ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΟΥ
ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΧΛΩΡΑΚΑΣ
(22 ΜΑΪΟΥ 2022)
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
Ἐν ταῖς ἡμέραις ἐκείναις, διασπαρέντες οἱ ἀπόστολοι ἀπὸ τῆς θλίψεως
τῆς γενομένης ἐπὶ Στεφάνῳ διῆλθον ἕως Φοινίκης καὶ Κύπρου καὶ ᾿Αντιοχείας,
μηδενὶ λαλοῦντες τὸν λόγον εἰ μὴ μόνον ᾿Ιουδαίοις. ῏Ησαν δέ τινες
ἐξ αὐτῶν ἄνδρες Κύπριοι καὶ Κυρηναῖοι, οἵτινες εἰσελθόντες εἰς ᾿Αντιόχειαν
ἐλάλουν πρὸς τοὺς ῾Ελληνιστάς, εὐαγγελιζόμενοι τὸν Κύριον ᾿Ιησοῦν.
Καὶ ἦν χεὶρ Κυρίου μετ᾿ αὐτῶν, πολύς τε ἀριθμὸς πιστεύσας ἐπέστρεψεν
ἐπὶ τὸν Κύριον. ᾿Ηκούσθη δὲ ὁ λόγος εἰς τὰ ὦτα τῆς ἐκκλησίας τῆς ἐν
῾Ιεροσολύμοις περὶ αὐτῶν, καὶ ἐξαπέστειλαν Βαρνάβαν διελθεῖν ἕως
᾿Αντιοχείας· ὃς παραγενόμενος καὶ ἰδὼν τὴν χάριν τοῦ Θεοῦ ἐχάρη,
καὶ παρεκάλει πάντας τῇ προθέσει τῆς καρδίας προσμένειν τῷ Κυρίῳ, ὅτι
ἦν ἀνὴρ ἀγαθὸς καὶ πλήρης Πνεύματος ῾Αγίου καὶ πίστεως· καὶ προσετέθη
ὄχλος ἱκανὸς τῷ Κυρίῳ. Ἐξῆλθε δὲ εἰς Ταρσὸν ὁ Βαρνάβας ἀναζητῆσαι
Σαῦλον, καὶ εὑρὼν αὐτὸν ἤγαγεν αὐτὸν εἰς ᾿Αντιόχειαν. Ἐγένετο δὲ αὐτοὺς
ἐνιαυτὸν ὅλον συναχθῆναι ἐν τῇ ἐκκλησίᾳ καὶ διδάξαι ὄχλον ἱκανόν,
χρηματίσαι τε πρῶτον ἐν ᾿Αντιοχείᾳ τοὺς μαθητὰς Χριστιανούς. ᾿Εν
ταύταις δὲ ταῖς ἡμέραις κατῆλθον ἀπὸ ῾Ιεροσολύμων προφῆται εἰς
᾿Αντιόχειαν· ἀναστὰς δὲ εἷς ἐξ αὐτῶν ὀνόματι ῎Αγαβος ἐσήμανε διὰ
τοῦ Πνεύματος λιμὸν μέγαν μέλλειν ἔσεσθαι ἐφ᾿ ὅλην τὴν οἰκουμένην·
ὅστις καὶ ἐγένετο ἐπὶ Κλαυδίου Καίσαρος. Τῶν δὲ μαθητῶν καθὼς ηὐπορεῖτό
τις, ὥρισαν ἕκαστος αὐτῶν εἰς διακονίαν πέμψαι τοῖς κατοικοῦσιν ἐν
τῇ ᾿Ιουδαίᾳ ἀδελφοῖς· ὃ καὶ ἐποίησαν ἀποστείλαντες πρὸς τοὺς πρεσβυτέρους
διὰ χειρὸς Βαρνάβα καὶ Σαύλου.
(Πράξ. ια΄ [11] 19 – 30)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Σ’ ἐκεῖνες τίς
ἡμέρες που οἱ Ἀπόστολοι πού εἶχαν φύγει ἀπὸ τὰ Ἱεροσόλυμα καὶ εἶχαν διασκορπισθεῖ
λόγῳ τοῦ διωγμοῦ πού εἶχε γίνει ἐξαιτίας τοῦ Στεφάνου, ἔφθασαν μέχρι τή
Φοινίκη καὶ τὴν Κύπρο καὶ τὴν Ἀντιόχεια. Καὶ σὲ κανέναν ἄλλο δέν κήρυτταν
τόν λόγο τοῦ Θεοῦ παρά μόνο στοὺς Ἰουδαίους. Μερικοὶ μάλιστα ἀπ' αὐτοὺς
ἦταν βέβαια Ἰουδαῖοι στήν καταγωγή, ἀλλά εἶχαν γεννηθεῖ ἄλλοι στὴν
Κύπρο καί ἄλλοι στὴν Κυρηναϊκὴ Λιβύη. Αὐτοί, ὅταν ἦλθαν στὴν Ἀντιόχεια,
δίδασκαν τοὺς Ἰουδαίους πού εἶχαν γεννηθεῖ μακριά ἀπὸ τὴν Παλαιστίνη
καὶ εἶχαν πλέον μητρική τους γλώσσα τὴν ἑλληνική, καὶ τοὺς κήρυτταν τὸ
Εὐαγγέλιο τῆς σωτηρίας πού χαρίζει ὁ Ἰησοῦς Χριστός. Καὶ ἡ δύναμη τοῦ
Κυρίου ἦταν μαζί τους. Ἔτσι, μέ τή συνέργεια καὶ τὴν ἐνίσχυση τῆς δυνάμεως
αὐτῆς ἕνας μεγάλος ἀριθμὸς ἀπ' αὐτοὺς τοὺς Ἰουδαίους Ἑλληνιστές πίστεψε
καὶ ἐπέστρεψε στὸν Κύριο. Ἔφθασε λοιπὸν ἡ φήμη τῶν θαυμαστῶν αὐτῶν
γεγονότων στὰ αὐτιὰ τῆς Ἐκκλησίας τῶν Ἱεροσολύμων καί ἀποφάσισαν νὰ
στείλουν τὸν Βαρνάβα νά πάει μέχρι τὴν Ἀντιόχεια. Αὐτός, ὅταν ἦλθε καὶ
εἶδε τὰ ἔργα τῆς χάριτος τοῦ Θεοῦ, πού φανερωνόταν ἀπὸ τὸ πλῆθος αὐτῶν
πού εἶχαν πιστέψει καὶ ἀπό τή ζωή τους, χάρηκε καί προέτρεπε ὅλους νὰ μένουν
ἀφοσιωμένοι καὶ προσηλωμένοι στὸν Κύριο μὲ ὅλη τὴ διάθεση τῆς ψυχῆς
τους. Χάρηκε λοιπὸν ὁ Βαρνάβας καὶ στήριζε τούς νέους αὐτοὺς μαθητές,
διότι ἦταν ἄνθρωπος ἀγαθὸς καί γεμάτος Πνεῦμα Ἅγιον καὶ πίστη. Γι'
αὐτὸ ἐξάλλου καὶ μποροῦσε νὰ στηρίζει καὶ νὰ παρηγορεῖ. Κι ἀπὸ τὴ δράση
αὐτὴ τοῦ Βαρνάβα μεγάλο πλῆθος λαοῦ προστέθηκε στοὺς πιστοὺς τοῦ Κυρίου.
Ὁ Βαρνάβας μάλιστα πῆγε καὶ στὴν Ταρσὸ γιὰ νὰ ἀναζητήσει τὸν Σαῦλο
καὶ νὰ τὸν πάρει βοηθό του στὸ ἔργο τῆς διδασκαλίας καὶ τῆς ἐνισχύσεως
τοῦ πλήθους αὐτοῦ τῶν Χριστιανῶν. Κι ὅταν τὸν βρῆκε, τὸν ἔφερε στὴν Ἀντιόχεια.
Ἐκεῖ λοιπὸν γιὰ ἕνα ὁλόκληρο χρόνο οἱ δύο αὐτοὶ ἀπόστολοι συμμετεῖχαν
στὶς συνάξεις τῶν πιστῶν στὴν Ἐκκλησία καὶ δίδαξαν πλῆθος πολύ. Ἔτσι
στὴν Ἀντιόχεια οἱ μαθητὲς τοῦ Κυρίου ἐξαιτίας τοῦ πλήθους τους ὀνομάσθηκαν
γιὰ πρώτη φορὰ «Χριστιανοί».
Ἐκεῖνες τίς ἡμέρες
κατέβηκαν ἀπὸ τὰ Ἱεροσόλυμα στὴν Ἀντιόχεια μερικοὶ προφῆτες. Ἕνας
ἀπὸ αὐτούς, πού λεγόταν Ἄγαβος, σηκώθηκε στὴ σύναξη τῶν πιστῶν, καὶ
φωτισμένος ἀπὸ τὸ Ἅγιον Πνεῦμα ἀπεκάλυψε ὅτι θὰ ἔπεφτε μεγάλη
πείνα σ' ὅλη τὴν οἰκουμένη. Πράγματι ἡ πείνα αὐτὴ συνέβη ὅταν αὐτοκράτορας
ἦταν ὁ Κλαύδιος Καίσαρ. Μετὰ λοιπὸν ἀπὸ τὴν προφητεία αὐτή, οἱ μαθητές,
ἀνάλογα μὲ τοὺς πόρους καὶ τὰ μέσα πού διέθετε ὁ καθένας, ἀποφάσισαν
νὰ στείλουν καθένας ἀπ' αὐτοὺς τὴ συνδρομή του γιὰ νὰ βοηθήσουν καὶ
νὰ ὑπηρετήσουν τοὺς ἀδελφοὺς πού κατοικοῦσαν στὴν Ἰουδαία. Καὶ πραγματικὰ
αὐτὸ ἔκαναν· ἔστειλαν τὴν εἰσφορά τους στοὺς πρεσβυτέρους τῆς Ἐκκλησίας
τῶν Ἱεροσολύμων μὲ τὰ χέρια τοῦ Βαρνάβα καὶ τοῦ Σαύλου.
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ, ἔρχεται ὁ Ἰησοῦς εἰς πόλιν τῆς Σαμαρείας λεγομένην
Συχὰρ, πλησίον τοῦ χωρίου ὃ ἔδωκεν Ἰακὼβ Ἰωσὴφ τῷ υἱῷ αὐτοῦ. ἦν δὲ ἐκεῖ πηγὴ τοῦ Ἰακώβ. ὁ οὖν Ἰησοῦς κεκοπιακὼς ἐκ τῆς ὁδοιπορίας ἐκαθέζετο
οὕτως
ἐπὶ τῇ πηγῇ· ὥρα ἦν ὡσεὶ ἕκτη. ἔρχεται γυνὴ ἐκ τῆς Σαμαρείας ἀντλῆσαι ὕδωρ. λέγει αὐτῇ ὁ Ἰησοῦς· Δός μοι πιεῖν. οἱ γὰρ μαθηταὶ αὐτοῦ ἀπεληλύθεισαν εἰς τὴν πόλιν, ἵνα τροφὰς ἀγοράσωσι. λέγει οὖν αὐτῷ ἡ γυνὴ ἡ Σαμαρεῖτις· Πῶς σὺ Ἰουδαῖος ὢν παρ' ἐμοῦ πιεῖν αἰτεῖς, οὔσης
γυναικὸς Σαμαρείτιδος; οὐ γὰρ συγχρῶνται Ἰουδαῖοι Σαμαρείταις. ἀπεκρίθη Ἰησοῦς καὶ εἶπεν αὐτῇ· Εἰ ᾔδεις τὴν δωρεὰν τοῦ Θεοῦ καὶ τίς ἐστιν ὁ λέγων σοι, δός μοι πιεῖν, σὺ ἂν ᾔτησας αὐτὸν, καὶ ἔδωκεν ἄν σοι ὕδωρ ζῶν. λέγει αὐτῷ ἡ γυνή· Κύριε, οὔτε ἄντλημα ἔχεις, καὶ τὸ φρέαρ ἐστὶ βαθύ· πόθεν οὖν ἔχεις τὸ ὕδωρ τὸ ζῶν; μὴ σὺ μείζων εἶ τοῦ πατρὸς ἡμῶν Ἰακώβ, ὃς ἔδωκεν ἡμῖν τὸ φρέαρ, καὶ αὐτὸς ἐξ αὐτοῦ ἔπιε καὶ οἱ υἱοὶ αὐτοῦ καὶ τὰ θρέμματα αὐτοῦ;
ἀπεκρίθη Ἰησοῦς καὶ εἶπεν αὐτῇ· Πᾶς ὁ πίνων ἐκ τοῦ ὕδατος τούτου διψήσει
πάλιν· ὃς δ' ἂν πίῃ ἐκ τοῦ ὕδατος οὗ ἐγὼ δώσω αὐτῷ, οὐ μὴ διψήσει εἰς τὸν αἰῶνα, ἀλλὰ τὸ ὕδωρ ὃ δώσω αὐτῷ, γενήσεται ἐν αὐτῷ πηγὴ ὕδατος ἁλλομένου
εἰς ζωὴν αἰώνιον. λέγει πρὸς αὐτὸν ἡ γυνή· Κύριε, δός μοι τοῦτο τὸ ὕδωρ, ἵνα μὴ διψῶ μηδὲ ἔρχομαι ἐνθάδε ἀντλεῖν. λέγει αὐτῇ ὁ Ἰησοῦς· Ὕπαγε φώνησον τὸν ἄνδρα σου καὶ ἐλθὲ ἐνθάδε. ἀπεκρίθη ἡ γυνὴ καὶ εἶπεν· Οὐκ ἔχω ἄνδρα. λέγει αὐτῇ ὁ Ἰησοῦς· Καλῶς εἶπας ὅτι ἄνδρα οὐκ ἔχω· πέντε γὰρ ἄνδρας ἔσχες, καὶ νῦν ὃν ἔχεις οὐκ ἔστι σου ἀνήρ· τοῦτο ἀληθὲς εἴρηκας. λέγει
αὐτῷ ἡ γυνή· Κύριε, θεωρῶ ὅτι προφήτης εἶ σύ. οἱ πατέρες ἡμῶν ἐν τῷ ὄρει τούτῳ προσεκύνησαν·
καὶ ὑμεῖς λέγετε ὅτι ἐν Ἱεροσολύμοις ἐστὶν ὁ τόπος ὅπου δεῖ προσκυνεῖν. λέγει
αὐτῇ ὁ Ἰησοῦς· Γύναι, πίστευσόν
μοι ὅτι ἔρχεται ὥρα ὅτε οὔτε ἐν τῷ ὄρει τούτῳ οὔτε ἐν Ἱεροσολύμοις προσκυνήσετε τῷ πατρί. ὑμεῖς προσκυνεῖτε ὃ οὐκ οἴδατε, ἡμεῖς προσκυνοῦμεν ὃ οἴδαμεν· ὅτι ἡ σωτηρία ἐκ τῶν Ἰουδαίων ἐστίν. ἀλλ' ἔρχεται ὥρα, καὶ νῦν ἐστιν, ὅτε οἱ ἀληθινοὶ προσκυνηταὶ προσκυνήσουσι
τῷ πατρὶ ἐν πνεύματι καὶ ἀληθείᾳ· καὶ γὰρ ὁ πατὴρ τοιούτους ζητεῖ τοὺς προσκυνοῦντας αὐτόν. πνεῦμα ὁ Θεός, καὶ τοὺς προσκυνοῦντας αὐτὸν ἐν πνεύματι καὶ ἀληθείᾳ δεῖ προσκυνεῖν. λέγει
αὐτῷ ἡ γυνή· Οἶδα ὅτι Μεσσίας ἔρχεται ὁ λεγόμενος Χριστός·
ὅταν ἔλθῃ ἐκεῖνος, ἀναγγελεῖ ἡμῖν πάντα. λέγει αὐτῇ ὁ Ἰησοῦς· Ἐγώ εἰμι, ὁ λαλῶν σοι. καὶ ἐπὶ τούτῳ ἦλθαν οἱ μαθηταὶ αὐτοῦ,
καὶ ἐθαύμασαν ὅτι
μετὰ
γυναικὸς ἐλάλει· οὐδεὶς μέντοι
εἶπε, τί ζητεῖς ἤ τί λαλεῖς μετ' αὐτῆς;
Ἀφῆκεν οὖν τὴν ὑδρίαν αὐτῆς ἡ γυνὴ καὶ ἀπῆλθεν εἰς τὴν πόλιν, καὶ λέγει τοῖς ἀνθρώποις· Δεῦτε ἴδετε ἄνθρωπον ὃς εἶπέ μοι πάντα ὅσα ἐποίησα· μήτι οὗτός ἐστιν ὁ Χριστός; ἐξῆλθον οὖν ἐκ τῆς πόλεως καὶ ἤρχοντο πρὸς αὐτόν. Ἐν δὲ τῷ μεταξὺ ἠρώτων αὐτὸν οἱ μαθηταὶ λέγοντες· Ραββί, φάγε. ὁ δὲ εἶπεν αὐτοῖς· Ἐγὼ βρῶσιν ἔχω φαγεῖν, ἣν ὑμεῖς οὐκ οἴδατε. ἔλεγον οὖν οἱ μαθηταὶ πρὸς ἀλλήλους· Μή τις ἤνεγκεν αὐτῷ φαγεῖν; λέγει
αὐτοῖς ὁ Ἰησοῦς· Ἐμὸν βρῶμά ἐστιν ἵνα ποιῶ τὸ θέλημα τοῦ πέμψαντός με καὶ τελειώσω αὐτοῦ
τὸ ἔργον. οὐχ ὑμεῖς λέγετε ὅτι ἔτι τετράμηνός ἐστι καὶ ὁ θερισμὸς ἔρχεται; ἰδοὺ λέγω ὑμῖν, ἐπάρατε τοὺς ὀφθαλμοὺς ὑμῶν καὶ θεάσασθε τὰς χώρας, ὅτι λευκαί εἰσι πρὸς θερισμόν ἤδη. καὶ ὁ θερίζων μισθὸν λαμβάνει καὶ συνάγει καρπὸν εἰς ζωὴν αἰώνιον, ἵνα καὶ ὁ σπείρων ὁμοῦ χαίρῃ καὶ ὁ θερίζων. ἐν γὰρ τούτῳ ὁ λόγος ἐστὶν ὁ ἀληθινὸς, ὅτι ἄλλος ἐστὶν ὁ σπείρων καὶ ἄλλος ὁ θερίζων. ἐγὼ ἀπέστειλα ὑμᾶς θερίζειν ὃ οὐχ ὑμεῖς κεκοπιάκατε· ἄλλοι κεκοπιάκασι,
καὶ ὑμεῖς εἰς τὸν κόπον αὐτῶν εἰσεληλύθατε.
Ἐκ δὲ τῆς πόλεως ἐκείνης πολλοὶ ἐπίστευσαν εἰς αὐτὸν τῶν Σαμαρειτῶν διὰ τὸν λόγον τῆς γυναικὸς, μαρτυρούσης
ὅτι εἶπέ μοι πάντα ὅσα ἐποίησα. ὡς οὖν ἦλθον πρὸς αὐτὸν οἱ Σαμαρεῖται, ἠρώτων αὐτὸν μεῖναι παρ' αὐτοῖς· καὶ ἔμεινεν ἐκεῖ δύο ἡμέρας. καὶ πολλῷ πλείους ἐπίστευσαν διὰ τὸν λόγον αὐτοῦ, τῇ τε γυναικὶ ἔλεγον ὅτι οὐκέτι διὰ τὴν σὴν λαλιὰν πιστεύομεν·
αὐτοὶ γὰρ ἀκηκόαμεν, καὶ οἴδαμεν ὅτι οὗτός ἐστιν ἀληθῶς
ὁ σωτὴρ
τοῦ κόσμου ὁ Χριστός.
(Ἰωάν. δ[4] 5- 42)
ΣΥΝΑΝΤΗΣΙΣ ΜΕ ΤΟΝ ΜΕΣΣΙΑ
ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
1. ΤΟ ΑΘΑΝΑΤΟ ΝΕΡΟ
Ὁ Κύριός μας ἔπειτα ἀπὸ μεγάλη
ὁδοιπορία φθάνει κατάκοπος μὲς στὸ καταμεσήμερο κοντὰ στὴν πόλη
τῆς Σαμάρειας Συχάρ. Οἱ μαθηταὶ φεύγουν στὴν πόλη γιὰ νὰ ἀγοράσουν
τρόφιμα, καὶ ὁ Κύριος κάθεται μόνος του πλάι σ᾿ ἕνα πηγάδι ποὺ πρὶν ἀπὸ
αἰῶνες εἶχε ἀνοίξει ὁ Ἰακώβ. Σὲ λίγο ἡ ἀπόλυτη ἡσυχία διακόπτεται,
καθὼς πλησιάζει ἐκεῖ μία γυναίκα Σαμαρείτιδα μὲ τὴ στάμνα της γιὰ
νὰ πάρει νερό. Ξαφνιάζεται κυριολεκτικά, ὅταν ἀκούει τὸν Κύριο
νὰ τῆς ζητᾶ λίγο νερὸ γιὰ νὰ πιεῖ· γι᾿ αὐτὸ καὶ ἀμήχανη τὸν ρωτᾶ:
—Πώς ἐσύ, ἕνας Ἰουδαῖος, ζητᾶς
ἀπὸ ἐμένα, Σαμαρείτιδα, νὰ σοῦ δώσω νερό; (Διότι οἱ Ἑβραῖοι καὶ οἱ
Σαμαρεῖτες εἶχαν μεγάλη ἔχθρα μεταξύ τους).
—Έάν ἐγνώριζες, ἀπαντᾶ ὁ Κύριος,
τὴ δωρεὰ τοῦ Θεοῦ καὶ ποιὸς σοὺ ζητᾶ νερό, ἐσὺ θὰ μοῦ ζητοῦσες νὰ σοῦ
δώσω νερὸ τρεχούμενο, ποὺ δὲν στερεύει ποτέ.
—Κύριε, λέγει ἔκπληκτη ἡ Σαμαρείτιδα
, ἐσὺ οὔτε δοχεῖο ἔχεις, καὶ τὸ πηγάδι εἶναι βαθύ. Ἀπὸ ποῦ λοιπὸν ἔχεις
τὸ τρεχούμενο νερό;
—Κάθε ἄνθρωπος ποὺ πίνει ἀπ᾿
τὸ νερὸ αὐτὸ τοῦ πηγαδιοῦ, τῆς ἀπαντᾶ Ἐκεῖνος, θὰ διψάσει καὶ πάλι.
Ἐκεῖνος ὅμως ποῦ θὰ πιεῖ ἀπὸ τὸ νερὸ ποὺ ἐγὼ θὰ τοῦ δώσω, δὲν θὰ διψάσει
ποτέ, ἀλλὰ τὸ νερὸ αὐτὸ θὰ γίνει μέσα του πηγὴ ὕδατος, ποὺ θὰ ἀναβλύζει
διαρκῶς μὲ ὁρμὴ καὶ θὰ τοῦ μεταδίδει αἰώνια ζωή.
Καὶ ἡ γυναίκα μὲ λαχτάρα τοῦ
λέγει:
—Δός μου, Κύριε, ἀπ᾿ αὐτὸ τὸ
νερό, γιὰ νὰ μὴν διψῶ πλέον καὶ νὰ μὴν ἀναγκάζομαι νὰ ἔρχομαι ἐδῶ γιὰ
νὰ βγάζω νερό.
Τότε ὁ Κύριος μὲ μία ἀπροσδόκητη
προτροπὴ ξυπνᾶ τὴ ναρκωμένη συνείδησή της:
—Πήγαινε, τῆς λέει, στὸν ἄνδρα
σου κι ἐλᾶτε μαζὶ γιὰ νὰ πάρετε αὐτὸ τὸ νερό.
Ἡ γυναίκα ἀμήχανη ἀρχίζει
νὰ καταλαβαίνει πὼς ὁ Κύριος κινεῖται στοὺς μυστικοὺς κόσμους τῆς ζωῆς
της.
—Δέν ἔχω ἄνδρα, ἀπαντᾶ.
—Καλά εἶπες πὼς δὲν ἔχεις ἄνδρα,
ἐπιβεβαιώνει ὁ Κύριος. Διότι ἕως τώρα πέντε ἄνδρες εἶχες, ἀλλὰ
καὶ αὐτὸν ποὺ τώρα ἔχεις δὲν εἶναι νόμιμος σύζυγός σου. Εἶναι ἀλήθεια
αὐτὸ ποὺ εἶπες.
ΑΣ ΔΙΑΚΟΨΟΥΜΕ ὅμως ἐδῶ γιὰ
λίγο τὴν εὐαγγελικὴ διήγηση, γιὰ νὰ προσέξουμε τὴ μεγάλη ἀλήθεια
ποὺ ἀνέπτυξε ὁ Κύριος πρὸς τὴν Σαμαρείτιδα καὶ πρὸς ὅλους ἐμᾶς· ὅτι
Αὐτὸς χαρίζει στοὺς πιστούς του νερὸ ἀθάνατο ποὺ δὲν στερεύει ποτέ,
ποὺ ξεδιψᾶ γιὰ πάντα, ποὺ μεταδίδει ζωὴ αἰώνια. Δὲν πρόκειται βέβαια
γιὰ τὸ ἀθάνατο νερὸ τῶν παραμυθιῶν καὶ τῶν θρύλων ἀλλὰ γιὰ κάτι ἀληθινό,
γνήσιο καὶ ὑπερφυσικό. Τὸ ἀθάνατο νερὸ τῆς ζωῆς ποὺ μόνον ὁ Θεὸς
μᾶς προσφέρει εἶναι ἡ Χάρις τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Εἶναι τὰ νάματα νέας
ζωῆς ποὺ πλημμυρίζουν τὴν ψυχή μας, ἰδιαιτέρως ὅταν προσερχόμαστε
στὰ ζωοπάροχα Μυστήρια τῆς Ἐκκλησίας μας καὶ κυρίως στὴν Ἱερὰ Ἐξομολόγηση
καὶ τὴν θεία Κοινωνία.
Ὅμως ἐδῶ θὰ πρέπει νὰ προσέξουμε
κάτι πολὺ σημαντικὸ γιὰ τὸ θέμα μας. Ὁ Κύριος δὲν προσφέρει αὐτὸ τὸ
νερὸ στὴ Σαμαρείτιδα, ἀκόμη καὶ ὅταν αὐτὴ μὲ πόθο τὸ ζητᾶ. Ἀλλὰ πρῶτα
τῆς λέγει νὰ φωνάξει τὸν ἄνδρα της, τὴν βοηθᾶ δηλαδὴ νὰ ἔλθει πρῶτα
σὲ συναίσθηση τῆς ἁμαρτωλότητός της. Μᾶς διδάσκει ἔτσι πὼς δὲν προσφέρει
τὸ νερὸ αὐτὸ τῆς ζωῆς ἀμέσως, ἀλλὰ θέλει πρῶτα νὰ ἀποκτήσουμε ἐπίγνωση
τῆς ἁμαρτωλότητος καὶ ἀναξιότητός μας. Διότι ἔτσι θὰ ἐκτιμήσουμε
τὸ μεγαλεῖο της θείας δωρεᾶς. Ἀλλιῶς κινδυνεύουμε νὰ μένουμε γιὰ
πάντα διψασμένοι καὶ ἄδειοι, ἐνῶ γύρω μας τόσοι ἄλλοι θὰ ξεδιψοῦν ἀπὸ
τὸ νερὸ αὐτὸ τῆς ἀθανασίας. Ὅπως τὸ ἔκαμε καὶ ἡ Σαμαρείτιδα στὴ συνέχεια
τῆς ζωῆς της.
2. ΦΤΕΡΑ ΣΤΑ ΠΟΔΙΑ
Ὅταν ἄκουσε τὶς συνταρακτικὲς
αὐτὲς ἀποκαλύψεις τοῦ Χριστοῦ, διαισθάνθηκε ὅτι δὲν ἔχει ἐμπρός
της ἕναν τυχαῖο ἄνθρωπο. Γι᾿ αὐτὸ καὶ ὁμολογεῖ συγκλονισμένη:
—Κύριε, καταλαβαίνω ὅτι εἶσαι
προφήτης. Πές μου λοιπόν, ποῦ εἶναι σωστὸ νὰ λατρεύει κανεὶς τὸν Θεό,
ἐδῶ στὸ ὅρος Γαριζείν, ὅπως τὸν λατρεύουν οἱ πατέρες μας, ἢ στὰ Ἱεροσόλυμα,
ὅπως λέτε ἐσεῖς οἱ Ἰουδαῖοι;
—Πίστεψέ με, τῆς ἀποκρίνεται
ὁ Κύριος, φθάνει μιὰ νέα ἐποχὴ ποὺ οὔτε στὸ ὅρος Γαριζεὶν οὔτε στὰ Ἱεροσόλυμα
θὰ λατρεύετε ἀποκλειστικὰ τὸν Θεό. Διότι ὁ Θεὸς εἶναι πνεῦμα, καὶ
αὐτοὶ ποὺ τὸν λατρεύουν θὰ πρέπει νὰ τὸν λατρεύουν «ἐν πνεύματι καὶ ἀληθείᾳ»,
μὲ ἀφοσίωση ψυχῆς καὶ ἐπίγνωση.
Ἡ γυναίκα ἔχοντας σαγηνευθεῖ
ἀπὸ τὰ πρωτάκουστα καὶ παράξενα λόγια τοῦ Κυρίου λέγει:
—Γνωρίζω, Κύριε, ὅτι ἔρχεται
ὁ Μεσσίας, ὁ Χριστός, ὁ Ὁποῖος θὰ μᾶς τὰ ἐξηγήσει ὅλα.
— «Ἐγώ εἰμι, ὁ λαλῶν σοι». Ἐγὼ
ποὺ σοῦ μιλῶ εἶμαι ὁ Μεσσίας ποὺ περιμένετε, τῆς ἀποκαλύπτει ὁ Κύριος.
Ἐκείνη ὅμως τὴ στιγμὴ ὁ διάλογος
διακόπτεται, διότι ἔφθασαν οἱ μαθηταί, οἱ ὁποῖοι ἐξεπλάγησαν
βλέποντας τὸν Κύριο νὰ συνομιλεῖ μὲ γυναίκα, κάτι ποὺ οἱ ραββίνοι ἀπὸ
περιφρόνηση τὸ ἀπέφευγαν ἐπιμελῶς.
Ἡ Σαμαρείτιδα ὅμως, καταγοητευμένη
ἀπὸ τὴ συναρπαστικὴ αὐτὴ συνομιλία της, ἄφησε τὴ στάμνα της ἐκεῖ
στὸ πηγάδι καὶ ἔτρεξε στὴν πόλη γιὰ νὰ εἰδοποιήσει τοὺς συμπολίτες
της:
—Ελάτε νὰ δεῖτε ἕναν ἄνθρωπο,
ποὺ ξέρει ὅλα τὰ μυστικὰ τῆς ζωῆς μου. Μήπως εἶναι αὐτὸς ὁ Μεσσίας...;
Σὲ λίγο ἄρχισαν νὰ καταφθάνουν
οἱ κάτοικοι τῆς πόλεως ἐκεῖ στὸ πηγάδι γιὰ νὰ δοῦν τὸν Κύριο. Τόσο μάλιστα
ἐνθουσιάστηκαν ἀπὸ τὴ διδασκαλία Του, ὥστε τοῦ ζήτησαν μὲ θέρμη
καὶ ἔμεινε στὴν πόλη τους δύο ἡμέρες. Ἔλεγαν μάλιστα στὴν γυναίκα ὅτι
τώρα δὲν πιστεύουμε μόνον ἐπειδὴ ἐσὺ μᾶς μίλησες γι᾿ Αὐτόν, ἀλλὰ ἐπειδὴ
οἱ ἴδιοι διαπιστώσαμε ὅτι αὐτὸς εἶναι ὁ Σωτὴρ τοῦ κόσμου, ὁ Χριστός.
Ἱστορικὴ πραγματικὰ ἦταν ἡ
συνάντηση τῆς Σαμαρείτιδος μὲ τὸν Κύριο. Ἀλλὰ καὶ ἀποφασιστικὴ
γιὰ τὴ ζωή της. Πῶς ἄλλαξαν ὅλα μέσα σὲ λίγες στιγμές! Συνάντησε τὸν
Μεσσία, ἀντίκρισε τὴ θεϊκή Του μορφή, γοητεύτηκε ἀπὸ τὰ ὑπέροχα
λόγια Του, αἰσθάνθηκε ὅτι ἔχει μπροστά της τὸν Σωτήρα τῶν ἀνθρώπων.
Τίποτε πλέον δὲν μπορεῖ νὰ τὴν συγκρατήσει. Ὁ Χριστὸς ἔβαλε φωτιὰ
στὴν ψυχή της κι αὐτὴ φτερὰ στὰ πόδια της. Δὲν σκέφτεται πλέον οὔτε τὴ
στάμνα της, οὔτε τὴν προηγούμενη ἁμαρτωλὴ ζωή της. Ἕνα μόνο τὴν συγκλονίζει:
Εἶδε τὸν Μεσσία! Καὶ θέλει νὰ τὸ πεῖ αὐτὸ σ΄ ὅλο τὸν κόσμο. Κι ἀλλάζει
ζωή. Γίνεται πλέον ἡ ἁγία Φωτεινὴ ἡ ἰσαπόστολος. Καί, ὅπως μᾶς λέγει
ἡ παράδοση, κηρύττει τὸν λατρευτό της Κύριο μέχρι τὴν Ἀφρικὴ καὶ τὴ
Ρώμη. Καὶ γι᾿ Αὐτὸν θυσιάζει ἀκόμη καὶ τὴ ζωή της μαζὶ μὲ τὶς πέντε ἀδελφές
της καὶ τοὺς δύο γιούς της.
Σὲ κάποιο ἄλλο πνευματικὸ
πηγάδι κι ἐμεῖς ἀσφαλῶς αἰσθανθήκαμε τὴν παρουσία τοῦ Κυρίου στὴ
ζωή μας, γευθήκαμε τὴν ἀγάπη Του, μᾶς συνεπῆρε ἡ μορφή Του. Ἂς ἀφήσουμε
λοιπὸν κι ἐμεῖς τὶς στάμνες τῶν βιοτικῶν μας μεριμνῶν κι ἂς τρέξουμε
στοὺς γύρω μας νὰ ἐκδηλώσουμε τὴν ἀμέτρητη χαρά μας γι᾿ αὐτὸ τὸ θαῦμα
ποὺ ζήσαμε, γιὰ τὴν ὑπέροχη ζωὴ ποὺ ζοῦμε κοντὰ στὸν Χριστό μας. Ἡ ἁγία
Φωτεινὴ μᾶς δίνει τὸ παράδειγμα. Οἱ διψασμένοι εἶναι ἀμέτρητοι
γύρω μας...
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ τόμο τοῦ Περιοδικοῦ
«Ο ΣΩΤΗΡ»)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου