ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ
ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΧΛΩΡΑΚΑΣ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΜΥΡΟΦΟΡΩΝ
(8 ΜΑΪΟΥ 2022)
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ (ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ)
Ὃ ἦν ἀπ' ἀρχῆς, ὃ ἀκηκόαμεν,
ὃ ἑωράκαμεν τοῖς ὀφθαλμοῖς ἡμῶν, ὃ ἐθεασάμεθα καὶ αἱ χεῖρες ἡμῶν
ἐψηλάφησαν, περὶ τοῦ Λόγου τῆς ζωῆς· (καὶ ἡ ζωὴ ἐφανερώθη, καὶ ἑωράκαμεν
καὶ μαρτυροῦμεν καὶ ἀπαγγέλλομεν ὑμῖν τὴν ζωὴν τὴν αἰώνιον, ἥτις ἦν
πρὸς τὸν Πατέρα καὶ ἐφανερώθη ἡμῖν)· ὃ ἑωράκαμεν καὶ ἀκηκόαμεν,
ἀπαγγέλλομεν ὑμῖν, ἵνα καὶ ὑμεῖς κοινωνίαν ἔχητε μεθ' ἡμῶν· καὶ ἡ
κοινωνία δὲ ἡ ἡμετέρα μετὰ τοῦ Πατρὸς καὶ μετὰ τοῦ Υἱοῦ αὐτοῦ Ἰησοῦ
Χριστοῦ. καὶ ταῦτα γράφομεν ἡμῖν, ἵνα ἡ χαρὰ ἡμῶν ᾖ πεπληρωμένη.
Καὶ αὕτη ἔστιν ἡ ἐπαγγελία ἣν ἀκηκόαμεν ἀπ' αὐτοῦ καὶ ἀναγγέλλομεν
ὑμῖν, ὅτι ὁ Θεὸς φῶς ἐστι καὶ σκοτία ἐν αὐτῷ οὐκ ἔστιν οὐδεμία. Ἐὰν
εἴπωμεν ὅτι κοινωνίαν ἔχομεν μετ' αὐτοῦ καὶ ἐν τῷ σκότει περιπατῶμεν,
ψευδόμεθα καὶ οὐ ποιοῦμεν τὴν ἀλήθειαν· ἐὰν δὲ ἐν τῷ φωτὶ περιπατῶμεν,
ὡς αὐτός ἐστιν ἐν τῷ φωτί, κοινωνίαν ἔχομεν μετ' ἀλλήλων, καὶ τὸ αἷμα
Ἰησοῦ Χριστοῦ τοῦ Υἱοῦ αὐτοῦ καθαρίζει ἡμᾶς ἀπὸ πάσης ἁμαρτίας.
(Α’ Καθ. Ἰωάν. α΄ [1] 1 – 7)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Σᾶς ἀναγγέλλουμε
αὐτό πού ἤδη ὑπῆρχε ὅταν ἄρχισε ἡ δημιουργία τοῦ κόσμου, αὐτό πού
μέ τ’ αὐτιά μας ἀκούσαμε ἐμεῖς οἱ Ἀπόστολοι, αὐτό πού μέ τά μάτια μας
εἴδαμε, καί μάλιστα τό εἴδαμε καλά, καί τά χέρια μας ψηλάφησαν· σᾶς
κηρύττουμε δηλαδή γιά τόν ἐνυπόστατο Λόγο, ὁ ὁποῖος ἔχει μέσα του
ζωή καί τή μεταδίδει καί στούς ἄλλους. – Καί ἡ ἐνυπόστατη ζωή προσέλαβε
τήν ἀνθρώπινη φύση, ἔγινε ἄνθρωπος καί φανερώθηκε μέ σάρκα· καί τή
ζωή αὐτή τήν ἔχουμε δεῖ μέ τά μάτια μας καί δίνουμε μαρτυρία γι’ αὐτή
καί σᾶς ἀναγγέλλουμε τή ζωή τήν αἰώνια, πού ὑπῆρχε προανάρχως καί
αἰωνίως δίπλα στόν Πατέρα καί ἦταν ἑνωμένη μ’ αὐτόν, καί φανερώθηκε
σέ μᾶς τούς Ἀποστόλους καί τούς πρώτους μαθητές. – Αὐτό λοιπόν πού ἔχουμε
δεῖ κι ἔχουμε ἀκούσει ὡς αὐτόπτες καί αὐτήκοοι μάρτυρες ἀναγγέλλουμε
σέ σᾶς πού δέν τό εἴδατε μέ τά μάτια σας καί δέν τό ἀκούσατε μέ τ’ αὐτιά
σας. Καί σᾶς τό ἀναγγέλλουμε, γιά νά ἔχετε κοινωνία καί στενό σύνδεσμο
μαζί μας. Κι ἐκεῖνος πού ἔχει στενή σχέση καί κοινωνία μαζί μας, ἔχει
σχέση καί κοινωνία μέ τόν Πατέρα καί μέ τόν Υἱό του Ἰησοῦ Χριστό. Ὁ
στενός δηλαδή σύνδεσμος τῶν Χριστιανῶν δέν δημιουργεῖ μόνο στενή
σχέση μεταξύ τους, ἀλλά καί στενή σχέση καί κοινωνία μέ τόν Θεό καί
μέ τόν Κύριο Ἰησοῦ Χριστό. Κι αὐτά σᾶς τά γράφουμε, γιά νά εἶναι τέλεια
ἡ χαρά μας, ἡ ὁποία προέρχεται ἀπό τό στενό σύνδεσμο καί τήν κοινωνία
μας μέ τόν Θεό καί μεταξύ μας. Γιά νά ὑπάρχει ὅμως καί νά διατηρεῖται
ἡ κοινωνία αὐτή, πού μᾶς φέρνει τόση χαρά, δέν πρέπει νά ξεχνᾶτε ὅτι
αὐτή εἶναι ἡ ὑπόσχεση πού ἔχουμε ἀκούσει ἀπό τόν ἴδιο τόν Υἱό καί
τήν ἀναγγέλλουμε σέ σᾶς: ὅτι ὁ Θεός εἶναι φῶς πού ἀκτινοβολεῖ ἁγιότητα
καί ἀλήθεια, καί δέν ὑπάρχει μέσα του κανένα ἴχνος σκότους ἄγνοιας
καί ἁμαρτίας. Ἐάν λοιπόν ποῦμε ὅτι
ἔχουμε στενή σχέση καί κοινωνία μέ τόν Θεό, καί ταυτόχρονα ἡ γενικότερη
συμπεριφορά μας εἶναι σκοτεινή καί ἁμαρτωλή, λέμε ψέματα, καί οἱ
πράξεις μας δέν συμφωνοῦν μέ τήν ἀλήθεια. Ἐάν ὅμως ζοῦμε μέσα στό φῶς καί συμπεριφερόμαστε
μέ φωτεινή καί ἐνάρετη ζωή, ὅπως ζεῖ ὁ Θεός, ὁ ὁποῖος εἶναι μέσα
στό πνευματικό φῶς, ἔχουμε στενή σχέση καί κοινωνία μεταξύ μας, καί
ἡ θυσία τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ τοῦ Υἱοῦ του μᾶς καθαρίζει ἀπό κάθε ἁμαρτία.
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Τῷ
καιρῷ ἐκείνῳ ἐλθὼν Ἰωσὴφ ὁ ἀπὸ
Ἁριμαθαίας, εὐσχήμων βουλευτής, ὃς καὶ αὐτὸς ἦν προσδεχόμενος τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ, τολμήσας εἰσῆλθε πρὸς Πιλᾶτον καὶ ᾐτήσατο τὸ σῶμα τοῦ Ἰησοῦ. ὁ δὲ Πιλᾶτος ἐθαύμασεν
εἰ ἤδη τέθνηκε, καὶ προσκαλεσάμενος τὸν κεντυρίωνα ἐπηρώτησεν
αὐτὸν εἰ πάλαι ἀπέθανε· καὶ γνοὺς ἀπὸ τοῦ κεντυρίωνος ἐδωρήσατο
τὸ σῶμα τῷ Ἰωσήφ. καὶ ἀγοράσας
σινδόνα καὶ καθελὼν αὐτὸν ἐνείλησε
τῇ σινδόνι καὶ κατέθηκεν αὐτὸν ἐν μνημείῳ ὃ ἦν λελατομημένον ἐκ πέτρας, καὶ προσεκύλισε λίθον ἐπὶ τὴν θύραν τοῦ μνημείου. ἡ δὲ Μαρία ἡ Μαγδαληνὴ καὶ Μαρία Ἰωσῆ
ἐθεώρουν ποῦ τίθεται. Καὶ διαγενομένου τοῦ σαββάτου Μαρία ἡ Μαγδαληνὴ καὶ Μαρία ἡ τοῦ Ἰακώβου καὶ Σαλώμη ἠγόρασαν
ἀρώματα ἵνα ἐλθοῦσαι ἀλείψωσιν αὐτόν. καὶ λίαν πρωῒ τῆς μιᾶς σαββάτων ἔρχονται
ἐπὶ τὸ μνημεῖον, ἀνατείλαντος
τοῦ ἡλίου. καὶ ἔλεγον
πρὸς ἑαυτάς· Τίς ἀποκυλίσει
ἡμῖν τὸν λίθον ἐκ τῆς θύρας τοῦ μνημείου; καὶ ἀναβλέψασαι θεωροῦσιν ὅτι
ἀποκεκύλισται ὁ λίθος· ἦν γὰρ μέγας σφόδρα. καὶ εἰσελθοῦσαι εἰς τὸ μνημεῖον εἶδον νεανίσκον καθήμενον ἐν τοῖς δεξιοῖς, περιβεβλημένον
στολὴν λευκήν, καὶ ἐξεθαμβήθησαν. ὁ δὲ λέγει αὐταῖς· Μὴ ἐκθαμβεῖσθε· Ἰησοῦν
ζητεῖτε τὸν Ναζαρηνὸν τὸν ἐσταυρωμένον· ἠγέρθη, οὐκ ἔστιν
ὧδε· ἴδε
ὁ τόπος ὅπου
ἔθηκαν αὐτόν. ἀλλ' ὑπάγετε εἴπατε τοῖς μαθηταῖς αὐτοῦ καὶ τῷ Πέτρῳ ὅτι προάγει ὑμᾶς
εἰς τὴν Γαλιλαίαν· ἐκεῖ
αὐτὸν ὄψεσθε, καθὼς εἶπεν ὑμῖν. καὶ ἐξελθοῦσαι
ἔφυγον ἀπὸ τοῦ μνημείου· εἶχε δὲ αὐτὰς τρόμος καὶ ἔκστασις, καὶ οὐδενὶ οὐδὲν εἶπον· ἐφοβοῦντο
γάρ.
(Μάρκ. ιε΄[15] 43 – 47, ιστ΄[16] 1 – 8)
ΠΡΟΣΜΟΝΗ ΚΑΙ ΑΠΟΦΑΣΗ
ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
1. ΤΑ ΑΔΙΕΞΟΔΑ
Μεγάλη Παρασκευὴ ἀπόγευμα.
Ἐπάνω στὸν σταυρὸ τοῦ Γολγοθᾶ κρέμεται νεκρὸ τὸ πανάγιο σῶμα τοῦ Κυρίου.
Ὁ κίνδυνος νὰ μείνει ἄταφο γιὰ ἡμέρες εἶναι φανερός, διότι σὲ λίγες
ὧρες ἀρχίζει ἡ ἀργία τοῦ Σαββάτου καὶ κάθε κίνηση εἶναι ἀπαγορευμένη.
Οἱ μαθηταὶ τρομοκρατημένοι ἀπὸ τὴν μανία τῶν Ἰουδαίων ἔχουν διασκορπισθεῖ.
Δὲν ὑπάρχει κανείς νὰ φροντίσει γιὰ τὴν ταφὴ τοῦ Κυρίου;
Στὴν κρίσιμη αὐτὴ ὥρα ἐμφανίζεται
ἕνας ἄγνωστος ἕως τότε μαθητής, ὁ Ἰωσήφ, ποὺ καταγόταν ἀπὸ τὴν πόλη
Ἀριμαθαία. Ἦταν βουλευτής, ἐπίσημο μέλος τοῦ ἰουδαϊκοῦ Συνεδρίου.
Ὁ Ἰωσὴφ λοιπὸν χωρὶς νὰ ὑπολογίσει καμμία συνέπεια παρουσιάζεται
στὸν Πιλάτο καὶ τοῦ ζητεῖ τὸ σῶμα τοῦ Κυρίου, γιὰ νὰ τὸ ἐνταφιάσει.
Ὁ Πιλάτος, μόλις βεβαιώθηκε
ὅτι πραγματικὰ πέθανε ὁ Κύριος, χάρισε στὸν Ἰωσὴφ τὸ πανάγιο σῶμα
Του. Ὁ Ἰωσὴφ τρέχει ἀμέσως, ἀγοράζει «σινδόνα καθαρὰν» καὶ μαζὶ μὲ
τὸν Νικόδημο ἀνεβαίνουν στὸν Γολγοθᾶ. Ἐκεῖ, μὲ εὐλάβεια καὶ ἱερὸ
συγκλονισμό, ἀποκαθηλώνουν τὸ πανάγιο σῶμα τοῦ Κυρίου ἀπὸ τὸν
σταυρό. Καὶ ἀφοῦ τὸ ἀλείφουν μὲ πολύτιμα μύρα,τὸ ἀποθέτουν στὸ μνημεῖο
ποὺ ἦταν σκαλισμένο σὲ βράχο ἐκεῖ κοντά, κλείνοντας τὴν εἴσοδο τοῦ
μνημείου μὲ μία μεγάλη πέτρα.
Οἱ μαθήτριες τοῦ Κυρίου Μαρία
ἡ Μαγδαληνὴ καὶ ἡ μητέρα τοῦ Ἰωσῆ Μαρία παρατηροῦσαν μὲ πόνο καὶ
ἀγάπη τὸν ἐνταφιασμὸ τοῦ Κυρίου. Ἤθελαν ὅμως νὰ προσφέρουν μεγαλύτερες
τιμὲς στὸ νεκρὸ σῶμα τοῦ λατρευτοῦ τους Διδασκάλου. Γι᾿ αὐτὸ καὶ περίμεναν
ἐναγωνίως νὰ περάσει ἡ ἀργία τοῦ Σαββάτου. Ἀγόρασαν πανάκριβα ἀρώματα
καὶ πολὺ νωρὶς τὸ πρωΐ τῆς ἑπομένης ἡμέρας ξεκινοῦν μὲ ἱερὸ πόθο
γιὰ τὸ μνημεῖο.
Εἶναι ὅμως ἀνήσυχες, διότι
μπροστά τους, ἐκτὸς ἀπὸ τοὺς ἀπειλητικοὺς κινδύνους τῆς νύκτας, ὀρθώνεται
φοβερὸ ἀδιέξοδο: Ποιὸς θὰ κυλίσει ἀπὸ τὴν εἴσοδο τοῦ μνημείου τὴ
μεγάλη ταφόπετρα; Ὅμως οἱ μαθήτριες δὲν ἀποθαρρύνονται, προχωροῦν
μὲ πίστη καὶ τόλμη· καὶ πόση ἔκπληξη δοκιμάζουν, μόλις ἀντικρίζουν
τὸν τάφο ἀνοικτό! Ὁ λίθος εἶχε κυλισθεῖ μακριὰ ἀπὸ τὸ μνημεῖο!
ΤΑ ΑΔΙΕΞΟΔΑ λοιπὸν ξεπεράστηκαν.
Τὰ μύρια ἐμπόδια ποὺ ὀρθώνονταν ἀπειλητικὰ καὶ στὸν Ἰωσὴφ καὶ στὶς
μυροφόρες ἐξαφανίσθηκαν.
Τί σημαίνει αὐτὸ γιὰ μᾶς; Ὅτι πίστη καὶ τόλμη μᾶς χρειάζονται,
ὅταν καὶ στὴ δική μας ζωὴ παρουσιάζονται διάφορα προβλήματα καὶ ἀδιέξοδα·
οἰκογενειακά, οἰκονομικά, συνειδησιακά, ἐργασιακά, ὑγείας καὶ
τόσα ἄλλα. Δυστυχῶς σ᾿ αὐτὲς τὶς δύσκολες ὧρες ἀπελπιζόμαστε, τὰ
χάνουμε, νομίζουμε πὼς χάθηκαν τὰ πάντα, πὼς βουλιάξαμε στὰ ἄλυτα
προβλήματά μας.
Σ᾿ αὐτὲς τὶς κρίσιμες στιγμὲς
τῆς ζωῆς μας θὰ πρέπει νὰ προχωροῦμε μὲ πίστη καὶ τόλμη, νὰ δίνουμε
τὶς μεγάλες μάχες· ἔστω κι ἂν μᾶς φαίνεται ὅτι εἶναι ἀκατόρθωτο νὰ
παραμερισθοῦν τὰ ἐμπόδια. Διότι ὁ Θεός, ποὺ παρακολουθεῖ τὴ ζωή
μας, θὰ ἀνοίγει δρόμους σ᾿ ὅλα τὰ ἀδιέξοδα. Οἱ δυσκολίες θὰ ἐξαφανίζονται.
Τὸ σκοτάδι θὰ διαλύεται. Ἐμεῖς μόνο νὰ προχωροῦμε μὲ πίστη καὶ τόλμη,
ὅπως προχώρησαν οἱ μυροφόροι, γυναῖκες καὶ ἄνδρες.
2. ΤΡΟΜΟΣ ΚΑΙ ΕΚΣΤΑΣΙΣ
Οἱ μαθήτριες λοιπὸν δὲν δίστασαν·
προχωροῦν καὶ μπαίνουν στὸ μνημεῖο. Ἀπορία καὶ φόβος κυριεύει τὴν
ψυχή τους, καθὼς τώρα βλέπουν ἕναν ἀστραφτερὸ ἄγγελο μὲ κατάλευκη
ἐνδυμασία νὰ κάθεται στὸ δεξιὸ μέρος τοῦ μνημείου. Συγκλονισμένες
ἀκοῦν ἀπὸ αὐτὸν τὸν πιὸ χαρμόσυνο λόγο.
—Μή φοβᾶσθε. Τὸν Ἰησοῦ τὸν Ναζαρηνὸ
ζητᾶτε, τὸν ἐσταυρωμένο; Ἀναστήθηκε. Δὲν εἶναι πλέον ἐδῶ. Νὰ ὁ τόπος
ποὺ τὸν εἶχαν βάλει. Πηγαίνετε λοιπὸν στοὺς μαθητές Του, καὶ στὸν Πέτρο,
καὶ νὰ τοὺς ἀναγγείλετε ὅτι ὁ Χριστὸς ἀναστήθηκε· καὶ ὅτι πηγαίνει
πρωτύτερα ἀπὸ σᾶς Αὐτὸς στὴ Γαλιλαία, ὅπου θὰ τὸν δοῦν, ὅπως τοὺς εἶχε
πεῖ πρὶν σταυρωθεῖ.
Μόλις ἄκουσαν τὰ ἀπροσδόκητα
αὐτὰ λόγια ἀπὸ τὸν ἄγγελο, γεμάτες τρόμο καὶ ἔκσταση ἔφυγαν ἀπὸ τὸ
μνημεῖο. Τόσο μεγάλος μάλιστα ἦταν ὁ ἱερὸς συγκλονισμός τους καὶ ὁ
φόβος τους, ὥστε δὲν εἶχαν πλέον τὴν δύναμη νὰ ποῦν οὔτε μιὰ λέξη στοὺς
ἀνθρώπους ποὺ συναντοῦσαν στὸν δρόμο τους.
ΤΡΟΜΟΣ ΚΑΙ ΕΚΣΤΑΣΙΣ. Δύο λέξεις
ποὺ περικλείουν ὅλα ἐκεῖνα τὰ ἀπερίγραπτα καὶ δυνατὰ συναισθήματα
ποὺ ἔνοιωσαν μέσα τους αὐτὲς οἱ εὐλαβικὲς μαθήτριες τοῦ Κυρίου.
Τρόμος, διότι ἄρχισαν νὰ καταλαβαίνουν ὅτι κάτι μοναδικὸ καὶ πρωτοφανὲς
συνέβη στὸ κενὸ μνημεῖο. Νικήθηκε ὁ θάνατος, νέα ζωὴ ἀνέτειλε.
Δὲν μπορεῖ νὰ τὸ χωρέσει ὁ νοῦς τους. Αὐτὸς ποὺ ἐπὶ τρία χρόνια ἦταν δίπλα
τους δὲν ἦταν μόνον ἕνας μεγάλος διδάσκαλος ἢ προφήτης, ἀλλὰ ὁ δημιουργὸς
τῆς ζωῆς καὶ τοῦ θανάτου, ὁ ἴδιος ὁ Θεὸς ποὺ ἔγινε ἄνθρωπος.
Γι᾿ αὐτὸ νοιώθουν νὰ γίνεται
μέσα τους ἀλλοίωση, περιέρχονται σὲ ἔκσταση, ἀνέκφραστο θαυμασμό,
χαρά, ἔκπληξη, βαθύτατη συγκίνηση. Γι᾿ αὐτὸ καὶ δὲν μποροῦν νὰ βγάλουν
οὔτε λέξη ἀπὸ τὸ στόμα τους. Τὰ πόδια τους τρέχουν, ἡ καρδιά τους πάλλεται,
ἀλλὰ τὸ στόμα τους μένει κλειστό. Καὶ ἀπὸ τὰ βάθη τῆς καρδιᾶς τους μία
εἶναι ἡ βουβὴ νικητήριος κραυγὴ πρὸς τοὺς πιστοὺς ὅλων τῶν αἰώνων: «Χριστὸς ἀνέστη».
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ τόμο
τοῦ Περιοδικοῦ «Ο ΣΩΤΗΡ»)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου