ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΧΛΩΡΑΚΑΣ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΑΠΟΚΡΕΩ
(7 ΜΑΡΤΙΟΥ 2021)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ (Κυριακῆς)
Ἀδελφοί, βρῶμα ἡμᾶς οὐ παρίστησι τῷ Θεῷ· οὔτε γὰρ ἐὰν φάγωμεν περισσεύομεν,
οὔτε ἐὰν
μὴ φάγωμεν ὑστερούμεθα. βλέπετε δὲ μήπως ἡ ἐξουσία ὑμῶν αὕτη πρόσκομμα γένηται τοῖς ἀσθενοῦσιν. ἐὰν
γάρ τις ἴδῃ
σε, τὸν ἔχοντα
γνῶσιν, ἐν εἰδωλείῳ κατακείμενον, οὐχὶ ἡ συνείδησις
αὐτοῦ ἀσθενοῦς
ὄντος οἰκοδομηθήσεται εἰς τὸ τὰ εἰδωλόθυτα ἐσθίειν; καὶ ἀπολεῖται ὁ ἀσθενῶν ἀδελφὸς ἐπὶ τῇ σῇ γνώσει, δι' ὃν Χριστὸς ἀπέθανεν. οὕτω δὲ ἁμαρτάνοντες εἰς τοὺς ἀδελφοὺς
καὶ τύπτοντες αὐτῶν τὴν συνείδησιν ἀσθενοῦσαν
εἰς Χριστὸν ἁμαρτάνετε. διόπερ εἰ βρῶμα σκανδαλίζει τὸν ἀδελφόν
μου, οὐ μὴ φάγω κρέα εἰς τὸν αἰῶνα, ἵνα
μὴ τὸν ἀδελφόν
μου σκανδαλίσω. Οὐκ εἰμὶ ἀπόστολος; οὐκ εἰμὶ ἐλεύθερος; οὐχὶ Ἰησοῦν Χριστὸν τὸν Κύριον ἡμῶν ἑώρακα; οὐ τὸ ἔργον μου ὑμεῖς ἐστε ἐν Κυρίῳ; εἰ ἄλλοις οὐκ εἰμὶ ἀπόστολος, ἀλλά γε ὑμῖν εἰμι· ἡ γὰρ σφραγὶς τῆς ἐμῆς ἀποστολῆς ὑμεῖς ἐστε ἐν Κυρίῳ.
(Α’
Κορ. η΄[8] 8 – θ΄[9] 2)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἀδελφοί, δὲν
εἶναι τὸ φαγητὸ πού μᾶς παρουσιάζει εὐάρεστους στὸν Θεό. Διότι οὔτε
ἐὰν φᾶμε προκόπτουμε καὶ προοδεύουμε στὴν ἀρετή, οὔτε ἐὰν δὲν φᾶμε
ὑστεροῦμε καί μένουμε πίσω σ’ αὐτήν. Προσέχετε ὅμως μήπως τὸ δικαίωμα
αὐτό πού ἔχετε νὰ τρῶτε ἀπ’ ὅλα, ἀκόμη καὶ τὰ εἰδωλόθυτα, γίνει αἰτία
νὰ ἁμαρτήσουν οἱ ἀδελφοί σας πού εἶναι ἀδύναμοι στὴν πίστη. Καὶ εἶναι
ἑπόμενο νὰ βλαβοῦν σοβαρὰ οἱ ἀδύναμοι ἀδελφοί. Διότι, ἐὰν κανεὶς
ἀπ’ αὐτούς δεῖ ἐσένα πού ἔχεις τὴν ὀρθή γνώση νὰ κάθεσαι στὸ τραπέζι
κάποιου ναοῦ τῶν εἰδώλων, δὲν θὰ παρασυρθεῖ καὶ δὲν θὰ παγιωθεῖ ἡ συνείδησή
του στὸ νὰ τρώει τὰ εἰδωλόθυτα ὡς κάτι ἱερὸ καὶ ἄξιο εὐλαβείας, ἀφοῦ
αὐτός εἶναι ἀσθενής; Καὶ θὰ χαθεῖ παρασυρόμενος στὴν εἰδωλολατρία
ὁ ἀδελφός σου πού εἶναι ἀδύνατος πνευματικά, ἐξαιτίας τῆς δικῆς
σου γνώσεως. Ἀλλά γιὰ τὴ σωτηρία τοῦ ἀδελφοῦ σου αὐτοῦ ὁ Χριστὸς θυσίασε
τὴ ζωή του. Κι ἔτσι διαπράττετε ἁμάρτημα, ἀπὸ τὸ ὁποῖο βλάπτονται
πολὺ οἱ ἀδελφοί, καὶ γιὰ τὸ λόγο αὐτό ἀποτελεῖ ἁμάρτημα πρὸς τοὺς ἀδελφούς.
Καὶ πληγώνετε ἔτσι καὶ χτυπᾶτε σκληρὰ τὴ συνείδησή τους, ἡ ὁποία εἶναι
ἀσθενικὴ καὶ ἀδύνατη. Ἀλλά ὑποπίπτετε συγχρόνως καὶ σὲ ἁμάρτημα
πού ἀναφέρεται στὸν ἴδιο τὸν Χριστό, ὁ ὁποῖος πέθανε γιὰ νὰ σώσει
τοὺς ἀδελφούς αὐτούς. Γι’ αὐτό λοιπόν, ἐὰν αὐτό πού τρώω γίνεται αἰτία
σκανδάλου καὶ ἁμαρτίας στὸν ἀδελφό μου, δὲν θὰ φάω ποτὲ ὁποιοδήποτε
εἶδος κρεάτων, γιὰ νὰ μὴ σκανδαλίσω τὸν ἀδελφό μου. Καὶ ἔρχομαι τώρα
νὰ σᾶς δείξω ὅτι γιὰ τοὺς ἀδύνατους ἀδελφούς ἔκανα καὶ ἐξακολουθῶ
νὰ κάνω θυσίες τῶν δικαιωμάτων μου. Δέν εἶμαι Ἀπόστολος μὲ ἴσα δικαιώματα
μέ τούς ἄλλους Ἀποστόλους; Δὲν εἶμαι ἐλεύθερος, ὅπως ὅλοι οἱ Χριστιανοί;
Δὲν εἶδα τὸν Ἰησοῦ Χριστὸ τὸν Κύριό μας; Καὶ δὲν εἶστε έσεῖς τὸ ἔργο
πού μὲ τὴ βοήθεια τοῦ Κυρίου ἐπιτέλεσα; Ἐὰν γιὰ ἄλλους δὲν εἶμαι Ἀπόστολος,
τουλάχιστον ὅμως γιὰ σᾶς εἶμαι Ἀπόστολος. Διότι ἡ σφραγίδα μὲ τὴν ὁποία
πιστοποιεῖται ἐπίσημα τὸ ἀποστολικό μου ἀξίωμα, μέ τή χάρη τοῦ
Κυρίου, εἶστε ἐσεῖς, τούς ὁποίους ἐγώ ὁδήγησα στό Χριστό.
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Εἶπεν ὁ Κύριος· ὅταν ἔλθῃ ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου ἐν τῇ δόξῃ αὐτοῦ
καὶ πάντες οἱ ἅγιοι ἄγγελοι
μετ'
αὐτοῦ, τότε καθίσει ἐπὶ θρόνου δόξης
αὐτοῦ· καὶ συναχθήσεται
ἔμπροσθεν αὐτοῦ πάντα τὰ ἔθνη, καὶ ἀφοριεῖ
αὐτοὺς
ἀπ' ἀλλήλων, ὥσπερ ὁ ποιμὴν ἀφορίζει τὰ πρόβατα ἀπὸ τῶν ἐρίφων, καὶ στήσει τὰ μὲν πρόβατα ἐκ δεξιῶν αὐτοῦ τὰ δὲ ἐρίφια ἐξ εὐωνύμων. τότε ἐρεῖ ὁ βασιλεὺς τοῖς ἐκ δεξιῶν αὐτοῦ· δεῦτε, οἱ εὐλογημένοι τοῦ πατρός μου, κληρονομήσατε τὴν ἡτοιμασμένην
ὑμῖν βασιλείαν ἀπὸ καταβολῆς
κόσμου· ἐπείνασα γὰρ καὶ ἐδώκατέ μοι φαγεῖν, ἐδίψησα
καὶ ἐποτίσατέ
με,
ξένος ἤμην καὶ συνηγάγετέ με, γυμνὸς καὶ περιεβάλετέ με, ἠσθένησα καὶ ἐπεσκέψασθέ με, ἐν φυλακῇ ἤμην καὶ ἤλθετε πρός με. τότε ἀποκριθήσονται αὐτῷ οἱ δίκαιοι λέγοντες·
κύριε, πότε σε εἴδομεν πεινῶντα καὶ ἐθρέψαμεν, ἢ διψῶντα καὶ ἐποτίσαμεν; πότε δέ σε εἴδομεν ξένον καὶ συνηγάγομεν, ἢ γυμνὸν καὶ περιεβάλομεν;
πότε δέ σε εἴδομεν ἀσθενῆ ἢ ἐν φυλακῇ καὶ ἤλθομεν πρός σε; καὶ ἀποκριθεὶς ὁ βασιλεὺς ἐρεῖ αὐτοῖς· ἀμὴν λέγω ὑμῖν, ἐφ' ὅσον ἐποιήσατε ἑνὶ τούτων τῶν ἀδελφῶν μου τῶν ἐλαχίστων, ἐμοὶ ἐποιήσατε. Τότε ἐρεῖ καὶ τοῖς ἐξ εὐωνύμων· πορεύεσθε ἀπ' ἐμοῦ οἱ κατηραμένοι
εἰς τὸ πῦρ τὸ αἰώνιον τὸ ἡτοιμασμένον
τῷ διαβόλῳ καὶ τοῖς ἀγγέλοις
αὐτοῦ·
ἐπείνασα γὰρ καὶ οὐκ ἐδώκατέ μοι φαγεῖν, ἐδίψησα
καὶ οὐκ ἐποτίσατέ με, ξένος ἤμην καὶ οὐ συνηγάγετέ
με, γυμνὸς καὶ οὐ περιεβάλετέ με, ἀσθενὴς καὶ ἐν φυλακῇ καὶ οὐκ ἐπεσκέψασθέ
με.
τότε ἀποκριθήσονται αὐτῷ καὶ αὐτοὶ λέγοντες· κύριε, πότε σε εἴδομεν
πεινῶντα ἢ διψῶντα ἢ ξένον ἢ γυμνὸν ἢ ἀσθενῆ ἢ ἐν φυλακῇ καὶ οὐ διηκονήσαμέν σοι; τότε ἀποκριθήσεται αὐτοῖς λέγων·
ἀμὴν λέγω ὑμῖν, ἐφ' ὅσον οὐκ ἐποιήσατε
ἑνὶ τούτων
τῶν ἐλαχίστων,
οὐδὲ ἐμοὶ
ἐποιήσατε. καὶ ἀπελεύσονται
οὗτοι
εἰς κόλασιν αἰώνιον, οἱ δὲ δίκαιοι εἰς ζωὴν αἰώνιον.
(Ματθ. κε΄[25] 31 - 46 )
ΣΚΕΨΕΙΣ - ΔΙΔΑΓΜΑΤΑ – ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ
1. Ἐξόχως μεγάλη καὶ σοβαρὴ ἡμέρα καὶ ὥρα
μᾶς ὑπενθυμίζει σήμερα τὸ ἱερὸ Εὐαγγέλιο. Ὥρα φοβερὴ καὶ κρίσιμη,
κατὰ τὴν ὁποία ὁ Κριτὴς Θεάνθρωπος Κύριος Ἰησοῦς θὰ ζητήσει λόγο γιὰ
τὶς πράξεις μας. Τώρα μᾶς ἀνέχεται, μακροθυμεῖ, καλεῖ κοντά Του διὰ
τῆς Ἀγάπης Του. Τότε θὰ μᾶς κρίνει μὲ τὴν ἀμερόληπτη Δικαιοσύνη
Του. Τώρα κρύπτει τὴ φοβερὴ δόξα καὶ τὸ μεγαλεῖο Του. Τότε θὰ ἔλθει
μὲ τὴ λαμπρὴ δορυφορία ὅλων τῶν φωτοειδῶν ἁγίων ἀγγέλων καὶ θὰ καθήσει
«ἐπὶ θρόνου δόξης αὐτοῦ». Τώρα ἐπιτρέπει
νὰ εἶναι ἀναμεμειγμένοι οἱ ἀσεβεῖς μὲ τοὺς εὐσεβεῖς, τὰ ζιζάνια μὲ
τὸ σιτάρι. Τότε θὰ ξεχωρίσει «τὰ
πρόβατα ἀπὸ τῶν ἐρίφων».
Ἀλήθεια, προετοιμαζόμαστε
γιὰ τὴν ὥρα ἐκείνη; Σκεφτόμαστε ὅτι μᾶς ἀφήνει νὰ ζοῦμε ἐπὶ γῆς ὁ Θεός,
ἀκριβῶς γιὰ νὰ ἐπιμεληθοῦμε τὴν ψυχή μας καὶ νὰ περάσουμε μὲ ἐπιτυχία
ἐκεῖνες τὶς ἐξετάσεις; Ὑπενθυμίζουμε ποτέ - ὄχι στοὺς ἄλλους, ἀλλὰ
- στὸν ἑαυτό μας «τί ψυχὴ θὰ παραδώσει»,
«τί λόγο θὰ δώσει στὸν Θεό»;
Ἡ μέλλουσα
κρίση εἶναι τὸ πιὸ βέβαιο ἀπὸ ὅσα θὰ συναντήσουμε στὸ μέλλον, τὸ πιὸ
σοβαρὸ καὶ ἀποφασιστικῆς σημασίας γεγονὸς γιὰ τὴν ὕπαρξή μας. Ἐκεῖ
βασίζεται γιὰ μᾶς τὸ πᾶν. Ἀπὸ αὐτὸ ἐξαρτᾶται τὸ αἰώνιο μέλλον μας.
2. Καθὼς βεβαιώνει ὁ Κύριος, «τὸ πῦρ τὸ αἰώνιον», ὁ ἄληκτος ἐκεῖνος
πόνος καὶ ὁλοφυρμὸς τῆς κολάσεως, ὑπάρχει, εἶναι «ἡτοιμασμένον». Βεβαίως προορισμὸ ἔχει κυρίως νὰ τιμωρήσει
τοὺς ἀποστάτες, πεπωρωμένους δαίμονες. Ἑτοιμάσθηκε «τῷ διαβόλῳ καὶ τοῖς ἀγγέλοις αὐτοῦ».
Ἐν τούτοις ἐκεῖ
θὰ καταλήξουν καὶ ὅσοι ἄνθρωποι «οὐκ
ἠθέλησαν εὐλογίαν», ὅσοι ἀπέκρουσαν πεισματικὰ τὰ ἐλέη τοῦ
Θεοῦ καὶ μάλιστα τὶς σωτηριώδεις εὐκαιρίες, ποὺ ἡ ἄπειρη Ἀγαθότητά
Του προσφέρει στὸν κόσμο δωρεὰν «ἐν
Χριστῷ».
Εἶναι δὲ χαρακτηριστικὸ ὅτι, ἐνῶ
οἱ δίκαιοι ὀνομάζονται «οἱ εὐλογημένοι
τοῦ Πατρός», οἱ ἁμαρτωλοὶ ἀποκαλοῦνται ἁπλῶς «κατηραμένοι». Δὲν τοὺς καταράσθηκε δηλαδὴ ὁ Θεός, ἀφοῦ
Ἐκεῖνος εἶναι ὅλος Ἀγάπη. Οἱ ἴδιοι μόνοι τους καταράσθησαν τὸν ἑαυτό
τους, ἄφησαν τὴν καρδιά τους νὰ σκληρυνθεῖ. «Ἠγάπησαν κατάραν» καὶ «ἐνεδύσαντο
κατάραν ὡς ἱμάτιον» (Ψαλ. ρη΄ [108] 17-18), τόσο πολὺ ἄφησαν νὰ διαστραφεῖ
ἡ ψυχὴ τους! Καὶ γι᾿ αὐτὸ ἀπέβησαν «κατάρας
τέκνα» (Β΄ Πέτρ. β'[2] 14). Εἶναι δὲ χαρακτηριστικὴ καὶ ἡ αὐθάδεια,
μὲ τὴν ὁποία «ἀπολογοῦνται»...
Προσοχὴ λοιπὸν
μεγάλη χρειάζεται. Μὴ τυχὸν σκληρυνθεῖ ἡ ψυχή μας. Μὲ ἐπανειλημμένες
ἁμαρτίες, ποὺ κινδυνεύουν νὰ γίνουν ἕξη καὶ πάθος. Μὲ δικαιολογίες
καὶ ἀποκοίμισμα τῆς συνειδήσεως. Μὲ ἰδέες ἀσεβεῖς, βλάσφημες καὶ
θρασεῖες ἔναντι τοῦ Ἁγίου Θεοῦ καὶ τοῦ Νόμου Του. Ἀλλ᾿ ἀντίθετα μὲ
ταπείνωση καὶ φόβο ἂς προσπίπτουμε διαρκῶς στὸ θεῖο ἔλεος, ὥστε ν᾿
ἀποφύγουμε τὴ σκλήρυνση καὶ τὴν αἰώνια καταστροφή.
3. Κριτήριο, γιὰ νὰ γίνει δεκτὸς ὁ ἄνθρωπος
στὸν Παράδεισο, τίθεται ἡ ἔμπρακτη ἀγάπη, ἡ ἁγνή, ἀνιδιοτελής,
χριστιανικὴ ἀγάπη.
Εἶναι δὲ τοῦτο
ἀπόλυτα σύμφωνο πρὸς τὴν παλαιὰ ἐκείνη «πρώτην καὶ μεγάλην» (Ματθ. κβ'[22] 37) ἐντολή: «ἀγαπήσεις Κύριον τὸν Θεόν σου ἐξ ὅλης
της καρδίας σου... καὶ τὸν πλησίον σου ὡς σεαυτὸν» (Λουκ. ι'[10] 27).
Ἄλλωστε οἱ συνάνθρωποί μας ἀποτελοῦν τὸ πρῶτο καὶ ἄμεσο σκαλοπάτι
γιὰ ν᾿ ἀνεβοῦμε στὴν ἀγάπη, καὶ ἐπιπλέον εἶναι «εἰκόνες Θεοῦ», ὥστε κάθε καλὸ ποὺ θὰ κάνουμε σ᾿ αὐτούς,
ν᾿ ἀναφέρεται ἀπ᾿ εὐθείας σ᾿ Ἐκεῖνον καὶ ν᾿ ἀποδεικνύει τὴν πίστη
καὶ τὴν ἀγάπη μας σ᾿ Αὐτόν.
Ἂς ἀνανεώσουμε
λοιπὸν τὶς ἀποφάσεις μας γιὰ ἔργα ἀγάπης καὶ ἂς αὐξήσουμε τὸν ζῆλο
καὶ τὴ δραστηριότητά μας γι᾿ αὐτά. Πτωχοί, ἀσθενεῖς, γέροντες, πρόσφυγες,
τόσοι πονεμένοι καὶ ἀναξιοπαθοῦντες γύρω μας. Περιπτώσεις, ποὺ
μποροῦμε νὰ μάθουμε ἀπὸ Φιλανθρωπικοὺς Συλλόγους ἢ τὸν Ἱερέα τῆς
Ἐνορίας μας, ἀλλὰ καὶ ἁπλὰ καθημερινὰ περιστατικὰ στὴ γειτονιὰ ἢ
τὸ συγγενικὸ περιβάλλον ἢ καὶ τὸ ἴδιό μας τὸ σπίτι. «Ἀγάπη, προσφορά, ἐξυπηρετικότητα»
ἂς εἶναι τὸ σύνθημά μας. Ἰδίως στοὺς ἁπλοϊκούς, τοὺς ἄσημους καὶ περιφρονημένους
ἀπὸ τὸν κόσμο ἀνθρώπους, «τοὺς ἐλαχίστους»,
ποὺ δὲν ἔχουν τώρα νὰ μᾶς ἀνταποδώσουν τίποτε, θὰ μποροῦν ὅμως τότε
νὰ μεσιτεύσουν γιὰ μᾶς (Λουκ. ιϚ΄[16] 9, 23-25, Ἰακ. β᾿[2] 5).
Καὶ θὰ εἶναι
πράγματι συγκλονιστικό, ἓξ ἀφορμῆς κάποιων τέτοιων μικρῶν προσφορῶν
μας, ν᾿ ἀκούσουμε ἀπὸ τὸ στόμα τοῦ Χριστοῦ: «ἐμοὶ ἐποιήσατε». «Δεῦτε... κληρονομήσατε τὴν ἡτοιμασμένην
ὑμῖν βασιλείαν».
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ
τόμο τοῦ Περιοδικοῦ «Ο ΣΩΤΗΡ»)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου