ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ
ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΧΛΩΡΑΚΑΣ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΤΥΡΙΝΗΣ
(14 ΜΑΡΤΙΟΥ 2021)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ (Τῆς
Τυρινῆς)
Ἀδελφοί, νῦν ἐγγύτερον
ἡμῶν ἡ σωτηρία ἢ ὅτε ἐπιστεύσαμεν.
ἡ νὺξ προέκοψεν, ἡ δὲ ἡμέρα ἤγγικεν. ἀποθώμεθα
οὖν τὰ ἔργα
τοῦ σκότους καὶ ἐνδυσώμεθα
τὰ ὅπλα
τοῦ φωτός. ὡς ἐν ἡμέρᾳ
εὐσχημόνως
περιπατήσωμεν, μὴ κώμοις καὶ μέθαις, μὴ κοίταις καὶ ἀσελγείαις, μὴ ἔριδι
καὶ ζήλῳ, ἀλλ'
ἐνδύσασθε τὸν Κύριον Ἰησοῦν Χριστόν, καὶ τῆς σαρκὸς πρόνοιαν μὴ ποιεῖσθε εἰς ἐπιθυμίας. Τὸν δὲ ἀσθενοῦντα
τῇ πίστει προσλαμβάνεσθε, μὴ εἰς διακρίσεις διαλογισμῶν. ὃς μὲν πιστεύει φαγεῖν πάντα, ὁ δὲ ἀσθενῶν
λάχανα ἐσθίει. ὁ ἐσθίων
τὸν μὴ ἐσθίοντα
μὴ ἐξουθενείτω, καὶ ὁ μὴ ἐσθίων
τὸν ἐσθίοντα
μὴ κρινέτω· ὁ Θεὸς γὰρ αὐτὸν προσελάβετο. σὺ τίς εἶ ὁ κρίνων ἀλλότριον
οἰκέτην; τῷ ἰδίῳ
Κυρίῳ στήκει
ἢ πίπτει· σταθήσεται δέ· δυνατὸς γάρ ἐστιν ὁ Θεὸς στῆσαι αὐτόν.
(Ρωμ. ιγ΄[13] 11 – ιδ΄[14] 4)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἀδελφοί, τώρα ἡ ἡμέρα τῆς δευτέρας παρουσίας, πού θά σημάνει
τήν πλήρη ἀπολύτρωση τῶν πιστῶν, εἶναι πλησιέστερη σέ μᾶς παρά τότε
πού πιστέψαμε. Ἐάν λοιπόν τότε δείξαμε ζῆλο καί δραστηριότητα, πολύ
περισσότερο πρέπει νά τά δείξουμε καί τώρα. Ἡ ζωή αὐτή, πού μοιάζει
μέ νύχτα σκοτεινή, προχώρησε, ἐνῷ ἡ ἡμέρα τῆς ἄλλης ζωῆς πλησίασε.
Κι ἄν ἀκόμη δέν ἔλθει ὁ Κύριος σύντομα μέ τήν ἔνδοξη δευτέρα Του παρουσία,
ἔρχεται ὅμως γιά τόν καθένα μας μέ τόν θάνατο. Πλησιάζει λοιπόν γιά
τόν καθένα μας ἡ ἡμέρα τῆς ἄλλης ζωής. Ἄς ἀποθέσουμε λοιπόν σάν νυκτερινά
ἐνδύματα τά ἔργα τῆς ἁμαρτίας, πού γίνονται στό σκοτάδι, καί ἄς ντυθοῦμε
σάν ἄλλα ὅπλα τά φωτεινά ἔργα τῆς ἀρετῆς. Ὅπως συμπεριφέρεται κανεὶς
τὴν ἡμέρα, πού τὰ βλέμματα πολλῶν τὸν παρακολουθοῦν, ἔτσι κι ἐμεῖς ἄς
συμπεριφερθοῦμε μὲ εὐπρέπεια καὶ σεμνότητα· ὄχι μὲ ἄσεμνα φαγοπότια
καὶ μεθύσια, οὔτε μὲ πράξεις αἰσχρότητας καὶ ἀσέλγειας, οὔτε μὲ φιλονικίες
καὶ ζηλοτυπίες. Ἀλλά φορέστε σὰν ἔνδυμα τῆς ψυχῆς σας τὸν Κύριο Ἰησοῦ
Χριστό, ὥστε στὴν ὅλη ζωή σας νὰ μοιάσετε μ’ αὐτόν. Καὶ μὴ φροντίζετε
γιὰ τὴ σάρκα, πῶς νὰ ἱκανοποιεῖτε τὶς παράνομες ἐπιθυμίες της. Τέτοια
πρέπει νὰ εἶναι ἡ συμπεριφορὰ σας μέσα στὴν κοινωνία πού ζεῖτε. Ὑπαρχουν
ὅμως καὶ μερικοὶ Χριστιανοὶ ἀδύνατοι στὴν πίστη. Νὰ λοιπὸν ποιὰ πρέπει
νὰ εἶναι καὶ πρὸς αὐτούς ἡ συμπεριφορά σας: Νὰ δέχεστε μὲ καλοσύνη ἐκεῖνον
πού εἶναι ἀδύνατος στὴν πίστη καὶ ἐξαρτᾶ τὴ σωτηρία του καὶ ἀπὸ τὴ
διάκριση τῶν φαγητῶν καὶ τῶν ἡμερῶν, χωρὶς νὰ συζητᾶτε καὶ νὰ ἐπικρίνετε
τὶς ἰδέες του. Ἄλλος βέβαια πιστεύει ὅτι δὲν ἀπαγορεύεται νὰ φάει
ὅλα τὰ φαγητά. Ἐνῶ ὁ ἀδύνατος στὴν πίστη τρώει λαχανικὰ καὶ ἀποφεύγει
τὰ ἄλλα φαγητὰ ἀπὸ τὸν φόβο μήπως μολυνθεῖ ἀπ’ αὐτά. Ἐκεῖνος πού λόγῳ
τῆς ἰσχυρότερης πίστης του τρώει ἀπ’ ὅλα τὰ φαγητά, ἂς μὴν περιφρονεῖ
ὡς στενοκέφαλο ἐκεῖνον πού δὲν τρώει ἀπ’ ὅλα. Κι αὐτός πού δὲν τρώει
ἀπ’ ὅλα, ἂς μὴν κατακρίνει ἐκεῖνον πού τρώει. Διότι κι αὐτόν πού τρώει
ἀπ’ ὅλα ὁ Θεὸς τὸν προσέλαβε στὴν Ἐκκλησία του. Ποιὸς εἶσαι ἐσύ πού
κατακρίνεις ξένο δοῦλο; Αὐτός δὲν ἔχει ἐσένα Κύριο, ἀλλά τὸν Θεό. Σὲ
σχέση μὲ τὸν Κύριό του στέκεται ἢ πέφτει πνευματικά. Μάθε λοιπὸν ὅτι
ἐνῶ ἐσύ τὸν κατακρίνεις, αὐτός θὰ σταθεῖ στερεὸς στὴν πίστη. Διότι ὁ
Θεὸς ἔχει τὴ δύναμη νὰ τὸν ἀνορθώσει καὶ νὰ τὸν στερεώσει.
ΤΟ
ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Εἶπεν ὁ Κύριος· Ἐὰν ἀφῆτε τοῖς ἀνθρώποις τὰ παραπτώματα αὐτῶν, ἀφήσει καὶ ὑμῖν ὁ πατὴρ ὑμῶν ὁ οὐράνιος· ἐὰν δὲ μὴ ἀφῆτε τοῖς ἀνθρώποις τὰ παραπτώματα αὐτῶν, οὐδὲ ὁ πατὴρ ὑμῶν ἀφήσει τὰ παραπτώματα ὑμῶν. Ὅταν δὲ νηστεύητε, μὴ γίνεσθε ὥσπερ οἱ ὑποκριταὶ σκυθρωποί, ἀφανίζουσι γὰρ τὰ πρόσωπα αὐτῶν ὅπως φανῶσι τοῖς ἀνθρώποις νηστεύοντες· ἀμὴν λέγω ὑμῖν, ὅτι ἀπέχουσιν τὸν μισθὸν αὐτῶν. σὺ δὲ νηστεύων ἄλειψαί σου τὴν κεφαλὴν καὶ τὸ πρόσωπόν σου νίψαι, ὅπως μὴ φανῇς τοῖς ἀνθρώποις νηστεύων ἀλλὰ τῷ πατρί σου τῷ ἐν τῷ κρυπτῷ· καὶ ὁ πατήρ σου ὁ βλέπων ἐν τῷ κρυπτῷ ἀποδώσει σοι ἐν τῷ φανερῷ.
Μὴ θησαυρίζετε ὑμῖν θησαυροὺς ἐπὶ τῆς γῆς, ὅπου σὴς καὶ βρῶσις ἀφανίζει, καὶ ὅπου κλέπται διορύσσουσιν καὶ κλέπτουσιν· θησαυρίζετε δὲ ὑμῖν θησαυροὺς ἐν οὐρανῷ, ὅπου οὔτε σὴς οὔτε βρῶσις ἀφανίζει, καὶ ὅπου
κλέπται οὐ διορύσσουσιν οὐδὲ κλέπτουσιν·
ὅπου γάρ ἐστιν ὁ θησαυρός ὑμῶν, ἐκεῖ
ἔσται καὶ ἡ καρδία ὑμῶν.
(Ματθ. στ΄[6] 14
-21)
ΣΚΕΨΕΙΣ - ΔΙΔΑΓΜΑΤΑ - ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ
1. Μὲ τὸν ἀποψινὸ Ἑσπερινὸ ἀνοίγει τὶς πύλες της ἡ Μεγάλη Τεσσαρακοστή, «τὸ στάδιον τῶν ἀρετῶν», ἡ περίοδος
πνευματικῆς ἀνασυγκροτήσεως τῶν Χριστιανῶν. Μέσα σὲ ἀτμόσφαιρα ἰδιαιτέρως
κατανυκτική, μὲ τροπάρια, ἀναγνώσματα, ἀκολουθίες, θὰ ἀναλογισθοῦμε
καλύτερα τὶς πολλὲς πτώσεις καὶ ἁμαρτίες μας καὶ θὰ ἐκζητήσουμε τὸ
ἔλεος τοῦ Θεοῦ.
Ἀλλὰ νὰ ὅτι εὐθὺς ἐξ ἀρχῆς
μᾶς γνωστοποιεῖται ὁ βασικὸς ὅρος: Νὰ συγχωρήσουμε καἰ ἐμεῖς ὅσους
μᾶς ἔχουν ἀδικήσει. Ἐὰν αὐτὸ δὲν γίνει, «οὐδὲ ὁ πατὴρ ἡμῶν» ὁ οὐράνιος «ἀφήσει τὰ παραπτώματα ἡμῶν».
Αὐτὴ τὴ μέρα λοιπόν, μὲ ἀφορμὴ
μάλιστα τὸν Ἑσπερινό «της συγχωρήσεως»,
ἂς ἀναλογισθοῦμε τὶς ἐκκρεμότητες στὶς σχέσεις μας μὲ τοὺς ἄλλους.
Ἂς προσφέρουμε ἀδίστακτα τὴ
συγγνώμη μας σὲ ὅσους τὴν ζητοῦν καὶ ἂς σβήσουμε παρεξηγήσεις ἢ πικρίες
καὶ παράπονα. Ἂς προσφέρουμε συγγνώμην καὶ σὲ ὅσους δὲν μᾶς τὴν ζητοῦν,
ἐξαλείφοντας κάθε κακία ἢ ἔχθρα ἢ σκέψη ἐκδικήσεως.
Ἂς συγχωρήσουμε ὁλόψυχα
καὶ ἐκείνους ποὺ εἴμαστε ὑποχρεωμένοι ἐνδεχομένως νὰ τιμωρήσουμε,
παιδιά μας ἢ μαθητὲς ἢ ὑφισταμένους μας ἢ ἄλλους παραβάτες. Ἂς τοὺς
ἀντιμετωπίσουμε μὲ στοργὴ καὶ συμπάθεια, μὲ ἀνεξικακία καὶ ἐπιείκεια.
Μὲ συναίσθηση ὅτι «πολλὰ πταίομεν
ἅπαντες» (Ἰακ. γ'[3] 2) καὶ ὅτι ὅλοι ἑπομένως ἔχουμε ἀνάγκη τοῦ
θείου ἐλέους.
Ἐὰν δὲ τώρα φανοῦμε ἄσπλαγχνοι
καὶ σκληροὶ στοὺς ἀδελφούς μας, θὰ ὑποστοῦμε κατὰ λόγο δικαιοσύνης «κρίσιν ἀνέλεον» τότε (Ἰακ. β'[2]
13). «Οὐδὲ ὁ πατὴρ ἡμῶν ἀφήσει τὰ παραπτώματα
ἠμῶν». Τί φοβερό! Δίδοντας ὅμως ὁλόψυχα τὴ συγγνώμην στοὺς ἀδελφούς
μας ἀνθρώπους, καὶ τώρα πολὺ εἰρηνεύουμε καὶ τότε θὰ ἔχουμε παρρησία
καὶ ἐλπίδα σωτηρίας.
2. Ἡ νηστεία εἶναι θεσμὸς εὐλογημένος ἀπὸ τὸν Θεὸ καὶ σκοπὸν ἔχει νὰ
βοηθεῖ τὸν ἄνθρωπο νὰ δαμάζει τὰ πάθη του ἀλλὰ καὶ στὴν ταπείνωση
καὶ πνευματικότητα νὰ προχωρεῖ.
Καὶ ὅταν ἀκόμη δὲν εἶχε ἐπιβληθεῖ
κανεὶς ἀπολύτως νόμος στὸν ἄδολο πρωτόπλαστο Ἀδάμ, ἡ ἐγκράτεια καὶ
νηστεία ἐκρίθη ἀπὸ τὸν Ἅγιο Θεὸ ὡς τὸ προσφορότερο μέσο καλλιέργειας
καὶ πνευματικῆς ἀνόδου του. Καὶ αὐτὴ τέθηκε ὡς τὸ μόνο ἀγώνισμα, ἀλλὰ
καὶ ὅρος συγχρόνως γιὰ νὰ παραμείνει ὁ ἄνθρωπος στὸν Παράδεισο.
Παρατηροῦμε δὲ στὸ σημερινὸ
Ἀνάγνωσμα ὅτι ὁ Κύριος θεωρεῖ αὐτονόητο ὅτι οἱ μαθητές Του θὰ νηστεύουν.
Δὲν λέγει «ἐὰν νηστεύητε», ἐὰν
ποτὲ ἀποφασίσετε νὰ νηστεύσετε, ἀλλὰ λέγει «ὅταν νηστεύητε», καὶ μάλιστα σὲ χρόνο διαρκείας, «νηστεύητε», γιὰ νὰ προσθέσει καὶ
τὶς πολύτιμες συμβουλές Του, ὥστε νὰ γίνεται θεάρεστα ἡ νηστεία
καὶ νὰ «πιάσει τόπο».
Σήμερα παρατηροῦμε πολλοὺς
Χριστιανοὺς νὰ μὴ νηστεύουν. Ἄλλοι, χωρὶς καμμιὰ συγκεκριμένη ἀφορμή,
προφασίζονται λόγους ὑγείας. Ἄλλοι ἰσχυρίζονται ὅτι οἱ νηστεῖες
τῆς Ἐκκλησίας εἶναι ὑπερβολικὲς καὶ δυσβάστακτες, καθωρισμένες
μὲ βάση ἄλλες συνθήκες ἄλλων ἐποχῶν. Κάποιοι τρίτοι ἐπικαλοῦνται
δῆθεν ἀνωτέρα πνευματικότητα καὶ οὐσιαστικὴ ἀρετή.
Καὶ ὅμως ἡ νηστεία εἶναι συνυφασμένη
μὲ πλῆθος ἀρετῶν. Γιὰ νὰ τὴν ἀσκήσει κανείς, χρειάζεται πίστη καὶ ὑπακοή,
δύναμη θελήσεως, ἀγρυπνία ψυχῆς, καρτερία καὶ σταθερότητα. Καὶ
καθὼς τὴν τηρεῖ, κερδίζει ἀφάνταστα σὲ ἐσωτερικὴ ἐλευθερία καὶ
αὐτοκυριαρχία, σὲ ταπεινὸ φρόνημα καὶ κατανυκτικὸ ἦθος, σὲ ἁγνότητα
καὶ οὐράνια αἰσθήματα.
Ἂς ἀποτινάξουμε λοιπὸν τὴν
ραθυμία, ἂς κατανικήσουμε τὴ λαιμαργία, ἂς ἀφήσουμε τὶς προφάσεις,
ἂς ἀγνοήσουμε τὶς γνῶμες καὶ τὰ σχόλια τῶν κοσμικῶν ἀνθρώπων καὶ ἂς ἐπιδοθοῦμε
στὸν εὐλογημένο «τῆς νηστείας ἀγῶνα».
Τυχὸν δυσκολίες μόνον διὰ τοῦ πνευματικοῦ θὰ ἐπιλύονται. Καὶ τότε
πολὺ μεγάλην ὠφέλεια θὰ δοῦμε στὴν ψυχὴ καὶ στὸ σῶμα, θὰ φθάσουμε δὲ
πανέτοιμοι στὴ μεγάλη ἑορτὴ τοῦ Πάσχα.
3. Ἡ ἐποχή μας χαρακτηρίζεται ἀπὸ εὐημερία καὶ εὐμάρεια. Καὶ οἱ
πτωχότεροι ἀκόμη ἀπολαμβάνουν ποικίλες ἀνέσεις, ἔχουν σχετικὴ
περιουσία καὶ καταθέσεις, περισσότερα ἢ λιγότερα ἀγαθά, «θησαυροὺς ἐπὶ τῆς γῆς». Γι᾿ αὐτὸ ὅλοι
μποροῦμε νὰ ὁμολογήσουμε ἀπὸ προσωπική μας πεῖρα πόσον ἄστατα
καὶ ταραχώδη εἶναι τὰ πλούτη τῆς γῆς. Βρήκαμε φάρμακα γιὰ τὸν σκῶρο,
ἐπινοήσαμε συστήματα ἀσφαλείας γιὰ τοὺς κλέπτες, ἱδρύσαμε καὶ Ἑταιρεῖες
γιὰ νὰ καλυπτόμαστε οἰκονομικὰ στὰ ἀτυχήματα. Ἐν τούτοις δὲν κατωρθώσαμε
νὰ ἐξορίσουμε ἀπὸ τὶς ψυχές μας τὴν ἀβεβαιότητα, τὴν ἀγωνία, τὴ
μόνιμη νευρικότητα, τὸ ἄγχος.
Βεβαίως δὲν εἶναι λογικὸ ν᾿
ἀρνηθεῖ κανεὶς κάποια σύμμετρη περιουσία, κάποια τεχνολογικὰ
μέσα ἀκόμη, ποὺ συχνὰ ἀποτελοῦν ἀναγκαῖα «ἐργαλεῖα» στὴν ἐπὶ μέρους ἐργασία τοῦ καθενός.
Εἶναι ὅμως ἐπιβεβλημένο νὰ
μὴ ἀποτελοῦν αὐτὰ τὸν «θησαυρό»
τους. Νὰ μὴ πλεονάζουν. Νὰ μὴ χρησιμοποιοῦνται ἄμετρα καὶ ἄσκοπα.
Νὰ μὴ δεσμεύουν τὴν καρδιὰ καὶ νὰ μὴ θεωροῦνται ὡς τὸ ἀπαραίτητο γιὰ
τὴν εὐτυχία.
Ἀντιθέτως, ὅσοι πιστοί, πρέπει
νὰ φροντίζουμε, ὥστε «τὰ κεφάλαια
τοῦ οὐρανοῦ» καὶ «οἱ μετοχὲς καὶ
καταθέσεις» μας στὸν Παράδεισο νὰ εἶναι αὐξημένες. Αὐτὲς κατὰ
πρῶτο λόγο νὰ μᾶς ἀπασχολοῦν, σ᾿ αὐτὲς νὰ στηρίζουμε τὴν εὐτυχία
καὶ τὶς ἐλπίδες μας, ἀπ᾿ αὐτὲς νὰ εἶναι κυρίως ἀπορροφημένη καὶ σ᾿
αὐτὲς νὰ ἐντρυφᾶ ἡ καρδιά μας.
Τώρα δὲ μὲ τὴ Μ. Τεσσαρακοστὴ
εἶναι πολὺ χρήσιμο καὶ ἐνδεδειγμένο νὰ περιορίσουμε κάπως τὴν ἀπασχόλησή
μας μὲ τὰ τῆς γῆς καὶ νὰ ρίξουμε μεγαλύτερο βάρος στὰ πνευματικὰ πλούτη.
Νὰ καλλιεργήσουμε περισσότερο τὴν ἐλεημοσύνη. Νὰ ἐπιμεληθοῦμε
τὴν προσευχή, μάλιστα νὰ παρακολουθοῦμε τις Ἀκολουθίες τῆς περιόδου
αὐτῆς, τὶς θεῖες Λειτουργίες καὶ τὶς Προηγιασμένες θεῖες Λειτουργίες,
ἀνάλογο μὲ τὸν χρόνο ποὺ διαθέτουμε. Ἀκόμη καὶ ὧρες περισυλλογῆς
νὰ ξεχωρίσουμε καὶ μὲ περισσότερη ἐπιμέλεια νὰ μελετήσουμε ἐπίκαιρα
βιβλία, ποὺ πράγματι θησαυρίζουν στὴν ψυχή μας φωτισμὸ καὶ γαλήνη.
Τότε ἀκριβῶς θὰ ἀποβεῖ ἡ Μ.
Τεσσαρακοστή, ὅπως ὅλοι τὸ ποθοῦμε, σταθμὸς πνευματικῆς ἀνασυγκρότησης
καὶ ἀνόδου.
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ
τόμο τοῦ Περιοδικοῦ «Ο ΣΩΤΗΡ»)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου