ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ
ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΧΛΩΡΑΚΑΣ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΤΥΡΙΝΗΣ
(6 ΜΑΡΤΙΟΥ 2022)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ (Τῆς
Τυρινῆς)
Ἀδελφοί, νῦν ἐγγύτερον
ἡμῶν ἡ σωτηρία ἢ ὅτε ἐπιστεύσαμεν.
ἡ νὺξ προέκοψεν, ἡ δὲ ἡμέρα ἤγγικεν. ἀποθώμεθα
οὖν τὰ ἔργα τοῦ σκότους καὶ ἐνδυσώμεθα
τὰ ὅπλα τοῦ φωτός. ὡς ἐν ἡμέρᾳ εὐσχημόνως περιπατήσωμεν, μὴ κώμοις καὶ μέθαις, μὴ κοίταις καὶ ἀσελγείαις, μὴ ἔριδι καὶ ζήλῳ, ἀλλ' ἐνδύσασθε τὸν Κύριον Ἰησοῦν Χριστόν, καὶ τῆς σαρκὸς πρόνοιαν
μὴ ποιεῖσθε εἰς ἐπιθυμίας. Τὸν δὲ ἀσθενοῦντα τῇ πίστει προσλαμβάνεσθε,
μὴ εἰς διακρίσεις
διαλογισμῶν. ὃς μὲν πιστεύει φαγεῖν πάντα, ὁ δὲ ἀσθενῶν λάχανα ἐσθίει. ὁ ἐσθίων τὸν μὴ ἐσθίοντα μὴ ἐξουθενείτω, καὶ ὁ μὴ ἐσθίων τὸν ἐσθίοντα
μὴ κρινέτω· ὁ Θεὸς γὰρ αὐτὸν προσελάβετο. σὺ τίς εἶ ὁ κρίνων ἀλλότριον οἰκέτην; τῷ ἰδίῳ Κυρίῳ στήκει ἢ πίπτει· σταθήσεται δέ· δυνατὸς γάρ ἐστιν ὁ Θεὸς στῆσαι αὐτόν.
(Ρωμ. ιγ΄[13] 11 – ιδ΄[14] 4)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἀδελφοί, τώρα ἡ ἡμέρα τῆς δευτέρας παρουσίας,
πού θά σημάνει τήν πλήρη ἀπολύτρωση τῶν πιστῶν, εἶναι πλησιέστερη
σέ μᾶς παρά τότε πού πιστέψαμε. Ἐάν λοιπόν τότε δείξαμε ζῆλο καί δραστηριότητα,
πολύ περισσότερο πρέπει νά τά δείξουμε καί τώρα. Ἡ ζωή αὐτή, πού
μοιάζει μέ νύχτα σκοτεινή, προχώρησε, ἐνῷ ἡ ἡμέρα τῆς ἄλλης ζωῆς
πλησίασε. Κι ἄν ἀκόμη δέν ἔλθει ὁ Κύριος σύντομα μέ τήν ἔνδοξη δευτέρα
Του παρουσία, ἔρχεται ὅμως γιά τόν καθένα μας μέ τόν θάνατο. Πλησιάζει
λοιπόν γιά τόν καθένα μας ἡ ἡμέρα τῆς ἄλλης ζωής. Ἄς ἀποθέσουμε λοιπόν
σάν νυκτερινά ἐνδύματα τά ἔργα τῆς ἁμαρτίας, πού γίνονται στό σκοτάδι,
καί ἄς ντυθοῦμε σάν ἄλλα ὅπλα τά φωτεινά ἔργα τῆς ἀρετῆς. Ὅπως συμπεριφέρεται
κανεὶς τὴν ἡμέρα, πού τὰ βλέμματα πολλῶν τὸν παρακολουθοῦν, ἔτσι κι ἐμεῖς
ἄς συμπεριφερθοῦμε μὲ εὐπρέπεια καὶ σεμνότητα· ὄχι μὲ ἄσεμνα φαγοπότια
καὶ μεθύσια, οὔτε μὲ πράξεις αἰσχρότητας καὶ ἀσέλγειας, οὔτε μὲ φιλονικίες
καὶ ζηλοτυπίες. Ἀλλά φορέστε σὰν ἔνδυμα τῆς ψυχῆς σας τὸν Κύριο Ἰησοῦ
Χριστό, ὥστε στὴν ὅλη ζωή σας νὰ μοιάσετε μ’ αὐτόν. Καὶ μὴ φροντίζετε
γιὰ τὴ σάρκα, πῶς νὰ ἱκανοποιεῖτε τὶς παράνομες ἐπιθυμίες της. Τέτοια
πρέπει νὰ εἶναι ἡ συμπεριφορὰ σας μέσα στὴν κοινωνία πού ζεῖτε. Ὑπαρχουν
ὅμως καὶ μερικοὶ Χριστιανοὶ ἀδύνατοι στὴν πίστη. Νὰ λοιπὸν ποιὰ πρέπει
νὰ εἶναι καὶ πρὸς αὐτούς ἡ συμπεριφορά σας: Νὰ δέχεστε μὲ καλοσύνη ἐκεῖνον
πού εἶναι ἀδύνατος στὴν πίστη καὶ ἐξαρτᾶ τὴ σωτηρία του καὶ ἀπὸ τὴ
διάκριση τῶν φαγητῶν καὶ τῶν ἡμερῶν, χωρὶς νὰ συζητᾶτε καὶ νὰ ἐπικρίνετε
τὶς ἰδέες του. Ἄλλος βέβαια πιστεύει ὅτι δὲν ἀπαγορεύεται νὰ φάει
ὅλα τὰ φαγητά. Ἐνῶ ὁ ἀδύνατος στὴν πίστη τρώει λαχανικὰ καὶ ἀποφεύγει
τὰ ἄλλα φαγητὰ ἀπὸ τὸν φόβο μήπως μολυνθεῖ ἀπ’ αὐτά. Ἐκεῖνος πού λόγῳ
τῆς ἰσχυρότερης πίστης του τρώει ἀπ’ ὅλα τὰ φαγητά, ἂς μὴν περιφρονεῖ
ὡς στενοκέφαλο ἐκεῖνον πού δὲν τρώει ἀπ’ ὅλα. Κι αὐτός πού δὲν τρώει
ἀπ’ ὅλα, ἂς μὴν κατακρίνει ἐκεῖνον πού τρώει. Διότι κι αὐτόν πού τρώει
ἀπ’ ὅλα ὁ Θεὸς τὸν προσέλαβε στὴν Ἐκκλησία του. Ποιὸς εἶσαι ἐσύ πού
κατακρίνεις ξένο δοῦλο; Αὐτός δὲν ἔχει ἐσένα Κύριο, ἀλλά τὸν Θεό. Σὲ
σχέση μὲ τὸν Κύριό του στέκεται ἢ πέφτει πνευματικά. Μάθε λοιπὸν ὅτι
ἐνῶ ἐσύ τὸν κατακρίνεις, αὐτός θὰ σταθεῖ στερεὸς στὴν πίστη. Διότι ὁ
Θεὸς ἔχει τὴ δύναμη νὰ τὸν ἀνορθώσει καὶ νὰ τὸν στερεώσει.
ΤΟ
ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Εἶπεν ὁ Κύριος· Ἐὰν ἀφῆτε τοῖς ἀνθρώποις τὰ παραπτώματα αὐτῶν, ἀφήσει καὶ ὑμῖν ὁ πατὴρ ὑμῶν ὁ οὐράνιος· ἐὰν δὲ μὴ ἀφῆτε τοῖς ἀνθρώποις τὰ παραπτώματα αὐτῶν, οὐδὲ ὁ πατὴρ ὑμῶν ἀφήσει τὰ παραπτώματα ὑμῶν. Ὅταν δὲ νηστεύητε, μὴ γίνεσθε ὥσπερ οἱ ὑποκριταὶ σκυθρωποί, ἀφανίζουσι γὰρ τὰ πρόσωπα αὐτῶν ὅπως φανῶσι τοῖς ἀνθρώποις νηστεύοντες· ἀμὴν λέγω ὑμῖν, ὅτι ἀπέχουσιν τὸν μισθὸν αὐτῶν. σὺ δὲ νηστεύων ἄλειψαί σου τὴν κεφαλὴν καὶ τὸ πρόσωπόν σου νίψαι, ὅπως μὴ φανῇς τοῖς ἀνθρώποις νηστεύων ἀλλὰ τῷ πατρί σου τῷ ἐν τῷ κρυπτῷ· καὶ ὁ πατήρ σου ὁ βλέπων ἐν τῷ κρυπτῷ ἀποδώσει σοι ἐν τῷ φανερῷ. Μὴ θησαυρίζετε ὑμῖν θησαυροὺς ἐπὶ τῆς γῆς, ὅπου σὴς καὶ βρῶσις ἀφανίζει, καὶ ὅπου κλέπται διορύσσουσιν καὶ κλέπτουσιν·
θησαυρίζετε δὲ ὑμῖν θησαυροὺς ἐν οὐρανῷ, ὅπου οὔτε σὴς οὔτε βρῶσις ἀφανίζει, καὶ ὅπου κλέπται οὐ διορύσσουσιν
οὐδὲ κλέπτουσιν· ὅπου γάρ ἐστιν ὁ θησαυρός ὑμῶν, ἐκεῖ ἔσται
καὶ ἡ καρδία ὑμῶν.
(Ματθ.
στ΄[6] 14 -21)
ΔΥΟ ΦΤΕΡΑ ΓΙΑ ΝΑ ΠΕΤΑΞΟΥΜΕ
ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΗ ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Καθὼς εἰσερχόμαστε
στὴν περίοδο τῆς Ἁγίας καὶ Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς, ἡ Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία
μᾶς καλεῖ σὲ ἐντονότερους πνευματικοὺς ἀγῶνες. Μέσα σ᾿ αὐτὸ τὸ πνεῦμα
τῶν ἡμερῶν τὸ σημερινὸ εὐαγγελικὸ ἀνάγνωσμα μᾶς προτρέπει νὰ ἀποκτήσουμε
δύο βασικὰ στοιχεῖα τῆς ἀληθινῆς χριστιανικῆς ζωῆς. Ἂς τὰ προσέξουμε.
1. ΣΥΓΧΩΡΗΣΗ ΓΝΗΣΙΑ
ΚΑΙ ΑΛΗΘΙΝΗ
Τὸ κείμενο
τοῦ Ἱεροῦ Εὐαγγελίου εἶναι ἕνα τμῆμα ἀπὸ τοὺς λόγους ποὺ ἀπηύθυνε
ὁ Κύριος στὴν ἐπὶ τοῦ ὄρους ὁμιλία Του. Εἶπε λοιπὸν ὁ Κύριος: «Ἐὰν
συγχωρεῖτε τοὺς ἀνθρώπους γιὰ τὰ λάθη ποὺ ἔκαναν ἀπέναντί σας, θὰ
συγχωρήσει καὶ ὁ ἐπουράνιος Πατέρας τὶς δικές σας ἁμαρτίες. Ἐὰν ὅμως
ἐσεῖς δὲν μπορεῖτε νὰ ξεχάσετε τὸ κακὸ ποὺ σᾶς ἔκαναν οἱ ἄλλοι, καὶ
δὲν τοὺς συγχωρεῖτε, τότε μὴν περιμένετε νὰ συγχωρήσει καὶ τὶς δικές
σας ἁμαρτίες ὁ οὐράνιος πατέρας σας».
ΑΠΛΑ καὶ ξεκάθαρα
τὰ λόγια τοῦ Κυρίου μας. Μᾶς ζητάει νὰ συγχωροῦμε, γιὰ νὰ συγχωρεῖ κι
Αὐτὸς τὶς δικές μας ἁμαρτίες. Δυστυχῶς ὅμως ἐμεῖς δυσκολευόμαστε
πολὺ στὸ θέμα αὐτό. Κάποτε μάλιστα, ἐνῶ στὰ λόγια συγχωρεθήκαμε
μὲ τοὺς ἀδελφούς μας, στὴ συνέχεια ὅμως δὲν μποροῦμε νὰ ξεχάσουμε
ὅ,τι ἔγινε. Δὲν μποροῦμε νὰ ἀμνηστεύσουμε ἀκόμη καὶ τὰ πιὸ ἀσήμαντα,
ἕνα ἄστοχο λόγο, μία ἀδέξια συμπεριφορά, μιὰ παρεξήγηση. Καὶ κρατοῦμε
ἐγωιστικὲς ἀποστάσεις, ἀφήνουμε τὶς καχυποψίες νὰ μᾶς βασανίζουν,
σὲ σημεῖο κάποτε νὰ μᾶς ἐνοχλεῖ ἀκόμη καὶ ἡ παρουσία τῶν ἄλλων. Ἀλλὰ
γνήσια συγχώρηση σημαίνει νὰ διαγράψουμε διαπαντὸς ἀπὸ τὴ σκέψη
καὶ τὴν καρδιά μας κάθε δυσαρέσκεια, κάθε ψυχρότητα. Ἐκεῖ μάλιστα
φαίνεται ἂν πραγματικὰ συγχωροῦμε, ὅταν μπορέσουμε νὰ συγχωρήσουμε
ἀνθρώπους δύστροπους, ἰδιόρρυθμους, ἀκόμη καὶ ἐχθρικοὺς ἀπέναντί
μας. Καὶ ὄχι μόνο νὰ τοὺς συγχωρήσουμε, ἀλλὰ καὶ νὰ τοὺς χωρέσουμε
στὴν καρδιά μας, νὰ προσευχόμαστε γι᾿ αὐτούς, νὰ τοὺς ἀγαπήσουμε.
Ἄλλωστε κι ἐμεῖς
πόσες ἁμαρτίες ἀμέτρητες ἔχουμε; Καὶ ὁ Κύριος ὡς πολυεύσπλαγχνος
διαρκῶς μᾶς τὶς συγχωρεῖ. Ζητεῖ ὅμως καὶ ἀπὸ ἐμᾶς νὰ κάνουμε τὸ ἴδιο
στοὺς ἀδελφούς μας. Πῶς ἀλλιῶς θὰ τολμήσουμε νὰ σηκώσουμε τὰ μάτια
μας πρὸς τὸν οὐρανὸ καὶ θὰ ζητήσουμε τὴν ἄφεση τῶν ἁμαρτιῶν μας; Μόνον
ὅταν μάθουμε νὰ συγχωροῦμε θὰ γίνουμε ἐπιδεκτικοὶ τοῦ θείου ἐλέους
καὶ θὰ λάβουμε τὴν ἄφεση τῶν ἁμαρτιῶν μας, ὅπως ὁ Κύριος μᾶς τὸ ὑποσχέθηκε.
2. ΝΗΣΤΕΙΑ ΤΡΟΦΩΝ
ΚΑΙ ΠΑΘΩΝ
Τὸ δεύτερο
θέμα, τὸ ὁποῖο τονίζει στὸ σημερινὸ Εὐαγγέλιο ὁ Κύριος, εἶναι τὸ
θέμα τῆς νηστείας. Μᾶς λέγει λοιπόν: «Ὅταν νηστεύετε, μὴν τὸ κάνετε
ὅπως οἱ ὑποκριταὶ Φαρισαῖοι, οἱ ὁποῖοι παριστάνουν τοὺς λυπημένους
καὶ ταλαιπωρημένους, γιὰ νὰ δείξουν στοὺς ἀνθρώπους ὅτι νηστεύουν. Ἀλήθεια
σᾶς λέω πὼς ὅποιον ἔπαινο εἶχαν νὰ πάρουν, τὸν πῆραν ἀπὸ τοὺς ἀνθρώπους,
πληρώθηκαν ἀπὸ αὐτούς». Καὶ στὴ συνέχεια ὁ Κύριος μᾶς λέγει: «Ὅταν νηστεύεις,
περιποιήσου τὸ κεφάλι σου καὶ νίψε τὸ πρόσωπό σου, γιὰ νὰ φαίνεσαι
χαρούμενος καὶ νὰ μὴ γίνει ἀντιληπτὸ στοὺς ἀνθρώπους ὅτι νηστεύεις.
Ἀλλὰ ἂς ξέρει τὴ νηστεία σου μόνον ὁ οὐράνιος Πατέρας σου, ὁ ὁποῖος
θὰ σὲ ἀμείψει κάποτε ἐπίσημα καὶ φανερά».
ΔΥΣΤΥΧΩΣ τὸ
κείμενο αὐτὸ τοῦ ἱεροῦ Εὐαγγελίου κάποιοι στὶς μέρες μας τὸ παίρνουν
ὡς ἀφορμὴ γιὰ νὰ δικαιολογήσουν τὰ ἀδικαιολόγητα λέγοντας μὲ περισσὴ
ἐπιπολαιότητα: Προκειμένου νὰ
καταντήσουμε ὑποκριτές, καλύτερα νὰ μὴ νηστεύουμε καθόλου.
Ὅμως ἔτσι διαστρέφουν τὸ πνεῦμα τῶν λόγων τοῦ Κυρίου μας. Ὁ Κύριος
δὲν ἀπορρίπτει τὴν νηστεία, ἀλλὰ ἀντιθέτως τὴ συνιστᾶ, καὶ μάλιστα
μᾶς δείχνει καὶ τὸν τρόπο μὲ τὸν ὁποῖο πρέπει νὰ γίνεται. Τὸ ὅτι κάποιοι
κάνουν τὴν νηστεία ἀφορμὴ γιὰ ἐπίδειξη δὲν σημαίνει ὅτι πρέπει νὰ
τὴν καταργήσουμε. Μερικοὶ μάλιστα παραποιοῦν καὶ ἄλλα χωρία τῆς Ἁγίας
Γραφῆς λέγοντας πὼς δὲν βλάπτουν τὰ «εἰσερχόμενα», ἀλλὰ τὰ «ἐξερχόμενα».
Καὶ ἄλλοι δημιουργοῦν δικά τους ρητὰ λέγοντας πὼς «ἀσθενεῖς καὶ ὁδοιπόροι
ἁμαρτίαν οὐκ ἔχουσι»!
Μὴν εἴμαστε
λοιπὸν τόσο εὔκολοι νὰ βρίσκουμε δικαιολογίες γιὰ νὰ ἀποφύγουμε
τὴν θεσμοθετημένη νηστεία τῆς Ἐκκλησίας μας. Βεβαίως ὅταν ἔχουμε
σοβαροὺς λόγους ὑγείας, θὰ πρέπει νὰ θέσουμε τὸ πρόβλημά μας στὸν
Πνευματικό μας καὶ νὰ μᾶς δώσει αὐτὸς κατάλληλες ὁδηγίες. Ὄχι ὅμως
νὰ ἀθετοῦμε μόνοι μας τὴν νηστεία, προφασιζόμενοι μάλιστα λόγους
ἀνύπαρκτους, πὼς τάχα εἴμαστε κουρασμένοι ἢ ἀδιάθετοι. Ἀκόμη καὶ
ὅταν εἴμαστε προσκεκλημένοι σὲ τραπέζι, νὰ μὴ ντρεπόμαστε νὰ ποῦμε
ὅτι νηστεύουμε, φοβούμενοι μήπως μᾶς εἰρωνευθοῦν καὶ νὰ δικαιολογοῦμε
μάλιστα τὸν ἑαυτό μας λέγοντας πὼς τάχα δὲν πρέπει νὰ στενοχωρήσουμε
τοὺς οἰκοδεσπότες. Καλύτερα νὰ τοὺς στενοχωρήσουμε, καλύτερα ἀκόμη
νὰ μείνουμε νηστικοὶ καὶ νὰ δώσουμε ἔτσι ἕνα σιωπηλὸ παράδειγμα,
παρὰ νὰ ἀθετήσουμε τὴν καθιερωμένη ἀπὸ τὴν Ἐκκλησία καὶ εὐλογημένη
ἀπὸ τὸν Θεὸ νηστεία.
Ἐπὶ πλέον ὅμως
θὰ πρέπει νὰ μάθουμε, ταυτόχρονα μὲ τὴν νηστεία τῶν τροφῶν νὰ νηστεύουμε
καὶ μία ἄλλη νηστεία οὐσιαστικότερη, τὴν νηστεία τῶν παθῶν. Αὐτὸ
ἄλλωστε εἶναι τὸ βαθύτερο νόημα τῆς νηστείας. Διότι μαθαίνοντας
νὰ κυριαρχοῦμε στὶς τροφές, μαθαίνουμε νὰ κυριαρχοῦμε καὶ στὸν δυσκολοκυβέρνητο
κόσμο τῶν λογισμῶν, τῶν ἐπιθυμιῶν καὶ τῶν παρορμήσεών μας.
ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΟ
ἀνάγνωσμα, ἀδελφοί, τελειώνει μὲ ἔντονη προτροπὴ τοῦ Κυρίου μας
νὰ μὴ θησαυρίζουμε θησαυροὺς ἐπίγειους, τοὺς ὁποίους κατατρώγει ἡ
φθορὰ καὶ τοὺς ἁρπάζουν οἱ κλέφτες. Ἀλλὰ νὰ θησαυρίζουμε οὐράνιους
θησαυρούς, ποὺ δὲν χάνονται ποτέ. Διότι ὅταν θησαυρίζουμε τέτοιους
θησαυροὺς πνευματικούς, ἐκεῖ ὅπου θὰ εἶναι ὁ θησαυρός μας, δηλαδὴ
στοὺς οὐρανοὺς καὶ στὸν Κύριο, ἐκεῖ θὰ εἶναι καὶ ἡ καρδιά μας καὶ ἡ ἀγάπη
μας. Ἀμήν.
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ
τόμο τοῦ Περιοδικοῦ «Ο ΣΩΤΗΡ»)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου