ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ
ΝΕΚΤΑΡΊΟΥ ΧΛΩΡΑΚΑΣ
Α΄ ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΝΗΣΤΕΙΩΝ
(ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ)
(13 ΜΑΡΤΙΟΥ 2022)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
Ἀδελφοί,
πίστει Μωϋσῆς μέγας γενόμενος ἠρνήσατο λέγεσθαι υἱὸς θυγατρὸς Φαραώ, μᾶλλον ἑλόμενος
συγκακουχεῖσθαι
τῷ λαῷ τοῦ Θεοῦ ἢ πρόσκαιρον ἔχειν ἁμαρτίας ἀπόλαυσιν, μείζονα πλοῦτον ἡγησάμενος τῶν Αἰγύπτου θησαυρῶν τὸν ὀνειδισμὸν
τοῦ Χριστοῦ, ἀπέβλεπεν γὰρ εἰς τὴν μισθαποδοσίαν. Καὶ τί ἔτι λέγω; ἐπιλείψει
γὰρ με διηγούμενον ὁ χρόνος περὶ Γεδεών, Βαράκ,
Σαμψών, Ἰεφθάε, Δαυῒδ τε καὶ Σαμουὴλ καὶ τῶν προφητῶν, οἳ διὰ πίστεως κατηγωνίσαντο
βασιλείας, εἰργάσαντο δικαιοσύνην, ἐπέτυχον
ἐπαγγελιῶν, ἔφραξαν στόματα λεόντων, ἔσβεσαν
δύναμιν πυρός,
ἔφυγον στόματα μαχαίρας, ἐνεδυναμώθησαν ἀπὸ ἀσθενείας, ἐγενήθησαν
ἰσχυροὶ ἐν πολέμῳ, παρεμβολὰς ἔκλιναν ἀλλοτρίων· ἔλαβον
γυναῖκες ἐξ ἀναστάσεως
τοὺς νεκροὺς αὐτῶν· ἄλλοι
δὲ ἐτυμπανίσθησαν, οὐ προσδεξάμενοι τὴν ἀπολύτρωσιν, ἵνα κρείττονος ἀναστάσεως
τύχωσιν· ἕτεροι
δὲ ἐμπαιγμῶν
καὶ μαστίγων πεῖραν ἔλαβον, ἔτι δὲ δεσμῶν καὶ φυλακῆς· ἐλιθάσθησαν, ἐπρίσθησαν, ἐπειράσθησαν, ἐν φόνῳ μαχαίρας ἀπέθανον, περιῆλθον ἐν μηλωταῖς, ἐν αἰγείοις δέρμασιν, ὑστερούμενοι, θλιβόμενοι, κακουχούμενοι,
ὧν οὐκ ἦν ἄξιος ὁ κόσμος, ἐν ἐρημίαις
πλανώμενοι
καὶ ὄρεσι καὶ σπηλαίοις καὶ ταῖς ὀπαῖς
τῆς γῆς. Καὶ οὗτοι πάντες μαρτυρηθέντες
διὰ τῆς πίστεως οὐκ ἐκομίσαντο τὴν ἐπαγγελίαν, τοῦ Θεοῦ περὶ ἡμῶν
κρεῖττόν τι
προβλεψαμένου, ἵνα μὴ χωρὶς ἡμῶν
τελειωθῶσι.
(Ἑβρ. ια΄[11] 24–26,
32-40)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἀδελφοί,ἐξαιτίας τῆς πίστεώς του ὁ Μωϋσῆς, ὅταν
μεγάλωσε κι ἔγινε ἄνδρας, ἀρνήθηκε νὰ ὀνομάζεται βασιλόπουλο,
γιὸς τῆς κόρης τοῦ Φαραὼ· θεώρησε καλύτερο καὶ προτίμησε νὰ κακοπαθεῖ μαζὶ μὲ
τὸν λαὸ τοῦ Θεοῦ, παρὰ νὰ ἔχει τὶς πρόσκαιρες ἀπολαύσεις τῆς ἁμαρτίας,
νὰ ζεῖ δηλαδὴ ἄνετα καὶ μὲ τιμὲς ὡς Αἰγύπτιος ἄρχοντας μὲ τοὺς εἰδωλολάτρες
πού καταπίεζαν τοὺς Ἰσραηλίτες. Θεώρησε μεγαλύτερο πλοῦτο ἀπό
τούς θησαυροὺς καὶ τὰ ἀγαθά τῆς Αἰγύπτου τὶς περιφρονήσεις πού ἔμοιαζαν
μὲ τὸν ὀνειδισμὸ καὶ τὴν περιφρόνηση πού ἀργότερα θὰ ὑπέμενε ὁ Χριστός.
Κι αὐτά ὅλα διότι εἶχε καρφωμένα τὰ μάτια του στὶς οὐράνιες ἀνταμοιβές.
Καὶ τί ἀκόμη νὰ λέω καὶ νὰ διηγοῦμαι; Πρέπει νὰ σταματήσω, διότι
δὲν θὰ μοῦ φτάσει ὁ χρόνος νὰ διηγοῦμαι γιά τόν Γεδεών καὶ τὸν Βαράκ, τὸν Σαμψών
καὶ τὸν Ἰεφθάε, γιὰ τὸν Δαβὶδ καὶ τὸν Σαμουὴλ καὶ τούς προφῆτες. Αὐτοί, ἐπειδὴ
εἶχαν πίστη, καταπολέμησαν καὶ ὑπέταξαν βασίλεια, κυβέρνησαν τὸν λαὸ
μὲ δικαιοσύνη, πέτυχαν τὴν πραγματοποίηση τῶν ὑποσχέσεων πού
τοὺς ἔδωσε ὁ Θεός, ἔφραξαν στόματα λιονταριῶν, ὅπως ὁ Δανιήλ, ἔσβησαν
τὴν καταστρεπτικὴ δύναμη τῆς φωτιᾶς, διέφυγαν τὸν κίνδυνο τῆς σφαγῆς,
πῆραν δύναμη κι ἔγιναν καλὰ ἀπὸ ἀρρώστιες, ἀναδείχθηκαν ἰσχυροὶ
καί ἀνίκητοι στὸν πόλεμο, ἔτρεψαν σὲ φυγὴ τὶς ἐχθρικές παρατάξεις
καὶ τὰ πολυπληθῆ στρατεύματά τους. Μὲ τὴν πίστη πού εἶχαν στὴν ὑπερφυσικὴ
δύναμη τῶν προφητῶν οἱ γυναῖκες πού ἀναφέρει ἡ Παλαιὰ Διαθήκη ξαναπῆραν
πίσω ζωντανὰ τὰ νεκρὰ παιδιά τους πού ἀνέστησαν οἱ προφῆτες. Κι ἄλλοι
δέθηκαν στὸ βασανιστικὸ ὄργανο πού λεγόταν τύμπανο καὶ δάρθηκαν
σκληρὰ μέχρι θανάτου, ἐπειδὴ δὲν δέχθηκαν νὰ ἀρνηθοῦν τὴν πίστη τους
καὶ νὰ ἐλευθερωθοῦν ἔτσι ἀπὸ τὸ μαρτύριο. Προτίμησαν τὸ σκληρὸ αὐτό μαρτύριο,
γιὰ νὰ ἀναστηθοῦν σὲ μιὰ καλύτερη ζωή, παρὰ νὰ ἔχουν μιὰ πρόσκαιρη
ἀποκατάσταση στή ζωή αὐτή. Κι ἄλλοι πάλι δοκίμασαν ἐμπαιγμούς καὶ μαστιγώσεις,
ἀκόμη μάλιστα καὶ δεσμὰ καὶ φυλακίσεις. Λιθοβολήθηκαν, πριονίσθηκαν,
δοκίμασαν πολλοὺς πειρασμούς, θανατώθηκαν μὲ σφαγὴ ἀπὸ μαχαίρι,
περιφέρονταν σὰν πλανόδιοι ἐδῶ κι ἐκεῖ. Φοροῦσαν γιὰ ροῦχα προβιὲς
καὶ γιδοδέρματα, ζώντας μέσα σὲ στερήσεις, θλίψεις καὶ κακοπάθειες.
Ὁλόκληρος ὁ κόσμος δὲν ἄξιζε ὅσο οἱ ἅγιοι αὐτοί ἄνδρες, κι οὔτε μποροῦσε
νὰ συγκριθεῖ μ’ αὐτούς. Περιπλανιόντουσαν σὲ ἐρημίες καὶ σὲ βουνά, σὲ σπηλιὲς
καὶ σὲ τρύπες τῆς γῆς. Κι ὅλοι αὐτοί οἱ ἅγιοι ἄνδρες, ἂν καὶ ἔλαβαν ἐγκωμιαστικὴ
μαρτυρία γιὰ τὴν πίστη τους, δὲν ἀπόλαυσαν τὴν ὑπόσχεση τῆς οὐράνιας
κληρονομιᾶς. Κι αὐτό διότι ὁ Θεὸς προέβλεψε γιὰ μᾶς κάτι καλύτερο,
ὥστε αὐτοί νὰ μὴ λάβουν σὲ βαθμὸ τέλειο τὴ σωτηρία τους χωρίς ἐμᾶς,
ἀλλά νὰ τὴ λάβουμε ὅλοι μαζί. Ἔτσι ἐμεῖς βρισκόμαστε τώρα σὲ πλεονεκτικότερη
θέση ἀπ’ αὐτούς· ὄχι μόνο ἐπειδὴ ζοῦμε στὰ χρόνια της ἀπολυτρώσεως
τοῦ Χριστοῦ, ἀλλά καὶ ἐπειδὴ ἡ περίοδος τῆς ἀναμονῆς γιὰ μᾶς εἶναι μικρότερη.
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ ἠθέλησεν ὁ Ἰησοῦς ἐξελθεῖν εἰς τὴν Γαλιλαίαν, καὶ εὑρίσκει Φίλιππον καὶ λέγει αὐτῷ· ἀκολούθει μοι. Ἦν δὲ ὁ Φίλιππος ἀπὸ Βηθσαϊδά, ἐκ τῆς πόλεως Ἀνδρέου καὶ Πέτρου. εὑρίσκει Φίλιππος τὸν Ναθαναὴλ καὶ λέγει αὐτῷ· ὄν ἔγραψε Μωϋσῆς ἐν τῷ νόμῳ καὶ οἱ προφῆται, εὑρήκαμεν, Ἰησοῦν τὸν υἱὸν τοῦ Ἰωσὴφ τὸν ἀπὸ Ναζαρέτ. καὶ εἶπεν αὐτῷ Ναθαναήλ· ἐκ Ναζαρὲτ δύναταί τι ἀγαθὸν εἶναι; λέγει αὐτῷ Φίλιππος· ἔρχου
καὶ ἴδε. εἶδεν ὁ Ἰησοῦς τὸν Ναθαναὴλ ἐρχόμενον πρὸς αὐτὸν καὶ λέγει περὶ αὐτοῦ· ἴδε
ἀληθῶς Ἰσραηλίτης ἐν ᾧ δόλος οὐκ ἔστι. λέγει αὐτῷ Ναθαναήλ· πόθεν με γινώσκεις; ἀπεκρίθη Ἰησοῦς καὶ εἶπεν αὐτῷ· πρὸ τοῦ σε Φίλιππον φωνῆσαι, ὄντα ὑπὸ τὴν συκῆν εἶδόν σε. ἀπεκρίθη Ναθαναήλ καὶ λέγει αὐτῷ· Ραββί, σὺ εἶ ὁ υἱὸς τοῦ Θεοῦ, σὺ εἶ ὁ βασιλεὺς τοῦ Ἰσραήλ. ἀπεκρίθη
Ἰησοῦς καὶ εἶπεν αὐτῷ· ὄτι εἶπόν σοι, εἶδόν σε ὑποκάτω
τῆς συκῆς, πιστεύεις; μείζω
τούτων ὄψῃ.
καὶ λέγει αὐτῷ· ἀμὴν ἀμὴν λέγω ὑμῖν, ἀπ'
ἄρτι ὄψεσθε τὸν οὐρανὸν ἀνεῳγότα, καὶ τοὺς ἀγγέλους
τοῦ Θεοῦ ἀναβαίνοντας
καὶ καταβαίνοντας ἐπὶ τὸν υἱὸν τοῦ ἀνθρώπου.
(Ιω. α΄[1] 44 – 52)
ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ ΑΝΟΙΚΤΩΝ ΟΥΡΑΝΩΝ
ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΗ ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Κάποια μεγάλα καὶ καθοριστικὰ
γεγονότα στὴ ζωὴ τῆς Ἐκκλησίας μας, ποὺ ἄλλαξαν τὴν πορεία τῆς Ἱστορίας,
ἐκτυλίχθηκαν ἁπλά καὶ ἀθόρυβα, μέσα σ᾿ ἕνα σιωπηλὸ ἱερὸ μεγαλεῖο.
Ἕνα τέτοιο γεγονὸς μοναδικὸ περιγράφει τὸ Ἱερὸ Εὐαγγέλιο τῆς Κυριακῆς
της Ὀρθοδοξίας.
1. ΕΛΑ ΝΑ ΔΕΙΣ ΜΕ ΤΑ
ΜΑΤΙΑ ΣΟΥ
Μία ἡμέρα λοιπὸν ξεχωριστή,
ὁ Κύριός μας, καθὼς ξεκινᾶ τὴν ἐκλογὴ τῶν μαθητῶν Του, ἔρχεται σὲ ἐπικοινωνία
μὲ τὸν Ἀνδρέα καὶ τὸν Ἰωάννη. Οἱ δύο αὐτοὶ πρῶτοι μαθηταί, ἐνθουσιασμένοι
ἀπὸ τὴν σαγηνευτικὴ συνάντησή τους μὲ τὸν Κύριο, τὴν ἴδια ἡμέρα φέρνουν
στὸν Χριστὸ καὶ τοὺς ἀδελφούς τους. Ὁ πρῶτος τὸν Πέτρο καὶ ὁ δεύτερος
τὸν Ἰάκωβο. Τὴν ἑπόμενη ἡμέρα ὁ Κύριος, θέλοντας νὰ ἀναχωρήσει ἀπὸ
τὴν Γαλιλαία, βρίσκει τὸν Φίλιππο, ὁ ὁποῖος καταγόταν ἀπὸ τὴν Βηθσαϊδὰ
τῆς Γαλιλαίας, τὴν πατρίδα τοῦ Ἀνδρέα καὶ τοῦ Πέτρου, καὶ τοῦ λέει: «Ἀκολούθει μοι». Ὁ Φίλιππος συγκινημένος
ἀπὸ τὴ μεγάλη αὐτὴ πρόσκληση δὲν μπορεῖ νὰ συγκρατήσει τὴ χαρά του.
Τρέχει μὲ ἐνθουσιασμὸ καὶ βρίσκει τὸν φίλο του Ναθαναήλ, ἄνθρωπο μὲ
βαθειὲς πνευματικὲς ἀναζητήσεις, καὶ τοῦ λέει: «Εὑρήκαμεν τὸν Μεσσίαν», βρήκαμε ἐκεῖνον γιὰ τὸν ὁποῖο ἔγραψε
ὁ Μωϋσῆς στὸν Νόμο καὶ προφήτευσαν οἱ Προφῆτες. Εἶναι ὁ Ἰησοῦς ἀπὸ
τὴν Ναζαρέτ.
—Άπό τὴν Ναζαρέτ; ἀπορεῖ ὁ
Ναθαναήλ. Εἶναι δυνατὸν ἀπὸ τὴν ἄσημη καὶ κακόφημη Ναζαρὲτ νὰ προέλθη
κάτι καλό;
—«Ἔρχου καὶ ἴδε». Ἔλα νὰ δεῖς μὲ τὰ μάτια σου καὶ νὰ πεισθεῖς, ἀπαντᾶ αὐθόρμητα
καὶ ζωηρὰ ὁ Φίλιππος, παρακινώντας τὸν φίλο του νὰ διώξει κάθε δισταγμό,
νὰ ἔλθει νὰ διαπιστώσει καὶ μόνος του τὴ μεγάλη αὐτὴ ἀλήθεια γιὰ τὸ
πρόσωπο τοῦ Κυρίου.
Η ΙΕΡΗ αὐτὴ πρόσκληση τοῦ Φιλίππου πρὸς τὸν Ναθαναὴλ βέβαια
δὲν ἀκούστηκε μόνο μία φορά, ἀκούεται διαρκῶς μέσα στοὺς αἰῶνες.
Τὴν ἀπευθύνει πρὸς ὅλους ἡ Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία μας. «Ἔρχου καὶ ἴδε». Ἔλα νὰ δεῖς. Ἔλα
στὴν ἀληθινὴ Ἐκκλησία νὰ δεῖς μὲ τὰ μάτια σου· ὄχι θεωρίες καὶ ἀνθρώπινα
συστήματα, ποῦ ἀπογοητεύουν. Ἔλα νὰ δεῖς τὸν Θεὸ ποὺ ἔγινε ἄνθρωπος
γιὰ τὴ σωτηρία μας. Αὐτὸς εἶναι ὁ θησαυρὸς τῆς Ὀρθοδοξίας μας. Ὁ Ἰησοῦς
«Χριστὸς παρατεινόμενος εἰς τοὺς αἰῶνας»·
χωρὶς παραμορφώσεις στὸ θεϊκό Του πρόσωπο καὶ τὴν μοναδικὴ διδασκαλία
Του· χωρὶς τὶς παραχαράξεις τῶν αἱρετικῶν ἢ ἄλλων ἐχθρῶν Του. Μὴν ψάχνεις
λοιπὸν ἀλλοῦ νὰ βρεῖς σωτηρία. Μὴν ψάχνεις στοὺς σκοτεινοὺς μυστικισμοὺς
τῆς Ἀνατολῆς, στὶς πλάνες τῶν αἱρετικῶν, στοὺς ἀστρολόγους καὶ στὰ
μέντιουμ. Μὴν ψάχνεις στὴ ματαιότητα τοῦ κόσμου νὰ βρεῖς εὐτυχία καὶ
πληρότητα. «Ἔρχου καὶ ἴδε». Ἔλα
στὴν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία μας. Στὴν ἀλήθεια τῆς πίστεως καὶ τὴν Χάρη
τῶν ἱερῶν Μυστηρίων της θὰ βρεῖς τὴ γνησιότητα, τὴ χαρά, τὸ φῶς, τὸν
Σωτήρα Κύριο. Ἔλα νὰ δεῖς μὲ τὰ μάτια σου. Ὅπως ἦλθε ὁ Ναθαναὴλ καὶ ἔμεινε
μαζί Του γιὰ πάντα.
2. ΑΝΟΙΚΤΟΙ ΟΥΡΑΝΟΙ
Ὁ Ναθαναὴλ λοιπὸν πείθεται
ἀπὸ τὰ λόγια τοῦ φίλου του. Μαζὶ τώρα κι οἱ δυό τους τρέχουν νὰ συναντήσουν
τὸν Κύριο. Ἀλλὰ τὴν στιγμὴ ποὺ τὸν πλησιάζουν κάτι τὸ ἐκπληκτικὸ συμβαίνει.
Καθὼς ὁ Ἰησοῦς βλέπει τὸν Ναθαναὴλ νὰ ἔρχεται κοντά Του, λέει γι᾿ αὐτόν:
«Νὰ ἕνας γνήσιος καὶ πραγματικὸς Ἰσραηλίτης, στὴν καρδιὰ τοῦ ὁποίου
δὲν ὑπάρχει δόλος καὶ πονηριά». Ἀπορεῖ ὁ Ναθαναὴλ ἀκούοντας τὰ λόγια
αὐτὰ καὶ ρωτᾶ μὲ ἔκπληξη: Κύριε, «πόθεν
μὲ γινώσκεις;», ἀπὸ ποῦ μὲ γνωρίζεις; Καὶ ὁ Κύριος ἀπαντᾶ: «Πρὶν
σοῦ μιλήσει γιὰ μένα ὁ Φίλιππος, σὲ εἶδα μὲ τὰ θεϊκά μου μάτια κάτω ἀπὸ
τὴ συκιὰ νὰ προσεύχεσαι». Ὁ Ναθαναὴλ ἀκούει τὰ ἀποκαλυπτικὰ αὐτὰ
λόγια τοῦ Κυρίου καὶ ἡ ἀπορία του μεταβάλλεται τώρα σὲ θαυμασμὸ
καὶ φόβο. Καταλαβαίνει ὅτι δὲν ἔχει μπροστά του ἁπλῶς ἕνα προφήτη,
ἀλλὰ τὸν Μεσσία. Λέγει λοιπὸν μὲ ἐνθουσιασμὸ καὶ πίστη: «Διδάσκαλε,
ἐσὺ εἶσαι ἀληθινὰ ὁ υἱὸς τοῦ Θεοῦ, ἐσὺ εἶσαι ὁ βασιλιὰς τοῦ Ἰσραήλ».
Καὶ ὁ Κύριος τοῦ ἀπαντᾶ: «Πιστεύεις
σὲ μένα, ἐπειδὴ σοῦ εἶπα ὅτι βρισκόσουν κάτω ἀπὸ τὴ συκιά; Θὰ δεῖς ἀκόμη
μεγαλύτερα πράγματα. Σᾶς βεβαιώνω, πρόσθεσε, ὅτι στὸ ἑξῆς θὰ βλέπετε
τὸν οὐρανὸ νὰ εἶναι ἀνοικτὸς καὶ τοὺς ἀγγέλους νὰ ἀνεβαίνουν καὶ νὰ
κατεβαίνουν "ἐπὶ τὸν υἱὸν τοῦ ἂνθρώπου", γιὰ νὰ μὲ διακονοῦν
στὸ ἔργο τῆς σωτηρίας τῶν ἀνθρώπων».
ΑΝΟΙΞΕ λοιπὸν ὁ οὐρανὸς γιὰ
τοὺς μαθητὰς καὶ γιὰ ὅλους τους πιστούς. Ἄνοιξε βέβαια ἀπὸ τὴ νύχτα
τῶν Χριστουγέννων καὶ σ᾿ ὅλη τὴ διάρκεια τῆς ἐπὶ γῆς παρουσίας τοῦ Κυρίου
μας. Μένει ὅμως ἀπὸ τότε ἀνοικτὸς καὶ σ᾿ ὅλους τοὺς αἰῶνες μέσα στὴν
Ἐκκλησία μας. Αὐτὴ ἄλλωστε εἶναι καὶ ἡ ἀποστολὴ τῆς Ὀρθοδοξίας
μας: νὰ κρατεῖ ἀνοικτοὺς τοὺς οὐρανοὺς στοὺς πιστούς, γιὰ νὰ συναντοῦν
τὸν Κύριο καὶ νὰ ἑνώνονται μαζί Του. Αὐτὴν τὴν ἀποστολή της ἡ Ὀρθοδοξία
μας τὴν ἐπλήρωσε καὶ τὴν πληρώνει πολὺ ἀκριβά. Ἀναρίθμητα πλήθη ἁγίων
καὶ μαρτύρων ἀγωνίσθηκαν μέχρι θανάτου γιὰ νὰ κρατήσουν ἀνοικτοὺς
τοὺς οὐρανούς, ἀνόθευτη τὴν Ὀρθοδοξία μας· καὶ μάλιστα τὴν ὥρα ποὺ
οἱ δαιμονοκίνητες αἱρέσεις ἤθελαν νὰ κλείσουν τοὺς οὐρανούς, νὰ διαστρεβλώσουν
τὴν πίστη μας.
Αὐτὴ δὲ ἡ πάλη τοῦ ψεύδους μὲ
τὴν ἀλήθεια, τοῦ σκότους μὲ τὸ φῶς θὰ συνεχίζεται μέχρι συντελείας
τῶν αἰώνων. Στοὺς ὤμους μας λοιπὸν βαραίνει ἡ εὐθύνη νὰ συνεχίσουμε
τὸν ἀγώνα τῆς Ὀρθόδοξου πίστεως, γιὰ νὰ μένουν καὶ στὶς μέρες μας οἱ
οὐρανοὶ ἀνοικτοί. Μὲ κάθε θυσία, ὅ,τι κι ἂν αὐτὸ μᾶς κοστίσει.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου