ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ
ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΧΛΩΡΑΚΑΣ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΥΨΩΣΙΝ
(19 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2021)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
Ἀδελφοί εἰδότες
ὅτι οὐ δικαιοῦται
ἄνθρωπος ἐξ ἔργων νόμου ἐὰν μὴ διὰ πίστεως
Ἰησοῦ Χριστοῦ, καὶ ἡμεῖς εἰς Χριστὸν Ἰησοῦν ἐπιστεύσαμεν, ἵνα δικαιωθῶμεν ἐκ πίστεως Χριστοῦ καὶ οὐκ ἐξ ἔργων νόμου, διότι
οὐ δικαιωθήσεται ἐξ ἔργων νόμου πᾶσα σάρξ. Εἰ δὲ ζητοῦντες δικαιωθῆναι ἐν Χριστῷ εὑρέθημεν καὶ αὐτοὶ ἁμαρτωλοί, ἆρα Χριστὸς ἁμαρτίας
διάκονος;
μὴ γένοιτο. εἰ γὰρ ἃ κατέλυσα ταῦτα πάλιν οἰκοδομῶ, παραβάτην
ἐμαυτὸν συνίστημι. ἐγὼ γὰρ διὰ νόμου
νόμῳ ἀπέθανον, ἵνα Θεῷ ζήσω. Χριστῷ συνεσταύρωμαι· ζῶ δὲ οὐκέτι ἐγώ, ζῇ δὲ ἐν ἐμοὶ Χριστός· ὃ δὲ νῦν ζῶ ἐν σαρκί, ἐν πίστει ζῶ τῇ τοῦ υἱοῦ τοῦ Θεοῦ τοῦ ἀγαπήσαντός
με
καὶ παραδόντος ἑαυτὸν ὑπὲρ ἐμοῦ.
(Γαλ. β΄[2] 16 – 20)
ΣΤΑΥΡΩΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ
ΠΙΣΤΩΝ
ΛΟΓΟΣ ΣΤΟ: «Χριστῷ
συνεσταύρωμαι».
Ὁ Σταυρὸς εἶναι
ἀκόμη ὑψωμένος. Κυριακὴ μετὰ τὴν Ὕψωση. Μιὰ εὐκαιρία νὰ ἐμβαθύνουμε
στὸ νόημά της. Τὸ νόημα, ποὺ μᾶς ἀποκαλύπτει ὁ μέγας Παῦλος στὸ Ἀποστολικό
μας ἀνάγνωσμα. Μὲ δύο μόνο λέξεις: «ΧΡΙΣΤῼ ΣΥΝΕΣΤΑΥΡΩΜΑΙ»! Ποὺ σημαίνουν:
ἔχω σταυρωθεῖ μαζὶ μὲ τὸν Χριστό! Εἶμαι νεκρός, ἔχω πεθάνει, μᾶς λέγει
ὁ Ἀπόστολος. Τί ἐννοεῖ;
Τί εἶναι αὐτὸς ὁ θάνατος, πῶς πραγματοποιεῖται, ποιὰ εἶναι τὰ
ἀποτελέσματά του;
Ἂς ἐπιχειρήσουμε σ᾿ αὐτὰ τὰ ἐρωτήματα μὲ λίγα λόγια τώρα νὰ ἀπαντήσουμε.
1. Ο ΜΥΣΤΗΡΙΩΔΗΣ
ΘΑΝΑΤΟΣ
Ὅσο κι ἂν προσπαθήσουμε
νὰ τὰ ἀναπτύξουμε ἁπλᾶ, πρέπει εὐθὺς ἐξ ἀρχῆς νὰ τονίσουμε πὼς τὰ νοήματα
ἐδῶ εἶναι δύσκολα. Ὁ Ἀπόστολος λέγει ὅτι ἔχει σταυρωθεῖ μαζὶ μὲ
τὸν Χριστό. Βέβαια ἐννοεῖ κάτι βαθύτερο καὶ ὄχι σταύρωση τοῦ σώματός
του ἐπάνω σὲ κάποιον ξύλινο σταυρό. Τί ἐννοεῖ;
Ὁ Ἀπόστολος
ὁμιλεῖ γιὰ τὴ ζωή του, πρὶν γνωρίσει τὸν Χριστό. Καὶ αὐτὸ βεβαιώνει:
ὅτι τώρα πιὰ ἡ ζωή του αὐτή, ποὺ ἦταν μιὰ ζωὴ προσαρμοσμένη στὸν Νόμο
τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, ἔσβησε, ἔπαυσε νὰ ὑπάρχει, εἶναι νεκρή. Εἶναι
σὰν νὰ σταυρώθηκε μαζὶ μὲ τὸν Χριστὸ ὁπότε ὁ παλαιὸς Παῦλος, ὁ Σαούλ,
χάθηκε γιὰ πάντα, ὅπως πράγματι θὰ χανόταν, ἂν εἶχε ὄντως πεθάνει
σωματικῶς.
Πρόκειται
λοιπὸν γιὰ ἕναν ἄλλο θάνατο. Ὁ Ἀπόστολος θέλει νὰ πεῖ πὼς ὅλα τὰ παλαιὰ
δὲν ὑπάρχουν πλέον γι᾿ αὐτόν. Ἔχει διακόψει ὁριστικὰ τὶς σχέσεις
του μαζί τους, ὅπως θὰ συνέβαινε, ἂν εἶχε πεθάνει. Τώρα, αὐτὸ ποὺ θὰ
συνέβαινε ἀναγκαστικὰ μὲ τὸν θάνατο, τὸ πραγματοποιεῖ ὁ Ἀπόστολος
ἑκουσίως πρὸ τοῦ σωματικοῦ θανάτου, συμμετέχοντας στὸν σταυρικὸ
θάνατο τοῦ Κυρίου.
Μεταφερόμενα
ὅμως στὴ δική μας ζωὴ τὰ νοήματα αὐτὰ τοῦ θείου Ἀποστόλου, τί σημαίνουν;
Σημαίνουν ὅτι
πρέπει καὶ ἐμεῖς νὰ σταυρωθοῦμε, νὰ γίνουμε νεκροὶ ὡς πρὸς τὸν παλαιὸ
ἑαυτό μας καὶ ὅλα τὰ πράγματα τοῦ κόσμου. Συνήθειες παλαιές, φιλίες
ἁμαρτωλές, ἀδυναμίες, πάθη, φιληδονίες, ἐνδιαφέροντα κοσμικά,
στόχοι ἐγωιστικοί, ὄνειρα καὶ ὁράματα ἁμαρτωλά, ὅλα αὐτά, ἀφ᾿ ὅτου
βαθύτερα γνωρίσαμε τὸν Χριστό, πρέπει νὰ σβήσουν γιὰ μᾶς, ὅπως θὰ ἔσβηναν,
ἂν εἴχαμε πεθάνει.
Πῶς ὅμως θὰ
φθάσουμε στὴν κατάσταση αὐτή;
2. ΕΠΙ ΤΟΥ ΞΥΛΟΥ ΤΟΥ
ΣΤΑΥΡΟΥ
Μὲ τὴ σταύρωσή
μας μαζὶ μὲ τὸν Χριστό, λέγει ὁ ἅγιος Ἀπόστολος. Ἡ ὁποία μάλιστα θὰ
μπορούσαμε νὰ ποῦμε ὅτι συντελεῖται πρωτίστως μὲ τὸ ἅγιο Βάπτισμα.
Πράγματι, ὅπως ἑρμηνεύουν οἱ ἅγιοι Πατέρες, τὸ Βάπτισμα εἶναι σταυρός.
«Ἔστι δὲ καὶ τὸ Βάπτισμα σταυρός»,
λέγει χαρακτηριστικὰ ὁ ἱερὸς Χρυσόστομος. Σταυρός, ἐπάνω στὸν ὁποῖο
σταυρώνεται ὁ παλαιός, ὁ ἁμαρτωλὸς ἑαυτός μας. Σταυρώνεται καὶ πεθαίνει.
Ἄλλωστε καὶ ἡ κατάδυση, τὸ βούτηγμά μας μέσα στὸ νερό, αὐτὸ συμβολίζει:
τὸν θάνατο. Διότι εἶναι ἀδύνατο νὰ ζήσουμε ἔστω καὶ λίγη ὥρα σκεπασμένοι
μὲ τὸ νερό. Γι᾿ αὐτὸ καὶ λέγει ὁ Ἀπόστολος ὅτι «διὰ τοῦ βαπτίσματος» «ὁ παλαιὸς ἡμῶν ἄνθρωπος συνεσταυρώθη»
(Ρωμ. Ϛ΄[6] 4, 6), ὁ παλαιὸς ἑαυτός μας σταυρώθηκε μαζὶ μὲ τὸν Χριστὸ
διὰ τοῦ Βαπτίσματός μας.
Ἀλλὰ βέβαια
δὲν τελειώνουν ὅλα μὲ τὸ Βάπτισμα. Γιὰ νὰ πραγματοποιηθεῖ πλήρως ἡ
συσταύρωσή μας μετὰ τοῦ Χριστοῦ, εἶναι ἀπολύτως ἀπαραίτητος ὁ μετὰ
τὸ Βάπτισμά μας ἀγώνας κατὰ τῶν παθῶν, ἕως ὅτου μὲ τὴν Χάρη τοῦ Θεοῦ
τελείως ἀπαλλαγοῦμε ἀπὸ κάθε τι ἁμαρτωλὸ καὶ ἔνοχο. Αὐτὸς ὁ ἀγώνας
εἶναι πραγματικὰ σταύρωση. Διότι ἐπιδιώκουμε νὰ γίνουμε ὡς πρὸς
ὅλα αὐτὰ σὰν νεκροί. Ὅπως ἕνας νεκρὸς δὲν ἁμαρτάνει – δὲν θυμώνει,
δὲν κλέβει, δὲν ψεύδεται, δὲν μεθάει, δὲν ὑποκύπτει στὶς ἡδονὲς τῆς
σαρκὸς κ.τ.λ. – ἔτσι ὀφείλει νὰ γίνει καὶ ὁ καθένας μας ὡς πρὸς τὴν ἁμαρτία
– νεκρός! Ἐσταυρωμένος!
Νὰ μπορεῖ νὰ
ἐπαναλαμβάνει καὶ αὐτός: «ΧΡΙΣΤῼ ΣΥΝΕΣΤΑΥΡΩΜΑΙ»! Ἔχω σταυρωθεῖ μαζὶ
μὲ τὸν Χριστό. Εἶμαι νεκρὸς γιὰ τὴν ἁμαρτία καὶ τὶς ὑποθέσεις αὐτοῦ
τοῦ κόσμου. Τώρα πιὰ ἐγὼ δὲν ζῶ. Τώρα...
3. ΑΝΑΣΤΗΜΕΝΟΙ ΕΚ
ΝΕΚΡΩΝ
Τώρα; Ἀλήθεια
τί γίνεται τώρα μὲ τὸν πιστὸ Χριστιανό, ποὺ βαπτίσθηκε καὶ ἀγωνίστηκε
μὲ τὴν Χάρη τοῦ Θεοῦ νὰ νεκρωθεῖ ὡς πρὸς τὰ πάθη καὶ τὴν ἁμαρτία;
Ὁ Ἀπόστολος
λέγει στὴν συνέχεια κάτι ποὺ τρέμει κανεὶς καὶ νὰ τὸ ἀναφέρει. Τὸ βεβαιώνει
γιὰ τὸν ἑαυτό του, ἰσχύει ὅμως καὶ γιὰ τὸν καθένα, ποὺ πέτυχε αὐτὴν τὴ
νέκρωση, γιὰ τὴν ὁποία μιλήσαμε.
Λοιπὸν ὁ Ἀπόστολος
λέγει: «Χριστῷ συνεσταύρωμαι, ζῶ δὲ οὐκέτι ἐγώ, ζῇ δὲ ἐν ἐμοὶ Χριστός».
Ἔχω σταυρωθεῖ μαζὶ μὲ τὸν Χριστὸ καὶ τώρα πιὰ δὲν ζῶ ἐγώ, ἀλλὰ ζεῖ μέσα
μου ὁ Χριστός.
«Ζῇ ἐν ἐμοὶ Χριστός»! Ὁ Παῦλος πάει
πέθανε, λέγει ὁ Ἀπόστολος. Δὲν ζεῖ πιά. Τώρα μέσα στὸ σῶμα καὶ τὴν ψυχὴ
τοῦ Παύλου ζεῖ ὁ Χριστός! Τώρα ὁ Παῦλος ἔγινε κατὰ Χάρη Χριστός!
Ἀλλὰ καὶ ὁ πιστός,
ὁ πραγματικὸς πιστός, ὁ ἀγωνιστής, ποὺ πάλεψε σκληρὰ μὲ τὰ πάθη του
καὶ μὲ τὴ Χάρη τοῦ Θεοῦ τὰ νίκησε· ὁ πιστός, ποὺ ζεῖ σ᾿ αὐτὸν τὸν κόσμο
σὰν νεκρός, ποὺ δὲν τὸν μαγεύουν οἱ ἀπολαύσεις του, δὲν τὸν ξεγελοῦν οἱ
δόξες καὶ οἱ τιμές του, ὁ ἁγιασμένος πιστὸς εἶναι καὶ αὐτὸς κατὰ Χάρη
Χριστός, ζεῖ μέσα του ὁ Χριστός. Εἶναι «μίμημα
Χριστοῦ κατὰ τὸ δυνατὸν ἀνθρώπῳ», ὅπως λέγει ὁ ἅγιος Ἰωάννης
τῆς Κλίμακος. Μίμηση καὶ ἀντίγραφο τοῦ Χριστοῦ, ὅσο εἶναι δυνατὸ
στὸν ἀνθρωπο νὰ γίνει κάτι τέτοιο.
Εἶναι πλέον
ἀναστημένος ἐκ νεκρῶν. Ἔχει πεθάνει, πρὶν πεθάνει, γι᾿ αὐτὸ καὶ δὲν
πρόκειται νὰ πεθάνει, ὅταν πεθάνει. Ζεῖ πέρα ἀπὸ τὸν θάνατο, ἀνήκει
τώρα στὸν Οὐρανό, κινεῖται στὴν αἰωνιότητα.
Ἀδελφοί, καθὼς
ἡ ἁγία μας Ἐκκλησία ὑψώνει κάθε χρόνο τὸν τίμιο Σταυρὸ τοῦ Κυρίου
ἐνώπιό μας, εἶναι σὰν νὰ φωνάζει καὶ σὲ ὅλους ἐμᾶς: Ἐδῶ πρέπει νὰ ἀνεβεῖτε. Νὰ σταυρωθεῖτε
μαζὶ μὲ τὸν Χριστό. Νὰ πεθάνετε.
Νὰ
πεθάνουμε! Οἱ ἀληθινοὶ
πιστοὶ πεθαίνουν, ἐνῶ ζοῦν! Γι᾿ αὐτὸ ζοῦν ἀναστημένοι εἰς τοὺς
αἰώνας τῶν αἰώνων!
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ τόμο τοῦ Περιοδικοῦ
«Ο ΣΩΤΗΡ»)
Εἶπεν ὁ Κύριος, Ὅστις
θέλει ὀπίσω
μου ἀκολουθεῖν, ἀπαρνησάσθω
ἑαυτὸν καὶ ἀράτω τὸν σταυρὸν αὐτοῦ, καὶ ἀκολουθείτω
μοι. ὃς γὰρ ἂν θέλῃ τὴν ψυχὴν αὐτοῦ σῶσαι, ἀπολέσει
αὐτήν· ὃς δ' ἂν ἀπολέσῃ
τὴν ἑαυτοῦ
ψυχὴν ἕνεκεν
ἐμοῦ καὶ τοῦ εὐαγγελίου, οὗτος σώσει αὐτήν. τί γὰρ ὠφελήσει ἄνθρωπον ἐὰν κερδήσῃ τὸν κόσμον ὅλον, καὶ ζημιωθῇ τὴν ψυχὴν αὐτοῦ; ἢ τί δώσει ἄνθρωπος
ἀντάλλαγμα τῆς ψυχῆς αὐτοῦ; ὃς γὰρ ἐὰν ἐπαισχυνθῇ με καὶ τοὺς ἐμοὺς
λόγους ἐν τῇ γενεᾷ ταύτῃ τῇ μοιχαλίδι καὶ ἁμαρτωλῷ, καὶ ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου
ἐπαισχυνθήσεται αὐτὸν ὅταν ἔλθῃ ἐν τῇ δόξῃ τοῦ πατρὸς αὐτοῦ μετὰ τῶν ἀγγέλων
τῶν ἁγίων. Καὶ ἔλεγεν
αὐτοῖς· Ἀμὴν
λέγω ὑμῖν
ὅτι εἰσί τινες
τῶν ὧδε ἑστηκότων, οἵτινες οὐ μὴ γεύσωνται θανάτου ἕως
ἂν ἴδωσι
τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ ἐληλυθυῖαν
ἐν δυνάμει.
(Μάρκ. η΄[8] 34 – θ΄[9] 1)
Ὁ Ἰησοῦς κάλεσε τὰ πλήθη τοῦ λαοῦ μαζὶ
μὲ τοὺς μαθητές του καὶ τοὺς εἶπε: Ἐκεῖνος πού θέλει νὰ γίνει δικός μου
καὶ νὰ μὲ ἀκολουθεῖ ὡς μαθητής μου, ἂς διακόψει κάθε φιλία καὶ σχέση
μὲ τὸν διεφθαρμένο ἀπ' τὴν ἁμαρτία ἑαυτό του κι ἂς πάρει τὴ σταθερὴ
ἀπόφαση νὰ ὑποστεῖ γιὰ μένα ὄχι μόνο κάθε θλίψη καὶ δοκιμασία, ἀλλά
ἀκόμα καὶ θάνατο σταυρικό, καὶ τότε ἂς μὲ ἀκολουθεῖ μιμούμενος τὸ
παράδειγμά μου. Καὶ μὴ διστάσει κανεὶς νὰ κάνει τὶς θυσίες αὐτές. Διότι
ὅποιος θέλει νὰ σώσει τὴ ζωή του, θὰ χάσει τὴν πνευματική, εὐτυχισμένη
καὶ αἰώνια ζωή. Ὅποιος ὅμως χάσει καὶ θυσιάσει τὴ ζωή του γιὰ τὴν ὁμολογία
καὶ τὴν ὑπακοή του σὲ μένα καὶ τὸ εὐαγγέλιό μου, αὐτὸς θὰ σώσει τὴν ψυχή
του στὴ μέλλουσα ζωή, ὅπου θὰ κερδίσει τὴν αἰώνια εὐτυχία. Κι ἐκείνη
ἡ σωτηρία εἶναι τὸ πᾶν. Διότι τί θὰ ὠφελήσει τὸν ἄνθρωπο, ἐὰν κερδίσει
ὅλον αὐτὸν τὸν ὑλικὸ κόσμο, καὶ στὸ τέλος χάσει τὴν ψυχή του; Διότι ἡ
ψυχή του, πού εἶναι πνευματικὴ καὶ αἰώνια, δὲν συγκρίνεται μὲ κανένα
ἀπ' τὰ ὑλικὰ ἀγαθὰ τοῦ φθαρτοῦ κόσμου. Ἤ, ἐὰν ἕνας ἄνθρωπος χάσει τὴν
ψυχή του, τί μπορεῖ νὰ δώσει ὡς ἀντάλλαγμα γιὰ νὰ τὴν ἐξαγοράσει ἀπ'
τὴν αἰώνια ἀπώλεια; Κι ἀσφαλῶς θὰ χάσει τὴν ψυχὴ του ἐκεῖνος πού δὲν
θὰ ὑποστεῖ γιὰ μένα τὶς θυσίες αὐτές. Διότι ὁποιοσδήποτε ντραπεῖ ἐμένα
καὶ τὰ λόγιά μου ἐπηρεασμένος ἀπ' τὶς περιφρονήσεις καὶ τοὺς χλευασμοὺς
τῶν ἀνθρώπων τῆς γενιᾶς αὐτῆς πού ἀποστάτησε ἀπ' τὸν πνευματικό της
νυμφίο καὶ εἶναι ἁμαρτωλή, αὐτὸν θὰ τὸν ντραπεῖ καὶ ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου
καὶ θὰ τὸν ἀποκηρύξει ὡς ξένο, ὅταν θὰ ἔλθει μὲ τοὺς ἁγίους ἀγγέλους
περιβεβλημένος μὲ τὴ δόξα τοῦ Πατρός του. Τοὺς ἔλεγε ἀκόμη: Σᾶς λέω ἀληθινὰ
ὅτι ὑπάρχουν μερικοὶ ἀπ' αὐτοὺς πού στέκονται ἐδῶ, οἱ ὁποῖοι δέν θά γευθοῦν
θάνατο προτοῦ νά δοῦν μετά τήν κάθοδο τοῦ Ἁγίου Πνεύματος νὰ καταλύεται
ἡ παλαιά θεία τάξη καὶ διαθήκη μὲ τὴν καταστροφὴ τῆς Ἱερουσαλήμ καί τοῦ
ναοῦ της καὶ μὲ τὸν διασκορπισμό τοῦ Ἰσραήλ· γιὰ νὰ θεμελιωθεῖ μὲ δύναμη
ἀκαταγώνιστη καί ὑπερφυσικὴ ἡ νέα θεία τάξη στὸν κόσμο, τήν ὁποία θά ἐκπροσωπεῖ
ἡ Ἐκκλησία ὡς ἄλλη βασιλεία τοῦ Θεοῦ πάνω στή γῆ.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου