ΑΝΑΓΝΩΣΜΑΤΑ ΣΤΟΝ ΕΣΠΕΡΙΝΟ ΤΟΥ
ΑΓΙου ΕΝΔΟξου ΑποστΟλου καΙ ΕΥαγγελιστοΥ ΙΩΑννου τοΥ ΘεολΟγου
Καθολικῆς Α' Ἰωάν. γ΄[3] 21-24,
δ΄ [4] 1-6)
Ἀγαπητοί, ἐὰν ἡ καρδία ἡμῶν μὴ καταγινώσκῃ
ἡμῶν, παρρησίαν ἔχομεν πρὸς τὸν Θεόν, καὶ ὃ ἐὰν αἰτῶμεν, λαμβάνομεν
παρ' αὐτοῦ, ὅτι τὰς ἐντολὰς αὐτοῦ τηροῦμεν, καὶ τὰ ἀρεστὰ ἐνώπιον αὐτοῦ
ποιοῦμεν. Καὶ αὕτη
ἐστὶν ἡ ἐντολὴ αὐτοῦ, ἵνα πιστεύσωμεν τῷ ὀνόματι τοῦ Υἱοῦ αὐτοῦ Ἰησοῦ
Χριστοῦ, καὶ ἀγαπῶμεν ἀλλήλους, καθώς ἔδωκεν ἡμῖν ἐντολήν. Καὶ ὁ τηρῶν
τὰς ἐντολὰς αὐτοῦ, ἐν αὐτῷ μένει, καὶ αὐτὸς ἐν αὐτῷ, καὶ ἐν τούτῳ γινώσκομεν,
ὅτι μένει ἐν ἡμῖν, ἐκ τοῦ Πνεύματος, οὗ ἔδωκεν ἡμῖν. Ἀγαπητοί, μὴ παντὶ
πνεύματι πιστεύετε, ἀλλὰ δοκιμάζετε τὰ πνεύματα, εἰ ἐκ τοῦ Θεοῦ
ἐστιν, ὅτι πολλοὶ ψευδοπροφῆται ἐξεληλύθασιν εἰς τὸν κόσμον. Ἐν τούτῳ
γινώσκετε τὸ πνεῦμα τοῦ Θεοῦ, πᾶν πνεῦμα, ὃ ὁμολογεῖ Ἰησοῦν Χριστὸν
ἐν σαρκὶ ἐληλυθότα, ἐκ τοῦ Θεοῦ ἐστιν. Καὶ πᾶν πνεῦμα ὃ μὴ ὁμολογεῖ Ἰησοῦν
Χριστόν ἐν σαρκὶ ἐληλυθότα, ἐκ τοῦ Θεοῦ οὐκ ἔστι, καὶ τοῦτό ἐστι τὸ
τοῦ Ἀνnχρίστου, ὃ ἀκηκόατε, ὅτι ἔρχεται, καὶ νῦν ἐν τῷ κόσμῳ ἐστὶν ἤδη.
Ὑμεῖς ἐκ τοῦ Θεοῦ ἐστε, τεκνία, καὶ νενικήκατε αὐτούς, ὅτι μείζων
ἐστὶν ὁ ἐν ὑμῖν, ἢ ὁ ἐν τῷ κόσμῳ. Αὐτοὶ ἐκ τοῦ κόσμου εἰσί· διὰ τοῦτο ἐκ
τοῦ κόσμου λαλοῦσι, καὶ ὁ κόσμος αὐτῶν ἀκούει. Ἡμεῖς ἐκ τοῦ Θεοῦ ἑσμεν,
ὁ γινώσκων τὸν Θεόν, ἀκούει ἡμῶν, ὃς οὐκ ἔστιν ἐκ τοῦ Θεοῦ, οὐκ ἀκούει
ἡμῶν.
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν. ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἀγαπητοί, ἐάν ἡ συνείδησή μας
δέν μᾶς κατηγορεῖ, ἀποκτοῦμε παρρησία ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ. Καί ὁτιδήποτε τοῦ ζητοῦμε στήν
προσευχή, μᾶς τό δίνει. Μᾶς τό δίνει, διότι τηροῦμε τίς ἐντολές του καί κάνουμε αὐτά πού τοῦ ἀρέσουν. Καί οἱ ἐντολές τοῦ Θεοῦ περιλαμβάνονται συνοπτικά σέ μία. Αὐτή εἶναι ἡ ἐντολή
του: νά πιστέψουμε στό ὄνομα
τοῦ Υἱοῦ του, τοῦ ’Ιησοῦ Χριστοῦ, καί νά ἀγαπᾶμε ὁ ἕνας τόν ἄλλον σύμφωνα μέ τήν ἐντολή
πού μᾶς ἔδωσε
ὁ Χριστός. Κι ἐκεῖνος πού τηρεῖ τίς ἐντολές τοῦ Θεοῦ μένει μέσα στό Πνεῦμα του ἑνωμένος μέ τόν Θεό, καί ὁ Θεός μένει μέσα σ’ αὐτόν. Ἔχουμε λοιπόν τρόπο νά γνωρίσουμε μέ βεβαιότητα
ἄν εἴμαστε ἑνωμένοι μέ τόν Θεό κι ἄν πράγματι ὁ Θεός μένει μέσα μας. Ἀπ᾿ αὐτό δηλαδή βεβαιωνόμαστε ὅτι ὁ Θεός μένει μέσα μας, ἀπό τό Πνεῦμα πού μᾶς ἔδωσε καί μᾶς φωτίζει καί μᾶς δίνει τήν πληροφορία αὐτή. Ἀγαπητοί, μή δείχνετε ἐμπιστοσύνη στόν καθένα πού σᾶς λέει ὅτι ἐμπνέεται ἀπό
τό Πνεῦμα τοῦ Θεοῦ καί ὅτι ἔχει πνευματικό χάρισμα. Ἀλλά νά ἐξετάζετε τούς ἀνθρώπους πού δείχνουν ὅτι ἐμπνέονται ἀπό τό
Πνεῦμα τοῦ Θεοῦ, γιά νά διακρίνετε ἐάν πράγματι αὐτοί προέρχονται ἀπό τόν Θεό. Διότι πολλοί ψευδοπροφῆτες βγῆκαν στόν κόσμο. Μ’ αὐτό τό σημάδι καί μ’ αὐτό τό κριτήριο θά ἀναγνωρίζετε
καί θά διακρίνετε μέ βεβαιότητα τό Πνεῦμα τοῦ Θεοῦ: Κάθε ἄνθρωπος δηλαδή πού παρουσιάζεται νά ἔχει πνευματικό χάρισμα, εἶναι ἀπό τόν Θεό, ἐάν ὁμολογεῖ ὄχι
μόνο μέ λόγια ἀλλά καί μέ ἔργα ὅτι
ὁ Ἰησοῦς Χριστός σαρκώθηκε πραγματικά καί ἔζησε
ὡς ἄνθρωπος φέροντας τήν ἀνθρώπινη φύση. Ὅποιος
ὅμως, ἐνῶ λέει ὅτι ἐμπνέεται ἀπό
τό Πνεῦμα τοῦ Θεοῦ, δέν ὁμολογεῖ ὅτι ὁ Ἰησοῦς ἦλθε ἀπό τόν οὐρανό στή γῆ κι ἔγινε
ἄνθρωπος μέ σάρκα ἀνθρώπινη, δέν εἶναι ἀπό τόν Θεό. Καί αὐτό εἶναι τό πνεῦμα τοῦ ἀντιχρίστου, τό νά ἀρνεῖται δηλαδή κανείς τόν Θεάνθρωπο Ἰησοῦ. Γιά τόν ἀντίχριστο ἄλλωστε ἔχετε ἀκούσει
ὅτι πρόκειται νά
ἔλθει. Καί τώρα ἤδη ὁ ἀντίχριστος βρίσκεται στόν κόσμο, μέ τίς αἱρέσεις καί
τίς ψευδοδιδασκαλίες πού προετοιμάζουν τό ἔδαφος γιά τήν προσωπική του ἔλευση. Ἐσεῖς ὅμως, παιδάκια μου, ἔχετε ἀναγεννηθεῖ ἀπό τόν Θεό καί ἔχετε
νικήσει τούς ψευδοδιδασκάλους αὐτούς μέ τήν ἀμετακίνητη
προσήλωσή σας στήν ἀληθινή διδασκαλία. Καί τούς ἔχετε
νικήσει, διότι ὁ Θεός πού εἶναι μέσα σας καί σᾶς φωτίζει καί σᾶς ἐνισχύει, εἶναι μεγαλύτερος καί δυνατότερος ἀπό τόν
σατανά, πού ἐνεργεῖ καί κυριαρχεῖ μέσα στόν κόσμο τῶν ἀνθρώπων πού βρίσκονται μακριά ἀπό τόν Θεό. Αὐτοί οἱ ψευδοπροφῆτες προέρχονται καί ἐμπνέονται ἀπό τόν κόσμο πού εἶναι μακριά ἀπό τόν Θεό. Γι’ αὐτό διδάσκουν σύμφωνα μέ τό πνεῦμα τοῦ κόσμου, καί ὁ κόσμος τούς ἀκούει
καί τούς δέχεται. Ἐμεῖς ὅμως οἱ Ἀπόστολοι καί οἱ διδάσκαλοι
τοῦ Εὐ-αγγελίου καταγόμαστε ἀπό τόν Θεό καί ἐμπνεόμαστε ἀπ’ αὐτόν. Ἐκεῖνος λοιπόν πού ἀναγεννήθηκε ἀπό τόν Θεό καί γνωρίζει τόν Θεό, ἀκούει μέ προθυμία τή διδασκαλία μας. Ἐκεῖνος ὅμως πού δέν προέρχεται ἀπό τόν Θεό καί δέν ἔχει ἀναγεννηθεῖ ἀπό αὐτόν, δέν ἀκούει καί δέν δέχεται τή διδασκαλία
μας. Ἀπ’ αὐτό τό σημάδι λοιπόν μποροῦμε
νά ξεχωρίσουμε τό Πνεῦμα τοῦ Θεοῦ πού ὁδηγεῖ στήν ἀλήθεια, καί τό πνεῦμα τοῦ διαβόλου πού ὁδηγεῖ στήν πλάνη.
Καθολικῆς Α' Ἰωάν. δ΄ [4] 11-16)
Ἀγαπητοί, εἰ οὕτως ὁ Θεὸς ἠγάπησεν ἡμᾶς,
καὶ ἡμεῖς ὀφείλομεν ἀλλήλους ἀγαπᾶν, Θεὸν οὐδεὶς πώποτε τεθέαται.
Ἐὰν ἀγαπῶμεν ἀλλήλους, ὁ Θεὸς ἐν ἡμῖν μένει, καὶ ἡ ἀγάπη αὐτοῦ τετελειωμένη
ἐστὶν ἐν ἡμῖν. Ἐν τούτῳ γινώσκομεν ὅτι ἐν αὐτῷ μένομεν, καὶ αὐτὸς ἐν
ἡμῖν, ὅτι ἐκ τοῦ Πνεύματος αὐτοῦ δέδωκεν ἡμῖν. Καὶ ἡμεῖς τεθεάμεθα
καὶ μαρτυροῦμεν ὅτι ὁ Πατὴρ ἀπέσταλκε τὸν Υἱὸν Σωτῆρα τοῦ κόσμου. Ὃς
ἂν ὁμολογήσῃ, ὅτι Ἰησοῦς ἐστιν ὁ Υἱὸς τοῦ Θεοῦ, ὁ Θεὸς ἐν αὐτῷ μένει,
καὶ αὐτὸς ἐν τῷ Θεῷ. Καὶ ἡμεῖς ἐγνώκαμεν καὶ πεπιστεύκαμεν τὴν ἀγάπην,
ἣν ἔχει ὁ Θεὸς ἐν ἡμῖν, ὁ Θεὸς ἀγάπη ἐστί, καὶ ὁ μένων ἐν τῇ ἀγάπῃ, ἐν
τῷ Θεῷ μένει, καὶ ὁ Θεὸς ἐν αὐτῷ.
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν. ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἀγαπητοί, ἐάν ὁ Θεός μᾶς ἀγάπησε μέ μιά τέτοια
ἐξαιρετική καί μοναδική
ἀγάπη, αὐτό σημαίνει
ὅτι κι ἐμεῖς ἔχουμε χρέος νά ἀγαπᾶμε ὁ ἕνας τόν ἄλλον. Κανείς βέβαια δέν ἔχει δεῖ ποτέ ποιός εἶναι στή φύση καί
στήν οὐσία του ὁ Θεός. Κι ὅμως, ἐάν ἀγαπᾶμε ὁ ἕνας τόν ἄλλον, ὁ Θεός πού εἶναι ἀόρατος καί ἀνώτερος ἀπό κάθε κατανόηση,
μένει μέσα μας· καί αἰσθανόμαστε τήν ἀγάπη του τέλεια καί πλήρη στήν ψυχή μας. Ἀπ’ αὐτό τό σημεῖο γνωρίζουμε ὅτι μένουμε σ’ αὐτόν
καί αὐτός μένει μέσα σέ μᾶς, ἀπό τό ὅτι μᾶς ἔχει δώσει ἀπό τή χάρη τοῦ Πνεύματός του.
Αὐτό τό Πνεῦμα μᾶς κατέστησε ναούς καί κατοικητήριά του. Καί ἐπιπλέον ἐμεῖς οἱ Ἀπόστολοι ἔχουμε
δεῖ μέ τά μάτια μας
καί ὡς αὐτόπτες μάρτυρες
δηλώνουμε ὅτι ὁ Πατήρ ἀπέστειλε τόν Υἱό του ὡς σωτήρα τοῦ κόσμου, καί ἐκδήλωσε ἔτσι τήν τέλεια ἀγάπη του σέ μᾶς. Ὅποιος ὁμολογήσει
μέ ὅλες του τίς δυνάμεις ὅτι
ὁ Ἰησοῦς εἶναι ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ πού ἔγινε
ἄνθρωπος, ὁ Θεός μένει μέσα του, κι αὐτός μένει ἑνωμένος
μέ τόν Θεό. Κι ἐμεῖς ἔχουμε γνωρίσει μέ τή χριστιανική μας πείρα καί ἔχουμε πιστέψει τήν ἀγάπη
πού μᾶς ἔχει
ὁ Θεός. Καί τρανό δεῖγμα τῆς ἀγάπης του εἶναι ἡ ἐνανθρώπηση τοῦ Υἱοῦ του. Ὁ Θεός εἶναι ἀγάπη, κι ἐκεῖνος πού μένει στήν ἀγάπη καί τήν ἀσκεῖ συνεχῶς, μένει
ἑνωμένος μέ τόν Θεό, καί
ὁ Θεός μένει μέσα
σ’ αὐτόν.
Καθολικῆς Α' Ἰωάν. δ΄ [4] 20-21,
ε΄ [5] 1-5)΄
Ἀγαπητοί, ἐὰν τις εἴπῃ, ὅτι ἀγαπᾷ τὸν
Θεόν, καὶ τὸν ἀδελφὸν αὐτοῦ μισῇ, ψεύτης ἐστίν· ὁ γὰρ μὴ ἀγαπῶν τὸν ἀδελφὸν
αὐτοῦ ὃν ἑώρακε, τὸν Θεόν, ὃν οὐχ ἑώρακε, πῶς δύναται ἀγαπᾶν; Καὶ ταύτην
τὴν ἐντολὴν ἔχομεν ἀπ' αὐτοῦ, ἵνα ὁ ἀγαπῶν τὸν Θεὸν ἀγαπᾷ καὶ τὸν Ἀδελφὸν
αὐτοῦ. Πᾶς ὁ πιστεύων, ὅτι Ἰησοῦς ἐστιν ὁ Χριστός, ἐκ τοῦ Θεοῦ γεγένηται,
καὶ πᾶς ὁ ἀγαπῶν τὸν γεννήσαντα, ἀγαπᾷ καὶ τὸν γεγεννημένον ἐξ αὐτοῦ.
Ἐν τούτῳ γινώσκομεν, ὅτι ἀγαπῶμεν τὰ τέκνα τοῦ Θεοῦ, ὅταν τόν Θεὸν
ἀγαπῶμεν, καὶ τὰς ἐντολὰς αὐτοῦ τηρῶμεν, καὶ αἱ ἐντολαὶ αὐτοῦ βαρεῖαι
οὐκ εἰσίν. Ὅτι πᾶν τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ Θεοῦ, νικᾷ τὸν κόσμον, καὶ αὕτη
ἐστίν ἡ νίκη ἡ νικήσασα τὸν κόσμον, ἡ πίστις ἡμῶν. Τὶς ἐστιν ὁ νικῶν τὸν
κόσμον, εἰμὴ ὁ πιστεύων, ὅτι Ἰησοῦς ἐστιν ὁ Υἱὸς τοῦ Θεοῦ;
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν. ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἀγαπητοί,
ἐάν πεῖ κανείς ὅτι ἀγαπῶ τόν Θεό, καί ταυτόχρονα
μισεῖ τόν ἀδελφό του Χριστιανό, αὐτός δέν λέει ἀλήθεια, ἀλλά εἶναι ψεύτης.
Διότι ὅποιος δέν ἀγαπᾶ τόν ἀδελφό του, τόν ὁποῖο διαρκῶς βλέπει,
πῶς εἶναι δυνατόν
νά ἀγαπᾶ τόν Θεό πού
δέν τόν ἔχει δεῖ ποτέ; Καί αὐτήν
τήν ἐντολή πήραμε ἀπό τόν Θεό: Ὅποιος ἀγαπᾶ
τόν Θεό, νά ἀγαπᾶ καί τόν ἀδελφό του Χριστιανό. Κάθε ἄνθρωπος
πού πιστεύει μέ ζωντανή πίστη ὅτι ὁ Ἰησοῦς εἶναι ὁ Θεάνθρωπος Μεσσίας,
ἔχει γεννηθεῖ πνευματικά ἀπό τόν Θεό. Καί κάθε ἄνθρωπος πού ἀγαπᾶ τόν
Θεό, ἀπό τόν ὁποῖο ἔχει γεννηθεῖ πνευματικά, ἀγαπᾶ φυσικά καί τόν
ἀδελφό του, πού ἔχει γεννηθεῖ ἀπό τόν ἴδιο Πατέρα. Καί μ’ αὐτό τό σημάδι
γνωρίζουμε ὅτι ἀγαπᾶμε τά παιδιά τοῦ Θεοῦ, μέ τό νά ἀγαπᾶμε δηλαδή
τόν Θεό καί νά τηροῦμε τίς ἐντολές του. Διότι αὐτό σημαίνει ἀγάπη
πρός τόν Θεό, τό νά τηροῦμε τίς ἐντολές του. Καί οἱ ἐντολές του δέν εἶναι
πιεστικές, δυσβάστακτες καί ἀκατόρθωτες. Διότι κάθε τι πού ἔχει
ἀναγεννηθεῖ ἀπό τόν Θεό νικᾶ τόν κόσμο, πού μέ τήν ἀντίδρασή του μᾶς
ἐμποδίζει νά τηροῦμε τίς ἐντολές τοῦ Θεοῦ. Καί αὐτή εἶναι ἡ νίκη πού
νίκησε ὁριστικά τόν κόσμο, ἡ πίστη μας. Αὐτή εἶναι φῶς πού διαλύει τήν
πλάνη πού ὑπάρχει στόν κόσμο, καί δύναμη νέας πνευματικῆς καί ἁγίας
ζωῆς, ἀντίθετης μέ τήν ἀχρειότητα τοῦ κόσμου. Ποιός ἄλλος νικᾶ
τά θέλγητρα καί γενικότερα τήν ἀντίδραση καί τόν πόλεμο τοῦ κόσμου ἐναντίον
τῆς ἀλήθειας, παρά ἐκεῖνος πού μέ πραγματική ἀφοσίωση πιστεύει ὅτι
ὁ Ἰησοῦς εἶναι ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ πού ἔγινε ἄνθρωπος;
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου