ΚΑΤΑΝΟΩΝΤΑΣ ΤΗ ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ – ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΙ
(Χρυσόστομου Ρουσῆ, γραμματέα τῆς ἐκκλησιαστικῆς
ἐπιτροπῆς Ἀποστόλων Παύλου καὶ Βαρνάβα (1976-2018),)
Ἡ Θεία Λειτουργία
ἀποτελεῖ τὸ κέντρο τῆς ὀρθόδοξης λατρείας. Εἶναι τὸ μεγαλύτερο
μυστήριο τῆς Ἐκκλησίας μας, «τὸ μυστήριο
τῆς παρουσίας τοῦ Χριστοῦ ἀνάμεσά μας». Καθετί ποὺ ὑπάρχει ἢ
συμβαίνει στὸν Ἱερὸ Ναὸ καὶ στὴ Θεία Λατρεία ἔχει τὴ σημασία καὶ τὸν
συμβολισμό του, γιὰ νὰ μᾶς ὑπενθυμίζει γεγονότα τῆς ζωῆς τοῦ Κυρίου
μας.
Τὸ ἄναμμα τοῦ
κεριοῦ στὴν ἐκκλησία ἀποτελεῖ μία «σημαντικὴ κίνηση τοῦ ἀνθρώπου στὴν ἀναζήτηση τοῦ θείου καὶ
στὴν ἐπικοινωνία μὲ τὸν Θεό». (Νικοπόλεως καὶ Πρεβέζης Χρυσόστομος).
«Συμβολίζει τὴν ἀγάπη καὶ τὴν εἰρήνη ποὺ πρέπει νὰ χαρακτηρίζουν κάθε
χριστιανό, ἐπειδὴ τὸ κερὶ παρηγορεῖ τὸν ἄνθρωπο μὲ τὸ φῶς του μέσα στὸ
σκοτάδι». (Συμεὼν Θεσσαλονίκης)
Ἡ τιμητικὴ
προσκύνηση τῶν ἱερῶν εἰκόνων μᾶς ἁγιάζει καὶ μᾶς φέρνει «σὲ ἄμεση σχέση μὲ τὴν χάρη καὶ τὴν ὑπόσταση
τοῦ εἰκονιζομένου προσώπου, ἀφοῦ καὶ ἡ ὕλη ἁγιάζεται μέσα στὴν Ἐκκλησία».
(Ἱερὰ Σύνοδος τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, 16.01.2003). Ἡ Ἐκκλησία μας
μὲ τὴν ἀναστήλωση τῶν εἰκόνων (843 μ.Χ.) νομοθέτησε τὴν προσκύνηση
τῶν Ἱερῶν Εἰκόνων, «θεολογώντας ὅτι
ἡ τιμὴ μεταβαίνει στὸ εἰκονιζόμενο πρόσωπο».
Ἡ Μικρὴ Εἴσοδος
τοῦ Εὐαγγελίου συμβολίζει τὴν ἔναρξη τῆς δημόσιας ζωῆς καὶ δράσης
τοῦ Χριστοῦ: Ὅταν βαπτίστηκε στὸν Ἰορδάνη ἀπὸ τὸν Ἅγιο Ἰωάννη τὸν Πρόδρομο,
ὁ Χριστὸς ἄρχισε νὰ διδάσκει τὸν Λόγο τοῦ Θεοῦ. Εἶναι μία μικρὴ «λιτανεία» στὴν ἀρχὴ σχεδὸν τῆς Θ. Λειτουργίας.
Ὁ ἱερέας βγάζει τὸ Εὐαγγέλιο ἀπὸ τὴν πλαϊνὴ πύλη τοῦ Ἱεροῦ, κρατώντάς
το μπροστὰ ἀπὸ τὸ πρόσωπό του – δείχνοντας
ἔτσι ὅτι περνάει ἀνάμεσά μας ὁ Κύριος ποὺ σὲ λίγο θὰ μᾶς διδάξει – προχωρεῖ μπροστὰ ἀπὸ τὴν εἰκόνα τοῦ
Χριστοῦ καὶ ἀναφωνεῖ: «Σοφία! Ὀρθοί!».
(ἡ Σοφία τοῦ Θεοῦ φανερώθηκε στὸν κόσμο μὲ τὸ κήρυγμα τοῦ Εὐαγγελίου.
Μὲ τὸ «Ὀρθοί» μᾶς καλεῖ νὰ σταθοῦμε
εὐλαβικὰ ὄρθιοι) Ν.Β. Ἡ λαμπάδα,
ποὺ προχωρᾶ μπροστὰ ἀπὸ τὸ Εὐαγγέλιο, συμβολίζει τὸν ἅγιο Ἰωάννη τὸν
Πρόδρομο, ποὺ μὲ τὸ κήρυγμά του προετοίμασε τὸν κόσμο γιὰ νὰ δεχτεῖ τὸν
Χριστό. (https://ieramonopatia.gr)
Τὰ Ἱερὰ Ἀναγνώσματα:
Ὁ Ἀπόστολος, ἕνα ἀπόσπασμα
ἀπὸ τὶς ἐπιστολὲς ποὺ ἔγραψαν οἱ Ἀπόστολοι σὲ διάφορες Ἐκκλησίες
ἢ κάποια ἄλλα πρόσωπα, ἢ ἀπὸ τὶς Πράξεις
τῶν Ἀποστόλων, συμβολίζει τὸ κήρυγμα τῶν ἀποστόλων σὲ
ὅλη τὴ γῆ. Ὅταν τελειώσει ὁ Ἀπόστολος, ὁ Ἱερέας ἐμφανίζεται στὴν
Ὡραία Πύλη μὲ τὸ Εὐαγγέλιο: «Σοφία.
Ὀρθοί! ἀκούσωμεν τοῦ ἁγίου Εὐαγγελίου. Εἰρήνη πᾶσι.» (= νὰ
ἔχουμε σοφία (γιὰ νὰ καταλάβουμε) καὶ ν᾿ ἀκούσουμε ὄρθιοι τὸ ἅγιο
Εὐαγγέλιο). Τὸ Εὐαγγέλιο συμβολίζει
τὴν παρουσία τοῦ Θεοῦ ἀνάμεσά μας.
Περιέχει ἀποσπάσματα ἀπὸ τὰ τέσσερα εὐαγγέλια, τὰ βιβλία στὰ ὁποῖα
οἱ τέσσερις Εὐαγγελιστὲς (Ματθαῖος, Μάρκος, Λουκᾶς, Ἰωάννης) κατέγραψαν
τὴ ζωὴ καὶ τὴ διδασκαλία τοῦ Χριστοῦ. Τὸ Εὐαγγέλιο εἶναι πάντοτε πάνω
στὴν Ἁγία Τράπεζα.(https://ieramonopatia.gr)
Ὁ Χερουβικὸς
Ὕμνος: Ψάλλεται σὲ ἀργὸ μέλος πρὶν ἀπὸ τὴ Μεγάλη Εἴσοδο: «Οἱ τὰ Χερουβὶμ μυστικῶς εἰκονίζοντες
καὶ τῇ ζωοποιῷ Τριάδι τὸν τρισάγιον ὕμνον προσάδοντες, πᾶσαν τὴν βιοτικὴν
ἀποθώμεθα μέριμναν, ὥς τὸν βασιλέα τῶν ὅλων ὑποδεξόμενοι, ταῖς ἀγγελικαῖς
ἀοράτως δορυφορούμενον τάξεσιν. Ἀλληλούϊα». (= Ἐμεῖς ποὺ μυστικὰ
εἰκονίζουμε τὰ Χερουβεὶμ καὶ ψάλλουμε στὴ ζωοποιὸ Τριάδα τὸν τρισάγιο
ὕμνο, ἂς ἀφήσουμε κάθε βιοτικὴ μέριμνα, γιὰ νὰ ὑποδεχθοῦμε τὸν Βασιλιὰ
τῶν ὅλων, ποὺ ἀόρατα συνοδεύεται ἀπὸ τὰ ἀγγελικὰ τάγματα. Αἰνεῖτε
τὸν Θεὸ) (Βῆμα Ὀρθοδοξίας)
Ἡ Μεγάλη Εἴσοδος
συμβολίζει τὴν πορεία τοῦ Χριστοῦ πρὸς τὴν Ἱερουσαλήμ, ὅπου ἔπρεπε
νὰ θυσιαστεῖ. Ὁ Ἱερέας παίρνει ἀπὸ τὴν Πρόθεση τὰ «δῶρα ποὺ θὰ θυσιαστοῦν» καὶ κρατώντας τα στὸ ὕψος τῆς κεφαλῆς
του, συνοδευόμενος ἀπὸ τὰ ἑξαπτέρυγα, τὸν σταυρὸ καὶ τὸν θυμιατό, μὲ βῆμα
ἀργό, τὰ περιφέρει στὸν ναό, γιὰ νὰ τὰ ἀποθέσει στὴν Ἁγία Τράπεζα, ἀπαγγέλλοντας τὴ δέηση: «Πάντων
ἡμῶν, μνησθείη Κύριος ὁ Θεός, ἐν τῇ
βασιλείᾳ αὐτοῦ πάντοτε, νῦν καὶ ἀεὶ καὶ εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων».
Ἀμήν. Ἡ λέξη «Ἀμήν» (=ἀληθῶς, ναὶ)
σημαίνει τὴν συγκατάθεσή μας.
Τὸ «Πιστεύω» διατυπώνει
μὲ ἀκρίβεια τὸ δόγμα περῖ τῆς Ἀγίας Τριάδος. (Γράφτηκε ἀπὸ τὴν Α΄ καὶ τὴ
Β΄ Οἰκουμενικὴ Σύνοδο τὸν 4ο αἰῶνα μ.Χ.). Ἡ ἐκφώνηση «τὰς θύρας, τὰς θύρας ἐν σοφίᾳ πρόσχωμεν» σημαίνει «νὰ προσέχουμε
μὲ σοφία τὶς πόρτες» τῆς καρδιᾶς καὶ τοῦ νοῦ μας. Στὴν ἀρχαιότητα το πρόσταγμα αὐτὸ εἶχε καὶ μίαν ἄλλη σημασία.
Ἐπρότρεπε τοὺς θυρωροὺς τοῦ Ναοῦ νὰ ἐλέγξουν ἄν οἱ Κατηχούμενοι ἔχουν
βγεῖ ἀπὸ τὸν Ναὸ ἀφοῦ, δὲν εἶχαν δικαίωμα νὰ βρίσκονται ἐντὸς τοῦ Ναοῦ
κατὰ τὴν τέλεση τοῦ Μυστηρίου.
Ἡ Ἁγία Ἀναφορὰ
εἶναι τὸ σημαντικότερο μέρος τῆς Θείας Λειτουργίας. Σ᾿ αὐτὸ
κατατείνουν ὅλες οἱ εὐχὲς καὶ ψαλμωδίες. Λέγεται ἀναφορὰ γιατί ἡ θυσία
ποὺ τελεῖται ἀναφέρεται, προσφέρεται στὸ Θεό. «Στῶμεν καλῶς, στῶμεν μετὰ φόβου, πρόσχωμεν τὴν Ἁγίαν Ἀναφορὰν
ἐν εἰρήνῃ προσφέρειν». (Ἂς σταθοῦμε γερὰ σὲ ὅσα ὁμολογήσαμε μὲ
τὸ «Πιστεύω…»,. Ἂς σταθοῦμε μὲ φόβο, γιατί εἶναι μεγάλος ὁ κίνδυνος νὰ
πλανηθοῦμε. Ὅταν παραμένουμε σταθεροὶ στὴν πίστη, τότε ἂς προσφέρουμε
τὰ δῶρα μας στὸν Θεὸ μὲ εἰρήνη)
«Λάβετε, φάγετε… Πίετε ἐξ αὐτοῦ πάντες…» Μετὰ τὴν εὐχαριστήρια προσευχή, ὁ Ἱερέας ἐπαναλαμβάνει
τὰ λόγια του Κυρίου στὸ Μυστικὸ Δεῖπνο: «Λάβετε, φάγετε, τοῦτό μού ἐστι τὸ σῶμα ... καὶ Πίετε ἐξ αὐτοῦ
πάντες, τοῦτο ἐστὶ τὸ αἷμα μου...» μὲ τὰ ὁποία συνέστησε τὸ μυστήριο
τῆς Θείας Εὐχαριστίας καὶ τὸ τελοῦμε σύμφωνα μὲ τὴν ἐντολή Του «τοῦτο ποιεῖτε εἰς τὴν ἐμὴν ἀνάμνησιν». Ὁ ἱερέας καταλήγει μὲ τὴν πιὸ κάτω ἐκφώνηση:
«Τὰ σὰ ἐκ τῶν σῶν Σοὶ προσφέρομεν κατὰ πάντα καὶ
διὰ πάντα». (=Τὰ δικά σου ἀπ᾿
τὰ δικά σου,προσφέρουμε σὲ Σένα, σὲ κάθε καιρὸ καὶ γιὰ ὅλες τὶς εὐεργεσίες).
Αὐτὰ ποὺ προσφέρουμε σὰν δῶρα, δηλαδὴ ὁ ἄρτος καὶ ὁ οἶνος γιὰ νὰ γίνουν
σῶμα καὶ αἷμα Χριστοῦ, δὲν εἶναι παρὰ αὐτὰ ποὺ ὁ ἴδιος ὁ Δημιουργὸς μᾶς
χάρισε καὶ ἀνταποδίδουμε.
«Μετὰ φόβου Θεοῦ, πίστεως καὶ ἀγάπης προσέλθετε», ἐκφωνεῖ ὁ Ἱερέας ἀπὸ τὴν Ὡραία Πύλη, βαστάζοντας
τὸ Ἅγιο Ποτήριο. Ἡ στιγμὴ αὐτὴ εἶναι συγκλονιστική. Ὅλα ὅσα ἔγιναν
μέχρι τώρα, ἔγιναν γι᾿ αὐτὴ τὴ στιγμή. Μὲ τὴν Εὐχαριστία μετέχουμε
στὴ ζωή, στὸ πάθος καὶ τὴν Ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ. Τὸ σῶμα καὶ τὸ αἷμα μᾶς
δίνονται εἰς ἄφεσιν ἁμαρτιῶν καὶ ζωὴ τὴν αἰώνιον. (+Αρχ. Παντελεήμων
Παπασυννεφάκης)
Πηγές: + Ἀρχιμανδρίτης Παντελεήμων
Παπασυννεφάκης: "Κατανοώντας τὴ Θεία Λειτουργία" 2007. Ἅγιος Νικόλαος
Ἅγιος Νικόλαος Καβάσιλας: "Ἑρμηνεία τῆς θείας
Λειτουργίας"(2019).
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου