Σάββατο 11 Σεπτεμβρίου 2021

ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟ ΤΗΣ ΥΨΩΣΕΩΣ. ΤΑ ΑΝΑΓΝΩΣΜΑΤΑ

 

ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ

ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΧΛΩΡΑΚΑΣ

ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟ ΤΗΣ ΥΨΩΣΕΩΣ

(12 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2021)




 

Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ

Ἀ­δελ­φοί, ἲ­δε­τε πη­λί­κοις ὑ­μῖν γράμ­μα­σιν ἔ­γρα­ψα τ ἐ­μῇ χει­ρί.  ὅ­σοι θέ­λου­σιν εὐ­προ­σω­πῆ­σαι ν σαρκ, οὗ­τοι ἀ­ναγ­κά­ζου­σιν ὑ­μᾶς πε­ρι­τέ­μνε­σθαι, μό­νον ἵ­να μ τ σταυ­ρῷ το Χρι­στοῦ δι­ώ­κων­ται. οὐ­δὲ γρ ο πε­ρι­τε­τμη­μέ­νοι αὐ­τοὶ νό­μον φυ­λάσ­σου­σιν, ἀλ­λὰ θέ­λου­σιν ὑ­μᾶς πε­ρι­τέ­μνε­σθαι, ἵ­να ἐν τ ὑ­με­τέ­ρᾳ σαρ­κὶ καυ­χή­σων­ται. Ἐ­μοὶ δ μ γέ­νοι­το καυ­χᾶ­σθαι ε μ ν τ σταυ­ρῷ το Κυ­ρί­ου ἡ­μῶν Ἰ­η­σοῦ Χρι­στοῦ, δι' ο ἐ­μοὶ κό­σμος ἐ­στα­ύ­ρω­ται κἀ­γὼ τ κό­σμῳ. ν γρ Χρι­στῷ Ἰ­η­σοῦ οὔ­τε πε­ρι­το­μή τι ἰ­σχύ­ει οὔ­τε ἀ­κρο­βυ­στί­α, ἀλ­λὰ και­νὴ κτί­σις. κα ὅ­σοι τ κα­νό­νι το­ύ­τῳ στοι­χή­σου­σιν, εἰ­ρή­νη ἐ­π' αὐ­τοὺς κα ἔ­λε­ος, κα ἐ­πὶ τν Ἰσ­ρα­ὴλ το Θε­οῦ. Το λοι­ποῦ κό­πους μοι μη­δεὶς πα­ρε­χέ­τω· ἐ­γὼ γρ τ στίγ­μα­τα το Κυ­ρί­ου Ἰ­η­σοῦ ἐν τ σώ­μα­τί μου βα­στά­ζω. χά­ρις το Κυ­ρί­ου ἡ­μῶν Ἰ­η­σοῦ Χρι­στοῦ με­τὰ το πνε­ύ­μα­τος ὑ­μῶν, ἀ­δελ­φοί· ἀ­μήν.

                    (Γαλ. στ΄[6] 11 – 18)

 

ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΑΥΧΗΜΑ ΚΑΙ ΒΙΩΜΑ

1. ΚΑΥΧΗΣΗ ΣΤΑΥΡΟΥ

Δστε μ πό­σο με­γά­λα γράμ­μα­τα σς ἔ­γρα­ψα μ τ ἴ­διο μου τ χέ­ρι, λέ­γει στος Γα­λά­τας ἀ­πό­στο­λος Παῦ­λος. Ο­σοι θέ­λουν ν ἀ­ρέ­σουν σ ἀν­θρώ­πους γι πράγ­μα­τα πο ἀ­να­φέ­ρον­ται στ σάρ­κα, αὐ­τοὶ σς πα­ρα­κι­νοῦν κα σς πα­ρα­πε­ί­θουν ν πε­ρι­τέ­μνε­σθε, μό­νο κα μό­νο γι ν μν κα­τα­δι­ώ­κον­ται ἀ­πὸ τος ᾿Ι­ου­δα­ί­ους γι τ κή­ρυγ­μα το Σταυ­ροῦ το Χρι­στοῦ. Οὔ­τε ὅ­μως κι αὐ­τοὶ πο ἔ­χουν πε­ρι­τμη­θεῖ, τη­ροῦν τς τε­λε­τουρ­γι­κὲς δι­α­τά­ξεις το νό­μου, τς κα­θάρ­σεις δη­λα­δὴ κα τς ζω­ο­θυ­σί­ες. Ἀλ­λὰ θέ­λουν ν πε­ρι­τέ­μνε­σθε, γι ν καυ­χη­θοῦν ὅ­τι σς ἔ­πει­σαν ν δε­χθεῖ­τε τν πε­ρι­το­μή.

Ἐ­γὼ ὅ­μως δν κι­νοῦ­μαι ἀ­πὸ τέ­τοι­α ἁ­μαρ­τω­λὰ ἐ­λα­τή­ρια. «Ἐ­μοὶ δ μ γέ­νοι­το καυ­χᾶ­σθαι ε μ ν τ σταυ­ρῷ το Κυ­ρί­ου ἡ­μῶν ᾿Ι­η­σοῦ Χρι­στοῦ». Πο­τὲ ν μν συμ­βεῖ ν καυ­χη­θῶ γι κά­τι ἄλ­λο πα­ρὰ γι τ ὅ­τι γι μέ­να   Ἰ­η­σοῦς Χρι­στὸς ἔ­λα­βε δο­ύ­λου μορ­φὴν κα σταυ­ρώ­θη­κε γι τ σω­τη­ρί­α μου. Μνο κα­ύ­χη­μά μου εἶ­ναι σταυ­ρι­κὸς θά­να­τος το  Κυ­ρί­ου. «Δι᾿ ο ἐ­μοὶ κό­σμος ἐ­στα­ύ­ρω­ται κἀ­γὼ τ κό­σμῳ»· μ τν πί­στη στν θά­να­το αὐ­τὸ ἔ­χει νε­κρω­θεῖ κα ἔ­χει χά­σει τ δύ­να­μή του γι μέ­να κό­σμος. Ἀλ­λὰ κα ἐ­γὼ ἔ­χω νε­κρω­θεῖ γι᾿ αὐ­τόν.

Δι­ό­τι μ τν ἕ­νω­ση κα κοι­νω­νί­α μ τν Ἰ­η­σοῦ Χρι­στό, δν ἔ­χει καμ­μί­α ἀ­ξί­α οὔ­τε πε­ρι­το­μὴ οὔ­τε ἀ­κρο­βυ­στί­α, ἀλ­λὰ ἰ­σχύ­ει νέ­α κτί­ση κα δη­μουρ­γί­α, δη­λα­δὴ ἀ­να­γέν­νη­ση, πο δί­νε­ται σ κά­θε πι­στὸ μ τ δύ­να­μη τς λυ­τρω­τι­κῆς θυ­σί­ας το Σταυ­ροῦ. Κα σ᾿ ἐ­κε­ί­νους πο θ ἀ­κο­λου­θή­σουν τ δι­δα­σκα­λί­α αὐ­τὴ γι τ νέ­α κτί­ση, κα θ τν ἔ­χουν ὡς ὑ­πό­δειγ­μα γι ν συμ­μορ­φώ­νουν ἀν­τί­στοι­χα τ ζω τους, ς εἶ­ναι ἐ­πά­νω τους εἰ­ρή­νη κα ἔ­λε­ος, κα στν νέ­ο ᾿Ισ­ρα­ήλ, τν λα­ὸ το Θε­οῦ.

Πα­ρά­δο­ξο πραγ­μα­τι­κὰ τ πε­ρὶ Σταυ­ροῦ κή­ρυγ­μα το ἀ­πο­στό­λου Πα­ύ­λου. Τ μο­να­δι­κό του κα­ύ­χη­μα, λέ­ει, εἶ­ναι Σταυ­ρὸς το Χρι­στοῦ. Πα­ρά­δο­ξο γι τος Χρι­στια­νοὺς ἐ­κε­ί­νης τς ἐ­πο­χῆς, πο­λὺ δ πε­ρισ­σό­τε­ρο γι τος πι­στοὺς τς ἐ­πο­χῆς μας. Δι­ό­τι ὅ­πως κα τό­τε, ἔ­τσι κα σή­με­ρα, κα πο­λὺ πε­ρισ­σό­τε­ρο σή­με­ρα, ζοῦ­με σ᾿ ἕ­ναν κό­σμο  στν ὁ­ποῖ­ο κυ­ρια­ρχεῖ τ ἀν­τι­σταυ­ρι­κὸ πνεῦ­μα· ἕ­ναν κό­σμο πο ἀρ­γο­πε­θα­ί­νει μέ­σα στ φι­λαυ­τί­α κα κα­λο­ζω­ΐ­α. Πολ­λοὶ ἄν­θρω­ποι δν θέ­λουν ν ἔ­χουν καμ­μί­α σχέ­ση μ τ πνεῦ­μα τς αὐ­τα­παρ­νή­σε­ως κα τς θυ­σί­ας. Ἀρ­νοῦν­ται τν Σταυ­ρό, κα γι᾿ αὐ­τὸ κα τα­ράσ­σον­ται κα ἀ­πο­γο­η­τε­ύ­ον­ται σ κά­θε δυ­σκο­λί­α.

Ἀρ­κε­τοὶ Χρι­στια­νοὶ ἐ­πη­ρε­α­σμέ­νοι ἀ­πὸ αὐ­τὸ τ κλῖ­μα προ­σπα­θοῦν ἀ­κό­μη κα τν δρό­μο πρς τ βα­σι­λε­ί­α το Θε­οῦ ν τν κά­νουν ἄ­νε­το. Ὁ Σταυ­ρὸς τος τρο­μά­ζει. Ἡ ἄ­νε­ση τος ἑλ­κύ­ει. Δν ἀν­τέ­χουν τν πό­νο κα τν ἄ­σκη­ση. Κα νο­μί­ζουν ὅ­τι μπο­ροῦν ν βα­δί­σουν τν δρό­μο τους χω­ρὶς ν ση­κώ­νουν τν προ­σω­πι­κό τους σταυ­ρό. Ὅ­ποι­ος ὅ­μως πη­γα­ί­νει πί­σω ἀ­πὸ τν Χρι­στὸ χω­ρὶς σταυ­ρὸ δν εἶ­ναι ἄ­ξιος το Χρι­στοῦ.

Πσο ἐ­πί­και­ρα λοι­πὸν εἶ­ναι τ λό­για το ἀ­πο­στό­λου Πα­ύ­λου! Ὁ Σταυ­ρὸς το Χρι­στοῦ ὄ­χι μό­νο δν τρο­μά­ζει τν θεῖ­ο ᾿Α­πό­στο­λο, ἀλ­λὰ ἀ­πο­τε­λεῖ κα κα­ύ­χη­μά του. Γι᾿ αὐ­τὸν ἔ­χει σταυ­ρω­θεῖ κι ἔ­χει χά­σει τ δύ­να­μή του κό­σμος. Κα μς δι­δά­σκει ν νε­κρώ­νου­με κι ἐ­μεῖς κά­θε ἐμ­πα­θῆ μας σχέ­ση μ τν κό­σμο, δη­λα­δὴ μ τν κο­σμι­κὴ νο­ο­τρο­πί­α, πο δν ἀ­νέ­χε­ται τ πνεῦ­μα τς θυ­σί­ας. Ν μι­σή­σου­με ὄ­χι μό­νο τ κο­σμι­κὸ πνεῦ­μα πο ὑ­πάρ­χει γύ­ρω μας ἀλ­λὰ πο­λὺ πε­ρισ­σό­τε­ρο αὐ­τὸ πο ὑ­πάρ­χει μέ­σα μας· τ πά­θη μας κα τς ἁ­μαρ­τω­λὲς ἐ­πι­θυ­μί­ες. Κι ὅ­ταν κα­θα­ρί­ζου­με τν ἔ­σω ἄν­θρω­πο, τό­τε σταυ­ρω­νό­μα­στε πραγ­μα­τι­κὰ γι τν κό­σμο. Ττε θ δοῦ­με πρό­σω­πο Θε­οῦ.

2. ΤΑ ΣΗΜΑΔΙΑ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ

Στ ἑ­ξῆς, γρά­φει ἀ­πό­στο­λος Παῦ­λος, κα­νεὶς ς μ μο πα­ρέ­χει κό­πους κα ἐ­νο­χλή­σεις, ζη­τῶν­τας ἀ­πο­λο­γί­α ἀ­πὸ μέ­να γι ὅ­σα κά­νω. Δι­ό­τι «ἐ­γὼ τ στίγ­μα­τα το Κυ­ρί­ου ᾿Ι­η­σοῦ ν τ σώ­μα­τί μου βα­στά­ζω»· βα­στά­ζω στ σῶ­μα μου τ ση­μά­δια τν πλη­γῶν πο ὑ­πέ­φε­ρα γι τν Κριο ᾿Ι­η­σοῦ. Κα ο πλη­γὲς αὐ­τὲς εἶ­ναι ἀ­πο­λο­γί­α μου. Ἡ Χρις το Κυ­ρί­ου Ἰ­η­σοῦ Χρι­στοῦ ν ἐ­νι­σχύει κα ν σς ἐν­δυ­να­μώ­νει, ὥ­στε ν δι­α­τη­ρεῖτε πάν­το­τε τν ἁ­για­σμὸ πο σς ἔ­δω­σε τ Ἅ­γιο Πνεῦ­μα. Ἀ­μήν.

Το σῶ­μα το ἀ­πο­στό­λου Πα­ύ­λου λοι­πὸν ἦ­ταν γε­μᾶ­το ἀ­πὸ τ ση­μά­δια τν πλη­γῶν πο δέ­χθη­κε γι τν Κριο Ἰ­η­σοῦ. Κα στ δευ­τέ­ρα πρς Κο­ριν­θί­ους Ἐ­πι­στο­λή του ἀ­πα­ριθ­μεῖ με­ρι­κὰ ἀ­πὸ αὐ­τὰ τ ση­μά­δια. Πντε φο­ρὲς μα­στι­γώ­θη­κε, τρες φο­ρὲς χτυ­πή­θη­κε μ ρα­βδιά, μι φο­ρὰ λι­θο­βο­λή­θη­κε, τρες φο­ρὲς ναυ­ά­γη­σε, κα σ μί­α ἀ­πὸ αὐ­τὲς ἔ­μει­νε ἕ­να ἡ­με­ρό­νυ­κτο στ θά­λασ­σα πα­λε­ύ­ον­τας μ τ ἄ­γρια κύ­μα­τα.

Ββαια ἐ­μεῖς τέ­τοι­α ση­μά­δια στ σῶ­μα μας δν ἔ­χου­με. Οὔ­τε ζοῦ­με σ ἐ­πο­χὴ δι­ωγ­μῶν, ὥ­στε ν ἀ­ξι­ω­θοῦ­με τέ­τοι­ας με­γά­λης τι­μῆς. Ὅ­μως κα­θη­με­ρι­νὰ κι ἐ­μεῖς κα­λο­ύ­μα­στε ν ἀ­πο­κτή­σου­με ἄλ­λα, πνευ­μα­τι­κὰ ση­μά­δια θυ­σί­ας κα σταυ­ροῦ. Ποι­ὰ εἶ­ναι αὐ­τά;… Ν μά­θου­με ν ὑ­πο­μέ­νου­με τς δο­κι­μα­σί­ες πο ἐ­πι­τρέ­πει ὁ Θε­ὸς στ ζω μας· τς ὀ­δυ­νη­ρὲς κα ἀ­νί­α­τες ἀ­σθέ­νει­ες, τν θά­να­το προ­σφι­λῶν μας προ­σώ­πων, τς ἀ­δι­κί­ες, τς ἀ­χα­ρι­στί­ες κα πε­ρι­φρο­νή­σεις, τ οἰ­κο­νο­μι­κά, οἰ­κο­γε­νεια­κὰ κα ἄλ­λα προ­βλή­μα­τα. Μ ὅ­λα αὐ­τὰ εἶ­ναι ση­μά­δια γι τν ἀ­γά­πη το Χρι­στοῦ; Να, εἶ­ναι ὅ­ταν μά­θου­με ν τ ἀν­τι­με­τω­πί­ζου­με ὑ­πο­μο­νε­τι­κὰ κα δο­ξο­λο­γη­τι­κά, χω­ρὶς ν ἀ­γα­να­κτοῦ­με κα ν χά­νου­με τν πί­στη μας· ὅ­ταν τ δε­χό­μα­στε ὅ­λα αὐ­τὰ ὄ­χι ἀ­ναγ­κα­στι­κὰ κα πα­θη­τι­κά, ἐ­πει­δὴ δν μπο­ροῦ­με ν κά­νου­με δι­α­φο­ρε­τι­κά, ἀλ­λὰ ὡς ἐ­πι­σκέ­ψεις τς ἀ­γά­πης το ἁ­γί­ου Θε­οῦ· ς εὐ­και­ρί­ες γι τν πνευ­μα­τι­κή μας τε­λε­ί­ω­ση. Κα Χρις το Κυ­ρί­ου θ εἶ­ναι μα­ζί μας.             

(Δι­α­σκευ­ὴ ἀ­πὸ πα­λαι­ὸ τό­μο τοῦ Πε­ρι­ο­δι­κοῦ «Ο ΣΩΤΗΡ»)

      ­

ΤΟ ΙΕΡΟ  ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ

Εἶ­πεν ὁ Κύ­ριος. οὐ­δεὶς ἀ­να­βέ­βη­κεν ες τν οὐ­ρα­νὸν ε μ κ το οὐ­ρα­νοῦ κα­τα­βάς, υἱ­ὸς το ἀν­θρώ­που ὁ ν ν τ οὐ­ρα­νῷ. κα κα­θὼς Μω­ϋ­σῆς ὕ­ψω­σε τν ὄ­φιν ἐν τ ἐ­ρή­μῳ, οὕ­τως ὑ­ψω­θῆ­ναι δε τν υἱ­ὸν το ἀν­θρώ­που, ἵ­να πς πι­στε­ύ­ων ες αὐ­τὸν μ ἀ­πό­λη­ται ἀλ­λ' ἔ­χῃ ζω­ὴν αἰ­ώ­νιον. Οὕ­τω γρ ἠ­γά­πη­σεν ὁ Θε­ὸς τν κό­σμον, ὥ­στε τν υἱ­ὸν αὐ­τοῦ τν μο­νο­γε­νῆ ἔ­δω­κεν, ἵ­να πς πι­στε­ύ­ων ες αὐ­τὸν μ ἀ­πό­λη­ται ἀλ­λ' ἔ­χῃ ζω­ὴν αἰ­ώ­νιον.  ο γρ ἀ­πέ­στει­λεν ὁ Θε­ὸς τν υἱ­ὸν αὐ­τοῦ ες τν κό­σμον ἵ­να κρί­νῃ τν κό­σμον, ἀλ­λ' ἵ­να σω­θῇ κό­σμος δι' αὐ­τοῦ. 

                                        (Ἰ­ω­άν. γ΄[3] 13 – 17)

 

ΕΡ­ΜΗ­ΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜ­ΠΕ­ΛΑ)

Εἶ­πεν ὁ Κύ­ριος στὸν Νι­κό­δη­μο ποὺ τὸν ἐ­πι­σκέ­φτη­κε νύ­χτα, αὐ­τά: κα­νεὶς ἀ­πὸ τοὺς ἀν­θρώ­πους δέν ἔ­χει ἀ­νε­βεῖ στὸν οὐ­ρα­νὸ γιὰ νὰ μά­θει τὰ ἐ­που­ρὰ­νια καί νά σᾶς τά δι­δά­ξει, πα­ρὰ μό­νο ἐ­κεῖ­νος πού κα­τέ­βη­κε ἀ­π᾿ τὸν οὐ­ρα­νὸ καὶ ἔ­γι­νε μὲ τὴν ἐ­ναν­θρώ­πη­σή του υἱ­ός τοῦ ἀν­θρώ­που. Αὐ­τός, ἐ­νῶ τώ­ρα εἶ­ναι στή γῆ, ἐ­ξα­κο­λου­θεῖ νά εἶ­ναι καί στόν οὐ­ρα­νό ὡς Θε­ὸς παν­τα­χοῦ πα­ρών. Ἄ­κου­σε τώ­ρα καὶ μιὰν ἄλ­λη ἄ­γνω­στη καί ψυ­χο­σω­τή­ρια ἀ­λή­θεια, πού θά σοῦ ἀ­πο­κα­λύ­ψω: ὅ­πως κά­πο­τε ὁ Μω­υ­σῆς στὴν ἔ­ρη­μο κρέ­μα­σε ψη­λὰ τό χάλ­κι­νο φί­δι γιὰ νὰ σώ­ζον­ται μ' αὐ­τὸ οἱ Ἰσ­ρα­η­λί­τες ἀ­πό τά θα­να­τη­φό­ρα δαγ­κώ­μα­τα τῶν φι­δι­ῶν, ἔ­τσι σύμ­φω­να μέ τό μυ­στη­ρι­ῶ­δες σχέ­διο τοῦ Θε­οῦ πρέ­πει νὰ κρε­μα­σθεῖ ψη­λά πά­νω στό σταυ­ρό ὁ υἱ­ός τοῦ ἀν­θρώ­που καί νά προσ­λά­βει ἔ­τσι τό ὁ­μοί­ω­μα τῆς ἁ­μαρ­τί­ας, χω­ρίς ὅ­μως νά ἔ­χει κα­μί­α πραγ­μα­τι­κὴ σχέ­ση μ' αὐ­τή. Καὶ θὰ ὑ­ψω­θεῖ πά­νω στὸ σταυ­ρό, γιὰ νὰ μὴ χα­θεῖ στόν αἰ­ώ­νιο θά­να­το κα­νέ­νας ἀ­π' ὅ­σους πι­στεύ­ουν σ’ αὐ­τόν, ἀλ­λά νὰ ἔ­χει ζω­ὴ αἰ­ώ­νια. Καὶ μὴ σοῦ φαί­νε­ται πα­ρά­δο­ξο ὅ­τι ὁ υἱ­ὸς τοῦ ἀν­θρώ­που πρό­κει­ται νὰ ὑ­ψω­θεῖ πά­νω στὸ σταυ­ρό γιά τή σω­τη­ρί­α σας. Δι­ό­τι τό­σο πο­λύ ἀ­γά­πη­σε ὁ Θε­ός τόν κό­σμο τῶν ἀν­θρώ­πων πού ζοῦ­σε στὴν ἁ­μαρ­τί­α, ὥ­στε πα­ρέ­δω­σε σὲ θά­να­το τὸν μο­νά­κρι­βο Υἱ­ό του, γιὰ νά μή χα­θεῖ σὲ αἰ­ώ­νιο θά­να­το κά­θε ἄν­θρω­πος πού πι­στεύ­ει σ’ αὐ­τόν, ἀλ­λά νά ἔ­χει ζω­ή αἰ­ώ­νια. Δι­ό­τι δὲν ἀ­πέ­στει­λε ὁ Θε­ὸς τὸν Υἱ­ό του στό ἁ­μαρ­τω­λό γέ­νος τῶν ἀν­θρώ­πων γιά νά κα­τα­κρί­νει καί νά κα­τα­δι­κά­σει τό γέ­νος αὐ­τό. Ἐ­σεῖς βέ­βαι­α οἱ Ἰ­ου­δαῖ­οι αὐ­τὸ πι­στεύ­ε­τε γιὰ τὸν Μεσ­σί­α, ὅ­τι θὰ σώ­σει μό­νο τοὺς Ἰ­ου­δαί­ους καί θά κα­τα­κρί­νει ὅ­λα τὰ ὑ­πό­λοι­πα ἔ­θνη. Ὅ­μως ὁ Θε­ός ἀ­πέ­στει­λε τὸν Υἱ­ό του γιὰ νὰ σω­θεῖ ὁ­λό­κλη­ρος ὁ κό­σμος τῶν ἀν­θρώ­πων δι­α­μέ­σου αὐ­τοῦ.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου