ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ
ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΠΑΥΛΟΥ ΚΑΙ ΒΑΡΝΑΒΑ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ
(12 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2015)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
Τὸν μὲν πρῶτον
λόγον ἐποιησάμην περὶ πάντων, ὦ Θεόφιλε, ὧν ἤρξατο ὁ ᾿Ιησοῦς ποιεῖν
τε καὶ διδάσκειν ἄχρι ἧς ἡμέρας ἐντειλάμενος τοῖς ἀποστόλοις διὰ
Πνεύματος ῾Αγίου οὓς ἐξελέξατο ἀνελήφθη· οἷς καὶ παρέστησεν ἑαυτὸν
ζῶντα μετὰ τὸ παθεῖν αὐτὸν ἐν πολλοῖς τεκμηρίοις, δι᾿ ἡμερῶν τεσσαράκοντα
ὀπτανόμενος αὐτοῖς καὶ λέγων τὰ περὶ τῆς βασιλείας τοῦ Θεοῦ. Καὶ συναλιζόμενος
παρήγγειλεν αὐτοῖς ἀπὸ ῾Ιεροσολύμων μὴ χωρίζεσθαι, ἀλλὰ περιμένειν
τὴν ἐπαγγελίαν τοῦ πατρὸς ἣν ἠκούσατέ μου· ὅτι ᾿Ιωάννης μὲν ἐβάπτισεν
ὕδατι, ὑμεῖς δὲ βαπτισθήσεσθε ἐν Πνεύματι Ἁγίῳ οὐ μετὰ πολλὰς ταύτας
ἡμέρας. Οἱ μὲν οὖν συνελθόντες ἐπηρώτων αὐτὸν λέγοντες· Κύριε, εἰ ἐν
τῷ χρόνῳ τούτῳ ἀποκαθιστάνεις τὴν βασιλείαν τῷ ᾿Ισραήλ; Εἶπε δὲ
πρὸς αὐτούς· Οὐχ ὑμῶν ἐστι γνῶναι χρόνους ἢ καιροὺς οὓς ὁ πατὴρ ἔθετο
ἐν τῇ ἰδίᾳ ἐξουσίᾳ, ἀλλὰ λήψεσθε δύναμιν ἐπελθόντος τοῦ ῾Αγίου
Πνεύματος ἐφ᾿ ὑμᾶς, καὶ ἔσεσθέ μοι μάρτυρες ἔν τε ῾Ιερουσαλὴμ καὶ
ἐν πάσῃ τῇ ᾿Ιουδαίᾳ καὶ Σαμαρείᾳ καὶ ἕως ἐσχάτου τῆς γῆς.
(Πράξ. Ἀποστ. a΄[1] 1 – 8)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Τὸ πρῶτο βιβλίο, πού ὀνομάζεται Εὐαγγέλιο, τὸ ἔγραψα, Θεόφιλε,
γιὰ νὰ ἐξιστορήσω σ' αὐτὸ περιληπτικὰ ὅλα ὅσα ἔκανε καὶ δίδαξε ὁ
Ἰησοῦς ἀπὸ τὴν ἀρχή τῆς δημόσιας δράσεώς του μέχρι
τὴν ἡμέρα πού ἀναλήφθηκε στοὺς οὐρανούς, ἀφοῦ προηγουμένως μὲ συνεργὸ
καὶ τὸ Ἅγιον Πνεῦμα ἔδωσε ἐντολὲς στοὺς ἀποστόλους πού εἶχε διαλέξει
ὁ ἴδιος. Μετὰ τὸ πάθος του καὶ τὸ θάνατό του παρουσιάστηκε σ' αὐτοὺς
τοὺς ἴδιους ζωντανός. Καὶ μὲ πολλὲς ἀποδείξεις ὁ ἀναστημένος Κύριος
τούς βεβαίωσε ὅτι πραγματικὰ ἦταν ζωντανός. Καὶ ἐπὶ σαράντα ἡμέρες
ἐμφανιζόταν σ' αὐτοὺς κατὰ διαστήματα καὶ τοὺς μιλοῦσε γιὰ τὶς ἀλήθειες
καὶ τὰ μυστήρια πού ἀναφέρονταν στὴ βασιλεία τοῦ Θεοῦ. Κι ἐνῶ ἔτρωγε
μαζί τους τὴν ἴδια τροφὴ πού ἔτρωγαν κι ἐκεῖνοι, τοὺς ἔδωσε τὴν ἑξῆς ἐντολή:
Μὴν ἀπομακρυνθεῖτε ἀπὸ τὰ Ἱεροσόλυμα,
ἀλλά νὰ περιμένετε τὴν πραγματοποίηση τῆς ὑποσχέσεως πού ἀκούσατε
ἀπὸ τὸ στόμα μου, ὅτι δηλαδὴ ὁ Πατὴρ θὰ σᾶς στείλει τὸ Ἅγιον Πνεῦμα.
Εἶναι ἀνάγκη νὰ περιμένετε νὰ λάβετε τὸ Ἅγιον Πνεῦμα, διότι ὁ Ἰωάννης
βάπτισε μὲ ἁπλό νερό, καὶ τὸ βάπτισμα του συνεπῶς δὲν εἶχε τὴ δύναμη
νὰ ἀναγεννήσει ἐκείνους πού βαπτίζονταν μ' αὐτό. Ἐσεῖς ὅμως θὰ βαπτισθεῖτε
μὲ τὸ Ἅγιον Πνεῦμα ὄχι πολλὲς μέρες μετὰ ἀπὸ αὐτὲς πού διερχόμαστε.
Ὕστερα λοιπὸν ἀπὸ τὶς ἐλπίδες αὐτὲς πού ἔδωσε ὁ Χριστὸς στοὺς μαθητές
του, συγκεντρώθηκαν ὅλοι μαζὶ καὶ τὸν ρωτοῦσαν: Κύριε, πές μας· στὸ χρονικὸ διάστημα τῶν ἡμερῶν αὐτῶν πρόκειται
νὰ ἀποκαταστήσεις στὴν παλαιά της δύναμη καὶ δόξα τὴ βασιλεία γιὰ
τὸν Ἰσραήλ; Ὁ Ἰησοῦς ὅμως τοὺς εἶπε: Δὲν ἀνήκει σὲ σᾶς καὶ δὲν εἶναι δικό σας δικαίωμα νὰ γνωρίσετε
τὰ χρόνια ἢ τοὺς ὁρισμένους μῆνες καὶ τὶς ἡμέρες, τά ὁποῖα ὁ Πατήρ κράτησε
στὴν ἀποκλειστικὴ ἐξουσία του. Αὐτὸς μόνον τὰ γνωρίζει καὶ μόνον αὐτὸς
θὰ ὁλοκληρώσει ὅσα θὰ συντελεσθοῦν κατὰ τὴ διάρκεια αὐτῶν τῶν χρόνων.
Θὰ λάβετε ὅμως ἐνίσχυση καὶ δύναμη, ὅταν θὰ ἔλθει πάνω σας τὸ Ἅγιον
Πνεῦμα. Καὶ θὰ γίνετε μάρτυρες τῆς ζωῆς μου καὶ τῆς διδασκαλίας μου
καὶ στὴν Ἱερουσαλήμ καὶ σ' ὅλη τὴν Ἰουδαία καὶ στὴ Σαμάρεια καὶ μέχρι τὸ
τελευταῖο καὶ πιὸ ἀπομακρυσμένο σημεῖο τῆς γῆς.
ΤΟ ΙΕΡΟ
ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Ἐν ἀρχῇ
ἦν ὁ Λόγος, καὶ ὁ Λόγος ἦν πρὸς τὸν Θεόν, καὶ Θεὸς ἦν ὁ Λόγος. Οὗτος ἦν ἐν ἀρχῇ
πρὸς τὸν Θεόν. πάντα δι' αὐτοῦ
ἐγένετο, καὶ χωρὶς αὐτοῦ ἐγένετο
οὐδὲ ἕν ὃ γέγονεν. ἐν αὐτῷ ζωὴ ἦν, καὶ ἡ ζωὴ ἦν τὸ φῶς τῶν ἀνθρώπων καὶ τὸ φῶς ἐν τῇ σκοτίᾳ φαίνει, καὶ ἡ σκοτία αὐτὸ οὐ κατέλαβεν. Ἐγένετο
ἄνθρωπος ἀπεσταλμένος παρὰ Θεοῦ, ὄνομα αὐτῷ Ἰωάννης· οὗτος ἦλθεν
εἰς μαρτυρίαν, ἵνα
μαρτυρήσῃ
περὶ τοῦ φωτός, ἵνα
πάντες πιστεύσωσιν
δι' αὐτοῦ. οὐκ ἦν ἐκεῖνος
τὸ φῶς, ἀλλ'
ἵνα μαρτυρήσῃ
περὶ τοῦ φωτός. Ἦν τὸ φῶς τὸ ἀληθινόν, ὃ φωτίζει πάντα ἄνθρωπον, ἐρχόμενον
εἰς τὸν κόσμον. ἐν τῷ κόσμῳ ἦν, καὶ ὁ κόσμος δι' αὐτοῦ ἐγένετο, καὶ ὁ κόσμος αὐτὸν οὐκ ἔγνω. εἰς τὰ ἴδια
ἦλθεν, καὶ οἱ ἴδιοι
αὐτὸν οὐ παρέλαβον. ὅσοι
δὲ ἔλαβον
αὐτόν, ἔδωκεν
αὐτοῖς ἐξουσίαν
τέκνα Θεοῦ
γενέσθαι, τοῖς πιστεύουσιν εἰς τὸ ὄνομα
αὐτοῦ, οἳ οὐκ ἐξ αἱμάτων, οὐδὲ ἐκ θελήματος σαρκὸς, οὐδὲ
ἐκ θελήματος ἀνδρὸς, ἀλλ'
ἐκ Θεοῦ ἐγεννήθησαν. Καὶ ὁ Λόγος σὰρξ ἐγένετο
καὶ ἐσκήνωσεν
ἐν ἡμῖν, καὶ ἐθεασάμεθα
τὴν δόξαν αὐτοῦ, δόξαν ὡς μονογενοῦς παρὰ πατρός,
πλήρης χάριτος καὶ ἀληθείας. Ἰωάννης
μαρτυρεῖ
περὶ αὐτοῦ καὶ κέκραγεν λέγων· Οὗτος
ἦν ὃν εἶπον, Ὁ ὀπίσω
μου ἐρχόμενος
ἔμπροσθέν μου γέγονεν, ὅτι πρῶτός μου ἦν. Καὶ ἐκ τοῦ πληρώματος αὐτοῦ ἡμεῖς
πάντες ἐλάβομεν, καὶ χάριν ἀντὶ
χάριτος· ὅτι
ὁ νόμος διὰ
Μωϋσέως ἐδόθη, ἡ χάρις καὶ ἡ ἀλήθεια
διὰ Ἰησοῦ
Χριστοῦ ἐγένετο.
(Ἰωάν. a΄[1] 1 – 17 )
ΑΝΕΣΤΗΣΕ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΟΛΟ
ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΗ ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
ΑΝΑΣΤΑΣΗ!
Τὸ μυστικὸ κέντρο
τοῦ Σύμπαντος. Τὸ πέρασμα ἀπό τὸν θάνατο στή ζωή. Ἡ ζωὴ τῶν πάντων. Ἡ χαρά. Ὁ
θρίαμβος.
Ἀνάσταση! Ποιός
ἀνεστήθη; Ποιός εἶναι πράγματι αὐτός
τοῦ ὁποίου τὴν Ἀνάσταση πανηγυρίζουμε;
Ἡ ἀπάντηση μέσα
ἀπό τό ἱερό κείμενο, ἀπό τούς πρώτους 17 στίχους τοῦ κατά Ἰωάννη Εὐαγγελίου,
ξεπερνᾶ τὴν ἀντοχὴ τοῦ νοῦ, ξεπερνᾶ ἀκόμη καὶ τὴ φαντασία μας.
«Ἐν ἀρχῇ ἦν ὁ Λόγος». Στὴν ἀρχή τῆς δημιουργίας καὶ πρὶν ἀπό κάθε
δημιούργημα, πρὶν ὑπάρξει χρόνος καὶ χῶρος, προαιωνίως, ὑπῆρχεν ὁ Λόγος.
Ὁ Λόγος. Ὁ Υἱὸς
καὶ Λόγος τοῦ Θεοῦ. Τὸ δεύτερο Πρόσωπο τοῦ ἐν Τριάδι Θεοῦ. Ὁ δὲ Λόγος ἦταν μαζί
μὲ τὸν Θεὸ Πατέρα ὡς Θεὸς τέλειος καὶ Αὐτός, ὅπως καί ὁ Πατὴρ καὶ τὸ Πνεῦμα τό
Ἅγιον. Αὐτὸς ὁ Υἱὸς καὶ Λόγος τοῦ Θεοῦ δημιούργησε τὰ πάντα, συνδημιουργὸς μὲ
τὸν Πατέρα καί τὸ Ἅγιον Πνεῦμα. Αὐτὸς εἶναι ἡ ζωὴ τοῦ κόσμου καὶ τὸ φῶς τῶν
ἀνθρώπων. Φῶς ποὺ ἦλθε στὸν κόσμο καὶ φωτίζει τὸ σκοτάδι τοῦ κοσμικοῦ κακοῦ.
Ἀλλὰ τὸ σατανικὸ σκοτάδι τοῦ κόσμου αὐτὸ τὸ φῶς δὲν τὸ δέχτηκε, οὔτε ὅμως καὶ
μπόρεσε νὰ τὸ ἐξουδετερώσει.
Τὴν παρουσία καὶ
ἀποδοχὴ αὐτοῦ τοῦ φωτός τοῦ Λόγου ἀπό τόν κόσμο ἦλθε νὰ προετοιμάσει ὁ μεγάλος
ἐκεῖνος ἀπεσταλμένος του Θεοῦ, ὁ Πρόδρομος Ἰωάννης. Αὐτὸς ἦλθε νὰ δώσει
μαρτυρία γιὰ τὸ ὅτι ὁ Ἰησοῦς Χριστὸς εἶναι ὁ Υἱὸς καὶ Λόγος τοῦ Θεοῦ καὶ τὸ φῶς
τοῦ κόσμου. Δὲν ἦταν ὁ ἴδιος ὁ Πρόδρομος τὸ φῶς, ἀλλ' ἁπλῶς ἀπεσταλμένος τοῦ
Θεοῦ, γιά νά δώσει τή μαρτυρία του γιά τό ἀληθινό φῶς τὸν Χριστό.
Αὐτός, ὁ Υἱὸς καὶ
Λόγος τοῦ Θεοῦ, ἦταν πάντοτε τὸ ἀληθινὸ φῶς, ποὺ φωτίζει κάθε ἄνθρωπο ὁ ὁποῖος
ἔρχεται σ' αὐτὸν τὸν κόσμο. Αὐτὸς ὑπῆρχε πάντοτε στὸν κόσμο καί ὁ κόσμος ὅλος
δι Αὐτοῦ δημιουργήθηκε. Ἀλλ’ ὅταν Αὐτὸς ἔγινε καὶ ἄνθρωπος, ὁ κόσμος δὲν τὸν
ἀναγνώρισε ὡς Δημιουργό του. Ἦλθε στούς δικούς Του, τὸν ἐκλεγμένο λαό Του, ἀλλά
οἱ δικοί Του δὲν τὸν δέχθησαν. Σέ ὅσους ὅμως τὸν δέχθησαν ὡς Λυτρωτή καί
πίστευσαν σ' Αὐτόν, τοὺς ἔδωσε τὴ δυνατότητα νὰ γίνουν παιδιὰ τοῦ Θεοῦ. Αὐτοί
δέ πού δέχθησαν τόν Θεό Λόγο ὡς φῶς τῆς ζωῆς τους, στὴν πραγματικότητα δὲν
ἔχουν γεννηθεῖ σάν τούς ἄλλους ἀνθρώπους, μόνο ἀπὸ σαρκικὴ ἐπιθυμία, ἀλλά
γεννήθηκαν ἀπό τόν Θεό.
ΑΥΤΟΣ ΛΟΙΠΟΝ ὁ
Θεὸς Λόγος, ἡ δημιουργικὴ αἰτία τῶν πάντων καὶ τὸ πνευματικὸ φῶς τῶν ἀνθρώπων,
Αὐτὸς «σὰρξ ἐγένετο καί ἐσκήνωσεν ἐν
ἡμῖν»· ἔγινε καὶ ἄνθρωπος, μὲ σάρκα ἀνθρώπινη, ὅπως ὅλοι οἱ ἄνθρωποι, καὶ
ἔζησε ἀνάμεσά μας. Καὶ ἐμεῖς οἱ μαθηταί Του εἴδαμε τή θεϊκή Του δόξα, τὴ δόξα
πού εἶχε ἀπό τόν Θεὸ Πατέρα ὡς Μονογενὴς Υἱός, τὴ δόξα Αὐτοῦ ποὺ ἦταν γεμάτος
χάρη καί ἀλήθεια.
ΠΕΡΙ ΑΥΤΟΥ λοιπὸν
τοῦ ἐνσαρκωθέντος Υἱοῦ καί Λόγου τοῦ Θεοῦ ἔδωσε τὴ μαρτυρία του ὁ Πρόδρομος
Ἰωάννης κηρύττοντας ὅτι: Αὐτὸς εἶναι γιὰ τὸν Ὁποῖο εἶχα πεῖ ὅτι, ἐνῷ θά ἔλθει
μετά ἀπό ἐμένα, ὑπῆρξε πρὶν ἀπό ἐμένα, διότι ὡς πρωτότοκος καὶ μονογενὴς Υἱὸς
τοῦ Θεοῦ ὑπῆρχε πρὸ πάντων τῶν αἰώνων.
ΑΥΤΟΣ ΑΚΡΙΒΩΣ ὁ
Υἱός καὶ Λόγος τοῦ Θεοῦ, ποὺ ἔγινε καὶ ἄνθρωπος, εἶναι ἡ ἀνεξάντλητη πηγή ὅλων
τῶν τελειοτήτων, ἀπό τὴν ὁποία ἐμεῖς οἱ πιστοὶ Του ἐλάβαμε πλῆθος δωρεῶν καὶ τὴ
μία χάριν ἐπάνω στὴν ἄλλη χάριν. Διότι ὁ Νόμος τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, ὁ τόσο
δύσκολος νὰ ἐφαρμοσθεῖ ἀπό μᾶς τοὺς ἀνθρώπους, μᾶς δόθηκε διὰ τοῦ Μωϋσέως. Ἡ
Θεία Χάρις ὅμως, ποὺ μᾶς ἐνδυναμώνει, καὶ ἡ σωτηριώδης ἀλήθεια, ποὺ μᾶς
ἐλευθερώνει ἀπό τὴν πλάνη, ἦλθαν σὲ μᾶς διὰ τοῦ ἐνσαρκωθέντος Υἱοῦ καὶ Λόγου
τοῦ Θεοῦ, τοῦ Ίησοῦ Χριστοῦ.
«Ο ΛΟΓΟΣ ΣΑΡΞ
ΕΓΕΝΕΤΟ»
Τώρα τὸ ἀρχικό
μας ἐρώτημα εἶναι φανερὸ ὅτι ἔχει πλήρως ἀπαντηθεῖ. Αὐτός, τοῦ Ὁποίου
ἑορτάζουμε τὴν Ἀνάσταση, δὲν εἶναι ἕνας ἁπλοῦς ἄνθρωπος. Ποιός εἶναι; Εἶναι ὁ
Μονογενὴς Υἱὸς καὶ Λόγος τοῦ Θεοῦ, ὁ Ὁποῖος ἔγινε καὶ ἄνθρωπος πραγματικὸς σάν
καί μᾶς — «ὁ Λόγος σὰρξ ἐγένετο» —
γιὰ νὰ μᾶς ἑλκύσει κοντά Του. Κοντά Του. Στὴ θεϊκὴ Του δόξα καί ζωή καὶ
μακαριότητα.
Τί νὰ συλλάβει ὁ
πτωχὸς καὶ ἀδύναμος νοῦς μας! Πῶς νὰ κατανοήσει ὅτι ὁ ὑπεράπειρος Θεός, ὁ
Δημιουργὸς τῶν πάντων, ἦρθε κάποια στιγμὴ πάνω στὴ γῆ ὡς ἄνθρωπος καὶ ἔζησε
ἀνάμεσά μας! Καὶ πῶς νὰ δεχθοῦμε ὅτι Αὐτὸς ὁ ἐνσαρκωμένος Θεὸς παραδόθηκε σὲ
φρικτὰ παθήματα καὶ σὲ ἐξευτελιστικό θάνατο ἀπό μᾶς τοὺς ὁποίους ἦλθε νὰ
λυτρώσει! Καὶ ὅμως αὐτὸ τὸ ἀπίστευτο εἶναι ἡ ἀλήθεια.
Ἦλθεν ὡς ἄνθρωπος
στή γῆ. Ἀπέθανε. Καὶ ἀνεστήθη!
Δηλαδὴ ἀνέστησε
τὸν κόσμο ὅλο, ὅλο τὸ Σύμπαν. Καὶ ὅλους μας! Ἂν φυσικὰ θελήσουμε νὰ Τὸν
ἀκολουθήσουμε!
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ τόμο τοῦ Περιοδικοῦ
«Ο ΣΩΤΗΡ»)
Ο ΠΑΙΑΝΑΣ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ
Χριστὸς ἀνέστη ἐκ νεκρῶν,
θανάτῳ θάνατον
πατήσας
καὶ τοῖς ἐν τοῖς μνήμασι
ζωὴν χαρισάμενος.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου