ΦΑΡΜΑΚΑ για
την ΨΥΧΙΚΗ μας ΥΓΕΙΑ: ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΗ και Θεία ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ὁ Χρυσόστομος Ρουσής, πρώην γραμματέας τῆς
ἐκκλησιαστικῆς ἐπιτροπῆς Ἀποστόλων Παύλου καὶ Βαρνάβα (1976 –
2018), ἀναφέρει σὲ σύντομη καὶ περιεκτικὴ μελέτη, τὶς θέσεις τῆς Ἐκκλησίας
γιὰ τὴν Ἐξομολόγηση καὶ τὴ Θ. Κοινωνία.
Κατ᾿ ἀρχάς, ἡ Ἐξομολόγηση
καὶ ἡ Θ. Κοινωνία εἶναι «τὰ φάρμακα
γιὰ τὴν ψυχική μας ὑγεία».Ὅσοι ἐκθέτουν τὰ σφάλματά τους ταπεινὰ
στὸν πνευματικό τους λάμπουν, γιατί δέχονται τὴ Χάρη τοῦ Θεοῦ. Ὅμως, πολλοὶ
σήμερα δὲν αἰσθανόμαστε τὴν ἀνάγκη γιὰ ἐξομολόγηση. Ὁ Ἅγιος Παΐσιος, ὅμως, ἐρωτᾶ: Μήπως δὲν ἔχετε πεῖσμα; Ἐγωϊσμὸ
δὲν ἔχετε; Δὲν ἔχετε πληγώσει ἢ ἀδικήσει κανέναν μὲ τὴ συμπεριφορά
σας;
Παράλληλα, ἡ Θεία Κοινωνία
εἶναι τὸ «φάρμακο τῆς ἀθανασίας
καὶ ἀντίδοτο κατὰ τοῦ θανάτου», ὅπως τὸ ὀνομάζει ὁ ἅγιος Ἰγνάτιος
ὁ Θεοφόρος γύρω στὸ 110 μ.Χ., ποὺ ἡ Ἐκκλησία ἐξαρχῆς θεωρεῖ ὅτι εἶναι
τὸ ἴδιο τὸ Σῶμα καὶ τὸ Αἷμα τοῦ Χριστοῦ, στὸ ὁποῖο ἔχει μεταβληθεῖ μυστηριωδῶς
τὸ ψωμὶ καὶ τὸ κρασί. (Θ.Ι.Ρηγινιώτης, Θεολόγος)
Μὲ τὴ Θ. Κοινωνία «μετέχουμε στὴ ζωή, στὸ πάθος καὶ τὴν Ἀνάσταση
τοῦ Χριστοῦ. Τὸ σῶμα καὶ τὸ αἷμα μᾶς δίνονται εἰς ἄφεσιν ἁμαρτιῶν καὶ
ζωὴ τὴν αἰώνιον». Σήμερα, ὅμως, οἱ περισσότεροι ἀπὸ ἐμᾶς κοινωνοῦμε
μία-δύο φορὲς τὸν χρόνο, Χριστούγεννα καὶ Πάσχα. Προετοιμαζόμαστε
σωματικὰ καὶ πνευματικά για τὴ Θ. Κοινωνία: Σωματικά, μὲ τὴ νηστεία
τὸ βράδυ (φροῦτα), καὶ πνευματικά,
μὲ τὴν ἐλεημοσύνη. Ἀφοῦ ἔχουμε κοινωνήσει θὰ πρέπει νὰ εἴμαστε
προσεκτικοὶ ὥστε «ἡ Θεία Κοινωνία
νὰ μᾶς βοηθήσει νὰ ξεπεράσουμε τὶς ἀδυναμίες μας καὶ νὰ γίνει πράγματι
τὸ ἐφόδιον ποὺ θὰ μας οδηγήσει στὴν Αἰώνια Ζωή». (Βῆμα Ὀρθοδοξίας)
Ὁ Ἀπ. Παῦλος θέτει τὶς προϋποθέσεις
γιὰ ἐπάξια συμμετοχὴ στὴ Θεία Κοινωνία, μὲ μία κλασικὴ διατύπωση:
«δοκιμαζέτω δὲ ἄνθρωπος ἑαυτόν,
καὶ οὕτως ἐκ τοῦ ἄρτου ἐσθιέτω καὶ ἐκ τοῦ ποτηρίου πινέτω» (Α΄
Κορ. ια΄[11] 28), γιὰ νὰ ἐπεξηγήσει στὴ συνέχεια, ὅτι ἡ δοκιμασία αὐτὴ
ἔγκειται στὴ διερεύνηση ἀπὸ τὸν καθένα τῆς συνείδησής του πρὶν κοινωνήσει:
ἂν τὸν ἐλέγχει γιὰ σοβαρὰ ἁμαρτήματα, νὰ μετανοεῖ καὶ νὰ ἐξομολογεῖται,
κι ἀφοῦ ἔτσι διορθωθεῖ καὶ καθαρισθεῖ, τότε νὰ προσέρχεται μὲ καθαρὴ
συνείδηση. Δὲν κάνει ἀναφορὰ στὴν ἀνάγκη προευχαριστιακῆς νηστείας.
Τὸ ζητούμενο εἶναι ἡ καθαρότητα τῆς συνειδήσεως. (Ἀρχιμ. Φώτιος Ἰωακεὶμ
2012)
Τέλος, ἀξίζει νὰ σημειωθεῖ
ὅτι «γιὰ τὰ μέλη τῆς Ὀρθοδόξου ἡμῶν Ἐκκλησίας ἡ προσέλευση στὴν Θεία
Εὐχαριστία και ἡ Κοινωνία ἀπὸ τὸ Κοινὸ Ποτήριο τῆς Ζωης, ἀσφαλῶς καὶ
δὲν μπορεῖ νὰ γίνει αἰτία μεταδόσεως ἀσθενειῶν, γιατί οἱ πιστοὶ ὅλων
τῶν ἐποχῶν γνωρίζουν ὅτι ἡ προσέλευση στὴ Θεία Κοινωνία, ἀκόμη καὶ
ἐν μέσῳ πανδημίας, συνιστᾶ, ἀφ᾿ ἑνός, μία ἔμπρακτη κατάφαση αὐτοπαραδόσεως
στὸν Ζῶντα Θεὸ καί, ἀφ᾿ ἑτέρου, τρανὴ φανέρωση ἀγάπης πρὸς Αὐτόν, ἡ ὁποία
κατανικᾶ κάθε ἀνθρώπινο καὶ, ἴσως, δικαιολογημένο φόβο…» (Ἀπὸ τὴν
Ἐγκύκλιο τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, 2020)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου