ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ
ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΧΛΩΡΑΚΑΣ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΥΨΩΣΙΝ
(20 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2020)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
Ἀδελφοί εἰδότες
ὅτι οὐ δικαιοῦται
ἄνθρωπος ἐξ ἔργων νόμου ἐὰν μὴ διὰ πίστεως
Ἰησοῦ Χριστοῦ, καὶ ἡμεῖς εἰς Χριστὸν Ἰησοῦν ἐπιστεύσαμεν, ἵνα δικαιωθῶμεν ἐκ πίστεως Χριστοῦ καὶ οὐκ ἐξ ἔργων νόμου, διότι
οὐ δικαιωθήσεται ἐξ ἔργων νόμου πᾶσα σάρξ. Εἰ δὲ ζητοῦντες δικαιωθῆναι ἐν Χριστῷ εὑρέθημεν καὶ αὐτοὶ ἁμαρτωλοί, ἆρα Χριστὸς ἁμαρτίας
διάκονος;
μὴ γένοιτο. εἰ γὰρ ἃ κατέλυσα ταῦτα πάλιν οἰκοδομῶ, παραβάτην
ἐμαυτὸν συνίστημι. ἐγὼ γὰρ διὰ νόμου
νόμῳ ἀπέθανον, ἵνα Θεῷ ζήσω. Χριστῷ συνεσταύρωμαι· ζῶ δὲ οὐκέτι ἐγώ, ζῇ δὲ ἐν ἐμοὶ Χριστός· ὃ δὲ νῦν ζῶ ἐν σαρκί, ἐν πίστει ζῶ τῇ τοῦ υἱοῦ τοῦ Θεοῦ τοῦ ἀγαπήσαντός
με
καὶ παραδόντος ἑαυτὸν ὑπὲρ ἐμοῦ.
(Γαλ.
β΄[2] 16 – 20)
ΣΤΑΥΡΩΘΗΚΕ ΓΙΑ ΜΕΝΑ!
«Ἐν πίστει
ζῶ τῇ τοῦ υἱοῦ τοῦ Θεοῦ τοῦ ἀγαπήσαντός με
καὶ παραδόντος
ἑαυτὸν ὑπὲρ ἑμοῦ»
Κυριακὴ
μετὰ τὴν Ὕψωσιν σήμερα, καί, καθὼς ζοῦμε ἀκόμη μέσα στὴν ἀτμόσφαιρα
τῆς ἑορτῆς τοῦ Τιμίου Σταυροῦ, ἀνάλογο εἶναι καὶ τὸ περιεχόμενο
τῶν ὕμνων καὶ τῶν ἱερῶν Ἀναγνωσμάτων. Ἀξίζει λοιπὸν νὰ σταθοῦμε ἰδιαιτέρως
σ᾿ ἕνα λόγο τοῦ ἀποστόλου Παύλου ἀπὸ τὸ σημερινὸ ἀποστολικὸ Ἀνάγνωσμα,
μὲ τὸν ὅποιο ἐκφράζει τὴν εὐγνωμοσύνη του γιὰ τὴν ἀγάπη τοῦ Ἐσταυρωμένου.
Γράφει: «Ἐν πίστει ζῶ τῇ τοῦ υἱοῦ τοῦ Θεοῦ τοῦ ἀγαπήσαντός με καὶ παραδόντος
ἑαυτὸν ὑπὲρ ἑμοῦ»· δηλαδὴ ζῶ μὲ τὴν ἔμπνευση καὶ τὴν κυριαρχία τῆς
πίστεως στὸν Υἱὸ τοῦ Θεοῦ, ὁ Ὁποῖος μὲ ἀγάπησε καὶ παρέδωσε τὸν Ἑαυτό
του γιὰ τὴ σωτηρία μου.
Αὐτὸς
ὁ συγκλονιστικὸς λόγος τοῦ ἁγίου Ἀποστόλου μᾶς δίνει τὴν ἀφορμὴ νὰ
ὑπογραμμίσουμε πόσο πολὺ ἀγαπᾶ ὁ Κύριος τὸν καθένα μας ξεχωριστὰ
καὶ πῶς ὀφείλουμε ἐμεῖς νὰ ἀνταποκριθοῦμε σ᾿ αὐτὴ τὴ θεϊκὴ ἀγάπη.
1. Θυσιάζεται
γιὰ μένα προσωπικὰ
Ἀσύλληπτο
τὸ μεγαλεῖο της θεϊκῆς ἀγάπης: «Οὕτω γὰρ ἠγάπησεν ὁ Θεὸς τὸν κόσμον,
ὥστε τὸν υἱὸν αὐτοῦ τὸν μονογενῆ ἔδωκεν, ἵνα πᾶς ὁ πιστεύων εἰς αὐτὸν
μὴ ἀπόληται, ἀλλ᾿ ἔχῃ ζωὴν αἰώνιον» (Ἰω. γ'[3] 16). Τόσο πολὺ ἀγάπησε
ὁ Θεὸς τὸν κόσμο τῶν ἀνθρώπων, ὥστε παρέδωσε στὸν θάνατο τὸν μονάκριβο
Υἱό του, ὥστε κάθε ἄνθρωπος ποὺ πιστεύει σ᾿ Αὐτὸν νὰ μὴ χαθεῖ, ἀλλὰ
νὰ ἔχει αἰώνια ζωή.
Αὐτὴ
δὲ ἡ ἀγάπη τοῦ Θεοῦ ἐκδηλώνεται ὄχι μόνο γενικὰ πρὸς ὅλο τὸν κόσμο
ἀλλὰ καὶ ξεχωριστὰ γιὰ κάθε ἄνθρωπο. Ἂς θυμηθοῦμε τὴν Παραβολὴ τοῦ
ἀπολωλότος προβάτου. Ὁ καλὸς βοσκὸς ἂν συμβεῖ καὶ χάσει ἕνα πρόβατο,
τρέχει νὰ τὸ ἀναζητήσει. Δὲν ἀδιαφορεῖ οὔτε τὸ ἀφήνει νὰ χαθεῖ,
παρ᾿ ὅλο ποὺ ἔχει ἄλλα 99 πρόβατα. Κι ὅταν τὸ βρεῖ, μὲ πολλὴ στοργὴ τὸ
παίρνει στοὺς ὤμους του γιὰ νὰ τὸ ἐπαναφέρει μὲ ἀσφάλεια στὸ κοπάδι.
Παρομοίως κι ὁ Κύριος, ὡς καλὸς ποιμένας, δὲν παύει νὰ ἀναζητᾶ τὸ χαμένο
πρόβατο, δηλαδὴ τὸν κάθε ἁμαρτωλὸ ἄνθρωπο, γιὰ νὰ τὸν ὁδηγήσει μὲ
ἀσφάλεια κοντά του (Λουκ. ιε'[15] 3-7).
Αὐτὴν
τὴν προσωπικὴ ἀγάπη καὶ στοργικὴ φροντίδα τοῦ Χριστοῦ ἐκφράζει ὁ ἀπόστολος
Παῦλος ὅταν λέγει: «τοῦ ἀγαπήσαντός με καὶ παραδόντος ἑαυτὸν ὑπὲρ
ἐμοῦ». Μὲ ἀγάπησε καὶ σταυρώθηκε γιὰ μένα! Γιὰ μένα! Ὅπως ἀκριβῶς
τὸ ἐκφράζει κι ὁ ὑμνογράφος τῶν Ἁγίων Παθῶν στὸ γνωστὸ τροπάριο: «Ἐσταυρώθης
δι᾿ ἐμὲ ἵνα ἐμοὶ πηγάσῃς τὴν ἄφεσιν...». Κύριε, σταυρώθηκες γιὰ μένα!
Γιὰ νὰ μοῦ χαρίσεις τὴν ἄφεση, τὴ λύτρωση, τὴ σωτηρία...
2. Πῶς θὰ
ἀνταποκριθοῦμε
Πῶς
ὅμως ὀφείλουμε νὰ ἀνταποκριθοῦμε σ᾿ αὐτὴ τὴ θεϊκὴ ἀγάπη;
Ἡ
καλύτερη ἀνταπόκριση στὴν ἀγάπη τοῦ ἐσταυρωμένου Κυρίου εἶναι
νὰ σταυρωθοῦμε κι ἐμεῖς μαζί του. Νὰ νεκρώσουμε δηλαδὴ τὰ ἁμαρτωλὰ
πάθη καὶ τὶς κακὲς ἐπιθυμίες μας. Νὰ πεθάνουμε ὡς πρὸς τὴν ἁμαρτία
καὶ νὰ ζήσουμε ἑνωμένοι μὲ τὸν Χριστό.
Ὁ
ἀπόστολος Παῦλος ἀπὸ τὴ στιγμὴ ποὺ γνώρισε τὸν Κύριο Ἰησοῦ σ᾿ ἐκείνη
τὴ θαυμαστὴ συνάντηση στὸν δρόμο πρὸς τὴ Δαμασκό, συγκλονίστηκε ἀπὸ
τὴν ἄπειρη ἀγάπη καὶ τὸ ἔλεος τοῦ Θεοῦ καὶ ἡ ζωή του ἄλλαξε ριζικά.
Ἀπὸ φοβερὸς διώκτης ἔγινε φλογερὸς Ἀπόστολος. Ἀρνήθηκε τὴν παλαιά
του ζωὴ καὶ ἐμπιστεύθηκε τὸν ἑαυτό του στὸν Χριστό. Γι᾿ αὐτὸ καὶ ὁμολογοῦσε:
«Χριστῷ συνεσταύρωμαι· ζῶ δὲ οὐκέτι ἔγω, ζῆ δὲ ἐν ἐμοὶ Χριστός». Ἔχω
σταυρωθεῖ κι ἔχω πεθάνει μαζὶ μὲ τὸν Χριστό. Λοιπὸν δὲν ζῶ πλέον ἐγώ,
ὁ παλαιὸς δηλαδὴ ἄνθρωπος, ἀλλὰ ζεῖ μέσα μου ὁ Χριστός.
Αὐτὴ
εἶναι ἡ καλύτερη ἀνταπόκριση στὴν ἀγάπη τοῦ Θεοῦ: ἡ νέκρωση τοῦ παλαιοῦ
κακοῦ ἑαυτοῦ μας. Νὰ θυσιάζουμε δηλαδὴ τὰ ἁμαρτωλὰ θελήματα καὶ
τὶς κακὲς συνήθειές μας γιὰ χάρη τοῦ Χριστοῦ. Ὁ ἅγιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης
συμβουλεύει: «Ἂν ἀγαπᾶς ἀληθινὰ τὸν Θεό, σκέψου πρὶν ἁμαρτήσεις·
καλύτερα νὰ πεθάνω παρὰ νὰ ἀθετήσω τὴν ἐντολὴ τοῦ Θεοῦ καὶ νὰ προδώσω
τὴν ἀγάπη του».
Πόση εὐγνωμοσύνη
πλημμυρίζει ἀλήθεια τὶς ψυχὲς ποὺ γνωρίζουν καὶ ἐμβαθύνουν στὸν πλοῦτο
τῆς θεϊκῆς ἀγάπης! Κύριε, σταυρώθηκες γιὰ μένα! Κι ἐγὼ γιὰ χάρη σου
θὰ σταυρώσω τὰ πάθη μου, τὸν κακὸ ἑαυτό μου... Γιὰ νὰ ζήσω μαζί σου αἰώνια!
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ τόμο τοῦ Περιοδικοῦ
«Ο ΣΩΤΗΡ»)
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Εἶπεν ὁ Κύριος,
Ὅστις θέλει ὀπίσω μου ἀκολουθεῖν, ἀπαρνησάσθω ἑαυτὸν καὶ ἀράτω τὸν σταυρὸν αὐτοῦ,
καὶ ἀκολουθείτω
μοι.
ὃς γὰρ ἂν θέλῃ τὴν ψυχὴν αὐτοῦ
σῶσαι, ἀπολέσει αὐτήν· ὃς δ' ἂν ἀπολέσῃ τὴν ἑαυτοῦ ψυχὴν ἕνεκεν ἐμοῦ
καὶ τοῦ εὐαγγελίου,
οὗτος σώσει αὐτήν. τί γὰρ ὠφελήσει ἄνθρωπον ἐὰν κερδήσῃ τὸν κόσμον ὅλον, καὶ ζημιωθῇ τὴν ψυχὴν αὐτοῦ;
ἢ τί δώσει ἄνθρωπος ἀντάλλαγμα τῆς ψυχῆς αὐτοῦ;
ὃς γὰρ ἐὰν ἐπαισχυνθῇ με καὶ τοὺς ἐμοὺς λόγους ἐν τῇ γενεᾷ ταύτῃ
τῇ μοιχαλίδι καὶ ἁμαρτωλῷ, καὶ ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου
ἐπαισχυνθήσεται αὐτὸν ὅταν ἔλθῃ
ἐν
τῇ δόξῃ τοῦ πατρὸς αὐτοῦ μετὰ τῶν ἀγγέλων τῶν ἁγίων. Καὶ ἔλεγεν αὐτοῖς· Ἀμὴν λέγω ὑμῖν ὅτι
εἰσί
τινες τῶν ὧδε ἑστηκότων, οἵτινες οὐ μὴ γεύσωνται θανάτου ἕως ἂν ἴδωσι τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ ἐληλυθυῖαν
ἐν
δυνάμει.
(Μάρκ. η΄[8] 34 – θ΄[9] 1)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ὁ Ἰησοῦς κάλεσε τὰ πλήθη τοῦ
λαοῦ μαζὶ μὲ τοὺς μαθητές του καὶ τοὺς εἶπε: Ἐκεῖνος πού θέλει νὰ γίνει
δικός μου καὶ νὰ μὲ ἀκολουθεῖ ὡς μαθητής μου, ἂς διακόψει κάθε φιλία
καὶ σχέση μὲ τὸν διεφθαρμένο ἀπ' τὴν ἁμαρτία ἑαυτό του κι ἂς πάρει
τὴ σταθερὴ ἀπόφαση νὰ ὑποστεῖ γιὰ μένα ὄχι μόνο κάθε θλίψη καὶ δοκιμασία,
ἀλλά ἀκόμα καὶ θάνατο σταυρικό, καὶ τότε ἂς μὲ ἀκολουθεῖ μιμούμενος
τὸ παράδειγμά μου. Καὶ μὴ διστάσει κανεὶς νὰ κάνει τὶς θυσίες αὐτές.
Διότι ὅποιος θέλει νὰ σώσει τὴ ζωή του, θὰ χάσει τὴν πνευματική, εὐτυχισμένη
καὶ αἰώνια ζωή. Ὅποιος ὅμως χάσει καὶ θυσιάσει τὴ ζωή του γιὰ τὴν ὁμολογία
καὶ τὴν ὑπακοή του σὲ μένα καὶ τὸ εὐαγγέλιό μου, αὐτὸς θὰ σώσει τὴν ψυχή
του στὴ μέλλουσα ζωή, ὅπου θὰ κερδίσει τὴν αἰώνια εὐτυχία. Κι ἐκείνη
ἡ σωτηρία εἶναι τὸ πᾶν. Διότι τί θὰ ὠφελήσει τὸν ἄνθρωπο, ἐὰν κερδίσει
ὅλον αὐτὸν τὸν ὑλικὸ κόσμο, καὶ στὸ τέλος χάσει τὴν ψυχή του; Διότι ἡ
ψυχή του, πού εἶναι πνευματικὴ καὶ αἰώνια, δὲν συγκρίνεται μὲ κανένα
ἀπ' τὰ ὑλικὰ ἀγαθὰ τοῦ φθαρτοῦ κόσμου. Ἤ, ἐὰν ἕνας ἄνθρωπος χάσει τὴν
ψυχή του, τί μπορεῖ νὰ δώσει ὡς ἀντάλλαγμα γιὰ νὰ τὴν ἐξαγοράσει ἀπ'
τὴν αἰώνια ἀπώλεια; Κι ἀσφαλῶς θὰ χάσει τὴν ψυχὴ του ἐκεῖνος πού δὲν
θὰ ὑποστεῖ γιὰ μένα τὶς θυσίες αὐτές. Διότι ὁποιοσδήποτε ντραπεῖ ἐμένα
καὶ τὰ λόγιά μου ἐπηρεασμένος ἀπ' τὶς περιφρονήσεις καὶ τοὺς χλευασμοὺς
τῶν ἀνθρώπων τῆς γενιᾶς αὐτῆς πού ἀποστάτησε ἀπ' τὸν πνευματικό της
νυμφίο καὶ εἶναι ἁμαρτωλή, αὐτὸν θὰ τὸν ντραπεῖ καὶ ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου
καὶ θὰ τὸν ἀποκηρύξει ὡς ξένο, ὅταν θὰ ἔλθει μὲ τοὺς ἁγίους ἀγγέλους
περιβεβλημένος μὲ τὴ δόξα τοῦ Πατρός του. Τοὺς ἔλεγε ἀκόμη: Σᾶς λέω ἀληθινὰ
ὅτι ὑπάρχουν μερικοὶ ἀπ' αὐτοὺς πού στέκονται ἐδῶ, οἱ ὁποῖοι δέν θά γευθοῦν
θάνατο προτοῦ νά δοῦν μετά τήν κάθοδο τοῦ Ἁγίου Πνεύματος νὰ καταλύεται
ἡ παλαιά θεία τάξη καὶ διαθήκη μὲ τὴν καταστροφὴ τῆς Ἱερουσαλήμ καί τοῦ
ναοῦ της καὶ μὲ τὸν διασκορπισμό τοῦ Ἰσραήλ· γιὰ νὰ θεμελιωθεῖ μὲ δύναμη
ἀκαταγώνιστη καί ὑπερφυσικὴ ἡ νέα θεία τάξη στὸν κόσμο, τήν ὁποία θά ἐκπροσωπεῖ
ἡ Ἐκκλησία ὡς ἄλλη βασιλεία τοῦ Θεοῦ πάνω στή γῆ.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου