποστόλου Παύλου καὶ αὐτός, μὲ τὸν ὁποῖο ἐπιχειρεῖ νὰ καθορίσει
τὸ μέγεθος τῆς ἀγάπης τοῦ Χριστοῦ πρὸς ἐμᾶς. Καὶ τί λέγει;
Γονατίζω,
λέγει, μπροστὰ στὸν Οὐράνιο Πατέρα, τὸν Θεό, καὶ τὸν ἱκετεύω νὰ σᾶς
δυναμώσει μὲ τὸ Ἅγιο Πνεῦμα Του, γιὰ νὰ κατοικήσει ὁ Χριστὸς μὲ τὴν πίστη
σας μέσ᾿ στὴν καρδιά σας καὶ νὰ μπορέσετε ριζωμένοι στὴν ἀγάπη νὰ καταλάβετε
μαζὶ μὲ ὅλους τοὺς Χριστιανοὺς «τί τὸ
πλάτος καὶ μῆκος καὶ βάθος καὶ ὕψος, γνῶναί τε τὴν ὑπερβάλλουσαν τῆς
γνώσεως ἀγάπην του Χριστοῦ» (Ἔφεσ. γ' 14-19). Νὰ καταλάβετε, δηλαδή,
ποιὸ εἶναι τὸ πλάτος καὶ τὸ μάκρος καὶ τὸ βάθος καὶ τὸ ὕψος τῆς ἀγάπης
τοῦ Χριστοῦ γιὰ μᾶς, καὶ νὰ γνωρίσετε ἐκ πείρας αὐτὴν τὴν ἀγάπη, ποὺ ξεπερνᾶ
κάθε μέτρο καὶ ὅριο ἀνθρωπίνης γνώσεως.
Ἀκόμη καὶ μεταφρασμένα
εἶναι δύσκολο νὰ καταλάβουμε τὰ λόγια του θείου Ἀποστόλου. Ἀλλὰ τί
μᾶς λέγει ἐδῶ; Οὐσιαστικὰ λέγει πὼς ἡ ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ πρὸς ἐμᾶς ἔχει
διαστάσεις ἄπειρες καὶ εἶναι ἀδύνατο στὸν ἄνθρωπο νὰ τὴν κατανοήσει.
Καὶ τί νὰ κατανοήσει;
Ὅτι Ἐκεῖνος, ὁ ἄπειρος Θεός, μέσ᾿ στὸ ξεχείλισμα τῆς ἀγάπης Του ἔγινε
ἄνθρωπος ὅμοιος μὲ ἐμᾶς; Ὅτι ὑπέφερε ὅλους τοὺς κόπους καὶ τὰ βάσανά
μας; Ὅτι ἔπαθε καὶ σταυρώθηκε γιὰ τὴ σωτηρία μας; Ὅτι ἔφθασε μέχρι
τὸν θάνατο, γιὰ νὰ μᾶς ἀπαλλάξει ἀπὸ τὴν τυραννία τοῦ θανάτου; Ὅτι
ἀναστήθηκε καὶ ἀνέβασε τὸ ἀνθρώπινο σῶμα Του στὸν θρόνο τοῦ Θεοῦ,
γιὰ νὰ ἀνοίξει τὸν δρόμο καὶ τῆς δικῆς μας ἀναστάσεως;
Ὅτι μᾶς ἔκαμε
υἱοὺς τοῦ Οὐρανίου Πατρός, ἀδελφοὺς δικούς Του, συγκληρονόμους τοῦ
ἀπείρου Πατρικοῦ Του πλούτου; Ὅτι θέλει νὰ μᾶς ἔχει κοντά Του, ὅμοιούς
Του στὴν αἰωνιότητα;
Ἀλλὰ ἔχει ὅρια
αὐτὴ ἡ ἀγάπη; Εἶναι ἁπλῶς ἄπειρη ἢ ὑπεράπειρη; Καὶ τί λέξεις νὰ
βρεῖ γιὰ νὰ τὴν ὀνομάσει κανείς;
Καὶ ἀγάπη
πρὸς ποιούς; Πρὸς ἐμᾶς! Ποὺ καὶ ἀχάριστοι εἴμαστε, καὶ ἀναίσθητοι σχεδόν,
καὶ καλὸ κανένα δὲν ἔχουμε. Καὶ τόσο μᾶς ἔσφιξε στὴ θεϊκή Του ἀγκάλη,
ὥστε νὰ γίνουμε ἕνα μαζί Του. Ἂς ἀφήσουμε ὅτι μὲ τὸ ἴδιο Του τὸ Αἷμα
μᾶς τρέφει καὶ μᾶς ζωογονεῖ τώρα μέσα στὴν Ἐκκλησία Του.
Λοιπόν;
2. ΑΓΑΠΗ ΧΩΡΙΣ
ΣΥΝΟΡΑ
Λοιπόν, «προσλαμβάνεσθε
ἀλλήλους, καθὼς καὶ ὁ Χριστὸς προσέλαβετο ὑμᾶς», λέγει ὁ Ἀπόστολος.
Αὐτὴν τὴν ἀγάπη, ποὺ μᾶς ἔδειξε ὁ Χριστός, ὀφείλουμε τώρα νὰ τὴν δείχνουμε
καὶ ἐμεῖς, ὁ ἕνας πρὸς τὸν ἄλλο. Ὅλοι πρὸς ὅλους! Καὶ τοὺς ἐχθρούς μας ἀκόμη!
Τὴν ἴδια ἀγάπη – ἀγάπη χωρὶς
ὅρια!
–ΑΔΥΝΑΤΟΝ!
ἑτοιμαζόμαστε νὰ φωνάξουμε ἴσως οἱ περισσότεροι. Ἀδύνατον! Ἐδὼ τοὺς φίλους καὶ συγγενεῖς
καὶ οἰκιακούς μας δυσκολευόμαστε νὰ ἀγαπήσουμε –
θὰ ἀγαπήσουμε καὶ τοὺς ἐχθρούς μας; ΑΔΥΝΑΤΟΝ!
Λοιπόν, ὁ Ἀπόστολος
δὲν συμφωνεῖ μαζί μας καὶ ὁ θεόπνευστος λόγος του ἐδῶ εἶναι, ποὺ ἴσως
θὰ μᾶς στενοχωρήσει. Τὸ ξεύρει βέβαια ὁ ἅγιος, ὅτι γιὰ τὶς ἀνθρώπινες
δυνάμεις μας ἡ ἀγάπη αὐτὴ εἶναι ἀκατόρθωτη. Ξεύρει ὅμως καὶ κάτι
ἄλλο· ὅτι μὲ τὴν Χάρη τοῦ Θεοῦ καὶ κατορθωτὴ καὶ εὔκολη εἶναι. Γιὰ ὅλους μας! Πρὸς ὅλους! Ἀρκεῖ νὰ τὸ θελήσουμε!
Διότι ἐδῶ εὑρίσκεται τὸ πρόβλημα.
Ἐδῶ! Στὸ νὰ
τὸ θελήσουμε! Νὰ θελήσουμε νὰ καταφύγουμε στὸν Κύριο. Νὰ καταφύγουμε
στὴν Χάρη τῶν θείων Του Μυστηρίων καὶ νὰ ἐπιμείνουμε στὴν προσευχή.
Νὰ Τοῦ ποῦμε: «Κύριε, ἐγὼ δὲν ἔχω τὴ δύναμη νὰ ἀγαπήσω. Δός μου ἐσύ,
Κύριε, ἀγάπη γιὰ τὸν ἀδελφό μου, ποὺ μοῦ φέρθηκε ἄσχημα, ἢ μὲ ἀδίκησε,
ἢ μὲ περιφρόνησε» κ.τ.λ.
Ἂν αὐτὸ τὸ κάνουμε,
τότε καὶ μέσ᾿ στὴν οἰκογένειά μας ἀληθινὴ ἀγάπη θὰ ἐπικρατήσει,
καὶ μὲ τοὺς συγγενεῖς μας ἀγαπημένοι θὰ εἴμαστε, ἀλλὰ καὶ τοὺς ἐχθρούς
μας θὰ ἀγαπᾶμε, καὶ θὰ εὐχόμαστε καλὰ γι᾿ αὐτοὺς ποὺ μᾶς καταρῶνται,
καὶ θὰ εὐεργετοῦμε ὅσους μᾶς μισοῦν, καὶ θὰ προσευχόμαστε γι᾿ αὐτοὺς
ποὺ μᾶς ὑβρίζουν καὶ μᾶς καταδιώκουν, ὅπως ἀκριβῶς μᾶς τὸ ζήτησε ὁ ἴδιος
ὁ Κύριος, λέγοντας «ἀγαπᾶτε τοὺς ἐχθροὺς ὑμῶν, εὐλογεῖτε τοὺς καταρωμένους
ὑμᾶς, καλῶς ποιεῖτε τοῖς μισοῦσιν ὑμᾶς καὶ προσεύχεσθε ὑπὲρ τῶν ἐπηρεαζόντων
ὑμᾶς καὶ διωκώντων ὑμᾶς» (Ματθ. ε΄[5] 44).
Ὁλόκληρη ἡ
Α' Καθολικὴ Ἐπιστολὴ τοῦ Εὐαγγελιστοῦ Ἰωάννου, ἀδελφοί, εἶναι ἕνας
ὕμνος αὐτῆς τῆς ἀγάπης. Καὶ εἶναι συγκλονιστικὸ νὰ διαβάζει κανεὶς
ἐκεῖ: «ἡμεῖς οἴδαμεν ὅτι μεταβεβήκαμεν
ἐκ τοῦ θανάτου εἰς τὴν ζωήν, ὅτι ἀγαπῶμεν τοὺς ἀδελφοὺς» (Α' Ἰω.
γ'[3] 14). Ἐμεῖς γνωρίζουμε ἐκ πείρας ὅτι ἔχουμε περάσει ἀπὸ τὸν
πνευματικὸ θάνατο στὴν ζωή. Ἀκριβῶς διότι ἔχουμε ἀγάπη γιὰ τοὺς ἀδελφούς
μας. Ἡ ἀγάπη αὐτὴ νικᾶ τὸν θάνατο καί, ὅποιος δὲν τὴν ἔχει, εἶναι νεκρὸς
πνευματικῶς. «Ὁ μὴ ἀγαπῶν τὸν ἀδελφὸν μένει ἐν τῷ θανάτῳ.
Ἀδελφοί, ἂς τὸ προσέξουμε αὐτὸ πολύ: Ὅποιος
δὲν ἀγαπᾶ τοὺς ἀδελφούς του, «μένει ἐν τῷ θανάτῳ» –
εἶναι νεκρὸς πνευματικῶς! Ἐνῶ αὐτός, ποὺ ἀγαπᾶ, ἔχει περάσει «ἐκ τοῦ θανάτου εἰς τὴν ζωήν»· ἀπὸ
τὴν γῆ στὸν Οὐρανό· ἀπὸ τὸν χρόνο στὴν αἰωνιότητα –
στὴν εὐλογημένη Βασιλεία τῆς Ἀγάπης τοῦ Πατρὸς καὶ τοῦ Υἱοῦ καὶ τοῦ
Ἁγίου Πνεύματος.
Ἀμήν.
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ τόμο τοῦ Περιοδικοῦ
«Ο ΣΩΤΗΡ»)
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ, παράγοντι τῷ Ἰησοῦ ἠκολούθησαν
αὐτῷ
δύο τυφλοὶ κράζοντες καὶ λέγοντες· Ἐλέησον ἡμᾶς, υἱὲ Δαυῒδ. ἐλθόντι δὲ εἰς τὴν οἰκίαν προσῆλθον αὐτῷ οἱ τυφλοί, καὶ λέγει αὐτοῖς
ὁ Ἰησοῦς· Πιστεύετε
ὅτι δύναμαι τοῦτο ποιῆσαι; λέγουσιν
αὐτῷ· Ναί, Κύριε. τότε ἥψατο τῶν ὀφθαλμῶν
αὐτῶν
λέγων· Κατὰ τὴν πίστιν ὑμῶν γενηθήτω ὑμῖν. καὶ ἀνεῴχθησαν
αὐτῶν
οἱ ὀφθαλμοί· καὶ ἐνεβριμήσατο
αὐτοῖς
ὁ Ἰησοῦς λέγων· Ὁρᾶτε μηδεὶς γινωσκέτω. οἱ δὲ ἐξελθόντες διεφήμισαν αὐτὸν ἐν ὅλῃ τῇ γῇ ἐκείνῃ. Αὐτῶν δὲ ἐξερχομένων ἰδοὺ προσήνεγκαν αὐτῷ ἄνθρωπον κωφὸν δαιμονιζόμενον· καὶ ἐκβληθέντος
τοῦ δαιμονίου ἐλάλησεν
ὁ
κωφός. καὶ ἐθαύμασαν οἱ ὄχλοι λέγοντες, Οὐδέποτε ἐφάνη οὕτως ἐν τῷ Ἰσραήλ. οἱ δὲ Φαρισαῖοι ἔλεγον· Ἐν τῷ ἄρχοντι τῶν δαιμονίων ἐκβάλλει
τὰ δαιμόνια. Καὶ περιῆγεν ὁ Ἰησοῦς τὰς πόλεις πάσας
καὶ τὰς κώμας, διδάσκων
ἐν ταῖς συναγωγαῖς αὐτῶν καὶ κηρύσσων τὸ εὐαγγέλιον
τῆς βασιλείας καὶ θεραπεύων πᾶσαν νόσον καὶ πᾶσαν μαλακίαν ἐν τῷ λαῷ.
(Ματθ. θ’[9] 27 – 35)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἐκεῖνο τόν
καιρό, ἐνῶ ἔφευγε ἀπό ἐκεῖ
ὁ Ἰησοῦς, τὸν ἀκολούθησαν δύο τυφλοί, οἱ ὁποῖοι φώναζαν δυνατὰ κι ἔλεγαν:
Σπλαχνίσου μας καὶ θεράπευσέ μας, ἔνδοξε ἀπόγονε τοῦ Δαβίδ. Κι ὅταν ἔφθασε στὸ
σπίτι, ἦλθαν κοντά του οἱ τυφλοί, καὶ ὁ Ἰησοῦς τούς λέει: Πιστεύετε ὅτι ἔχω τὴ
δύναμη νὰ κάνω αὐτὸ ποὺ μοῦ ζητᾶτε; Κι ἐκεῖνοι τοῦ ἀπαντοῦν: Ναί, Κύριε. Τότε ἄγγιξε
μὲ τὰ δάκτυλά του τὰ μάτια τους καὶ τοὺς εἶπε: Ἂς γίνει αὐτὸ ποὺ ζητᾶτε σύμφωνα
μὲ τὴν πίστη σας. Κι ἄνοιξαν τὰ μάτια τους. Καὶ ὁ Ἰησοῦς μὲ αὐστηρότητα τοὺς
πρόσταξε λέγοντας: Προσέχετε, κανείς μὴ μάθει τὸ θαῦμα ποὺ σᾶς ἔκανα. Αὐτοὶ ὅμως,
ὅταν βγῆκαν ἀπό τὸ σπίτι, διέδωσαν τὴ φήμη τοῦ Ἰησοῦ ὡς Μεσσία καὶ θαυματουργοῦ
σ᾿ ὅλη τὴ χώρα ἐκείνη. Καὶ καθὼς οἱ δύο αὐτοί ἔβγαιναν ἀπό τὸ σπίτι, ἰδού, ἔφεραν
πρὸς τὸν Ἰησοῦ ἕναν ἄνθρωπο ποὺ ἦταν κυριευμένος ἀπό δαιμόνιο καὶ ἦταν κουφὸς
καὶ ἄλαλος. Καὶ μόλις ὁ Χριστὸς ἔδιωξε τὸ δαιμόνιο αὐτό, ὁ κουφὸς μίλησε. Καὶ τὰ
πλήθη τοῦ λαοῦ θαύμασαν κι ἔλεγαν: Ποτὲ δὲν φάνηκαν τέτοια θαύματα στὸ ἔθνος τοῦ
Ἰσραὴλ· οὔτε ὅταν οἱ προφῆτες καὶ οἱ ὑπόλοιποι ἅγιοι ἄνδρες θαυματουργοῦσαν ἀναμεσά
του. Οἱ Φαρισαῖοι ὅμως ἔλεγαν: Μὲ τὴ βοήθεια καὶ τὴ συνεργασία τοῦ ἀρχηγοῦ τῶν
δαιμόνων βγάζει τὰ δαιμόνια ἀπό τούς δαιμονισμένους. Καὶ περιόδευε ὁ Ἰησοῦς ὅλες
τὶς πόλεις καὶ τὰ χωριά, διδάσκοντας στὶς συναγωγές τους καὶ κηρύττοντας τὸ
χαρμόσυνο κήρυγμα τῆς βασιλείας τοῦ Θεοῦ καὶ θεραπεύοντας κάθε ἀσθένεια καὶ ἀδιαθεσία
στὸν λαό.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου