Παρασκευή 5 Οκτωβρίου 2018

ΚΥ­ΡΙΑ­ΚΗ Γ΄ ΛΟΥ­ΚΑ, ΤΑ ΑΝΑΓΝΩΣΜΑΤΑ


­
ΙΕ­ΡΑ ΜΗ­ΤΡΟ­ΠΟ­ΛΙΣ ΠΑ­ΦΟΥ
Ι­Ε­ΡΟΣ ΝΑ­ΟΣ Α­ΠΟ­ΣΤΟ­ΛΩΝ ΠΑΥ­ΛΟΥ ΚΑΙ ΒΑΡ­ΝΑ­ΒΑ
ΚΥ­ΡΙΑ­ΚΗ Γ΄ ΛΟΥ­ΚΑ
(7 Ο­ΚΤΩΒ­ΡΙΟΥ 2018)


Ο Α­ΠΟ­ΣΤΟ­ΛΟΣ (Ι­Θ’ ΕΠΙ­ΣΤΟ­ΛΩΝ)
Ἀδελφοί, ὁ Θεὸς καὶ Πατὴρ τοῦ Κυρίου ᾽Ιησοῦ Χριστοῦ οἶδεν, ὁ ὢν εὐλογητὸς εἰς τοὺς αἰῶνας, ὅτι οὐ ψεύδομαι. Ἐν Δαμασκῷ ὁ ἐθνάρχης ῾Αρέτα τοῦ βασιλέως ἐφρούρει τὴν πόλιν Δαμασκηνῶν πιάσαι με, καὶ διὰ θυρίδος ἐν σαργάνῃ ἐχαλάσθην διὰ τοῦ τείχους καὶ ἐξέφυγον τὰς χεῖρας αὐτοῦ. Καυχᾶσθαι δεῖ· οὐ συμφέρει μοι· ἐλεύσομαι δὲ εἰς ὀπτασίας καὶ ἀποκαλύψεις Κυρίου. Οἶδα ἄνθρωπον ἐν Χριστῷ πρὸ ἐτῶν δεκατεσσάρων· εἴτε ἐν σώματι οὐκ οἶδα, εἴτε ἐκτὸς τοῦ σώματος οὐκ οἶδα, ὁ Θεὸς οἶδεν· ἁρπαγέντα τὸν τοιοῦτον ἕως τρίτου οὐρανοῦ. Καὶ οἶδα τὸν τοιοῦτον ἄνθρωπον· εἴτε ἐν σώματι εἴτε χωρὶς τοῦ σώματος οὐκ οἶδα, ὁ Θεὸς οἶδεν· ὅτι ἡρπάγη εἰς τὸν παράδεισον καὶ ἤκουσεν ἄρρητα ῥήματα ἃ οὐκ ἐξὸν ἀνθρώπῳ λαλῆσαι. Ὑπὲρ τοῦ τοιούτου καυχήσομαι, ὑπὲρ δὲ ἐμαυτοῦ οὐ καυχήσομαι εἰ μὴ ἐν ταῖς ἀσθενείαις μου. Ἐὰν γὰρ θελήσω καυχήσασθαι, οὐκ ἔσομαι ἄφρων· ἀλήθειαν γὰρ ἐρῶ· φείδομαι δέ, μή τις εἰς ἐμὲ λογίσηται ὑπὲρ ὃ βλέπει με ἢ ἀκούει τι ἐξ ἐμοῦ. Καὶ τῇ ὑπερβολῇ τῶν ἀποκαλύψεων, ἵνα μὴ ὑπεραίρωμαι, ἐδόθη μοι σκόλοψ τῇ σαρκί, ἄγγελος Σατᾶν, ἵνα με κολαφίζῃ, ἵνα μὴ ὑπεραίρωμαι. Ὑπὲρ τούτου τρὶς τὸν Κύριον παρεκάλεσα ἵνα ἀποστῇ ἀπ᾽ ἐμοῦ· καὶ εἴρηκέν μοι· ᾽Αρκεῖ σοι ἡ χάρις μου· ἡ γὰρ δύναμίς μου ἐν ἀσθενείᾳ τελειοῦται· ἥδιστα οὖν μᾶλλον καυχήσομαι ἐν ταῖς ἀσθενείαις μου, ἵνα ἐπισκηνώσῃ ἐπ᾽ ἐμὲ ἡ δύναμις τοῦ Χριστοῦ.
(Β΄ Κορ. ια΄[11] 31-33, ιβ΄[12] 1-9)

ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΤΑΠΕΙΝΟΣ
 1. Τα­πει­νΟς στΑ Υ­ψη­λΑ
ση­με­ρι­νὴ ἀ­πο­στο­λι­κὴ πε­ρι­κο­πὴ ἀ­πὸ τν Β΄ πρς Κο­ριν­θί­ους ἐ­πι­στο­λὴ εἶ­ναι ἀ­πο­κα­λυ­πτι­κή. ἀ­πό­στο­λος Παῦ­λος ἀ­ναγ­κά­ζε­ται ν μι­λή­σει γι τν ἑ­αυ­τό του, προ­κει­μέ­νου ν ὑ­πε­ρα­σπί­σει τ ἀ­πο­στο­λι­κὸ κύ­ρος κα τν αὐ­θεν­τι­κό­τη­τα το κη­ρύγ­μα­τός του.
Ἐ­πι­κα­λού­με­νος τν Θε­ὸ γι τν ἀ­λή­θεια ὅ­σων πρό­κει­ται ν κα­τα­θέ­σει, ἀρ­χί­ζει μ ἕ­να πε­ρι­στα­τι­κὸ ἀ­πὸ τ Δα­μα­σκό. Τό­τε, στν ἀρ­χὴ τς χρι­στι­α­νι­κῆς του ζω­ῆς, ἤ­θε­λε ν τν συλ­λά­βει δι­οι­κη­τὴς τς πό­λε­ως, ἀλ­λὰ δι­έ­φυ­γε, ἀ­φοῦ τν κα­τέ­βα­σαν μέ­σα σ δι­κτυ­ω­τὸ κα­λά­θι ἀ­πὸ ἕ­να πα­ρά­θυ­ρο το τεί­χους της.
Κι ἐ­νῶ ὁ ἅ­γιος Ἀ­πό­στο­λος θ μπο­ροῦ­σε ν ἀ­να­φέ­ρει πολ­λὰ πα­ρό­μοι­α πε­ρι­στα­τι­κὰ ἀ­πὸ τος δι­ωγ­μοὺς κα τς πε­ρι­πέ­τει­ές του, στα­μα­τᾶ ν μι­λᾶ γι’ αὐ­τὰ καί, γι πρώ­τη φο­ρά, κά­νει λό­γο γι ἀ­πο­κα­λύ­ψεις πο το χά­ρι­σε Κύ­ριος. Γρά­φει:
Γνω­ρί­ζω ἕ­ναν ἄν­θρω­πο πο βρί­σκε­ται σ στε­νὴ σχέ­ση κα ἐ­πι­κοι­νω­νί­α μ τν Χρι­στό. ἄν­θρω­πος αὐ­τὸς πρν ἀ­πὸ δε­κα­τέσ­σε­ρα χρό­νια ἁρ­πά­χθη­κε κα ἀ­νυ­ψώ­θη­κε «ἕ­ως τρί­του οὐ­ρα­νοῦ». Δν γνω­ρί­ζω ὅ­μως ἐ­ὰν ἦ­ταν μ τ σῶ­μα του τν ὥ­ρα ἐ­κεί­νη ἢ ἦ­ταν σ ἔκ­στα­ση, ἔ­ξω ἀ­πὸ τ σῶ­μα του. Ὁ Θε­ὸς τ γνω­ρί­ζει.
Πάν­τως γνω­ρί­ζω ὅ­τι ὁ ἄν­θρω­πος αὐ­τός (εἴ­τε μ τ σῶ­μα του, εἴ­τε ἔ­ξω ἀ­π’ τ σῶ­μα του, μό­νο μ τν ψυ­χή του, δν γνω­ρί­ζω, Θε­ὸς γνω­ρί­ζει) «ἡρ­πά­γη ες τν πα­ρά­δει­σον κα ἤ­κου­σεν ἄρ­ρη­τα ρή­μα­τα, οκ ἐ­ξὸν ἀν­θρώ­πῳ λα­λῆ­σαι»· με­τα­φέρ­θη­κε στὸν Πα­ρά­δει­σο κι ἄ­κου­σε λό­για πο κα­νέ­νας ἄν­θρω­πος δν ἔ­χει τν τρό­πο ν τ ἐκ­φρά­σει κι οὔ­τε ἐ­πι­τρέ­πε­ται ν τ πε λό­γῳ τς ἱ­ε­ρό­τη­τός τους.
Γιὰ τν ἄν­θρω­πο αὐ­τὸ θ καυ­χη­θῶ, δι­ό­τι αὐ­τὸς εἶ­ναι ἄλ­λος Παῦ­λος, στν ὁ­ποῖ­ο ὁ Κύ­ριος ἔ­δω­σε πολ­λὲς χά­ρι­τες. Γι τν ἑ­αυ­τό μου ὅ­μως δν θ καυ­χη­θῶ πα­ρὰ μό­νο γι τς θλί­ψεις κα τος πει­ρα­σμούς μου, ὅ­που μέ­σα ἀ­πὸ τν ἀ­σθέ­νεια κα τν ἀ­δυ­να­μί­α μου φα­νε­ρώ­νε­ται δύ­να­μη το Θε­οῦ. Θ μπο­ροῦ­σα ν π κι ἄλ­λα γι τ ὁ­ποῖ­α ἀ­ξί­ζει ν καυ­χη­θεῖ κα­νείς, ἀλ­λὰ δν θ π, για­τὶ φο­βᾶ­μαι ὅ­τι μπο­ρεῖ ν με­γα­λο­ποι­η­θοῦν αὐ­τὰ πο λέ­γω.
Στέ­κε­ται ἐκ­στα­τι­κὸς κα­νεὶς μπρο­στὰ στ με­γα­λεῖ­ο τς τα­πει­νο­φρο­σύ­νης το ἁ­γί­ου Ἀ­πο­στό­λου! ἄν­θρω­πος αὐ­τὸς πο εἶ­χε δε­χθεῖ τό­σες συγ­κλο­νι­στι­κὲς ἀ­πο­κα­λύ­ψεις τς ἔ­κρυ­βε στ σι­ω­πὴ ἐ­πὶ 14 χρό­νια κα τώ­ρα πο ἀ­ναγ­κά­ζε­ται νὰ μι­λή­σει γι᾿ αὐ­τές, τς πε­ρι­γρά­φει μ πολ­λὴ με­τρι­ο­φρο­σύ­νη, λι­τό­τη­τα κα φό­βο Θε­οῦ. Χρη­σι­μο­ποι­εῖ τρί­το πρό­σω­πο, σν ν πρό­κει­ται γι κά­ποι­ον ἄλ­λον· ὡ­στό­σο εἶ­ναι ἴ­διος αὐ­τὸς πο ἔ­ζη­σε αὐ­τὴ τν ἀ­πο­κα­λυ­πτι­κὴ ἐμ­πει­ρί­α πο το χά­ρι­σε Κύ­ριος, προ­κει­μέ­νου νὰ τν ἐ­νι­σχύ­σει κα ν τν στε­ρε­ώ­σει στν ἀ­πο­στο­λι­κή του δι­α­κο­νί­α.
Πό­σο ἀ­πέ­χου­με ἀ­πὸ τ ὕ­ψος τς τα­πει­νο­φρο­σύ­νης του!… Ἐ­μεῖς ἂν βλέ­πα­με ἔ­στω μί­α ἀ­πὸ αὐ­τὲς τς ὀ­πτα­σί­ες, μᾶλ­λον θ σπεύ­δα­με ν τν κοι­νο­ποι­ή­σου­με κα ν δι­α­φη­μί­σου­με τν ἑ­αυ­τό μας!… Δυ­στυ­χῶς τὸ ὑ­ψη­λὸ κα ἐ­γω­ι­στι­κὸ φρό­νη­μα τυ­φλώ­νει τν ἄν­θρω­πο κα τν κά­νει ν πε­ρι­αυ­το­λο­γεῖ κα ν ἀ­πο­δί­δει στν ἑ­αυ­τό του ἀ­νύ­παρ­κτες ἀ­ρε­τὲς ἢ ἀ­σή­μαν­τα κα­τορ­θώ­μα­τα. τα­πει­νὸς ἄν­θρω­πος ὅ­μως ἀ­πο­φεύ­γει συ­στη­μα­τι­κὰ ν μι­λᾶ γι τν ἑ­αυ­τό του. Κι ν ἀ­κό­μη φα­νε­ρω­θεῖ κά­τι κα­λὸ γι᾿ αὐ­τόν, στν Θε­ὸ τ ἀ­πο­δί­δει ὡς δι­κό Του δῶ­ρο. Ἐ­πι­πλέ­ον ὁ τα­πει­νὸς ἄν­θρω­πος δν ἔ­χει ἀ­παι­τή­σεις ἀ­πὸ τν Θε­ό. Γι᾿ αὐ­τὸ κα ἀν­τι­με­τω­πί­ζει τς ὅ­ποι­ες δο­κι­μα­σί­ες μ ἀ­πό­λυ­τη ἐμ­πι­στο­σύ­νη στν Πρό­νοι­ά Του. Αὐ­τὸ ἀ­κρι­βῶς συ­νέ­βη κα μ τν ἀ­πό­στο­λο Παῦ­λο, ὅ­πως φαί­νε­ται στ συ­νέ­χεια τς πε­ρι­κο­πῆς:
2. «Αρ­κεΙ σοι Η χΑ­ρις μου»
Ἐ­ξαι­τί­ας τν πολ­λῶν κα με­γά­λων ἀ­πο­κα­λύ­ψε­ων, γρά­φει ἅ­γιος Ἀ­πό­στο­λος, ἐ­πέ­τρε­ψε ὁ Θε­ὸς κα μο δό­θη­κε «σκό­λοψ τ σαρ­κί», ἕ­να πράγ­μα βα­σα­νι­στι­κὸ γι τ σῶ­μα, ἄγ­γε­λος το σα­τα­νᾶ, γι ν μ χτυ­πᾶ κα ν μ τα­λαι­πω­ρεῖ, ὥ­στε ν μν ὑ­πε­ρη­φα­νεύ­ο­μαι.
Τρεῖς φο­ρὲς πα­ρα­κά­λε­σα τν Κύ­ριο ν ἀ­πο­μα­κρύ­νει τν πει­ρα­σμὸ αὐ­τό, ἀλ­λὰ ὁ Κύ­ριος μο εἶ­πε: «Ἀρ­κεῖ σοι χά­ρις μου· γρ δύ­να­μίς μου ν ἀ­σθε­νεί­ᾳ τε­λει­οῦ­ται»· σο εἶ­ναι ἀρ­κε­τὴ ἡ Χά­ρις πο σο δί­νω. Δι­ό­τι ἡ δύ­να­μή μου ἀ­να­δει­κνύ­ε­ται τέ­λεια, ὅ­ταν ὁ ἀ­δύ­να­μος ἄν­θρω­πος μ τν ἐ­νί­σχυ­ση τς Χά­ρι­τος κα­τορ­θώ­νει με­γά­λα κα θαυ­μα­στά.
Τὸ πι­θα­νό­τε­ρο εἶ­ναι ὅ­τι ὁ ἅ­γιος Ἀ­πό­στο­λος ὑ­πέ­φε­ρε ἀ­πὸ κά­ποι­α χρό­νια ἀ­σθέ­νεια, τν ὁ­ποί­α ὀ­νο­μά­ζει «σκό­λο­πα». Μπο­ρεῖ βέ­βαι­α ν ὑ­παι­νίσ­σε­ται καὶ κά­ποι­α ἄλ­λη δο­κι­μα­σί­α πο δν γνω­ρί­ζου­με. Πάν­τως, σ κά­θε πε­ρί­πτω­ση, εἶ­ναι ν ἀ­πο­ρεῖ κα­νεὶς για­τί Θε­ὸς δν ἀν­τα­πο­κρί­θη­κε στ αἴ­τη­μα το πι­στοῦ Ἀ­πο­στό­λου Του κα δν τν ἀ­πήλ­λα­ξε ἀ­πὸ αὐ­τὸν τν πει­ρα­σμό, πο τν τα­λαι­πω­ροῦ­σε κα­θη­με­ρι­νά. Ὡ­στό­σο δὲν τν ἄ­φη­σε κα σ ἀ­πο­ρί­α. Το φα­νέ­ρω­σε ὅ­τι ὁ πει­ρα­σμὸς αὐ­τὸς συν­τε­λεῖ στ ν συ­ναι­σθά­νε­ται τν ἀ­δυ­να­μί­α του κα ν μν πα­ρα­σύ­ρε­ται στν ὑ­πε­ρη­φά­νεια, ἐ­νῶ πα­ράλ­λη­λα ἀ­να­δει­κνύ­ε­ται μ πι θαυ­μα­στὸ τρό­πο παν­το­δύ­να­μη Χά­ρη το Θε­οῦ. Αὐ­τὴ τ δύ­να­μη το Χρι­στοῦ αἰ­σθα­νό­ταν ἅ­γιος Ἀ­πό­στο­λος μέ­σα στν ἀ­δυ­να­μί­α του. Γι’ αὐ­τὸ κα ἔ­λε­γε ὅ­τι μ με­γα­λύ­τε­ρη εὐ­χα­ρί­στη­ση καυ­χι­έ­μαι γι τς ἀσθένει­ές μου πα­ρὰ γι τς ἐν­τυ­πω­σια­κὲς ἀ­πο­κα­λύ­ψεις.
ς μν ἀ­πο­ροῦ­με λοι­πὸν κι ἐ­μεῖς ὅ­ταν ἀν­τι­με­τω­πί­ζου­με κά­ποι­α δο­κι­μα­σί­α. πα­νά­γα­θος Θε­ὸς ἐ­πι­τρέ­πει κά­θε θλί­ψη γι τ κα­λό μας. Ἐ­πι­πλέ­ον μς ἐ­νι­σχύ­ει μ τ Χά­ρη Του γι ν ἀν­τέ­χου­με κα ν μν ἀ­πο­κά­μνου­με. ς μν ἀ­πελ­πι­ζό­μα­στε λοι­πὸν κι ς ζη­τοῦ­με τ Χά­ρη το Θε­οῦ. Αὐ­τὴ ἀρ­κεῖ.

ΤΟ Ι­Ε­ΡΟ ΕΥ­ΑΓ­ΓΕ­ΛΙΟ
Τῷ και­ρῷ ἐ­κεί­νῳ, ἐ­πο­ρε­ύ­ε­το ὁ Ἰ­η­σοῦς ες πό­λιν κα­λου­μέ­νην Να­ΐν· κα συ­νε­πο­ρε­ύ­ον­το αὐ­τῷ ο μα­θη­ταὶ αὐ­τοῦ ἱ­κα­νοὶ κα ὄ­χλος πο­λύς. ς δ ἤγ­γι­σε τ πύ­λῃ τς πό­λε­ως, κα ἰ­δοὺ ἐ­ξε­κο­μί­ζε­το τε­θνη­κὼς υἱ­ὸς μο­νο­γε­νὴς τ μη­τρὶ αὐ­τοῦ, κα αὕ­τη ν χή­ρα, κα ὄ­χλος τς πό­λε­ως ἱ­κα­νὸς ἦν σν αὐ­τῇ. κα ἰ­δὼν αὐ­τὴν Κύ­ριος ἐ­σπλαγ­χνί­σθη ἐ­π' αὐ­τῇ κα εἶ­πεν αὐ­τῇ· Μ κλαῖ­ε· κα προ­σελ­θὼν ἥ­ψα­το τς σο­ροῦ, ο δ βα­στά­ζον­τες ἔ­στη­σαν, κα εἶ­πε· Νε­α­νί­σκε, σο λέ­γω, ἐ­γέρ­θη­τι. κα ἀ­νε­κά­θι­σεν ὁ νε­κρὸς κα ἤρ­ξα­το λα­λεῖν, κα ἔ­δω­κεν αὐ­τὸν τ μη­τρὶ αὐ­τοῦ. ἔ­λα­βε δ φό­βος πάν­τας, κα ἐ­δό­ξα­ζον τν Θε­ὸν, λέ­γον­τες ὅ­τι Προ­φή­της μέ­γας ἐ­γή­γερ­ται ν ἡ­μῖν, κα ὅ­τι ἐ­πε­σκέ­ψα­το ὁ Θε­ὸς τν λα­ὸν αὐ­τοῦ.
                                           (Λουκ. ζ΄[7] 11 – 16)

ΕΡ­ΜΗ­ΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜ­ΠΕ­ΛΑ)
Ἐ­κεῖ­νο τόν και­ρό πή­γαινε ὁ Ἰ­η­σοῦς σὲ μί­α πό­λη ποὺ λε­γό­τα­ν Να­ΐν. Μα­ζί του βά­δι­ζαν καί οἱ μα­θη­τές του, οἱ ὁποῖοι ἦ­ταν ἀρ­κε­τοί, κα­θὼς καὶ πλῆθος λα­οῦ πο­λύ. Μό­λις ὅ­μως πλη­σί­α­σε στὴν πύ­λη τῆς πό­λε­ως, ἔ­βγα­ζαν ἔ­ξω ἕ­να νε­κρό, τὸν μο­νά­κρι­βο γιὸ μιᾶς μητέρας πού ἦ­ταν χή­ρα καὶ δὲν εἶ­χε κα­νέ­ναν ἄλ­λο προστάτη στὸν κό­σμο. Καὶ μα­ζὶ μ' αὐ­τὴν ἦ­ταν καὶ πο­λὺς λαός ἀπ' τὴν πό­λη πού συ­νό­δευ­ε καὶ πα­ρα­κο­λου­θοῦ­σε μέ με­γά­λη συμ­πό­νια τὴν κη­δεί­α. Ὅ­ταν εἶ­δε τὴ χή­ρα ὁ Ἰ­η­σοῦς, τὴν σπλα­χνί­σθη­κε, καί γνω­ρί­ζον­τας μὲ βε­βαι­ό­τη­τα ὅ­τι σὲ λί­γο θὰ ἀ­νέ­σται­νε τό γιὸ της τῆς εἶ­πε: Μὴν κλαῖς. Τό­τε πλη­σί­α­σε κι ἄγ­γι­ξε τὸ φέ­ρε­τρο. Κι ἐ­κεῖ­νοι πού τὸ σή­κω­ναν στά­θη­καν. Καὶ εἶ­πε ὁ Ἰ­η­σοῦς: Νέ­ε μου, σέ σέ­να μι­λῶ. Σή­κω. Τό­τε ὁ νε­κρὸς ἀ­να­ση­κώ­θη­κε καὶ κά­θι­σε ζωντανός πά­νω στὸ φέ­ρε­τρο κι ἄρ­χι­σε νὰ μι­λά­ει. Καὶ ὁ Ἰησοῦς τὸν πα­ρέ­δω­σε στὴ μη­τέ­ρα του. Ὅ­λους τό­τε τοὺς κυ­ρί­ευ­σε φό­βος, δι­ό­τι αἰσθάνονταν τὴν πα­ρου­σί­α θεί­ας δυ­νά­με­ως μέ­σα στὴν ἁμαρτωλότητα καὶ ἀ­να­ξι­ό­τη­τά τους. Καὶ δό­ξα­ζαν τὸν Θεό καὶ ἔ­λε­γαν ὅ­τι με­γά­λος προ­φή­της ἐμ­φα­νί­στη­κε ἀνάμεσά μας καὶ ὅ­τι ὁ Θε­ὸς ἐ­πι­σκέ­φθη­κε τὸν λα­ό του γιὰ τὸν προ­στα­τεύ­σει.


Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου