Η Θεία ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ τΩν ΠΡΟΗΓΙΑΣΜΕΝΩΝ ΔΩΡΩΝ
Ὁ Χρυσόστομος Ρουσῆς, πρώην γραμματέας τῆς Ἐκκλησιαστικῆς
Ἐπιτροπῆς Ἀποστόλων Παύλου καὶ Βαρνάβα (1976-2018), ἀναφέρεται στὴν
Θεία Λειτουργία τῶν Προηγιασμένων,ποὺ «ἀποτελεῖ τὸν καρπὸ καὶ τὸν στέφανο
καὶ τὸν ἄξονα γύρω ἀπὸ τὸν ὁποῖο αὐτὴ στρέφεται καὶ τὸν στόχο στὸν ὁποῖο
μᾶς κατευθύνει».(+Ιωάννης Μ. Φουντούλης).
Ἡ Θεία Λειτουργία τῶν Προηγιασμένων Τιμίων Δώρων
εἶναι μία ἀπὸ τὶς ὡραιότερες καὶ κατανυκτικότερες ἀκολουθίες τῆς
Ἐκκλησίας μας. Πρόκειται γιὰ ἕναν ἀληθινὸ θησαυρὸ τῆς πίστεώς μας.
Γι᾿ αὐτὸ ὁ μακαριστὸς Ἰωάννης Φουντούλης, τὴ χαρακτηρίζει ὡς τὴν καρδιὰ
τῶν καθημερινῶν ἀκολουθιῶν τῆς Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς.
Τελεῖται συνήθως Τετάρτη καὶ Παρασκευὴ τῆς Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς. Ὀνομάστηκε «Λειτουργία τῶν Προηγιασμένων Δώρων»
γιατί τὰ Τίμια Δῶρα, ὁ Ἄρτος καὶ ὁ Οἶνος, ἔχουν προ-ἁγιαστεῖ κατὰ τὴν προηγηθεῖσα
Θεία Λειτουργία τῆς Κυριακῆς, εἶναι πλέον Σῶμα καὶ Αἷμα Χριστοῦ, καὶ
ἁπλῶς προσφέρονται πρὸς μετάληψη στοὺς πιστούς. (Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδας
online).
Ὁ Ἄρτος, ποὺ θὰ χρησιμοποιηθεῖ στὴ Θεία Λειτουργία,
καθαγιάζεται τὴν προηγούμενη Κυριακή, ἐμποτίζεται στὸ Ἅγιο Αἷμα
τοῦ Κυρίου μας καὶ φυλάσσεται στὸ Ἅγιο Ἀρτοφόριο ἐπὶ τῆς Ἁγίας Τράπεζας,
γιὰ νὰ προσφερθεῖ στοὺς πιστοὺς ὡς πνευματικὴ τροφή, προκειμένου νὰ
τοὺς ἐνδυναμώνει στὸν πνευματικό τους ἀγώνα. (Δρ Ἑλένη Ρωσσίδου-Κουτσοῦ,
Φιλόλογος-Βυζαντινολόγος)
Ἡ Λειτουργία τῶν Προηγιασμένων τελεῖται σὲ συνδυασμὸ
μὲ τὴν Ακολουθία τοῦ Ἑσπερινοῦ: Ψάλλονται τὰ "ἑσπέρια
στιχηρά", γίνεται ἡ "μικρὰ εἴσοδος" μὲ θυμιατὸ καὶ ἀναγιγνώσκονται δύο περικοπὲς ἀπὸ
την Παλαιὰ Διαθήκη, μεταξὺ τῶν ὁποίων ὁ Ἱερέας, κρατώντας
στὸ ἕνα χέρι λαμπάδα καὶ στὸ ἄλλο θυμιατό, ἐξέρχεται στὴν Ωραία
Πύλη ἐκφωνώντας τὸ "Σοφία, Ὀρθοί. Φῶς Χριστοῦ, φαίνει πᾶσι".
Ἀκολουθεῖ ὁ ὕμνος "Κατευθυνθήτω
ἡ προσευχὴ μου ὡς θυμίαμα (λιβάνι) ἐνώπιον σου, ἔπαρσις (ἀνύψωση) τῶν χειρῶν μου, θυσία ἑσπερινή», ποὺ ψάλλεται ἕξι φορές.
Στὴ συνέχεια, ἀντὶ τοῦ Χερουβικοῦ
ὕμνου, ψάλλεται ὁ ὑπέροχος ὕμνος "Νῦν αἱ δυνάμεις τῶν οὐρανῶν
σὺν ἡμῖν ἀοράτως λατρεύουσιν• ἰδοὺ γὰρ εἰσπορεύεται (=μπαίνει) ὁ Βασιλεὺς τῆς δόξης. Ἰδοὺ θυσία μυστικὴ τετελειωμένη δορυφορεῖται
(=φρουρεῖται)• πίστει καὶ πόθῳ (=μὲ πόθο) προσέλθωμεν, ἵνα μέτοχοι ζωῆς αἰωνίου γενώμεθα. Ἀλληλούϊα." (=Αἰνεῖτε τὸν Θεὸ).
Τέλος, ἡ Θεία Λειτουργία τῶν Προηγιασμένων τελεῖται
γιὰ δύο κυρίως λόγους:
1. Ὁ Ἀναστάσιμος χαρακτήρας τῆς Θείας Λειτουργίας
δὲ συμβιβάζεται μὲ τὸν πένθιμο χαρακτήρα τῶν ἡμερῶν τῆς Μ. Τεσσαρακοστῆς.
«Ἡ Ἐκκλησία ὡς νύμφη, πενθεῖ καὶ συμμετέχει στὸ ἑκούσιο ὑπὲρ ἡμῶν
πάθος τοῦ Νυμφίου της μὲ ἀρχηγὸ τὴν Ὑπεραγία Θεοτόκο. Ἔτσι π.χ. ἐκφράζεται
στὸ τροπάριο, ποὺ ἐπισφραγίζει τὴν ἀκολουθία τοῦ Μεγάλου Ἀποδείπνου»:
Σφαγήν σου τὴν ἄδικον Χριστέ, ἡ Παρθένος
βλέπουσα, ὀδυρομένη ἐβόα σοι, τέκνον γλυκύτατον….(ἅγιος Γρηγόριος
ὁ Παλαμᾶς).
2. Γιὰ νὰ μὴ μείνουν οἱ πιστοὶ κατὰ τὶς μέρες αὐτές,
χωρὶς νὰ κοινωνήσουν τὸ πανάχραντο Σῶμα καὶ Αἷμα τοῦ Κυρίου Ἡμῶν Ἰησοῦ
Χριστοῦ. Μία φωνὴ ἀπὸ τὴν ἀρχαία ζωντανὴ παράδοση τῆς Ἐκκλησίας
λέγει ὅτι «ὁ πιστὸς δὲν μπορεῖ νὰ ζεῖ τὴ ζωὴ τοῦ Χριστοῦ ἂν δὲν μπολιάζεται
διαρκῶς μὲ τὴν πηγὴ τῆς ζωῆς, τὸ Σῶμα καὶ τὸ Αἷμα τοῦ Κυρίου». Γιατί χωρὶς
τὸν Χριστὸ δὲν πρόκειται νὰ πετύχουμε τίποτα. «Χωρὶς ἐμοῦ οὐ δύνασθε ποιεῖν οὐδέν». (Ἰωάν. ιε΄[15] 5).
Πηγή: Ἐκκλησία τῆς
Ἑλλάδας online.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου