ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΧΛΩΡΑΚΑΣ
ΚΥΡΙΑΚΗ Δ΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ
(5 ΙΟΥΛΙΟΥ 2020)
(ΟΣΙΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΤΟΥ ΕΝ ΑΘΩ)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ (ΤΟΥ
ΟΣΙΟΥ)
Ἀδελφοί, ὁ καρπὸς τοῦ Πνεύματός ἐστιν ἀγάπη, χαρά, εἰρήνη,
μακροθυμία, χρηστότης, ἀγαθωσύνη, πίστις, πραότης, ἐγκράτεια· κατὰ
τῶν τοιούτων οὐκ ἔστι νόμος. Οἱ δὲ τοῦ Χριστοῦ τὴν σάρκα ἐσταύρωσαν
σὺν τοῖς παθήμασι καὶ ταῖς ἐπιθυμίαις. Εἰ ζῶμεν πνεύματι, πνεύματι
καὶ στοιχῶμεν. Μὴ γινώμεθα κενόδοξοι, ἀλλήλους προκαλούμενοι, ἀλλήλοις
φθονοῦντες. ᾽Αδελφοί, ἐὰν καὶ προληφθῇ ἄνθρωπος ἔν τινι παραπτώματι,
ὑμεῖς οἱ πνευματικοὶ καταρτίζετε τὸν τοιοῦτον ἐν πνεύματι πραότητος·
σκοπῶν σεαυτόν, μὴ καὶ σὺ πειρασθῇς. ᾽Αλλήλων τὰ βάρη βαστάζετε, καὶ
οὕτως ἀναπληρώσατε τὸν νόμον τοῦ Χριστοῦ.
(Γαλ. ε΄[΄5] 22 – Ϛ΄2)
ΟΣΙΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ο ΕΝ ΑΘΩ
Μία τῶν μεγαλυτέρων Ὁσιακῶν μορφῶν ποὺ ἑορτάζει ἡ Ἐκκλησία μας στὶς 5 Ἰουλίου εἶναι ὁ
Ἅγιος Ἀθανάσιος ὁ Ἀθωνίτης, ὁ κτίτωρ τῆς Μεγίστης Λαύρας τοῦ Ἁγίου
Ὅρους καὶ ὁ ὀργανωτὴς τοῦ Κοινοβιακοῦ Μοναχισμοῦ. Δέος καταλαμβάνει
τὸν εὐσεβῆ προσκυνητὴ ὅταν ἐκ τοῦ μακρόθεν ἀντικρίσει τὴν καστροπολιτεία
τῆς Μονῆς ποὺ ἀδιασπάστως ἀπ' ὅταν ἱδρύθηκε συνεχίζει ἕως τῶν ἡμερῶν
μας καὶ χάριτι Θεοῦ θὰ συνεχίζει νὰ κρατᾶ ὑψωμένα τὰ λάβαρα τῆς αὐθεντικῆς
Ὀρθοδοξίας καὶ τοῦ Ἑλληνικοῦ μας Ἔθνους.
Ἀλλὰ ἡ συγκίνησις
εἶναι ἀνωτέρα πάσης περιγραφῆς ὅταν κλίνει τὸ γόνυ καὶ πάλλεται ἡ
καρδία μπροστὰ στὸν τάφο τοῦ ἴδιου του Ἁγίου. Στὸ μνημεῖο ποὺ διαφυλάσσει
τὸ ἱερὸ σκήνωμα τοῦ Ὁσίου τόσους αἰῶνες, ἀφοῦ ἡ ἐντολὴ ποὺ ἄφησε
ἦταν νὰ μὴ γίνει ποτὲ ἡ ἀνακομιδὴ τῶν ἱερῶν του λειψάνων. Ἀλλὰ γιὰ
τὸν μεγάλο αὐτὸν Ἅγιον ποὺ γεννήθηκε τὸ 930 μ.Χ. στὴν Τραπεζούντα, ἐποίμανε
τὴν Λαύρα του ἐπὶ σαράντα ἔτη καὶ κατὰ τὴν ἐπιθεώρηση τῶν ἐργασιῶν
τοῦ καθολικοῦ τῆς Μονῆς, κατέρρευσε τμῆμα τοῦ οἰκοδομήματος, μὲ ἀποτέλεσμα
ὁ Ὅσιος νὰ παραδώσει μαρτυρικῶς τὴν ζωή του μέσα στὰ χαλάσματα, θὰ
πρέπει ὅλοι οἱ Ὀρθόδοξοι καὶ δὴ φιλομόναχοι πιστοὶ νὰ μελετήσουμε
ἐκτενῶς τὸν βίον καὶ τὴν πολιτείαν του. Καὶ αὐτὸ τοσούτω μᾶλλον πρέπει
νὰ γίνει διότι ὁ δημιουργὸς τόσων μονῶν καὶ σκητῶν καὶ Πατέρας πνευματικὸς
χιλιάδων ἕως σήμερα μοναχῶν, ἐβίωνε στὸν ὑψηλότερο βαθμὸ τὸν καρπὸ
τοῦ Πνεύματος γιὰ τὸν ὁποῖον μᾶς γράφει στὴν πρὸς Γαλάτας ἐπιστολὴ
τοῦ ὁ Ἀπ. Παῦλος.
Μάλιστα, τὸ
Πνεῦμα τὸ Ἅγιον εὑρῆκε στὴν ψυχὴ τοῦ Ἁγίου Ἀθανασίου τὸ κατάλληλο
ἔδαφος γιὰ νὰ καρποφορήσει ἑκατονταπλασίως. Γι᾿ αὐτὸ καὶ τὸν ἐνέπλησε
μὲ τόση χάρη ποὺ εἶναι ἀδύνατον νὰ συλλάβει ὁ νοῦς τοῦ ἀνθρώπου. Ἀκόμα
καὶ αὐτὸς ὁ Ἀγγελικὸς κόσμος μένει ἐκστατικὸς ἐνώπιόν του. «Τὴν ἐν
σαρκὶ ζωήν σου κατεπλάγησαν, Ἀγγέλων τάγματα...» σημειώνει ὁ ὑμνογράφος
στὸ ἀπολυτίκιο τοῦ Ὁσίου. Ἀλλὰ τοὺς Ἁγίους τοὺς μελετοῦμε καὶ γιὰ ἕναν
ἀκόμα λόγο. Νὰ σκύπτουμε καὶ νὰ βλέπουμε τὴν δική μας κατάσταση καὶ
τὸ πνευματικὸ ἐπίπεδο, ὄχι βεβαίως γιὰ νὰ ἀποθαρρυνόμεθα, ἀλλ᾿
ἀντιθέτως γιὰ νὰ ἀντλοῦμε, διὰ τῶν εὐχῶν τους, δύναμη καὶ θάρρος στὸ
νὰ συνεχίσουμε τὸν ἀγώνα τῆς καθάρσεως καὶ στὴν συνέχεια τοῦ φωτισμοῦ.
Ὡς ἐκ τούτου ἡ μονολόγιστος εὐχή, τὸ «Κύριε Ἰησοῦ Χριστέ, ἐλέησον
μὲ τὸν ἁμαρτωλόν», οὐδέποτε πρέπει νὰ ἀπουσιάζει ἀπὸ τὰ χείλη καὶ ἰδίως
τὸν νοῦ, ταυτοχρόνως δὲ νὰ ὑποψάλλουμε ὑποκαρδίως τὴν ἀέναη
δοξολογία πρὸς τὸν Τριαδικὸ Θεό.
Ἕνας ἀπὸ
τοὺς καρποὺς ποὺ τὸ Ἅγιον Πνεῦμα παράγει στὴν ὕπαρξη τῶν ὀρθοδόξων πιστῶν
εἶναι ἡ ἀγάπη ποὺ βεβαίως τοποθετεῖται πρώτη ἀπὸ τὸν Θεόπνευστο Ἀπόστολο.
Γιατί αὐτό; Μὰ διότι εἶναι ἡ ρίζα ἀλλὰ καὶ τὸ ἐπιστέγασμα ὅλων τῶν
ἄλλων ἀρετῶν. Δὲν χρειάζεται νὰ τονίσουμε ἀδελφοί μου τὴν ἀξία τῆς
πίστεως. Τῆς Ἀποστολικῆς μας Πίστεως, ὅπως αὐτὴ σὲ κάθε ἐποχὴ τὴν
κατέχουν, τὴν κηρύσσουν καὶ μᾶς παραδίδουν οἱ θεούμενοι Ἅγιοι.
Τοῦτο εἶναι
ἐκ τῶν ὧν οὐκ ἄνευ, ἀπόλυτον καὶ ἀδιαπραγμάτευτον. Ἐὰν δὲ κανεὶς ἐπιμένει
στὸ ἀντίθετο, εὑρίσκεται σὲ ἀθεράπευτη πλάνη καὶ τὴν εὐθύνη ἀκεραία
τὴν φέρει ὁ ἴδιος. Ἂς ἀφήσουμε ὅμως τόσο τὶς ἀθεϊστικὲς ὅσο καὶ τὶς
οἰκουμενιστικὲς ἀγαπολογίες καὶ ἂς περάσουμε ἔσω καὶ δι᾿ ὀλίγον
νὰ γευθοῦμε τοὺς ἡδύτατους καρποὺς τοῦ Πνεύματος. Ἀλήθεια ποῦ νὰ σταθεῖ
κανεὶς καὶ τί νὰ τρυγήσει πρῶτο, τί δὲ νὰ ἀφήσει δεύτερον. «Ἀγάπη, Χαρά,
Εἰρήνη, Μακροθυμία, Χρηστότης – Ἀγαθωσύνη, Πίστις, Πραότης, Ἐγκράτεια»!
Ἕνα ὁλόχρυσον
περιδέραιον ποὺ κοσμεῖ τὶς ὑπάρξεις ὅσων ἀγωνίζονται χωρὶς ἀγωνία
καὶ ἄγχος νὰ ὁμοιάσουν πρὸς τὸν Κύριο. Καὶ ὅπως κατανοεῖ ὁ κάθε ἕνας
ποὺ γεύθηκε τοῦ εὐλογημένου ἀγῶνος, δὲν πρόκειται περὶ ἀνθρωπίνων
κατορθωμάτων, οὔτε γιὰ δημιουργήματα νοητικῶν ἢ συναισθηματικῶν
ἱκανοτήτων. Πρόκειται γιὰ τοὺς εὐχόμενους καρποὺς τοῦ Πνεύματος ποὺ
λαμβάνουμε διὰ τῶν ἱερῶν μυστηρίων καὶ τῆς ἐν γένει ἀσκητικῆς – ἡσυχαστικῆς
– ὁμολογιακῆς βιοτῆς. Εἶναι ἐπίσης ἄξιον παρατηρήσεως ὅτι οἱ
πνευματικοὶ αὐτοὶ καρποὶ ἐπὶ τῆς οὐσίας ἀποτελοῦν ἕνα σύνολο ἑνιαῖο,
ἁρμονικὸ καὶ συμμετρικό. Αὐτὸς δὲ εἶναι καὶ ὁ λόγος ποὺ ἐνῶ οἱ ἀρετὲς
ποὺ τὸ ἀποτελοῦν εἶναι πολλές, γίνεται λόγος περὶ ἑνὸς καὶ τοῦ αὐτοῦ
καρποῦ.
Ἔξω ἀπὸ τὸν
εὐλογημένο χῶρο τῆς Ἐκκλησίας, μπορεῖ νὰ βρεῖ κανεὶς ἀνθρώπους κατὰ
κόσμον ἀξιόλογους μὲ ἀρετὲς μεμονωμένες καὶ πρόσωπα βεβαίως ἄξια
λόγου. Οὐδεμία ἀντίρρησις περὶ αὐτοῦ. Οὐδέποτε ὅμως ἐκτὸς Ὀρθοδοξίας
θὰ συναντήσει κανεὶς τὴν ἁγνότητα, ὄχι ὡς ἕνα ἐπίπεδο ἠθικιστικῆς
ζωῆς, ἀλλὰ μὲ τὴν μορφὴ τῆς αὐθεντικῆς ἁγιότητος ποὺ φέρουν οἱ ἅγιοι
τῆς Ἐκκλησίας μας ὅπως ἐν προκειμένῳ ὁ Ἅγιος Ἀθανάσιος ὁ Ἀθωνίτης.
Οἱ Ἅγιοι τῆς Πίστεώς μας, οἱ Μάρτυρες, οἱ Ὁμολογητές, οἱ Ὅσιοι, οἱ Ἱεράρχες,
ὅλοι αὐτοὶ ποὺ ἀποτελοῦν τὰ καταξιωμένα καὶ ἐξαγιασμένα μέλη
τῆς Ἐκκλησίας μας καὶ ποὺ ἀναντιρρήτως ἔχουν καταστεῖ οἱ φωτεινοί
μας ὁδοδεῖκτες, ὄχι ἁπλῶς ἐγεύθησαν τὸν καρπὸν τοῦ Πνεύματος, ἀλλὰ
οἱ ἴδιοι ἐκαρποφόρησαν τὶς Εὐαγγελικὲς ἀρετές, ταυτοχρόνως δὲ ἀποτελοῦν
τοὺς θεματοφύλακες τῶν Ὁσίων καὶ τῶν Ἱερῶν ἔναντι ὅσων προσπαθοῦν
νὰ ἀπεμπολήσουν τὴν Ἱερά μας Παρακαταθήκη.
Εἶναι οἱ θεηγόροι
ὁπλίτες οἱ ὁποῖοι προμαχοῦν μαζὶ μὲ τὸ σύνολο τῶν πιστῶν τῆς στρατευομένης
Ἐκκλησίας ἔναντι ὅσων χρησιμοποιοῦν ἀκόμα καὶ αὐτὸν τὸν συνοδικὸ
θεσμὸ γιὰ νὰ ἀλλοιώσουν τὴν Ἀποστολικὴ καὶ Πατερικὴ παράδοση πού,
πορφυρομένη μὲ τὰ αἵματα τῶν Ἁγίων, κατέχουμε.
Τὸ δὲ θαυμαστὸ
στὴν ζωὴ τῶν πιστῶν εἶναι ὅτι ὅσο περισσότερο εὑρίσκουν τὸ μονοπάτι
τῆς κατὰ Θεὸν ζωῆς καὶ γεύονται τὸν καρπὸν τοῦ Πνεύματος μὲ ὅλες αὐτὲς
τὶς ἐκφάνσεις ποὺ ἀναπτύσσει ὁ Θεῖος Ἀπόστολος, τόσο καὶ περισσότερο
ἑδραιώνεται ὄχι μόνο ἡ σταθερότητα στὴν Εὐαγγελικὴ – Ἀποκαλυπτικὴ
ἀλήθεια, ἀλλὰ συναυξάνουν τὸν ἔνθεο ζῆλο τους σὲ ὅ,τι οἱ Ἅγιοί μας
πρόσφεραν γιὰ νὰ κρατήσουμε ἀλλὰ καὶ νὰ μεταλαμπαδεύσουμε.
Καὶ αὐτὸ ὀφείλουν
νὰ τὸ γνωρίζουν πολὺ καλῶς ὅσοι νομίζουν ὅτι τὰ μέλη τῆς Ἐκκλησίας
ὑπακούουν ἄνευ διακρίσεως καὶ κατὰ πάντα σὲ ὅ,τι κάποιοι κύκλοι
σχεδιάζουν ποὺ δῆθεν θὰ ἐπιφέρει ἀλλαγὲς στὸ δόγμα καὶ στὸ ἦθος.
Εἴθε, ἀφοῦ
ἀρνούμαστε τοὺς στυφοὺς καὶ δηλητηριασμένους καρποὺς τῆς ἀποστασίας
τῆς Νέας Ἐποχῆς, ἰσοβίως νὰ γευόμεθα τὸν καρπὸν τοῦ Πνεύματος.
Ἀμήν.
Ἀρχ. Ἰωὴλ Κωνστάνταρος
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Τῷ
καιρῷ ἐκείνῳ, ἐλθόντι τῷ Ἰησοῦ εἰς Καπερναοὺμ, προσῆλθεν αὐτῷ Ἑκατόνταρχος,
παρακαλῶν αὐτὸν, καὶ λέγων· Κύριε, ὁ παῖς μου βέβληται ἐν τῇ οἰκίᾳ παραλυτικός,
δεινῶς βασανιζόμενος. Καὶ λέγει αὐτῷ ὁ ᾿Ιησοῦς· ἐγὼ ἐλθὼν θεραπεύσω
αὐτόν. Καὶ ἀποκριθεὶς ὁ Ἑκατόνταρχος ἔφη·
Κύριε, οὐκ εἰμὶ ἱκανὸς ἵνα μου ὑπὸ τὴν στέγην εἰσέλθῃς· ἀλλὰ μόνον εἰπὲ
λόγῳ, καὶ ἰαθήσεται ὁ παῖς μου. Καὶ γὰρ ἐγὼ ἄνθρωπός εἰμι ὑπὸ ἐξουσίαν,
ἔχων ὑπ᾿ ἐμαυτὸν στρατιώτας, καὶ λέγω τούτῳ, πορεύθητι, καὶ πορεύεται·
καὶ ἄλλῳ, ἔρχου, καὶ ἔρχεται· καὶ τῷ δούλῳ μου, ποίησον τοῦτο, καὶ
ποιεῖ. Ἀκούσας δὲ ὁ ᾿Ιησοῦς, ἐθαύμασε, καὶ εἶπε τοῖς ἀκολουθοῦσιν·
Ἀμὴν λέγω ὑμῖν, οὐδὲ ἐν τῷ ᾿Ισραὴλ τοσαύτην πίστιν εὗρον. Λέγω δὲ ὑμῖν,
ὅτι πολλοὶ ἀπὸ ἀνατολῶν καὶ δυσμῶν ἥξουσι, καὶ ἀνακλιθήσονται μετὰ
᾿Αβραὰμ καὶ ᾿Ισαὰκ καὶ ᾿Ιακὼβ ἐν τῇ βασιλείᾳ τῶν οὐρανῶν· οἱ δὲ υἱοὶ
τῆς βασιλείας ἐκβληθήσονται εἰς τὸ σκότος τὸ ἐξώτερον· ἐκεῖ ἔσται
ὁ κλαυθμὸς καὶ ὁ βρυγμὸς τῶν ὀδόντων. Καὶ εἶπεν ὁ ᾿Ιησοῦς τῷ Ἑκατοντάρχῳ·
Ὕπαγε, καὶ ὡς ἐπίστευσας γενηθήτω σοι. Καὶ ἰάθη ὁ παῖς αὐτοῦ ἐν τῇ ὥρᾳ
ἐκείνῃ.
(Ματθ. η΄[8] 5 - 13)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἐκεῖνο τόν καιρό μόλις μπῆκε ὁ Ἰησοῦς
στὴν Καπερναούμ, ἦλθε
κοντὰ του ἕνας ἑκατόνταρχος, ὁ ὁποῖος τόν παρακαλοῦσε καὶ τοῦ ἔλεγε:
Κύριε, ὁ δοῦλος μου εἶναι κατάκοιτος
καὶ παράλυτος στὸ σπίτι καὶ βασανίζεται ἀπὸ τρομεροὺς πόνους. Ὁ
Ἰησοῦς τότε τοῦ λέει: Θὰ ἔλθω ἐγώ
στὸ σπίτι σου καὶ θὰ τὸν θεραπεύσω. Κι ὁ ἑκατόνταρχος τοῦ ἀποκρίθηκε:
Κύριε, δὲν εἶμαι ἄξιος νὰ εἰσέλθεις
κάτω ἀπὸ τὴ στέγη τοῦ σπιτιοῦ μου. Ἀλλά πὲς αὐτὸ πού θέλεις μόνο μ' ἕναν
ἁπλό λόγο, καὶ θὰ γιατρευθεῖ ὁ δοῦλος μου. Διότι κι ἐγώ ἄνθρωπος εἶμαι
κάτω ἀπὸ ἐξουσία καὶ παίρνω διαταγὲς ἀπὸ ἀνωτέρους, ἀλλά κι ἔχω
στὶς διαταγές μου στρατιῶτες· καὶ λέω σ' ἕνα στρατιώτη: πήγαινε·
καὶ πηγαίνει. Καὶ σ' ἄλλον λέω, ἔλα, κι ἔρχεται. Καὶ στὸ δοῦλο μου λέω,
κάνε αὐτό, καὶ τὸ ἐκτελεῖ. Πόσο μᾶλλον θὰ ἐκτελεσθεῖ ὁ δικός σου λόγος.
Διότι ἐσύ δὲν εἶσαι κάτω ἀπὸ τὶς διαταγὲς κανενός, ἀλλά ἔχεις ἐξουσία
πάνω σὲ ὅλες τὶς ἀόρατες δυνάμεις! Ὅταν ὁ Ἰησοῦς ἄκουσε τὰ λόγια
του αὐτά, θαύμασε καὶ εἶπε σ' ἐκείνους πού τὸν ἀκολουθοῦσαν: Ἀληθινά σᾶς λέω, τόσο μεγάλη πίστη δὲν
βρῆκα οὔτε ἀνάμεσα στοὺς Ἰσραηλίτες, οἱ ὁποῖοι εἶναι ὁ ἐκλεκτὸς
λαὸς τοῦ Θεοῦ. Σᾶς διαβεβαιώνω λοιπὸν ὅτι πολλοὶ σὰν τὸν ἑκατόνταρχο
θὰ ἔλθουν ἀπὸ ἀνατολὴ καὶ δύση, ἀπ' ὅλα τὰ μέρη τοῦ κόσμου, καὶ θὰ καθίσουν
μαζὶ μὲ τὸν Ἀβραάμ, τὸν Ἰσαὰκ καὶ τὸν Ἰακὼβ στὸ εὐφρόσυνο δεῖπνο τῆς
βασιλείας τῶν οὐρανῶν. Ἐνῶ ἐκεῖνοι
πού κατάγονται ἀπὸ τὸν Ἀβραὰμ καὶ σύμφωνα μὲ τὶς ἐπαγγελίες καὶ ὑποσχέσεις
τοῦ Θεοῦ εἶναι κληρονόμοι τῆς βασιλείας, θὰ ριχθοῦν ἔξω ἀπ' αὐτήν,
στὸ σκοτάδι πού εἶναι τελείως ἀπομακρυσμένο ἀπὸ τὴ βασιλεία τοῦ
Θεοῦ. Ἐκεῖ θὰ κλαῖνε καὶ θὰ τρίζουν τὰ δόντια τους. Καὶ εἶπε ὁ Ἰησοῦς
στὸν ἑκατόνταρχο: Πήγαινε στό σπίτι
σου κι ἂς γίνει σὲ σένα ὅπως τὸ πίστεψες (ὅτι δηλαδὴ μόνο μὲ τὸ λόγο
μου καὶ ἀπὸ μακριὰ μπορῶ νὰ θεραπεύσω τὸ δοῦλο σου). Καὶ πράγματι ἐκείνη
τὴ στιγμὴ θεραπεύθηκε ὁ δοῦλος του.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου