ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ
ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΧΛΩΡΑΚΑΣ
Β΄ ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΝΗΣΤΕΙΩΝ
(20 ΜΑΡΤΙΟΥ 2022)
(ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΤΟΥ ΠΑΛΑΜΑ)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
Κατ' ἀρχάς
σύ, Κύριε, τὴν γῆν ἐθεμελίωσας, καὶ ἔργα
τῶν χειρῶν σού εἰσιν οἱ οὐρανοί· αὐτοὶ ἀπολοῦνται, σὺ δὲ διαμένεις· καὶ πάντες ὡς ἱμάτιον
παλαιωθήσονται,
καὶ ὡσεὶ περιβόλαιον ἑλίξεις
αὐτούς, καὶ ἀλλαγήσονται· σὺ δὲ ὁ αὐτὸς εἶ, καὶ τὰ ἔτη σου οὐκ ἐκλείψουσι. πρὸς τίνα δὲ τῶν ἀγγέλων
εἴρηκέ ποτε·
κάθου ἐκ δεξιῶν μου ἕως ἂν θῶ τοὺς ἐχθρούς
σου ὑποπόδιον
τῶν ποδῶν σου; Οὐχὶ πάντες εἰσὶ
λειτουργικὰ πνεύματα εἰς διακονίαν ἀποστελλόμενα διὰ τοὺς μέλλοντας κληρονομεῖν σωτηρίαν;
Διὰ τοῦτο δεῖ περισσοτέρως ἡμᾶς προσέχειν τοῖς ἀκουσθεῖσι, μήποτε παραρρυῶμεν. Εἰ γὰρ ὁ δι' ἀγγέλων
λαληθεὶς
λόγος ἐγένετο βέβαιος, καὶ πᾶσα παράβασις καὶ παρακοὴ ἔλαβεν
ἔνδικον μισθαποδοσίαν, πῶς ἡμεῖς ἐκφευξόμεθα τηλικαύτης ἀμελήσαντες
σωτηρίας;
ἥτις ἀρχὴν λαβοῦσα λαλεῖσθαι διὰ τοῦ Κυρίου, ὑπὸ τῶν ἀκουσάντων
εἰς ἡμᾶς
ἐβεβαιώθη.
(Ἑβρ.
α΄[1]10 – β΄[2] 3)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἐσύ,
Κύριε, στὴν ἀρχή τῆς δημιουργίας στήριξες τὴ γῆ καὶ τὴν ἑδραίωσες
μέσα στὸ οὐράνιο στερέωμα, καὶ ἔργα τῶν χειρῶν σου εἶναι οἱ οὐρανοί.
Αὐτοὶ θὰ χάσουν τὸ σημερινό τους σχῆμα καὶ θὰ ἐξαφανισθοῦν.
Ἐσὺ ὅμως παραμένεις ἀναλλοίωτος καὶ ἀμετάβλητος. Κι ὅλος ὁ κόσμος
θὰ παλιώσει σὰν ἕνα ἔνδυμα, κι ἐσύ θὰ τὸν περιστρέψεις καὶ θὰ τὸν περιτυλίξεις
σὰν ἐξωτερικὸ ροῦχο πού φοροῦν οἱ ἄνθρωποι· θὰ ἀλλάξει λοιπὸν καὶ θὰ
γίνει καινούργιος. Ἐσύ ὅμως εἶσαι πάντοτε ὁ ἴδιος, καὶ τὰ ἔτη σου θὰ
εἶναι ἀτελείωτα. Σὲ ποιὸν ἄλλωστε ἀπό τους ἀγγέλους ἔχει πεῖ ποτὲ ὁ
ἐπουράνιος Πατέρας· κάθισε τώρα μετά τὴν Ἀνάληψή σου στὰ δεξιά
μου, ὡσότου ὑποτάξω τους ἐχθρούς σου βάζοντάς τους κάτω ἀπὸ τὰ πόδια
σου ὡς ὑποπόδιο πάνω στὸ ὁποῖο θὰ πατᾶς, γιὰ νὰ ἔχεις αἰωνίως ἀδιαφιλονίκητη
τὴν ἐξουσία; Σὲ κανέναν. Δὲν εἶναι ὅλοι οἱ ἄγγελοι ὑπηρετικὰ πνεύματα,
πού ἐνεργοῦν ὄχι ἀπὸ δική τους πρωτοβουλία, ἀλλά ἀποστέλλονται ἀπὸ
τὸν Θεὸ γιὰ νὰ ὑπηρετοῦν ἐκείνους πού πρόκειται νὰ κληρονομήσουν τὴν
αἰώνια ζωή; Ὁ Υἱός λοιπὸν εἶναι ἀσυγκρίτως ἀνώτερος ἀπό τοὺς ἀγγέλους.
Γι' αὐτὸ κι ἐμεῖς πρέπει νὰ προσέχουμε πολὺ περισσότερο σ' ἐκεῖνα
πού ἀκούσαμε μέ τὸ κήρυγμα, διότι ὅλα αὐτὰ εἶναι λόγοι τοῦ Υἱοῦ καί
τῶν Ἀποστόλων του. Εἶναι ἐπείγουσα ἀνάγκη νὰ προσέχουμε, μήπως ἀπὸ
ἀπροσεξία μᾶς συμβεῖ νὰ παρασυρθοῦμε καὶ πέσουμε ἔξω. Κι ἀλίμονό
μας ἂν πέσουμε ἔξω. Διότι, ἐὰν ὁ νόμος πού ἀνήγγειλε ὁ Θεὸς στὸ Μωυσῆ
διαμέσου ἀγγέλων ἀποδείχθηκε ἔγκυρος καὶ ἰσχυρός, καὶ κάθε παράβασή
του καί παρακοή τιμωρήθηκε δίκαια μὲ τὴν ἀνάλογη τιμωρία, πῶς ἐμεῖς
θὰ ξεφύγουμε τὴν τιμωρία, ἐὰν ἀμελήσουμε μιὰ τόσο μεγάλη καὶ σπουδαία
σωτηρία; Τὴ σωτηρία αὐτὴ δὲν μᾶς τὴν γνωστοποίησαν κάποιοι ἄγγελοι,
ὅπως ἔγινε στὸ νόμο, ἀλλά ἀφοῦ ἄρχισε νὰ τὴν κηρύττει ὁ ἴδιος ὁ Κύριος,
μᾶς τὴν παρέδωσαν ὡς ἀληθινή καὶ ἀξιόπιστη οἱ ἅγιοι Ἀπόστολοι πού
τὴν ἄκουσαν κατευθείαν ἀπὸ τὸ στόμα τοῦ Κυρίου.
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ εἰσῆλθεν ὁ Ἰησοῦς
εἰς Καπερναοὺμ καὶ ἠκούσθη ὅτι εἰς οἶκόν ἐστι. Καὶ εὐθέως συνήχθησαν πολλοὶ, ὥστε
μηκέτι χωρεῖν
μηδὲ τὰ πρὸς τὴν θύραν· καὶ ἐλάλει αὐτοῖς τὸν λόγον. καὶ ἔρχονται
πρὸς αὐτὸν παραλυτικὸν φέροντες,
αἰρόμενον ὑπὸ τεσσάρων. Καὶ μὴ δυνάμενοι προσεγγίσαι αὐτῷ
διὰ τὸν ὄχλον, ἀπεστέγασαν
τὴν στέγην ὅπου
ἦν, καὶ ἐξορύξαντες
χαλῶσι τὸν κράβαττον ἐφ' ᾧ ὁ παραλυτικὸς κατέκειτο. Ἰδὼν
δὲ ὁ Ἰησοῦς τὴν πίστιν αὐτῶν λέγει τῷ παραλυτικῷ· Τέκνον, ἀφέωνταί
σοι αἱ ἁμαρτίαι
σου. Ἦσαν δέ τινες τῶν γραμματέων ἐκεῖ
καθήμενοι
καὶ διαλογιζόμενοι ἐν ταῖς καρδίαις αὐτῶν· Τί οὗτος οὕτως λαλεῖ βλασφημίας; τίς δύναται ἀφιέναι
ἁμαρτίας εἰ μὴ εἷς ὁ Θεός; Καὶ εὐθέως ἐπιγνοὺς ὁ Ἰησοῦς
τῷ πνεύματι αὐτοῦ ὅτι οὕτως αὐτοὶ διαλογίζονται ἐν ἑαυτοῖς
εἶπεν αὐτοῖς·
Τί ταῦτα διαλογίζεσθε ἐν ταῖς καρδίαις ὑμῶν; Τί ἐστιν
εὐκοπώτερον,
εἰπεῖν τῷ παραλυτικῷ, ἀφέωνταί σου αἱ ἁμαρτίαι, ἢ εἰπεῖν, ἔγειρε
καὶ ἆρον
τὸν κράββατόν σου καὶ περιπάτει; Ἵνα δὲ εἰδῆτε ὅτι
ἐξουσίαν ἔχει ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου ἀφιέναι ἐπὶ τῆς γῆς ἁμαρτίας
(λέγει τῷ παραλυτικῷ). Σοὶ λέγω, ἔγειρε
καὶ ἆρον
τὸν κράβαττόν σου καὶ ὕπαγε
εἰς τὸν οἶκόν σου. Καὶ ἠγέρθη
εὐθέως, καὶ ἄρας
τὸν κράβαττον ἐξῆλθεν
ἐναντίον πάντων, ὥστε ἐξίστασθαι πάντας καὶ δοξάζειν τὸν Θεὸν λέγοντας ὅτι οὐδέποτε οὕτως εἴδομεν.
(Μάρκ. β΄[2] 1 - 12)
ΘΑΥΜΑ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗ ΣΤΕΓΗ
ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΗ ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
1. ΥΓΕΙΑ ΠΑΝΩ ΑΠΟ
ΟΛΑ;
Στὴν Καπερναοὺμ τὰ πλήθη ἔχουν
ξεσηκωθεῖ. Μόλις ἔμαθαν ὅτι ὁ Κύριος διδάσκει σὲ κάποιο σπίτι, μαζεύτηκαν
τόσοι πολλοὶ γιὰ νὰ ἀκούσουν τὴ διδασκαλία Του, ὥστε τὸ σπίτι δὲν χωρᾶ
πλέον ἄλλους, οὔτε κἂν στὴν ἐξωτερικὴ θύρα του.
Ἔξω ὅμως κάτι παράδοξο συμβαίνει.
Τέσσερις ἄνθρωποι πλησιάζουν μεταφέροντας κάποιον παράλυτο ἐπάνω
σ᾿ ἕνα κρεββάτι. Θέλουν νὰ τὸν φέρουν στὸν Κύριο γιὰ νὰ τὸν θεραπεύσει.
Ἀλλὰ εἶναι τέτοιος ὁ συνωστισμός, ποὺ φαίνεται ὅτι θὰ ματαιώσει
τὸν σκοπό τους. Τότε ὅμως συμβαίνει κάτι τὸ πρωτοφανές. Ἀνεβαίνουν
οἱ τέσσερις στὴ στέγη καὶ τὴν ξηλώνουν στὸ σημεῖο τοῦ σπιτιοῦ ποὺ εἶναι
ὁ Κύριος. Καθὼς τὸ φῶς τοῦ οὐρανοῦ ξεχύνεται σιγὰ – σιγὰ μέσα στὸ σπίτι,
αὐτοὶ κατεβάζουν προσεκτικὰ μὲ σχοινιὰ τὸ κρεβάτι μὲ τὸν παράλυτο.
Ὁ Κύριος τώρα· ἀντικρίζει ἐμπρός του ἕναν παράλυτο νὰ τὸν κοιτᾶ ἱκετευτικά,
προσμένοντας μὲ πίστη τὸ θαῦμα. Ὅλοι κρατοῦν τὴν ἀναπνοή τους καὶ περιμένουν
ν᾿ ἀκούσουν τὴ θαυμαστὴ προσταγὴ τοῦ Κυρίου. Ὅμως ὁ Κύριος κάτι ἄλλο
θέλει πρῶτα νὰ φανερώσει. Λέει λοιπὸν στὸν παράλυτο:
—Παιδί μου, συγχωρήθηκαν οἱ
ἁμαρτίες σου, οἱ ὁποῖες εἶναι καὶ ἡ αἰτία τῆς σωματικῆς παραλύσεώς
σου.
Η ΑΙΤΙΑ λοιπὸν τῆς ἀσθενείας
τοῦ παραλύτου δὲν ἦταν κάποιο μικρόβιο, ἀλλὰ ἡ ἄσωτη ζωή του, ἡ ὁποία
τοῦ παρέλυσε καὶ τὸ σῶμα. Καὶ ὁ Κύριος χαρίζει στὸν παράλυτο πρῶτα
αὐτὸ ποὺ πραγματικὰ εἶχε ἀνάγκη, τὴν συγχώρηση τῶν ἁμαρτιῶν του,
δηλαδὴ τὴν ὑγεία τῆς ψυχῆς του. Διαφορετικὰ λοιπὸν βλέπει τὰ πράγματα
ὁ πάνσοφος Κύριος καὶ διαφορετικὰ τὰ προσδοκοῦν οἱ ἄνθρωποι. Ἐμεῖς
συνήθως λέμε "ὑγεία πρῶτα ἀπ᾿ ὅλα". Ὁ Κύριος ὅμως σήμερα
μᾶς διδάσκει ἀκριβῶς τὸ ἀντίθετο: Πρῶτα ἀπ᾿ ὅλα ἡ ὑγεία τῆς ψυχῆς
μας.
Ἐφαρμόζουμε ἐμεῖς ἄραγε
τὴν ἀλήθεια αὐτὴ στὴν καθημερινή μας ζωή; Πόσα χρήματα καὶ χρόνο διαθέτουμε
γιὰ τὴν ὑγεία τοῦ σώματός μας καὶ πόσο ἐνδιαφέρον δείχνουμε ἀντιστοίχως
γιὰ τὴν ὑγεία τῆς ψυχῆς; Πόσο συχνὰ ἐπισκεπτόμαστε τὸν γιατρό μας
καὶ πόσο τὸν πνευματικὸ ἰατρό; Τί φροντίδες κάνουμε γιὰ τὴν διατροφὴ
τοῦ σώματός μας καὶ πόση ἐπιμέλεια δείχνουμε γιὰ τὴν τροφὴ τῆς ψυχῆς
μας; Πόσα φάρμακα παίρνουμε ὅταν ἀρρωσταίνουμε, καὶ πόση μετάνοια
δείχνουμε ὅταν ἀνεβαίνει ὁ πυρετὸς τῆς ψυχῆς μας;
Θὰ πρέπει λοιπὸν νὰ ἀλλάξουμε
τὴν ἱεράρχηση τῶν πραγμάτων. "Πρῶτα ἀπ᾿ ὅλα ἡ ὑγεία τῆς ψυχῆς
μας". Καὶ ὁ Κύριος θὰ μᾶς χαρίζει καὶ τὴν ὑγεία τοῦ σώματος, ὅπως
τὴν χάρισε κατόπιν καὶ στὸν παράλυτο τοῦ Εὐαγγελίου. Βέβαια ἡ ἔκβαση
τῶν πραγμάτων στὴ συνέχεια εἶναι ἀπροσδόκητη. Ἂς τὴν παρακολουθήσουμε.
2. ΛΟΓΙΣΜΟΙ ΠΟΝΗΡΟΙ
Ἀνάμεσα στὰ πλήθη λοιπὸν κάποιοι γραμματεῖς, μόλις ἀκοῦν
τὸν Κύριο νὰ λέει ὅτι συγχωρεῖ ἁμαρτίες, ἀναστατώνονται. Δὲν μποροῦν
νὰ πιστέψουν ὅτι ἔχουν μπροστά τους τὸν θεάνθρωπο Μεσσία, καὶ ἀποροῦν
μέσα τους: "Ποιὸς ἄλλος ἐκτὸς ἀπὸ τὸν Θεὸ μπορεῖ νὰ συγχωρεῖ ἁμαρτίες;"
Ἡ σκέψη τους βέβαια αὐτὴ ἦταν σωστή, ἀλλὰ ἀντὶ νὰ ὁδηγηθοῦν στὴν ἀλήθεια
ὅτι ὁ Κύριος εἶναι Θεός, αὐτοί, τυφλωμένοι ἀπὸ τὸν ἐγωισμό τους, βυθίζονται
στὶς βλάσφημες σκέψεις τους. Καὶ ὁ καρδιογνώστης Κύριος, ὁ Ὁποῖος ἀντιλήφθηκε
ἀμέσως τοὺς λογισμούς τους, τοὺς λέει:
—Γιατί ἔχετε τέτοιες σκέψεις
μέσα σας; Νομίζετε ὅτι εἶναι εὐκολότερο νὰ πῶ στὸν παράλυτο ὅτι
συγχωρήθηκαν οἱ ἁμαρτίες του, ἐπειδὴ ἡ συγχώρηση τῶν ἁμαρτιῶν
δὲν φαίνεται ἐξωτερικά; Θεωρεῖτε δυσκολότερη τὴ σωματικὴ θεραπεία,
νὰ πῶ δηλαδὴ στὸν παράλυτο πάρε τὸ κρεβάτι σου στὸν ὦμο καὶ περπάτησε;
Γιὰ νὰ μάθετε λοιπὸν ὅτι ἔχω ἐξουσία νὰ συγχωρῶ τὶς ἁμαρτίες τῶν
ἀνθρώπων, λέει στὸν παράλυτο:
—Σὲ σένα μιλῶ, σήκω ἐπάνω,
πάρε τὸ κρεβάτι στὸν ὦμο σου καὶ πήγαινε στὸ σπίτι σου.
Καὶ τότε μπροστὰ στὰ ἔκπληκτα
μάτια ὅλων ὁ παράλυτος πετάγεται ἀμέσως ἐπάνω, παίρνει τὸ κρεβάτι
του καὶ φεύγει ὑγιής. Ὅλοι τώρα τρίβουν τὰ μάτια τους γεμάτοι θαυμασμὸ
καὶ δοξάζουν τὸν Θεὸ λέγοντας ὅτι ποτὲ μέχρι τώρα δὲν εἴδαμε παράλυτο
μὲ μία προσταγὴ νὰ σηκώνεται καὶ νὰ περπατᾶ.
ΠΟΝΗΡΟΙ πράγματι οἱ γραμματεῖς.
Τὸ μυαλό τους πηγαίνει πάντα στὸ κακό. Ἀφήνουν τὴ σκέψη τους νὰ ἀναστατώνεται
ἀπὸ λογισμούς, καχυποψίες, ἐχθρότητες καὶ τόσα ἄλλα. Μήπως ὅμως
κάτι παρόμοιο συμβαίνει κάποτε καὶ σὲ ἀρκετοὺς ἀπὸ ἐμᾶς; Μήπως κάποτε
καὶ ὁ δικός μας νοῦς γίνεται σπήλαιο κακῶν καὶ πονηρῶν λογισμῶν; Μήπως
ἀφήνουμε τὸν διάβολο νὰ σπέρνει στὸ περιβόλι τοῦ νοῦ μας πονηρίες,
ζήλειες, ἀντιπάθειες, κατακρίσεις ἢ ἄλλες κακίες;
Βέβαια τὰ πεπυρωμένα βέλη
τῶν κακῶν λογισμῶν ποὺ μᾶς στέλνει ὁ διάβολος δὲν ἀποτελοῦν ἁμαρτία,
ὅταν ἐμεῖς ἀμέσως τὰ ἀποδιώκουμε. Δὲν μποροῦμε ἀσφαλῶς νὰ ἀπαγορεύσουμε
στὸν διάβολο νὰ μᾶς πολεμᾶ. Αὐτὸ ὅμως ποὺ μποροῦμε νὰ κάνουμε εἶναι
νὰ ἀντιστεκόμαστε στὴν πολεμική του, νὰ μὴν κάνουμε τὸ νοῦ μας ξενοδοχεῖο
κακῶν λογισμῶν. Καὶ πολὺ περισσότερο νὰ μὴν καλλιεργοῦμε μέσα μας
μὲ εὐχαρίστηση πονηροὺς λογισμούς. Διότι ἔτσι ἁμαρτάνουμε φοβερά,
συμμαχοῦμε μὲ τὸν διάβολο, ὁ ὁποῖος, χωρὶς νὰ τὸ παίρνουμε εἴδηση,
καταλαμβάνει σιγὰ - σιγὰ τὸ κάστρο τῆς ψυχῆς μας καὶ τὸ αἰχμαλωτίζει.
Τότε ζοῦμε μιὰ κόλαση στὴ σκέψη μας καὶ στὴ συνέχεια εἶναι ἀδύνατο ὁ
νοῦς μας νὰ σκέφτεται καὶ νὰ ζεῖ τὸν Θεό.
Λοιπὸν ἀδελφοί, ἂς κλείσουμε
κάθε κερκόπορτα, κάθε δίοδο στὸ κάστρο τῆς ψυχῆς μας. Διαφορετικὰ
ἡ ἅλωση τῶν λογισμῶν θὰ ὁδηγήσει στὴν πνευματικὴ καταστροφή.
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ
τόμο τοῦ Περιοδικοῦ «Ο ΣΩΤΗΡ»)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου