ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ
ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΧΛΩΡΑΚΑΣ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΑ
ΦΩΤΑ
(10 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2021)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ (ΜΕΤΑ ΤΑ ΦΩΤΑ)
Ἀδελφοί, ἑνὶ ἑκάστῳ ἡμῶν ἐδόθη ἡ χάρις κατὰ τὸ μέτρον τῆς δωρεᾶς τοῦ Χριστοῦ. διὸ λέγει· ἀναβὰς εἰς ὕψος ᾐχμαλώτευσεν αἰχμαλωσίαν καὶ ἔδωκε δόματα τοῖς ἀνθρώποις. τὸ δὲ ἀνέβη τί ἐστιν εἰ μὴ ὅτι καὶ κατέβη πρῶτον εἰς τὰ κατώτερα μέρη τῆς γῆς; ὁ καταβὰς αὐτός ἐστι καὶ ὁ ἀναβὰς ὑπεράνω πάντων τῶν οὐρανῶν, ἵνα πληρώσῃ τὰ πάντα. καὶ αὐτὸς ἔδωκε τοὺς μὲν ἀποστόλους, τοὺς δὲ προφήτας, τοὺς δὲ εὐαγγελιστάς, τοὺς δὲ ποιμένας καὶ διδασκάλους, πρὸς τὸν καταρτισμὸν τῶν ἁγίων εἰς ἔργον διακονίας, εἰς οἰκοδομὴν τοῦ σώματος τοῦ Χριστοῦ, μέχρι καταντήσωμεν οἱ πάντες εἰς τὴν ἑνότητα τῆς πίστεως καὶ τῆς ἐπιγνώσεως τοῦ υἱοῦ τοῦ Θεοῦ, εἰς ἄνδρα τέλειον, εἰς μέτρον ἡλικίας τοῦ πληρώματος τοῦ Χριστοῦ.
(Ἐφεσ. δ΄[4], 7 –
13)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἀδελφοί, πρέπει νὰ εἴμαστε ὅλοι
ἕνα. Βέβαια ὅλοι οἱ πιστοὶ δὲν ἔχουμε
λάβει
τὰ ἴδια χαρίσματα, ἀλλὰ διάφορα καὶ ποικίλα. Αὐτὴ ὅμως ἡ διανομὴ
γιὰ κανένα λόγο δὲν ἐπιτρέπεται
νὰ γίνεται αἰτία χωρισμοῦ μεταξὺ
τῶν πιστῶν. Διότι ἡ διανομὴ αὐτὴ δὲν εἶναι τυχαία, ἀλλὰ γίνεται
ἀπ' τὸν ἴδιο τὸν Χριστό. Αὐτὸς δηλαδὴ στὸν καθένα ξεχωριστὰ ἀπὸ ἐμᾶς
ἔδωσε τὴ θεία χάρη, σύμφωνα μὲ τὸ μέτρο ποὺ μὲ σοφία καὶ δικαιοσύνη χρησιμοποιεῖ
στὴ διανομὴ τῆς δωρεᾶς του.Κι ἐπειδὴ
ὁ ἴδιος
ὁ Χριστὸς
διανέμει τὰ χαρίσματα, γι᾿ αὐτὸ λέει καὶ ἡ Ἁγία
Γραφὴ
στοὺς ψαλμούς: Ὅταν ὁ Χριστὸς μὲ τὴν Ἀνάληψή
του ἀνέβηκε
ψηλὰ
στὸν οὐρανό, ἔδεσε αἰχμάλωτους τοὺς ἐχθρούς
του,
δηλαδὴ τὸν σατανᾶ καὶ τὸν θάνατο, κι ἔδωσε
χαρίσματα
στοὺς ἀνθρώπους. Λέγοντας λοιπὸν ἡ Ἁγία
Γραφὴ
γιὰ τὸν Χριστὸ ὅτι ἀνέβηκε, τί ἄλλο σημαίνει παρὰ ὅτι πρωτύτερα
καὶ κατέβηκε στὰ κατώτερα μέρη τῆς γῆς, ἀφοῦ ἔγινε
ἄνθρωπος
καὶ σταυρώθηκε; Ὁ Χριστὸς ποὺ κατέβηκε, εἶναι ὁ ἴδιος
ποὺ καὶ ἀνέβηκε
ἐπάνω ἀπ᾿ ὅλους τοὺς οὐρανούς, γιὰ νὰ γεμίσει μὲ τὴν παρουσία του καὶ τὶς δωρεές του τὰ πάντα. Κι αὐτὸς ἔδωσε
διάφορα
χαρίσματα καὶ διακονίες: Ἄλλους
ἔθεσε ἀποστόλους, ἄλλους προφῆτες, ἄλλους εὐαγγελιστές,
ἄλλους ποιμένες καὶ διδασκάλους, γιὰ νὰ καταρτίζονται οἱ Χριστιανοὶ
καὶ νὰ ἐπιτελεῖται
τὸ ἔργο τῆς διακονίας, μὲ τὸ ὁποῖο οἰκοδομεῖται τὸ σῶμα
τοῦ Χριστοῦ. Μέχρι νὰ φθάσουμε νὰ ἔχουμε
ὅλοι μία καὶ τὴν ἴδια ἀληθινὴ
πίστη
καὶ τέλεια γνώση τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ καὶ νὰ προοδεύσουμε
πνευματικά, ἕως ὅτου γίνουμε ἕνας τέλειος
ἄνθρωπος· καὶ ν᾿ ἀποκτήσουμε
τὸ μέτρο τῆς πνευματικῆς ὡριμότητος
καὶ τελειότητος τοῦ Χριστοῦ δηλαδὴ νὰ ἔχουμε
πλήρεις
τὶς δωρεὲς καὶ τὴν πνευματικὴ τελειότητά
του.
ΤΟ ΙΕΡΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ (ΜΕΤΑ ΤΑ ΦΩΤΑ)
Τῷ
καιρῷ ἐκείνῳ, ἀκούσας ὁ ᾿Ιησοῦς ὅτι ᾿Ιωάννης παρεδόθη, ἀνεχώρησεν
εἰς τὴν Γαλιλαίαν· καὶ καταλιπὼν τὴν Ναζαρὲτ, ἐλθὼν κατῴκησεν εἰς
Καπερναοὺμ τὴν παραθαλασσίαν, ἐν ὁρίοις Ζαβουλὼν καὶ Νεφθαλείμ, ἵνα
πληρωθῇ τὸ ῥηθὲν διὰ ῾Ησαΐου τοῦ προφήτου, λέγοντος· Γῆ Ζαβουλὼν
καὶ γῆ Νεφθαλείμ, ὁδὸν θαλάσσης, πέραν τοῦ ᾿Ιορδάνου, Γαλιλαία
τῶν ἐθνῶν, ὁ λαὸς ὁ καθήμενος ἐν σκότει εἶδε
φῶς μέγα, καὶ τοῖς καθημένοις ἐν χώρᾳ καὶ σκιᾷ θανάτου, φῶς ἀνέτειλεν
αὐτοῖς. Ἀπὸ τότε ἤρξατο ὁ ᾿Ιησοῦς
κηρύσσειν καὶ λέγειν· Μετανοεῖτε· ἤγγικε γὰρ ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν.
(Ματθ. δ΄[4], 12-17)
ΣΚΕΨΕΙΣ - ΔΙΔΑΓΜΑΤΑ – ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ
1. Μετὰ τὴ Βάπτισή
Του στὸν Ἰορδάνη ἀπὸ τὸν Τίμιο Πρόδρομο, ὁ Κύριος, ὅπως εἶναι γνωστό,
ἀπεσύρθη στὴν ἔρημο γιὰ ν᾿ ἀντιμετωπίσει πρωτίστως τὴν κακοπάθεια
τῆς ἀσκήσεως, ὅσον καὶ τοὺς πειρασμοὺς τοῦ Διαβόλου, καὶ ν᾿ ἀναδειχθεῖ
νικητής. Κατόπιν ἄρχισε καὶ Ἐκεῖνος νὰ κηρύττει «εἰς τὴν Ἰουδαίαν
γῆν», ἐνῶ οἱ μαθητές Του καὶ ἐβάπτιζαν τὸν λαὸ μὲ τὸ βάπτισμα μετανοίας
(Ἰω. γ'[3] 22, δ'[4] 2).
Δὲν πέρασε
ὅμως πολὺς καιρός, ἴσως οὔτε ἑξάμηνο, καὶ ὁ Ἰωάννης «παρεδόθη»,
συνελήφθη ἀπὸ τὸν θλιβερὸ Ἡρώδη Ἀντίπα καὶ ἐκλείσθη στὴ φυλακή, ὥστε
νὰ μὴ μπορεῖ νὰ ἐλέγχει δημόσια τὰ βασιλικὰ σκάνδαλα.
Τότε ὁ Κύριος
«ἀνεχώρησεν εἰς τὴν Γαλιλαίαν», γιὰ ν᾿ ἀρχίσει ἐκεῖ τὴ συστηματικὴ
δράση Του. Ἔφυγε γιὰ νὰ βρεθεῖ σὲ περιοχὴ ἥσυχη, ὅπου θὰ ἐργαζόταν
ἀφανῶς καὶ εἰρηνικὰ τὸ πνευματικὸ ἔργο Του. Κατευθύνθηκε πρὸς τὴ
Γαλιλαία, ὥστε νὰ ἐκπληρωθεῖ «τὸ ρηθὲν διὰ Ἡσαΐου τοῦ προφήτου», ὅτι
ἐκεῖ, «ἐν ὁρίοις Ζαβουλὼν καὶ Νεφθαλείμ», θὰ ἐπεφαίνετο ὁ Μεσσίας.
Ἔφυγε ὅμως καὶ γιὰ λογους συνέσεως, ἀσφαλίζοντας τὸ ἔργο Του καὶ
τὴν ἱερὴ ἀποστολή Του ἀπὸ τὸν παραλογισμὸ καὶ τὴν ἐμπάθεια τοῦ ἀδίστακτου
Ἡρώδου, καθὼς καὶ τὸν φθόνο τῶν Φαρισαίων, ποὺ ἄρχισεν ἤδη νὰ παρουσιάζεται
(Ἰω. δ'[4] 1-3). Γιὰ λόγους συνέσεως ἐπίσης ἀπέφυγε τὴ Ναζαρὲτ μὲ
τοὺς κακότροπους κατοίκους της καὶ ἐγκαταστάθηκε «εἰς Καπερναοὺμ
τὴν παραθαλασσίαν».
Αὐτὴν τὴ σύνεση
καλούμαστε καὶ ἐμεῖς νὰ δείχνουμε στὴ ζωή μας. Ἰδιαιτέρως σήμερα,
ποὺ πλεῖστοι ὅσοι κίνδυνοι καὶ κακοὶ ἄνθρωποι παραμονεύουν. Διαπιστώσαμε
ὅτι κάποιος πελάτης ἢ προμηθευτής μας εἶναι δύστροπος, ἐριστικός,
ἀδίστακτος στὸ ψέμα καὶ τὴν ἁρπαγή; Ἂς τὸν ἀποφύγουμε, ἔστω καὶ ἂν
φανεῖ ὅτι ζημιωνόμαστε πρὸς καιρό. Ἀνοίγουν ὕποπτα καταστήματα
γύρω ἀπὸ τὸ σπίτι μας, ποὺ ἀλλοιώνουν τὸ χρῶμα καὶ τὴν ἠθικὴ ποιότητα
τῆς γειτονιᾶς; Πρέπει νὰ σκεφθοῦμε σοβαρὰ τὸ θέμα καὶ στὴν ἀνάγκη νὰ
μετακομίσουμε. Γίνεται κάποια διαδήλωση καὶ θόρυβος, ποὺ ἐγκυμονοῦν
ἀναστατώσεις καὶ κινδύνους; Εἶναι συνετὸ ν᾿ ἀποτραβηχθοῦμε, ἂν θέλουμε
νὰ μὴ θρηνοῦμε θύματα ἀπὸ τὴν οἰκογένειάν μας.
Ὁ Θεὸς μᾶς
προστατεύει, ὅταν καὶ ἐμεῖς λαμβάνουμε τὰ ἀναγκαῖα μέτρα καὶ δὲν ρίπτουμε
τὸν ἑαυτό μας σὲ κινδύνους ἄκαιρους καὶ ἄσκοπους.
2. Ἀξίζει νὰ
ἀναλογισθοῦμε τί αἰσθάνθηκε ὁ κόσμος, ὅταν γιὰ πρώτη φορὰ ἀντίκρυσε
τὸν Κύριο στὴν δημόσια παρουσία καὶ δράση Του.
Κουρασμένοι μέχρι τότε ἀπὸ τὴν
ψυχρὴ σχολαστικότητα τῶν Γραμματέων, ἀπηυδισμένοι ἀπὸ τὴν ὑποκρισία
τῶν Φαρισαίων, αἰχμαλωτισμένοι καὶ οἱ ἴδιοι ἀπὸ τὰ πάθη τους, βυθισμένοι
στὴν ἄγνοια, ἀντίκρυσαν ξαφνικὰ τὸ Φῶς! «Τοῖς καθημένοις ἐν χώρᾳ καὶ
σκιᾷ θανάτου φῶς ἀνέτειλεν αὐτοῖς»!
Ἄκουσαν τὴ
διδασκαλία τοῦ Κυρίου, λόγια γεμάτα οὐσία, θεία σοφία, ἀληθινὰ
καὶ ζωοποιὰ λόγια, ποὺ ἀνέβαζαν στὸν οὐρανὸ καὶ ξεκαθάριζαν πλήρως
τὸν ὁρίζοντα τῆς ψυχῆς. Εἶδαν καὶ τὰ θαύματά Του. Ὄχι ἕνα καὶ δύο. Ἀμέτρητα,
ποικίλα, πρωτοφανῆ πολλά, ποὺ ξεχυνόντουσαν σὰν ποταμὸς πρὸς ὅλες
τὶς κατευθύνσεις. Πάνω ἀπ᾿ ὅλα παρατήρησαν μὲ θάμβος τὴν ἁγία ἀναστροφή
Του. Ὤ, ἡ τέλεια, ἡ μοναδικὴ ζωὴ καὶ πολιτεία τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ! Καμμία
σχέση δὲν εἶχε μὲ τὶς συνηθισμένες ἀνθρώπινες μικρότητες. Ἀκόμη,
τίποτε τὸ περιττὸ ἢ τὸ χωρὶς νόημα. Ὅλα δίδασκαν, ὅλα ἔδιδαν τὸ μέτρο
τῆς τελειότητος, ὅλα συγκινοῦσαν καὶ ἐξέπλητταν, ὅλα φώναζαν: Ἰδού,
τὸ πρότυπο τοῦ ἀνθρώπου! Ἰδοὺ τὸ φῶς τοῦ κόσμου! Καὶ ἔτρεχε ὁ κόσμος
ξαφνιασμένος, ἐνθουσιασμένος, ἔτρεχε κοντά Του νὰ χορτάσει φῶς,
νὰ ζήσει.
Ἐμεῖς, ὡς φαίνεται,
ἔχουμε συνηθίσει τὸ Φῶς, ποὺ καταυγάζει τὴ ζωή μας ἀπὸ τὰ μικρά μας
χρόνια. Δὲν τὸ ἐκτιμοῦμε ὅσον πρέπει. Ἴσως καὶ κάτι ἄλλο. Ἔχουμε πάθει
σύγχυση καὶ θεωροῦμε φῶς καὶ τοὺς καθρέφτες ἢ κάποιους ἀσθενικοὺς
λαμπτῆρες, ἀκόμη καὶ τὰ τόσο ἐφήμερα πυροτεχνήματα. Ἀλλίμονο.
Ἐὰν συναισθανόμαστε
βαθειὰ - δυνατὰ τί εἶναι ὁ Κύριος Ἰησοῦς, τὸ Φῶς τοῦ κόσμου, πόσο ζῆλο
θὰ ἐπιδεικνύαμε γιὰ τὴ μελέτη τοῦ λόγου Του, ποιὸ πόθο γιὰ τὴ θεία
Λατρεία καὶ τὴν θεία Κοινωνία, ποιὰν ὁμολογία ζωηρὴ στὸ περιβάλλον
μας, ποιὰν ἀγωνιστικότητα καὶ συνέπεια θὰ παρουσιάζαμε στὴ ζωή
μας!
Ἀλλὰ ἰδού!
Σήμερα μᾶς δίδεται ἡ εὐκαιρία. Μὲ ἀφορμὴ τὸ ἐπίκαιρο αὐτὸ ἀνάγνωσμα
νὰ συνειδητοποιήσουμε τὴν πραγματικότητα. Καὶ μὲ τὴν ἔναρξη τοῦ
νέου ἔτους νὰ κάνουμε νέα ἀρχή. Πιστοί, ἀφωσιωμένοι, ὁλόψυχα δοσμένοι
στὸ Φῶς τοῦ κόσμου, τὸν Χριστό, μὲ τὴ βεβαιότητα ὅτι Αὐτὸς θὰ μᾶς μεταμορφώσει
καὶ θὰ μᾶς κάμει στὸ περιβάλλον μας καὶ ἐμᾶς φῶτα.
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ τόμο
τοῦ Περιοδικοῦ «Ο ΣΩΤΗΡ»)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου