Τί μπορεῖ νὰ «κρατήσει» μία πολύτεκνη μάνα;
Εὐλαμπία Χόπτηρη-Τουμανίδου
Kοιμόταν γλυκὰ ἡ μικρὴ Ἀριάδνη στὴν κουνιστὴ
πολυθρονίτσα της καὶ ἡ μανούλα τῆς ἔριχνε κλεφτὰ τρυφερὲς ματιὲς
ξεκολλώντας τὰ μάτια της ἀπὸ τὸν ὑπολογιστή. Εἶναι τόσο ἥσυχη αὐτὴ
ἡ ὥρα, καθὼς ἡ ἑξάμηνη μπέμπα μετὰ τὸν πρωινό της θηλασμὸ κοιμόταν.
Τὰ τρία μεγαλύτερα παιδιά τους, ἐννιά, ἑπτὰ καὶ ἕξι χρονῶν, ἦταν στὸ
σχολεῖο. Τὴν εἰκοσάμηνη Ἀρετούλα τὴν πρόσεχε μία καλὴ γειτόνισσα
καὶ ἐκείνη, καθισμένη στὸ γραφεῖο της, ἔγραφε δοσμένη στὴ μελέτη σὰν
νὰ εἶχε ξεχάσει ὅτι ἦταν πολύτεκνη μάνα. Μόνο κάποια βρεφικὰ παιχνιδάκια
ἀνάμεσα στὰ βιβλία ἔδειχναν ὅτι σ᾿ αὐτὸ τὸ γραφεῖο γίνεται κάτι ἀσυνήθιστο...!
Τὸ διάβασμα γιὰ τὸ διδακτορικὸ ἦταν πολύ,
ἡ ἔρευνα εἶχε προχωρήσει καλά, εἶχε συγκεντρώσει πολὺ ὑλικό, ὅμως
ἡ πίεση τοῦ χρόνου ἦταν ἀσφυκτική. Ἡ διατριβὴ ἔπρεπε νὰ ὑποβληθεῖ
μετὰ τὴν ἀργία τῶν πασχαλινῶν διακοπῶν. Τὸν τελευταῖο χρόνο εἶχαν
γίνει ὅλα τόσα διαφορετικὰ στὴ ζωὴ τῆς Ἕλενας, τῆς πολύτεκνης μικρομάνας,
ἀπὸ ὅταν ἦρθε αὐτὸ τὸ ἀπρόσμενο γράμμα-τελεσίγραφο ἀπὸ τὴ Θεολογικὴ
Σχολή. Ὅλοι οἱ διδακτορεύοντες παλαιοτέρων ἐτῶν ἔπρεπε σὲ ἕναν
χρόνο νὰ ὑποβάλουν τὴ διατριβή τους, διαφορετικὰ ἡ Σχολὴ θὰ προχωροῦσε
στὴ διαγραφή τους.
Ἡ ἀγάπη της γιὰ τὴν ἱερὴ ἐπιστήμη εἶχε γίνει
πιὸ βαθιά, πιὸ συνειδητὴ μετὰ τὸ πτυχίο. Τὸ πατρικὸ ἐνδιαφέρον τοῦ
καθηγητῆ καὶ ἡ ὑποστήριξή του τὴν ἀνέδειξαν ὑπότροφο τοῦ Ι.Κ.Υ. (Ίδρυμα
Κρατικῶν Ὑποτροφιῶν) γιὰ τὴν ἐκπόνηση διδακτορικῆς διατριβῆς.
Τὸ ἐπιστημονικὸ ταξίδι φάνταζε συναρπαστικὸ καὶ ξεκίνησε δυναμικά...
Στὴν πορεία, ὅμως, ἦρθε τὸ κάλεσμα γιὰ τὴν ἐκπαίδευση.
Τώρα ἡ Θεολογία γίνεται μάθημα Θρησκευτικῶν, γίνεται λειτούργημα
μὲ ἱεραποστολικὸ ζῆλο. Προσωρινὰ κλείνουν τὰ βιβλία τῆς ἔρευνας καὶ
ἀνοίγουν τὰ σχολικὰ ἐγχειρίδια... Λίγο ἀργότερα ἐμφανίζεται στὴ ζωὴ
τῆς Ἔλενας ὁ Ἡρακλῆς. Μὲ τὴν εὐλογία τοῦ πνευματικοῦ τους ἀνοίγουν τὸ
δικό τους σπιτικὸ μὲ ὄνειρα κι ἐλπίδες. Νέος ρόλος μέσα στὴ συζυγία.
Ἦρθε καὶ ὁ εὐλογημένος καρπὸς τῆς κοιλίας.
Ὁ κόπος πολύς, οἱ ἀνθρώπινες δυνάμεις περιορισμένες,
ὅμως τοὺς ἐνίσχυε ἀόρατη, ἀλλὰ τόσο αἰσθητή, ἡ θεϊκὴ ἀγάπη. Κι ἐνῶ
στὰ τρία πρῶτα παιδιὰ δὲν εἶχαν θεσπιστεῖ οἱ ἐτήσιες γονικὲς ἄδειες,
ἡ θεία πρόνοια οἰκονομοῦσε μὲ κάθε λεπτομέρεια τὴν ἐργασία
τῆς Ἕλενας στὸ σχολεῖο, τὶς συχνὲς ἀσθένειες τῶν μικρῶν, τὴν πολύωρη
ἐργασία τοῦ Ἡρακλῆ μακριὰ ἀπὸ τὸ σπίτι καὶ συχνὰ μὲ ταξίδια στὸ ἐξωτερικό,
τὶς οἰκονομικὲς ἀνάγκες, τὴν ἔλλειψη βοήθειας γιὰ τὸ μεγάλωμα τῶν παιδιῶν...
Ἡ ὀμορφιὰ τῆς ἐπιστημονικῆς ἔρευνας ἄρχισε
νὰ ξεθωριάζει στὴ σκέψη της, καθὼς ἡ ἀγγελικὴ ὁμορφιὰ τῶν τεσσάρων
μικρῶν παιδιῶν, ποὺ γέμιζαν τὸ σπίτι τους καὶ τὴ ζωή τους, τῆς φανέρωνε
τὴν ὡραιότητα τῆς ἀποστολῆς της. Ἔβλεπε μέσα σ᾿ αὐτὴν τὶς πλούσιες
εὐλογίες τοῦ Θεοῦ ποὺ ἔτρεφαν ὑλικὰ καὶ πνευματικὰ τὴν οἰκογένειά
τους.
Ὡστόσο, τὸ αἴσθημα τοῦ ἀνεκπλήρωτου ἔργου τῆς
διατριβῆς κρατοῦσε ἀναμμένη μία μικρὴ φλογίτσα στὴν ψυχὴ τῆς θεολόγου
μητέρας, ποὺ ἄλλοτε μέσα στὴ γλυκιὰ βοὴ τῆς οἰκογένειας τρεμόπαιζε
νὰ σβήσει, κι ἄλλοτε πάλι σὲ στιγμὲς ἤρεμες ἔριχνε ταπεινὸ φῶς στὰ «ἀρχεῖα»
τῆς καρδιᾶς της. Μόνη της ψέλλιζε σχεδὸν ἄδηλα: «Ἐσύ, Κύριε, γνωρίζεις...»!
Ἦρθε καὶ πέμπτο οὐράνιο δῶρο, τὸ τρίτο κοριτσάκι
τους, ἡ Ἀριάδνη, καὶ μαζὶ μ᾿ αὐτὸ ἦρθε κι ἐκεῖνο τὸ ἀπρόσμενο γράμμα
ἀπὸ τὴ Θεολογικὴ Σχολή – ἢ ἴσως ἀπὸ τὸν Θεό! Στὸ ὄνομα τοῦ παραλήπτη
ἦταν τὸ ὄνομά της, ἀλλὰ ἡ Ἕλενα ἤξερε καλὰ ὅτι παραλήπτης ἦταν καὶ
ὁ Ἡρακλῆς! Ἐκεῖνος, θαυμαστὴς τῆς ἱερῆς ἐπιστήμης, ἀποφασιστικός,
θετικὸς σὲ κάθε πνευματικὸ ἔργο, χωρὶς δισταγμὸ εἶπε τὸ μεγάλο «ναί».
«Ναί, τώρα εἶναι ἡ εὐκαιρία ποὺ μᾶς δίνει ὁ Πανάγαθος
Θεὸς γιὰ νὰ ὁλοκληρωθεῖ ἡ διατριβὴ μὲ κάθε θυσία. Καὶ σίγουρα Ἐκεῖνος
θὰ μᾶς δυναμώσει νὰ ἀντέξουμε καὶ αὐτὸ τὸ πρόσθετο βάρος. Τώρα ὑπάρχει
μπροστά μας ἕνας χρόνος γονικῆς ἄδειας...»
Πράγματι, στὸν χρόνο αὐτὸν τῆς γονικῆς ἄδειας
ἡ θεία πρόνοια ἄνοιξε ξέφωτο μπροστά της γιὰ τὴ μελέτη καὶ τὴν περάτωση
τῆς διατριβῆς. Νέα εὐλογία τῆς ἀγάπης τοῦ Θεοῦ ἡ φανέρωση μίας ἐργατικῆς
καὶ τίμιας γυναίκας ποὺ ἦρθε νὰ βοηθήσει στὴν ἀτέλειωτη φροντίδα τῶν
πέντε μικρῶν. Ὁ Ἡρακλῆς, ἄοκνος καὶ πάντα κεφάτος, παρὰ τὴν πίεση τῆς
διευθυντικῆς θέσης ποὺ κατεῖχε στὸν ἰδιωτικὸ τομέα, ἀνέλαβε τὶς
μετακινήσεις τῶν μεγαλύτερων παιδιῶν στὶς ἐξωσχοκές τους δραστηριότητες.
Κυρίως, ὅμως, στὴ δύσκολη «σκοπιὰ» τῆς νύχτας, ὄρθιος πρῶτος σὲ κάθε
κλάμα τῶν μωρῶν, θυσίαζε τὴ δική του ἀναγκαία ξεκούραση γιὰ νὰ ξεκουραστεῖ
ἡ «διδακτορεύουσα» μαμὰ ποὺ ξενυχτοῦσε γιὰ νὰ προλάβει... Ἀγώνας
δρόμου καὶ ὅταν τρέχεις δὲν κοιτᾶς ἀλλοῦ παρὰ μόνο στὸ τέρμα.
Πλησίαζε τὸ Πάσχα. Πάντα τέτοια ἐποχὴ ἑτοιμάζονταν
γιὰ τὸ ταξίδι στὴ Μακεδονία, στὴ γιαγιὰ καὶ τὸν παππού, ποὺ τοὺς περιμένουν
ὀκτὼ μῆνες μὲ λαχτάρα καὶ ἀνοιχτὴ ἀγκαλιά. Ὅμως, ἡ Ἔλενα καὶ ὁ Ἡρακλῆς
θὰ κάνουν ἀκόμη μία θυσία γιὰ τὴ διατριβή. Θὰ κάνουν τὸ Πάσχα χωριστά.
Θὰ μείνει ἐκείνη πίσω μὲ τὸ μωρὸ ποὺ ἀκόμη θηλάζει. Χρειάζεται ἡσυχία
καὶ συγκέντρωση τώρα ποὺ βρίσκεται στὴν τελικὴ εὐθεία.
Καθὼς τὸ αὐτοκίνητο ἀπομακρύνεται, ἡ ἀπουσία
τῆς μητέρας γίνεται πιὸ ἔντονη, πιὸ σκληρή. Τὰ παιδικὰ μάτια βουρκώνουν
καὶ σὲ λίγο μία μοναδικὴ «συναυλία» κλάματος καλύπτει τὸν ἦχο τῆς μηχανῆς.
Τὸ τίμημα τῆς διατριβῆς βαρύ, σκέφτεται ὁ Ἡρακλῆς. Ὅμως ἡ χαρὰ τῆς Ἀνάστασης
ἔφερε τὴ βεβαιότητα ὅτι ἡ προσπάθειά τους θὰ ἔχει εὐλογημένο τέλος.
Ἡ ὥρα γιὰ τὴν κατάθεση τῆς διατριβῆς ἦρθε, ἀλλὰ παρ᾿ ὅλη τὴν πίεση δὲν
εἶχε καταφέρει ἡ Ἔλενα νὰ ὁλοκληρώσει τὴ συγγραφή. Τὸ σφίξιμο στὸ
στομάχι ἀπὸ τὸ ἄγχος ἐνεργοποίησε τὴν προσευχή. Αὐτὴ καὶ μόνο αὐτὴ
στὸ ἀδιέξοδο ἀνοίγει στράτα. Ἡ ἀπάντηση ἦρθε ἄμεσα. Ὁ ἐπιβλέπων
καθηγητὴς ἀπουσιάζει σὲ ταξίδι καὶ θὰ ἐπιστρέψει σὲ μία βδομάδα!
Τί εὐλογία αὐτὴ ἡ ἑβδομάδα... Ἦρθε καὶ ἡ γιαγιὰ αὐτόκλητη – μᾶλλον
ὁ Θεὸς τὴν ἔστειλε στὴν κρίσιμη ὥρα – γιὰ νὰ βοηθήσει μὲ τὰ παιδιά,
ποὺ δὲν σταματοῦσαν νὰ παίζουν, νὰ τραγουδᾶνε, νὰ κλαῖνε, νὰ χρειάζονται
κάθε λογῆς φροντίδα.
Ὁ ὁρίζοντας ἄνοιξε καὶ φαίνεται τὸ τέρμα....
Ὁ καθηγητὴς εἶναι καταφανῶς εὐχαριστημένος. Λίγες διορθώσεις καὶ
θὰ ὁριστεῖ ἡ «κρίση». Ὁ Ἡρακλῆς πάντα στὸ πλευρό της καὶ κατὰ τὴ διάρκεια
τῆς «ὑποστήριξης» τῆς διατριβῆς στὴν ἑπταμελῆ ἐπιτροπή. Δύσκολη
ὥρα, πιεστική, ὥρα μάχης, ἀλλὰ ἡ προσευχή του τῆς ἔδινε κουράγιο.
Τὸ νιώθει βαθιὰ μέσα της ὅτι ὁ διδακτορικὸς τίτλος ἀνήκει καὶ στὸν Ἡρακλῆ.
Σ᾿ αὐτὸν θὰ τὸν ἀποδώσει ὁ Θεὸς–Πατέρας.
Ἡ τελετὴ τῆς καθομολόγησης τῆς διδάκτορος,
φορτισμένη μὲ ἔντονη συγκίνηση, χρωματισμένη μὲ σεμνὴ μεγαλοπρέπεια,
ἔκρυβε μέσα της τὴν ξεχωριστὴ προσπάθεια τῆς πολύτεκνης μάνας ποὺ ἔζησε τα
περίεργα καὶ θαυμαστὰ ποὺ ἀπεργάστηκε ὁ Πανάγαθος Θεὸς στὸ κεφάλαιο
τῆς ζωῆς της «Πολυτεκνία καὶ Ἐπιστήμη».
Μερικὰ χρόνια ἀργότερα, τὰ ἕξι πλέον παιδιά
τους ἑτοίμαζαν μία τρυφερὴ γιορτὴ συγχαρητηρίων στὴ μανούλα τους,
ποὺ τὴν ἀξίωσε ὁ Θεὸς νὰ πάρει τὴ θέση τῆς διευθύντριας στὸ σχολεῖο ποὺ
ὑπηρετοῦσε. Τώρα ἔφθασε ἡ στιγμὴ γιὰ νὰ μάθουν τὰ μικρότερα καὶ νὰ θυμηθοῦν
τὰ μεγαλύτερα παιδιὰ τὴν «ἱστορία γιὰ τὸ διδακτορικό»...
Ἀπὸ τὸ βιβλίο ΜΙΑ ΑΓΚΑΛΙΑ ΓΕΜΑΤΗ ΠΑΙΔΙΑ, ΣΥΛΛΟΓΙΚΟΣ
ΤΟΜΟΣ, ἐκδόσεις Ἔαρ σελ. 188-192.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου