ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ
ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΧΛΩΡΑΚΑΣ
ΚΥΡΙΑΚΗ
Ι΄ ΛΟΥΚΑ
(5 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2021)
(ΣΑΒΒΑ ΤΟΥ ΗΓΙΑΣΜΕΝΟΥ)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ (ΤΟΥ
ΟΣΙΟΥ ΣΑΒΒΑ)
Ἀδελφοί, ὁ
καρπὸς τοῦ Πνεύματός ἐστιν ἀγάπη, χαρά, εἰρήνη, μακροθυμία, χρηστότης,
ἀγαθωσύνη, πίστις, πρᾳότης, ἐγκράτεια· κατὰ τῶν τοιούτων οὐκ ἔστι
νόμος. Οἱ δὲ τοῦ Χριστοῦ τὴν σάρκα ἐσταύρωσαν σὺν τοῖς παθήμασι καὶ
ταῖς ἐπιθυμίαις. Εἰ ζῶμεν Πνεύματι, Πνεύματι καὶ στοιχῶμεν. Μὴ γινώμεθα
κενόδοξοι, ἀλλήλους προκαλούμενοι, ἀλλήλοις φθονοῦντες. Ἀδελφοί,
ἐὰν καὶ προληφθῇ ἄνθρωπος ἔν τινι παραπτώματι, ὑμεῖς οἱ πνευματικοὶ
καταρτίζετε τὸν τοιοῦτον ἐν πνεύματι πρᾳότητος, σκοπῶν σεαυτόν,
μὴ καὶ σὺ πειρασθῇς. Ἀλλήλων τὰ βάρη βαστάζετε, καὶ οὕτως ἀναπληρώσατε
τὸν νόμον τοῦ Χριστοῦ.
(Γαλ. ε[5] 22 – Ϛ΄[6] 2)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἀδελφοί, ὁ καρπός πού παράγει τό Ἅγιον Πνεῦμα μέ τόν φωτισμό καί τή χάρη
πού χορηγεῖ στίς ψυχές μας, εἶναι ἡ ἀγάπη, ἡ χαρά πού προέρχεται ἀπό
τήν ἀγαθή συνείδηση, ἡ εἰρήνη πού εἶναι ἀχώριστη ἀπ᾿ αὐτήν, ἡ ἀνοχή καί ἡ πλατιά καρδιά στίς ἀδικίες πού μᾶς κάνουν οἱ ἄλλοι, ἡ ἀγαθή διάθεση καί καλοσύνη, ἡ εὐεργετική διάθεση καί συμπεριφορά,
ἡ πίστη καί ἡ ἀξιοπιστία στά λόγια καί τίς ὑποσχέσεις
μας, ἡ πραότητα, ἡ ἐγκράτεια σέ ὁτιδήποτε πονηρό. Ἀπέναντι στούς ἀνθρώπους
πού ἔχουν τίς ἀρετές αὐτές δέν ἰσχύει ὁ νόμος.
Κι ὅσοι ἀνήκουν πραγματικά στόν Χριστό, ἔχουν νεκρώσει
τόν σαρκικό ἄνθρωπο μέ τά πάθη καί τίς ἐπιθυμίες
του. Ἐάν ζοῦμε σύμφωνα μέ τίς ἐμπνεύσεις τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, ἄς συμπεριφερόμαστε καί σύμφωνα μέ τίς προσταγές
τοῦ Ἁγίου Πνεύματος καί ὄχι κινούμενοι
ἀπό ἐλατήρια ἰδιοτέλειας καί ματαιοδοξίας. Ἄς μή γινόμαστε ματαιόδοξοι,
προκαλώντας ὁ ἕνας τόν ἄλλο σέ φιλονικίες καί φθονώντας ὁ ἕνας τόν ἄλλο. Σᾶς κάνω
προσεκτικούς στή ματαιοδοξία καί τό φθόνο, διότι οἱ ἀδυναμίες
τῶν ἀδελφῶν γίνονται ἀφορμή νά ἐκδηλώνει ὁ ἕνας κι ὁ ἄλλος τή φιλαρχία
του. Ὄχι, ἀδελφοί· κι ἐάν ἀπό ἀδυναμία πέσει ἕνας ἄνθρωπος σέ κάποιο
ἁμάρτημα, ἐσεῖς πού εἶστε πνευματικά ἰσχυροί, νά τόν διορθώνετε
καί νά τόν παιδαγωγεῖτε μέ πνεῦμα πραότητος. Ἐσύ μάλιστα πού διορθώνεις
τόν ἄλλο πρόσεχε τόν ἑαυτό σου μήν πέσεις κι ἐσύ σέ πειρασμό· καί θά
συμβεῖ αὐτό εἴτε μέ τό νά παρασυρθεῖς στό ἴδιο ἁμάρτημα, εἴτε μέ τό
νά κυριευθεῖς ἀπό ἀνυπομονησία ἤ ματαιοδοξία καί φιλαρχία,
καί γενικότερα ἀπό ἐγωισμό. Γιά νά προστατεύεστε λοιπόν ἀπό τόν
κίνδυνο νά πέσετε κι ἐσεῖς, νά ὑπομένετε ὁ ἕνας τίς ἐνοχλήσεις τοῦ
ἄλλου, πού ὀφείλονται στά ἐλαττώματα καί τίς ἐλλείψεις του· κι ἔτσι,
μέ τήν ὑπομονετική αὐτή ἀνοχή, ἐκπληρῶστε τελείως τόν νόμο τοῦ
Χριστοῦ, δηλαδή τήν ἐντολή τῆς ἀγάπης. Ἄνθρωπος πού δέν ὑπομένει μέ
ἀγάπη τήν ἀδυναμία τοῦ ἄλλου, δέν συναισθάνεται ὅτι ἔχει κι αὐτός
ἐλαττώματα, ἀλλά ἔχει μεγάλη ἰδέα γιά τόν ἑαυτό του. Ἡ ἰδέα του ὅμως
αὐτή εἶναι ψεύτικη.
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Τῷ καιρῷ
ἐκείνῳ ἦν ὁ Ἰησοῦς διδάσκων ἐν μιᾷ
τῶν συναγωγῶν ἐν τοῖς σάββασι. καὶ ἰδοὺ γυνὴ ἦν πνεῦμα ἔχουσα ἀσθενείας
ἔτη δέκα καὶ ὀκτώ, καὶ ἦν συγκύπτουσα καὶ μὴ δυναμένη ἀνακύψαι εἰς
τὸ παντελές. ἰδὼν δὲ αὐτὴν ὁ Ἰησοῦς προσεφώνησε καὶ εἶπεν αὐτῇ·
Γύναι, ἀπολέλυσαι τῆς ἀσθενείας σου· καὶ ἐπέθηκεν αὐτῇ τὰς χεῖρας·
καὶ παραχρῆμα ἀνωρθώθη καὶ ἐδόξαζε τὸν Θεόν. ἀποκριθεὶς δὲ ὁ ἀρχισυνάγωγος,
ἀγανακτῶν ὅτι τῷ σαββάτῳ ἐθεράπευσεν ὁ Ἰησοῦς, ἔλεγε τῷ ὄχλῳ· Ἓξ
ἡμέραι εἰσὶν ἐν αἷς δεῖ ἐργάζεσθαι· ἐν ταύταις οὖν ἐρχόμενοι θεραπεύεσθε,
καὶ μὴ τῇ ἡμέρᾳ τοῦ σαββάτου. ἀπεκρίθη οὖν αὐτῷ ὁ Κύριος καὶ εἶπεν· Ὑποκριτά·
ἕκαστος ὑμῶν τῷ σαββάτῳ οὐ λύει τὸν βοῦν αὐτοῦ ἢ τὸν ὄνον ἀπὸ τῆς φάτνης
καὶ ἀπαγαγὼν ποτίζει; ταύτην δὲ, θυγατέρα Ἀβραὰμ οὖσαν, ἣν ἔδησεν
ὁ σατανᾶς ἰδοὺ δέκα καὶ ὀκτὼ ἔτη, οὐκ ἔδει λυθῆναι ἀπὸ τοῦ δεσμοῦ τούτου
τῇ ἡμέρᾳ τοῦ σαββάτου; καὶ ταῦτα λέγοντος αὐτοῦ κατῃσχύνοντο πάντες
οἱ ἀντικείμενοι αὐτῷ, καὶ πᾶς ὁ ὄχλος ἔχαιρεν ἐπὶ πᾶσι τοῖς ἐνδόξοις
τοῖς γινομένοις ὑπ' αὐτοῦ.
(Λουκ. ιγ΄[13] 10 – 17)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἐκεῖνο τόν καιρό ὁ Ἰησοῦς ἕνα Σάββατο δίδασκε σὲ μία συναγωγή.
Ἐκεῖ βρισκόταν καὶ μία γυναίκα πού ὑπέφερε δέκα
ὀκτὼ χρόνια ἀπὸ μιὰ ἀσθένεια ἐξαιτίας κάποιου πονηροῦ πνεύματος.
Καὶ γι' αὐτὸ ἦταν σκυμμένη διαρκῶς μὲ κυρτωμένο τὸ σῶμα της καὶ δὲν
μποροῦσε καθόλου νὰ σηκώσει ὄρθιο τὸ κεφάλι της. Ὅταν λοιπὸν τὴν εἶδε
ὁ Ἰησοῦς, τῆς φώναξε καὶ τῆς εἶπε: Γυναίκα, εἶσαι λυμένη καὶ ἐλευθερωμένη
ἀπὸ τὴν ἀρρώστια σου. Κι ἔβαλε πάνω της τὰ χέρια του. Τὴν ἴδια στιγμὴ
ἐκείνη ἐπανέκτησε τὴν ὄρθια στάση τοῦ σώματός της καὶ δόξαζε τὸν Θεὸ
γιὰ τὴ θεραπεία της. Τότε ὁ ἀρχισυνάγωγος, γεμάτος ἀγανάκτηση
πού ὁ Ἰησοῦς ἔκανε τὴ θεραπεία αὐτή μέρα Σάββατο, στράφηκε στὸ πλῆθος
τοῦ λαοῦ κι ἔλεγε: Ἕξι ἡμέρες ἔχουμε στὴ διάθεσή μας νὰ ἐργαζόμαστε,
καὶ μόνο μέσα σ' αὐτὲς δικαιούμαστε καὶ πρέπει νὰ τὸ κάνουμε αὐτό.
Τίς ἐργάσιμες αὐτὲς ἡμέρες λοιπὸν νὰ ἔρχεστε καὶ νὰ θεραπεύεσθε, καὶ
ὄχι τὴν ἡμέρα τοῦ Σαββάτου. Τότε λοιπὸν ὁ Κύριος τοῦ ἀπάντησε: Ὑποκριτή,
κάτω ἀπὸ τὸ πρόσχημα τοῦ σεβασμοῦ τῆς ἀργίας τοῦ Σαββάτου κρύβεις
φθόνο καὶ μοχθηρία. Ὁ καθένας σας τὴν ἡμέρα τοῦ Σαββάτου δὲν λύνει τὸ
βόδι του ἢ τό γαϊδούρι ἀπὸ τὸ παχνὶ καὶ δὲν τὸ πηγαίνει νὰ τὸ ποτίσει;
Καὶ τὸ κάνει αὐτὸ χωρὶς νὰ θεωρεῖται παραβάτης τῆς ἐντολῆς τῆς ἀργίας
τοῦ Σαββάτου, σύμφωνα μὲ τὴν ἑρμηνεία τῆς ἐντολῆς αὐτῆς πού εἶναι ἀναγνωρισμένη
ἀπὸ τὴν παράδοση. Αὐτὴ ὅμως, πού εἶναι κόρη καὶ ἀπόγονος τοῦ Ἀβραὰμ
καὶ τὴν ἔδεσε ὁ σατανᾶς μὲ τέτοια ἀρρώστια, ὤστε νὰ μὴν μπορεῖ νὰ σηκωθεῖ
ὄρθια δεκαοκτὼ ὁλόκληρα χρόνια, δὲν ἦταν σωστὸ καὶ ἐπιβεβλημένο
νὰ λυθεῖ ἀπό τὰ μακροχρόνια αὐτὰ καὶ ὀδυνηρὰ δεσμὰ της τὴν ἡμέρα τοῦ
Σαββάτου; Κι ἐνῶ τὰ ἔλεγε αὐτὰ ὁ Ἰησοῦς, ντροπιάζονταν ὅλοι οἱ ἀντίθετοί
του. Κι ὅλος ὁ λαὸς χαιρόταν γιὰ ὅλα τὰ λαμπρὰ καὶ θαυμαστὰ ἔργα πού
διαρκῶς ἔκανε ὁ Ἰησοῦς.
ΒΙΟΣ
ΑΓΙΟΥ ΣΑΒΒΑ ΤΟΥ ΗΓΙΑΣΜΕΝΟΥ
Ψυχὴν ὄπισθέν του Θεοῦ κολλῶν πάλαι,
Ἔμπροσθεν αὐτοῦ νῦν παρίσταται Σάββας.
Θεσπεσίοιο πόλου πέμπτη Σάββας ἐντὸς ἐσήχθη.
Ὁ Ἅγιος Σάββας
καταγόταν ἀπὸ τὸ χωριὸ Μουταλάσκη τῆς Καππαδοκίας καὶ ἦταν γιὸς εὐσεβῶν
γονέων, τοῦ Ἰωάννη καὶ τῆς Σοφίας .
Ἀπὸ πολὺ νωρὶς
γνώρισε τὶς θεῖες βουλὲς καὶ ἀποφάσισε νὰ ἀφιερωθεῖ στὸν μοναστικὸ
βίο. Εἶχε τόση πίστη ποὺ κάποτε μπῆκε σὲ ἕνα κλίβανο πυρὸς ἀπὸ τὸν
ὁποῖο βγῆκε ἀβλαβὴς μὲ τὴ βοήθεια τοῦ Θεοῦ.
Ὅταν ἦταν δεκαοχτὼ
ἐτῶν ἔφυγε ἀπὸ τὸ μοναστήρι τῶν Φλαβιανῶν καὶ πῆγε στὰ Ἱεροσόλυμα.
Ἀπὸ ἐκεῖ κατευθύνθηκε πρὸς τὴν ἔρημο τῆς Ἀνατολῆς γιὰ νὰ συναντήσει
τὸν Μέγα Εὐθύμιο. Ὁ Εὐθύμιος τὸν ἔστειλε σὲ ἕνα κοινόβιο, τὸ ὁποῖο
διηύθυνε ὁ ὅσιος Θεόκτιστος
Ὁ Ἅγιος Σάββας
κατὰ τὴν παραμονή του στὸ κοινόβιο ἔλαμψε λόγω τοῦ χαρακτήρα του
καὶ τῶν ἀρετῶν του. Μάλιστα ἦταν τόσο σοβαρὸς καὶ ἠθικὸς – παρὰ τὸ
νεαρόν της ἡλικίας – ποὺ προσαγορεύτηκε «Παιδαριογέροντας» ἀπὸ
τὸν Μέγα Εὐθύμιο.
Ὁ Ἅγιος Σάββας
ὅσο μεγάλωνε τροφοδοτοῦσε ὅλο καὶ περισσότερο τὸ πνεῦμα του, γι'
αὐτὸ καὶ τιμήθηκε μὲ τὸ χάρισμα τῆς θαυματουργίας. Τὸ χάρισμα αὐτὸ
τὸ ἐπιστράτευσε στὴν ὑπηρεσία τῶν φτωχῶν καὶ τῶν ἀσθενῶν καὶ ἔτσι ἐπιτέλεσε
σημαντικότατα ἔργα.
Γιὰ τὴν ἁγιότητα
τῆς ζωῆς του καὶ γιὰ τὴ μεγάλη του φήμη, εἶχε σταλεῖ ἀπὸ τὸν Πατριάρχη
Ἱεροσολύμων δύο φορὲς πρεσβευτὴς στὴν Κωνσταντινούπολη, πρὸς τὸν
βασιλιὰ Ἀναστάσιο καὶ ἔπειτα πρὸς τὸν Ἰουστινιανό.
Σὲ ἡλικία ἐνενήντα
τεσσάρων ἐτῶν, τὸ 534 μ.Χ., ἀνῆλθε πρὸς Κύριον ἐν εἰρήνῃ.
Τὸ 584 μ.Χ.,
τὸ Λείψανο τοῦ Ἁγίου Σάββα ἀνακομίσθηκε ἀδιάφθορο ὅταν ἀνοίχθηκε
ὁ τάφος του γιὰ νὰ ἐνταφιαστεῖ ὁ Ἡγούμενος Κασσιανός. Ἀρχικὰ διαφυλάχθηκε
στὴ Μονή του καὶ στὴ συνέχεια μεταφέρθηκε στὴν Κωνσταντινούπολη, κατὰ
τὴν περίοδο τῶν Ἀραβικῶν ἐπιδρομῶν.
Γιὰ τὸν χρόνο
ἄφιξής του στὴ Βενετία ἐπικρατοῦν δύο παραδόσεις. Σύμφωνα μὲ τὴν
πρώτη τὸ Λείψανο εἶχε μεταφερθεῖ στὴν Κωνσταντινούπολη, ἀπ᾿ ὅπου
τὸ 1026 μ.Χ. τὸ ἔκλεψε ὁ Βενετὸς εὐγενὴς Πέτρος Centranico (ἔπειτα Δόγης,
1026 – 1031 μ.Χ.), ἐπὶ τῶν ἡμερῶν τοῦ Δόγη Tribunio Menio (982 – 1026
μ.Χ.), τὸ μετέφερε στὴ Βενετία καὶ τὸ κατέθεσε στὸν Ναὸ τοῦ Ἁγίου
Ἀντωνίνου.
Κατὰ τὴν δεύτερη
παράδοση τὸ Λείψανο δὲν μεταφέρθηκε ποτὲ στὴν Κωνσταντινούπολη,
ἀλλὰ διαφυλάχθηκε στὸν Ἅγιο Ἰωάννη τῆς Ἄκρας, ἀπ᾿ ὅπου μεταφέρθηκε
ἀπὸ τοὺς Γενουάτες στὴν ἀνταγωνίστρια τῆς Βενετίας πόλη τους. Τὸ
1257 μ.Χ. οἱ Βενετοὶ πέτυχαν νὰ μεταφέρουν τὸ Λείψανο στὴ Βενετία.
Ἡ παρουσία
τοῦ Λειψάνου τοῦ Ἁγίου Σάββα στὴ Βενετία ἐπιβεβαιώνεται ἀπὸ τὴν
σχετικὴ ὁμολογία τοῦ Σαββαΐτου Μοναχοῦ Σωφρονίου στὸν Μητροπολίτη
Ρωσίας Ἅγιο Μακάριο, τὸ 1547 μ.Χ.
Τὸ 1965 μ.Χ.,
μετὰ ἀπὸ ἐνέργειες τοῦ Πατριάρχου Βενεδίκτου, ἡ ρωμαιοκαθολικὴ
Ἐκκλησία ἐπέστρεψε τὸ Λείψανο στὸ Πατριαρχεῖο Ἱεροσολύμων καὶ
φυλάσσεται ἔκτοτε στὴ Μονή του.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου