Ο ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ τΗς ΘΕΟΤΟΚΟΥ καΙ ΑΛΛΕΣ ΘΕΟΜΗΤΟΡΙΚΕΣ ΕΟΡΤΕΣ
Ὁ Χρυσόστομος Ρουσής, πρώην γυμνασιάρχης,
σὲ σύντομη καὶ περιεκτικὴ μελέτη του, ἀναφέρεται στὸν Εὐαγγελισμό,
τὴ Γέννηση, τὰ Εἰσόδια καὶ τὴν Κοίμηση τῆς Θεοτόκου.
Ἡ Θεοτόκος
(= Μητέρα τοῦ Θεοῦ) περιέχει ὅλο τὸ μυστήριο τῆς οἰκονομίας τῆς
σωτηρίας τῶν ἀνθρώπων, λέγει ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός. Ὁ Λόγος τοῦ
Θεοῦ θὰ ἐνανθρωπήσει γιὰ τὴν σωτηρία μας, γιὰ νὰ ἐκπληρωθεῖ ἡ ὑπόσχεση
τοῦ Θεοῦ, ποὺ ἔδωσε μετὰ τὴν πτώση τοῦ Ἀδὰμ καὶ τῆς Εὔας. (Μητροπολίτης
Φαναρίου Ἀγαθάγγελος)
Ἑορτάζουμε τὸν Εὐαγγελισμὸ τῆς Θεοτόκου
(25 Μαρτίου) - τὴν ἀρχὴ τῆς σωτηρίας τῶν ἀνθρώπων - σὲ ἀνάμνηση τῆς
καλῆς εἴδησης (εὐ+αγγελία) ἀπὸ τὸν ἀρχάγγελο Γαβριὴλ πρὸς τὴν Παρθένο
Μαρία ὅτι θὰ γεννήσει τὸν Υἱὸ τοῦ Θεοῦ: «Ἄγγελος πρωτοστάτης,
οὐρανόθεν ἐπέμφθη, εἰπεῖν τῇ Θεοτόκῳ τὸ Χαῖρε». Ὁ ἀρχάγγελος
Γαβριὴλ εὐαγγελίζεται τὴ βουλὴ τοῦ Θεοῦ καὶ ἡ Παρθένος ἀνταποκρίνεται
στὴ θεία κλήση μὲ ταπείνωση: «Ἰδοὺ ἡ δούλη Κυρίου· γένοιτό μοι
κατὰ τὸ ρῆμα σου». Ἡ ἐκ Πνεύματος Ἁγίου σύλληψη τῆς Παρθένου «ὑπερβαίνει
τὰ λεκτικὰ σχήματα, γι᾿ αὐτὸ τὸ «σημεῖον» εἶναι ἀληθινὰ παράδοξο καὶ
ὑπερμεγέθες».
Σχετικὰ μὲ τὴν ταπεινότητα τῆς Παναγίας
μας, ὁ Μητροπολίτης Ν. Ἰωνίας, Γαβριήλ,
ἀναφέρει: «Νὰ μιμηθοῦμε τὴν ταπεινότητα τῆς Παναγίας μας γιὰ νὰ κοινωνήσουμε
ἀξίως τὸ Σῶμα καὶ τὸ Αἷμα τοῦ Υἱοῦ Της». Ἀκόμη, ἡ ταπεινοφροσύνη εἶναι
τὸ πρῶτο σκαλοπάτι στὴν κλίμακα, ποὺ μᾶς ἀνεβάζει στὴν πνευματική μας
τελείωση. «Ἡ ὑγιὴς ταπείνωση μαγνητίζει καὶ τὸν πιὸ κακοπροαίρετο
ἄνθρωπο, ἀφοῦ αὐτὴ εἶναι ἡ στολὴ τῆς θεότητας». - Μέγας Βασίλειος.
Ἐορτάζουμε καὶ τιμᾶμε, ἐπίσης:
Τὴ Γέννηση τῆς Παναγίας (8 Σεπτεμβρίου),
τὸ προμήνυμα τῆς σωτηρίας μας: Μεγάλο δῶρο τοῦ Θεοῦ γιὰ τοὺς γονεῖς της,
Ἰωακεὶμ καὶ Ἄννα, ἀλλὰ καὶ γιὰ ὅλο τὸν κόσμο: «Ἡ γέννησίς σου Θεοτόκε,
χαρὰν ἐμήνυσε πάσῃ τῇ οἰκουμένῃ, ἐκ σοῦ γὰρ ἀνέτειλεν ὁ Ἥλιος τῆς δικαιοσύνης,
Χριστὸς ὁ Θεὸς ἡμῶν, καὶ λύσας τὴν κατάραν, ἔδωκε τὴν εὐλογίαν, καὶ καταργήσας
τὸν θάνατον, ἐδωρήσατο ἡμῖν ζωὴν τὴν αἰώνιον».
Τὰ Εἰσόδιατης
Θεοτόκου (21 Νοεμβρίου) Ἡ εἴσοδος τῆς Θεοτόκου στὸν Ναὸ τῆς Ἱερουσαλὴμ
«ἐγκαινίαζε τὸ μεγάλο κεφάλαιο τῆς σωτηρίας μας», τὸ βαθύτερο νόημα
τῆς ἑορτῆς. Ὅταν ἡ Μαρία ἔγινε τριῶν ἐτῶν τὴν ἔφεραν οἱ γονεῖς της στὸν Ναὸ καὶ τὴν παρέδωσαν στὰ
χέρια τοῦ Ζαχαρία, τοῦ ἱερέα. Μέσα στὰ ἀπρόσιτα Ἅγια τῶν Ἁγίων
καλλιεργήθηκε ἡ ἁγιότητά της Παναγίας μας. (Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδας)
Τέλος, ἑορτάζουμε τὴν Κοίμηση τῆς Θεοτόκου
(15 Αὐγούστου), τὸ δεύτερο Πάσχα τῶν Ὀρθοδόξων, τὸ Πάσχα τοῦ Καλοκαιριοῦ.
Ἡ Παναγία μας εἶναι ἡ μόνη ἐλπίδα ποὺ ἔχουμε στὶς δυσκολίες - δοκιμασίες
τῆς ζωῆς: «Τὴν πᾶσαν ἐλπίδα μου εἰς σέ ἀνατίθημι, μῆτερ τοῦ Θεοῦ,
φύλαξόν με ὑπὸ τήν σκέπην σου». - «…
ἐν τῇ Κοιμήσει τὸν κόσμον οὐ κατέλιπες Θεοτόκε …». Ἡ Ὀρθόδοξη
Ἐκκλησία κανει λόγο γιὰ «Κοίμηση τῆς Θεοτόκου (χωρισμὸ ψυχῆς
καὶ σώματος) καὶ γιὰ μετάστασή της, δηλαδὴ ἀνάσταση (ἕνωση ψυχῆς καὶ
σώματος) καὶ ἀνάληψή της κοντὰ στὸν Υἱόν της».
Πηγή: Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδας.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου