ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΧΛΩΡΑΚΑΣ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟ ΤΗΣ ΥΨΩΣΕΩΣ
(12 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2021)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
Ἀδελφοί,
ἲδετε πηλίκοις ὑμῖν γράμμασιν ἔγραψα
τῇ ἐμῇ χειρί. ὅσοι θέλουσιν εὐπροσωπῆσαι ἐν σαρκί, οὗτοι ἀναγκάζουσιν
ὑμᾶς περιτέμνεσθαι, μόνον ἵνα μὴ τῷ σταυρῷ τοῦ Χριστοῦ διώκωνται. οὐδὲ γὰρ οἱ περιτετμημένοι αὐτοὶ νόμον
φυλάσσουσιν, ἀλλὰ θέλουσιν ὑμᾶς
περιτέμνεσθαι,
ἵνα ἐν τῇ ὑμετέρᾳ σαρκὶ καυχήσωνται. Ἐμοὶ
δὲ μὴ γένοιτο καυχᾶσθαι εἰ μὴ ἐν τῷ σταυρῷ τοῦ Κυρίου ἡμῶν
Ἰησοῦ Χριστοῦ, δι' οὗ ἐμοὶ κόσμος ἐσταύρωται
κἀγὼ τῷ κόσμῳ. ἐν γὰρ Χριστῷ Ἰησοῦ
οὔτε περιτομή
τι ἰσχύει οὔτε ἀκροβυστία, ἀλλὰ
καινὴ κτίσις.
καὶ ὅσοι τῷ κανόνι τούτῳ στοιχήσουσιν,
εἰρήνη ἐπ' αὐτοὺς καὶ ἔλεος, καὶ ἐπὶ τὸν Ἰσραὴλ
τοῦ Θεοῦ. Τοῦ λοιποῦ κόπους μοι μηδεὶς παρεχέτω·
ἐγὼ γὰρ τὰ στίγματα τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ ἐν τῷ σώματί μου βαστάζω. Ἡ χάρις τοῦ Κυρίου ἡμῶν
Ἰησοῦ Χριστοῦ μετὰ τοῦ πνεύματος ὑμῶν, ἀδελφοί· ἀμήν.
(Γαλ.
στ΄[6] 11 – 18)
ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΑΥΧΗΜΑ ΚΑΙ ΒΙΩΜΑ
1. ΚΑΥΧΗΣΗ
ΣΤΑΥΡΟΥ
Δέστε μὲ πόσο μεγάλα
γράμματα σᾶς ἔγραψα μὲ τὸ ἴδιο μου τὸ χέρι, λέγει στοὺς Γαλάτας ὁ ἀπόστολος Παῦλος. ῞Οσοι θέλουν νὰ ἀρέσουν σὲ ἀνθρώπους γιὰ πράγματα ποὺ ἀναφέρονται στὴ σάρκα, αὐτοὶ σᾶς παρακινοῦν καὶ σᾶς παραπείθουν
νὰ περιτέμνεσθε, μόνο καὶ μόνο γιὰ νὰ μὴν καταδιώκονται
ἀπὸ τοὺς ᾿Ιουδαίους γιὰ τὸ κήρυγμα τοῦ Σταυροῦ τοῦ Χριστοῦ. Οὔτε ὅμως κι αὐτοὶ ποὺ ἔχουν περιτμηθεῖ, τηροῦν τὶς τελετουργικὲς διατάξεις τοῦ νόμου, τὶς καθάρσεις δηλαδὴ καὶ τὶς ζωοθυσίες. Ἀλλὰ θέλουν νὰ περιτέμνεσθε, γιὰ νὰ καυχηθοῦν ὅτι σᾶς ἔπεισαν νὰ δεχθεῖτε τὴν περιτομή.
Ἐγὼ ὅμως δὲν κινοῦμαι ἀπὸ τέτοια ἁμαρτωλὰ ἐλατήρια. «Ἐμοὶ δὲ μὴ γένοιτο καυχᾶσθαι εἰ μὴ ἐν τῷ σταυρῷ τοῦ Κυρίου ἡμῶν ᾿Ιησοῦ Χριστοῦ». Ποτὲ νὰ μὴν συμβεῖ νὰ καυχηθῶ γιὰ κάτι ἄλλο παρὰ γιὰ τὸ ὅτι γιὰ μένα ὁ Ἰησοῦς Χριστὸς
ἔλαβε δούλου μορφὴν καὶ σταυρώθηκε γιὰ τὴ σωτηρία μου. Μόνο καύχημά μου εἶναι ὁ σταυρικὸς θάνατος τοῦ Κυρίου. «Δι᾿ οὗ ἐμοὶ κόσμος ἐσταύρωται κἀγὼ τῷ κόσμῳ»· μὲ τὴν πίστη στὸν θάνατο αὐτὸ ἔχει νεκρωθεῖ καὶ ἔχει χάσει τὴ δύναμή του γιὰ μένα ὁ κόσμος. Ἀλλὰ καὶ ἐγὼ ἔχω νεκρωθεῖ γι᾿ αὐτόν.
Διότι μὲ τὴν ἕνωση καὶ κοινωνία μὲ τὸν Ἰησοῦ Χριστό, δὲν ἔχει καμμία ἀξία οὔτε ἡ περιτομὴ οὔτε ἡ ἀκροβυστία, ἀλλὰ ἰσχύει νέα κτίση καὶ δημουργία, δηλαδὴ ἀναγέννηση, ποὺ δίνεται σὲ κάθε πιστὸ μὲ τὴ δύναμη τῆς λυτρωτικῆς θυσίας τοῦ Σταυροῦ. Καὶ σ᾿ ἐκείνους ποὺ θὰ ἀκολουθήσουν τὴ διδασκαλία αὐτὴ γιὰ τὴ νέα κτίση, καὶ θὰ τὴν ἔχουν ὡς ὑπόδειγμα γιὰ νὰ συμμορφώνουν
ἀντίστοιχα τὴ ζωή τους, ἂς εἶναι ἐπάνω τους εἰρήνη καὶ ἔλεος, καὶ στὸν νέο ᾿Ισραήλ, τὸν λαὸ τοῦ Θεοῦ.
Παράδοξο πραγματικὰ τὸ περὶ Σταυροῦ κήρυγμα τοῦ ἀποστόλου Παύλου. Τὸ μοναδικό του καύχημα, λέει, εἶναι
ὁ Σταυρὸς τοῦ Χριστοῦ. Παράδοξο γιὰ τοὺς Χριστιανοὺς ἐκείνης τῆς ἐποχῆς, πολὺ δὲ περισσότερο γιὰ τοὺς πιστοὺς τῆς ἐποχῆς μας. Διότι ὅπως καὶ τότε, ἔτσι καὶ σήμερα, καὶ πολὺ περισσότερο σήμερα, ζοῦμε σ᾿ ἕναν κόσμο στὸν ὁποῖο κυριαρχεῖ τὸ ἀντισταυρικὸ πνεῦμα· ἕναν κόσμο ποὺ ἀργοπεθαίνει μέσα στὴ φιλαυτία καὶ καλοζωΐα. Πολλοὶ ἄνθρωποι δὲν θέλουν νὰ ἔχουν καμμία σχέση μὲ τὸ πνεῦμα τῆς αὐταπαρνήσεως καὶ τῆς θυσίας. Ἀρνοῦνται τὸν Σταυρό, καὶ γι᾿ αὐτὸ καὶ ταράσσονται καὶ ἀπογοητεύονται σὲ κάθε δυσκολία.
Ἀρκετοὶ Χριστιανοὶ
ἐπηρεασμένοι
ἀπὸ αὐτὸ τὸ κλῖμα προσπαθοῦν ἀκόμη καὶ τὸν δρόμο πρὸς τὴ βασιλεία
τοῦ Θεοῦ νὰ τὸν κάνουν ἄνετο. Ὁ Σταυρὸς τοὺς τρομάζει. Ἡ ἄνεση τοὺς ἑλκύει. Δὲν ἀντέχουν τὸν πόνο καὶ τὴν ἄσκηση. Καὶ νομίζουν ὅτι μποροῦν νὰ βαδίσουν τὸν δρόμο τους χωρὶς νὰ σηκώνουν τὸν προσωπικό τους σταυρό. Ὅποιος ὅμως πηγαίνει πίσω ἀπὸ τὸν Χριστὸ χωρὶς σταυρὸ δὲν εἶναι ἄξιος τοῦ Χριστοῦ.
Πόσο ἐπίκαιρα λοιπὸν εἶναι
τὰ λόγια τοῦ ἀποστόλου Παύλου! Ὁ Σταυρὸς τοῦ Χριστοῦ ὄχι μόνο δὲν τρομάζει τὸν θεῖο ᾿Απόστολο, ἀλλὰ ἀποτελεῖ καὶ καύχημά του. Γι᾿ αὐτὸν ἔχει σταυρωθεῖ κι ἔχει χάσει τὴ δύναμή του ὁ κόσμος. Καὶ μᾶς διδάσκει
νὰ νεκρώνουμε κι ἐμεῖς κάθε ἐμπαθῆ μας σχέση μὲ τὸν κόσμο, δηλαδὴ μὲ τὴν κοσμικὴ νοοτροπία, ποὺ δὲν ἀνέχεται τὸ πνεῦμα τῆς θυσίας. Νὰ μισήσουμε ὄχι μόνο τὸ κοσμικὸ πνεῦμα ποὺ ὑπάρχει γύρω μας ἀλλὰ πολὺ περισσότερο αὐτὸ ποὺ ὑπάρχει μέσα μας· τὰ πάθη μας καὶ τὶς ἁμαρτωλὲς ἐπιθυμίες. Κι ὅταν καθαρίζουμε
τὸν ἔσω ἄνθρωπο, τότε σταυρωνόμαστε πραγματικὰ γιὰ τὸν κόσμο. Τότε θὰ δοῦμε πρόσωπο Θεοῦ.
2. ΤΑ
ΣΗΜΑΔΙΑ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ
Στὸ ἑξῆς, γράφει ὁ ἀπόστολος Παῦλος, κανεὶς ἂς μὴ μοῦ παρέχει κόπους
καὶ ἐνοχλήσεις, ζητῶντας ἀπολογία ἀπὸ μένα γιὰ ὅσα κάνω. Διότι «ἐγὼ τὰ στίγματα τοῦ Κυρίου ᾿Ιησοῦ ἐν τῷ σώματί μου βαστάζω»· βαστάζω στὸ σῶμα μου τὰ σημάδια τῶν πληγῶν ποὺ ὑπέφερα γιὰ τὸν Κύριο ᾿Ιησοῦ. Καὶ οἱ πληγὲς αὐτὲς
εἶναι ἡ ἀπολογία μου. Ἡ Χάρις τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ Χριστοῦ νὰ ἐνισχύει καὶ νὰ σᾶς ἐνδυναμώνει, ὥστε νὰ διατηρεῖτε πάντοτε τὸν ἁγιασμὸ ποὺ σᾶς ἔδωσε τὸ Ἅγιο Πνεῦμα. Ἀμήν.
Το σῶμα τοῦ ἀποστόλου Παύλου λοιπὸν
ἦταν γεμᾶτο ἀπὸ τὰ σημάδια τῶν πληγῶν ποὺ δέχθηκε γιὰ τὸν Κύριο Ἰησοῦ. Καὶ στὴ δευτέρα πρὸς Κορινθίους Ἐπιστολή του ἀπαριθμεῖ μερικὰ ἀπὸ αὐτὰ τὰ σημάδια. Πέντε φορὲς μαστιγώθηκε, τρεῖς φορὲς
χτυπήθηκε
μὲ ραβδιά, μιὰ φορὰ λιθοβολήθηκε, τρεῖς φορὲς ναυάγησε, καὶ σὲ μία ἀπὸ αὐτὲς ἔμεινε ἕνα ἡμερόνυκτο στὴ θάλασσα παλεύοντας μὲ τὰ ἄγρια κύματα.
Βέβαια ἐμεῖς τέτοια σημάδια στὸ σῶμα μας δὲν ἔχουμε. Οὔτε ζοῦμε σὲ ἐποχὴ διωγμῶν, ὥστε νὰ ἀξιωθοῦμε τέτοιας μεγάλης
τιμῆς. Ὅμως καθημερινὰ κι ἐμεῖς καλούμαστε νὰ ἀποκτήσουμε ἄλλα, πνευματικὰ σημάδια θυσίας καὶ σταυροῦ. Ποιὰ εἶναι αὐτά;… Νὰ μάθουμε νὰ ὑπομένουμε τὶς δοκιμασίες ποὺ ἐπιτρέπει ὁ Θεὸς στὴ ζωή μας· τὶς ὀδυνηρὲς καὶ ἀνίατες ἀσθένειες, τὸν θάνατο προσφιλῶν μας προσώπων, τὶς ἀδικίες, τὶς ἀχαριστίες καὶ περιφρονήσεις, τὰ οἰκονομικά, οἰκογενειακὰ καὶ ἄλλα προβλήματα. Μὰ ὅλα αὐτὰ εἶναι
σημάδια γιὰ τὴν ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ; Ναί, εἶναι ὅταν μάθουμε νὰ τὰ ἀντιμετωπίζουμε ὑπομονετικὰ
καὶ δοξολογητικά, χωρὶς νὰ ἀγανακτοῦμε καὶ νὰ χάνουμε τὴν πίστη μας· ὅταν τὰ δεχόμαστε
ὅλα αὐτὰ ὄχι ἀναγκαστικὰ καὶ παθητικά, ἐπειδὴ δὲν μποροῦμε νὰ κάνουμε διαφορετικά, ἀλλὰ ὡς ἐπισκέψεις τῆς ἀγάπης τοῦ ἁγίου Θεοῦ· ὡς εὐκαιρίες γιὰ τὴν πνευματική μας τελείωση. Καὶ ἡ Χάρις τοῦ Κυρίου θὰ εἶναι μαζί μας.
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ
τόμο τοῦ Περιοδικοῦ «Ο ΣΩΤΗΡ»)
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Εἶπεν ὁ Κύριος. οὐδεὶς
ἀναβέβηκεν εἰς τὸν οὐρανὸν εἰ μὴ ὁ ἐκ τοῦ οὐρανοῦ καταβάς, ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου ὁ ὤν ἐν τῷ οὐρανῷ. καὶ καθὼς Μωϋσῆς ὕψωσε
τὸν ὄφιν
ἐν τῇ ἐρήμῳ, οὕτως ὑψωθῆναι
δεῖ τὸν υἱὸν τοῦ ἀνθρώπου, ἵνα πᾶς ὁ πιστεύων εἰς αὐτὸν μὴ ἀπόληται
ἀλλ' ἔχῃ ζωὴν αἰώνιον. Οὕτω γὰρ ἠγάπησεν ὁ Θεὸς τὸν κόσμον, ὥστε
τὸν υἱὸν αὐτοῦ τὸν μονογενῆ ἔδωκεν, ἵνα πᾶς ὁ πιστεύων εἰς αὐτὸν μὴ ἀπόληται
ἀλλ' ἔχῃ ζωὴν αἰώνιον. οὐ γὰρ ἀπέστειλεν
ὁ Θεὸς τὸν υἱὸν αὐτοῦ εἰς τὸν κόσμον ἵνα κρίνῃ τὸν κόσμον, ἀλλ'
ἵνα σωθῇ ὁ κόσμος δι' αὐτοῦ.
(Ἰωάν.
γ΄[3] 13 – 17)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Εἶπεν ὁ Κύριος
στὸν Νικόδημο ποὺ τὸν ἐπισκέφτηκε νύχτα, αὐτά: κανεὶς ἀπὸ τοὺς ἀνθρώπους δέν ἔχει ἀνεβεῖ στὸν οὐρανὸ γιὰ
νὰ μάθει τὰ ἐπουρὰνια καί νά σᾶς τά διδάξει, παρὰ μόνο ἐκεῖνος πού κατέβηκε
ἀπ᾿ τὸν οὐρανὸ καὶ ἔγινε μὲ τὴν ἐνανθρώπησή του υἱός τοῦ ἀνθρώπου.
Αὐτός, ἐνῶ τώρα εἶναι στή γῆ, ἐξακολουθεῖ νά εἶναι καί στόν οὐρανό ὡς
Θεὸς πανταχοῦ παρών. Ἄκουσε τώρα καὶ μιὰν ἄλλη ἄγνωστη καί ψυχοσωτήρια
ἀλήθεια, πού θά σοῦ ἀποκαλύψω: ὅπως κάποτε ὁ Μωυσῆς στὴν ἔρημο κρέμασε
ψηλὰ τό χάλκινο φίδι γιὰ νὰ σώζονται μ' αὐτὸ οἱ Ἰσραηλίτες ἀπό τά
θανατηφόρα δαγκώματα τῶν φιδιῶν, ἔτσι σύμφωνα μέ τό μυστηριῶδες
σχέδιο τοῦ Θεοῦ πρέπει νὰ κρεμασθεῖ ψηλά πάνω στό σταυρό ὁ υἱός τοῦ ἀνθρώπου
καί νά προσλάβει ἔτσι τό ὁμοίωμα τῆς ἁμαρτίας, χωρίς ὅμως νά ἔχει
καμία πραγματικὴ σχέση μ' αὐτή. Καὶ θὰ ὑψωθεῖ πάνω στὸ σταυρό, γιὰ νὰ
μὴ χαθεῖ στόν αἰώνιο θάνατο κανένας ἀπ' ὅσους πιστεύουν σ’ αὐτόν, ἀλλά
νὰ ἔχει ζωὴ αἰώνια. Καὶ μὴ σοῦ φαίνεται παράδοξο ὅτι ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου
πρόκειται νὰ ὑψωθεῖ πάνω στὸ σταυρό γιά τή σωτηρία σας. Διότι τόσο
πολύ ἀγάπησε ὁ Θεός τόν κόσμο τῶν ἀνθρώπων πού ζοῦσε στὴν ἁμαρτία, ὥστε
παρέδωσε σὲ θάνατο τὸν μονάκριβο Υἱό του, γιὰ νά μή χαθεῖ σὲ αἰώνιο
θάνατο κάθε ἄνθρωπος πού πιστεύει σ’ αὐτόν, ἀλλά νά ἔχει ζωή αἰώνια.
Διότι δὲν ἀπέστειλε ὁ Θεὸς τὸν Υἱό του στό ἁμαρτωλό γένος τῶν ἀνθρώπων
γιά νά κατακρίνει καί νά καταδικάσει τό γένος αὐτό. Ἐσεῖς βέβαια οἱ
Ἰουδαῖοι αὐτὸ πιστεύετε γιὰ τὸν Μεσσία, ὅτι θὰ σώσει μόνο τοὺς Ἰουδαίους
καί θά κατακρίνει ὅλα τὰ ὑπόλοιπα ἔθνη. Ὅμως ὁ Θεός ἀπέστειλε τὸν
Υἱό του γιὰ νὰ σωθεῖ ὁλόκληρος ὁ κόσμος τῶν ἀνθρώπων διαμέσου αὐτοῦ.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου