Φιλότιμο παιδὶ ὁ Νικηφόρος. Ποτὲ
δὲν δημιούργησε πρόβλημα στοὺς γονεῖς του. Πρόθυμος καὶ πειθαρχικὸς
σὲ ὅλα καὶ παράλληλα ἔξυπνος καὶ δραστήριος. Ἔχει δέκα χρόνια διαφορὰ
μὲ τὴ μοναδικὴ μικρότερη ἀδελφή του κι ἔτσι μεγάλωσε σὰν μοναχοπαίδι.
Σὰν τὸ παιδὶ δηλαδὴ ποὺ συναισθηματικὰ συνδέεται πολὺ στενὰ μὲ τοὺς
γονεῖς του καὶ ἀπολαμβάνει ἀποκλειστικὰ τὴν ἀγάπη καὶ τὴ φροντίδα τους.
Εἶναι ἀλήθεια ὅτι οἱ καλοὶ καὶ στοργικοὶ
γονεῖς του δὲν τοῦ στέρησαν ποτὲ τίποτα. Ἀπὸ μικρὸ τὸν πρόσεχαν μὲ τὸ
παραπάνω. Πάντοτε τοῦ τὰ ἔδιναν ὅλα. Ἀλλά καὶ τοῦ ζητοῦσαν πολλά· ἴσως
καὶ ὑπερβολικά.
Εἰδικὰ ἡ μητέρα του, ποὺ τοῦ ἔχει
ἀδυναμία, φαίνεται ὅτι τρέφει ὑψηλὲς προσδοκίες γιὰ τὸν ἴδιο. Τὸν
βλέπει ποὺ εἶναι καλὸς στὰ μαθήματα – ἀπὸ τὸ Γυμνάσιο οἱ βαθμοί του κυμαίνονται
μεταξὺ 17 καὶ 18 – ἀλλὰ ἡ ἴδια θέλει νὰ τὸν δεῖ νὰ φθάνει τὸ 20. Ἀναγνωρίζει
τὸν καλὸ χαρακτήρα του, ἀλλά φαίνεται ὅτι ψάχνει στὸ πρόσωπό του τὸ τέλειο.
Ὅταν σὰν παιδὶ κι αὐτὸς μπορεῖ νὰ ξεχασθεῖ λίγο στὸ παιχνίδι ἢ νὰ καθυστερήσει
κάπως ἀπὸ τὴ βόλτα μὲ τοὺς φίλους, ἀμέσως ἔρχεται ἡ παρατήρηση: «Πρόσεξε
τί παράδειγμα δίνεις στὴν ἀδελφούλα σου». Κι ἐπειδὴ ὁ Νικηφόρος συνηθίζει
νὰ πηγαίνει στὴν ἐκκλησία καὶ τὸ κατηχητικό, ἂν συμβεῖ κάπου καὶ σὰν
ἄνθρωπος ξεφύγει στὰ λόγια του ἢ θυμώσει μὲ κάτι, θὰ ἀκούσει τὸν ἔλεγχο
ποὺ τὸν πληγώνει: «Τί τὸ θέλεις τὸ κατηχητικὸ ποὺ πηγαίνεις; Ἀφοῦ δὲν
τὰ ἐφαρμόζεις ὅσα λέτε ἐκεῖ...» Τελικὰ ἡ μητέρα του μοιάζει σὰν νὰ μὴν
ἱκανοποιεῖται μὲ τίποτα.
Ἀλλὰ ὁ Νικηφόρος δὲν πτοεῖται. Συνεχίζει
νὰ ἀγωνίζεται καὶ νὰ προσπαθεῖ γιὰ τὸ καλύτερο· καὶ σταθερὰ προοδεύει.
Στὴν Α' Λυκείου εἶχε τὴν ἐπιτυχία νὰ πάρει τὸ ἀνώτατο πτυχίο γιὰ τὴ
γνώση τῆς ἀγγλικῆς γλώσσας, τὸ «Proficiency». Ὅλοι τοῦ ἔλεγαν «συγχαρητήρια».
Ἡ μητέρα του τὸν προσγείωσε ἀπότομα:
–Συγχαρητήρια. Νικηφόρε. Θὰ μποροῦσες
ὅμως νὰ τὸ πάρεις καὶ μὲ "Α"...
Τοῦ κόπηκαν τὰ φτερά. Αὐτὸ τὸ πτυχίο
ἀπὸ μόνο του εἶναι κατόρθωμα. Λίγα παιδιὰ τὸ κατακτοῦν σὲ αὐτὴ τὴν ἡλικία.
Καὶ μὲ "C" νὰ τὸ ἔπαιρνε, δὲν θὰ εἶχε καμία διαφορά. Οὔτε τὸ
"Β" δὲν ἱκανοποίησε τὴ μητέρα του;...
Ἄρχισε νὰ σκέπτεται μήπως κάνει
κάπου λάθος. Μήπως ἂν διάβαζε περισσότερο, ἂν ἔδινε περισσότερο
χρόνο στὰ Ἀγγλικά, ἂν ἔκοβε ἀπὸ ἄλλες δραστηριότητες... Τελικὰ δὲν
μπόρεσε νὰ χαρεῖ ὅπως θὰ ἤθελε τὴν ἐπιτυχία του. Οὔτε ἔβγαλε κάποιο
συμπέρασμα. Μόνο ἐπικεντρώθηκε στὸν ἑπόμενο στόχο: Πανελλήνιες.
Ἐκεῖ θὰ ἔβαζε τὰ δυνατά του.
Ὁ Νικηφόρος φοιτᾶ τώρα στὴν Γ' Λυκείου.
Διαβάζει τὰ μαθήματα θετικοῦ προσανατολισμοῦ. Εἶναι ἄριστος στὰ
Μαθηματικά. Τοῦ ἀρέσουν ἐπίσης ἡ Φυσικὴ καὶ ἡ Χημεία καὶ τὰ καταφέρνει
πολὺ καλά. Στὴ Γλώσσα – Ἔκθεση αἰσθάνεται πιὸ ἀδύναμος. Συνήθως
γράφει γύρω στὰ 80/100, δηλαδὴ ὁ βαθμός του εἶναι περίπου 16.
Τὴν περασμένη ἑβδομάδα στὸ Φροντιστήριο
εἶχαν προσομοίωση Πανελληνίων. Ἔγραψαν ὅλα τὰ μαθήματα. Στὰ Φυσικομαθηματικὰ
πῆρε σχεδὸν «Ἄριστα». Ἐκεῖνο ὅμως ποὺ πανηγύρισε πραγματικὰ ἦταν
τὸ 92 στὴν Ἔκθεση. Ἔγραψε πάνω ἀπὸ 18! Γεμάτος χαρὰ πῆγε στὸ σπίτι. Πῆρε
τηλέφωνο τοὺς γονεῖς. Ὁ πατέρας ἐνθουσιάσθηκε. Τοῦ ὑποσχέθηκε κέρασμα
γιὰ τὸ βράδυ. Καὶ ἡ μητέρα;... Ὅπως συνήθως. Ἀνικανοποίητη.
–Μπράβο, Νικηφόρε. Ἀλλά, ἂν προσπαθοῦσες
λίγο ἀκόμη, θὰ ἔπαιρνες τουλάχιστον 19!
Ἐκεῖ πλέον δὲν ἄντεξε. Πέταξε κάτω
τὰ βιβλία τοῦ γραφείου.
–Ἐπιτέλους, μάνα! «Μπράβο» χωρὶς
«ἀλλά...» δὲν ὑπάρχει; Μὲ τίποτε δὲν εἶσαι εὐχαριστημένη! Εὔκολο
πράγμα εἶναι νὰ γράψεις «Ἄριστα» στὴν Ἔκθεση; Δὲν ξέρω τί ἄλλο πρέπει
νὰ κάνω. Ἔτσι μοῦ ᾿ρχεται νὰ τὰ παρατήσω. Προσπαθῶ τόσο καιρό. Καὶ ἀκόμα
δέν...
* * *
Ἔχει δίκιο ὁ Νικηφόρος νὰ διαμαρτύρεται.
Ἡ μητέρα του, χωρὶς νὰ τὸ συνειδητοποιεῖ, τὸν ἀδικεῖ. Θέλοντας νὰ τὸν
παρακινήσει γιὰ κάτι ἀνώτερο, δὲν τοῦ ἀναγνωρίζει ἀντικειμενικὲς
ἐπιτυχίες του.
Τὸ ἴδιο παθαίνουν καὶ πολλοὶ ἄλλοι
γονεῖς, ποὺ νομίζουν ὅτι μποροῦν καλύτερα νὰ ἐνεργοποιήσουν τὰ παιδιά
τους, ἂν τοὺς δείχνουν διαρκῶς ὅτι ὑπάρχει καὶ κάτι καλύτερο. Κι αὐτὸ
ἐπειδὴ πιστεύουν ὅτι ἐπαινώντας τὸ παιδί τους καὶ κάνοντάς το νὰ νιώθει
ὅτι πέτυχε κάτι πολὺ σημαντικό, θὰ πιστέψει ὅτι ἀνέβηκε πολὺ ψηλὰ
καὶ θὰ χαλαρώσει τὴν προσπάθεια· ἔτσι ἐπιλέγουν νὰ εἶναι αὐστηροὶ
μαζί του, νὰ μὴν ἐκδηλώνουν ἐνθουσιασμό. Συνήθως ὅμως αὐτὸ ἔχει ἀκριβῶς
τὸ ἀντίθετο ἀποτέλεσμα. Τὰ παιδιὰ θέλουν καὶ ἔχουν ἀνάγκη ν᾿ ἀκούσουν
τὸ «μπράβο» ἀπὸ τοὺς γονεῖς καὶ τοὺς δασκάλους τους. Ὅταν αὐτοὶ δείχνουν
μονίμως ἀνικανοποίητοι καὶ ἀπαιτοῦν πάντα τὸ κάτι παραπάνω, τότε
ἐκεῖνα αἰσθάνονται μονίμως μιὰ ἀνεπάρκεια, δὲν χαίρονται μὲ τὴν ἐπιτυχία
τους, ἡ δὲ ἀγωνία τους νὰ τὰ καταφέρουν ἔστω τὴν ἑπόμενη φορά, τὰ φορτώνει
μὲ ἄγχος.
Χωρὶς νὰ γινόμαστε ὑπερβολικοὶ
μὲ κολακευτικοὺς ἐπαίνους, οἱ ὁποῖοι βλάπτουν, ὀφείλουμε νὰ ἐνθαρρύνουμε
τὰ παιδιὰ μὲ τὸν δίκαιο ἔπαινο ποὺ ἀναγνωρίζει τὸν κόπο τους. Τὴ χρειάζονται
αὐτὴ τὴν ἐπιβράβευση καὶ τὴν ἐπιβεβαίωση κάθε προσπάθειάς τους, προκειμένου
νὰ ἀναπτύξουν τὴν προσωπικότητά τους, νὰ ξεδιπλώσουν τὰ χαρίσματά
τους καὶ νὰ ἀνοίξουν τὰ φτερά τους στὴ δημιουργία. Κάθε φορὰ ποὺ ἀπαντοῦμε
στὴ φιλότιμη προσπάθειά τους μὲ ἕνα «ναὶ μέν, ἀλλά», ψαλιδίζουμε κι ἕνα
κομμάτι ἀπὸ τὰ φτερά τους. Χωρὶς νὰ τὸ θέλουμε, τὰ σπρώχνουμε στὴν ἀμφιβολία,
στὸ «μᾶλλον δὲν ἀξίζω» καὶ στὸ «δὲν θὰ τὰ καταφέρω». Τὰ βάζουμε νὰ τρέξουν
τὴν κούρσα τοῦ ἀνικανοποίητου, ἀφοῦ καὶ στὴν ἑπόμενή τους προσπάθεια
κάτι θὰ βροῦμε γιὰ νὰ ἀκυρώσουμε τὴν ἐπιτυχία τους. Ἀλλὰ τί νόημα ἔχει
νὰ βαδίζεις σ᾿ ἕνα δρόμο χωρὶς τέρμα;
Ἂς δίνουμε στὰ παιδιά μας θετικὰ
μηνύματα μὲ τὸ νὰ τοὺς δείχνουμε τὴν ἐμπιστοσύνη μας, νὰ ἀναγνωρίζουμε
τὸν κόπο τους, νὰ ἐκδηλώνουμε τὴν ἀγάπη μας χωρὶς ἐπιφυλάξεις. Αὐτὸ
ποὺ θέλουν ν᾿ ἀκούσουν ἀπὸ ἐμᾶς εἶναι τὸ «πιστεύω σὲ σένα», «θὰ τὰ καταφέρεις»,
«εἶμαι δίπλα σου». Ἂς ἐνισχύουμε τὴν πίστη τους ὅτι ὁ πανάγαθος Θεὸς
βλέπει τὸν ἀγώνα τους καὶ ὄχι μόνο θὰ τὰ ἀνταμείψει, ἀλλὰ καὶ θὰ συμπληρώσει
μὲ τὴ Χάρι του τυχὸν ἐλλείψεις καὶ ἀδυναμίες τους. Ἂς βάλουμε λοιπὸν
φράσεις στὸ λεξιλόγιό μας, ὅπως «εἶμαι περήφανος γιὰ σένα»· «εἶσαι
μοναδικὸς γι᾿ αὐτὸ ποὺ κατάφερες»· «μπράβο γιὰ τὴν προσπάθεια ποὺ ἔκανες·
ὁπωσδήποτε ὁ Θεὸς θὰ εὐλογήσει τὸν κόπο σου», καὶ τότε τὰ παιδιά μας
θὰ γίνουν πιὸ αἰσιόδοξα καὶ δημιουργικά.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου