ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΧΛΩΡΑΚΑΣ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟ ΤΗΣ ΧΡΙΣΤΟΥ ΓΕΝΝΗΣΕΩΣ
(19 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2021)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ (ΠΡΟ ΤΗΣ ΧΡΙΣΤΟΥ
ΓΕΝΝΗΣΕΩΣ)
Ἀδελφοί, πίστει παρῴκησεν Ἀβραάμ εἰς τήν γῆν τῆς ἐπαγγελίας
ὡς ἀλλοτρίαν, ἐν σκηναῖς κατοικήσας μετὰ Ἰσαὰκ
καὶ Ἰακὼβ
τῶν συγκληρονόμων τῆς ἐπαγγελίας
τῆς αὐτῆς· ἐξεδέχετο
γὰρ τὴν τοὺς θεμελίους ἔχουσαν
πόλιν, ἧς τεχνίτης καὶ δημιουργὸς ὁ Θεός. Καὶ τί ἔτι λέγω; ἐπιλείψει
γὰρ με διηγούμενον ὁ χρόνος περὶ Γεδεών, Βαράκ,
Σαμψών, Ἰεφθάε, Δαυῒδ τε καὶ Σαμουὴλ καὶ τῶν προφητῶν, οἳ διὰ πίστεως κατηγωνίσαντο
βασιλείας, εἰργάσαντο δικαιοσύνην, ἐπέτυχον
ἐπαγγελιῶν, ἔφραξαν στόματα λεόντων, ἔσβεσαν
δύναμιν πυρός,
ἔφυγον στόματα μαχαίρας, ἐνεδυναμώθησαν ἀπὸ ἀσθενείας, ἐγενήθησαν
ἰσχυροὶ ἐν πολέμῳ, παρεμβολὰς ἔκλιναν ἀλλοτρίων· ἔλαβον
γυναῖκες ἐξ ἀναστάσεως
τοὺς νεκροὺς αὐτῶν· ἄλλοι
δὲ ἐτυμπανίσθησαν, οὐ προσδεξάμενοι τὴν ἀπολύτρωσιν, ἵνα κρείττονος ἀναστάσεως
τύχωσιν· ἕτεροι
δὲ ἐμπαιγμῶν
καὶ μαστίγων πεῖραν ἔλαβον, ἔτι δὲ δεσμῶν καὶ φυλακῆς· ἐλιθάσθησαν, ἐπρίσθησαν, ἐπειράσθησαν, ἐν φόνῳ μαχαίρας ἀπέθανον, περιῆλθον ἐν μηλωταῖς, ἐν αἰγείοις δέρμασιν, ὑστερούμενοι, θλιβόμενοι, κακουχούμενοι,
ὧν οὐκ ἦν ἄξιος ὁ κόσμος, ἐν ἐρημίαις
πλανώμενοι
καὶ ὄρεσι καὶ σπηλαίοις καὶ ταῖς ὀπαῖς
τῆς γῆς. Καὶ οὗτοι πάντες μαρτυρηθέντες
διὰ τῆς πίστεως οὐκ ἐκομίσαντο τὴν ἐπαγγελίαν, τοῦ Θεοῦ περὶ ἡμῶν
κρεῖττόν τι
προβλεψαμένου, ἵνα μὴ χωρὶς ἡμῶν
τελειωθῶσι.
(Ἑβρ. ια΄[11] 9-10, 32- 40)
ΑΤΕΝΙΖΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΟΥΡΑΝΙΑ ΠΟΛΗ
ΛΟΓΟΣ ΣΤΟ: «Ἐξεδέχετο τὴν τοὺς θεμελίους ἔχουσαν πόλιν, ἧς τεχνίτης
καὶ δημιουργὸς ὁ Θεὸς»
Ἡ Κυριακὴ πρὸ τῶν Χριστουγέννων
μᾶς φέρνει ἤδη σὲ ἀπόσταση ἀναπνοῆς ἀπὸ τὴ μεγάλη ἑορτὴ τῆς Γεννήσεως
τοῦ Κυρίου μας.
Μέσα σ᾿ αὐτὴν τὴν ἀτμόσφαιρα
μᾶς εἰσάγει καὶ τὸ Ἀποστολικό μας ἀνάγνωσμα, καθὼς προβάλλει ἐνώπιό
μας τὶς μεγάλες μορφὲς τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, ποὺ προετοίμασαν τὸν
ἐρχομὸ τοῦ Κυρίου. Ἀνάμεσά τους βέβαια ξεχωρίζει ὁ μέγας Πατριάρχης
Ἀβραάμ.
Ὁ Ἀβραάμ! Ὁ Πατριάρχης μὲ
τὴ μεγάλη πίστη, ποὺ ἀκόμα καὶ στὴ Γῆ τῆς Ἐπαγγελίας, στὸν τόπο δηλαδὴ
ποὺ τοῦ ὑποσχέθηκε γιὰ δικό του ὁ Θεός, ἔμενε σὰν ξένος καὶ κατοικοῦσε
σὲ σκηνές. Γιατί; Διότι, λέγει τὸ ἀνάγνωσμά μας, εἶχε τὰ μάτια τῆς ψυχῆς
του στραμμένα πρὸς τὴν Οὐράνια Πόλη, τὴ Βασιλεία τοῦ Θεοῦ. Ἐκεῖ, ποὺ
μὲ τὸ παράδειγμά του κατευθύνει καὶ ὅλους ἐμᾶς!
Ἂς δοῦμε ὅμως: Ποῦ ἔχουμε συνήθως ἐμεῖς σήμερα στραμμένα
τὰ μάτια μας καὶ πῶς θὰ ἐπιτύχουμε νὰ τὰ στρέψουμε πρὸς αὐτὴν τὴν Οὐράνια
καὶ ἀσάλευτη Πόλη τοῦ Θεοῦ.
1. ΞΕΧΑΣΜΕΝΟΙ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΟΥΤΟ
Τὸ ποῦ ἔχουμε στραμμένα τὰ
μάτια μας δὲν εἶναι δύσκολο νὰ τὸ διαπιστώσουμε, ἂν καθρεφτίσουμε
τὸν ἑαυτό μας ἐπάνω στὴ ζωὴ τοῦ ἁγίου Ἀβραάμ.
Ὁ μέγας Πατριάρχης ἔζησε,
ὡς γνωστό, περίπου 2.000 χρόνια πρὸ Χριστοῦ, σὲ μία ἐποχή, ποὺ οἱ ἄνθρωποι
ἦσαν στὴν ἄγνοια καὶ ὁ ἴδιος ὁ Ἀβραὰμ ἐλάχιστα πράγματα γνώριζε
γιὰ τὴν Οὐράνια Βασιλεία τοῦ Θεοῦ. Ἑπομένως θὰ ἦταν φυσικὸ νὰ στρέψει
καὶ αὐτὸς τὴν προσοχή του σὲ γήινες ὑποθέσεις καί, ἐφ᾿ ὅσον ὁ Θεὸς ὑποσχέθηκε
νὰ χαρίσει στον ἴδιο καὶ τοὺς ἀπογόνους του τὴν περιοχὴ τῆς Χαναάν,
θὰ περιμέναμε νὰ τὸν δοῦμε νὰ φτιάχνει ἐκεῖ σπίτια μεγάλα, γιὰ νὰ τὰ
ἀφήσει στὰ παιδιά του – δεδομένου μάλιστα ὅτι ἦταν πλούσιος.
Ὅμως ὁ εὐλογημένος αὐτὸς
ἄνθρωπος τοῦ Θεοῦ δὲν ἔκτισε οὔτε ἕνα μικρὸ σπιτάκι, παρὰ πέρασε ὅλη
τὴ ζωή του μέσα σὲ σκηνές. Σὲ σκηνές! Γιὰ νὰ μὴ κολλήσει ἡ καρδιά του
στὴ γῆ, γιὰ νὰ μὴ ξεχασθεῖ στὸν μάταιο τοῦτο κόσμο, γιὰ νὰ μὴ λησμονήσει
ὅτι εἶναι περαστικὸς καὶ διαβάτης σ᾿ αὐτὴ τὴ ζωὴ καὶ ὅτι ἡ ἀληθινὴ
πατρίδα του εἶναι ὁ Οὐρανός.
Ἐκεῖνος 2.000 χρόνια πρὸ
Χριστοῦ. Ἐμεῖς 2.000 χρόνια μετὰ Χριστόν. Ἐκεῖνος σὲ σκηνές, μὲ τὴν καρδιά
του στὸν Οὐρανό! Ἐμεῖς;
Ἐμεῖς, ἢ μᾶλλον ἀρκετοὶ ἀπὸ
ἐμᾶς – διότι ὑπάρχουν καὶ ἐξαιρέσεις – εἴμαστε ἀξιολύπητοι. Οἱ
μεθυσμένοι συχνὰ γυρίζουν στοὺς δρόμους καὶ δὲν θυμοῦνται οὔτε τὸ σπίτι
τους, γι᾿ αὐτὸ καὶ κοιμοῦνται ὅπου τύχει. Καὶ κάποιοι ἀπὸ ἐμᾶς δυστυχῶς
τοὺς μοιάζουμε! Γυρνᾶμε καὶ μεῖς στοὺς δρόμους! Καὶ ἔχουμε φτάσει οὔτε
νὰ ξεύρουμε ποῦ πᾶμε, οὔτε τὸ οὐράνιο σπίτι μας νὰ θυμόμαστε, νὰ ξεχωάμε
καὶ τὴν γλυκειὰ οἰκογένειά μας στὸ Παλάτι τοῦ Πατέρα μας.
Μεθυσμένοι! Ἀπὸ τὶς πρόσκαιρες
ἀπολαύσεις τοῦ κόσμου. Ἀπὸ τὸ χρῆμα, ποὺ χάνεται, τὴ δόξα, ποὺ μαραίνεται,
τὶς ἡδονές, ποὺ φεύγουν. Γεμάτοι ἀπὸ τὸ περίφημο ἄγχος τῆς ἐποχῆς
μας τρέχουμε διαρκῶς, ἄλλοι στὶς ἀτέλειωτες δουλειές μας, ἄλλοι στὶς
«σπουδαῖες»(!) σπουδές μας, ὅλοι στὶς τόσες καὶ τόσο πολὺ «ἀναγκαῖες»(!)
ὑποχρεώσεις μας.
Μεθυσμένοι! Μὲ τὰ μάτια
στραμμένα στὴ γῆ, στὰ προβλήματά μας, στὶς ὑποθέσεις, στὶς διασκεδάσεις,
στὸν τουρισμό μας. Μὲ τὸ ἐνδιαφέρον μας ὅλο στὸν κόσμο τοῦτο. Σὰν νά
᾿χουμε φτάσει στὸ Ὁμηρικὸ νησὶ τῶν Λωτοφάγων. Ἐκεῖ, ποὺ ἔτρωγαν οἱ
ταξιδιῶτες τοὺς λωτοὺς καὶ λησμονοῦσαν τὴν πατρίδα.
2.000 χρόνια μετὰ Χριστὸν
καὶ νὰ μὴ ξεύρουμε ποῦ πᾶμε σὰν μεθυσμένοι λωτοφάγοι! Νὰ κινδυνεύουμε,
ἂν ἀναχωρήσουμε ξαφνικά, νὰ μείνουμε ἔξω του Νυμφῶνος. Τί πᾶμε νὰ
πάθουμε! Τί θά ᾿πρεπε λοιπὸν νὰ κάνουμε;
2. ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΙΔΑ
–Ὥρα εἶναι νὰ μᾶς πεῖς πὼς
πρέπει νὰ ζοῦμε σὲ σκηνὲς σὰν τοὺς τσιγγάνους ἴσως ἑτοιμάζονται νὰ ψιθυρίσουν
μερικοί.
Σὲ σκηνές! Ποιὸς θὰ τολμοῦσε
νὰ πεῖ: Σήμερα μάλιστα, στὴν ἐποχὴ τῆς ἠλεκτρονικῆς τεχνολογίας ὅπου
χαϊδεύει κουμπιὰ καὶ πλένονται ὡς καὶ τὰ πιάτα μοναχά τους. Λοιπόν,
δὲν εἶναι γιὰ τὰ μέτρα μας τὸ ἐπίπεδο τοῦ Ἀβραὰμ καὶ τῶν ἁγίων, τῶν ἀσκητῶν.
Καὶ τοῦ Κυρίου μας πρωτίστως, ὁ Ὁποῖος δὲν εἶχε ποῦ νὰ ἀκουμπήσει τὸ
κεφάλι Του: «ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου οὐκ
ἔχει ποῦ τὴν Κεφαλὴν κλίνῃ» (Ματθ. η΄[8] 20).
Ναί, δὲν εἶναι αὐτὰ γιὰ τὰ
μέτρα μας. Ἀλλὰ δὲν θὰ ᾿πρεπε τουλάχιστον νὰ προσγειωθοῦμε καὶ ἐμεῖς
λιγάκι, νὰ μὴ πετᾶμε στὰ σύννεφα; Δηλαδή;
Πρωτίστως νὰ συνειδητοποιήσουμε
πὼς ἐδῶ εἴμαστε ἐξόριστοι, δὲν εἶναι ἐδῶ ἡ Πατρίδα μας. Ἡ Πατρίδα
μας, τὸ σπίτι τὸ πατρικό μας εἶναι ΕΚΕΙ, πέρα ἀπὸ τὸν κόσμο τοῦτο. Ἐδῶ
εἴμαστε στὸν δρόμο, σὲ ξενοδοχεῖο, περαστικοὶ καὶ διαβάτες. 70,
80, 100 χρόνια τὸ πολὺ καὶ τελειώσαμε. Ἔπειτα... ἡ μόνιμη κατοικία.
Παράδεισος ἢ Κόλαση! Λοιπόν, τί κυνηγᾶμε τοὺς καπνούς,
τὸν κουρνιαχτό. ποὺ τὰ σκορπίζει ὁ θάνατος; Ἂς ξεκολλήσουμε ἀπὸ αὐτά.
Νὰ σηκώσουμε τὰ μάτια μας ψηλά. Νὰ ἀντικρύζουμε ἐκείνη, τὴν αἰώνια
Πόλη, «τὴν τοὺς θεμελίους ἔχoυσαν»,
τῆς ὁποίας ἀρχιτέκτων καὶ κτίστης εἶναι ὁ ἴδιος ὁ Θεός!
Ναί! Καὶ θὰ μᾶς βάλει νὰ κατοικήσουμε
σ᾿ αὐτήν, ἐφ᾿ ὅσο βέβαια τὸ θελήσουμε καὶ ἐμεῖς, καὶ ἀνταποκριθοῦμε.
Καὶ αὐτὸ εἶναι τὸ δεύτερο σημεῖο, ποὺ πρέπει ἐδῶ τώρα νὰ ὑπογραμμίσουμε:
Ἡ ἀνταπόκρισή μας.
Ἐὰν λοιπὸν πράγματι συνειδητοποιήσουμε
τὴν προσωρινότητά μας καὶ τὴ ματαιότητα ὅλων τῶν ἀγαθῶν τοῦ κόσμου
τούτου, δὲν ἀπομένει παρὰ νὰ φροντίσουμε νὰ ἀποκτήσουμε αἰώνια ἀγαθά.
Νὰ χτίσουμε σπίτια στὸν Οὐρανό!
Καὶ γιὰ νὰ μὴ τὸ λέμε αὐτὸ ἁπλῶς
θεωρητικά, ἂς τὸ κάνουμε πρακτικότερο. Χριστούγεννα ἔρχονται! Βέβαια
καὶ θὰ ἐξομολογηθοῦμε καὶ θὰ ἑτοιμαστοῦμε οἱ περισσότεροι νὰ κοινωνήσουμε.
Ἀλλὰ ἂς μὴ λησμονήσουμε ὅτι, ὅπως τότε στὴ Βηθλεέμ, ἔτσι καὶ σήμερα
ὁ Χριστός μας εἶναι ἄστεγος! Δὲν
ἔχει σπίτι νὰ μείνει! Εἶναι ἄστεγος στὰ πρόσωπα τόσων φτωχῶν ἀνθρώπων,
οἱ ὁποῖοι κατοικοῦν σὲ τρῶγλες, σὲ καλύβες, σὲ ἐρείπια. Ἔ! Τὰ ὑπόλοιπα
τὰ καταλαβαίνουμε. Ἂς φροντίσουμε νὰ δώσουμε, ὅσο ὁ καθένας μας
μπορεῖ, κάποιο σπίτι καὶ στὸν ἄστεγο Κύριό μας, στοὺς φτωχοὺς δηλαδὴ
ἀδελφούς Του.
Κάποιο σπίτι στὸν Κύριο!
Δηλαδὴ τὸ δικό μας παλάτι στὴν αἰωνιότητα!
Ὢ ἀδελφοί! Ὢ ἀδελφοί! Τάχα δὲν ἐτράβηξε πολὺ αὐτὴ ἡ ἱστορία; Νὰ θέλουμε
νὰ βροῦμε μόνιμη χαρὰ ἐδῶ στὴν ἐξορία! Σὰν Λωτοφάγοι της ζωῆς!
Φτάνει λοιπόν! Ὅλοι μας νὰ
σηκώσουμε λίγο ψηλὰ τὰ μάτια. Αὐτὸ εἶναι τὸ νόημα τῶν Χριστουγέννων:
«Χριστὸς ἐπὶ γῆς, ὑψώθητε»! Νὰ ὑψωθοῦμε
πάνω ἀπὸ τὴ γῆ. Νὰ στραφοῦμε πρὸς τὸν Οὐρανό. Τὰ μάτια μας νὰ βλέπουν ἐκείνη
ἐκεῖ τὴν μόνιμη Πατρίδα! Καὶ τὰ χείλη μας νὰ τῆς γλυκομιλοῦν μαζὶ μὲ
τὸν ἱερὸ Αὐγουστίνο:
«Ὢ Πατρίδα μας, Πατρίδα ἀσφαλισμένη! Ἀπὸ μακριὰ σὲ βλέπουμε· ἀπὸ
τὴ θάλασσα ἐτούτη σὲ χαιρετᾶμε· ἀπὸ αὐτὴν τὴν κοιλάδα πρὸς ἐσένα ἀναπνέουμε
καὶ προσπαθοῦμε μὲ δάκρυα μήπως ποτὲ μπορέσουμε νὰ φθάσουμε σὲ σένα». Σὲ σένα γλυκειά, παμπόθητη,
πανένδοξη Οὐράνια Πατρίδα!
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ τόμο
τοῦ Περιοδικοῦ «Ο ΣΩΤΗΡ»)
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ (ΠΡΟ ΤΗΣ ΧΡΙΣΤΟΥ ΓΕΝΝΗΣΕΩΣ)
Βίβλος γενέσεως Ἰησοῦ Χριστοῦ, υἱοῦ Δαυῒδ, υἱοῦ Ἀβραάμ. Ἀβραὰμ
ἐγέννησε τὸν Ἰσαάκ, Ἰσαὰκ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἰακώβ, Ἰακὼβ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἰούδαν
καὶ τοὺς ἀδελφοὺς
αὐτοῦ, Ἰούδας
δὲ ἐγέννησε
τὸν Φαρὲς καὶ τὸν Ζαρὰ ἐκ τῆς Θάμαρ, Φαρὲς δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἑσρώμ, Ἑσρὼμ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἀράμ, Ἀρὰμ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἀμιναδάβ, Ἀμιναδὰβ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ναασσών, Ναασσὼν δὲ ἐγέννησε
τὸν Σαλμών, Σαλμὼν δὲ ἐγέννησε
τὸν Βοὸζ ἐκ τῆς Ραχάβ, Βοὸζ δὲ ἐγέννησε
τὸν Ὠβὴδ
ἐκ τῆς Ρούθ, Ὠβὴδ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἰεσσαί, Ἰεσσαὶ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Δαυῒδ τὸν βασιλέα. Δαυῒδ δὲ ἐγέννησε
τὸν Σολομῶντα ἐκ τῆς τοῦ Οὐρίου, Σολομὼν δὲ ἐγέννησε
τὸν Ροβοάμ, Ροβοὰμ δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἀβιά, Ἀβιὰ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἀσά, Ἀσὰ δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἰωσαφάτ, Ἰωσαφὰτ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἰωράμ, Ἰωρὰμ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ὀζίαν, Ὀζίας
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἰωάθαμ, Ἰωάθαμ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἀχαζ, Ἀχαζ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἑζεκίαν, Ἑζεκίας
δὲ ἐγέννησε
τὸν Μανασσῆ, Μανασσῆς δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἀμών, Ἀμὼν
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἰωσίαν, Ἰωσίας
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἰεχονίαν
καὶ τοὺς ἀδελφοὺς
αὐτοῦ ἐπὶ τῆς μετοικεσίας Βαβυλῶνος.
Μετὰ δὲ τὴν μετοικεσίαν Βαβυλῶνος Ἰεχονίας ἐγέννησε τὸν Σαλαθιήλ, Σαλαθιὴλ δὲ ἐγέννησε
τὸν Ζοροβάβελ, Ζοροβάβελ δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἀβιούδ, Ἀβιοὺδ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἐλιακείμ, Ἐλιακεὶμ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἀζώρ, Ἀζὼρ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Σαδώκ, Σαδὼκ δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἀχείμ, Ἀχεὶμ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἐλιούδ, Ἐλιοὺδ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἐλεάζαρ, Ἐλεάζαρ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ματθάν, Ματθὰν δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἰακώβ, Ἰακὼβ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἰωσὴφ
τὸν ἄνδρα
Μαρίας, ἐξ ἧς ἐγεννήθη
Ἰησοῦς ὁ λεγόμενος Χριστός. Πᾶσαι οὖν αἱ γενεαὶ ἀπὸ
Ἀβραὰμ ἕως Δαυῒδ γενεαὶ δεκατέσσαρες, καὶ ἀπὸ Δαυῒδ ἕως τῆς μετοικεσίας Βαβυλῶνος γενεαὶ
δεκατέσσαρες, καὶ ἀπὸ τῆς μετοικεσίας Βαβυλῶνος ἕως τοῦ Χριστοῦ γενεαὶ δεκατέσσαρες.
Τοῦ δὲ Ἰησοῦ Χριστοῦ ἡ γέννησις οὕτως ἦν· μνηστευθείσης τῆς μητρὸς αὐτοῦ Μαρίας τῷ Ἰωσήφ, πρὶν ἢ συνελθεῖν αὐτοὺς εὑρέθη ἐν γαστρὶ ἔχουσα
ἐκ Πνεύματος
ἁγίου. Ἰωσὴφ δὲ ὁ ἀνὴρ
αὐτῆς, δίκαιος
ὢν καὶ μὴ θέλων αὐτὴν παραδειγματίσαι, ἐβουλήθη
λάθρᾳ ἀπολῦσαι
αὐτήν. Ταῦτα
δὲ αὐτοῦ ἐνθυμηθέντος ἰδοὺ ἄγγελος Κυρίου κατ' ὄναρ
ἐφάνη αὐτῷ λέγων· Ἰωσὴφ υἱὸς Δαυῒδ, μὴ φοβηθῇς παραλαβεῖν Μαριὰμ
τὴν γυναῖκά σου, τὸ γὰρ ἐν αὐτῇ γεννηθὲν ἐκ πνεύματός ἐστιν ἁγίου· τέξεται δὲ υἱὸν καὶ καλέσεις τὸ ὄνομα
αὐτοῦ Ἰησοῦν, αὐτὸς γὰρ σώσει τὸν λαὸν αὐτοῦ ἀπὸ τῶν ἁμαρτιῶν
αὐτῶν. Τοῦτο
δὲ ὅλον
γέγονεν ἵνα πληρωθῇ τὸ ῥηθὲν
ὑπὸ τοῦ Κυρίου διὰ τοῦ προφήτου λέγοντος· Ἰδοὺ
ἡ παρθένος ἐν γαστρὶ ἕξει
καὶ τέξεται υἱόν, καὶ καλέσουσι τὸ ὄνομα
αὐτοῦ Ἐμμανουήλ, ὅ ἐστιν
μεθερμηνευόμενον
Μεθ' ἡμῶν ὁ Θεός. Διεγερθεὶς δὲ ὁ Ἰωσὴφ ἀπὸ τοῦ ὕπνου
ἐποίησεν ὡς προσέταξεν αὐτῷ ὁ ἄγγελος Κυρίου καὶ παρέλαβε τὴν γυναῖκα αὐτοῦ, καὶ οὐκ ἐγίνωσκεν
αὐτὴν ἕως οὗ ἔτεκε
τὸν υἱόν αὐτῆς τὸν πρωτότοκον, καὶ ἐκάλεσε
τὸ ὄνομα
αὐτοῦ Ἰησοῦν.
(Ματθ. α΄[1] 1-25)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Γενεαλογικὸς
κατάλογος στὸν ὁποῖο φαίνεται ἀκριβῶς ἀπὸ ποῦ κατάγεται ὁ Ἰησοῦς
Χριστός, ὁ ἀπόγονος τοῦ Δαβίδ, ὁ ὁποῖος πάλι ἦταν ἀπόγονος τοῦ Ἀβραάμ.
Ὁ Ἀβραὰμ γέννησε τὸν Ἰσαάκ, ὁ Ἰσαὰκ γέννησε τὸν Ἰακώβ, ὁ Ἰακὼβ
γέννησε τὸν Ἰούδα καὶ τοὺς ἀδελφούς του, ὁ Ἰούδας γέννησε δίδυμα
παιδιά, τὸν Φαρὲς καὶ τὸν Ζαρὰ ἀπὸ τὴ νύφη του τὴ Θάμαρ, ὁ Φαρὲς γέννησε
τὸν Ἐσρώμ, ὁ Ἐσρώμ γέννησε τὸν Ἀράμ, ὁ Ἀρὰμ γέννησε τὸν Ἀμιναδάβ, ὁ Ἀμιναδὰβ
γέννησε τὸν Ναασσών, ὁ Ναασσών γέννησε τὸν Σαλμών, ὁ Σαλμών γέννησε
τὸν Βοὸζ ἀπὸ τὴ Ραχὰβ τὴν πόρνη, ἡ ὁποία δέχθηκε στὴν Ἱεριχώ τοὺς κατασκόπους
τοῦ Ἰησοῦ τοῦ Ναυῆ καὶ τοὺς φυγάδευσε σώους· ὁ Βοὸζ γέννησε τὸν Ὠβήδ ἀπὸ
τὴ Ρούθ, ἡ ὁποία ὡς προσήλυτη Μωαβίτισσα καταγόταν ἀπὸ ἔθνος πολὺ
μισητὸ στοὺς Ἑβραίους· ὁ Ὠβήδ γέννησε τὸν Ἰεσσαί, ὁ Ἰεσσαί γέννησε τὸν
Δαβὶδ τὸν βασιλιά. Ὁ Δαβὶδ ὁ βασιλιὰς γέννησε τὸν Σολομώντα ἀπὸ τὴ
γυναίκα πού ὑπῆρξε σύζυγος τοῦ Οὐρία, γιὰ νὰ φαίνεται σαφῶς ὄχι μόνο
ἀπὸ τὶς περιπτώσεις τῆς Θάμαρ καὶ τῆς Ραχάβ, ἀλλά καὶ ἀπὸ τὸ ὀλίσθημα
αὐτὸ τοῦ Δαβίδ, ὅτι ἡ ἁμαρτία εἶχε εἰσχωρήσει καὶ σ' αὐτοὺς τοὺς προγόνους
τοῦ Μεσσία. Ὁ Σολομών γέννησε τὸν Ροβοάμ, ὁ Ροβοὰμ γέννησε τὸν Ἀβιά,
ὁ Ἀβιὰ γέννησε τὸν Ἀσά, ὁ Ἀσὰ ἀπέκτησε τρισέγγονο τὸν Ἰωσαφάτ, ὁ
Ἰωσαφάτ γέννησε τὸν Ἰωράμ, ὁ Ἰωράμ ἀπέκτησε τρισέγγονο τὸν Ὀζία, ὁ
Ὀζίας γέννησε τὸν Ἰωάθαμ, ὁ Ἰωάθαμ γέννησε τὸν Ἄχαζ, ὁ Ἄχαζ γέννησε τὸν
Ἐζεκία, ὁ Ἐζεκίας γέννησε τὸν Μανασσῆ, ὁ Μανασσῆς γέννησε τὸν Ἀμών, ὁ
Ἀμών γέννησε τὸν Ἰωσία, ὁ Ἰωσίας γέννησε τὸν Ἰωαχίμ ἢ Ἰεχονία καὶ τοὺς ἀδελφούς
του στὰ χρόνια ἐκεῖνα τῆς αἰχμαλωσίας τῶν Ἰουδαίων στὴ Βαβυλώνα. Ὅταν
λοιπὸν οἱ Ἰουδαῖοι μεταφέρθηκαν ὡς αἰχμάλωτοι στὴ Βαβυλώνα, ὁ
Ἰεχονίας γέννησε ἐκεῖ τὸν Σαλαθιήλ, ὁ Σαλαθιὴλ γέννησε τὸν Ζοροβάβελ,
καὶ τοῦ Ζοροβάβελ ἀπόγονος ὑπῆρξε ὁ Ἀβιούδ. Ὁ Ἀβιοὺδ γέννησε τὸν
Ἐλιακείμ, ὁ Ἐλιακείμ γέννησε τὸν Ἀζώρ, ὁ Ἀζὼρ γέννησε τὸν Σαδώκ, ὁ Σαδὼκ
γέννησε τὸν Ἀχείμ, ὁ Ἀχείμ γέννησε τὸν Ἐλιούδ, ὁ Ἐλιούδ γέννησε τὸν Ἐλεάζαρ,
ὁ Ἐλεάζαρ γέννησε τὸν Ματθάν, ὁ Ματθάν γέννησε τὸν Ἰακώβ, κι ὁ Ἰακὼβ
γέννησε τὸν Ἰωσὴφ τὸν ἀρραβωνιαστικὸ τῆς Μαρίας. Ἀλλά καί ἡ Μαρία
καταγόταν ἀπ' τὸ ἴδιο γένος ἀπὸ τὸ ὁποῖο καταγόταν κι ὁ Ἰωσήφ. Ἀπὸ
τὴ Μαρία αὐτή, ἡ ὁποία ἦταν ἀπόγονος τοῦ Δαβὶδ καὶ τοῦ Ἀβραάμ, γεννήθηκε
ὁ Ἰησοῦς πού ἐπονομάζεται Χριστός. Σύμφωνα λοιπὸν μὲ τὸν παραπάνω
κατάλογο ὅλες οἱ γενιὲς πού ἔζησαν ἀπὸ τὸν Ἀβραὰμ μέχρι τὸν Δαβίδ,
ὅπως ἀριθμοῦνται ἀπό τους συντάκτες τοῦ καταλόγου, εἶναι γενιὲς δεκατέσσερις·
καί οἱ γενιὲς ἀπὸ τὸν Δαβὶδ μέχρι τὴν ἐποχὴ πού οἰ Ἰουδαῖοι μεταφέρθηκαν
ὡς αἰχμάλωτοι στὴ Βαβυλώνα εἶναι γενιὲς δεκατέσσερις· καί οἱ γενιὲς
πού ἔζησαν ἀπὸ τὴν ἐποχὴ πού οἱ Ἰουδαῖοι μεταφέρθηκαν στὴ Βαβυλώνα
μέχρι τὰ χρόνια τοῦ Χριστοῦ εἶναι γενιὲς δεκατέσσερις.
Ἡ γέννηση
τοῦ Ίησοῦ Χριστοῦ ἔγινε μὲ τὸν ἑξῆς ὑπερφυσικὸ
καὶ πρωτοφανῆ τρόπο: Ὅταν δηλαδὴ ἡ μητέρα του Μαρία ἀρραβωνιάσθηκε
μὲ τὸν Ἰωσήφ, προτοῦ συγκατοικήσουν ὡς σύζυγοι, βρέθηκε ἡ Μαρία ἔγκυος
μὲ τὴ δημιουργικὴ ἐπενέργεια τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Κι ὁ Ἰωσὴφ ὁ ἀρραβωνιαστικός
της, ὅταν ἀντιλήφθηκε τὴν ἐγκυμοσύνη, ἐπειδὴ ἦταν ἐνάρετος καὶ ἀγαθὸς
καὶ δὲν ἤθελε νὰ τὴ διαπομπεύσει γιὰ δημόσιο παραδειγματισμό, σκέφθηκε
νὰ τῆς δώσει μυστικὰ διαζύγιο. Ἐνῶ ὅμως σκεπτόταν αὐτά, ἰδού, ἕνας
ἄγγελος τοῦ Κυρίου φάνηκε στὸ ὄνειρό του καὶ τοῦ εἶπε: Ἰωσήφ, ἀπόγονε
τοῦ Δαβίδ, μὴ διστάσεις καὶ μὴ φοβηθεῖς νὰ παραλάβεις στὸ σπίτι σου τὴ
Μαρία τὴ μνηστή σου. Διότι τὸ παιδὶ πού συνέλαβε μέσα της προέρχεται
ἀπὸ τὴ δημιουργικὴ ἐπενέργεια τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Θά γεννήσει γιό,
καὶ σὺ πού ἀπὸ τὸ νόμο τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης ἀναγνωρίζεσαι ὡς προστάτης
καὶ πατέρας του, θὰ τοῦ δώσεις τὸ ὄνομα «Ἰησοῦς», τὸ ὁποῖο σημαίνει
«σωτήρας». Καὶ θὰ τοῦ δώσεις αὐτὸ
τὸ ὄνομα, διότι αὐτὸς θὰ σώσει ἀπὸ τὶς ἁμαρτίες του τὸν νέο Ἰσραήλ,
ὁ ὁποῖος θὰ τὸν πιστέψει ὡς σωτήρα καὶ θὰ γίνει μὲ τὴν πίστη αὐτὴ ὁ πραγματικὸς
λαός του. Μὲ ὅλο αὐτὸ τὸ θαῦμα τῆς ὑπερφυσικῆς συλλήψεως τῆς Παρθένου,
πραγματοποιήθηκε πλήρως καὶ ἐπαληθεύθηκε ἐκεῖνο πού εἶπε ὁ Κύριος
μέσῳ τοῦ προφήτη Ἡσαΐα, ὁ ὁποῖος πρὶν ἀπὸ πολλοὺς αἰῶνες εἶπε: Νά, ἡ παρθένος, πού δὲν γνώρισε ἄνδρα,
θὰ συλλάβει καὶ θὰ γεννήσει υἱό, καὶ ὅσοι θὰ πιστεύουν σ' αὐτὸν θὰ τὸν
ὀνομάσουν Ἐμμανουήλ, ὄνομα ἑβραϊκὸ πού σημαίνει «ὁ Θεὸς εἶναι μαζί μας». Ὅταν
λοιπὸν ὁ Ἰωσὴφ σηκώθηκε ἀπ’ τόν ὑπνο, ἔκανε ὅπως τὸν διέταξε ὁ ἄγγελος
τοῦ Κυρίου. Καὶ παρέλαβε τὴ μνηστή του στὸ σπίτι του καὶ δὲν ἦλθε σὲ
σχέση συζυγικὴ μαζί της ποτέ, ἄρα καὶ ἕως ὅτου γέννησε τὸν πρῶτο
καὶ μονάκριβο υἱό της. Καὶ τότε ὁ Ἰωσὴφ τοῦ ἔδωσε τὸ ὄνομα «Ἰησοῦς».
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου