Ἡ ἄνοδος στὸ Θαβὼρ
Ἡ ἑορτὴ τῆς Μεταμορφώσεως εἶναι πολὺ ἀγαπητὴ
σὲ ὅλους τοὺς μοναχοὺς καὶ γενικὰ σὲ ὅλους τοὺς πιστούς. Βοηθᾶ νὰ συνειδητοποιήσουμε
τοὺς καρποὺς ποὺ ἡ χάρις τοῦ Βαπτίσματος μπορεῖ νὰ μᾶς προσφέρει. Τὴν ἀγαποῦσε
πολὺ καὶ ὁ Γέροντάς μας Αἰμιλιανός, ὁ ὁποῖος στὴν ἀρχὴ τῆς μοναστικῆς
του ζωῆς εἶχε δεχθεῖ τὴ χάρη τῆς θέας τοῦ ἀκτίστου φωτὸς ποὺ σημάδεψε
ἀνεξάλειπτα ὁλόκληρη τὴν πνευματική του ζωή, καὶ ὁ ὁποῖος διὰ τῶν προσευχῶν
καὶ τῆς διδασκαλίας του, σφράγιζε καὶ ὅλους ἐκείνους ποὺ εἶχαν τὴν εὐλογία
νὰ τὸν ἔχουν πνευματικὸ πατέρα. Ἐνθυμούμενος λοιπὸν αὐτά, εἶχε ζητήσει
ἀπὸ ὅλα τὰ πνευματικά του παιδιὰ νὰ κάνουν πάντοτε τὸ σημεῖο τοῦ σταυροῦ
στὴν ἀρχὴ τοὺ Ὄρθρου, ὅταν ἀκούγεται ὁ στίχος: «Θεὸς Κύριος καὶ ἐπέφανεν
ἡμῖν!».
Ὅμως.
μποροῦμε ἄραγε νὰ ποῦμε ἐν πάσῃ ἀληθείᾳ τὸ «Θεὸς Κύριος καὶ ἐπέφανεν
ἡμῖν»; Ναί, βεβαίως, διότι ὑπάρχουν πολλὲς διαβαθμίσεις στὶς δωρεὲς
τοῦ Κυρίου. Καὶ κάθε φορὰ ποὺ σὲ μιὰ στιγμὴ θερμῆς προσευχῆς νιώθουμε
χαρὰ καὶ εἰρήνη ποὺ ξεπερνοῦν αὐτὸν τὸν κόσμο, κάθε φορὰ πού, καθὼς
προσπαθοῦμε νὰ βαδίζουμε ἐν ταπεινώσει, ἐν ἀγάπῃ, ἀκόμη καὶ μὲ τὴ θυσία
τοῦ ἑαυτοῦ μας γιὰ τοὺς ἄλλους, νιώθουμε στὴν καρδιά μας αὐτὴ τὴ χαρά,
τὴ βαθιὰ εἰρήνη, στὴν πραγματικότητα βλέπουμε μιὰ ἀκτίνα αὐτοῦ τοῦ
ἀκτίστου φωτός.
Ὑπάρχουν
πολλὲς διαβαθμίσεις στὴ μεταμόρφωση αὐτὴ τοῦ Χριστιανοῦ. Ὅταν διαβάζουμε
τοὺς βίους τῶν ἁγίων, βλέπουμε μέχρι ποιοῦ βαθμοῦ μπορεῖ νὰ ὁλοκληρωθεῖ
μέσα τοὺς αὐτὴ ἡ μεταμόρφωση καὶ νὰ φανερωθεῖ ἀκόμη καὶ στὸ σῶμα τους,
ὅπως στὴ ζωὴ τοῦ ἁγίου Σεραφεὶμ τοῦ Σάρωφ καὶ τόσων ἄλλων. Σήμερα, μέσα
στὴν Ἐκκλησία ὁ Ἀναστημένος, ὁ Μεταμορφωθεὶς Χριστὸς δὲν εἶναι πιὰ
ἔξω ἀπὸ μᾶς, ὅπως ἦταν ἀκόμη γιὰ τοὺς ἀποστόλους πάνω στὸ Θαβώρ. Ὁ Ἀναστημένος
Χριστὸς εἶναι παρὼν στὶς καρδιές μας, τὶς καρδιὲς τῶν βαπτισμένων, τὶς
καρδιὲς τῶν Χριστιανῶν ποὺ σὲ κάθε Θεία Λειτουργία κοινωνοῦμε τὸ Σῶμα
καὶ τὸ Αἷμα Του. Ἀπὸ αὐτὴν ἀκριβῶς τὴν πηγὴ μπορεῖ τὸ φῶς νὰ ἁπλωθεῖ
μέσα μας, καὶ ἀπὸ αὐτὸ νὰ πάρουμε μιὰ ἀκτίνα ἢ τουλάχιστον μιὰ ἀντανάκλαση,
καὶ ἐκείνη τὴ στιγμὴ νὰ καταλάβουμε ὅτι αὐτὴ ἡ χαρὰ ὑπερβαίνει ὅλες
τὶς ἐγκόσμιες χαρές.
Στὸν
βαθμὸ ποὺ ἔχουμε ἤδη νιώσει λίγη ἀπὸ τὴν ἀνταύγεια αὐτή, μποροῦμε
πράγματι νὰ «σηκώσουμε» ὅ,τι εἶναι ὀδυνηρὸ στὴν ὕπαρξή μας, ὅλους τοὺς
σταυροὺς ποὺ ἀναπόφευκτα φέρνει μαζί της αὐτὴ ἡ ζωή. Καταλαβαίνουμε
τότε ὅτι ὅλες οἱ προσπάθειες ποὺ πρέπει νὰ καταβάλουμε, ὅλες οἱ δοκιμασίες
καὶ οἱ ταλαιπωρίες ποὺ ὀφείλουμε νὰ ὑπομείνουμε, ὅλα αὐτὰ δὲν εἶναι
τίποτε ἄλλο παρὰ σκαλοπάτια τῆς ἀνάβασής μας στὸ Θαβώρ. Εἶναι ἡ ἀνάβαση
ἐκείνη ποὺ θὰ μᾶς ὁδηγήσει νὰ ἀνακαλύψουμε μέσα μας τὴν ἀπείρως
γλυκιὰ καὶ φωτεινὴ παρουσία τοῦ μεταμορφωθέντος Ἰησοῦ.
Ἡ
ζωή μας θὰ εἶχε ἀλλάξει, ἂν ἀντιλαμβανόμασταν πραγματικὰ τὶς δοκιμασίες
καὶ τὰ βάσανά μας ὡς ἀνάβαση στὸ Θαβὼρ ἢ ὡς ἀνάβαση στὸ Σινά, ὅπως ἔλεγε
ὁ ἅγιος Γρηγόριος Νύσσης σχολιάζοντας τὸν βίο τοῦ Μωυσῆ: τὰ δύο σύμβολα
συνενώνονται. Τὸ Θαβὼρ εἶναι καὶ Σινά, δεδομένου ὅτι ὁ προφήτης Μωυσῆς
φανερώθηκε δίπλα στὸν Ἠλία μαζὶ μὲ τὸν μεταμορφωθέντα Ἰησοῦ.
Στὴ
γιορτὴ αὐτὴ τῆς Μεταμορφώσεως, εἴθε νὰ μᾶς δώσει ὁ Κύριος νὰ καταλάβουμε
τί πραγματικὰ εἶναι ἡ Χριστιανικὴ ζωή, ποιὸ εἶναι τὸ ἀληθινό της νόημα.
Ὁ ἅγιος Πορφύριος ὁ Καυσοκαλυβίτης, αὐτὸς ὁ σύγχρονος ἅγιος της Ἐκκλησίας
μας, ἔλεγε ὅτι μία ζωὴ ποὺ ἐμπνέεται ἀπὸ ἐντολὲς τοῦ τύπου «κάνε αὐτό,
μὴν κάνεις ἐκεῖνο· ἢ μὴν κάνεις αὐτὸ καὶ κάνε τὸ ἄλλο», δὲν εἶναι πραγματικὴ
Χριστιανικὴ ζωή. Σημαίνει ὅτι ἐμμένουμε σ᾿ ἕνα νόμο γραμμένο σὲ πέτρινες
πλάκες, παραμένουμε θαμμένοι κάτω ἀπὸ τὴν πέτρα τοῦ τάφου. Εἶμαι
Χριστιανὸς σημαίνει εἶμαι ἀναστημένος μαζὶ μὲ τὸν Χριστό. Σήμερα αὐτὸ
ποὺ πρέπει νὰ ἐμπνέει τὴ ζωή μας εἶναι ἡ ἀγάπη γιὰ τὸν Χριστό, ἡ ἀγάπη
γιὰ τὸ φῶς αὐτὸ ποὺ ἀκτινοβολεῖ ἀπὸ Αὐτόν. Δὲν ὑποκείμεθα πιὰ μόνο σὲ
ἐξωτερικὲς ἐντολές· ἀσφαλῶς καὶ αὐτὲς ἔχουν τὴ θέση τους στὴ ζωή μας,
ἀλλὰ αὐτὸ ποὺ τ᾿ ἀλλάζει ὅλα εἶναι ὅτι ἔχουμε λάβει τὴ δωρεὰ τοῦ Ἁγίου
Πνεύματος: ὑπάρχει στὶς καρδιὲς ἡμῶν τῶν βαπτισμένων, τῶν ἀνθρώπων τῆς
Καινῆς Διαθήκης, ἕνα φῶς, μιὰ πνοή, μιὰ ὁρμὴ ποὺ «ἐσωτερικεύει» ὅλες
τὶς ἐντολὲς τοῦ Χριστοῦ ποὺ διαβάζουμε στὸ Εὐαγγέλιο. Αὐτὴ ἡ μελέτη,
ἀπαραίτητη ὁπωσδήποτε, ὀφείλει νὰ ξυπνᾶ μέσα μας ἐκείνη τὴν ἐσωτερικὴ
πνοὴ ποὺ θὰ ἐμπνέει ὅλες μας τὶς πράξεις· ἂν βέβαια, ἀντὶ νὰ διασκορπιζόμαστε
σὲ ὅλες τὶς ἐξωτερικὲς μέριμνες, παραμένουμε προσεκτικοὶ καὶ ἀσκοῦμε
τὴν πνευματικὴ νήψη ποὺ ἀδιάκοπα μᾶς προτείνουν οἱ ἅγιοι Πατέρες.
Ἀμέσως
τότε, ὅλη ἡ διδασκαλία, ὅλοι οἱ νόμοι τῆς Χριστιανικῆς ζωῆς γίνονται
στὶς λεπτομέρειες τῆς ζωῆς μας ὁτιδήποτε ἄλλο παρὰ ἀπαγορεύσεις καὶ
προσταγὲς ἔξωθεν προερχόμενες· ἀλλὰ ἡ ἄκτιστη θεία ζωὴ μεταφράζεται
σὲ λόγο ἀνθρώπινο, σὲ μετοχὴ σ᾿ αὐτὸ ποὺ εἶναι ὁ Θεός, στὶς θεῖες ἐνέργειές
Του ποὺ μᾶς διαποτίζουν· μεταφράζεται σὲ ταπεινὴ ἀγάπη πρὸς τοὺς ἀνθρώπους,
εἰρήνη, μακροθυμία, ἀγαθοσύνη πρὸς ὅλους, ὑπακοή, καλοσύνη, γλυκύτητα,
εἰρήνη καὶ χαρά...
Πράγματι,
ἐδῶ εἶναι τὰ σκαλοπάτια ποὺ μᾶς ὁδηγοῦν στὴν κορυφὴ τοὺ Θαβώρ, πρὸς τὴν
προσωπικὴ συνάντηση μὲ τὸν Χριστὸ καὶ τὸ φῶς ποὺ πηγάζει ἀπὸ Αὐτόν. Ὅταν
ἕνας ἁπλός, ἕνας καλὸς συνηθισμένος Χριστιανός, νιώθει μιὰ βαθιὰ
χαρὰ κατὰ τὴν προσευχή, ἢ ὅταν ἐπιτελεῖ μὲ καλὴ διάθεση μιὰ πράξη ἀπάρνησης
τοῦ ἑαυτοῦ του ἢ ὁποιαδήποτε ἄλλη χριστιανικὴ πράξη χωρὶς βία καὶ
καταναγκασμό, τότε ἀρχίζει ἤδη νὰ «γνωρίζει τὸν Θεὸ ἐν Πνεύματι Ἁγίῳ»·
διακρίνει ἤδη μιὰ ἀκτίνα Θαβωρείου φωτὸς χωρὶς κίνδυνο πνευματικῆς
πλάνης. Στὴν ὑπέροχη αὐτὴ ἀνακάλυψη ὑπάρχουν πολλοὶ βαθμοί· αὐτό,
ὅμως, δὲν σημαίνει ὅτι προορίζεται μόνο γιὰ τοὺς μεγάλους ἁγίους. Ὁ
ἁπλὸς Χριστιανὸς δὲν εἶναι καταδικασμένος στὸ «ἐκολλήθη εἰς γῆν ἡ γαστὴρ
ἡμῶν» (Ψάλμ. ΜΓ' [43], 26), ὅπως ἔλεγε ὁ ψαλμωδός... Ἀσφαλῶς, καὶ ὁ καλὸς
Χριστιανὸς παραμένει ἁμαρτωλός· ἂν ὅμως εἶναι δεκτικὸς στὴν ἔμπνευση
τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, ξεπερνᾶ τὸ βαρὺ αἴσθημα τῆς ἐνοχῆς, ποὺ δὲν εἶναι
παρὰ καταφύγιο τοῦ παλαιοῦ ἀνθρώπου, γιὰ νὰ προχωρήσει στὴν ἀληθινὴ
μετάνοια, φωτιζόμενος ἀπὸ τὴ βεβαιότητα ὅτι τὸ ἔλεος τοῦ Κυρίου
εἶναι ἀμέτρητο καί, ὅπως δίδασκε ὁ ἅγιος Ἰωάννης τῆς Κλίμακος, κλείνει
ἤδη μέσα του μιὰ ἀκτίνα τοῦ Θαβωρείου Φωτός.
'Ἂς
ζητήσουμε λοιπὸν ἀπὸ τὸν Κύριο νὰ μᾶς βοηθήσει νὰ διεισδύσουμε στὸ
βάθος τοῦ μυστηρίου τῆς Μεταμορφώσεως, τὸ ὁποῖο μπορεῖ νὰ μεταβάλει
τὴ ζωή μας, τὸν ὅλο τρόπο μὲ τὸν ὁποῖο ἀντιμετωπίζουμε καὶ τὴν πιὸ ταπεινὴ
καθημερινότητα. Αὐτῷ ἡ δόξα, σὺν τῷ ἀϊδίῳ Πατρὶ καὶ τῷ Παναγίῳ
Πνεύματι, εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων. Ἀμήν.
π.
Πλακίδα Deseille,
«ἡ θέα τοῦ ΑΚΤΙΣΤΟΥ», ΛΟΓΟΙ ΣΕ ΕΟΡΤΕΣ ΤΟΥ
ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΟΥ, Ἐκδόσεις Ἔαρ, σελ. 112-118
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου