ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ
ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΧΛΩΡΑΚΑΑΣ
Η ΜΕΤΑΣΤΑΣΙΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΕΝΔΟΞΟΥ ΚΑΙ ΠΑΝΕΥΦΗΜΟΥ
ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΚΑΙ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΤΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΟΥ
26 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2021
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ (Τοῦ
Εὐαγγελιστοῦ)
Θεὸν οὐδεὶς
πώποτε τεθέαται· ἐὰν ἀγαπῶμεν ἀλλήλους, ὁ Θεὸς ἐν ἡμῖν μένει καὶ
ἡ ἀγάπη αὐτοῦ τετελειωμένη ἐστὶν ἐν ἡμῖν. Ἐν τούτῳ γινώσκομεν ὅτι
ἐν αὐτῷ μένομεν καὶ αὐτὸς ἐν ἡμῖν, ὅτι ἐκ τοῦ Πνεύματος αὐτοῦ δέδωκεν
ἡμῖν. Καὶ ἡμεῖς τεθεάμεθα καὶ μαρτυροῦμεν ὅτι ὁ πατὴρ ἀπέσταλκε
τὸν υἱὸν σωτῆρα τοῦ κόσμου. Ὅς ἂν ὁμολογήσῃ ὅτι ᾿Ιησοῦς ἐστιν ὁ υἱὸς
τοῦ Θεοῦ, ὁ Θεὸς ἐν αὐτῷ μένει καὶ αὐτὸς ἐν τῷ Θεῷ. Καὶ ἡμεῖς ἐγνώκαμεν
καὶ πεπιστεύκαμεν τὴν ἀγάπην ἣν ἔχει ὁ Θεὸς ἐν ἡμῖν. Ὁ Θεὸς ἀγάπη
ἐστί, καὶ ὁ μένων ἐν τῇ ἀγάπῃ ἐν τῷ Θεῷ μένει καὶ ὁ Θεὸς ἐν αὐτῷ. ᾿Εν
τούτῳ τετελείωται ἡ ἀγάπη μεθ᾿ ἡμῶν, ἵνα παρρησίαν ἔχωμεν ἐν τῇ
ἡμέρᾳ τῆς κρίσεως, ὅτι καθὼς ἐκεῖνός ἐστι, καὶ ἡμεῖς ἐσμεν ἐν τῷ κόσμῳ
τούτῳ. Φόβος οὐκ ἔστιν ἐν τῇ ἀγάπῃ, ἀλλ᾿ ἡ τελεία ἀγάπη ἔξω βάλλει
τὸν φόβον, ὅτι ὁ φόβος κόλασιν ἔχει, ὁ δὲ φοβούμενος οὐ τετελείωται
ἐν τῇ ἀγάπῃ. ῾Ημεῖς ἀγαπῶμεν αὐτόν, ὅτι αὐτὸς πρῶτος ἠγάπησεν ἡμᾶς.
(Α’ Ἰωάν. δ΄[4] 12-19)
ΑΓΑΠΗ ΤΕΛΕΙΑ
ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΟΝ ΑΠΟΣΤΟΛΟ
1. ΣΗΜΑΔΙ ΑΓΑΠΗΣ
Κανεὶς δὲν ἔχει
δεῖ ποτὲ ποιὸς εἶναι στὴ φύση Του ὁ Θεός, μᾶς λέγει ὁ ἅγιος εὐαγγελιστὴς
Ἰωάννης, τοῦ ὁποίου τὴ μετάσταση σήμερα ἑορτάζουμε. Ὅμως, συνεχίζει,
ἐὰν ἐμεῖς ἀγαπᾶμε ὁ ἕνας τὸν ἄλλο, ὁ ἀόρατος Θεός, ποὺ εἶναι ἀνώτερος
ἀπὸ κάθε κατανόηση, μένει μέσα μας καὶ αἰσθανόμαστε τὴν ἀγάπη Του
σὲ μᾶς τελεία. Καὶ τὸ σημάδι μὲ τὸ ὁποῖο καταλαβαίνουμε ὅτι «ἐν
αὐτῷ μένομεν καὶ αὐτὸς ἐν ἡμῖν» εἶναι τὸ ὅτι μᾶς ἔχει δώσει τὴ
Χάρη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, τὸ Ὁποῖο μᾶς κατέστησε ναούς Του. Ἐπὶ πλέον,
ἐμεῖς οἱ Ἀπόστολοι ἔχουμε δεῖ μὲ τὰ μάτια μας καὶ ὡς αὐτόπτες μάρτυρες
μαρτυροῦμε ὅτι ὁ Πατὴρ ἀπέστειλε τὸν Υἱό Του ὡς σωτήρα τοῦ κόσμου
καὶ ἔδειξε ἔτσι τὴν τέλεια ἀγάπη Του σὲ μᾶς. Ὅποιος λοιπὸν ὁμολογήσει
μ᾿ ὅλες του τὶς δυνάμεις ὅτι ὁ Ἰησοῦς Χριστὸς εἶναι ὁ Υἱὸς τοῦ Θεοῦ,
ὁ Θεὸς μένει μέσα του κι αὐτὸς μένει μὲ τὸν Θεό. Καὶ ἐμεῖς ἔχουμε γνωρίσει
καὶ ἔχουμε πιστεύσει τὴν ἀγάπη, τὴν ὁποία ἔχει σὲ μᾶς ὁ Θεός. «Ὁ Θεὸς
ἀγάπη ἐστι, καὶ ὁ μένων ἐν τῇ ἀγάπῃ ἐν τῷ Θεῷ μένει καὶ ὁ Θεὸς ἐν αὐτῷ».
Ὁ Θεὸς εἶναι ἀγάπη κι ἐκεῖνος ποὺ μένει στὴν ἀγάπη Του μένει μὲ τὸν
Θεὸ καὶ ὁ Θεὸς μένει μαζί του.
ΑΥΤΗ τὴ θαυμαστὴ
κοινωνία ἀγάπης Θεοῦ καὶ ἀνθρώπου τὴ ζοῦσε σὲ ὕψιστο βαθμὸ ὁ Εὐαγγελιστὴς
τῆς ἀγάπης, ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Θεολόγος. Καὶ ὀνομάσθηκε μαθητὴς
τῆς ἀγάπης ἀκριβῶς διότι ζοῦσε τὴν ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ μας, ὅπως ἀπὸ
Ἐκεῖνον τὴν γνώρισε καὶ τὴν ἔζησε. Ἡ ἀγάπη εἶναι ἡ κεντρικὴ ἔννοια
ποὺ κυριαρχεῖ τόσο στὸ Εὐαγγέλιό του ὅσο καὶ στὶς τρεῖς ἐπιστολές
του, ὅπου ἡ λέξη ἀγάπη συναντᾶται πενήντα φορὲς· ἀγάπη τοῦ Θεοῦ
πρὸς τὸν ἄνθρωπο, τοῦ ἀνθρώπου πρὸς τὸν Θεὸ καὶ τοῦ ἀνθρώπου πρὸς τὸν συνάνθρωπό
του.
Στὸ σημερινὸ
ἀνάγνωσμα ὁ μαθητὴς τῆς ἀγάπης μᾶς τονίζει τὴν τέλεια ἀγάπη τοῦ Θεοῦ
πρὸς τὸν ἄνθρωπο. Τὴν βεβαιώνει ὁ ἴδιος ὁ ἅγιος Ἰωάννης, ἀφοῦ ἀξιώθηκε
νὰ δεῖ μὲ τὰ μάτια του τὸν Υἱὸ τοῦ Θεοῦ ποὺ ἔγινε ἄνθρωπος ἀπὸ ἀγάπη
γιὰ τὸν ἀποστατημένο ἄνθρωπο. Καὶ στὴ συνέχεια μᾶς περιγράφει τὴ μυστικὴ
σχέση ποὺ συνάπτει ὁ Θεὸς μὲ τὸ κάθε πρόσωπο ποὺ ἀγαπᾶ. Μᾶς λέγει ὅτι
ὅταν ὁ ἄνθρωπος ἀποδεχθεῖ τὴν τέλεια ἀγάπη τοῦ Θεοῦ, τότε ὁ Θεὸς ἀπὸ
τὴν ἐκπληκτική Του ἀγάπη πρὸς τὸ προσωπικό Του δημιούργημα, τὸν ἄνθρωπο,
ἔρχεται καὶ κατοικεῖ μέσα του σὲ μία κοινωνία ἀγάπης. Ὁ ἄνθρωπος
τότε ὄχι ἁπλῶς προσεγγίζει τὸν Θεό, ἀλλὰ ζεῖ μιὰ θαυμαστὴ ἑνότητα
μαζί Του, μιὰ βίωση ἀγάπης τέλεια καὶ ἀληθινή. Καὶ ἀπολαμβάνει τὴν
εὐλογημένη παρουσία Του καὶ ἐκ πείρας μαθαίνει τί σημαίνει ζωὴ ἀγάπης
μὲ τὸν Θεό. Πῶς ὅμως ὁ ἄνθρωπος μπορεῖ νὰ καταλάβει ὅτι ἀγαπᾶ σὲ τέτοιο
βαθμὸ τὸν Θεό; Αὐτὸ μᾶς τὸ ἀποκαλύπτει ὁ ἱερὸς Εὐαγγελιστὴς στὴ συνέχεια.
2. ΑΓΑΠΗ Ή ΦΟΒΟΣ;
Σημάδι μὲ τὸ
ὁποῖο μᾶς δείχνει ὁ Θεὸς ὅτι προοδεύσαμε στὴν ἀγάπη μας πρὸς Αὐτὸν
σὲ τέλειο βαθμό, εἶναι τὸ νὰ ἀναμένουμε μὲ θάρρος καὶ ἀφοβία τὴν ἡμέρα
τῆς Κρίσεως. Διότι μὲ τὴν ἀγάπη γινόμαστε ὅμοιοι μὲ τὸν Κριτὴ ποὺ
θὰ μᾶς κρίνει. Ὅπως δηλαδὴ εἶναι τώρα ὁ Χριστὸς στὸν οὐρανὸ πλήρης ἀγάπης,
τέτοιοι γινόμαστε καὶ ἐμεῖς. Γεμάτοι ἀγάπη σ᾿ ἕνα κόσμο ποὺ δὲν ἔχει
ἀγάπη. Διότι «φόβος οὐκ ἐστιν ἐν τῇ ἀγάπῃ, ἀλλ᾿ ἡ τελεία ἀγάπη ἔξω βάλλει
τὸν φόβον». Ἐκεῖνος ποὺ ἀγαπᾶ δὲν φοβᾶται τὸν μέγα Κριτή, ἀλλ᾿
ἡ τέλεια ἀγάπη διώχνει ἀπὸ τὴν ψυχὴ τὸν φόβο· διότι ὁ φόβος προκαλεῖ
βάσανο λόγῳ τῆς ποινῆς τὴν ὁποία μὲ τρόμο ὁ ἔνοχος περιμένει γιὰ
τὶς ἁμαρτίες του. Ἐκεῖνος λοιπὸν ποὺ φοβᾶται, δὲν ἔχει γίνει τέλειος
στὴν ἀγάπη. Ἐμεῖς ὅμως οἱ Χριστιανοὶ ἀγαπᾶμε τὸν Θεό, ἐπειδὴ Αὐτὸς
πρῶτος μᾶς ἀγάπησε.
Ο ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΗΣ
τῆς ἀγάπης ἐδῶ μᾶς λέει ὅτι ὁ ἄνθρωπος ποὺ ἀγαπᾶ δυνατὰ καὶ βιωματικὰ
τὸν Θεό, παύει νὰ ἔχει μέσα του τὸν ἀγωνιώδη φόβο τοῦ θανάτου καὶ
τῆς μελλούσης Κρίσεως. Νιώθει μέσα του τὴν ἀνέκφραστη ἐσωτερικὴ
χαρὰ τῆς ἀγάπης τοῦ Θεοῦ. Ἀναζητᾶ μὲ πόθο καὶ λαχτάρα εὐκαιρία νὰ
ἐπικοινωνεῖ μαζί Του. Τίποτε δὲν μπορεῖ νὰ τοῦ περιορίσει τὴ μοναδικὴ
ἀγαλλίαση ποὺ αἰσθάνεται ἀγαπώντας τὸν Θεὸ καὶ γευόμενος τὴν ἀγάπη
Του. Κανένας φόβος θανάτου καὶ κρίσεως δὲν ταράσσει πλέον τὴν καρδιά
του. Διότι ἡ μεγάλη ἀγάπη του πρὸς τὸν Θεὸ εἶναι τόσο δυνατή, ὥστε
ἡ ἁμαρτία πλέον δὲν μπορεῖ νὰ συγκινήσει καὶ νὰ γοητεύσει τὴν καρδιά
του, ἢ καὶ νὰ νικήσει τὴ μεγάλη του ἀγάπη. Καμμία ἐντολὴ δὲν τοῦ φαίνεται
ἀκατόρθωτη. Ζεῖ ἀπὸ τώρα τὴν ἀγαπητικὴ κοινωνία τοῦ Παραδείσου.
Ὅπως τὴ ζοῦσε ὁ μαθητὴς τῆς ἀγάπης,
ὁ ἅγιος Ἰωάννης, ὁ θεολόγος τῆς ἀγάπης. Ἂς μαθητεύσουμε λοιπὸν κι ἐμεῖς στὸ ἀνυπέρβλητο μεγαλεῖο τῆς
θεϊκῆς ἀγάπης. Κι ὅσο θὰ ἀγαπᾶμε τὸν Θεό, τόσο θὰ φεύγει ἀπὸ τὴν ψυχή
μας κάθε φόβος καὶ ἀγωνία· τόσο θὰ ζοῦμε τὴ ζωὴ τοῦ Χριστοῦ μέσα μας
καὶ θὰ γευόμαστε τὴ γλυκύτητα τῆς ἀγάπης Του.
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ τόμο
τοῦ Περιοδικοῦ «Ο ΣΩΤΗΡ»)
ΤΟ ΙΕΡΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ (Τοῦ Εὐαγγελιστοῦ)
Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ,
εἱστήκεισαν παρὰ τῷ σταυρῷ τοῦ Ἰησοῦ ἡ μήτηρ αὐτοῦ καὶ ἡ ἀδελφὴ τῆς
μητρὸς αὐτοῦ, Μαρία ἡ τοῦ Κλωπᾶ καὶ Μαρία ἡ Μαγδαληνή. Ἰησοῦς οὖν ἰδὼν
τὴν μητέρα καὶ τὸν μαθητὴν παρεστῶτα ὃν ἠγάπα, λέγει τῇ μητρί,
Γύναι, ἴδε ὁ υἱός σου. Εἶτα λέγει τῷ μαθητῇ, Ἴδε ἡ μήτηρ σου. καὶ ἀπ΄ ἐκείνης
τῆς ὥρας ἔλαβεν αὐτὴν ὁ μαθητὴς εἰς τὰ ἴδια. Οὗτός ἐστιν ὁ μαθητὴς ὁ
μαρτυρῶν περὶ τούτων καὶ γράψας ταῦτα, καὶ οἴδαμεν ὅτι ἀληθής ἐστιν
ἡ μαρτυρία αὐτοῦ. Ἔστι δὲ καὶ ἄλλα πολλὰ ὅσα ἐποίησεν ὁ ᾿Ιησοῦς,
ἅτινα ἐὰν γράφηται καθ᾿ ἕν, οὐδὲ αὐτὸν οἶμαι τὸν κόσμον χωρῆσαι τὰ
γραφόμενα βιβλία. ἀμήν.
(Ἰωάν. ιθ΄[19] 25 - 27, κα΄[21] 24 – 25)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἐκεῖ ὅμως κοντά στό σταυρό
τοῦ Ἰησοῦ στεκόταν ἐπίσης καί ἡ μητέρα του καί ἡ ἀδελφή τῆς μητέρας
του, ἡ Μαρία ἡ γυναίκα τοῦ Κλωπᾶ καί ἡ Μαρία ἡ Μαγδαληνή. Ὁ Ἰησοῦς
λοιπόν, ὅταν εἶδε τή μητέρα του καί τόν μαθητή πού ἀγαποῦσε νά στέκεται
ἐκεῖ κοντά, λέει στή μητέρα του: Γυναίκα, νά ποιός ἀπό τώρα θά εἶναι
ὁ γιός σου. Ἔπειτα λέει στό μαθητή: Νά ἡ μητέρα σου. Καί ἀπό ἐκείνη
τήν ὥρα τήν πῆρε ὁ μαθητής στό κατάλυμά του. Ὁ μαθητής ἐκεῖνος εἶναι
αὐτός πού ἐξακολουθεῖ καί τώρα νά δίνει μαρτυρία γιά τά γεγονότα
πού ἱστοροῦνται στό Εὐαγγέλιο αὐτό, καί αὐτός τά κατέγραψε. Καί γνωρίζουμε
ὅτι ἡ μαρτυρία του εἶναι ἀληθινή. Ὑπάρχουν ὅμως καί πολλά ἄλλα πού ἔκανε ὁ
Ἰησοῦς, τά ὁποῖα, ἄν γράφονταν λεπτομερειακά, ἕνα-ἕνα, νομίζω ὅτι
οὔτε ὁλόκληρος ὁ κόσμος μέ ὅλες τίς βιβλιοθῆκες του δέν θά χωροῦσε
τά βιβλία πού θά ἔπρεπε νά γραφοῦν. Πραγματικά.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου