ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΧΛΩΡΑΚΑΣ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟ ΤΗΣ ΥΨΩΣΕΩΣ
(13 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2020)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
Ἀδελφοί, ἲδετε πηλίκοις ὑμῖν γράμμασιν ἔγραψα τῇ ἐμῇ χειρί. ὅσοι θέλουσιν εὐπροσωπῆσαι ἐν σαρκί, οὗτοι ἀναγκάζουσιν ὑμᾶς περιτέμνεσθαι, μόνον ἵνα μὴ τῷ σταυρῷ τοῦ Χριστοῦ διώκωνται.
οὐδὲ γὰρ οἱ περιτετμημένοι αὐτοὶ νόμον φυλάσσουσιν,
ἀλλὰ θέλουσιν ὑμᾶς περιτέμνεσθαι, ἵνα ἐν τῇ ὑμετέρᾳ σαρκὶ καυχήσωνται. Ἐμοὶ δὲ μὴ γένοιτο καυχᾶσθαι εἰ μὴ ἐν τῷ σταυρῷ τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ
Χριστοῦ,
δι' οὗ ἐμοὶ κόσμος ἐσταύρωται κἀγὼ τῷ κόσμῳ. ἐν γὰρ Χριστῷ Ἰησοῦ οὔτε περιτομή τι ἰσχύει οὔτε ἀκροβυστία, ἀλλὰ καινὴ κτίσις. καὶ ὅσοι τῷ κανόνι τούτῳ στοιχήσουσιν, εἰρήνη ἐπ' αὐτοὺς καὶ ἔλεος, καὶ ἐπὶ τὸν Ἰσραὴλ τοῦ Θεοῦ. Τοῦ λοιποῦ κόπους μοι μηδεὶς παρεχέτω· ἐγὼ γὰρ τὰ στίγματα τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ ἐν τῷ σώματί μου
βαστάζω. Ἡ χάρις τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ
Χριστοῦ
μετὰ τοῦ πνεύματος ὑμῶν, ἀδελφοί· ἀμήν.
(Γαλ. στ΄[6] 11 – 18)
ΟΙ ΠΛΗΓΕΣ ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΑΓΑΠΗΣ!
ΛΟΓΟΣ ΕΙΣ ΤΟ: «Ἐγὼ τὰ στίγματα
τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ
ἐν τῷ σώματί μου βαστάζω».
Μιὰ
σπάνια στιγμὴ τῆς ἱστορίας! Ὅπου κορυφαῖος στρατηγὸς παγκοσμίου
πολέμου δείχνει τὰ παράσημά του. Γιὰ μένα, λέγει ὁ ἀπόστολος Παῦλος,
δὲν ὑπάρχει μεγαλύτερο καύχημα ἀπὸ τὸν Σταυρὸ τοῦ Κυρίου. Καὶ κλείνοντας
τὴν ἐπιστολή του πρὸς τοὺς Γαλάτας δείχνει τὰ παράσημα τῶν μεγάλων ἀγώνων
του: ἐγὼ βαστάζω στὸ σῶμα μου, λέγει, «τὰ στίγματα τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ».
«Τὰ
στίγματα τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ»!
Ποιὰ ὅμως εἶναι τὰ στίγματα, γιὰ τὰ ὁποῖα ὡσὰν
γιὰ παράσημα ὁμιλεῖ ὁ Ἀπόστολος, καὶ μποροῦμε ἄραγε καὶ ἐμεῖς παρόμοια
νὰ ἀποκτήσουμε;
1. ΤΑ ΣΗΜΑΔΙΑ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ
«Τὰ
στίγματα τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ ἐν τῷ σώματί μου βαστάζω». Λοιπόν, τὰ παράσημα
αὐτὰ τοῦ θείου Ἀποστόλου δὲν εἶναι παρὰ τὰ σημάδια ἀπὸ τὶς πληγές,
ποὺ εἶχε δεχθεῖ χάριν τοῦ Κυρίου. Καὶ τί πληγὲς καὶ πόσες! «Ὑπὸ Ἰουδαίων
πεντάκις τεσσαράκοντα παρὰ μίαν ἔλαβον, τρὶς ἐρραβδίσθην, ἅπαξ ἐλιθάσθην»
(Β' Κορ. ια΄[11] 24, 25), πέντε φορὲς μαστιγωμένος ἄγρια ἀπὸ τοὺς Ἑβραίους,
τρεῖς φορὲς ραβδισμένος, μιὰ φορὰ λιθοβολημένος σχεδὸν μέχρι θανάτου.
«Ἐν πληγαῖς ὑπερβαλλόντως» (Β' Κορ. ια΄[11] 23), θὰ σημειώσει ὁ ἅγιος
Ἀπόστολος· ἐδέχθηκα στὸ σῶμα μου πληγὲς ὑπερβολικές.
Ὡσὰν
νὰ ἦταν κακοῦργος καὶ ἐπικίνδυνος ἐγκληματίας ὁ ὑπέροχος αὐτὸς
ἄνθρωπος, ἐκ τῶν μεγίστων εὐεργετῶν τῆς ἀνθρωπότητος, συρόταν ἀπὸ
τὴ μία φυλακὴ στὴν ἄλλη καί, πρὶν προλάβει νὰ θεραπευθεῖ ἀπὸ τὶς παλαιὲς
πληγές, οἱ βαρειὲς ἁλυσίδες καὶ τὰ ἄγρια μαστίγια τοῦ προξενοῦσαν
καινούργιες.
Ἔτσι
ἐπάνω στὸ ταλαιπωρημένο, τὸ ἁγιασμένο σῶμα του ζωγραφίστηκαν μὲ
ἀνεξίτηλα πλέον χρώματα αὐτὰ τὰ στίγματα, τὰ σημάδια, οἱ βαθειὲς
οὐλές, τὰ τραύματα, ποὺ εἶχε δεχθεῖ χάριν τοῦ Χριστοῦ καὶ τοῦ Εὐαγγελίου.
Αὐτὰ
λοιπὸν εἶναι, ποὺ δείχνει τώρα στοὺς Χριστιανοὺς τῆς Γαλατίας, τῆς περιοχῆς
ποὺ βρισκόταν γύρω ἀπὸ τὴ σημερινὴ Ἄγκυρα τῆς Τουρκίας. Τὰ δείχνει
καί, ὅπως βλέπουμε, καυχᾶται γι᾿ αὐτά, γι᾿ αὐτὸ καὶ χρησιμοποιεῖ τὴ
λέξη «βαστάζω», ποὺ σημαίνει τὰ κρατάω σὰν κάτι λαμπρὸ καὶ πολύτιμο,
σὰν παράσημα πολεμικῶν κατορθωμάτων.
«Τέτοια
δηλαδὴ ἀκριβῶς, ποὺ εἶναι ἀδύνατον νὰ ἀποκτήσουμε ἐμεῖς», πιθανὸν
ἑτοιμάζονται νὰ ἀναφωνήσουν πολλοί.
Νὰ
ἔχουν ἄραγε δίκαιο;
2. Ο ΑΟΡΑΤΟΣ ΣΤΑΥΡΟΣ
Βεβαίως
στίγματα σὰν αὐτὰ τοῦ φλογεροῦ Ἀποστόλου ἐμεῖς οἱ μικροὶ καὶ ἀσήμαντοι
πῶς θὰ ἦταν δυνατὸν νὰ ἀποκτήσουμε; Ἐκ πρώτης ὄψεως λοιπὸν φαίνεται
πώς, ὅσοι ἀμφιβάλλουν, ἴσως ἔχουν δίκαιο, ἀφοῦ ἄλλωστε στὴν πατρίδα
μας, ὅπως καὶ σὲ ὅλο τὸν κόσμο σχεδόν, δὲν γίνονται πλέον διωγμοὶ κατὰ
τῆς Χριστιανικῆς πίστεως. Ἀσφαλῶς δὲν λείπουν καὶ στὶς μέρες μας οἱ
πιστοί, οἱ ὁποῖοι, ὑπερασπιζόμενοι τὴν ἀλήθεια τῆς Ἐκκλησίας, ὑφίστανται
καὶ ξυλοδαρμοὺς καὶ φυλακίσεις καὶ ποικίλες ὅσες ταλαιπωρίες. Ἂς
μὴ λησμονοῦμε τοὺς μέχρι χθὲς ἀκόμη μάρτυρες τῆς πίστεως στὰ ἄθεα
καθεστῶτα καὶ ἰδιαιτέρως στὴ γειτονική μας Ἀλβανία. Ἀσφαλῶς καὶ
οἱ κόποι καὶ οἱ ταλαιπωρίες, ὅσων ἐργάζονται μὲ αὐταπάρνηση στὴν
Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ, ἀφήνουν τέτοια στίγματα. Ἐν τούτοις τὸ θέμα ὄχι
μόνον δὲν ἐξαντλεῖται ἐδῶ, ἀλλὰ πρέπει νὰ τοποθετηθεῖ καὶ κάπου βαθύτερα.
Βαθύτερα!
Ἐκεῖ, ποὺ μὲ τὴ σπάνια θεολογική του δύναμη θὰ μᾶς ὁδήγησει τώρα ὁ
ἱερὸς Χρυσόστομος.
Εἶναι
δυνατὸ καὶ γιὰ μᾶς, λέγει ὁ ἅγιος, «τὸ διὰ Χριστὸν παθεῖν», τὸ νὰ πάθουμε
χάριν τοῦ Χριστοῦ ἀκόμη καὶ στὶς εἰρηνικὲς περιόδους. Ἐξαρτᾶται αὐτό,
ἐπισημαίνει, ἀπὸ τὸν τρόπο, μὲ τὸν ὁποῖο ἀντιμετωπίζουμε τὶς συμφορὲς
καὶ τὶς ποικίλες θλίψεις στὴ ζωή, «ἐν ἡμῖν γάρ ἐστι καὶ κερδαίνειν ἐκ
τῶν δεινῶν καὶ βλάπτεσθαι», στὸ χέρι μας βρίσκεται καὶ τὸ νὰ κερδίζουμε
ἀπὸ τὶς συμφορὲς καὶ τὸ νὰ βλαπτόμαστε.
Καὶ
πῶς λοιπὸν «διὰ Χριστὸν ἔστι παθεῖν;», πῶς εἶναι δυνατὸν νὰ πάθουμε χάριν
τοῦ Χριστοῦ τὶς συμφορές, τὶς θλίψεις καὶ τὶς συκοφαντίες, οἱ ὁποῖες
μᾶς βρίσκουν ἔτσι ἁπλῶς καὶ «οὐ διὰ Χριστόν», ὄχι χάριν τοῦ Χριστοῦ; Ἰδού,
λέγει ὁ ἱερὸς πατήρ: «ἂν ἐνέγκῃς γενναίως, ἐὰν εὐχαριστήσῃς, ἐὰν
εὔξῃ ὑπὲρ ἐκείνου, ταῦτα πάντα διὰ Χριστὸν ποιεῖς», ἂν ὑποφέρεις μὲ
γενναιότητα, ἂν εὐχαριστήσεις τὸν Θεὸ γιὰ τὴ δοκιμασία σου, ἂν προσευχηθεῖς
γιὰ κεῖνο, ποὺ σὲ συκοφάντησε, ὅλα αὐτὰ τὰ κάνεις νὰ γίνονται χάρη
τοῦ Χριστοῦ.
Νὰ γίνονται χάρη τοῦ Χριστοῦ!
Ὁ θεοφόρος διδάσκαλος τῆς Ἐκκλησίας μᾶς προσφέρει ἐδῶ τὴν ὑψίστη
ἐπιστήμη. Τὴν ἐπιστήμη, μὲ τὴν ὁποία μπορεῖ κανεὶς νὰ μεταβάλει τὸ
ἴδιο τὸ νόημα τῶν συμφορῶν τῆς ζωῆς του. Ὅλα τὰ θλιβερὰ γεγονότα,
τὰ φαινομενικῶς τυχαῖα περιστατικά, ποὺ τοῦ ἔκαναν μαύρη τὴ ζωή,
ἀποκτοῦν μὲ τὸν τρόπο αὐτὸ μιὰ ὑπέροχη διάσταση: ἐὰν ἀντιμετωπισθοῦν μὲ ὑπομονὴ καὶ εὐχαριστία
πρὸς τὸν Θεό, λογαριάζονται πλέον ὡς μαρτύριο ὑπὲρ τοῦ Χριστοῦ,
καὶ ὁ πιστός, ποὺ ἔτσι τὰ ὑπέμεινε, ὡς μάρτυρας τοῦ Χριστοῦ θὰ τιμηθεῖ
καὶ στεφάνι μαρτυρίου θὰ τοῦ χαρισθεῖ ἀπὸ τὸν Θεό.
Αὐτὸ
σημαίνει ὅτι καὶ οἱ ἀσθενεῖς, ποὺ ὑπομένουν καὶ δοξάζουν τὸν Θεὸ γιὰ
τὴν ἀσθένειά τους, μὲ τοὺς μάρτυρες τοῦ Χριστοῦ θὰ τοποθετηθοῦν. Καὶ
οἱ γονεῖς, ποὺ στὸν θάνατο κάποιου παιδιοῦ τους λέγουν σὰν τὸν Ἰὼβ «εἴη
τὸ ὄνομα Κυρίου εὐλογημένον» (Ἰὼβ α΄[1] 21), καὶ αὐτοὶ μάρτυρες Χριστοῦ
θεωροῦνται. Καὶ οἱ ἀδικημένοι καὶ συκοφαντημένοι, ποὺ συγχωροῦν
τοὺς ἐχθρούς τους καὶ εὐλογοῦν τὸν Θεό, μάρτυρες εἶναι. Καὶ οἱ περιφρονημένοι
γέροντες καὶ ἐγκαταλελειμμένοι, καὶ οἱ κατάκοιτοι, καὶ οἱ παράλυτοι,
ὅλοι οἱ ἀδικημένοι τῆς ζωῆς, ἐὰν ἀποδίδουν δόξα στὸν Θεό, μάρτυρες
Κυρίου θεωροῦνται.
ΜΑΡΤΥΡΕΣ!
Καὶ οἱ νέοι καὶ οἱ νέες, ποὺ μέσα σ᾿ ἕνα διεφθαρμένο κόσμο ἀγωνίζονται
νὰ κρατήσουν τὴν ἁγνότητά τους χάριν τοῦ Χριστοῦ ὣς τὴν εὐλογημένη ὥρα
τοῦ γάμου, μάρτυρες καὶ μεγαλομάρτυρες ἀναδεικνύονται. Καὶ οἱ μοναχοὶ
καὶ οἱ μοναχές, ποὺ ὑπομένουν μετὰ χαρᾶς τοὺς κόπους τῆς ἀσκήσεως ὑπὲρ
Χριστοῦ, μαρτυρικοὺς ἀγῶνες διεξάγουν. Καὶ οἱ ἐνσυνείδητοι ὑπάλληλοι,
ποὺ προτιμοῦν νὰ χάσουν τὴ δουλειά τους παρὰ νὰ παραβοῦν τὸ θέλημα τοῦ
Θεοῦ, μαρτύριο ὑπομένουν. Ἀλλὰ δὲν ὑπάρχει λόγος νὰ ἀναφέρουμε περισσότερα
παραδείγματα, ποὺ ἄλλωστε εἶναι ἀναρίθμητα σχεδόν.
Ὅλοι
αὐτοί, μικροὶ καὶ μεγάλοι, νέοι καὶ νέες, ἄνδρες καὶ γυναῖκες, ὅλοι
βαδίζουν τὸν δρόμο τοῦ μαρτυρίου, ἀνεβαίνουν στὸν Γολγοθᾶ, σταυρώνονται
ἐπὶ ἀοράτου σταυροῦ. Ὅλοι φέρουν ἐπάνω τους τὰ στίγματα τοῦ Κυρίου
Ἰησοῦ. Ἄλλοι στὸ σῶμα τους, ἄλλοι στὴν ψυχή τους, ποὺ εἶναι καὶ πιὸ βαθιὰ
καὶ ὀδυνηρά.
Τὰ στίγματα
τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ! Ἀδελφοί, ὅσοι ἀγωνίζεσθε αὐτοὺς τοὺς καλοὺς ἀγῶνες
κατὰ Θεόν, μὴ λησμονεῖτε ποτὲ ὅτι ὑπὲρ Χριστοῦ ὡς μάρτυρές του ἀγωνίζεσθε.
Ἰδιαιτέρως ὅσοι βρίσκεσθε στὸ κρεββάτι τοῦ πόνου, ὅσοι ὑφίστασθε
ἐπώδυνες χειρουργικὲς ἐπεμβάσεις, ὅσοι ὑποβάλλεσθε σὲ ἐξαντλητικὲς
θεραπεῖες καὶ δυσβάσταχτες, μὴ χάσετε αὐτὲς τὶς μεγάλες εὐκαιρίες.
Δεῖξτε ὑπομονή! Ευχαριστεῖστε, δοξολογεῖστε τὸν Θεό!
Σὲ
λίγο ὁ Γολγοθᾶς τελειώνει, ἀδελφοί! Καὶ ἡ Ἀνάσταση φθάνει! Καὶ ἐκεῖ,
στὸ τέλος τοῦ μαρτυρικοῦ δρόμου, περιμένει ὁ Κύριος κρατώντας στὰ χέρια
Του τὸ ἀμάραντο στεφάνι τῆς αἰωνίου δόξης καὶ ἀπείρου χαρᾶς τῆς Βασιλείας
Του.
Αὐτὸ
τὸ στεφάνι ἂς μὴ τὸ χάσει κανείς μας, ἀδελφοί!
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ
τόμο τοῦ Περιοδικοῦ «Ο ΣΩΤΗΡ»)
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Εἶπεν ὁ Κύριος.
οὐδεὶς ἀναβέβηκεν εἰς τὸν οὐρανὸν εἰ μὴ ὁ ἐκ τοῦ οὐρανοῦ καταβάς, ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου ὁ ὤν ἐν τῷ οὐρανῷ. καὶ καθὼς Μωϋσῆς ὕψωσε τὸν ὄφιν ἐν τῇ ἐρήμῳ, οὕτως ὑψωθῆναι
δεῖ τὸν υἱὸν τοῦ ἀνθρώπου, ἵνα πᾶς ὁ πιστεύων εἰς αὐτὸν μὴ ἀπόληται
ἀλλ' ἔχῃ ζωὴν αἰώνιον. Οὕτω γὰρ ἠγάπησεν
ὁ
Θεὸς τὸν κόσμον, ὥστε τὸν υἱὸν αὐτοῦ
τὸν μονογενῆ ἔδωκεν, ἵνα πᾶς ὁ πιστεύων εἰς αὐτὸν μὴ ἀπόληται ἀλλ' ἔχῃ ζωὴν αἰώνιον. οὐ γὰρ ἀπέστειλεν
ὁ
Θεὸς τὸν υἱὸν αὐτοῦ
εἰς τὸν κόσμον ἵνα κρίνῃ τὸν κόσμον, ἀλλ' ἵνα σωθῇ ὁ κόσμος δι'
αὐτοῦ.
(Ἰωάν.
γ΄[3] 13 – 17)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Εἶπεν
ὁ Κύριος στὸν Νικόδημο ποὺ τὸν ἐπισκέφτηκε νύχτα, αὐτά: κανεὶς ἀπὸ τοὺς ἀνθρώπους δέν ἔχει ἀνεβεῖ στὸν οὐρανὸ
γιὰ νὰ μάθει τὰ ἐπουρὰνια καί νά σᾶς τά διδάξει, παρὰ μόνο ἐκεῖνος
πού κατέβηκε ἀπ᾿ τὸν οὐρανὸ καὶ ἔγινε μὲ τὴν ἐνανθρώπησή του υἱός
τοῦ ἀνθρώπου. Αὐτός, ἐνῶ τώρα εἶναι στή γῆ, ἐξακολουθεῖ νά εἶναι καί
στόν οὐρανό ὡς Θεὸς πανταχοῦ παρών. Ἄκουσε τώρα καὶ μιὰν ἄλλη ἄγνωστη
καί ψυχοσωτήρια ἀλήθεια, πού θά σοῦ ἀποκαλύψω: ὅπως κάποτε ὁ Μωυσῆς
στὴν ἔρημο κρέμασε ψηλὰ τό χάλκινο φίδι γιὰ νὰ σώζονται μ' αὐτὸ οἱ Ἰσραηλίτες
ἀπό τά θανατηφόρα δαγκώματα τῶν φιδιῶν, ἔτσι σύμφωνα μέ τό μυστηριῶδες
σχέδιο τοῦ Θεοῦ πρέπει νὰ κρεμασθεῖ ψηλά πάνω στό σταυρό ὁ υἱός τοῦ ἀνθρώπου
καί νά προσλάβει ἔτσι τό ὁμοίωμα τῆς ἁμαρτίας, χωρίς ὅμως νά ἔχει
καμία πραγματικὴ σχέση μ' αὐτή. Καὶ θὰ ὑψωθεῖ πάνω στὸ σταυρό, γιὰ νὰ
μὴ χαθεῖ στόν αἰώνιο θάνατο κανένας ἀπ' ὅσους πιστεύουν σ’ αὐτόν, ἀλλά
νὰ ἔχει ζωὴ αἰώνια. Καὶ μὴ σοῦ φαίνεται παράδοξο ὅτι ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου
πρόκειται νὰ ὑψωθεῖ πάνω στὸ σταυρό γιά τή σωτηρία σας. Διότι τόσο
πολύ ἀγάπησε ὁ Θεός τόν κόσμο τῶν ἀνθρώπων πού ζοῦσε στὴν ἁμαρτία, ὥστε
παρέδωσε σὲ θάνατο τὸν μονάκριβο Υἱό του, γιὰ νά μή χαθεῖ σὲ αἰώνιο
θάνατο κάθε ἄνθρωπος πού πιστεύει σ’ αὐτόν, ἀλλά νά ἔχει ζωή αἰώνια.
Διότι δὲν ἀπέστειλε ὁ Θεὸς τὸν Υἱό του στό ἁμαρτωλό γένος τῶν ἀνθρώπων
γιά νά κατακρίνει καί νά καταδικάσει τό γένος αὐτό. Ἐσεῖς βέβαια οἱ
Ἰουδαῖοι αὐτὸ πιστεύετε γιὰ τὸν Μεσσία, ὅτι θὰ σώσει μόνο τοὺς Ἰουδαίους
καί θά κατακρίνει ὅλα τὰ ὑπόλοιπα ἔθνη. Ὅμως ὁ Θεός ἀπέστειλε τὸν
Υἱό του γιὰ νὰ σωθεῖ ὁλόκληρος ὁ κόσμος τῶν ἀνθρώπων διαμέσου αὐτοῦ.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου